Bodaus + oikea ruoka?

Infoa tähän

Ruokatuotteissa on melkeinpä kaikissa ravintosisältö/100g-taulukko, energia, rasva,hiilihydraatit,proteiinit,suola. Mikä on perussääntö, oikeanlaiselle bodari ruualle rasvojen suhteen? Eli mikä on yleis suositus ruokatuotteiden ravintosisältö/100g-taulukossa rasvojen suhteen, kun jonkun ruokatuotteen ravintosisältö-taulukkoa kaupassa tutkin? missä gramma haarukassa per 100g kannattaa pysyä?

Mites muuten suolan käyttö bodari ruuassa? Grillausmauste jauhot yms. sisältävät suolaa. Kanamunat ymmärtääkseni kannattaa keittää, mutta otetaanko keltuainen pois vai ei?

4

538

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Infoa vähän

Proteiinia kun nappaat päivässä sen 2g/per painokilo (rasvaton paino) ja syöt sitä noin 3 tunnin välein 20-30g niin ainakin aminohapot saat rakennusaineiksi varmasti. Lähteinä broilerin rinta, kalkkunafilee, kirjolohi, silakkafile, tonnikalanpalat(vedessä), seifilee, katkaravut, naudan paistiliha/jauheliha, kananmuna, maitorahka, raejuusto, sienet, palkokasvit jne.

Rasvoiksi hyviä lähteitä, eli neitsytoliiviöljyä, avokadoa, suolaamattomia/paahtamattomia pähkinöitä, kalaa, kanmunan keltuaista jne. Kun käyttää laadukkaita rasvalähteitä, niin niitä ei paljon tarvitse. 15-20% kalorisaannista riittää.

Täysjyvähiilihydraatteja kohtuudella, siis täysjyväleipä, täysjyväriisi, täysjyväpasta, täysjyväcouscous, täysjyväkaura, peruna(mieluiten kuorineen uuniperunoina)

Paljon kasviksia antioksidanttien, fytokemikaalien (ORAC), emäksisyyden ym. takia. mm. kaalit, sipulit, juurekset, tuoreyrtit/lehtivihannekset, tomaatiti/tomaattipyre/paseerattu tomaatti, paprikat ja chilit, kurkut ja kesäkurpitsa, marjat, hedelmät, palkokasvit, vihreä tee on erinomaisia lähteitä. Ehkäisevät korkean proteiinin saannin haittoja.

Kananmunat kannattaa mieluiten keittää ja syödä nimenomaan keltuaisen kanssa. Keltuainen sisältää hyviä rasvoja, lesitiiniä, aivovitamiini koliinia jne. Superfoodia.

Ruoka mm. liha, kala ym. kannattaa maustaa ja suolata(marinoida) itse. Käytä merisuolaa kohtuudella ja mustapippurirouhe on parhaita mausteita. Kokonaisista mustapippureista myllyssä jauhamalla saa eniten antioksidantteja. Paseerattu tomaatti, tomaattipyree, viinietikat, vähärasvaiset jogurtit, neitsytoliiviöljy, sitrushedelmien mehu, siinä hyviä kastikeaineksia ja marinadipohjia. Valmismausteet kannattaa jättää hyllyyn, ja sekoittaa suolattomista mausteista omat maustesekoitukset.

Periaatteessa mitään proteiini ja lisäravinnejauhoja tai tabuja ei tarvitse, kun koostaa perusruoka-aineista ateriat. Smoothiet ajavat hyvin jauhopalkkarin homman.

• tasainen saanti

Kun syö tarpeeksi ja säännöllisin välein proteiinia, hyviä rasvoja, täysjyvähiilihydraatteja sekä runsaasti erilaisia ravintopitoisia kasviksia, verenkierrossa on optimimäärä rakennusaineita sekä liikunnan aiheuttamien lihas- ym. vaurioiden korjaajia, ja palautuminen sekä kehittyminen on hyvää.

• Infoa tähän

Tuossa ohjekirjana mulla Ove Rytterin opus. Siinä sanotaan, että perusjuttuja on, että mies painoa 70 kg pitää syödä 3000 Kcal/päivässä, mies 75 kg 3250 Kcal/päivässä, mies 80 kg 3500 kcal/päivässä jne.. ( Ja näitäkin kaloreita joka painoluokassa aletaan nostaa, kun treenattu ja kehitytty.) No jonkun aikaa kotivehkeillä olen vasta treenaillut ja painoa n. 75 kg ja ruokaa olen syönyt nyt 2500 kcal - korkeintaan joskus 3000 kcal päivässä, kun enempää ei yksinkertaisesti mahdu alas. Tosin treeni vauhti per harjoituskaan ei ole ihan läheskään ajallisesti se mitä Ove maksimissaan per harjoitus vaatii kirjassaan. Kuis muuten perusketsuppi ruokamausteena? Ei siinä ainakaan rasvaa ole juurikaan yhtään.

• bulk phase

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      172
      1598
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      258
      1121
    3. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      179
      779
    4. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      43
      711
    5. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      210
      705
    6. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      63
      675
    7. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      48
      640
    8. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      40
      586
    9. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      50
      583
    10. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      68
      550
    11. Sut.

Tuhotaan. :)
      Tunteet
      63
      543
    12. Yt:t kunnassa päättyi

Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul
      Lappajärvi
      61
      536
    13. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      32
      521
    14. Tulisitpa käymään joskus vielä

Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd
      Ikävä
      23
      489
    15. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      476
    16. 26
      462
    17. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      69
      461
    18. Lämpimiä katseita aikoinaan vaihdettiin, siihen se sitten jäi

Sinulla uudet tuulet ja välttelet kohtaamistamme.
      Ikävä
      26
      460
    19. Poromiehentien remontti ...

Mikä tilanne? mistä mennään
      Hyrynsalmi
      6
      453
    20. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      22
      415
    Aihe