Alan ymmärtämään miksi anopeista ei pidetä

Pahastiturhautunut

Tyrkyttää tavaroitaan meidän tykö ja varastoon pitäisi laittaa hänen tavaroita ja ottaa määräysvallan miten koti pitää sisustaa, omalla mielipiteillä ei ole merkitystä, vaan tehdään niinkuin hän tahtoo.

11

551

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pojkarnas mamma

      Sinulla on sitten vissiin läjäpäin tuollaisia anoppeja? Vähän on kyllä outoa eikä suomalaisessa kulttuurissa mitenkään yleistä.

      Minun anoppini on oikein mukava ihminen ja itsekin olen varsin hyvissä väleissä miniäni kanssa.

      Missä olet ollut äidinkielentuntien aikana?

    • anoppi myös

      Olen huomannut valitettavan monen anopin toimivan noin, ja pitävän lapsensa perhettä edelleen kuin omanaan. On syytä tehdä selväksi että teillä on nyt oma perhe, jossa päätätte te itse. Älkää kysykö hänen mielipidettään päätöksiinne, älkääkä edes kertoko hänelle ihan kaikkea elämästänne. Sillä tavalla saatte hiukan etäisyyttä.

      Sanoppa selvin sanoin mutta ystävällisesti, että sinä päätät itse sisustuksen ja muut oman kotisi asiat. Sano myös suoraan, että varastoonne ei mahdu anopin tavaroita. Ei tarvitse suostua kaikkeen, eikä tarvitse kierrellä ja selitellä. Jos anoppi on normaali ihminen, hän kyllä myöntyy siihen mitä selkeästi sanot haluavasi.
      Jos hän siitä pahastuu niin että vähentää yhteydenpitoa, niin sehän vain helpottaa elämäänne.

      • Molemminpuolin

        Aikuinen ihminen ohittaa neuvot, antaa niitä siten oma äiti, anoppi tai kaveri.
        Oma koti, oma lupa. Ei ole pakko sanoa mitään "ystävällisesti".
        Jos varastosi on tyhjä, niin miksi et ottaisi anopin kamoja väliaikaisesti säilöön? On tietysti vain ikävää sitten, kun omien tavaroiden tieltä on korjattava anopin roinat kierrätykseen. Mutta siksi aikaahan ne sopii pitää verkkokellarissa.
        Kyllä anoppi sen ymmärtää.

        Toinen anoppi tuossa huomauttaa, ettei pidä kertoa kaikkea oman elämän asioita. Siinä olen niin täysin samaa mieltä. Perheen asiat pidetään perheessä, ei niistä pidä puhua ulkopuoliseille, jollainen anoppi ja äitikin ovat.
        He saattavat sitä paitsi ruveta hätäilemään teidän asioistanne ja sekaantuvat yhä tiiviimmin elämäänne, kun tietävät vaikeuksistanne.

        Eivät anopitkaan kerro omista ongelmistaan teille.


    • toitoipoi

      Itse anoppina yritän tuota välttää. Toinen juttu on se, että anopit/äidit pyrkivät järjestelemään lapsen perheen juhlia. Mummut haluavat organisoida ristiäisiä, rippijuhlia, jopa yo-juhlia.

      Erään nuoren äiti kirjoitti osuvasti omasta "ongelmastaan". Eikö anoppi/oma äiti suo hänelle samaa iloa, juhlaa, elämystä päästä järjestämään oman lapsen juhlia, kuin itsellään on ollut? Isovanhempi on aikoinaan saanut järjestää juhlia, nyt olisi vanhemman oikeus saada sama kokemus.

      Tämä kolahti itseeni. Minä olen saanut järjestää omien lasteni ristäiset, synttärit, rippi ym. juhlat. Kun heillä aikanaan on omia vastaavia lastensa juhlia (toivottavasti), olen käytettävissä, mutta en ala organisoimaan järjestelyitä ilman pyyntöä.

    • keskustellakin voi

      Eikös se ole ihan yhdessä sovittavissa, kuka järjestää juhlat? Nuori äiti voisi yksinkertaisesti sanoa äidilleen että järjestän juhlat itse, ei siinä pitäisi olla mitään vaikeaa. Tai vaihtoehtoisesti voi pyytää äitiä järjestämään, jos ei itse jaksa Äiti voi tietysti kieltäytyä myös, jos ei jaksa, ja silloin juhlat joutuu järjestämään itse - onhan varsinaisesti järjestämisvastuu kuitenkin lapsen omalla perheellä.

      Meillä on järjestetty perhejuhlat aina itse, ilman isovanhempien apua. Nyt lapset ovat pyytäneet minua järjestämään omia perhejuhliaan. Pyynnöstä sen teen, mutta mieluummin antaisin heidän tehdä kaiken itse kuten itsekin aina tein.

