Puoliso on tyytymätön

Miten toimia?

Avioiduimme ½ vuotta sitten. Puolisoni on nyt jo tyytymätön suhteeseemme. Hän haluaisi enemmän, minua taas petipuuhat ei voisi enempää kiinnostaa. Olemme kuitenkin harrastateet kahtena viikonloppuna seksiä. En ymmärrä miten tulisi toimia? Eikö rakkauden tulisi kuitenkin kantaa, vaikka seksiä ei olisikaan? Tuntuu ettei puolisolle riittäisi mikään.

47

2130

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakkaus ei riitä

      Ehkä teidän olisi ennen avioitumista pitänyt selvittää keskenänne molempien seksimieltymykset?
      Asioista puhuminen auttaa moneen ongelmaan enemmän, kuin nettipalstoilla itkeminen. Puolison kanssa puhuminen toki kannattaa vieläkin.

    • Miten toimia?

      Kieltämättä sekiselämämme muuttui avioitumisen myötä.Viime kesästä avioitumiseen seksielämämme oli aika vilkasta, mutta sitä aiemminkin oli hiljaisempia kausia, joten en ymmärrä miksi tämä nyt on puolisolle ongelma.
      Toki olemme asiasta puhuneetkin, mutta kun tuntuu ettei toinen vaan ymmärrä ettei minua kiinnosta. Vaikka olen sanonut ettei kiinnosta, niin ei montaa viikkoa kulu, kun puoliso taas ottaa asian puheeksi ja ehdottelee seksiä. En ymmärrä miksi ei voi vaan odottaa? Miten ihmeessä tässä tilanteessa tulisi toimia?

      Miten muut on saaneet puolison hyväksymään sen, ettei seksiä enää halua?

      • yks zompi

        Seksi/hellyys/läheisyys ,fyysisyys kuuluu hyvään hyvään parisuhteeeseen.Jos ei sitä ole niin se on sama vaikka asuisi ystävän/kaverin kanssa.Fyysisyys on ihmisen perustarve,kuviteelkaa vauvaa/lasta jota ei olisi koskaan koskettu hoitaen.Ihmisestä tulee zompi,myös avioliitossa.


      • 5 + 17

        "Miten muut on saaneet puolison hyväksymään sen, ettei seksiä enää halua?"

        Teidän kuuluu erota. Ihan oikeasti.


      • taivas varjele

        Mä sinuna miettisin, miksi et seksiä enää halua? Mikä on muuttunut sinussa? Et sä voi pakottaa puolisoasi hyväksymään sitä, ettei seksiä enää ole. Sekin on tavallaan pettämistä, kieltää toiselta luonnollinen asia. Parisuhde ilman seksiä ei ole mikään avioliitto vaan pelkkää kaveruutta. Etenkin jos päätös seksin loppumisesta on vain toisen osapuolen.

        Jos sä jatkat tuohon malliin, torjut puolison toistuvasti, niin arvaa miten käy? Hän menee vieraisiin. Vai olisiko siinä ratkaisu ongelmiisi? Antaisit hänen tyydyttää seksin tarpeensa jonkun muun kanssa?


      • Miten toimia?
        yks zompi kirjoitti:

        Seksi/hellyys/läheisyys ,fyysisyys kuuluu hyvään hyvään parisuhteeeseen.Jos ei sitä ole niin se on sama vaikka asuisi ystävän/kaverin kanssa.Fyysisyys on ihmisen perustarve,kuviteelkaa vauvaa/lasta jota ei olisi koskaan koskettu hoitaen.Ihmisestä tulee zompi,myös avioliitossa.

        Kyllä rakkaus on paljon muutakin kuin seksiä/tms. Perustarpeita ovat vesi, ilma jne. Ilman pärjää kuka tahansa, jos oikeasti rakastaa.


      • Miten toimia?
        5 + 17 kirjoitti:

        "Miten muut on saaneet puolison hyväksymään sen, ettei seksiä enää halua?"

        Teidän kuuluu erota. Ihan oikeasti.

        Ärsyttävää syyllistämistä. Kysymykseni on lähinnä se, miten puoliso lopettaisi vänkäämisen ja ymmärtäisi ettei kaikkia vaan seksi kiinnosta. Avioliitto ja parisuhde perustuu ihan muille asioille kuin alasti makaamiselle.


      • Miten toimia?
        taivas varjele kirjoitti:

        Mä sinuna miettisin, miksi et seksiä enää halua? Mikä on muuttunut sinussa? Et sä voi pakottaa puolisoasi hyväksymään sitä, ettei seksiä enää ole. Sekin on tavallaan pettämistä, kieltää toiselta luonnollinen asia. Parisuhde ilman seksiä ei ole mikään avioliitto vaan pelkkää kaveruutta. Etenkin jos päätös seksin loppumisesta on vain toisen osapuolen.

        Jos sä jatkat tuohon malliin, torjut puolison toistuvasti, niin arvaa miten käy? Hän menee vieraisiin. Vai olisiko siinä ratkaisu ongelmiisi? Antaisit hänen tyydyttää seksin tarpeensa jonkun muun kanssa?

        Samoin voisi kysyä, miksi toinen ei voi olla avioliitossa korkeammalla tasolla vaan haluaa ja ehdottelee toistuvasti seksiä tietäen etten minä halua? Ärsyttävää itsekkyyttä. Eikö kuivat kaudet nyt ole ihan ok? Sitä paitsi en koskaan ole erityisemmin välittänyt koko puuhasta. En ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on.


      • dsfsd
        Miten toimia? kirjoitti:

        Ärsyttävää syyllistämistä. Kysymykseni on lähinnä se, miten puoliso lopettaisi vänkäämisen ja ymmärtäisi ettei kaikkia vaan seksi kiinnosta. Avioliitto ja parisuhde perustuu ihan muille asioille kuin alasti makaamiselle.

        mee hoitoon!


      • hyhbtyhnjy
        Miten toimia? kirjoitti:

        Ärsyttävää syyllistämistä. Kysymykseni on lähinnä se, miten puoliso lopettaisi vänkäämisen ja ymmärtäisi ettei kaikkia vaan seksi kiinnosta. Avioliitto ja parisuhde perustuu ihan muille asioille kuin alasti makaamiselle.

        Seksi on kyllä miehen ja naisen välisen suhteen tärkein juttu, muuten ollaan kavereita. Miksi menit naimisiin, jos et kerran oikeasti halua seksiä miehesi kanssa? Tuntuu, etytä olet huijannut häntä, jos seksiä oli ennen avioliittoa ja sen jälkeen loppui. kannattaisi erota ja etsiä toinen aseksuaali kumppani sinulle ja vapauttaa mies normaaliin parisuhteeseen jonkun toisen kanssa.

        PS. Olen yli 40 v nainen ja haluan seksiä joka päivä, jos mies sen lopettaisi, eroaisin ehdottomasti.


      • Mitentoimia?
        hyhbtyhnjy kirjoitti:

        Seksi on kyllä miehen ja naisen välisen suhteen tärkein juttu, muuten ollaan kavereita. Miksi menit naimisiin, jos et kerran oikeasti halua seksiä miehesi kanssa? Tuntuu, etytä olet huijannut häntä, jos seksiä oli ennen avioliittoa ja sen jälkeen loppui. kannattaisi erota ja etsiä toinen aseksuaali kumppani sinulle ja vapauttaa mies normaaliin parisuhteeseen jonkun toisen kanssa.

        PS. Olen yli 40 v nainen ja haluan seksiä joka päivä, jos mies sen lopettaisi, eroaisin ehdottomasti.

        Aika rajusti sanottu. Rakkasu ei vaan ole niin yksinkertaista. On totta, että meillä oli viime kesästä loppu vuoteebn aktiivisempi seksikausi. Sitä aiemmin olemme seurustelleet vuosia ja pääsääntöisesti en ole ollut halukas, vaikka puoliso on lähennellyt ja yrittänyt. Joten tämä ei ole hänelle ihan uusi asia. Ihmettelenkin, miksi nyt on tyytymätön kun aiemmin tämä ei kuitenkaan ole ollut ylitsepääsemätön asia.

        En tietenkään halua loukata häntä ja rakastan häntä. Mutta jos tämä vielä joskus muuttuu? Minulla on ihan hyvä olla, vaikka tietysti toisen vaatimukset tuo omia paineita.

        Ymmärrän myös että on ihmisiä jotka haluavat usemammin, mutta se että ei voi elää ilman seksiä tai vähäisemmällä haluamisella on minusta outoa.

        No ehkä minussa sitten on jokin vika. Mutta miksi puolisoni sitten avioitui kanssani, vaikka haluttomuuteeni on ollut aiemminkin osana elämääni? Uskoi johonkin ihmeeseen että viime syksyn kaltainen eläimellinen meno jatkuisi ? Huh huh.


      • KysynVaan-76
        Miten toimia? kirjoitti:

        Samoin voisi kysyä, miksi toinen ei voi olla avioliitossa korkeammalla tasolla vaan haluaa ja ehdottelee toistuvasti seksiä tietäen etten minä halua? Ärsyttävää itsekkyyttä. Eikö kuivat kaudet nyt ole ihan ok? Sitä paitsi en koskaan ole erityisemmin välittänyt koko puuhasta. En ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on.

        Samoin voisi kysyä, miksi toinen ei voi olla avioliitossa korkeammalla tasolla vaan haluaa ja ehdottelee toistuvasti puhumista tietäen etten minä halua? Ärsyttävää itsekkyyttä. Eikö puhumattomat kaudet nyt ole ihan ok? Sitä paitsi en koskaan ole erityisemmin välittänyt koko puhumisesta. En ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on.


      • KokemusK
        Mitentoimia? kirjoitti:

        Aika rajusti sanottu. Rakkasu ei vaan ole niin yksinkertaista. On totta, että meillä oli viime kesästä loppu vuoteebn aktiivisempi seksikausi. Sitä aiemmin olemme seurustelleet vuosia ja pääsääntöisesti en ole ollut halukas, vaikka puoliso on lähennellyt ja yrittänyt. Joten tämä ei ole hänelle ihan uusi asia. Ihmettelenkin, miksi nyt on tyytymätön kun aiemmin tämä ei kuitenkaan ole ollut ylitsepääsemätön asia.

        En tietenkään halua loukata häntä ja rakastan häntä. Mutta jos tämä vielä joskus muuttuu? Minulla on ihan hyvä olla, vaikka tietysti toisen vaatimukset tuo omia paineita.

        Ymmärrän myös että on ihmisiä jotka haluavat usemammin, mutta se että ei voi elää ilman seksiä tai vähäisemmällä haluamisella on minusta outoa.

        No ehkä minussa sitten on jokin vika. Mutta miksi puolisoni sitten avioitui kanssani, vaikka haluttomuuteeni on ollut aiemminkin osana elämääni? Uskoi johonkin ihmeeseen että viime syksyn kaltainen eläimellinen meno jatkuisi ? Huh huh.

        "Joten tämä ei ole hänelle ihan uusi asia. Ihmettelenkin, miksi nyt on tyytymätön kun aiemmin tämä ei kuitenkaan ole ollut ylitsepääsemätön asia. "

        Oletko kuitenkin vain vältellyt asiasta suoraan puhumista? Eli oletko sanonut ihan suoraan miehellesi että suhteenne tulee luultavasti olemaan lähes seksitön tai ainkin hyvin vähäseksinen? Ja onko hän joskus suoraan sanonut tämän hyväksyvänsä?
        Jos ei niin hyvin luultavasti miehesi on kuitenkin elätellyt toiveita että asiat muuttusivat.

        "Uskoi johonkin ihmeeseen että viime syksyn kaltainen eläimellinen meno jatkuisi ? "

        Ihmiset haluavat yleensä uskoa että asiat menevät parhain päin ja niin kuin he itse toivovat. Ja tuosta lauseestasi tulkitsen että sinä et ole koskaan miehellesi suoraan sanonut että seksittömyys on se hänen tulevaisuutnesa kanssasi.
        Hän ei siis sitä tiedä eikä ainakaan halua sitä uskoa.
        Teillä olisi kyllä nyt vakavan puhumisen paikka, Sinun olisi parasta olla ihan rehellinen mutta myös ymmärtää miestäsi. Päästä hänet menemään jos et voi tarjota sitä mikä tekisi hänet onnelliseksi.


      • Anonyymi

        sanot ei mee montaa viikkoa... tajuatko kuinka tuskallista ja turhauttavaa se voi olla. Ei pitäis olla iso nipistys antaa miehen pitää hyvänä. Kummallakaan osapuolella ei ole oikeutta alkaa pihtaamaan, siitä tulee vaan ongelmia.


      • Anonyymi
        Miten toimia? kirjoitti:

        Samoin voisi kysyä, miksi toinen ei voi olla avioliitossa korkeammalla tasolla vaan haluaa ja ehdottelee toistuvasti seksiä tietäen etten minä halua? Ärsyttävää itsekkyyttä. Eikö kuivat kaudet nyt ole ihan ok? Sitä paitsi en koskaan ole erityisemmin välittänyt koko puuhasta. En ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on.

        ajattele omalle kohdalles sama kohtalo, mieli tekis vaikka mitä mutta ukko sanoo että noup eipä heru mitään nyt ku ei kiinnosta


      • Anonyymi
        Mitentoimia? kirjoitti:

        Aika rajusti sanottu. Rakkasu ei vaan ole niin yksinkertaista. On totta, että meillä oli viime kesästä loppu vuoteebn aktiivisempi seksikausi. Sitä aiemmin olemme seurustelleet vuosia ja pääsääntöisesti en ole ollut halukas, vaikka puoliso on lähennellyt ja yrittänyt. Joten tämä ei ole hänelle ihan uusi asia. Ihmettelenkin, miksi nyt on tyytymätön kun aiemmin tämä ei kuitenkaan ole ollut ylitsepääsemätön asia.

        En tietenkään halua loukata häntä ja rakastan häntä. Mutta jos tämä vielä joskus muuttuu? Minulla on ihan hyvä olla, vaikka tietysti toisen vaatimukset tuo omia paineita.

        Ymmärrän myös että on ihmisiä jotka haluavat usemammin, mutta se että ei voi elää ilman seksiä tai vähäisemmällä haluamisella on minusta outoa.

        No ehkä minussa sitten on jokin vika. Mutta miksi puolisoni sitten avioitui kanssani, vaikka haluttomuuteeni on ollut aiemminkin osana elämääni? Uskoi johonkin ihmeeseen että viime syksyn kaltainen eläimellinen meno jatkuisi ? Huh huh.

        uhraudu älä uhriudu, siten olet itse "ylempänä"


      • Anonyymi
        Mitentoimia? kirjoitti:

        Aika rajusti sanottu. Rakkasu ei vaan ole niin yksinkertaista. On totta, että meillä oli viime kesästä loppu vuoteebn aktiivisempi seksikausi. Sitä aiemmin olemme seurustelleet vuosia ja pääsääntöisesti en ole ollut halukas, vaikka puoliso on lähennellyt ja yrittänyt. Joten tämä ei ole hänelle ihan uusi asia. Ihmettelenkin, miksi nyt on tyytymätön kun aiemmin tämä ei kuitenkaan ole ollut ylitsepääsemätön asia.

        En tietenkään halua loukata häntä ja rakastan häntä. Mutta jos tämä vielä joskus muuttuu? Minulla on ihan hyvä olla, vaikka tietysti toisen vaatimukset tuo omia paineita.

        Ymmärrän myös että on ihmisiä jotka haluavat usemammin, mutta se että ei voi elää ilman seksiä tai vähäisemmällä haluamisella on minusta outoa.

        No ehkä minussa sitten on jokin vika. Mutta miksi puolisoni sitten avioitui kanssani, vaikka haluttomuuteeni on ollut aiemminkin osana elämääni? Uskoi johonkin ihmeeseen että viime syksyn kaltainen eläimellinen meno jatkuisi ? Huh huh.

        Jos toinen tahtoo niin ei kai se ole liikaa suostua seksiin jos onni suhteessa niin pysyy. Minun liitossani ei seksi kiinnosta mutta on mies sitä halutessaan saanut. Muuten mies väittää olevansa polyamori ja sillä varjolla voi käydä panemassa ketä kulloinkin haluaa. Ei tälläinen käytös ja tolkuton ryyppääminen suhteelle hyvää tee.


      • Anonyymi

        "Miten muut on saaneet puolison hyväksymään sen, ettei seksiä enää halua?"

        Istukaa alas ja sanot suoraan, että haluat lopettaa seksisuhteen liitostanne. Varaudu siihen, että joko mies lähtee, ryhtyy vaikeaksi sinulle arjessa, pettää tai pyytää lupaa käydä vieraissa. Miksi ylipäätään aviouduitte, jos koet seksin ongelmaksi? Mihin oikeastaan rakastuit miehessäsi?
        Ymmärrätkö, että seksi on avioliitossa myös rakkauden osoittamista ja hyvän tekemistä? Jokaisella ihmisellä on tarve tulla hyväksytyksi, rakastetuksi ja arvostetuksi.

        Onneksi minulla on mieheni kanssa samanlaiset halut.


      • Anonyymi
        yks zompi kirjoitti:

        Seksi/hellyys/läheisyys ,fyysisyys kuuluu hyvään hyvään parisuhteeeseen.Jos ei sitä ole niin se on sama vaikka asuisi ystävän/kaverin kanssa.Fyysisyys on ihmisen perustarve,kuviteelkaa vauvaa/lasta jota ei olisi koskaan koskettu hoitaen.Ihmisestä tulee zompi,myös avioliitossa.

        Niin. Syy ongelmaanne saattaa olla olemassa.
        Kaveruus, jatkuvuus, muttei intiimiys, rakastelu, halipusut ja siinäpä se.
        Nalkkiin, kun sut saatu, ei tarvitse hampaat irvessä yrittää esittää - jos oikeasti toinen osapuoli on saanut haluamansa:
        turvallisuutta, kodin, ehkäpä jopa sen traumaattisen lapsuusperheen, uuden lapsuuden. Sinä sait(kin) lapsimiehen.


    • mek

      Jos ei teillä lapsia ole ja olette alle 30 kymppisiä niin kerran tai kaksi päivässä tai ennemämkin on ihna normaali ja se rakkaús loppuu siihen siksin vähyyteen tai sitten toinen menee hakeen sitä seksiä muualta.

    • Miten toimia?

      Mutta eihän kenenkään tarvitse suostua vasten tahtoaan seksiin. Kyllä puolison se tulisi ymmärtää. Eikä se seksi nyt niin iso asia voi olla, sitä vain tuputetaan liikaa nykyään joka tuutista. En todellakaan usko, että kaikki harrastavat seksiä kuin pienet kanit. Taitaa olla vain äänekkäämpien höpinöitä.
      Ongelma nyt lähinnä onkin se, että miten toinen ymmärtäisi olla palaamatta asiaan toistuvasti muutaman viikon välein. Jos rakastaa, niin ymmärtää kyllä.

      • 0+i8u9phjo

        Eikä kenenkään tarvitse suostua kärvistelemään ian kaiken ilman seksiä, puolison tulisi se ymmärtää. Seksi on oleellinen osa parisuhdetta, sano, mitä sanot - siinä vaiheessa kun olet saanut torpattua miehesi pyrkimykset täydellisesti = asiaan palaamisen MUUTAMAN VIIKON välein, voit henkisesti alkaa valmistautua siihen, että miehesi hakee erotiikan elämäänsä muualta.

        Jos rakastaa, niin ymmärtää kyllä - sinunkin tulisi ymmärtää, että sinua rakastava mies haluaa läheisyyttä ja seksiä sinun kanssasi.


      • kellot soimaan
        0+i8u9phjo kirjoitti:

        Eikä kenenkään tarvitse suostua kärvistelemään ian kaiken ilman seksiä, puolison tulisi se ymmärtää. Seksi on oleellinen osa parisuhdetta, sano, mitä sanot - siinä vaiheessa kun olet saanut torpattua miehesi pyrkimykset täydellisesti = asiaan palaamisen MUUTAMAN VIIKON välein, voit henkisesti alkaa valmistautua siihen, että miehesi hakee erotiikan elämäänsä muualta.

        Jos rakastaa, niin ymmärtää kyllä - sinunkin tulisi ymmärtää, että sinua rakastava mies haluaa läheisyyttä ja seksiä sinun kanssasi.

        eikö se parisuhde ole henkistä ja fyysistä yhteenkuuluvuutta?
        näin ainakin itse ajattelen.

        pelkkä henkinen olisi minulle kuin kaverin kanssa kimppakämpässä asumista, pelkkä seksi panokaverin kanssa asumista...

        kuivat kaudet ovat molemmilla välillä, yksi laukaisia jokin ulkopuolinen asia esim. stressi. mutta kun se muuttuu jatkuvaksi olotilaksi ja toiselle pakkopullaksi jota harrastaa silloin tällöin kannattaa miettiä mitä rakkaus on itselle. sen jälkeen kertoa se toiselle ja keskustella siitä mitä liitto jatkossa on. muuten pian huomaa juuri tuon yllä mainitun asian, liitossa on yksi liikaa ja se on ihminen jonka toi liittoon ihminen jonka seksuaalisuus ei saanut vastakaikua kotona.


      • Miten toimia?
        0+i8u9phjo kirjoitti:

        Eikä kenenkään tarvitse suostua kärvistelemään ian kaiken ilman seksiä, puolison tulisi se ymmärtää. Seksi on oleellinen osa parisuhdetta, sano, mitä sanot - siinä vaiheessa kun olet saanut torpattua miehesi pyrkimykset täydellisesti = asiaan palaamisen MUUTAMAN VIIKON välein, voit henkisesti alkaa valmistautua siihen, että miehesi hakee erotiikan elämäänsä muualta.

        Jos rakastaa, niin ymmärtää kyllä - sinunkin tulisi ymmärtää, että sinua rakastava mies haluaa läheisyyttä ja seksiä sinun kanssasi.

        Aiemmin jo kerroin, että kyllä meillä on ollut kahtena viikonloppuna seksiä ja toisena vielä 2 kertaa. Joten ei tämä nyt mikään seksitön liitto kuitenkaan ole. Eli olen kyllä joustanut. Olen kyllä selkeästi antanut ymmärtä ettei nyt haluta ja huomaa kyllä jos tilanteeseen tulee muutos. Joten en ymmärrä miksi tulee palata aina asiaan. Antaisi minun olla rauhassa, tuo tivaaminen ahdistaa. Miten saisin tauottua tämän toisen päähän?


      • hjoklpoij
        Miten toimia? kirjoitti:

        Aiemmin jo kerroin, että kyllä meillä on ollut kahtena viikonloppuna seksiä ja toisena vielä 2 kertaa. Joten ei tämä nyt mikään seksitön liitto kuitenkaan ole. Eli olen kyllä joustanut. Olen kyllä selkeästi antanut ymmärtä ettei nyt haluta ja huomaa kyllä jos tilanteeseen tulee muutos. Joten en ymmärrä miksi tulee palata aina asiaan. Antaisi minun olla rauhassa, tuo tivaaminen ahdistaa. Miten saisin tauottua tämän toisen päähän?

        Hoet koko ajan samaa kysymystä, mutta et huomioi saamiasi vastauksia. Ongelma ei nyt ole puolisosi päässä, vaan sinun. Toistan: puolisollasi ei ole mitään syytä lakata ehdottamasta ja haluamasta seksiä. Sen sijaan sinun on syytä miettiä, miksi et ole halukas ottamaan seksiä aktiiviseksi osaksi avioliittoa.

        Se että pari kertaa puolessa vuodessa on seksiä, on lähes seksitön suhde. Ei toki tarvitse harrastaa seksiä kuin kanit esim päivittäin, mikäli seksuaalinen vire on matala, mutta normaalia on kuitenkin avioliitossa harrastaa seksiä ainakin useamman kerran kuukaudessa.

        Jos olet halunnut rinnallesi vain kaverin, en ymmärrä miksi olet mennyt naimisiin. Kirjoitat että avioliitto perustuu muuhunkin... Kyllä, myös muuhun, mutta myös seksi on osa avioliittoa.

        Ajattelepa vaikka jotakin sinun mielestäsi tärkeää osaa, esimerkiksi luottamus. Ja sitten mietit, että kumppanisi olisi toistuvasti epäluotettava. Valehtelisi milloin mitäkin. Olisiko silloin ok, että kumppanisi vaan tuumaisi, että mutta kun avioliitto perustuu niin paljon muullekin... Ja miettisi että miten saisi sinut lopettamaan asiasta mainitseminen aina muutaman viikon välein...

        Kyllä ne kaikki avioliiton perus jutut on oltava kunnossa.


      • Miten toimia?
        hjoklpoij kirjoitti:

        Hoet koko ajan samaa kysymystä, mutta et huomioi saamiasi vastauksia. Ongelma ei nyt ole puolisosi päässä, vaan sinun. Toistan: puolisollasi ei ole mitään syytä lakata ehdottamasta ja haluamasta seksiä. Sen sijaan sinun on syytä miettiä, miksi et ole halukas ottamaan seksiä aktiiviseksi osaksi avioliittoa.

        Se että pari kertaa puolessa vuodessa on seksiä, on lähes seksitön suhde. Ei toki tarvitse harrastaa seksiä kuin kanit esim päivittäin, mikäli seksuaalinen vire on matala, mutta normaalia on kuitenkin avioliitossa harrastaa seksiä ainakin useamman kerran kuukaudessa.

        Jos olet halunnut rinnallesi vain kaverin, en ymmärrä miksi olet mennyt naimisiin. Kirjoitat että avioliitto perustuu muuhunkin... Kyllä, myös muuhun, mutta myös seksi on osa avioliittoa.

        Ajattelepa vaikka jotakin sinun mielestäsi tärkeää osaa, esimerkiksi luottamus. Ja sitten mietit, että kumppanisi olisi toistuvasti epäluotettava. Valehtelisi milloin mitäkin. Olisiko silloin ok, että kumppanisi vaan tuumaisi, että mutta kun avioliitto perustuu niin paljon muullekin... Ja miettisi että miten saisi sinut lopettamaan asiasta mainitseminen aina muutaman viikon välein...

        Kyllä ne kaikki avioliiton perus jutut on oltava kunnossa.

        En nyt ihan allekirjoita kommenttiasi, koska kukaan ei ole vastannut minun kysymykseeni vaan lähinnä syyllistäånyt minua siitä, että minun tulisi "antaa" vaikken halua. Kukaan ei ole vastannut siihen "Miten san miehen lopettamaan jatkuvan jankuttamisen seksistä, kun tuetää ettei minua kiinnosta?"

        Ok, totta on se, etten koe seksiä mitenkään tärkeänä ja minusta on omituista, että mies toivoisi kuitenkin esim. kosketusta, vaikka ei olisi varsinaisesti seksiä. Koska tämä on selkeästi vaikeaa ymmärtää (tällä palstalla), niin miten sitten asia tulisi mielestänne hoitaa, jotta tianne olisi hyvä meille kummallekin? En ymmärrä miksi minun tulisi tehdäö jotain mitä en halua vain tyydyttääkseni toista????


      • sfddfsfddf
        Miten toimia? kirjoitti:

        En nyt ihan allekirjoita kommenttiasi, koska kukaan ei ole vastannut minun kysymykseeni vaan lähinnä syyllistäånyt minua siitä, että minun tulisi "antaa" vaikken halua. Kukaan ei ole vastannut siihen "Miten san miehen lopettamaan jatkuvan jankuttamisen seksistä, kun tuetää ettei minua kiinnosta?"

        Ok, totta on se, etten koe seksiä mitenkään tärkeänä ja minusta on omituista, että mies toivoisi kuitenkin esim. kosketusta, vaikka ei olisi varsinaisesti seksiä. Koska tämä on selkeästi vaikeaa ymmärtää (tällä palstalla), niin miten sitten asia tulisi mielestänne hoitaa, jotta tianne olisi hyvä meille kummallekin? En ymmärrä miksi minun tulisi tehdäö jotain mitä en halua vain tyydyttääkseni toista????

        eti aseseksuaali kumppani itsellesi. Kidutat miestäsi ja suhde on oleva tuhon oma.


      • Mä vaan
        Miten toimia? kirjoitti:

        En nyt ihan allekirjoita kommenttiasi, koska kukaan ei ole vastannut minun kysymykseeni vaan lähinnä syyllistäånyt minua siitä, että minun tulisi "antaa" vaikken halua. Kukaan ei ole vastannut siihen "Miten san miehen lopettamaan jatkuvan jankuttamisen seksistä, kun tuetää ettei minua kiinnosta?"

        Ok, totta on se, etten koe seksiä mitenkään tärkeänä ja minusta on omituista, että mies toivoisi kuitenkin esim. kosketusta, vaikka ei olisi varsinaisesti seksiä. Koska tämä on selkeästi vaikeaa ymmärtää (tällä palstalla), niin miten sitten asia tulisi mielestänne hoitaa, jotta tianne olisi hyvä meille kummallekin? En ymmärrä miksi minun tulisi tehdäö jotain mitä en halua vain tyydyttääkseni toista????

        Vastaus: et voi muuttaa toista omien halujesi mukaiseksi. Jos aloitus ei ole provo, niin huhheijaa. Kosketusta voi haluta ilman ajatusta seksiin. Vai tulkitsetko kosketuksenkin seksistä jankuttamiseksi ja vonkaamiseksi?

        Sinun pitäisi sanoa miehellesi, ettet halua häntä ja antaa hänen tehdä omat johtopäätöksensä. Siinä, että haluaa vähemmän kuin toinen, ei ole mitään väärää. Siinä sen sijaan on, että kuvittelee itse olevansa oikeassa, ylemmällä tasolla. Jos seksielämä ei tyydytä molempia edes suunnilleen, ette sovi toisillenne. Yksinkertaista.


      • näin se on
        Mä vaan kirjoitti:

        Vastaus: et voi muuttaa toista omien halujesi mukaiseksi. Jos aloitus ei ole provo, niin huhheijaa. Kosketusta voi haluta ilman ajatusta seksiin. Vai tulkitsetko kosketuksenkin seksistä jankuttamiseksi ja vonkaamiseksi?

        Sinun pitäisi sanoa miehellesi, ettet halua häntä ja antaa hänen tehdä omat johtopäätöksensä. Siinä, että haluaa vähemmän kuin toinen, ei ole mitään väärää. Siinä sen sijaan on, että kuvittelee itse olevansa oikeassa, ylemmällä tasolla. Jos seksielämä ei tyydytä molempia edes suunnilleen, ette sovi toisillenne. Yksinkertaista.

        kun menee vonkaamiseksi ja kun "armosta" silloin tällöin saa, se on lopun alkua.

        itselle tulisi mieleen että mua on huijattu, anettu ymmärtää jotain muuta mitä on


      • annaeessuuseksiä
        Miten toimia? kirjoitti:

        En nyt ihan allekirjoita kommenttiasi, koska kukaan ei ole vastannut minun kysymykseeni vaan lähinnä syyllistäånyt minua siitä, että minun tulisi "antaa" vaikken halua. Kukaan ei ole vastannut siihen "Miten san miehen lopettamaan jatkuvan jankuttamisen seksistä, kun tuetää ettei minua kiinnosta?"

        Ok, totta on se, etten koe seksiä mitenkään tärkeänä ja minusta on omituista, että mies toivoisi kuitenkin esim. kosketusta, vaikka ei olisi varsinaisesti seksiä. Koska tämä on selkeästi vaikeaa ymmärtää (tällä palstalla), niin miten sitten asia tulisi mielestänne hoitaa, jotta tianne olisi hyvä meille kummallekin? En ymmärrä miksi minun tulisi tehdäö jotain mitä en halua vain tyydyttääkseni toista????

        Sulle on sanottu, ettei sun ole pakko antaa, jos et halua. Miehelläsi on luonnolliset tarpeet ja sulla ei ole kuitenkaan oikeutta kieltää niitä. Sä et voi pakottaa miestäsi elämään seksittömässä liitossa. Hänellä on oikeus ehdotella seksiä sulle vaikka tunnin välein. Mutta sun pitää pystyä perustelemaan hänelle, miksi et sitä halua.

        Mä edelleen suosittelen, että annat miehellesi luvan käydä panemassa muita. Mies sitten itse päättää, mitä tekee. Mun mielestä sä et rakasta miestäsi. Jos toista rakastaa, niin haluaa tuottaa toiselle tyydytyksen tavalla tai toisella. Antaisit hänelle edes suuseksiä, varmasti tykkäisi. Nyt sä hallitset teidän elämäänne pihtaamalla. Onko kivaa olla niskan päällä? Ihan oikeasti mies lähtee vieraisiin joko luvalla tai ilman ajanoloon. Et voi tukahduttaa toisen luonnollisia tarpeita. Se on väärin.


      • lusikat jakoon
        Miten toimia? kirjoitti:

        En nyt ihan allekirjoita kommenttiasi, koska kukaan ei ole vastannut minun kysymykseeni vaan lähinnä syyllistäånyt minua siitä, että minun tulisi "antaa" vaikken halua. Kukaan ei ole vastannut siihen "Miten san miehen lopettamaan jatkuvan jankuttamisen seksistä, kun tuetää ettei minua kiinnosta?"

        Ok, totta on se, etten koe seksiä mitenkään tärkeänä ja minusta on omituista, että mies toivoisi kuitenkin esim. kosketusta, vaikka ei olisi varsinaisesti seksiä. Koska tämä on selkeästi vaikeaa ymmärtää (tällä palstalla), niin miten sitten asia tulisi mielestänne hoitaa, jotta tianne olisi hyvä meille kummallekin? En ymmärrä miksi minun tulisi tehdäö jotain mitä en halua vain tyydyttääkseni toista????

        Sun on parasta pistää lusikat jakoon ja päästää mies toteuttamaan seksuaalisuuttaan halukkaan naisen kanssa. Sä oot todella itsekäs. Ota itelles ukko, jolla ei jopo edes keuli niin saat olla rauhassa. Mä kyllä epäilen, että tunnetko oikeasti vetoa enemmän naisiin, jos mies ei saa sua kiihottumaan?


      • ap.
        annaeessuuseksiä kirjoitti:

        Sulle on sanottu, ettei sun ole pakko antaa, jos et halua. Miehelläsi on luonnolliset tarpeet ja sulla ei ole kuitenkaan oikeutta kieltää niitä. Sä et voi pakottaa miestäsi elämään seksittömässä liitossa. Hänellä on oikeus ehdotella seksiä sulle vaikka tunnin välein. Mutta sun pitää pystyä perustelemaan hänelle, miksi et sitä halua.

        Mä edelleen suosittelen, että annat miehellesi luvan käydä panemassa muita. Mies sitten itse päättää, mitä tekee. Mun mielestä sä et rakasta miestäsi. Jos toista rakastaa, niin haluaa tuottaa toiselle tyydytyksen tavalla tai toisella. Antaisit hänelle edes suuseksiä, varmasti tykkäisi. Nyt sä hallitset teidän elämäänne pihtaamalla. Onko kivaa olla niskan päällä? Ihan oikeasti mies lähtee vieraisiin joko luvalla tai ilman ajanoloon. Et voi tukahduttaa toisen luonnollisia tarpeita. Se on väärin.

        Suuseksi on seksiä, enkä halua sitä. Eikö suudeksi ole masturbointia käyttäen toista vain välineenä/suorittajana?


      • tässä vastaus
        Miten toimia? kirjoitti:

        En nyt ihan allekirjoita kommenttiasi, koska kukaan ei ole vastannut minun kysymykseeni vaan lähinnä syyllistäånyt minua siitä, että minun tulisi "antaa" vaikken halua. Kukaan ei ole vastannut siihen "Miten san miehen lopettamaan jatkuvan jankuttamisen seksistä, kun tuetää ettei minua kiinnosta?"

        Ok, totta on se, etten koe seksiä mitenkään tärkeänä ja minusta on omituista, että mies toivoisi kuitenkin esim. kosketusta, vaikka ei olisi varsinaisesti seksiä. Koska tämä on selkeästi vaikeaa ymmärtää (tällä palstalla), niin miten sitten asia tulisi mielestänne hoitaa, jotta tianne olisi hyvä meille kummallekin? En ymmärrä miksi minun tulisi tehdäö jotain mitä en halua vain tyydyttääkseni toista????

        Vastaus kysymykseesi on, että miehen ei tarvitse lopettaa jankuttamista seksistä, koska avioliiton pitäisi tarkoittaa suostumusta ja halukkuutta yleensä ottaen seksiin ellei ole sairautta tai suurempia avio-ongelmia esteenä. Mielestäni normaalia olisi harrastaa seksiä vähintäänkin viikoittain.
        Ilmeisesti miehesi kuvitteli, että tuo kiihkeämpi seksikausi ennen avioliittoa jatkuisi avioliiton jälkeenkin, mutta taisit vain huijata häntä päästäksesi naimisiin.
        Eli siis rautalangasta väännettynä, miehesi toimii normaalisti eikä hänen tarvitse muuttaa käyttäytymistään mutta sinulla siinä olisi korjaamisen tarvetta.


      • 18 + 14
        tässä vastaus kirjoitti:

        Vastaus kysymykseesi on, että miehen ei tarvitse lopettaa jankuttamista seksistä, koska avioliiton pitäisi tarkoittaa suostumusta ja halukkuutta yleensä ottaen seksiin ellei ole sairautta tai suurempia avio-ongelmia esteenä. Mielestäni normaalia olisi harrastaa seksiä vähintäänkin viikoittain.
        Ilmeisesti miehesi kuvitteli, että tuo kiihkeämpi seksikausi ennen avioliittoa jatkuisi avioliiton jälkeenkin, mutta taisit vain huijata häntä päästäksesi naimisiin.
        Eli siis rautalangasta väännettynä, miehesi toimii normaalisti eikä hänen tarvitse muuttaa käyttäytymistään mutta sinulla siinä olisi korjaamisen tarvetta.

        "miehen ei tarvitse lopettaa jankuttamista seksistä"

        Syytä olisi. Se ei paranna tunnelmaa.

        "avioliiton pitäisi tarkoittaa suostumusta ja halukkuutta yleensä ottaen seksiin"

        Olen eri mieltä. Halukkuutta ei pysty säätelemään, ja suostumus (sääliseksi) vain pahoittaa kaikkien osapuolten mielen.

        "normaalia olisi harrastaa seksiä vähintäänkin viikoittain"

        Se olisi varmaan ihanteellista, mutta normaalin skaala on laaja. Täysi seksittömyyskin on niin yleistä, että sitä on pidettävä normaalina.

        "taisit vain huijata häntä"

        Taisi vain olla täysin pihalla muiden ihmisten seksuaalisuudesta. Huono terveystiedon opettaja kai.

        "eikä hänen tarvitse muuttaa käyttäytymistään mutta sinulla siinä olisi korjaamisen tarvetta"

        Ei kun ero on ainoa oikea vastaus.


      • NäinMeillä
        ap. kirjoitti:

        Suuseksi on seksiä, enkä halua sitä. Eikö suudeksi ole masturbointia käyttäen toista vain välineenä/suorittajana?

        "Suuseksi on seksiä, enkä halua sitä. "

        Eli olet oikeastaan päättäänyt olla pitämättä mistään jonka miellät seksiksi. Kyse ei siis ole pohjimmiltaan halusista vaan siitä että seksi sinällään on sinusta vastenmielistä.

        "Eikö suudeksi ole masturbointia käyttäen toista vain välineenä/suorittajana?"

        Ei. Suuseksi on kahden ihmisen välistä toimintaa jossa halutaan tuottaa toiselle nautintoa. Se on yhtä vähän yksipuolista kuin vaikka toisen illahduttaminen tuomalla väsyneellä kupin kahvia. Hyvää mieltä saa sekä saaja että antaja.


      • 8 + 10
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Suuseksi on seksiä, enkä halua sitä. "

        Eli olet oikeastaan päättäänyt olla pitämättä mistään jonka miellät seksiksi. Kyse ei siis ole pohjimmiltaan halusista vaan siitä että seksi sinällään on sinusta vastenmielistä.

        "Eikö suudeksi ole masturbointia käyttäen toista vain välineenä/suorittajana?"

        Ei. Suuseksi on kahden ihmisen välistä toimintaa jossa halutaan tuottaa toiselle nautintoa. Se on yhtä vähän yksipuolista kuin vaikka toisen illahduttaminen tuomalla väsyneellä kupin kahvia. Hyvää mieltä saa sekä saaja että antaja.

        "Suuseksi on kahden ihmisen välistä toimintaa jossa halutaan tuottaa toiselle nautintoa."

        Toivottavasti ei sentään noin yksipuolista. Jos "annan" suuseksiä, kiihotun valtavasti.


    • sex and love

      Et ole tosissasi!

    • avioliitto vai avioero

      Minä elin 10 vuotta kaltaisesi naisen kanssa. Meillä seksittömämpi aika alkoi, kun tuli lapsia. Vaimoni kertoi minulle halujen vähyydestä. Enkä välittämiseltä häirinnyt häntä ruinaamisella. Sitä jatkui 8-9 vuotta. Uskoin että kyllä seksi vielä joskus kiinnostaa. Ja alkoi Se lopulta kiinnostaa. Tosin tällä välillä oli Se henkinen puoli jo niin kuralla, että vaimon oli mukavampi harrastaa sitä uudempien tuttavuuksien kanssa. Minä olen valinnut sen, etten harrasta seksiä muiden kanssa jos minulla on vaimo. Olin todella pettynyt, kun minusta alkoi tuntua etten olekaan halutuinta seuraa vaimolleni.

      En tuomitse sitä miltä sinusta tuntuu. Mutta sen tavan millä kiellät rakastamaltasi henkilöltä läheisyyden voin kokemuksen perusteella tuomita. Se hajottaa teiden
      suhteenne halusit tai et. Parisuhteen molempien osapuolien pitää olla tyytyväisiä.

    • 70 / 66

      On, tyytymätön on!
      Osaan alkuaan ärsyttävistä tavoistani hän on turtunut. Huomattavan osan olen jättänyt pois.
      Aika ajoin hän tuo julki tyytymättömyytensä auki jättämääni kaapin oveen tai vastaavaan. Ei likimaikaan aina mutta vaihtelevin välein toistuen.

      Kokonaisuudessaan hän on muutaman kerran lausunut ääneen, ettei voisi kuvitella itselleen minua parempaa miestä.

      Mitä tulee intiimipuoleen niin minä olen useammin aloitteellinen.
      Kahdesti olen joutunut tilanteeseen jolloin vaimoni on sanonut, ettei ole kovin innostunut. On siis tyytymätön minun aloitteellisuuteeni!
      Aina joskus menen kuulemma tyytymättömän näköiseksi ja hän tietää sen olevan signaali tietystä tarpeesta.
      Onneksi koskaan ei ole kiirettä.

      Joten kyllä meitä tyytymättömiä on. Sekä miehiä, että naisia.

      • Vähänkö teitä

        taas viedään. Trololollolloo!


    • seksuaaliterveys

      Tekstisi on ristiriitainen. Kerroit, että ennen avioliittoa teillä oli seksiä, mutta myös hiljaisempia kausia. Piditkö silloin seksiä tärkeänä asiana? Onko suhteessanne tapahtunut sellaisia muutoksia tai asioita, jotka ovat vaikuttaneet halukkuuteesi?

      Kerroit, että koet olevasi ylemmällä tasolla kuin sellaiset ihmiset, jotka haluavat seksiä. Tämä ajatus kertoo sellaisista asenteista ja ajatuksista seksiä kohtaan, että niistä voisi olla hyvä keskustella seksuaaliterapiassa. Samoin viitteitä selvitettäviin asioihin sisältää ajatuksesi siitä, että koskettaminen ei ole välttämätöntä ja että suuseksi on itsen tyydyttämistä toisen avulla. Käsityksesi ihmisen seksuaalisuudesta poikkeaa melko paljon siitä, miten seksuaalisuutta yleensä määritellään ja ymmärretään. Parhaimmillaan se on kokonaisvaltaista itsen ja toisen hyvänäpitoa parisuhteessa tai luotettavan kumppanin kanssa. Ilman seksiä ei ole parisuhdetta, vaan ystävyyssuhde, joten avioliittonne perusasia on tässä kyseessä.

      Seksin toistuva" vonkaaminen" on tosiaankin asia, joka liittyy haluttomuuteen monissa parisuhteissa. Sekä torjutuksi tuleva että torjuja tuntevat syyllisyyttä ja kiukkua, jolloin läheisyydentunne (ja seksi) vähenevät entisestään. Molemmat ovat hyvin tyytymättömiä suhteeseen, erityisesti ilman seksiä jäävä puoliso. Tilanne on ilman muuta sellainen, jossa tarvittaisiin ulkopuolisen apua. Aseksuaalisuus on paljon harvinaisempaa kuin se, että seksuaalisuuden välttelyn takaa paljastuu läheisyydenpelkoa, häpeäkokemuksia, itsetunto-ongelmia ym. asioita, jotka vaikeuttavat seksuaalisuuden käsittämistä luonnolliseksi ja nautinnolliseksi osaksi terveyttä. Seksillähän on paljon myönteisiä terveysvaikutuksiakin.

    • seksuaaliterveys

      Kysyit vielä, miten saisit miehesi lopettamaan seksin "vonkaamisen". Luulen, että saat sen loppumaan perusteellisella ja rehellisellä keskustelulla asiasta. Jos et ole halukas menemään seksuaaliterapiaan, niin sinun tulee kertoa, mitä tämä miehen kannalta tarkoittaa eli hän ei tule saamaan sinulta seksiä kuin hyvin harvoin etkä ole halukas tässä suhteessa muutokseen missään suhteessa (niin kuin tekstissäsi tunnut ajattelevan).

      Seksuaalisuudessa voi kehittyä ja muuttua niin kuin muissakin asioissa elämässä. Eri aikoina seksuaalisuus muuttaa muotoaan ja halukkuutakin voi säädellä. Läheisyys ja oman seksuaalisuuden tunteminen ja hyväksyminen ovat edellytys rikkaalle ja nautinnolliselle seksualielämälle. Mutta ketään ei voi pakottaa pitämään seksistä tai edes miettimään syitä sille, miksi oma seksuaalisuudesta tuntuu vieraalle ja vältettävälle tai jopa "likaiselle" tai turhalle. Tällaisiä asenteita voi edelleenkin olla esimerkiksi häpeällä hallitsevien kasvatustyylien seurauksena tai seksuaalikielteisen uskonnollisen kasvatuksen seurauksena, vaikka seksuaaliterveyttä ja -kasvatusta on nykyään kouluissakin.

      • 4 + 2

        "Jos et ole halukas menemään seksuaaliterapiaan"

        Ei AP:ssa ole mitään vikaa, joten syytä terapiaan ei ole.


      • seksuaaliterveys
        4 + 2 kirjoitti:

        "Jos et ole halukas menemään seksuaaliterapiaan"

        Ei AP:ssa ole mitään vikaa, joten syytä terapiaan ei ole.

        Seksuaaliterapiaan meno ei tarkoita sitä, että ihmisessä on jokin vika.


    • Anonyymi

      Koko keskustelun alusta pitäen ymmärsin, että mies on se, jota ei nappaa läheisyys, hellittely, rakastelu!

    • Anonyymi

      Seksi ja läheisyys on olennainen osa toimivaa parisuhdetta. Jos ne loppuvat ollaan kavereita ei parisuhteessa.

    • Anonyymi

      On tiedetty fakta että jos seksiä ei ole tai se on tympivää, niin parisuhteen olemattomista ongelmista tulee suuria.

      Naikaa henkilö jota haluatte naida ja kokeilkaa uusia asioita jos ei tee mieli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe