Kunnallislaista kuntalaki. Miksi?

raivo suomilinen

Aikaisemmin oli Suomessa kunnallislaki, ruotsiksi kommunallag. Jostain syystä nimi muutettiin lainmuutoksen yhteydessä suomeksi kuntalaiksi, mutta ruotsinkielisenä nimenä säilyi edelleen kommunallag eikä sitä muutettu sanaksi kommunlag. Miksi? Yhtenä syynä voi olla innokkaiden uusien lainvalmistelijoiden into muuttaa vakiintunutta ja uudistaa vanhanaikaisina pidettyjä termejä, mutta samalla katoaa ymmärrys.

Nyttemmin on alettu puhua myös kunnallisvaalien sijasta kuntavaaleista, mikä nyt vain on tyhmää, koska ehdokkaina eivät ole kunnat eikä niitä valita mihinkään, vaan kunnallishallinnon luottamustoimet ja niiden ehdokkaat.

2

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lain perusteluissa (HE 192/1994, löytyy Finlex.fi:stä; kohta 3.1) nimeä selitetään näin:

      ”Uuden lain nimike olisi kuntalaki. Nimike kuvaa kunnan asemassa ja ajattelutavassa tapahtunutta muutosta. Kunta on julkishallinnon perusyksikkö. Kunnan suhde valtioon on itsenäisempi kuin aikaisemmin. Valtionosuusuudistus on merkinnyt selkeää kunnallisen itsehallinnon vahvistumista. Keskitettyä valtionohjausta puretaan ja kunnan omat toimintamahdollisuudet lisääntyvät. Ratkaisujen painopiste siirtyy kunnille. Myös kuntien uudet yhteistoimintasäännökset korostavat peruskunnan vastuuta yhteistoiminnasta ja siinä hoidettavista tehtävistä.”

      Melkoista tuubaa siis

      Todellisuudessa taustalla on se, että vanhan kuntatyyppijaon (maalaiskunta, kauppala, kaupunki) aikana kunta-alkuiset sanat (esimerkiksi ”kunnanvaltuusto”) viittasivat maalaiskuntiin, kun taas kunnallis-alkuiset sanat (esimerkiksi ”kunnallisvaltuusto”) olivat lähinnä muodollisissa yhteyksissä käytettyjä ja viittaisivat kaikkiin kuntatyyppeihin yhteisesti.

      Kuntatyyppijako on poistettu: kauppaloita ei enää ole, ja ”kaupunki” on vain nimitys, jota mikä tahansa tuppukyläkuntakin voi käyttää itsestään. Tällöin on poistunut muodollinenkin tarve kunta- ja kunnallis-alkuisten sanojen erotteluun, ja voidaan käyttää yksinkertaisempaa ja luontevampaa nimitystä. Eihän tieliikennelakiakaan sanota tieliikenteellislaiksi eikä kauppalakia kaupallislaiksi.

      ”Kuntavaalit” lienee viihdeteollisuuden (”tiedotusvälineiden”) keksimä nimitys, jolla pyritään lyhyyteen. Kuntalain ja muun lainsäädännön mukainen termi on edelleen ”kunnallisvaalit”. Sitä käytetään myös maistraatin lähettämässä äänioikeusilmoituksessa. Kaikkihan varmaan lukivat kyseiset ilmoitukset tarkkaan...

    • Svenne-Jerker

      Ruotsin kielisessä kunta-hallinnnossa ei ole ollut tarvetta ajattelutavan ja aseman muutosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe