Mihin lestadiolaiset perustavat käsityksensä ehkäisykieltoon? Minua järkyttää tämä vaimojen osa, eli jatkuvat synnytykset ja pienten lasten hoitaminen. Olen itsekin uskossa, mieheni myös ja meillä on kaksi aikuista lasta Minusta Raamatun sana puhuu miehen tahdosta. Eikö aviomies voisi tehdä päätöksen ja käydä itse pienessä toimenpiteessä ja antaa näin vaimolleen vapauden, kun lapsia on saatu, niin monta kuin yhdessä on haluttu.
Eräässä hengellisessä lehdessä lestadiolainen aviomies kertoi, kuinka hän otti asian "vastuulleen" ja kävi itse hoitamassa vapauden vaimolleen. Vaimoa oli jo varoitettua, ettei terveys kestäisi enempiä raskauksia. Kunnioitan tätä aviomiestä!
Vielä haluan sanoa, että kysyn tätä ihan vilpittömästi ja haluan siunata kaikkia Jeesuksen omia. Itse olen viiden lapsenlapsen mummeli.
Haluaisin asiallisesti kysyä
35
198
Vastaukset
- teu,
En tiedä mihin lestat , perustaa ehkäisykiellon , kerron sulle mitä mieltä minä
olen , vaikka olen Es /Lesta meidän ,perhe koko on keskimäärin 4-6 lasta
mutta kyllä isompakin lapsiperhitä on ne on yleensä tiukilla ns. lla
Meillä on 4 ja olemme eläkkeellä , Aabrahamilla oli 2 poikaa , Iisakilla oli 2 poikaa
vasta Jaakobilla oli 12 poikaa , yleensä eikerrota , että hänellä oli 4 vaimoa joka
vähän tasaa lapsilukuja , vaikka ottaa tytötkin huomioon .
Olen usein kertonut , että Aaraham tiesi kuinka kamelien kanssa ehkäisy hoitui
Vuoden kestäväällä karavaanilla ei voinut kasmeli emo sunnyttää eikä pieni jäädä
eloon koska karavaani liikkui pitkiä taipaleita ..
Jos haluat tietää tarkemmin kysy..- kyllä tiiät
Et muka tiedä Teu? Älä tuollaisia höpötä!
1. Moos. 1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille:
***) "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."
Hepr. 13:4 Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkein seassa pidettämän ja aviovuode saastatoinna; mutta huorintekiät ja salavuoteiset Jumala tuomitsee.
- su***
teu, minä jo oikein säikähdin kun kerroit , kuinka kamelin kanssa ehkäisy hoidetaan.
Mutta sitten jatkoin lukua ja tarkoitit kamelien välistä ehkäisyä. ( vitsi, vitsi)
Niin kuten huomataan, että sitä myös VL aikana oli ehkäisyjä ja ei ehkäisyjä,ainakaan Jaakopilla. Oli muuten tavallinen pukki.
Vaikeeta se tietysti olla tekemättä temppu, miten sen luonto on sanellut. Mutta on niitä konsteja mualimassa keksitty senkin helpottamiseksi. Olla kokonaan ilman, tai loikata aikaisin pois, tai pidätellä ja katsoa vähän kalenteria. Tuo uimapuku on ollut minullekin vierasta. Mutta pitää syöttää "vahingossa" aamupuuron mukana pillereitä primaspanina äireelle, niin eiköpähän sitä isukki saa mitä haluaa ja äippä siinä samalla vapaan hengityksen aktin aikana ja sen jälkeenkin. Nämä hevosenkengät tavaraan on ihmisen kehon pilkkaamista. Kysykää vai minulta neuvoa ongelmiinne niin sukuolielämästä kuin siitä hengellisestä vapaudesta.
..muuten se on ikävintä jos toinen ei halua, mutta toinen haluaa vaikka väkisin. Sekin on ihmiskehon pilkkaamista.- teu,
Kyllä' "su"" sinulla oli ihan hyvä kommentti ,vastaus ..
Ja tuo loppukaneetti oli tosihyvä ja oikein päin ..
- tähän perustuu
Ei tämä lestadiolaisten asia ole mummelin huolia ollenkaan. Tee parannus ja usko evankeliumi niin pelastut.
1. Moos. 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
1. Moos. 1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."
ELi miksi tarjoat kiveä kun kysyjä pyytää leipää!? - tuskin tajuaa
omituista vääntelyä kirjoitti:
No siinä on palanen Raamattua, mtta ei koske millään tavalla aiheen kysymystä !
