Nykydieseleissä on näitä hiukkaspönttöjä ja pakokaasun takaisinkierrätyssysteemejä. Kai ne kaupunkioloissa vähentävät päästöjä, mutta maantieajossa ne ovat melko turhia vekottimia.
Jotkut firmat tarjoutuvat tyhjentämään hiukkaspöntön sisäosat ja tukkimaan EGR:n sekä ohjelmoimaan moottorinohjauksen uusiksi. Kysynkin nyt viisaammilta, voiko tämmöisten firmojen lupauksiin luottaa? Ja mitä katsastaja sanoo näin parannellusta dieselistä? Ts. onko hommassa mitään järkeä?
Hiukkassuotimen ja EGR:n poisto?
13
901
Vastaukset
- katsastushenkilö
joihinkin firmoihin voi luottaa ja toisiin sitten taas ei.
ja katsastaja sanoo ettei anna leimaa koska auto ei ole enään tyyppihyväksynnän mukaisessa kunnossa. - mbman
Minkä takia ne pitäisi poistaa? ei niistä mitään haittaa ainakaan mesessä ole. Yli 400 000 km takana eikä vielä minkäänlaista häiriötä tai oiretta niiden takia.
Eiköhän tuollainen "paranneltu" dieseli mene ajokieltoon kun jää kiinni.- Vanha D-mies
Jaa. Tuttavan MB Vitosta meni suodatin vaihtoon ennen kuin autolla oli 100 tkm mittarissa.
Tässä juttua asiasta: http://autot.oikotie.fi/uutinen/pakoputkistossa-piilee-kallis-paukku/18548 Vanha D-mies kirjoitti:
Jaa. Tuttavan MB Vitosta meni suodatin vaihtoon ennen kuin autolla oli 100 tkm mittarissa.
Tässä juttua asiasta: http://autot.oikotie.fi/uutinen/pakoputkistossa-piilee-kallis-paukku/18548Ajettu luultavasti lyhyttä pätkää kaupungissa.
- _ EGR _
Vanha D-mies kirjoitti:
Jaa. Tuttavan MB Vitosta meni suodatin vaihtoon ennen kuin autolla oli 100 tkm mittarissa.
Tässä juttua asiasta: http://autot.oikotie.fi/uutinen/pakoputkistossa-piilee-kallis-paukku/18548"Hiukkassuodatin tuli EU-määräysten myötä pakolliseksi vuonna 2007."
"Ennen sitä nykyaikainen yhteispaineruiskutuksella varustettu dieselmoottori päästi 80 000 ajokilometrin aikana ilmaan nokea keskimäärin kolme kiloa. Suodattimella varustetun dieselin hiukkaspäästöt ovat samalla ajokilometrimäärällä alle sata grammaa."
Mikäli laite toimii optimaalisesti, niin siitä on todella konkreettinen hyöty ympäristölle. Kukapa meistä itse halaisi myrkyttyä.
Sitten herää kysymys laitteen hinnoittelusta, joka on lievästikin ilmaistuna karmiva.
"Dieselin hiukkassuodattimen kalleus tulee monelle yllätyksenä. Sen hinta vaihtelee automerkeittäin ja malleittain, mutta vähintään 2 000–4 000 euron menoerään on syytä varautua", autotalo Wetterin teknisen palvelun johtaja Pekka Palo kertoo.
Neljällä - kudella tonnilla voi löytää jo kokonaisen ja täydessä tikissä olevan hyvin huoletun käytetyn auton jolla on edelleen vaikka 100km tai paljon enempi varsin huoletonta käyttöaikaa. Käyttötarpeet tietenkin ratkaisevat auton valinnan.
Nykyinen autojen valtava teknistyminen tietää myös yhä kalliimpia huolto- ja korjauskuluja. Moni vanhemman sukupolven auto simppelimmällä kokonaistekniikalla ja tunollisella perushuollolla / ylläpidolla tarjoaa paljon huolettomia kilometrejä kohtuullisin hankinta- ja käyttökustannuksin.
Itsellä hiukkasuodattiminen diesel riskeeraa jäädä potentiaaleista seuraavan käytetyn auton valinnoista pois.
- mbman
Mulla on kyllä pääasiassa maantieajoa, joten puhtaaksipoltto onnistuu varmaan paremmin kuin pätkäajossa. Ja kuten jutussa sanottiin, ongelmat johtuvat yleensä muusta kuin itse hiukkassuodattimesta. Oman kokemuksen perusteella ainakin E-mersussa toimiva laite. Tarkistin huvikseni oman mersuni hiukkassuodattimen hinnan, maksaa saksasta tilattuna vajaa 500.- kuluineen. Aika hyvän katteen ne ottaa suomen korjaamoissa.
- Volkswageni
Näitä suodattimia tai loukkuja saa tyhjennettyä asian osaavissa firmoissa, otetaan kaikki sisuskalut pois. Ei näy katsastuksessa mitenkään kun moottorinohjaus ohjelmoidaan uudestaan. Voidaan myös samalla säätää esim tehoja lisää. Se on 500€ / kerta ja ei tarvitse huolehtia sen jälkeen loukusta.
- K Gard
Dielein lisäaine nostaa setaanilukua ja voitelee sisäkalut.
Rikkiä ja lyijyä kaipaava.- Rikkiä ja lyijyä??
Rikkiä ja lyijyä kaipaava taitaa olla konkurssiin mennyt sytytystulppa- ja pakoputkikauppias!!
Silloin kuin polttoaineissa oli rikkiä ja bensassa lyijyä, pakoputkia ja äänenvaimentimia vaihdettiin noin 3 vuoden välein. Nykypolttoaineilla ne kestävät usein käytännössä loputtomiin sekä bensa että dieselvehkeissä.
Sytytystulppia vaihdettiin lyijyllisen bensan aikana 10000 - 15000 km välein ja öljykin meni samassa ajassa harmaaksi puuroksi. Nyt tulppien vaihtovälit ovat aivan muuta ja sytytyshäiriöt harvinaisia.
Autojen kestävyydessä on koko ajan menty parempaan suuntaan ja huoltotarve minimoitunut entiseen verrattuna. Merkittävänä syynä paremmat polttoaineet ja öljyt. Lisääntynyt elektroniikka on sitten oma erillinen mahdollinen häiriölähde.
- _ EGR _
Tuli mileen EGR-ventiilin ( ja mielusti samalla imusarjojenkin) puhdistusen suhteen, että minne kotioloissa puhdistusen tekevät vievät kaiken siitä kertyvän saastan & liuotinpesun saastalitkun, sillä eihän sitä voi luontoon kipata?
Puhdas EGR: http://kuvaton.com/u/yd8
Alla kuvia siitä millaiseen järkyttävään kuntoon EGR saattaa mennä.
- http://kuvaton.com/u/ydO
- http://kuvaton.com/u/ydj
- http://kuvaton.com/u/ydB
- http://kuvaton.com/u/ydT
- http://blogs.permoveo.ltd.uk/2012/02/01/cleaning-an-egr-valve/
- http://www.mbca.org/forum/1999-ml320-egr-pipe-cleaning- noki=leka
Olen sanonut tämän ennenkin - Nokilekat ovaqt ympäristöystävällisiä vain paperilla. Todellisuudessa niistä on EGR tukittu uudemmista hiukkasloukko poistettu ja sitten jälki on tämännäköistä
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/dieselautoista paljastui pelottava paastotieto/201410703122?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3
Tässäkin toisaalta todetaan, ettei bensa-autojen päästöjä paljoa kannata tutkia, kun menevät yleensä reilusti alle raja-arvojen. - rulaivRYVB
noki=leka kirjoitti:
Olen sanonut tämän ennenkin - Nokilekat ovaqt ympäristöystävällisiä vain paperilla. Todellisuudessa niistä on EGR tukittu uudemmista hiukkasloukko poistettu ja sitten jälki on tämännäköistä
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/dieselautoista paljastui pelottava paastotieto/201410703122?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3
Tässäkin toisaalta todetaan, ettei bensa-autojen päästöjä paljoa kannata tutkia, kun menevät yleensä reilusti alle raja-arvojen.Meinaatko maailman pelastuvan muutaman nokipöllähdyksen poistuessa?
- johannes k
Asiahan menee näin. kun hiukkasuodatin poistetaan ( eli pöntöstä poistetaan sisukset)
Katsastuksessa mitataan ainoastaan pakokaasun valonläpäisykyky johon tuo hiukkassuodatin ei vaikuta yhtään. joskus kuitenkin on tulossa laki joka vaatii että kyseinen järjestelmä toimii ja katsastajat alkaa tutkia tuntuuko pöntössä hitsisaumoja että onko se tyhjennetty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)664552Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu142239- 251754
- 121498
- 271433
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51298- 101217
- 131136
- 221086
Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä
Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.2911014