Audi täristää missä vika

Audin tärinä

Minulla on Audi 100. vm. 85
Kun nopeus nousee yli 100 niin alkaa täristään.
Renkaat on tasapainotettu mutta ei auttanut.
Voiko tärinä johtua moottorin kannatin kumista tai apurungon kumeista?.
Onko jollain tästä kokemusta?.

42

5855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus omistanut

      Katsottiinko ne renkaat kunnolla läpi tasapainotuksen yhteydessä? Jos on kudosvika renkaassa niin vapina voi olla aikamoinen.

      Kuuluuko jotain ääntä tärinän lisäksi?

    • Audin tärinä

      Renkaat on uudet.
      Ääniä ei kyllä kuulu.

      • halpiskumitko?

        Tasapainotus voi silti olla pielessä jos tärinät alkoi renkaanvaihdon jälkeen tai sitten renkaassa on vikaa, ei sekään ole ainutlaatuista. Käy uudelleen rengasliikkeessä.


    • Joskus omistanut

      "Ääniä ei kyllä kuulu."

      Voi olla hyväkin uutinen, mutta silti outo. Onko auto muuten ns. "normaalin" oloinen? Toisin sanoen, käy ja kukkuu kuten kuuluukin, eikä esim. vetarit pauku tms? Jos ilman ääntä tärisee niin tuskin tulee mistään veto-osista, ellei vetari ole just lähdössä navasta irti. Näin kävi kerran melkein itselleni samanlaisella autolla.

      Noitahan oli muuten quattrojakin, onko auto sellainen kenties?

    • maanantai kpleet

      Onko nopean ajon Continentalit ? Itsellä oli uudessa Volvossa . Tasapainokoneissa oli kaikki kunnossa, mutta jo 80 :ssä alkoi täristä. Aikani tutkin ja huomasin, että renkaiden 3 kpl profiili muuttui lämmetessään. Eli ajon jälkeen välittömästi nostin pyörän ylös ja mittasin korkeusheiton. Ehkä seitsämän milliä suurin piirtein, kolmessa kiekossa. Yksi oli kelvollinen. Kymmenen minuutin kuluttua heitto katosi, kun rengas jäähtyi. Vaihdoin pitkän tappelun jälkeen Misukat.

    • Vanteet:.???

      .

      Onko vanteet pyöreät vai otettu osumaa liikenteenjakajista

      .

    • tsemmonen

      Kardaanin tukilaakeri. Eiks toi ole takatuuppari?

      • Joskus omistanut

        No ei ole. Jollei ole nelivedosta kyse. Pelkkää takaveto Audia saatkin etsiä.


    • Audin tärinä

      Vanteissa ei ole vikoja akinakaan että silmällä näkis.
      Samaa tärinää esiintyy myös talvirenkailla.
      Väljyyttä ei ole löytynyt katsastuksessa.
      Kiitokset vastauksista.
      Toivon lisää vinkkejä.

      • Joskus omistanut

        Ravistaako se vaihdekeppiin? Ilmeisesti ei ollut neliveto kyseessä...


      • Uskallatko kokeilla

        Loppuuko tärinä, kun nopeus nousee vielä korkeammalle? Silloin on luultavasti tasapainotus pielessä. Niitä kun on kaikenlaisia pajoja, jotka tekevät hommia huitomalla.


    • jussit

      Vie sellaiseen rengasliikkeeseen missä renkaat voidaan tasapainottaa alla. Kerro ongelmista niin laittavat auton penkkiin ja testaavat eri nopeuksilla. Siellä paljastuu myös muita vikoja.

    • Audin tärinä

      Ei ravista vaihdekeppiin.

      • Joskus omistanut

        Silloin ei tule koneesta eikä voimansiirrosta varmaankaan. Voivoi, kuinka erikoista. Eihän tuossa pian jää muuta mahkua jäljelle kuin kaksi huonoa rengas/vannekierrosta. Tuskin mahdotonta, mutta ilmiömäisen harvinaista.

        Ai niin, ihan peruskyssäri: vapiseeko ratti vai kaikki muu sen ympäriltä? Jos ravisuttaa ratin kautta niin vika on edessä, jos taas ei, niin takaahan se silloin tulee. Uskaltaako tuollaisella edes ajaa jos ei varsinkaan tiedä mistä moinen johtuu? Minä en uskaltaisi.

        Olihan siinä omassakin satasessa aikoinaan kaikkea sirkusta, mutta ei tuollaista. Ainoa ravistus jonka muistan oli se, kun seokset oli liian laihalla. Mutta silloin ravisti vain tyhjäkäynnillä.


      • Pyörän laakerit:.
        Joskus omistanut kirjoitti:

        Silloin ei tule koneesta eikä voimansiirrosta varmaankaan. Voivoi, kuinka erikoista. Eihän tuossa pian jää muuta mahkua jäljelle kuin kaksi huonoa rengas/vannekierrosta. Tuskin mahdotonta, mutta ilmiömäisen harvinaista.

        Ai niin, ihan peruskyssäri: vapiseeko ratti vai kaikki muu sen ympäriltä? Jos ravisuttaa ratin kautta niin vika on edessä, jos taas ei, niin takaahan se silloin tulee. Uskaltaako tuollaisella edes ajaa jos ei varsinkaan tiedä mistä moinen johtuu? Minä en uskaltaisi.

        Olihan siinä omassakin satasessa aikoinaan kaikkea sirkusta, mutta ei tuollaista. Ainoa ravistus jonka muistan oli se, kun seokset oli liian laihalla. Mutta silloin ravisti vain tyhjäkäynnillä.

        .

        Voi olla vikaa pyöränlaakereissakin (kiristetty liian tiukalle)

        .


      • Joskus omistanut
        Pyörän laakerit:. kirjoitti:

        .

        Voi olla vikaa pyöränlaakereissakin (kiristetty liian tiukalle)

        .

        Eikös silloin luulisi jo kuuluvan ääntäkin? Viimeistään pakkasilla se sitten alkaa, jos tuossa vika on. Ja mietipä kuinka kireät täytyy olla ennen kuin alkaisi tuntua tärinänä? Seuraavaksi katkeaa koko akseli ja soronoo. Etupyörän laakeria ei liian kireälle edes taida saada.

        Jotenkin vain vaikuttaa siltä että kyseessä on vika joka liittyy renkaisiin/vanteisiin. Voisiko olla, että melkein 30 vuotta vanhan auton vanteet ovat jo aivan finaalissa? Ja lisäksi vielä hiukan heikkolaatuinen kiinanrengas sellaiselle vanteelle ja avot, kyllä jytää.

        Käyttääkö aloittaja ns. halpisrenkaita?


      • Joskus omistanut
        Joskus omistanut kirjoitti:

        Eikös silloin luulisi jo kuuluvan ääntäkin? Viimeistään pakkasilla se sitten alkaa, jos tuossa vika on. Ja mietipä kuinka kireät täytyy olla ennen kuin alkaisi tuntua tärinänä? Seuraavaksi katkeaa koko akseli ja soronoo. Etupyörän laakeria ei liian kireälle edes taida saada.

        Jotenkin vain vaikuttaa siltä että kyseessä on vika joka liittyy renkaisiin/vanteisiin. Voisiko olla, että melkein 30 vuotta vanhan auton vanteet ovat jo aivan finaalissa? Ja lisäksi vielä hiukan heikkolaatuinen kiinanrengas sellaiselle vanteelle ja avot, kyllä jytää.

        Käyttääkö aloittaja ns. halpisrenkaita?

        Yksi asia unohtui edelleen. Onhan aloittaja pitänyt huolen siitä ettei renkaan pyörimissuunta vaihdu? Se EI ole yhdentekevä asia vaikkei uudessa merkkiä olisikaan.


      • Pinnatut renkaat????
        Joskus omistanut kirjoitti:

        Yksi asia unohtui edelleen. Onhan aloittaja pitänyt huolen siitä ettei renkaan pyörimissuunta vaihdu? Se EI ole yhdentekevä asia vaikkei uudessa merkkiä olisikaan.

        .

        Eihän vain ole sorruttu pinnattuihin renkaisiin niitä ei edes saisi kutsua renkaiksi vaan kumilänkyttimiksi

        .


    • Audin tärinä

      Renkaat on VREDESTEIN.
      eivät ole pinnoitetu. 3000 km.
      Pyörimissuunta ei ole vaihtunut.
      Tätä tärinää on myös talvirenkailla.
      Että ei kait vanteet ole silloin syypäitä tärinään.
      Nivelet ei pauku eikä kuulu mitään ylimääräistä.
      Tärinä tulee edestä.
      Sama tärinä on kun ajaa nelosella.

      • Oletko katsonut

        .

        Oletko kurkannut auton alle ettei siellä näy esimerkiksi levinnyt iskari tms.? Vakaajatangon kumi hajalla ?

        .


    • Joskus omistanut

      "Vakaajatangon kumi hajalla ?"

      Toi kävi itselläkin mielessä, mutta koska vain tärisee, eikä kolise tms. ollenkaan niin unohdin koko jutun. Lisäksi ajossa auto taitaa olla muutoinkin ns. "normaali." Noissa Audeissa ne etupään tukivarret ovat hyvää kamaa mutta ovat aiheuttaneet erikoisia ilmiöitä. Mutta tärinöistä ainakaan ilman muita oireita en ole vielä kuullutkaan.

      Niistä vanteista sen verran, että kyllä lähes 30 vuotta on jo pitkä aika niille aivan oikeasti, jos ovat alkuperäiset. Paljonko ko. Audilla on ajettu? Miljoona? Pystyheittoa saattaa vanteeseen tulla juuri ajossa.

      • Joskus omistanut

        Ja taas välähti mieleen yksi mahdollisuus. Voisiko olla ettei napakeskitys toimi niissä vanteissa? Jos nimittäin onkin vääränlainen vanne joka ei ota navasta keskitystä ollenkaan. Näinhän voi olla jos on esim. tarvikevanteet alla. Jos näin on, niin silloin täytyy olla käytössä ranskalaisista tuttu keskityslaite.


    • Audin tärinä

      Vanteet on alkuperäiset.
      Keskitys kyllä toimiin navoissa. on tiukat.
      Iskarit on kunnossa.
      Ajettu 530 tuhatta.
      Taspainotettiin uudestaan niin tärinä väheni homattavasti, mutta ei lopunut kokonaan.

      • Vanteet:.

        .

        Suuresti kyllä epäilen myös ettei ne vanteet ole enää tehdaspyöreät puolen miljoonan jäljiltä, jotku silmälle pienetkin kolhut voi tehdä tärinän

        .


      • Joskus omistanut
        Vanteet:. kirjoitti:

        .

        Suuresti kyllä epäilen myös ettei ne vanteet ole enää tehdaspyöreät puolen miljoonan jäljiltä, jotku silmälle pienetkin kolhut voi tehdä tärinän

        .

        Niin. Ja jos sattuukin olemaan simppelisti niin, että yksi sellainen vanne on kummassakin sarjassa. Sehän saattaisi selittää syyn, miksi molemmissa rengassarjoissa ilmenee ongelmia. Olisko yksi tapa etsiä se muita huonompi vanne/rengas laittamalla yhden rankaan tilalle yksi niistä talvareista? Aloittaisin takaa, vaikka voihan se ongelma edessäkin olla. Kerran muistan samankaltaista ongelmaa etsineeni tovin, ja edessähän se huono rengas sitten lopunperin kuitenkin majaili.

        Vararengas ei taida ideassa toimia koska on muistaakseni ns. minimallia. Ja edelleen se piilevä runkovika renkaassa kandee pitää mielessä myös. Jos yksikin niistä talvareista on epätasaisesti kulunut, niin sillä ei testiä pidä tehdä.


    • vikakohtia

      Ota jämpti ote vetoakseleista ja heiluta, tuntuuko välystä?
      Audi 100:n etuakselistossa oli muistaakseni jotain erikoista, olikohan että iskarin irrotukseen tarvittiin erikoistyökalu? Tarkista ettei ole tehty mitään amisvirityksiä.

      Mites jousien kunto? Entä iskarin ylälautasen kunto jossa lienee kääntölaakeri, ettei olisi jo ihan paskana?
      Tukivarsien kumipuslien kunto?

    • Joskus omistanut

      "Mites jousien kunto? Entä iskarin ylälautasen kunto jossa lienee kääntölaakeri, ettei olisi jo ihan paskana? Tukivarsien kumipuslien kunto?"

      Mikään noista ei taida aiheuttaa tärinää vaikka pskana olisivatkin. Se tärinä tulee jostakin hulluna pyörivästä kuten renkaat, voimansiirto. Jousia noista laitteista menee monestikin poikki, mutta ei aiheuta tärinää. Jos hyvin käy, koko asiaa ei edes huomaa. Ylätallan laakeri aiheuttaisi muutakin ongelmaa, kuten esim. pauketta tai kolinaa. Ja jos alapallo- tai raidepään nivel on NOIN väljä niin etupää kolisee ja paljon. Aloittaja, koliseeko?

      "Audi 100:n etuakselistossa oli muistaakseni jotain erikoista, olikohan että iskarin irrotukseen tarvittiin erikoistyökalu"

      Se erikoisuus on siinä ettei siinä ole mitään erikoista. Jos "erikoistyökalu" on kuusiokoloavain niin silloin sellaisia tarvitaan.

      "Tarkista ettei ole tehty mitään amisvirityksiä."

      Loistoneuvo! Sulla taitaa olla kokemuksia?

      • Tärinä mistä

        .

        Noilla kilometreillä tärisee monessa jo moottorikin jos yleensä vielä suostuu käymään edes

        .


      • Joskus omistanut
        Tärinä mistä kirjoitti:

        .

        Noilla kilometreillä tärisee monessa jo moottorikin jos yleensä vielä suostuu käymään edes

        .

        No sitäkin vaihtoehtoa tuli tiedusteltua sillä kun kysyin että vapiseeko se vaihdekeppi myös. Mutta vastaus siihen oli että ei. Olen vahvasti sitä mieltä että ko. ilmiö liittyy renkaisiin. Voi olla ettei salaisuus paljastu ennen kuin sitten, kun autolla on vain sitkeästi tovi ajettu. Silloin se huonompi rengas alkaa kertomaan enemmän itsestään kulumalla erilailla kuin muut.

        Aloittajalle yksi kysymys taas: Täriseekö myös vapaalla rullatessa? Ilmeisesti suurilla vaihteilla ei eroa ollut.


    • Joskus omistanut

      Yksi aloittajan komenteista paljastanee aika hyvin vikakohdan ja se on tämä:

      "Taspainotettiin uudestaan niin tärinä väheni homattavasti, mutta ei lopunut kokonaan."

      Oliko kyseinen tasapainotuskone sama vai eri kuin ensimmäisen kerran tasapainoituskone? Ja oliko paljonkin ajettu tuossa välillä? Ja sitten juolahtelee mieleen lisää mahdollisuuksia. Ei kai ne vanteet vain ole likaiset? Täytyy olla aika käsi tasapainottaja tosin, jollei siitä mitään sano. Mutta sellaisiahan ne on.

      Oma autoni aloittaa monesti rengaskauden päätteeksi pienen tärinän ja syy löytyy rankaanvaihdon yhteydessä peltivanteiden sisäpinnoilta. Viime talvena kuraa kertyi aika paljon jostain syystä vanteisiin. Ihmettelin vaikken mielestäni ollut ajanut edes heikkateitä. Auto on vag- konsernin uudempi tuote, jossa takavanteiden tiedetään keräävän kuraa, ja se on helppo allekirjoittaa. Ensi syksy paljastaa että tarvitaanko jopa tasapainotusta niihinkin.

    • Audin tärinä

      Renkaat tasapainotettiin toisella koneella.
      Välissä ajettu ehkä 3000 km.
      Renkaa on uudet.
      Täristi myös vanhoilla renkailla, jotka oli samoilla vanteilla.
      Vanteet oli puhtaa kun tasapainotettin
      molemmilla kerroilla pesty painepesurilla.
      Toinen etujousi vaihdettu uuteen.
      Myös tarkastettu raidetangonpäät, sekä säädetty ohjaus.

    • prkeleentöyssyt

      Entäs ohjauskulmat liekö kohdillaan?
      Nämä suomalaiset tiet on kyllä niin huonossa kunnossa että mistä erotat johtuuko "tärinä" autosta vai tien huonosta kunnosta...
      On vielä nuokin tahallaan tehdyt hidastetöyssyt rasittamassa iskunvaimentimia, niveliä, ym., ei ihme että varaosaketjut on alkaneet rakentaa hienoja lasipalatseja, tainnut alustan osien kauppa räjähtää pilviin kun herrat keksi suojatietöyssyt...

    • Audin tärinä

      Juuri on ohjauskulmat säädetty.
      Täristi ennnen ja myös söödön jälkeen.

    • p35w

      Itsellä oli menny renkaan rakenne rikki --pullistuma. Vaihdoin takaa eteen ja tärinä poistui.

    • Joskus omistanut

      "Täristi myös vanhoilla renkailla, jotka oli samoilla vanteilla."

      Mikään niistä vanhoista renkaista ei ollut kuitenkaan muita kuluneempi miltään osin? Voi olla myöhäistä sellaista enää tarkistakaan.

      "Toinen etujousi vaihdettu uuteen."
      Jouset kannattaisi vaihtaa pareina, vaikken usko tärinän tuosta johtuvan. Onhan se napapultti nyt VARMASTI kiinni molemmin puolin? Ja ne takalaakerit olivat "sopivan" väljät, vaikkei nekään kyllä täristä ihan helpolla ilman mökää.

      Jos vaihdekeppiin ei vipinöitä tunnu niin eiköhän se vauhtipyöräkin vielä kiinni ole ; ) Vaihdelaatikot noissa on tarkoituksella väljiä, jolloin tyhjäkäynnillä se laatikko saattaa kolista. Ilmiön kuuluisi hävitä kytkintä painamalla. Voisiko se sitten aiheuttaa tärinää kun kilsoja on tarpeeksi, mene ja tiedä. Hohhoijaa, vetoakseli mutkalla, hehheh.

    • mystinen ravistus

      Mittaa pyörän napojen sivuttaisheitto mittakellolla esim. jarrulevyn pinnasta. Napa tai jarrulevy voi olla ehkä kiero tai pyöränlaakeri hajonnut ja ravistaa?

    • mielenkiint tapaus

      Kokeile eri rengaspaineita, jos vaikka vähennät painetta ensin, pehmeneekö tärinät ja sitten nostat painetta korkeammalle, muuttuuko tärinä kovemmaksi vai kenties jopa vähemmäksi jos kovempi paine saa aikaan renkaan muodostumisen pyöreämmäksi?
      Onko autossa alumiinivanteet vai peltivanteet muovikapseleilla? Kokeile ilman pölykapseleita, joskus jotkut halvat tarvikekapselit aiheuttaa epätasapainoa.

      Tukivarsien kumipuslat, liekö mahdollista että alkaisivat antaa siinä päälle satasen vauhdissa liikaa periksi ja pyörän asento menee epätarkoituksenmukaiseksi?

      Moottorin tukikumi hajoamassa?
      Tuossa videossa esim. kuului kyllä jo kolinaakin ja pientä tärinää, epäilynä ensin jousituksen osat mutta syylliseksi paljastui hajonnut moottorin oikean pään tuki:
      http://www.youtube.com/watch?v=scFbb43fwqk

    • Audin tärinä

      Vaihdoin renkaat edestä taakse, niin tärinä loppui melkein kokonaan.
      Ei haitaa enään ajoa.
      Tärinän juuri huomaa,kun tarkoin seuraan.
      Että kiitokset kaikille vastaajille.
      Niistä on ollut apua.
      Asentaja joka sääti ohjauksen kertoi että toinen etupään pystysäädön kumi on rikki kun kesnkustelin asiasta, arveli että kun sen vaihtaa niin loppukin tärinä loppuu.

    • Joskus omistanut

      "pystysäädön kumi"

      Pakko, kysyä, mitä tuolla tarkoitetaan? Ja renkaissahan se vika ihan selvästi siis on. Jos ei olisi, niin voisit vaihdella niitä vaikka kuinka paljon eikä tärinä häviäisi.

    • AY1

      Pystysäätö on iskunvaimentimen yläpässä.
      Kolmion mallinenen levy jonka alla on säätöosa jossa on kumi vaimennin.
      Tämä oli asentajan sanojen mukaan vioittunut,
      Eikä saanut aivan oikeaa arvoa, kun syövytti renkaan sisä puolta.
      Nyt ei enään kulu rengasa.
      En tiedä sen paremmin siitä kumista.

    • Audin tärinä

      Meni nimimerkki väärin tuossa kommentissa, mutta koejataan se nyt.
      Ei AY1 vaan Audin tärinä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2298
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2063
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1495
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1434
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1381
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      964
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      108
      917
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe