Monet sanoo että kun on tippunut hevosen selästä sata kertaa niin on vasta ratsastaja ja hyvä sellainen. Minusta tämä ei pidä paikkaansa, koska sehän kuvaa silloin sitä että sinulla on huono tasapaino ja et hallitse hevosta. Minä ainakin pidän hyvää ratsastajaa sellaisena joka ei ole tippunut juurikaan. Hyvä ratsastaja pystyy hallitsemaan hevosen ja tekemään sen kanssa hyvää yhteistyötä, sekä ratsastaa maltillisesti ja oikein. Kaverini joka ratsastanut kahdeksan vuotta kehuskelee sillä kuinka paljon hän on pudonnut ja miten vauhdikkaita hänen ratsastuksensa on kotipihassa. (asuu maatilalla jossa myös hevosia). Yksi toinen tuttuni on ratsastanut taas 15 vuotta ja tippunut vain kolme kertaa. Vaikka hän ei ole tippunut sitä sataa kertaa niin pidän häntä kuitenkin parempana kuin kaveriani joka on pudonnut noin. 500 kertaa omien puheittensa mukaan.
Mitä mieltä te muut olette? Minä ilmaisin oman mielipiteeni, kirjoittakaa te omia kommentteja tänne. ;))
"hyvät ratsastajat"??
7
114
Vastaukset
- -----
Tuo 100 kertaa tippuminen on minun mielestä vainsanonta, sitä ei kuulu ottaa kirjaimellisesti.
Se vain tarkoittaa että kun olet ratsastanut kaua, olet hyvä ratsastaja.
Tietenkään se ei tee kenestäkään hyvää ratsastajaa, jos menee liin vaikeilla hevosilla ja tipahtelee jatkuvasti. Toisaalta jos ei koskaan tipu, voi miettiä että onko ratsastanut kovin kevyesti, varsinkin jos esteitä hyppää tai muuten ratsastaa paljon erilaisia hevosia niin yleensä jokainen tippuu joskus. Ellei sitten mene aina sillä yhdellä turvapollella köpötellen pitkin kenttää (jolloin tietysti ei kehitykään kovin paljoa). Minustakin se on vain sanonta, ja tarkoitettu lohduttamaan pieniä ratsastajan alkuja jotka pettyvät, masentuvat, häpeävät, säikähtävät tms jos sattuvat muksahtamaan alas satulasta. Sanonta kuitenkin antaa ymmärtää että ajoittainen tipahtaminen kuuluu asiaan - kuten minunkin mielestäni, jokainen tippuu joskus - ja ettei siitä kannata välittää.
Ja olen Viivaston kanssa samaa mieltä siitäkin, ettei jatkuva tipahtelu ole mikään suositus, joskaan ei välttämättä sekään ettei putoa koskaan, samasta syystä minkä hänkin sanoi. Hyvä ratsastaja hallitsee hevosen myös äkillisissä kriisitilanteissa, ja sitä ei opi jos aina ratsastaa pomminvarmoilla, aina kilteillä rauhallisilla hevosilla.- PoniFani:)
Minun mielestäni hyvä ratsatsja on sellainen, että ei ole tippunut..Miten voi olla huono ratsastaja jos ei ole tippunut..? :D mitä ideaa...? He jotka ovat tippuneet useammin, heillä saattaa olla parempi tasapaino, koska ovat tippuneet, ja tietävät, että: ''Okei..Mä en tee tota virhettä enää..'' Eli siis periaatteessa ei nojaa eteenpäin kun hevonen pukkaa, vaan taakse..En tiedä ymmärsitkö pointtiani, mutta kyllä ne, jotka eivät ole tippuneet, ovat parempia ratsastajia. :)
- zorica
Ponifani, lue aiemmat uudestaan ajatuksen kanssa. Viivasto ja Lampinajadi sanoivat, että jos aina ratsastaa hevosilla jotka tottelevat koneellisesti eivätkä koskaan säiky tai tee mitään muutakaan odottamatonta, niiden selästä ei pääse putoamaan, muttei myöskään opi miten hevonen hallitaan silloin jos se tekee jotakin yllättävää tai käy muuten vaikeaksi. Hyvä ratsastaja hallitsee hankalankin hevosen, mutta sitä taitoa ei yksinkertaisesti opi jos ei koskaan ratsasta haastavilla hevosilla. Niin ollen ratsastaja ei välttämättä ole hyvä ratsastaja vaikka ei olisikaan pudonnut. Minusta heidän pointtinsa on ihan selvä, ja olen samaa mieltä kuin hekin.
- Zanlla
"On hyvä rasastaja kun on tippunut 100 kertaa" tarkoittaa sitä, että opit aina mitä sun pitää tehdä siinä tilanteessa ennen kuin tipuit. 100 kertaa tippuminen tarkoittaa, että olet tippunut joka tilanteessa. Opettajasi/valmentajasi neuvoo sinua aina kun tiput, että mitä siinä tilanteessa olisi pitänyt tehdä ja opit siitä. Tällä tavoin minä opin pysymään hevosen selässä, vaikka mikä tulisi.
- Minna Oulusta
Tuo sanonta tarkoittaa vain että kauankin ratsastanut voi pudota. Näkeehän olympiatason kisoissakin putoamisia vaikka ovat maailman huippuja.
Se kannustaa myös aina kiipeämään uudelleen selkään, putoamista ei kannata pelätä. Harvoin siinä vakavia sattuu. Hyvä ratsastaja tarkoittaa muuta kuin putoamisen määriä, ei putoilemalla hyväksi ratsastajaksi tule. - Pohjoisen Pihlaja
Putoamisten määrällä ei ole väliä, vaan sillä oppiiko niistä. Itse olen tippunut muutaman kerran, jokainen kerta on ollut opettavainen ja auttanut selviämään vaikeista tilanteista ja opettanut sekä kehon että hevosen hallitsemista. Virheitä saa tapahtua kunhan niistä oppii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj282659KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.951628Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381568Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet661543Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771329- 1171234
- 851090
Oon vähän pettynyt
Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi1091063En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31054Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2491053