ELi miksi tarjoat kiveä kun kysyjä pyytää leipää!?Ymmärtääkö edellä oleva Raamattua tarjoileva kuinka suureen vastuuseen hän joutuu Jumalan edessä vääristellessään Raamattua ?
Onko edes mielessä koskaan käväissyt moinen asia, sopii miettiä. - su***
tuskin tajuaa kirjoitti:
Ymmärtääkö edellä oleva Raamattua tarjoileva kuinka suureen vastuuseen hän joutuu Jumalan edessä vääristellessään Raamattua ?
Onko edes mielessä koskaan käväissyt moinen asia, sopii miettiä.Kuulkaan ny tosi asiaa....Ei Jumala mitään ole puhunut, lisääntymisestä ja maan täyttämisestä. Mooses se on joka noin jorisee...Mooses se itsensä siunasi, hänellä oli voimia kuten Kuikka Koposellakin. Mutta muuten Mooses oli kunnon mies, piti kansastaan huolta. Aaron taisi olla vähän sellanen huikenteleva "kansan mies"
- Häpeä jos osaat
omituista vääntelyä kirjoitti:
No siinä on palanen Raamattua, mtta ei koske millään tavalla aiheen kysymystä !
ELi miksi tarjoat kiveä kun kysyjä pyytää leipää!?Et siis ole kiinnostunut kuulemaan mihin lestadiolaiset perustavat ehkäisykiellon?
Älä kuitenkaan soita suutasi niille jotka sen tietävät ja sinulle asiallisesti kertovat.
Aviokasky kuuluu: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."
Ehkäisykielto perustuu Hepr. 13:4
Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkein seassa pidettämän ja aviovuode saastatoinna; mutta huorintekiät ja salavuoteiset Jumala tuomitsee.
Älä kysele jos ei kiinnosta tietää!!
___________ - teu.
"Tähän perustuu"
Kun Raamattu sanoo 1Moos 1.27 sanoo Että mieheksi ja vaimoksi hä'n heidät loi.
Siinä on joku painovirhe , Kun sillä hetkellä ei LUOTU KUIN AADAMI . Joka meni
Jumalan käskystä , nimittämään Jumalan Luomia eläimiuä , joita oli kokopaljon monta
Kuitenkin vasta sen jälkeen , LUOTIIN Vaimo , ja se tapahtui Aadamin kylkiluusta .
Joka tarkittaa että siinä vaiheessa Aviopari oli Siunaus kelpoinen , ja siunasi heidät
Tämä tarkoittaa , että olkaa hedelmälliset ja olisääntykäät ja täyttäkät maata. ja
tehkäät se teillen alamaiseksi , ja vallitkaa kalat meres ja linut Taivaan alla. ja
kaikki eläimet jotka maalla liikkuvat . .
Ja JUMALA sanoi katso minä annoin teille kaikkinaiset ruohot juoissa siemen on koko maan päällä / ja kaikkinaiset hedelmälliset puut. joisa siemen on /teille Ruoksi
Tämä on painos 1642. Mutta ei siinäkään ollut ehkäisyistä .. - Κέρβερος
teu. kirjoitti:
"Tähän perustuu"
Kun Raamattu sanoo 1Moos 1.27 sanoo Että mieheksi ja vaimoksi hä'n heidät loi.
Siinä on joku painovirhe , Kun sillä hetkellä ei LUOTU KUIN AADAMI . Joka meni
Jumalan käskystä , nimittämään Jumalan Luomia eläimiuä , joita oli kokopaljon monta
Kuitenkin vasta sen jälkeen , LUOTIIN Vaimo , ja se tapahtui Aadamin kylkiluusta .
Joka tarkittaa että siinä vaiheessa Aviopari oli Siunaus kelpoinen , ja siunasi heidät
Tämä tarkoittaa , että olkaa hedelmälliset ja olisääntykäät ja täyttäkät maata. ja
tehkäät se teillen alamaiseksi , ja vallitkaa kalat meres ja linut Taivaan alla. ja
kaikki eläimet jotka maalla liikkuvat . .
Ja JUMALA sanoi katso minä annoin teille kaikkinaiset ruohot juoissa siemen on koko maan päällä / ja kaikkinaiset hedelmälliset puut. joisa siemen on /teille Ruoksi
Tämä on painos 1642. Mutta ei siinäkään ollut ehkäisyistä ..Teu: "Tähän perustuu"....
Älä unohda Raamatun kahta varsin erimoista luomiskertomusta. Ei niiden pidäkkään olla aikajärjestyksessä.
"Siinä on joku painovirhe , Kun sillä hetkellä ei LUOTU KUIN AADAMI"
-Ei siinä mitään painovirhettä ole, koska molemmat on varmaan ihan tosissaan kirjoitettu. Kertomusten sanoman merkitys on tarkoituksellisesti erilainen ja näkemykset eivät hae ristiriitoja, vaan yhtenevyyttä tämänkaltaisessa luomiskertomuksessa.
Itsen en tietysti ota sellaisenaan todesta kumpaakaan, mutta toisaalta molemmat antavat tulkinnan itselläni olevaan laajempaan "ykseys"-käsitteeseen ihmisenä olemisessa ja osana kokonaisuutta, mikä lienee ei pelkästään materialistinen.
Joskus minua häiritsi suurestikin ihmisen asettelu eläinten kiduttajien ansaittuun, ylvääseen rooliin ihan Raamatun kehotuksen mukaisesti, mutta 1 Moos 1:22 puolestaan kertoo Jumalan vastaavan kehotuksen kaikelle eläinkunnalle, ja miksei faunallekin, ja ymmärrän tämän niin, että kaiken elämän on tarkoitus kehittyä ja lisääntyä kykyjensä mukaan. On aivan perseestä tulkita sanat 1 Moos 1:28 niin, että ihminen olisi jotenkin etuoikeutettu tappamaan kaikki elävä maapallolta ja raiskaaman luonto tuhannen paskaksi ahneudessaan ja lisääntymishimossaan ja tuhoamaan koko ihmisen mahdollisuus elää maapallolla.
Moos 1:22 tarkoittaa mielestäni samanlaista ohjausta niin ihmisille, kuin eläimillekin, että tässä on maapallonen ja asuttakaa sitä.
Jos tästä voisi tehdä jonkin yhteenvedon, niin Jumalan mielestä voisi olla mukavaa, että ihmiset asuttavat maapalloa laajalti, muttei kuitenkaan määrätietoisesti sitä tuhoamaan pyrkien. Liikakansoitus on ja tulee olemaan jatkossakin yksi varmimmista tavoista saattaa pallomme elinkelvottomaksi.
Jos siis Jumala olisi halunnut kieltää ehkäisyn, niin olisi kai Hän sanonut sen suoraan Kirjassaan. Sikiätkää kaikki liian kanssa ja tappakaa kaikki muu ympäristö liialla sikiämisellä.
Vaan näin ei Herramme sanonut. Kauniisti sanoi "täyttäkää maa".
Ja kun se on täynnään, niin ei sitä enää pidä täyttää.
Olen voimakkaasti sitä mieltä, että kaikenlainen ehkäisykielto on ihmistulkintaa, syntien keksimällä keksimistä, ja täysin vailla raamatullista näkemystä ja täysin vailla Jumalan sanan merkitystä.
En syytä teitä siitä harhaisen opillisen näkemyksenne tulkintana, mutta pidän sitä suorastaan perverssinä tai ainakin erittäin, erittäin merkillisenä väitteenä, ettei runsaasti kansoitettu maapallo kestäisi syntyvyyden säännöstelyä helvettiin joutumatta! - ei hyvält näytä
Κέρβερος kirjoitti:
Teu: "Tähän perustuu"....
Älä unohda Raamatun kahta varsin erimoista luomiskertomusta. Ei niiden pidäkkään olla aikajärjestyksessä.
"Siinä on joku painovirhe , Kun sillä hetkellä ei LUOTU KUIN AADAMI"
-Ei siinä mitään painovirhettä ole, koska molemmat on varmaan ihan tosissaan kirjoitettu. Kertomusten sanoman merkitys on tarkoituksellisesti erilainen ja näkemykset eivät hae ristiriitoja, vaan yhtenevyyttä tämänkaltaisessa luomiskertomuksessa.
Itsen en tietysti ota sellaisenaan todesta kumpaakaan, mutta toisaalta molemmat antavat tulkinnan itselläni olevaan laajempaan "ykseys"-käsitteeseen ihmisenä olemisessa ja osana kokonaisuutta, mikä lienee ei pelkästään materialistinen.
Joskus minua häiritsi suurestikin ihmisen asettelu eläinten kiduttajien ansaittuun, ylvääseen rooliin ihan Raamatun kehotuksen mukaisesti, mutta 1 Moos 1:22 puolestaan kertoo Jumalan vastaavan kehotuksen kaikelle eläinkunnalle, ja miksei faunallekin, ja ymmärrän tämän niin, että kaiken elämän on tarkoitus kehittyä ja lisääntyä kykyjensä mukaan. On aivan perseestä tulkita sanat 1 Moos 1:28 niin, että ihminen olisi jotenkin etuoikeutettu tappamaan kaikki elävä maapallolta ja raiskaaman luonto tuhannen paskaksi ahneudessaan ja lisääntymishimossaan ja tuhoamaan koko ihmisen mahdollisuus elää maapallolla.
Moos 1:22 tarkoittaa mielestäni samanlaista ohjausta niin ihmisille, kuin eläimillekin, että tässä on maapallonen ja asuttakaa sitä.
Jos tästä voisi tehdä jonkin yhteenvedon, niin Jumalan mielestä voisi olla mukavaa, että ihmiset asuttavat maapalloa laajalti, muttei kuitenkaan määrätietoisesti sitä tuhoamaan pyrkien. Liikakansoitus on ja tulee olemaan jatkossakin yksi varmimmista tavoista saattaa pallomme elinkelvottomaksi.
Jos siis Jumala olisi halunnut kieltää ehkäisyn, niin olisi kai Hän sanonut sen suoraan Kirjassaan. Sikiätkää kaikki liian kanssa ja tappakaa kaikki muu ympäristö liialla sikiämisellä.
Vaan näin ei Herramme sanonut. Kauniisti sanoi "täyttäkää maa".
Ja kun se on täynnään, niin ei sitä enää pidä täyttää.
Olen voimakkaasti sitä mieltä, että kaikenlainen ehkäisykielto on ihmistulkintaa, syntien keksimällä keksimistä, ja täysin vailla raamatullista näkemystä ja täysin vailla Jumalan sanan merkitystä.
En syytä teitä siitä harhaisen opillisen näkemyksenne tulkintana, mutta pidän sitä suorastaan perverssinä tai ainakin erittäin, erittäin merkillisenä väitteenä, ettei runsaasti kansoitettu maapallo kestäisi syntyvyyden säännöstelyä helvettiin joutumatta!Maan päällä ei ole Jumalan tahto tapahtunut. Kansat eivät maapalloa tuhoa, vaan ahneuden seurauksena syntyneet saasteet, joiden tähden maailman kansat jo nyt kärsivät nälkää alatomuutta ja väkivaltaa. Ja tämä on vasta alkua sille kauhistukselle mikä maapalloa odottaa lähitulevaisuudessa.
Psalttari 127
1. Salomon veisu korkeimmassa Kuorissa. Jos ei Herra huonetta rakenna, niin hukkaan työtä tekevät, jotka sitä rakentavat: jos ei Herra kaupunkia varjele, niin vartiat hukkaan valvovat.
2. Se on turha, että te varhain nousette ja hiljain maata menette, ja syötte leipänne surulla; sillä hän antaa ystävillensä heidän maatessansa.
3. Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anto.
4. Kuin nuolet väkevän kädessä, niin ovat nuorukaiset.
5. Autuas on se, jonka viini on niitä täynnänsä: ei ne häväistä, kuin heillä vihollistensa kanssa portissa tekemistä on.
Olisiko alkusyy tässä?- Herran lahjaa
Vihne: Lestadiolaisilla ei ole ihan näin laaja-alaista raamattukäsitystä. Olen ylle kirjoittanut paikat johon lestadiolaisten ehkäisykielto on perustunut.
Toki Raamatussa on paljon eri paikoissa puhuttu siitä siunauksesta jonka lapset tuovat mukanaan. Kuinka onnettomia ovatkaan ne vanhemmat jotka eivät ole toiveistaan huolimatta saaneet yhtään lasta.
Tämän ajan jumalattomissa on paljon sellaista porukkaa elämäntavoiltaan, että yksikin lapsi on heille ehdottomasti liikaa.
Pkoolisääntyminen jota avaaja ilmeisesti tarkoittaa ei kuulu lainkaan tämän palsta aiheisiin. SE kuuluu vanhoillislestadiolaisuuteen. - mummeli 5
Ei minulle kuulukaan toisten uskovien asiat, siksihän kirjoitinkin kysyväni asiallisesti ja kaikkia Jeesuksen omia siunaten. Ei minulla ole mitään tätä uskonsuuntaa vastaan, jopa kaukaisia sukulaisianikin on tässä liikkeessä. Mitä tulee itseeni olen saanut kokea uskoontulon alle kolmikymppisenä, mieheni tuli samana kesänä uskoon. Jokainen uskova joutuu tehdä parannusta Herran edessä, kun meistä ei kenestäkään tule täydellistä koskaan täällä ajassa. Onneksi saamme uskoa Jeesuksen täydelliseen sovitustyöhön, johon emme voi mitään lisätä, eikä siitä mitään poistaa. Millään omilla teoillamme emme pelastu. Jokaisella uskovalla on sisimmässään tietoisuus oikeasta ja väärästä. Herkällä tunnolla kun vaellamme, teemme parannusta tarvittaessa, välillä liiankin herkällä tunnolla. Jeesus on meidän välimiehemme Jumalan edessä.
Käsittääkseni nuo Mooseksen kehoituksen sanat sanottiin ensimmäiselle ihmisparille, eli Adamille ja Eevalle.
Jos sinä nimimerkki "tähän perustuu" loukkaannuit rehellisestä ja suorasta kysymyksestä, olen pahoillani ja pyydän anteeksi. Tarkoitus oli keskustella ihan
asiallisesti, toista uskovaa kunnioittaen.
- ihmetystä piisaa
No miten on ahdollista että jokin noista yllämainituista tai kaikki yhdessä ja erikseen ovatr saattanneet päätyä sellaiseen opilliseen vääristymään, että niistä siunauksia tuovista lapsista ja niin ja edelleen, on tullut pelastuksen ehto ja synninkin mittapuu ?
EIkös sitä jokainen vähänkin älliä ommava korjaa paattinsa suuntaa jos edessä näkyy olevan kaiken särjkevä kivikko ja karikko ?
Miksi veeällät eivät kaipaa lla oikean opin puolesta puhujia, vaan suostuvat yhä uusina sukupolvina palvelemaan vääryyttä ja Raamatulle vieraita elementtejä, eli omavanhurskautta ja farisealaisia tapoja ?
Miksi se niin menee? Tämä asia ei varmaankaan ole niin yksinkertainen. Luonnostaan on sellaisia pareja, jotka eivät saa lasta luonnollisesti. Jollekkin tavallaan tulee liian kanssa. Mikä neuvoksi?
Lapseton on voinut saada kutsumuksen, johon ei lapsikatras sopisi, en ole varma, mutta ajattelen näin. Kun sitten aletaan tekemään kaikkia temppuja, niin herää kysymys miksi? Esimerkiksi adoptio olisi aron osoittamista orpoa kohtaan.
Jos taas lasten synnyttäminen on autuuden perustus, niin se on vaikea tie niinkuin muutkin ansaintatiet. Jos taas valitaan lapsettomuus, niin herää kysymys mitä se palvelee muuta kuin omaa lihaa. Suo siellä ja vetelä täällä."Ehkäisykielto perustuu Hepr. 13:4
Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkein seassa pidettämän ja aviovuode saastatoinna; mutta huorintekiät ja salavuoteiset Jumala tuomitsee."
Tämä raamatunpaikka ei kiellä ehkäisyä, vaan se kieltää flirttailut ja syrjähypyt. Ei kukaan voi tällä perusteella kieltää ehkäisemästä.- teu.
Voi olla että että perustuu. Tai sitten ei LUTHER: sanoo että se Perustuu. 6: dennen käskäsyn Selityksen .
Meidän tulee niin pelätä ja Rakastaa JUMALAA , että pidämme sanamme ja tekomme puhtaina ja kurinalaisena , sekä rakastamme ja kunnioitamme kukin Aviopulisoamme..
Minusta tämäkin vaatii vielä jotain .. teu. kirjoitti:
Voi olla että että perustuu. Tai sitten ei LUTHER: sanoo että se Perustuu. 6: dennen käskäsyn Selityksen .
Meidän tulee niin pelätä ja Rakastaa JUMALAA , että pidämme sanamme ja tekomme puhtaina ja kurinalaisena , sekä rakastamme ja kunnioitamme kukin Aviopulisoamme..
Minusta tämäkin vaatii vielä jotain ..teu senkin hyväkäs. Ei todellakaan perustu. Viestissäni oli lainaus, jossa esitettyä asiaa VASTAAN olin.
Tosiasia on, ettei Raamatussa ole mitään ehkäisykieltoa.- mummeli 5
tyhmelin kirjoitti:
teu senkin hyväkäs. Ei todellakaan perustu. Viestissäni oli lainaus, jossa esitettyä asiaa VASTAAN olin.
Tosiasia on, ettei Raamatussa ole mitään ehkäisykieltoa.Selvennykseksi: Minä olen kirjoittanut tasan tarkkaan kaksi viestiä tähän ketjuun nimimerkillä "mummeli 5" Miksi tuolla sitten oli viesti, jossa minun käskettiin hävetä kysymyksiäni? En häpeä, koska en ole pahaa sanaa sanonut kenestäkään, enkä soittanut suutani. Täällä ei kyllä näytä siltä, että osattaisiin asiallisesti keskustella asioista. Missä uskovien keskinäinen rakkaus on??? Tämä oli kolmas viesti minulta.
- teu,
tyhmelin kirjoitti:
teu senkin hyväkäs. Ei todellakaan perustu. Viestissäni oli lainaus, jossa esitettyä asiaa VASTAAN olin.
Tosiasia on, ettei Raamatussa ole mitään ehkäisykieltoa."tyhmelin "
Tuohon mielipiteeseen yhdyn . se on hyvä , - näi se kuiten männöö
tyhmelin 30.5.2014 klo 16:26
Kielsi taikka ei, nyt onkin kysymys siitä mihin lestadiolaisten ehkäisykielto perustuu.
Koska aviokäsky on maan täyttäminen jälkeläsillä, on suora seuraus että jos siitä kieltäytyy ehkäisemällä lasten tuloa, rikkoo aviokäskyä. - su***
tyhmeliini, Kyllä meidän äiti on meidän aviokäsky ollut ja ompa vieläkin. Aviovuode koetetaan pitää puhtaana jo lakanoin, mutta myös, että ei siinä muut makaa kuin me. Noista toisten aviovuoteista en tiedä.
Se on monasti joillekin aviopuolisoille vaikeaa, kun Jumala on luonut heille himot ja hippelit. Ja jos sitten näitä ei käytetä kunkin tarpeen mukaan, tulee niitä salavuoteita.
Ja sanoit, että raamatussa kielletä ehkäisyä. No nyt taas huomataan kuinka ne raamatun "täydellisesti"täyttävät ovat panneet omiaan Jumalan tiliin.
Jokainen tietää, että toista ei saa pettää ja toista ei saa tappaa. näi se kuiten männöö kirjoitti:
tyhmelin 30.5.2014 klo 16:26
Kielsi taikka ei, nyt onkin kysymys siitä mihin lestadiolaisten ehkäisykielto perustuu.
Koska aviokäsky on maan täyttäminen jälkeläsillä, on suora seuraus että jos siitä kieltäytyy ehkäisemällä lasten tuloa, rikkoo aviokäskyä.Tuo "lisääntykää ja täyttäkää maa" käsky on sillä lailla mielenkiintoinen, että käsky on kollektiivinen eli se on annettu koko ihmiskunnalle yhdessä hoidettavaksi.
Käskyssä ei sanota että jokaisen perheen tulee täyttää maata yhtä paljon kuin muut, tai niin paljon kuin mahdollista. Käsky ei estä mitenkään järkevää ehkäisyä, niin kauan kuin maapallon väkiluku on nousussa.
Olen sitä mieltä, että lapset tulee ottaa vastaan Jumalan lahjana, mutta ehkäisyn aika on viimeistään silloin, kun äiti väsyy liikaa (masentuu) tai lapset alkavat jäädä heitteille. Käytännössä aika harvalla perheenäidillä riittää energiaa yli viiden pikkulapsen kasvattamiseen, jos isä käy töissä. Joillain äideillä raja tulee vastaan jo kahdessa lapsessa, varsinkin jos sattuu tulemaan kaksoset.- Jumalan vai ihmisen?
tyhmelin kirjoitti:
Tuo "lisääntykää ja täyttäkää maa" käsky on sillä lailla mielenkiintoinen, että käsky on kollektiivinen eli se on annettu koko ihmiskunnalle yhdessä hoidettavaksi.
Käskyssä ei sanota että jokaisen perheen tulee täyttää maata yhtä paljon kuin muut, tai niin paljon kuin mahdollista. Käsky ei estä mitenkään järkevää ehkäisyä, niin kauan kuin maapallon väkiluku on nousussa.
Olen sitä mieltä, että lapset tulee ottaa vastaan Jumalan lahjana, mutta ehkäisyn aika on viimeistään silloin, kun äiti väsyy liikaa (masentuu) tai lapset alkavat jäädä heitteille. Käytännössä aika harvalla perheenäidillä riittää energiaa yli viiden pikkulapsen kasvattamiseen, jos isä käy töissä. Joillain äideillä raja tulee vastaan jo kahdessa lapsessa, varsinkin jos sattuu tulemaan kaksoset.Järkevä onkin nimenomaan langenneen luontomme tahto, joka kaikessa vastustaa Jumalan tahtoa.
Sanalla järkevä osoitetaan että viis veisataan Jumalan tahdosta. Lisääntykää ja täyttäkää maa on Jumalan tahto. Hän sitten säätelee kenen osalle vastuuta tulee enemmän ja kenelle vähemmän. JUmalaton tappaa jo yhdenkin lapsena kun ei kykene häntä hoivaamaan, miten kävisi jos hänen hoiviinsa annettaisiin 15 lasta? - teu,
Jumalan vai ihmisen? kirjoitti:
Järkevä onkin nimenomaan langenneen luontomme tahto, joka kaikessa vastustaa Jumalan tahtoa.
Sanalla järkevä osoitetaan että viis veisataan Jumalan tahdosta. Lisääntykää ja täyttäkää maa on Jumalan tahto. Hän sitten säätelee kenen osalle vastuuta tulee enemmän ja kenelle vähemmän. JUmalaton tappaa jo yhdenkin lapsena kun ei kykene häntä hoivaamaan, miten kävisi jos hänen hoiviinsa annettaisiin 15 lasta?viisveisataan Jumalan tahdosta. "Jumalan vai ihmisen "
Järkevä on kuitenkin Langenneen Luontomme tahto , joka KAIKESSA VSTUSTAA JUMALAN TAHTOA , kYLLÄ se niin on että järkevällä osoitetaan sitä ,Että sillä viis
veisataan Jumalan tahdosta , olkaa hdelmällisaet ja täyttäkää mämä maa.
Ja Jumalan tahto , Hän saitten säätelee kenelle tulee enemmän tai kenelle
vähemmä'n . JUmalatoin ei voi osata kaikkea . kun ei kykene sitäkään hoivaavaan , kuinka kävisi 15. tai 18. kanssa , saellaisia on aiakin VL:n perheissa .
Sitten monille tulisi hätä käteen , ainakin niielle jotka menettää heremonsa jo
yhdestä kaksios parista , entä toisesta kaksosesta , että silloin olisi jo lapsia
kuin meillä 4 lasta. Jumalan vai ihmisen? kirjoitti:
Järkevä onkin nimenomaan langenneen luontomme tahto, joka kaikessa vastustaa Jumalan tahtoa.
Sanalla järkevä osoitetaan että viis veisataan Jumalan tahdosta. Lisääntykää ja täyttäkää maa on Jumalan tahto. Hän sitten säätelee kenen osalle vastuuta tulee enemmän ja kenelle vähemmän. JUmalaton tappaa jo yhdenkin lapsena kun ei kykene häntä hoivaamaan, miten kävisi jos hänen hoiviinsa annettaisiin 15 lasta?Jumalan vai ihmisen? 31.5.2014 17:03
"Sanalla järkevä osoitetaan että viis veisataan Jumalan tahdosta. Lisääntykää ja täyttäkää maa on Jumalan tahto."
Höpönpöpön. Typeryyden ihannointi ei ole Jumalan tahdon noudattamista.
Nimittäin kaikki asiat minkä uskossa teet, myös järjen käyttö, teet Jumalan tahdosta. Ja päinvastoin. Aina ei pidä tulkita Raamattua miten äijälauma on tulkinnut satoja vuosia, vaan siten kuin Raamatussa todellisuudessa lukee. Siellä lukee myös että rakasta lähimmäistäsi.
Lestadiolaisuudessa äidit on perinteisesti alistettu typerien miespuolisten pässinpäiden alle. Siitä on päästävä eroon.
On aivan liian monia lestadiolaisia perheitä, jotka eivät lapsistaan jaksa huolehtia tai äiti kärsii miesten typeryyden tähden.
Esimerkki: Ensin äiti pakotetaan synnytyskoneeksi ja sitten kun äiti väsyy, aletaan hurskaasti keräämään lahjoja ja kuuluttamaan seuroissa että apua tarvitaan. Tekopyhyyttä!
- sata + 50
Ku syksy tulee niin jos lestoille sanoo että poimikaas sitetn taas puolukat talven varalle, niin ymmärrättekö t e sen niin, että joka ikinen puolukka pitää poimia vaikka sata saavia sinne talon kellreihin entisten viidenkymmenen lisäksi ?
niinkö se menee se ymmärrys teillä?- elkeepä viisastelko
Jumala ei ole käskenyt kenenkään poimia puolukoita, mutta lasten synnyttämisen kautta nainenkin voi pelastua taivaaseen. 90% ihmisistä päätyy helvettiin, vaikka toisin luulevat.
1. Tim. 2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
1. Tim. 2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
1. Tim. 2:15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä. - teu.
elkeepä viisastelko kirjoitti:
Jumala ei ole käskenyt kenenkään poimia puolukoita, mutta lasten synnyttämisen kautta nainenkin voi pelastua taivaaseen. 90% ihmisistä päätyy helvettiin, vaikka toisin luulevat.
1. Tim. 2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
1. Tim. 2:15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.1. TIM. 2:12. Mutta Minä en salli , että Nainen /vaimo Opettaa , enkä että hän vallitsee Miestänsä' , vaan eläköön hän hiljaisuudessa ."
2:12 ,selitys Seurakunnan sananpalvelijan (UT:ssä käyttä'ä heistä nimitytksiä
vanhin . ,kaitsija , Opettaja ,paimedn ,johtaja tulee olla mies (3:2. . Suhteissa Jumalaan ja toisiin ihmisiin (kun ei ole kysymys avioliitosta . Josta josta EF.
5:21 -33 ) miehellä ja naisella ei ole eroa .
Toinen kohta. Gal . 3:28. , mutta Seurakunnassa , tässä ei ole kyse maallisesta yhteiskunnasta , heillä on Jumalanan säätämyksestä ereilaisia toisiaan täydentävia
Uskossa naiset voivat seurakunnan kokouksissa :
1. Rukoilla julkisesti Ääneen .
2. profetoida eli Pyhän Hengen nvaikutuksesta puhua ihmisille .
3. Rakennukseksi ja kehotukseksi ja lohdutukseksi .1.Kor .11:5; 14:3.
4. Todistaa Jeesuksesta .
5. Henkilökohtaisesti olla HYVÄä NEUVOJIA.
6. Kasavattaa ja neuvoa lapsia
7 Toimia Diakoonina
8. Palvella evankeliumin työssä . Esirukoilijana , kutsujen viejänä . , käytännäöllisesissä palvelutehtävissä. todistamalla, lauluilla
lasten ja naistewn sielun hoitajina. .Vertaa Apt. 18:24-28. - hoh hoijakkaa tätä
elkeepä viisastelko kirjoitti:
1. Tim. 2:15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.voi rakas yksinkertainen ihminen, jospa Jumlala itse valaisisi heikkoa ymmärrysräsi näissä hengen asioissakin ja pääsisit edes kymmenen sentin askeleen eteenpäin esm edellä olevan lastensynnyttämisenkin kohdan tajuamisessa.
NYT et tajua siitä yhtään mitään. mutta poimi silti taas muutama saavi niitä puolukoita sitten syksymmällä. Ei nyt . - teu.
hoh hoijakkaa tätä kirjoitti:
voi rakas yksinkertainen ihminen, jospa Jumlala itse valaisisi heikkoa ymmärrysräsi näissä hengen asioissakin ja pääsisit edes kymmenen sentin askeleen eteenpäin esm edellä olevan lastensynnyttämisenkin kohdan tajuamisessa.
NYT et tajua siitä yhtään mitään. mutta poimi silti taas muutama saavi niitä puolukoita sitten syksymmällä. Ei nyt ."hoh hoijakkaa tätä".
Anna ,rakas Jumala hoijakalle apua . Kun minusta hän ei ymmärrä yhtään
paremmin asiaa kuin minäkään , voisiko joskus lukea sillä lailla asiaa kuin
hänelle kirjoitin , minä kirjoitin Lainan ja ilmoitin sen Rehellisesti, Miksi Et
et halua lukea muuta kuin mikä sopii sinulle. Ja jotkut sanat vain ,tekisi
mieli sanoa mitä ajattelen .
Kun minä kirjoitan näin ,mikä meni pieleen , ei selviä mulle .
Kirjoitin erään selittäjänkirjoituksi. joita varmasti on jo aika moni
lukenyt tähän mennessä , mutta mitään ei voi kumota ellei ole lukenut.
- tuuli luutaa heilutt
MIkä vimma se on poistaa monta kertaa se ilmoitus tästä, että en ole teulle mitään kommentoinut hoijakkaan !!??
ihmeellistä poistamista jossa ei ol e mitään lookisuutta.- teu,
"tuuli luutaa heiluttaa "
Minulla ei ole poistot hanskassa , eli Ne on "tyhmedliinin asioita ."
Toiseksi minä en ole ehdottanut poistoa sinulle ikininä.
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924667
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?843942Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1473661Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152635Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1322582- 432151
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282067Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261840Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91717- 881709