Olen 29-vuotias ja ikäni nauttinut auringossa olemisesta ja päivettyneestä ihosta. Olen perus hiirenharmaa suomalainen kalvakalla iholla, mutta kun aurinko pääsee nuolaisemaan sitä, muutun elävän ja terveen näköiseksi. Rusketustani on aina kehuttu ja rusketun nopeasti ja kauniisti. Olen kuitenkin jo monta vuotta ajatellut, että minun pitäisi vähentää auringossa oleilua, koska aurinko vanhentaa ja ihosyöpäriski on todellinen asia. Pikkuisen olenkin bikneissä köllöttelyä vähentänyt, mutta tänä vuonna olen ollut erityisen paljon auringossa asuinmaani vuoksi. Ja nyt se sitten näkyy. Rypyt. Ihoni on alkanut näyttää kymmenen vuotta vanhemman naisen iholta. Toki varmasti lähestyvä kolmekymppiäkin vaikuttaa, mutta ennen kaikkea uskon, että auringolla on iso osuus asiaan. Ihoni on ryppyinen, kuiva ja eloton ja kaiken maailman aurinkovirheitä täynnä.
Joten jos teillä on vielä mahdollisuutta vaikuttaa asiaan, niin välttäkää oikeasti liiallista auringonottoa, mikäli mielitte näyttää ikäisiltänne! Ajattelin aina, että ei minua mitkään rypyt haittaa, mutta en kuitenkaan ajatellut, että se tarkottaisi minun näyttävän kolmekymppisenä nelikymppiseltä!
Olisinpa välttänyt aurinkoa
97
6740
Vastaukset
- pigmenttimuutoksinen
Itselläni on pigmenttimuutosta aikalailla ilmennyt viimeisen parin vuoden aikana kesäaikaan. Olen 34, ja pientä paniikkia pukkkasi taannoin moisesta. Olen nuorekas ja luultu nuoremmaksikin ennen, mut nyt se mennyttä kaiketi. Eipä sillä: alan olla aikuinen nainen ja olen sinut asian kanssa. Jopa tyytyväinen. Se vaan ,että lääkkeet joita käytän, vaikuttavat mahd. tuon pigmenttimutoksen syntyyn. se että olen jo 30. Ostin heti seerumia kun alkoi nämä helteet. Käyttänyt olen nyt aamuin illoin ja huomaan jo vaikutuksen. Eli aurinkoa syytäkin välttää liiallisissa määrin. Koskaan en ole itse kyllä mikään auringonottajatyyppi ollutkaa. Hikoilen helposti, ja se vie vaan voimat, auringonotto. Aurinkosuojaa käytän 50 suojakertoimisista, jota suosittelen ap myös sulle!
- suojakerrointa 50
Kasvoissa siis..
- ei ei ei noin
suojakerrointa 50 kirjoitti:
Kasvoissa siis..
Aurinkorasvoja ei pitäisi käyttää ollenkaan, ne ovat iholle myrkkyä. Auringossa ollaan vain sen verran, mikä on hyväksi.
- herre 56
suojakerrointa 50 kirjoitti:
Kasvoissa siis..
ei iällä ja ulkonäöllä ole mitään väliä.josko hormoonit hyrrää kaupaksi menee ikää katsomatta
- Turvaulkoilija.
ei ei ei noin kirjoitti:
Aurinkorasvoja ei pitäisi käyttää ollenkaan, ne ovat iholle myrkkyä. Auringossa ollaan vain sen verran, mikä on hyväksi.
Rypyistä viis. Seuraava vaihe on pahalaatuinen syöpä noin kymmenen vuoden sisällä. Melanooma ei ole leikin asia.
Mutta jos ja kun on tyhmä pää niin siitä vaan palvomaan syövän aiheuttajaa eli aurinkoa. - ry-py-tön
Turvaulkoilija. kirjoitti:
Rypyistä viis. Seuraava vaihe on pahalaatuinen syöpä noin kymmenen vuoden sisällä. Melanooma ei ole leikin asia.
Mutta jos ja kun on tyhmä pää niin siitä vaan palvomaan syövän aiheuttajaa eli aurinkoa.Rypyt saa meikeillä piiloon mutta aurinkoa syytä välttää jatkossa. Loppuelämäsi on nyt jatkuvaa rasvausta ja ellet rasvaa seurauksen tiedät kun katsot peilistä.
On tyhmää palvoa aurinkoa. Itse en edes kestä sitä yhtään, ja nyt 6-kymppisenä iho suht sileä koska olen joutunut karttamaan mollikkaa koko ikäni. Ja asuin myös etelän maassa mutten silti grillannut nahkaani. Kyllä sielläkin voi olla ruskistamasta kamaraansa. Mutta tuskin lyhyt asuinaika sitä kurttuisuutta on tuonut, enemmänkin uskon sinun koko ikäsi grillaamisen vaikuttaneen.
Eräs tuttava etelässä otti aurinkoa että tuli melkein mustaksi. Seurauksena ihosyöpä ja äskettäin kuoli. Rypyt on vielä pieni haitta mutta todella tyhmää hankkia ehdoin tahdoin syöpä itselleen ! - pigmenttimuutoksinen
ry-py-tön kirjoitti:
Rypyt saa meikeillä piiloon mutta aurinkoa syytä välttää jatkossa. Loppuelämäsi on nyt jatkuvaa rasvausta ja ellet rasvaa seurauksen tiedät kun katsot peilistä.
On tyhmää palvoa aurinkoa. Itse en edes kestä sitä yhtään, ja nyt 6-kymppisenä iho suht sileä koska olen joutunut karttamaan mollikkaa koko ikäni. Ja asuin myös etelän maassa mutten silti grillannut nahkaani. Kyllä sielläkin voi olla ruskistamasta kamaraansa. Mutta tuskin lyhyt asuinaika sitä kurttuisuutta on tuonut, enemmänkin uskon sinun koko ikäsi grillaamisen vaikuttaneen.
Eräs tuttava etelässä otti aurinkoa että tuli melkein mustaksi. Seurauksena ihosyöpä ja äskettäin kuoli. Rypyt on vielä pieni haitta mutta todella tyhmää hankkia ehdoin tahdoin syöpä itselleen !"ei ei ei noin", sulle.
Siis tuo mitä käytän kasvoissa on toki kasvoille erikseen tarkoitettu tuote, apteekista, ja välttämätön tarkoitukseensa. Miten lie kasvojen iho reagoisi aurinkoon ellen mitään käyttäisi - en uskalla edes ajatella!
Ja ylipäätään; nahkansahan polttaa noilla helteillä ilman voiteita, jos tulee kesä olemaan sitä mitä viimevko esmes. - laatutietoinen -
herre 56 kirjoitti:
ei iällä ja ulkonäöllä ole mitään väliä.josko hormoonit hyrrää kaupaksi menee ikää katsomatta
Eipä vaan kiinjnosta! :b
- Se näkyy kyllä
mutta ei sillä enää ole väliä
http://naurunappula.com/1190495/tuksun-kevatlook.jpg- "thi-hih"!
Tepäs tyttelit tempasitte, järjen jättiläiset!
- Xajax
Kiitos neuvosta.
- Hyvä minä!
Juuri noin.
Minä olen onneksi ollut ennalta viisas ja nyt on palkinnon aika! Ikää 31-vuotta ja sileä naama. Luullaan paljon nuoremmaksi kuin olen. Olen aina kartellut auringonottoa koska palan niin herkästi ja en ole halunnut rupsahtaa ennen aikojaan. Muutenkin olen elänyt terveellisesti. Kaverit sille nuorempana naureskeli ja kutsu tädiksi. Kuka nauraa nyt!!!- N35
Voi kun oliskin tajunnu nuorempana... Mutta toisaalta en kyllä kadu täysillä elettyä elämää. On niin paljon tärkeämpiäkin asioita kuin ulkonäkö. Mutta jos nyt jotain voisin muuttaa niin aurinkosuojan 50 olisin ottanut käyttöön jo teininä!
- Inhoan ko sanontaa
N35 kirjoitti:
Voi kun oliskin tajunnu nuorempana... Mutta toisaalta en kyllä kadu täysillä elettyä elämää. On niin paljon tärkeämpiäkin asioita kuin ulkonäkö. Mutta jos nyt jotain voisin muuttaa niin aurinkosuojan 50 olisin ottanut käyttöön jo teininä!
En käytä korkean suojakertoimen aurinkovoidetta. ELÄN TÄYSILLÄ!!!
- sonne
Mun mielestä 31-vuotias on vielä nuori, ei kai se ihme ole jos silloin on vielä naama rypytön?
Mulla on sukulaisia ja ystäviä joilla ikää kolmenkympin molemmin puolin, ja kaikki kuuluu mun mielestä kategoriaan "nuoret aikuiset". Esim. Jessica Alba, ei kai kukaan sitä ajattele vanhaksi? (Alba on 33).
Ymmärrän toki että nuori voi myös olla 15v mutt se on myös lapsi/teini.
Meni aika off topic, jos aiheesta puhutaan niin on hienoa että ihmiset osaa vältellä aurinkoa! Liiallisuuksiin ei tietty kannata mennä, kyll sen verran kannattaa ulkona kesällä olla että saa ilmaset D-vitskut.
- Jälkiviisas.........
Ja odotas kun olet 50-vuotias, voi jestas miltä iho näyttää erityisesti silloin kun rusketusta ei enää ole. Itse asiassa on pakko olla ruskettunut koko ajan, ettei kuollut ja kalvakka iho näy niin selvästi.
- jokumuu
Kyllä eletty elämä pitää naamasta näkyä. Haudassa ei ole niin väliä onko posket sileet vai ei.
- Hyvä minä!
Mitähän logiikkaa tuo nyt oli?
Kyllä se ruskettunut Suominaama talvella vaalenee ja se kestorusketus ei mitään ryppyjä estä näkymästä kun on ihonsa pilannut:
http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=1Y1XIUG_fiFI513FI513&site=webhp&tbm=isch&sa=1&ei=bFaIU-KlMsTV4QSZi4CwCA&q=princess birgitta of sweden&oq=princess birgitta&gs_l=mobile-gws-serp.1.0.0i19l2.6713.17340.0.18411.35.23.0.4.4.7.494.6583.0j2j8j10j2.22.0....0...1c.1.45.mobile-gws-serp..16.19.5229.3.CuLD02_9b24
Se hyvin ja oikealla tavalla hoidettu iho elämäntyyleineen on vielä viisikymppisenäkin kaunis.
Kateus vaan puhuu. - rqrwrq
Hyvä minä! kirjoitti:
Mitähän logiikkaa tuo nyt oli?
Kyllä se ruskettunut Suominaama talvella vaalenee ja se kestorusketus ei mitään ryppyjä estä näkymästä kun on ihonsa pilannut:
http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=1Y1XIUG_fiFI513FI513&site=webhp&tbm=isch&sa=1&ei=bFaIU-KlMsTV4QSZi4CwCA&q=princess birgitta of sweden&oq=princess birgitta&gs_l=mobile-gws-serp.1.0.0i19l2.6713.17340.0.18411.35.23.0.4.4.7.494.6583.0j2j8j10j2.22.0....0...1c.1.45.mobile-gws-serp..16.19.5229.3.CuLD02_9b24
Se hyvin ja oikealla tavalla hoidettu iho elämäntyyleineen on vielä viisikymppisenäkin kaunis.
Kateus vaan puhuu.aurinkoa on terveeelisempi saada kun olla ilman.lukeaa tutkimukset uudet
- ...
rqrwrq kirjoitti:
aurinkoa on terveeelisempi saada kun olla ilman.lukeaa tutkimukset uudet
Väärin. Luepa uudelleen.
- luetaan yhdessä
... kirjoitti:
Väärin. Luepa uudelleen.
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_auringon_valttelijoilla_kohonnut_riski_kuolla_ennenaikaisesti/7182137
- vesivanhinvoitehista
... kirjoitti:
Väärin. Luepa uudelleen.
Kyllä aurinkoa on hyvä saada jonkin verran, mutta liika on liikaa.
Iho tuottaa D-vitamiiniä auringonpaisteessa, ja se on elimistölle tärkeätä. Mutta siihen riittää jo ihan normaali ulkona kulkeminen: ei tarvitse "ottaa" aurinkoa.
Kun iho ruskettuu, D-vitamiinin saanti vähenee. Tummaihoisilla on vähäisessä auringonpaisteessa D-vitamiinin puutos yleistä, kalpeammalla iholla saa annoksensa nopeammin, ja todennäköinen syy siihen, miksi vaalea iho on pohjoisessa yleistynyt.
Naiset levittävät aivan yleisesti kaikenmaailman voiteita iholleen, joka saattaa hyvin vaikuttaa ihin ongelmiin, päinvastaisista lupauksista huolimatta. Aurinkorasvoista on havaittu myrkyllisiä aineita, ei ole kauaa kun oli Suomessakin uutisissa.
Aurinko on kuitenkin se, mitä eliölajit täällä ovat ottaneet kasvoilleen miljoonia vuosia. - Hyvä minä!
vesivanhinvoitehista kirjoitti:
Kyllä aurinkoa on hyvä saada jonkin verran, mutta liika on liikaa.
Iho tuottaa D-vitamiiniä auringonpaisteessa, ja se on elimistölle tärkeätä. Mutta siihen riittää jo ihan normaali ulkona kulkeminen: ei tarvitse "ottaa" aurinkoa.
Kun iho ruskettuu, D-vitamiinin saanti vähenee. Tummaihoisilla on vähäisessä auringonpaisteessa D-vitamiinin puutos yleistä, kalpeammalla iholla saa annoksensa nopeammin, ja todennäköinen syy siihen, miksi vaalea iho on pohjoisessa yleistynyt.
Naiset levittävät aivan yleisesti kaikenmaailman voiteita iholleen, joka saattaa hyvin vaikuttaa ihin ongelmiin, päinvastaisista lupauksista huolimatta. Aurinkorasvoista on havaittu myrkyllisiä aineita, ei ole kauaa kun oli Suomessakin uutisissa.
Aurinko on kuitenkin se, mitä eliölajit täällä ovat ottaneet kasvoilleen miljoonia vuosia.Juuri noin minäkin sen aurinkoni ja vitamiinini saan, ihan vain oleskelemalla ulkona: pyöräilen vähissä vaatteissa asioille, käyn silloin tällöin uimassa, lenkkeilen pururadalla, poimin mustikoita jne...
En makaa rannalla/terassilla tuntikausia. - Huono sinä!
Hyvä minä! kirjoitti:
Juuri noin minäkin sen aurinkoni ja vitamiinini saan, ihan vain oleskelemalla ulkona: pyöräilen vähissä vaatteissa asioille, käyn silloin tällöin uimassa, lenkkeilen pururadalla, poimin mustikoita jne...
En makaa rannalla/terassilla tuntikausia.Ei aurinko erottele oletko pötkölläsi rannnalla vai vähissä vaatteissa pyöräilemässä, ihan yhtä lailla se auringonsäteily vanhentaa, auringonpaahteessa vietetty aika ja myös vuorokauden aika, vuodenaika ym. ovat merkitseviä.
- Hyvä minä!
Huono sinä! kirjoitti:
Ei aurinko erottele oletko pötkölläsi rannnalla vai vähissä vaatteissa pyöräilemässä, ihan yhtä lailla se auringonsäteily vanhentaa, auringonpaahteessa vietetty aika ja myös vuorokauden aika, vuodenaika ym. ovat merkitseviä.
Noo, on rypytön naama 31-vuotiaana. Kertoo jotain.
- N51
jokumuu kirjoitti:
Kyllä eletty elämä pitää naamasta näkyä. Haudassa ei ole niin väliä onko posket sileet vai ei.
Olen koko ikäni rakastanut aurinkoa ja suhteemme jatkuu,
vaikka pientä pintarypytystä on tullut vuosien varrella.
Tärkeintä juoda tarpeeksi vettä ja muistaa rasvailla ihoa. Siihen ei mitään ihmeellisiä erikoisvoiteita tarvita, mikä tahansa perusvoide käy.
Talvella suojakertoimelliset etelämmässä. - ei ryppyjä
Hyvä minä! kirjoitti:
Noo, on rypytön naama 31-vuotiaana. Kertoo jotain.
Ja joillakin ei ryppyjä ole edes 40-vuotiaana.
- kenla
Huono sinä! kirjoitti:
Ei aurinko erottele oletko pötkölläsi rannnalla vai vähissä vaatteissa pyöräilemässä, ihan yhtä lailla se auringonsäteily vanhentaa, auringonpaahteessa vietetty aika ja myös vuorokauden aika, vuodenaika ym. ovat merkitseviä.
On sillä kuule eroa, jos on makuuasennossa niin silloin saa UV-säteilyä moninkertaisesti verrattuna pystyasennossa olemiseen. Ja jos tosissaan liikkuu, niin silloinhan pakosti välillä tulee varjokohtia jolloin säteilyn määrä vähenee merkittävästi.
Makuuasennossa kärtsähtää kaikkein helpoiten. Ite ainakin oon huomannut että jalkani ruskettuvat vain makuuasennossa, lenkkeillessä ei oo ikinä tullu esim. shortseista rusketusrajoja.
- Vältä ryppyjä
Kannattaa ehdottomasti välttää aurinkoa!
Ryppyjä tulee kasvoille ja olet oikeassa, n. 10 vuotta on ihan oikeaan osunut arvio. Ryppyjä ei saa näkymättömiksi vaikka kokeilisi kalliita hoitoja.
Syöpää ei aina saa, mutta ilman aktiivista auringon ottoa pärjää aivan mainiosti.
15 vuotta olen välttänyt aurinkoa ja ihan mainiosti pärjää. Rusketus katoaa muutenkin hyvin nopeasti, jos siitä joku pitäisi.
Eipä rypyistä juuri kehdata puhua, mutta kyllä ne valloittavat auringonottajan ja ottavat ikuiseen syleilyyn. - jokuvaa1
Itse olen lukenut että jos on sinisilmäinen niin aurinko kyllä ottaa mutta tulee vaan aikamoinen punotus ja ehkä häivähdys jää rusketusta joka häviää aika nopeasti..ja itse olen huomannut saman kun olen sinisilmänen ja vaalea joten oleskelen auringossa sillai et on lämmin ja meen uimaan jne..jos on oikeenlainen pigmentti niin varmaan noin käy..tiedä sit kohtuu kaikessa
- Vaalea luonnollinen
Rusketus on rumaa muutenkin, hyi.
- nti kesäheinä
Itse täytän kohta 34 (olen nainen) ja paljon köllötän auringossa. Muutama juttu millä olen ilmeisesti saanut ihon pysymään kuitenkin hyvänä :
- Aamulla ekana juon n.puoli litraa vettä kylmänä ja päivän mittaan juon vettä pikkuhiljaa kunnes 1;5 - 2litraa on tullut kitattua.
-Suihkussa eka ihan normisti lämpösellä vedellä, mutta loppuhuuhtelu mahdollisimman viileällä/kylmällä, etenkin kasvot.
- Ihon rasvaus ei ole koskaan pahasta, mutta itse suosin ihonhoitoöljyä. Sillä saa paljon tehokkaamman tuloksen kuin rasvalla. Mutta jos menee aurinkoon, kannattaa iho öljytä vasta sen jälkeen.
- Ja viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä : syön d-vitamiinia ( kesällä pienemmällä annostuksella),omega3 ja b-vitamiinia.
Tietysti sitten ne tavalliset , liiku edes vähän,nuku tarpeeksi, monipuolinen ruokavalio, mutta noi listatut tod.näk. on ne mitkä ovat auttaneet ihoa pysymään kesällä hyvänä.- nti kesäheinä
Ja unohtui yksi vielä : kannataa n.kerran viikossa myös kuoria iho ihan normaalilla ihonkuorinta-aineella. Itse kätän tehosteena siinä vielä kuorintahanskaa, mutta ihan hyvin voi kuoria ilman sitäkin jos se tuntuu jo liian raapivalta. Kunhan muistat sen jälkeen suunnileen heti rasvata/öljytä ihon. Kuulostaa varmasti hitaalta puuhalta ja sitä se onkin, mutta pidemmällä tähtäimellä saa hyviä tuloksia.
- fuulaat itseäsi
nti kesäheinä kirjoitti:
Ja unohtui yksi vielä : kannataa n.kerran viikossa myös kuoria iho ihan normaalilla ihonkuorinta-aineella. Itse kätän tehosteena siinä vielä kuorintahanskaa, mutta ihan hyvin voi kuoria ilman sitäkin jos se tuntuu jo liian raapivalta. Kunhan muistat sen jälkeen suunnileen heti rasvata/öljytä ihon. Kuulostaa varmasti hitaalta puuhalta ja sitä se onkin, mutta pidemmällä tähtäimellä saa hyviä tuloksia.
Ja paljon parempia tuloksia saisit, kun et köllöttäisi niin paljon auringossa.
- maitonaamat erikseen
ethän sä voi kalvakka ola jos jokakesäpaljon on ruksetusta. paremminkin pitäs ollasemmone heiko tautaväir säilyyy.
- kyy pakkaus
Käyttäkää pitkähihaisia paitoja ja housuja sekä hattua. Punkkivaara on toinen juttu, miltä pitää suojautua.
- vanhanuori1
Totta.Aurinko vanhentaa.Itse olen jo 48 ja näytän kuulema 30 v. Enkä ole ottanu aurinkoo enkä polta tupakkaa. Eikä ryppyjä ole tullut.Moni 30 vuotias on ryppyisempi.-sen olen huomanut.Täytyy olla onnellinen hyvästä ihosta ja geeneistä.
- HIL-47
Poltatko? Tupakka vanhentaa vähintää kymmenvuotta.
Huoh! Ikuinen murhe naisilla nämä "rypyt"... Vanhenet sinä hel.vetti vie joka tapauksessa - halusit tai et :@
- Ratkaisu
Täytyyhän naamanahan venyttämöille ja ryppyvoiteiden myyjille saa bisnestä. Ja se onkin isoa. Ratkaisu on ryppyihin, botox ja veitsi, ja Ah! kun olet nuori taas..
Ratkaisu kirjoitti:
Täytyyhän naamanahan venyttämöille ja ryppyvoiteiden myyjille saa bisnestä. Ja se onkin isoa. Ratkaisu on ryppyihin, botox ja veitsi, ja Ah! kun olet nuori taas..
Jaa-a... Mahtaa pyöriä melkoiset summat kosmetiikkateollisuudessa :O
- 90i+poj
strange.cyborg kirjoitti:
Jaa-a... Mahtaa pyöriä melkoiset summat kosmetiikkateollisuudessa :O
Tottakai siellä pyörii isot rahat. Ja mitä siitäkään tulisi, jos ihmiskunta keskittyisi tekemään oikeasti hyödyllisiä asioita? 80% meistä jäisi työttömäksi sillä sekunnilla. Sehän ei passaa, koska rahan liike hidastuisi. Oravanpyörän pyörimisnopeus on tärkeämpi asia kuin se, onko siitä mitään hyötyä...
90i+poj kirjoitti:
Tottakai siellä pyörii isot rahat. Ja mitä siitäkään tulisi, jos ihmiskunta keskittyisi tekemään oikeasti hyödyllisiä asioita? 80% meistä jäisi työttömäksi sillä sekunnilla. Sehän ei passaa, koska rahan liike hidastuisi. Oravanpyörän pyörimisnopeus on tärkeämpi asia kuin se, onko siitä mitään hyötyä...
Näyttää vain pahasti siltä, että tästä oravanpyörästä on kovaa vauhtia katkeamassa hirttämässä laakerit kiinni.
Öljykriisiä ja lopullisia ympäristöongelmia innolla odottaen - tosin nähtäväksi jää kerkeänkö niitä tässä elämässä näkemään. Seuraavaa elämää joka tapauksessa innolla odotellen... XD
- mitäs läksit
mitäs läksit siitäs sait
- veli.
Kokeilkaa elävää ravintoa tekee hyvää iholle. Elsa Ervamaa Elävä ravinto kirjan voi lainata kirjastosta.
- forever young
Kyllä se liiallinen auringon ottaminen rypistää. Perunastakin tulee rapistunut ja ryppyinen kun on uunissa kauan. Ei ole ihme, että Etelä-Euroopan ihmiset ovat kauniita/komeita nuorina mutta 40 -50 kymppisinä näyttävät 60-70 kymppisiltä kaljuineen ja rupsahtaneine ihoineen. Suomalaisen iholla ei ole edes samaa suojaa kuin etelän tai idän ihmisten iholla, joten auringon riskit on vielä paljon suuremmat meillä. Liialliselta auringolta kannattaa suojautua. Iltapäivän aurinko ei ole yhtä polttava kuin aamunpäivän.
- kosmetologi___
Etelä ja keskieuroopassa ihmiset ovat vanhemman näköisiä kuin täällä. Totta.
Muistakaa lisäksi vielä se, että myös tupakka vanhentaa,kuten joku jo toteskin.
Kosmetologina huomaan kyllä ketkä on harrastaneet paljon auringon ottoa.
- Jan69
Mun muna on ihan kuin ryppyinen peruna, aurino kyllä tehnyt siitä upean mustan kalun varsinkin erektiossa, kuin gobra valmiina iskemään kissi-mirriin kiinni :)
- Pppppppooo
Vaikuttaa siihen ihon ennenaikaiseen vanhenemiseen muutkin elämäntavat.
- saww
Vuodessa 1300 Suomalaista saa kys. syövän ei ole leikkiminen..ja yhtä asiaa en jummarra...aurinko tosiaan vanhentaa...mikxi sitten pitää maata auringossa tuntitolkulla??värin vuoksi /takia? itse olen koht 50 mies ja minua "luullaan 35 vuotiaaksi"?hyvä niin..ei aurinkoa liikaa!!ei tupakka!!ei alkoholia!! urheilua kyllä!!...takaako ed.mainitut hyvän elämän? edellytykset kyllä...Liiaaann paljon lyhytnäköisyyttä,"ei se minulle tule ?etc....no valintoja on elämä täynnä ,mutta miksi lyhentää sitä..?
- funnygirl--
Minä olen 23-vuotias ja tykkään olla auringon alla. Aina käytän rasvaa, mutta tunnetusti suomen kesällä jos saa otettua aurinkoa noin kaksi kertaa kuussa (jos sitäkään) niin en jaksa välittää. Aurinkolomilla olen pari viikkoa vuodesta, toki otan suomessakin aurinkoa ja haluan ruskettua, mutta en usko että tämä millään tapaa vaikuttaa minun ihoon tulevaisuudessa.
Elän erittäin terveellisesti, koska haluan. Harrastan liikuntaa säännöllisesti ja enkä tupakoi. Tupakoinnin vaikutukset olen selkeästi huomannut kolmekymppisillä, toivon, että se ei vaikuta siihen kun on muutenkin niin hyvä iho.- varaudu
Niin no nuorena sitä kuvittelee ettei ikinä vanhene ja on muutenkin kuolematon. Mutta 30 kymppisenä hiljalleen alkaa sitten näkyä miten on 20 kymppisenä elänyt.
- harmaa rusina
Tupakka on pahempi asia iholle
- soleil-70
Hyvä, että joku ottaa näin tärkeän asian esiin! Lähisukulaiseni (40 ) makaa auringossa kaiken vapaa-aikansa ja tuloksena on hyvin ryppyinen iho. Hän vielä jaksaa päivitellä ryppyjensä määrää, ja kun kerron, mistä ne ovat tulleet, hän ei usko asiaa.
Aurinko ja tupakka, siinä kaksi pahinta rypistäjää! - wernerska
Eikö ole mitään muuuta tekemistä kuin maata auringossa kaiket aurinkoiset päivät.
- ryppyjä siis,ikää 55
Kyllä se aurinko ihoa vanhentaa, tuo ainakin rypyt selvemmin esiin.
Geeneistäkin on paljon kiinni. Näin sanoi minulle alan lääkäri taannoin:
"Olet perinyt huonoa kollageenia." Iho on kuin paperia nykyisin,ja jos olen kauan auringossa,niin rypyt sen kuin lisääntyy.
Mutta onhan iälläkin osuutensa. - Turhamaisuuden hinta
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka viihtyvät tai pystyvät olemaan auringossa tuntikausia. Pyrin aina välttämään turhaa auringossa oloa.
Sen luonnottomampaa näkyä ei olekkaan kuin vaalea nainen ja kova rusketus.
Omasta ja varmaan joidenkin? mielestä ovat niin kauniita ja terveyden perikuvia.
Luulisi järjenkin sanovan ettei tuollainen itsensä paahtaminen voi olla terveellistä pidemmän päälle.
Suomessakin ihosyövän riski on todellinen. - nuorekasmies1
Niin. Aurinko vanhentaa ihoa ja silti lukuisat suorastaan ottavat aurinkoa kun mahdollisuus on. Odotapa vanhoja päiviä niin silloinhan ne auringon aiheuttamat rypyt vasta pääsevätkin oikeuksiinsa.
- rypyt pois
Hei.
Laittele sähköpostia, jos haluat ratkaisun ryppyihin. ;) [email protected] - Ryppy Reetta
Se vanheneminen jatkuu silti vaikka täyttäisi vuosia vaan joka toinen vuosi.
- RYPPY_NATURISTI
.
SHIT _ _ _ SHIT _ _ _ SHIT
.
Nyt tiedän mistä sain rypyt JORMAANI
. - Keho ei tykkää
Olen vältellyt aurinkoa varmaan kolmeneljäkymmentä vuotta, aluksi lähinnä siksi että auringossa maatessa väsähdän aivan tavattomasti. Menee kaikki voimat ja sen jälkeen en jaksa mitään muuta kuin nukkua koko illan ja seuraavan yön. Vielä aamullakin on aivan väsähtänyt ja uupunut olo. Kuka sellaista haluaisi!
Mutta auringon välttelyn seurauksena kasvojen iho voi todella hyvin vielä yli seitsemänkymppisenäkin. Aurinkoon ei ole ikävä. Auringonoton tulokset näkyvät kyllä auringonpalvojien kasvoissa ja kehossa. Joskus ihmetyttää, etteivät he tajua tai usko seurauksia. - sarina_
Nojaa. Olen 35-vuotias nainen ja rakastan auringon lämmössä makoilua. Ryppyjä ei ole, mitä nyt talven pakkaset rutistaa joskus ihon kamalaksi. Mutta kesällä iho on siis sileä kuin vauvan peppu. Äitini 58-v on samanlainen aurongonpalvoja ja rypytön tapaus myöskin. Pari kertaa vuodessa teen aurinkomatkan jonnekin pois suomen kurjista keleistä ja iho kiittää! Tosin elän hyvin terveellisesti: ravinto, uni ja liikunta ovat kunnossa :)
Luulisin, että ne rypyt on enemmän kiinni geeneistä. Ja tietysti sitä paahdettua ihoa pitää hoitaa ja helliä samoin kuin paahtamatonta! - Burriman ;)
hahhah siinä taas uusi syy suosia aasian neitoja, he kun juoksevat karkuun aurinkoa ja jopa yrittävät kasvoaan vaalentaa ties millä myrkyillä! :) Joten lisää aurinkoa vaan Suomen ihanat siiderivalaat.... : DDDD
- asian h....
Eipä niihin hieromoihin aurinko sisään paistakaan.
- olenkin aina inhonnu
auringossa makaavia itseään täynnä olevia diivoja jotka sen jälkeen vielä ihailee itseään peilistä levittäen aurinkorasvaa, jos ihminen on niin tyhmä että luulee sen olevan normaalia/terveellistä niin turha sitten itkeä kun on melanooma, piste.
- peachesandcream
Hei!
Juu, kyllä ne rypyt suurelta osin auringosta tulevat, mutta peli ei todellakaan ole vielä menetetty. :) Nyt vain tästä eteenpäin aina suojakerrointa paljaana oleville ihoalueille, ympäri vuoden, ja sitten joku kollageenin tuotantoa vauhdittava tuote rinnalle. Itse tykkään Paula's Choice -tuotteista, joita myydään netissä. Niiden retinolituote (RESIST Intensive Wrinkle-Repair Retinol Serum) on mun mielestä tehnyt mun ihosta vieläkin nuoremman näköisen kuin se ennen oli. Olen 41, mutta saan usein kuulla olevani paljon nuoremman näköinen. Tuon tuotteen ja muiden retinolituotteiden kanssa erityisesti pitää käyttää aurinkosuojaa, koska retinoli muistaakseni tekee ihosta pikkasen herkemmän auringolle, vaikka auttaakin sitä uusiutumaan. Lisäksi rinnalle olisi varmaan hyvä ottaa bha- tai aha-kuorintatuote, mutta sekin tekee ihosta auringon haitoille alttiimman, koska kuorii ihoa; sama koskee tietenkin muitakin kuorintatuotteita, eli ehdottomasti sitä suojakerrointa aina nassuun. Ja tarpeeksi korkea suojakerroin ja tehokas vaikuttava aine tuotteessa.
Tuolla Paula's Choice Europe -sivustolla on myös paljon järkevää, lääketieteelliseen tutkimukseen perustuvaa tietoa ihonhoidosta, ei mitään höpöhöpöjuttuja siitä, kuinka joku tuote muuttaa ihosi dna:ta tai muuta hullua. Minulla ei ole firmaan mitään muita yhteyksiä paitsi se, että olen ollut tuotteiden erittäin tyytyväinen käyttäjä jo 15 vuoden ajan ja saanut esim. akneihoni hoitoon hyviä neuvoja ja tuotteita.
Tsemppiä ja hyvää kesää, auringosta varovaisesti nautiskellen! :) - elämäää
Naama ja rypyt ovat saaneet liian ison osan elämässämme.
- sdjoj
Mullekin kävi niin, että kolmikymppiseen mennessä olin ottanut reilusti aurinkoa ja yhtäkkiä ilmestyi rypyt ja pigmenttivirheet. Jätin kalliit kasvovoiteet ja aloin käyttämään perusNIVEAA. Nyt kymmenen vuoden kuluttua en ole sen ryppyisempi kuin ikäiseni muutkaan, melkeinpä päinvastoin, eli rypyt eivät enää lisääntyneet. Aurinkoa olen ottanut maltillisesti, sellaisen perusrusketuksen. Myös pigmenttiongelmat katosivat. Aurinkorasvoja en enää käyttänyt, vaan olin auringossa aina vain sen aikaa, että en palanut.
- Nakki poika
Naku koira löhötteli auringossa eukon ikkunan takana. hänellä oli silkin pehmeä iho. eukko soitti veljelle ja sanoi että ammu tuo rääppänä tuolta ikkunan takaa. Veli oli humalassa ja ajoi volvolla kaahaten talon seinään. Eukko haki oluen. Naku koira lensi ikkunasta sissään ja kimposi seinästä takaisin ulos ja osui huojuvaa veljeä päähän ja veli pyörtyi maahan. eukko heitti oluen veljen päälle jotta veli heräisi. Naku koira otti volvon ja karkasi. Eukko otti skootterinsa ja kaahasi päin seinää humaltuneena puolikkaasta oluesta. naku koira veti lintassa ouluun. Siellä hän otti aurinkoa ja huomasi ne. Rypyt. Hän oli surullinen koko loppu päivän. Mutta oli tietenkin keksitty mcpaskakermadippirasva jolla saa rypyt lähtemään hujauksessa. suosittelen kokeilemaan ;) T. kermanen nakki
- Kuningas vaari
Kokeilin! Toimii 100% varmasti!
- nolooo::Dd
kalpee junttisuoamalinen karventyy auringos, hahah
- Nautin mielummin
No niin, nyt kaikki vaan äkkiä pois auringosta kun se vanhentaa ihoa! Pitäisikö säätää oikein laki auringonottoa vastaan?
Ai niin, tiedättekö mikä myös vanhentaa ihoa? Elämä. En tajua miksi ihon pitäisi olla vanhaksi asti sileä kuin vauvan peppu. Miksei ikääntyminen saisi näkyä? Onko se niin kauheaa jos ei näytä 50-vuotiaana parikymppiseltä? En itse kauhistele ihmisiä jotka eivät näytä ikuisesti nuorilta. Täytyy olla aika typerä jos itsen ja muiden ikääntyminen on ongelma.
Minä ainakin nautin valoisista kesäpäivistä (niitä ei Suomessa paljoa ole!) ulkona lämmössä mielummin kuin kyykin sisällä varjoissa. Hulluksihan siinä tulee jos ei ulkona ole. Ei ihmistä ole tehty elämään sisällä. - jäteöljyt.
Laittakaa vaan kemikaalia naamaan niin kyllä kaikki kimmoisuus alta katoaa.
rypyt tulee esiin ja iho muuttuu paperimaiseksi.
en ikinä oo käyttänyt myrkkyjä ja iho on rypytön vaikka ikää on alun 70v.
kasvonpesu vain paippualla ja sienellä. - Ei auta
Ilmeisesti näitä aurinkohulluja ei auta mikään. Eräskin auringonpalvoja sairastui melanoomaan, parantui, mutta sama meininki jatkuu.
- AINO HELENA
olen tiennyt tämän.Olen 65-vuotias, ja täysin rypytön! En ole koskaan pitänyt autingon otosta. Olen myös tiennyt,että tupakka ja aurinko ovat pahimmat viholliset iholle! Muuten olen kyllä turhamainen, ja hoikka 71kg,mutta en ole halunnut rusketusta,vaikka ihoni on vaalea,joskus jopa liian valkoinen,vaikka en ole blondi! Nyt voin olla vain tyytyväinen,kun minua pidetään viisikymppisenä!!
- 60+
Sulla hyvät geenit, vaikka sulla ei ryppyjä niin ihan varmaan kuitenkin kasvot "pudonneet" alaspäin niin käy kaikille jo viisissäkymmenissä, ei se iho nyt ole, kun kolmikyppisellä.
Itse olen 33 vee ja otan aurinkoa tosi paljon ilman mitään suoja voiteita eikä mulla ole yhtään ryppyä eli johtuu geeni perimmästä aika pitkälle toi sun vanheneminen :(
- kannustusta72
Olen nelikymppinen ja ihoni näyttää kolmekymppiseltä. Siihen ei ole vaikuttanut aurinko, vaikka olen oleskellut ulkona runsaasti aina, myös suoraan aurinkoa ottaen. Minua on siunattu hyvillä geeneillä, iho on paksu ja puolirasvainen, talvella pintakuiva. En ole koskaan käyttäny paljoa kosmetiikkaa, tuskin edes kuorintaa ja kosteusvoidetta. Täytyy sanoa, että voit varmaankin kiittää myös perimääsi ihostasi. Sinuna ehkä kävisin radikaalissa happokuorinnassa ja tämän jälkeen varoisin visusti liikaa auringonottoa kasvoille, käyttäisin lakkeja ja hattuja ulkoillessa. Kun ruskettaa, ei ole pakko vetää kaikkea aurinkoa just naamarille, vain sen verran että näyttää vähän päivettyneelle. Mutta kuule, se ikä tulee joka tapauksessa. Syvät rypyt ja uurteet näkyvät tulevan itsellenikin vähitellen, eikä niihin mikään taida auttaa. No sitten vain ollaan sen ikäisiä, kuin ollaan. Ei tämä ikuisesti kestä kuitenkaan ja oma vuoro olla vanha tulee jossain vaiheesssa, parasta vain asennoitua oikein niin ei tule käytettyä turhia ja kamalan näköisiä kauneuskirurgioita pilaamaan ulkonäköä lopullisesti..
Sisäinen kauneus, se vedenjuonti, stressin välttäminen ja terveellisen ruoan nauttiminen taitaa lopultakin olla ainoa toivo, vaikeaahan se on. :) - ei oo vaseliinia
mitä ne aurinkovoiteet sisältää?
mikä reaktio syntyy kun rasvaseosta vielä auringossa keittää. - kiikk
Kyllä se aurinkovoide on sellainen kamikaalimyrkkypommi iholle paistettuna että mieluummin ilman voiteita. Aurinko on ihan parasta! Mikä niin rumaa on kuin maidon valkoiset kintut... =/
Geeneistä ne rypyt tulee ja elintavoista!!! Tutkimuksen mukaan pahin iholle on sokeri! Ja laihat on rusinoita aiemmin...
Eli biitsille vaan... - ollaan varjossa
miksi on lisääntynyt melanooma.
- ????
Koska tämä loppuu?
- ei grillaaja
Järki vanhenee nopeammin kuin iho. Kyllä jokainen vähänkin ajatteleva tietää sen, että turha auringovalossa itsensä paistaminen vanhentaa ihoa nopeasti.
Varsinkin valkoihoisten iho palaa herkästi auringon valossa.
Mitä järkeä on itsensä "grillamisessa"? - Sileä 51v
Onpa opettavaista. Odotan juuri, että pilvet väistyy ja lähden ottamaan aurinkoa.
- paistin ruskea
Katsopas mitä lihalle käy paistinpannussa. Se ruskistuu ja kun tarpeeksi paistaa niin se palaa syömäkelvottomaksi.
- Kurttunen
Olen itsekin miettinyt, että miksi menen silti aurinkoon, vaikka järki sanoo, ettei se kannata. Miksi joku tupakoi, vaikka tietää, että siten lyhentää mahdollisesti elinvuosiaan? Minulla on auringonottoa lukuunottamatta melko terveelliset elämäntavat, en käytä alkoholia, en ole koskaan tupakoinut ja tykkään ulkoilla terveen punan poskilleni. Ihailen valkoista hipiää, mutta jostakin olen saanut päähänpinttymän, että itse näytän kauniimmalta ruskeana. Purkkirusketusta en ole koskaan kokeillut. En käytä meikkiä, enkä värjää hiuksiani. Kasvojen puhdistusaineena on ollut kauan vesi, mutta nyt olen alkanut käyttää myös öljypohjaisia puhdistusaineita. Voihan se olla, että pieni ehostus toisi kasvoilleni sitä säihkettä, mitä yritän auringossa oleilulla saavuttaa. Oikeastaan luulen, että liikunnan lisääminen voisi auttaa kaikista parhaiten. (Kuten myös se, että katsoisin vähemmän peiliin!).
Ryppyihin täytyy nyt vaan tottua ja auringossa oloa vähentää, jos ei ryppyjen, niin sen melanoomariskin takia. En tykkää käyttää aurinkorasvoja juurikin niiden myrkyllisyyden vuoksi. Yleensä olen auringossa vaan lyhyitä aikoja kerrallaan. Ehkä minulla on sitten ne "huonot geenit" niinkuin joku sanoi. Huonot geenit huonot tavat.
Kiitos kaikille vastauksista! On ollut mielenkiintoista lukea niitä.- jfjgg
Kurttunen, miksi kukaan elää, koska tietää, että se lyhentää mahdollisesti hänen elinvuosiaan? Enemmän vuosia elämään vai enemmän elämää vuosiin? Laita kuule kypärä päähän, niin ei satu mitään. Lopeta etenkin henkilöautossa matkustaminen, kaikki muu matkustaminen,alkoholinkäyttö, punaisen lihan syöminen, ruoan paistaminen jne. Eläminen on riskialtista ja jokainen meistä kuolee joskus. Sitä ennen voi joko elää tai vaihtoehtoisesti istua ydinsuojassa kypärä päässä koko ikänsä. Menen nyt röökille.
- Kurimus Karttunen
Käytä burgaa. Ja ohita jutut kymppisistä. Sänkyyn kun lopulta pääset himoitsemasi miehen kanssa voit riisua burkan.
- Menkää ulos kalvakat
- Ja odotas kun olet 50-vuotias, voi jestas miltä iho näyttää erityisesti silloin kun rusketusta ei enää ole. Itse asiassa on pakko olla ruskettunut koko ajan, ettei kuollut ja kalvakka iho näy niin selvästi.-
Kuinka niin kuollut ja kalvakka iho? Pitää olla kai jotenkin sairas tai aneeminen jos 5-kymppisellä on tollanen iho.
Olen aina ollut ulkoilmaihminen (myös talvella) 53 v. on joitakin ryppyjä mutta iho on terveen värinen ja eloisa. Aurinkoa se saa ihan luonnostaan kun liikun ulkona. Juon paljon vettä, syön terveellisesti ja käytän luomurasvoja/öljyjä ihollani. Jos makoilen auringossa niin peitän silloin kasvot ja kaulan, niin tekivät naiset Ranskan rannoilla jo 20 vuotta sitten. - ruskettuss
http://www.platasco.com/
Itse ottanut nyt noita, pyrin ruskettumaan :/ - Älä_valita!JavaScrip
Suomessa auringonvalo on niin heikkoa, että päiväntasaajan paahteessa (mm Singaporessa ja Balilla) useasti käyneenä viittaan Suomessa ollessani kintaalla kaiken maailman uv- ja hellevaroituksille. Esim Sporessa aurinkorasvojen suojakertoimet ovat viidenkympin luokkaa ja Balilla jotkut ui auringon paistaessa ui t-paita päällä. Tietty vaikutus riippuu yksilöstä ja jotkuthan on tosi herkkiä auringonvalolle. Ja mun iho on keskiverto, kyl mä palan Suomessakin joskus. Näissä suomen jutuissa on vähän tämmöstä ihme valittamista ja harhaluuloja, että "uskotaan" auringonvalon aiheuttaneen jotain. Ehkä aloittajan kohdalla oikea syy on aivan toinen? Ja mitä väliä, aika monella teini-iän akne runtelee kasvot pysyvästi arpisiksi ja on nyt saatana oikeitakin sairauksia olemassa!
- Nelikybät
Ympäristötekijöiden ja geenien yhteisvaikutusta. Ravinto, päihteet, aurinko. Ja tietysti lihavat pysyvät kauemmin siloisina kuin laihat. Samoin rasvaisella iholla varustetut ihmiset pysyvät siloisempina kuin atoopikot.
Ilmeetkin vaikuttavat siihen, miten rypyt kehittyvät. Mukavampi katsella naururyppyistä ihmistä kuin sellaista, jolla roikkuu suunpielet alaspäin tai on suu tiukassa mutrussa. Eli kasvojumpallakin voi saada paljon aikaiseksi ilme- ja ryppyasiassa. Useimmilla lienee hyvät hampaat. Nimittäin hyvin kuluneilla/puuttuvilla hampailla ja purentavioilla varustetut ihmiset näyttävät tuimemmilta ja heidän kasvonsa ovat ryhdittömämmät.
Mielestäni rypyt eivät itsessään ole paha asia. Ne vain kertovat ihmisen asenteista ja eletystä elämästä. Jos kasvot näyttävät pelkkää ilkeyttä ja katkeruutta, niin en ihmettele, jos ihminen haluaa salata ryppyjään. Itse pelkään eniten täysin ilmeettömiä/rypyttömiä ihmisiä. Tulee mieleen, onko sellaisella ihmisellä mitään tunteita, jonka kasvoille ei iän myötä ilmesty yhtään ainoaa ryppyä.- Nelikybät
Niin ja oma tilanteeni: olen nelikymppinen, ihan nuorena yritin saada rusketusta, huonolla menestyksellä. Useimpina kesinä olen palanut vähintään kerran, vaikka tarkoituksella en yleensä aurinkoa ota. Joskus saatan hetken nauttia auringon lämmöstä.
Riippuu paljon vireystilastani ja olosuhteista, minkä ikäiseltä näytän. Minulla on parikin ihosairautta, joten jos lähempää katsotaan, olen ryppyinen. On auringosta johtuvia ja muita ihovaurioita, kuten laajenneita verisuonia (alaraajat). Kohtuullisen läheltäkin monet pitävät minua paljon ikäistäni nuoremmalta. Siis vaikka en todellakaan näytä ikäistäni nuoremmalta, olen erittäin ryppyinen (rypyt vain eivät ole kaivon syvyisiä). Olen nelikymppinen, ja minulla on oikeus myös näyttää nelikymppiseltä. Ilman silmälaseja silmärypyt näkyisivät paljon paremmin.
Mietin vaan julkkiksienkin kohdalla: harkituilla kuvakulmilla saadaan ihminen näyttämään nuoremmalta tai vanhemmalta. Ei kannata siis ainakaan julkkiksiin itseään verrata.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496459- 322312
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101333Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.821263- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10838