    • landelan mummi

      Hah! Näitä on niin anopeissa kuin miniöissä.
      Meillä on ollut omakotitalossamme ja piharakennuksessa ex-miniän hylkäämiä huonekaluja ja muuta hylkytavaraa neljän vuoden ajan.
      Miniä on kova sisustamaan eikä raaski antaa kiertoon mitään, vaan käyttää tilojamme säilytykseen.
      Lapsenlapsi on poikaystävänsä kanssa laitettu tuomaan äitinsä tavaroita. Tavarat ilmestyvät rakennukseen lupaa kysymättä.
      Meillä ei ole näköyhteyttä suuren piharakennuksen ulko-ovelle, joten emme näe, milloin tavaroita sinne ilmestyy.
      Olemme lähettäneet sanaa ex-miniälle usein, että kun avioliitto on purkautunut, niin ei ole toivottavaa, että tilojamme käytetään varastointiin.
      Ja tavaroita on paljon! Niin paljon, että emme itse pysty käyttämään piharakennusta mihinkään.
      Olen omia tavaroita sullonut pieniin komeroihin, kun ex-miniän tavarat vievät kaiken tilan.
      Teinkö oikein, että annoin jotain miniän tavaroita eräälle sukulaiselleni, nuorelle ihmiselle, joka tarvitsi opiskeluasuntoonsa huonekaluja?
      Teenkö oikein, jos hävitän tavarat kierrättämällä ja toimimalla kuin omien kanssa toimittaisiin?

      • pois pois vain!

        Teet ihan oikein! jos tavaraa tulee teiltä lupaa kysymättä on teillä oikeus nostaa ne pihalle tai toimittaa vaikka kaatopaikalle. Rakennus ja pihaalue on teidän ei exminiän.


    • miniän pentele

      No mitenkäs anoppi tässä suhteessa eroaa esim omasta äidistäsi?

      Helposti käypi niin että oma äiti tekee IHAN SITÄ samaa, mutta sitä ei monikaan huoma.. eikä kiinnitä edes huomiota... kun se nyt "vaan"sattuu olemaan oma äiti, kun se vielä sattuu vähän niinkuin kuulumaan kalustoon... mutta sitten jos taas se anoppi tekee samaa, niin pikkasen on eri meininki... ja kurkku suorana kiljutaan ettei mies osaa katkasta napanuoraa ja pistää äitiään kuriin...

      Sama asia että jos oma äiti nyt sattuu keittiössä vähän hääräämään ja kaappeihin kurkistamaan.. niin "äiti" se siellä touhuilee.. mutta auta armias jos anoppi uskaltaa tehdä saman tempun... niin se on anoppi perkele että uskalsit. Ja perään... se saakelin mies on niin vätys ettei pistä anopille kuria.

      ..on se vaan jännä huomata tällanen asia...
      Toivottavasti olette saaneet tyttöjä, niin nää asiat on helpompia myöhemmin... =D

      ..niin, olen miniä. Anoppi ihan perus ok, ja oma äiti kuollut.

      • ei sen kummempaa

        Periaatteessa ero on siinä että omalle äidille voi paremmin kiljua kurkku suorana ihan itse että nyt stna loppuu pelleilyt jos ei hyvällä tajua, eikä siitä kieroudu välit loppuelämäksi. Periatteessa, sillä toki niitä omia äitejäkin on kaikenlaisia niin kuin niitä lapsuudenkotejakin.

        Ymmärrän kyllä pointtisikin ja lisäisin vielä sen verran että jos miniä ei ole vaikkapa siitä keittiöstä tai juhlien järkkäämisestä kovin kiinnostunut eikä aivopesty uskomaan että pakko olisi olla tai edes esittää olevansa niin keittiössä ja juhlissa hääräävä anoppi ei aiheuta miniässä kuin syvää kiitollisuuden tunnetta. Se voi sitten vastaavasti olla joku muu juttu joka kiristää hermoa ja jonkun muun kanssa ihan siitä riippuen mikä sattuu olemaan tärkeää ja jos kommunikointi vähän takkuaa. Aika yleensä tasoittelee pahimmat särmät puolin ja toisin jos ei aivan toivottomista tapauksista ole kyse, joten kärsivällisyyttä. Tuntemattomiahan sitä alkutaipaleella vielä toisilleen ollaan ja toinen vielä saattaa olla aikas nuori ja räväkkä, 10-20 vuoden kuluttua entinen nuori ja räväkkäkään ei ehkä kiihdy nollasta sataan ihan niin nopeasti...


    • väsynyt909

      Ihan samanlaista käytöstä itse ainakin odotan niin omalta äidiltänikin kuin anopilta. Harmikseni vaan anoppini juuri tuollainen tapaus, jonka pitäisi saada määrätä kaikesta ja muutenkin äärimmäisen huonokäytöksinen. Itse en sitä vain jaksa enää, ystävällisesti sanominen ei auta, sitä monet eivät tajua, ketkä eivät ole joutuneet samanlaisissa ihmissuhteissa elämään. Välttelykään ei auta, koska kutsumatta tai mitään ilmoittamatta tulee käymään. Ratkaisuna ei enää kohta saata olla kun ero miehestäni, huono vaihtoehto sekin..

      • eiks joo

        Älä eroa miehestäsi anopin takia, muuttakaa kauemmas hänestä niin saatte rauhan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      41
      3021
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1473
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1331
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1241
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1161
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1095
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe