Volvo Penta D6 330 Kiihtymis ongelma.

Ongelma volvo

Veneestä siis löytyy Volvo Penta D6 moottori 330hp, -09 käyttöönotettu.
Ongelmana on, että kiihtyy erittäin hitaasti.
Tarkempikuvaus:
Kaasun laitettaessa pohjaan kestää varsinkin syksyllä ja keväällä (kylmällä ja kostealla säällä) pitkään ennen kuin pääsee turbolle saakka. (ala kierrokset nousevat hitaasti) Kun moottori pääsee n. 1800-2000 rpm, jolloin tulee turbo mukaan, ampaisee vene komeasti pintaan. Mikä voisi olla syynä, että ei moottori ota matalia kierroksia kunnolla. Kun moottorin lämmöt normaalin korkeat, ongelma poistuu LÄHES kokonaan. Moottori ottaa täydet kierrokset ja nopeus normaali.
Huoltomies laittoi tietokoneen kiinni ja sanoi että polttoaine suodattimessa vettä. Tämä vaihdettiin ja ei ongelma ratkennut ja rahaa palo järkysti, joten Olisi mukavaa jos tätä kautta vois löytyä todellinen vika.

70

5234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VP D6 330

      Minulla samanlainen kone vm 08. Vene 32 jalkainen n. 5 tonnia tankit täynnä. Hyvin ottaa kierroksia ja nousee mielestäni tosi nopeasti liukuun. Kun nopeus yli 25 solmua pudotan kierrokset n. 2800, jolloin nopeus n. 23 solmua, joka on veneelle sopiva marssivauhti. Olisiko moottorin valmistaja halunnut jotenkin teknisesti hidastaa moottorin kierrokseen kasvamista moottorin ollessa vielä alle normaalin lämmön ja näin suojata moottoria. Minä en koskaan kiihdytä liykunopeuuteen ennen kuin moottorin lämpö yli 80.

      • Ongelma Volvo

        Ongelma tullut vasta hiljattain... Muistaakseni viimevuonna alkoi ongelmat. Sitä ennen kylmänäkin ampaissut pintaan hyvin.


      • Volvonisti
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Ongelma tullut vasta hiljattain... Muistaakseni viimevuonna alkoi ongelmat. Sitä ennen kylmänäkin ampaissut pintaan hyvin.

        Vaihda ilmanputsari


      • Lfkfnfnfn
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Ongelma tullut vasta hiljattain... Muistaakseni viimevuonna alkoi ongelmat. Sitä ennen kylmänäkin ampaissut pintaan hyvin.

        Kuulostaa pahalta jos kylmällä koneella lyöt kaasun pohjaan....tuota harrastetaan yleisesti mutta en ymmärrä mikä järki yössä on? Moottori ja vetolaite kuluu ja hajoaa ennenaikaisesti.

        Mulla tapana aina käyttää konetta tyhjäkäynnillä lastauksen ajan, sitten hissukseen liikkeelle ja 100-200 metrin jälkeen rauhallinen kiihdytys liukunopeuteen. Ei ikinä kaasu pohjassa kylmällä koneella!


      • VP D 6 330
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Ongelma tullut vasta hiljattain... Muistaakseni viimevuonna alkoi ongelmat. Sitä ennen kylmänäkin ampaissut pintaan hyvin.

        Olisko turbo ottanut ensimmäisenä "nokkiinsa" tuosta kylmänä kiihdyttämisestä? Aivan järjetöntä rikkoa hyvä moottori tuolla tavalla. Taitaa olla isompi lasku tulossa kuin mitä pa suodattimien vaihto oli. Jos tankissa on vettä, ei se katoa mihinkään suodattimien vaihdolla, lisäksi se vesi polttoaineen seassa aiheuttaa ongelmia oli moottori kylmä tai normaalin lämpöinen.


      • Vanha Veneilijä
        VP D 6 330 kirjoitti:

        Olisko turbo ottanut ensimmäisenä "nokkiinsa" tuosta kylmänä kiihdyttämisestä? Aivan järjetöntä rikkoa hyvä moottori tuolla tavalla. Taitaa olla isompi lasku tulossa kuin mitä pa suodattimien vaihto oli. Jos tankissa on vettä, ei se katoa mihinkään suodattimien vaihdolla, lisäksi se vesi polttoaineen seassa aiheuttaa ongelmia oli moottori kylmä tai normaalin lämpöinen.

        Oletko tarkistanut meneekö kompressori päälle?, kompuran tarkoitus on nimenomaan antaa tehoa kierrosalueella, jolla turbo ei vielä sitä tee. Pitämällä kiihdytyksen aikana konehuoneen luukku auki, kuulee kyllä magneettikytkimen napsahduksen, kun kompura kytkeytyy päälle.
        Vanhemmissa koneissa kompura kytkeytyi aina tietyllä kierrosalueella päälle, uudemmissa se ohjautuu päälle kuormituksen mukaan.


      • nfnfnfL
        Lfkfnfnfn kirjoitti:

        Kuulostaa pahalta jos kylmällä koneella lyöt kaasun pohjaan....tuota harrastetaan yleisesti mutta en ymmärrä mikä järki yössä on? Moottori ja vetolaite kuluu ja hajoaa ennenaikaisesti.

        Mulla tapana aina käyttää konetta tyhjäkäynnillä lastauksen ajan, sitten hissukseen liikkeelle ja 100-200 metrin jälkeen rauhallinen kiihdytys liukunopeuteen. Ei ikinä kaasu pohjassa kylmällä koneella!

        Siis eihän sitä käytännössä edes pysty lähtemään kylmällä koneella liikenteeseen. Menehän siinä vähintäänkin n. 4 minuuttia aikaa kun käynnistää ja peruuttelee irti laiturista ja ajaa ulos satamasta. Muuten, ainakin minulla on niin ettei kone lämpiä normaaliin 80 asteesen tyhjäkäynnillä , vaan vasta sitten kun altaan kiidyttämään vauhtia


      • Ongelma Volvo
        Vanha Veneilijä kirjoitti:

        Oletko tarkistanut meneekö kompressori päälle?, kompuran tarkoitus on nimenomaan antaa tehoa kierrosalueella, jolla turbo ei vielä sitä tee. Pitämällä kiihdytyksen aikana konehuoneen luukku auki, kuulee kyllä magneettikytkimen napsahduksen, kun kompura kytkeytyy päälle.
        Vanhemmissa koneissa kompura kytkeytyi aina tietyllä kierrosalueella päälle, uudemmissa se ohjautuu päälle kuormituksen mukaan.

        Kyseisessä koneessa ei ole useiden lähteiden mukaan kompuraa. mm. Volvo Pentan edustajat sanoneet näin.


      • Ongelma Volvo
        nfnfnfL kirjoitti:

        Siis eihän sitä käytännössä edes pysty lähtemään kylmällä koneella liikenteeseen. Menehän siinä vähintäänkin n. 4 minuuttia aikaa kun käynnistää ja peruuttelee irti laiturista ja ajaa ulos satamasta. Muuten, ainakin minulla on niin ettei kone lämpiä normaaliin 80 asteesen tyhjäkäynnillä , vaan vasta sitten kun altaan kiidyttämään vauhtia

        Juurikin näin.... Ehtii ne koneen lämmöt jonkin verran nousta, ennenkuin mahiksia lyödä kaasua. Kone vaatii melko korkeet kierrokset, että päästää noille lämmöille, jolloin termari aukee.


      • VP D 6 330
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Juurikin näin.... Ehtii ne koneen lämmöt jonkin verran nousta, ennenkuin mahiksia lyödä kaasua. Kone vaatii melko korkeet kierrokset, että päästää noille lämmöille, jolloin termari aukee.

        Totta on, lämpö ei nouse tyhjäkäynnillä, eikä alle 1000 kierroksilla, mutta ajettaessa vähän aikaa n. 1200 - 1300 kierroksilla lämpö nousee n. 80 asteeseen , jolloin voikin kiihdyttää liukuun. Satamaan tullessa hyvissä ajoin kierrokset alas, jotta lämmöt ehtii tasaantua myös turbosta.


      • Anonyymi
        nfnfnfL kirjoitti:

        Siis eihän sitä käytännössä edes pysty lähtemään kylmällä koneella liikenteeseen. Menehän siinä vähintäänkin n. 4 minuuttia aikaa kun käynnistää ja peruuttelee irti laiturista ja ajaa ulos satamasta. Muuten, ainakin minulla on niin ettei kone lämpiä normaaliin 80 asteesen tyhjäkäynnillä , vaan vasta sitten kun altaan kiidyttämään vauhtia

        D6 massainen kone ei 4 minuutissa ole lämmennyt ja tyhjäyntiä saa olla max 5 min.

        Kone lämpiää noin 15-20 minuutissa tyhjäkäynti +200-400rmp näin iso kuutoskone lämpeää tasaisesti, eikä ala lämpölaajeta epätasaisesti.

        Öljyn lämpötila korreloi koneen lämpöä paremmin, kuin jäähdytyksen lämmöt, joista useimmin dataa näytölle.


    • disukka

      Olet rääkännyt koneen pilalle käskyttämällä kylmänä liikaa. Säästit koneen lämpenemiseen kuluvalta ajalta dieseliä ja rikoit koneen eli teit huonot kaupat.

    • Vesi ei katoa

      Polttoainesuodatin vaihdettiin, mutta polttoaineessa on edelleen vettä?
      Se vesi ei suodattimen vaihdolla katoa minnekään.

      • Ongelma Volvo

        Kiisselin sekaan laitetaan lisäainetta joka tankkauksen yhteydessä, joten veden pitäisi hajota ja poistua tankista. Tämä ei ole syy.


      • Kiisseliä
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Kiisselin sekaan laitetaan lisäainetta joka tankkauksen yhteydessä, joten veden pitäisi hajota ja poistua tankista. Tämä ei ole syy.

        Jos tuo pitää paikkansa, niin miten sitä sitten löytyi suodattimista?
        Vai onko lisäaineistus alkanut sen jälkeen?


      • LDS-turbo
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Kiisselin sekaan laitetaan lisäainetta joka tankkauksen yhteydessä, joten veden pitäisi hajota ja poistua tankista. Tämä ei ole syy.

        Onko moottorilla kuinka paljon tunteja takana? Turbo syöpyy turbiinikotelon sisältä "isoksi" vuosien saatossa, merellä aikaisemmin kuin järvikäytössä suolan takia.

        Jonka seurauksena turbo EI herää ja vene kiihtyy huonosti.


      • Ongelma Volvo
        LDS-turbo kirjoitti:

        Onko moottorilla kuinka paljon tunteja takana? Turbo syöpyy turbiinikotelon sisältä "isoksi" vuosien saatossa, merellä aikaisemmin kuin järvikäytössä suolan takia.

        Jonka seurauksena turbo EI herää ja vene kiihtyy huonosti.

        250h ajettu ja järvi käytössä. Eikä Turbossa ole mitään vikaa. Turbo lähtee hyvin päälle, kun saavuttaa oikean kierrosmäärän. Ongelma on että kestää ennenkuin pääsee turbolle saakka.


      • kutiopoikineen
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        250h ajettu ja järvi käytössä. Eikä Turbossa ole mitään vikaa. Turbo lähtee hyvin päälle, kun saavuttaa oikean kierrosmäärän. Ongelma on että kestää ennenkuin pääsee turbolle saakka.

        Eikö d6 ole myösvkompressori ja turbo?


    • kuin saippua

      Tämän tapaiset ongelmat ovat usein suutinongelmia. Turbon ei pidä herätä ennen kierroksia. Kuitenkin 1800 tuntuu aika isolta luvulta, 1700 olisi lähempänä sopivaa. Mitä ahtopainemittarit näyttävät?
      Onko hukkaportti juuttunut auki?

      • Ongelma Volvo

        Kierrokset voi olla hyvinkin tuo 1700.... Karkeella muistilla heitin nuo luvut. Suutinongelma on yksi vaihtoehdoista, jota ei ole vielä tarkastettu. Sitten on sanottu että polttoainepumpun kalvossa olisi häikkää. Hämmentävintä on kuitenkin että moottori ottaa täydet vauhdit ja kierrokset. Jos polttoaineen syötössä on ongelmia ni eikö sen pitäisi vaikuttaa myös vauhtiin ja kierroksiin?


      • Ongelma Volvo

        Ja pitänee tarkistaa nui aihtopainemittarit ja hukkaportti.


      • good.luck.expensive.hobb
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Ja pitänee tarkistaa nui aihtopainemittarit ja hukkaportti.

        Mielenkiintoista että ajaa D6 koneella eikä vie sitä huoltoon kun on ongelma...
        Jotkut arvailevat kompuraa ja jotkut hukkaporttia. Koneen arvo parin pienen uuden auton verran, ja täältä kysellään neuvoa. Rohkea omistaja, tai taitava trolli. Tiedä sitä...


      • Ongelma Volvo
        good.luck.expensive.hobb kirjoitti:

        Mielenkiintoista että ajaa D6 koneella eikä vie sitä huoltoon kun on ongelma...
        Jotkut arvailevat kompuraa ja jotkut hukkaporttia. Koneen arvo parin pienen uuden auton verran, ja täältä kysellään neuvoa. Rohkea omistaja, tai taitava trolli. Tiedä sitä...

        Mitä se huoltoo vieminen auttaa kun ei ongelma ratkea sillä. Ja rahaa palaa satasia ja paljon. Kuten sanoin aloituksessa Volvon valtuutettu huoltomies on käynyt katsomassa eikä osannut hevon paskaa neuvoa. Ollut aikaisemminkin vikoja, jotka on joutunu itse korjaamaa ja ettimää ulkokautta, koska VOLVON valtuuttamat huoltopaikat eivät tiedä mitä tehdä.


      • VP D6 330
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Mitä se huoltoo vieminen auttaa kun ei ongelma ratkea sillä. Ja rahaa palaa satasia ja paljon. Kuten sanoin aloituksessa Volvon valtuutettu huoltomies on käynyt katsomassa eikä osannut hevon paskaa neuvoa. Ollut aikaisemminkin vikoja, jotka on joutunu itse korjaamaa ja ettimää ulkokautta, koska VOLVON valtuuttamat huoltopaikat eivät tiedä mitä tehdä.

        Oletko huoltanut moottorin säännöllisesti ja tehnyt sen itse ja onko huolto ollut pelkkää öljyn ja suodattimien vaihtoja, vai teettänyt huollot Vp:n huolto-ohjelman mukaan osaavalle ammattilaisella? Moottori on tosiaan niin kallis, kuten joku keskustelijakin totesi, että hyvä huolto jatkaa moottorin käyttöikää huomattavasti ja lisää toimintavarmuutta. Huollot kyllä maksavat mutta vielä enemmän maksaa korjaaminen.


      • Ongelma Volvo
        VP D6 330 kirjoitti:

        Oletko huoltanut moottorin säännöllisesti ja tehnyt sen itse ja onko huolto ollut pelkkää öljyn ja suodattimien vaihtoja, vai teettänyt huollot Vp:n huolto-ohjelman mukaan osaavalle ammattilaisella? Moottori on tosiaan niin kallis, kuten joku keskustelijakin totesi, että hyvä huolto jatkaa moottorin käyttöikää huomattavasti ja lisää toimintavarmuutta. Huollot kyllä maksavat mutta vielä enemmän maksaa korjaaminen.

        Huollot tehty itse säännöllisesti kuten pitääkin. Tietää mitä on tehty ja mitä ei. Alettiin tekemään itse, koska edelistä venettä käytettiin huollossa ja siellä ei vaihdettu tärkeitä suodattimia eikä hihnoja koko aikana (8 vuoteen). Tässä meni uskollisuus huoltoon varsinkin kun osaavat rahastaa tyhjästä.


      • VP D6 330
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Huollot tehty itse säännöllisesti kuten pitääkin. Tietää mitä on tehty ja mitä ei. Alettiin tekemään itse, koska edelistä venettä käytettiin huollossa ja siellä ei vaihdettu tärkeitä suodattimia eikä hihnoja koko aikana (8 vuoteen). Tässä meni uskollisuus huoltoon varsinkin kun osaavat rahastaa tyhjästä.

        Minäkin tein edellisessä veneessä/moottorissa (VP TAMD 31D) huollot itse. Tämä nykyinen on kuitenkin huomattavasti kalliimpi ja täynnä kaikenlaisia sähköisiä toimintoja, joten teetän toistaiseksi syyshuollot ammattilaisen toimesta paikallisessa VP huollossa. On siellä varsinainen "rekipaja", jos huollot tehty kuten kerroit ja vielä VP liikkeen kyltin alla. On tosin liikkeitä/huoltomiehiä, jotka tekevät vain ne työt, jotka tilaa eivätkä ehdotakaan muuta. Aika merkillinen tuo sinun koneesi ongelma. Toivottavasti joku järkevä selitys ongelmaan löytyy.


      • äänestänjaloilla
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Mitä se huoltoo vieminen auttaa kun ei ongelma ratkea sillä. Ja rahaa palaa satasia ja paljon. Kuten sanoin aloituksessa Volvon valtuutettu huoltomies on käynyt katsomassa eikä osannut hevon paskaa neuvoa. Ollut aikaisemminkin vikoja, jotka on joutunu itse korjaamaa ja ettimää ulkokautta, koska VOLVON valtuuttamat huoltopaikat eivät tiedä mitä tehdä.

        Siinäpä se, älä pyydä noita V...... "volvo huoltajia" vaan raskaan kaluston diesel huoltomiehen katsomaan missä kiikastaa. Ainakin itsellä huonoja kokemuksia aidoista koulutuksen saaneista volvo asiantuntioista jotka ei kuitenkaa tiedä mistään muusta kuin miten kupataan asiakkaan rahat!


      • Anonyymi
        Ongelma Volvo kirjoitti:

        Kierrokset voi olla hyvinkin tuo 1700.... Karkeella muistilla heitin nuo luvut. Suutinongelma on yksi vaihtoehdoista, jota ei ole vielä tarkastettu. Sitten on sanottu että polttoainepumpun kalvossa olisi häikkää. Hämmentävintä on kuitenkin että moottori ottaa täydet vauhdit ja kierrokset. Jos polttoaineen syötössä on ongelmia ni eikö sen pitäisi vaikuttaa myös vauhtiin ja kierroksiin?

        Volvo D6 on mailmalla tunnettu suutin ongelmista, jotka sulattavat 1 mäntään reiän ja joskus myös 6 mäntään, paska kone.


    • Tossa aluksi

      Suuttimet voivat hyvinkin mennä huonoksi tunneista riippumatta. Pikemminkin voi sanoa, että mitä enemmän käyttää, sitä parempana pysyy.
      Oma kokemukseni heikoista tehoista on johtunut suuttimista ja turbosta.

      Turbon voi kokeilla jotenkuten itsekin. Sen pitää pyöriä kevyesti eikä akselilla saa olla väljää. Siipien pitää olla ehjät. Tehojen löytyminen kierroksilla kertoisi siipien olevan kunnossa, mutta kuten sanottu, helppo kokeilla ja katsoa, jos pääsee käsiksi. Sen voi tietenkin testauttaa ja kunnostaakin jollain turboliikkeellä. Painemittaus kertoo paljon. Koneen vääntökäyrä on sen mallinen, että ilman turboa ei potkua juuri tule.

      Voiko olla mahdollista, että voimansiirto ei toimi ennen kuin lämpiää kunnolla? Jos merivaihde on tankea ennen lämpiämistä?

      Kokeile seuraavalla kertaa nostaa tehoja vasta, kun moottorin lämopömittari värähtää. Ajat siihen asti hiukan yli tyhjäkäynnin eli runkonopeutta. Sen voi kestää muutaman minuutin, mutta sillä aikaahan on hyvä nostella fenderit ja laittaa lippu ylös ja lippa silmille. Tällä tavalla saat tietää onko kysymys lämmöstä ja sillä tavalla pitäisi muutenkin lähteä liikkeelle isojen dieseleiden kanssa.

      Polttoainepumpun voi hyvinkin tarkistaa, mutta sitä ennen tarkista polttoaineletkujen kiristimet ja polttoainesuodattimet. Jos kone saa ilmaa, se voi vaikuttaa alatehoihin ja käynnistyvyyteenkin. Sen voi kuulla myös soutavana käyntinä, mutta ei aina.

    • Jos oireet on nuo, niin ainoastaan pikeentyynyt turbo tulisi kyseeseen.
      Mikään muu ajateltavissa oleva tehoon vaikuttava syy, joka poistuu öljyn ja jäähdytysnesteen lämmetessä ei oikein tule mieleen.

      • Ja vielä..

        Ja vastaisuuden varalle, että dieselmoottorissa ei koskaan pitäisi käyttää polttoaineen lisäaineetta, joka sekoittaa veden polttoaineeseen.
        Jatkuvassa käytössä asialla ei ole suurta osaa, mutta jos kone seisoo pidempiä aikoja, sekoittunut vesi on pahinta myrkkyä ruiskutuslaitteille.


      • se toimii

        Mutta kun turbo on ainoa, joka toimii...


      • Mistä tiedät ?
        se toimii kirjoitti:

        Mutta kun turbo on ainoa, joka toimii...

        Paljonko on ahtopaine ?
        Ei pelkkä pyöriminen vielä riitä.


      • Toimii miten toimii
        se toimii kirjoitti:

        Mutta kun turbo on ainoa, joka toimii...

        Jos siellä on öljyä kompurassa tai ruoste/karstaan paskaa pakopesässä niin pyörii huonosti eikä pienillä virtauksilla lähde nostamaan painetta, siitä seuraa ettei savutuksen rajoitus anna enempää ruokaa tästä taas seuraa ettei ole pakokaasuja nostamaan ahtoja... öljyinen kompura herkistyy lämmetessä joten arvelisin tuon korjautuvan ahtimen huollolla. Toisaalta voihan tuon moottorin kuormitus olla liukuunnousu vaiheessa niin rajoilla että moottorin vanhentuessa tarvisi loivempaa potkuria? Hankala sanoa ilman testi ajoa.


      • kuuhunsuksija
        Toimii miten toimii kirjoitti:

        Jos siellä on öljyä kompurassa tai ruoste/karstaan paskaa pakopesässä niin pyörii huonosti eikä pienillä virtauksilla lähde nostamaan painetta, siitä seuraa ettei savutuksen rajoitus anna enempää ruokaa tästä taas seuraa ettei ole pakokaasuja nostamaan ahtoja... öljyinen kompura herkistyy lämmetessä joten arvelisin tuon korjautuvan ahtimen huollolla. Toisaalta voihan tuon moottorin kuormitus olla liukuunnousu vaiheessa niin rajoilla että moottorin vanhentuessa tarvisi loivempaa potkuria? Hankala sanoa ilman testi ajoa.

        Joko vaihdoit ilmanputsarin ? tai kokeile ensin poistaa se. Itselläni oli kahden kauden jälkeen ilmanpuhdistin niin likainen, että ei lähtenyt lopulta liukuun lainkaan. Moottorina Volvo Penta KAD.


      • Ongelma Volvo
        kuuhunsuksija kirjoitti:

        Joko vaihdoit ilmanputsarin ? tai kokeile ensin poistaa se. Itselläni oli kahden kauden jälkeen ilmanpuhdistin niin likainen, että ei lähtenyt lopulta liukuun lainkaan. Moottorina Volvo Penta KAD.

        Ongelma ei ole putsarissa. Tarkistettu. Kiitos kuitenkin.


      • Anonyymi
        Ja vielä.. kirjoitti:

        Ja vastaisuuden varalle, että dieselmoottorissa ei koskaan pitäisi käyttää polttoaineen lisäaineetta, joka sekoittaa veden polttoaineeseen.
        Jatkuvassa käytössä asialla ei ole suurta osaa, mutta jos kone seisoo pidempiä aikoja, sekoittunut vesi on pahinta myrkkyä ruiskutuslaitteille.

        Varsinkin common rail koneille.


    • V-P 370I D6

      SAMALLAINEN VIKA EIPÄ NOUSE KUNNOOLLA PINTAAN JA KUN PINTAAN PÄÄSEE VAIN PUOLILLA TANKEILLA EIKÄ KUKAAN JUURI PYSTY AUTTAMAAN

    • FrankZane

      Mikrobikasvustoa / levää dieselin seassa. Tankin puhdistus ja sitten suodattimet vaihtoon.

      • Myrkkyvä tankkiin

        Ja polttoaineen sekaan jotain dieselin kausisäilytysainetta tms. estämään bakteereiden ja levien kasvua tankissa.


      • Boidiesel

        Melkoisen varmasti epäpuhtauksia, bakteerikasvusto, vettä, tai kaikkia näitä löytyy sun tankista ja suodattimista. Ilmoittelethan sitten kun vika selviää. Luulen että aika moni liukuvan dieselveneen omistaja pähkäilee samojen ongelmien kanssa.


    • Suutin?

      Oli samantapainen ongelma, mutta eri moottorilla. Yksi suutin oli rikki ja vei tehoa pois. Muita näkyviä oikeita ei ollut eikä pakokaasukaan ollut mitenkään erikoista. Suuttimien kunnostus korjasi tilanteen.

      Tunteja ei ollut ihan hirveästi, mutta seisominen rassa konetta enemmän kuin ajaminen.

      • VaajaToukka

        Vaikuttaisi kyllä vahvasti polttoaine pulalta joka voi johtua vaikka anturi viasta lämpö, kierrosluku, asento tuntematta ko moottoria. Myös jo luetelluista mekaanisista vioista. Ahtimessa ei saa olla päittäis välystä, mutta sivuttainhan niissä on uudekseltaankin. Öljynpaine hoitaa keskittämisen.


      • näin on, ehkä
        VaajaToukka kirjoitti:

        Vaikuttaisi kyllä vahvasti polttoaine pulalta joka voi johtua vaikka anturi viasta lämpö, kierrosluku, asento tuntematta ko moottoria. Myös jo luetelluista mekaanisista vioista. Ahtimessa ei saa olla päittäis välystä, mutta sivuttainhan niissä on uudekseltaankin. Öljynpaine hoitaa keskittämisen.

        anturi viat onkin sitten yhtä helvettiä kun niitä alkaa ratkomaan omin päin


      • Anonyymi
        VaajaToukka kirjoitti:

        Vaikuttaisi kyllä vahvasti polttoaine pulalta joka voi johtua vaikka anturi viasta lämpö, kierrosluku, asento tuntematta ko moottoria. Myös jo luetelluista mekaanisista vioista. Ahtimessa ei saa olla päittäis välystä, mutta sivuttainhan niissä on uudekseltaankin. Öljynpaine hoitaa keskittämisen.

        En halua nähdä.


    • Suattaa olla niinnni

      Lima polttoaineessa näkyy vedenerottimen lasissa. Jos se on kirkas, ei limaa ole kovin suurella todennäköisyydellä suodattinen toisella puolellakaan, siitä pitää virtaus huolen.

      Elektroniikkavika ei ole todennäköinen koska vikatilanne pudottaa tehot todella alas ja sytyttää valoja.

      Kone tarvitsee ilmaa ja polttoainetta. Jos ei saa ilmaa, savu on nokista, jos ei saa polttoainetta tehot katoaa, mutta pakokaasu on normaalia. Suutinvika voi aiheuttaa valkoista savua tai nokista riippuen siitä, mikä mättää. Turboviassakin kyse on ilmansaannista ja savun pitäisi olla nokista.

      Suutinvika on kuitenkin ainoita vika, joka voi näkyä ainoastaan tehojen katoamisena. Muista vioista tulee aina muitakin oireita kuten hälytyksiä tai kuumenemista jne...

      • näin on, ehkä

        totta turiset.. lämpötila anturin, mahtaako kyseisessä koneessa olla myös imuilmanlämpötilan anturi , pieni virhearvo saattaa aiheuttaa polttoaine pulaa.. nämä joissakin kytketty sarjaan eli molempien tulisi olla kunnossa.


    • Ville1000

      Vaihda ahtopaineanturi ja vikasi poistuu. Maksaa noin 80€. Osaat vaihtaa itse ,kun katsot räjäytyskuvasta missä sijaitsee.

    • dieselmään

      Tuonkin kokoista koneta ei saa rasittaa ennen, kuin kone saavuttanut yli 60c lämmön...konetta ei myöskään lämmitellä tyhjäkäynnillä, vaan kone käyntiin, irti laiturista ajellaan pienillä kierroksilla 1000-1200 missä nyt sitten kenenkin kone käy ilman resonansseja, kun koneessa 60c, niin eikun menoksi, kun tulet perille, niin n. Viiden minuutin hissukseen ajo, jotta lämmöt tasoittuu, näin diesel kone kestää paremmin kulumista ja vaurioitumista ennalta ehkäisevästi.

      Suorassa kuutosessa tulee melkoisia lämmpötilaeroista johtuvia vääntöjä ennen koneen tasaista lämpenemstä, jolloin esim saa helposti kansivaurioita...

    • acegi

      pyöritä turboa sormilla pyöriikö tahmeasti? Voi olla että ei lähde tarpeeksi alhaalta mukaan voit koittaa ajaa myös suodatin poistettuna.Turbo on joskus talven jälkeen tahmea pyörimään Mutta pitäisi palautua,ei aina kuten itsellä kävi kerran.kone oli yanmar 140hp kesti kauan ennen kuin lähti plaaniin.Turbo remontin jälkeen lähti mukaan 150 kierrosta alempana,kerran mercruiser koneessa turbo ei tullut mukaan kun suodatin poistettuna sen jälkeen toimi normaalisti oli kevään ensi ajo.Vähillä tunneilla kyllä koneesi on mutta en pidä silti mahdottomana kyseistä vikaa.itsellä oli 720h.

    • d6330

      Meillä oli vikana et kiihtyi laiskasti ja tehot laskivat vika löytyi johtosarjasta niin erikoiselta kun se kuulostaakin

      • todennäköistä

        Ei kuullosta yhtään ihmeelliseltä näissä tietokone ohjatuissa moottoreissa.


      • Joo_niin
        todennäköistä kirjoitti:

        Ei kuullosta yhtään ihmeelliseltä näissä tietokone ohjatuissa moottoreissa.

        Softaan on viisaasti ympätty ohjelma, joka estää osaamattomia sikkomasta konetta .


    • D6-350

      Ville1000 kertoi ratkaisun ongelmaanne. Eli vaihda ahtopaine anturi. Osa löytyy mustan kansipellin alta vasemmalta puolelta melkein keskeltä. Vaihtoon menee noin 10 minuuttia ja sen jälkeen pelittää. Vialliselta anturilta menee tietokoneelle väärää infoa ja kone ei itse syötä polttoainetta tarpeeksi. Itse vaihdoin osan viimekesänä ja heti alkoi toimimaan. Osan koodi 21385453. D-6:ssa muistaakseni kompura on vasta 350 heppasesta ylöspäin.

    • moottorimies55

      Tuon ikäinen volkkariperäinen alun perinkin umpisurkea ja Volvon "marinoima" yli suurella turbolla varustettu pata on tuon ikäisenä jo valmis poijunpainoksi. Ei kun volvokauppaan naamaa rypistelemään ja lainaa ottamaan :)

      • ljgf4

        Kertoisitko mitä volkkariperäistä tuossa D6 moottorissa on?


    • acegu

      Onko D6 kiihtymis ongelma jo ratkennut?

      • Ongelmavolvo

        Viikonloppuna selviää.... Nyt on vaihdettu polttoaineen painesensori, jota maahantuoja epäili vahvasti


    • D6-350

      Ei tule kuntoon. Vaihda se ahtopaine anturi niin alkaa toimimaan.

    • OngelmaVolvo

      Homma ratkennu vihdoin ja viimein. Ongelma ratkesi ahtopaineanturin vaihtamisella. Eipä paljoo ollu hyötyä veneliikkeiden arvauskeskuksista. Kiitos tänne teille parille henkilölle, jotka kerroitte ko. vaihtoehdon.
      Ei ollu ihan 10min homma, kun kyseessä oli Aquadorin vene ja siellä anturi oli julmetun ahtaassa paikassa.

      • johtomies

        Onneksi olkoon.
        Mutta luulisi ,että vika olisi löytynyt diagnostiikka ohjelmalla.


      • OngelmaVolvo
        johtomies kirjoitti:

        Onneksi olkoon.
        Mutta luulisi ,että vika olisi löytynyt diagnostiikka ohjelmalla.

        paikallinen volvo pentan edustaja iski koneensa kiinni ja sanoi ympäripyöreesti vian liittyvän polttoainepuolelle. Näillä todennäköisesti joku halpa yleismittarin tapainen vehje, mutta vaikea sanoa, kun on olevinaa edustus.


      • Anonyymi
        OngelmaVolvo kirjoitti:

        paikallinen volvo pentan edustaja iski koneensa kiinni ja sanoi ympäripyöreesti vian liittyvän polttoainepuolelle. Näillä todennäköisesti joku halpa yleismittarin tapainen vehje, mutta vaikea sanoa, kun on olevinaa edustus.

        Vp service = spedeilyä & perseilyä ja tilaaja maksaa näytelmästä.


    • Acegi

      Hyvä homma.

    • Acegi

      Hyvä homma.Paineetonta veneilykesää sinulle,anturi hoitakoon ahtopuolen paineet.

    • D6-350

      Hienoa, että tuli kuntoon. Tuo on aika yleinen vika ollut D-6:ssa eikä edes merkkikorjaamot halua tietää sitä. Ei mikään diagnostiikka ohjelma sitä havaitse ellei kaveri joka sitä tulkitsee todellakin tiedä mitä arvoja seurata(ja suomen V-P huollot ei sitä osaa). Siinähän on lämpötila anturi samassa anturissa. No nyt on mukava nousta plaaniin kun kone ei töki yhtään vastaan, se on hieno tunne... Hyvää kesää

    • Anonyymi

      Voit kätevästi testata anturin toiminnan ihan kotikonstein. Pane vaihde vapaalle ja nosta kaasua N-asennossa. Kone ei ota yli 1500kierrosta koska elektroniikka rajoittaa. Kun siirrät kaasun täysille (kierrokset edelleen 1500) niin mekaanisen kompressorin tulisi surahtaa käyntiin, jolloin siis tuo imukaasu anturi on todennäköisesti rikki.

      • Anonyymi

        Mitenkäs sitten, jos siellä ei ole kompuraa, vaan pelkkä turbo.
        Lukemani perusteella tässä koneessa on vain turbo.


      • Anonyymi

        Eli jos kone käyttäytyy mainitsemallasi tavalla niin tuo imukaasuanturi on viallinen? Itsellä ilmaantui pitkän reissun jälkeen seuraavalla ajokerralla tehottomuutta ja kone käyttäytyi vapaalla juuri niin kuin kuvailit. Liukuun nousu oli tukkoista ja tehot löytyi vasta korkeammilla kierroksilla, joskin siltikin tuntui, että kaikki tehot ei ehkä ollut tallella..

        Missä tuo imukaasuanturi sijaitsee ja onko minkälainen homma vaihtaa?

        Koneella 1000h ajoa takana ja huoltohistoria on minulle uutena omistajana jokseenki epäselvä. Puheiden mukaan joka vuosi vaihdettu öljyt suodattimet, liekkö mitään muuta tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs sitten, jos siellä ei ole kompuraa, vaan pelkkä turbo.
        Lukemani perusteella tässä koneessa on vain turbo.

        Ja niissä missä on kompura, niin alkaa ahtamaan 1600-1700 rmp välissä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe