Mitä tarvitsee työskennelläkseen Ruotsissa??

Äkkilähtö

Passi? Tai muu käypä henkkari?
Ruotsalainen pankkitili vai käykö suomalainen?
Vakituinen asunto Ruotsissa? Tai joku kunnollinen osoite?
Millainen verokortti?

Tilanne siis tämä: nopealla varoajalla Ruotsiin, heti juhannuksen jälkeen. Ajattelin lyhyeksi ajaksi töihin Ruotsiin siinä lomailun ohella. Teltta vaan leirintäalueelle pystyyn (ja sitten kai ilmoitan yhteystietoihin töitä hakiessa leirintäalueen osoitteen? Kai se olis parempi ku poste restante tai suomalainen osoite?) Passia ei ole, henkkarikin suomalaista muotoa, ilman eu-tähtiä. (Jomman kumman kai hankkii nopeastikin, jos tarttee) Verot maksetaan kai suomeen alle 6kk työsuhteissa, olenko ymmärtäny oikein, mutta teenkö työni samalla verokortilla ku oon suomessaki tehny vai pitääkö hankkia jonkinlainen muu verokortti suomen tai ruotsin puolelta?

Aattelin siis ottaa vastaan melkein mitä työtä vaan, siivousta, liukuhihnahommaa, osa-aikaista, marjanpoimintaa, kunhan vaan jotain. Antakaa vinkkejä minne vois mennä hommiin? Kiitos! Työkokemusta on suomenpuolelta, ikää 40v, koulutusta ei juurikaan. Ruotsinkielen taitoa on jonkinverran, lähinnä kuitenkin sellainen työ pitäs olla jossa suppeallakin kielitaidolla pärjää. Ja teltanhan sais pystyy minnepäin Ruotsia vaan, eli työkin vois olla sitte missäpäin Ruotsia vain.

3

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö_1996

      Passi olisi kätevä, mutta virallinen henkilötodistus pitäisi riittää.

      Täällä on verotuksesta hyvää tietoa:
      http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Opiskelu/Tilapaisesti_toihin_ulkomaille(14332)

      Eli luulen että sinun ei tarvitse hankkia Ruotsista uutta postiosoitetta.
      Ilmoitat vain Kelalle muutostasi ja sitten kun palaat taas Suomeen.

      Kannattaa vilkaista näitäkin linkkejä:
      http://www.norden.org/fi/sinun-pohjolasi/muutto-pohjoismaihin/muutto-suomeen/muutto-suomesta-ulkomaille

      http://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_oleskelu-tai-tyoskentely-ulkomailla-

      En osannut selittää hyvin, mutta toivon että tästä oli jotain apua sinulle! :)

      • vococoo

        Mistähän lie johtuu, että monesti puhuttaessa ulkomaille muutosta on nää kirjoitukset sekavaa sepustusta niinku nyt nämä kaksi tässä. Ei päätä eikä häntää, ei järjen häivää vaan pitkää horinaa. Jonninjoutavaa hörpätystä.


      • JykäKäteinen
        vococoo kirjoitti:

        Mistähän lie johtuu, että monesti puhuttaessa ulkomaille muutosta on nää kirjoitukset sekavaa sepustusta niinku nyt nämä kaksi tässä. Ei päätä eikä häntää, ei järjen häivää vaan pitkää horinaa. Jonninjoutavaa hörpätystä.

        Alemman koulutustason töitä ei Suomessa enää ole, niin kaikki sen alan hiipparit hakevat paniikissa töitä ulkomailta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe