Kyllä maailma on 50v aikana muuttunut.

Olen mietiskellyt, kuinka maailma on muuttunut 50v aikana.

Uskoisin ei varmaan seuraavan 50vuoden aikana, maailma tule
tälläisia mullistuksia enää tekemään.

Tämä nykyinen polvi ei tiedä,kuin historiasta ja meidän kertomana,
mitä esimerkiksi iltaisin askarreltiin.

Televisiota ei ollut, muutamissa taloissa ainoastaan radio. Sähköjä
ei ollut ainakaan maaseudulla,mistä minäkin kuoriuduin.

63

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pula puhelin

Onhan se muuttunut 20 vuodessakin jo paljon. Olimme nousemassa lamasta tuolloinkin. Toivottavasti ollaan jo toisessa ulottuvuudessa kun seuraava lama tulee.

Nytkään en osaa käyttää älypuhelimia. Ovatko nykyiset 50v. yhtä vaikeuksissa uusien teknisten laitteiden käsittelyssä kuten minä ja monet muutkin nyt?
      Tarkoitan v. 2034.

• Makriina ek

Mutta ajatelkaas että 50 v. sitten työpaikoilla tehtiin juuri niitä töitä, joita tietokone suorittaa tänään sekunnin murto-osassa. Pankkineiti kirjoitti pankkikirjaan noston, haki sille vielä puumerkin toiselta virkailijalta, ja antoi setelin asiakkaalle. Mitä hän sitten vielä työnsä puitteissa nostosta teki pankin tiedostoihin, en tiedä, kun en pankkineitinä ole istunut.
        Tai firmojen puhelinkeskukset! Vastasivat firman nimellä ja yhdistivät alanumeroon.
        Kuinka paljon tehtiinkään käsin, kirjoitettiin puhtaaksi johtajien kamalilla käsialoilla raapustetut luonnokset, tarkistettiin laskuja ja verrattiin summia. Kaikki tuo on nyt koneilla!

Ei ihme, että työpaikat katosivat.

• Tuulimyllyn lämmittä
        Makriina ek kirjoitti:

Mutta ajatelkaas että 50 v. sitten työpaikoilla tehtiin juuri niitä töitä, joita tietokone suorittaa tänään sekunnin murto-osassa. Pankkineiti kirjoitti pankkikirjaan noston, haki sille vielä puumerkin toiselta virkailijalta, ja antoi setelin asiakkaalle. Mitä hän sitten vielä työnsä puitteissa nostosta teki pankin tiedostoihin, en tiedä, kun en pankkineitinä ole istunut.
        Tai firmojen puhelinkeskukset! Vastasivat firman nimellä ja yhdistivät alanumeroon.
        Kuinka paljon tehtiinkään käsin, kirjoitettiin puhtaaksi johtajien kamalilla käsialoilla raapustetut luonnokset, tarkistettiin laskuja ja verrattiin summia. Kaikki tuo on nyt koneilla!

Ei ihme, että työpaikat katosivat.

Vaan silloin homma silti toimi. Nyt ei toimi!
        Postikin jaettiin yhteen aikaan kahdesti päivässä. Olikohan 1960 -luvulla? Nyt vain lakkoillaan. Roskapostia ainakin kaupungeissa kyllä jaetaan yleensä useammin.

• haalii luokseen

Kun 50 viime vuoden aikana ihmiskunta on käynyt kuussa, seuraavan 50.s kauden aikana muilla planeetoilla. Mutta ei kuitenkaan lähimmälläkään naapuri tähdellä.
        No luotaimet ovat jo ehkä matkalla sinne. Hyödymmekö tästä sitten?

• Kolavan kotka
        haalii luokseen kirjoitti:

Kun 50 viime vuoden aikana ihmiskunta on käynyt kuussa, seuraavan 50.s kauden aikana muilla planeetoilla. Mutta ei kuitenkaan lähimmälläkään naapuri tähdellä.

On arvioitu kuuhun päästävän aikaisintaan 2020.

• yksin yhdessä
        haalii luokseen kirjoitti:

Ei mitään. Samaan aikaan kun pyrirään avaruuteen, unohdetaan sukulaiset ja tuttavat, kukin piiloutuu vain omaan bunkkeriinsa.
        Yhteisyys muihin loppuu tykkänään.

• myyntitykki1

Minäkin aloitin kaupan-alalla urani, laskin kynällä asiakkaan ostot
      yhteen ja summa koneeseen. Täytyi laskussa olla hyvä numero,kun
      kauppaan töihin hain.
      Nyt vaan viivakoodi huitaistaan koneelle,siinä kaikki tulee selväksi..

Tämä on tämänpäivän elämän huitaisu-hipaisu yhteiskunta.

• Makriina ek

Olin opisekelija-aikoinani lihatiskissä harjoittelijana. Silloin oli käytössä isot valkoiset vaa´at, joissa myyjän puolella oli kymmeniä numerorivejä. Minulle ei koskaan selvitetty, miten vaakaa käytetään. Työkaveri vain kivahti, että kyllä siihen oppii.
        Niinpä en uskaltanut olla myyntitehtävissä ollenkaan, vaan tein kaikkia muita hommia takahuoneessa ja hyllyillä. Sittemmin tuli meille modernimmat versiot, joilla pystyin punnitsemaan ilman virheitä.
        Nyt ei enää punnita mitään, vaan kaikki on valmiiksi pakattuna rasioissa. Kuinkahan paljon maksamme kilohintaa muovirasioista ja marinadinesteistä jokapäiväisissä ostoksissamme!
        Eräässä osuusliikkeessä punnittiin pakasterapupakkaukset, jotka sisälsivät kilon jokirapuja. Jäästä perittiin sama kilohinta. Kieltäydyin maksamasta, mutta käytäntö jatkui monta kesää.

• toinen oikealta
    • täti

Se on jo tosi-asia, terveys- keskuksissa monet makaa lääketokkurassa.

Pääsee tyntekijät helpommalla,kun ihminen pysyy sängyssä.

Onhan heillä keinot,jos eivät pysy sängyssä muuten, laitetaan lepositeisiin. Onhan se hieno nimitys, remmilöille eihän tunnu pakolta.

• *Kukkahame*

Kerron tositarinan lapsuudestani.
        Olin alle 10v, ja meidän kylän ihmiset valmistelivat joka keväistä retkeä, leivottiin ja ommeltiin essuja tai jotain pientä tuliaisiksi kenelläkään ei ollut paljon mutta halu oli viedä jotain.
        Matka aamu valkeni ja ahtauduimme kuorma-auton lavalle, lava oli katettu jollain kankaalla se kai oli suojana tuulelta ja mahdolliselta sateelta, matka kesti kun välillä piti laittaa matkustajat kävelemään, auto ei jaksanut nousta pitkää ylämäkeä.

Vihdoin perillä, paleli ja jännitti, 'talo' oli korkealla aidalla ympäröity ja pienet ikkunat tuijotti tulijoita ristikon takaa.
        Hyvin outo ja suorastaan pelottavaksi tunsin oloni vaikka sain käteni äidin lämpimään turvalliseen käteen.

Leipomukset ja 'lahjat' mukaan kun meitä tultiin hakemaan sisälle.

Joitain valmisteluja oli jo tehty ja me otimme tuomisemme esille.
        Sitten tuotiin hoidokit joukossa oli nuoria ja vanhoja, enää ei ollut jännitystä se muuttui peloksi.

Jonkinlainen hoitokoti jossa sijoitettuna kaiken ikäisiä miehiä ja naisia, osa
        liikuntakyvyttömiä.
        Luulen ettei silloin ollut lääkkeitä mutta kurjaa se kuitenkin oli, kun jollain on mielenterveys järkkynyt on hoito lääkkeillä inhimillisempää.
        Tämä muistikuva on -40 luvun loppupuolelta nk vaivaistalosta, onneksi kaikki on jo kehittynyt parempaan suuntaan.

• innovaatoita lisää
        *Kukkahame* kirjoitti:

Kerron tositarinan lapsuudestani.
        Olin alle 10v, ja meidän kylän ihmiset valmistelivat joka keväistä retkeä, leivottiin ja ommeltiin essuja tai jotain pientä tuliaisiksi kenelläkään ei ollut paljon mutta halu oli viedä jotain.
        Matka aamu valkeni ja ahtauduimme kuorma-auton lavalle, lava oli katettu jollain kankaalla se kai oli suojana tuulelta ja mahdolliselta sateelta, matka kesti kun välillä piti laittaa matkustajat kävelemään, auto ei jaksanut nousta pitkää ylämäkeä.

Vihdoin perillä, paleli ja jännitti, 'talo' oli korkealla aidalla ympäröity ja pienet ikkunat tuijotti tulijoita ristikon takaa.
        Hyvin outo ja suorastaan pelottavaksi tunsin oloni vaikka sain käteni äidin lämpimään turvalliseen käteen.

Leipomukset ja 'lahjat' mukaan kun meitä tultiin hakemaan sisälle.

Joitain valmisteluja oli jo tehty ja me otimme tuomisemme esille.
        Sitten tuotiin hoidokit joukossa oli nuoria ja vanhoja, enää ei ollut jännitystä se muuttui peloksi.

Jonkinlainen hoitokoti jossa sijoitettuna kaiken ikäisiä miehiä ja naisia, osa
        liikuntakyvyttömiä.
        Luulen ettei silloin ollut lääkkeitä mutta kurjaa se kuitenkin oli, kun jollain on mielenterveys järkkynyt on hoito lääkkeillä inhimillisempää.
        Tämä muistikuva on -40 luvun loppupuolelta nk vaivaistalosta, onneksi kaikki on jo kehittynyt parempaan suuntaan.

*Kukkahame*

Olipa sinulla kokemus noin 10 v? Mielestäni kammottava viedä silloisena aikana lapset tuollaiseen paikkaan, koska itse en tiennyt siinä iässä, mistä lapset tulevat?

Suuri ihmetys olikin, kun äitini oli "hakenut jostain" pikku veljen meille yöllä?

Sitten muistan kouluajoilta, kun jouduimme olemaan pitkän matkan vuoksi kylillä yötä koulukavereiden kotona.

Eräässä talossa oli vammainen lapsi (melko aikuinen poika), joka tuli samaan pöytään syömään. Hänen hallitsemattomat liikkeensä ja outo käytös oli minulle (10v) niin paha kokemus, että menin ulos oksentamaan.

Sanokaa vain kaikki, että hyi, hyi, mutta vieläkään en halua olla missään tekemisissä vammaisten kanssa. Ei minusta tulisi koskaan esim. heidän hoitajiaan, kuten kälystäni.

Myös tummaihoisten katsominen TV:stä ei sovi minulle, koska inhoan kaikkia sarjoja, joissa on joku rooli heille. No, on jokunen poikkeus.

Aloittaja epäili, että maailma ei muutu enää niin nopeasti, mutta minä taas uskon, että vieläkin nopeammin.

Toivottavasti ainakin Robotti ja Ropotti käsitys tulee tutummaksi?

• Tärkeä huomio
        innovaatoita lisää kirjoitti:

*Kukkahame*

Olipa sinulla kokemus noin 10 v? Mielestäni kammottava viedä silloisena aikana lapset tuollaiseen paikkaan, koska itse en tiennyt siinä iässä, mistä lapset tulevat?

Suuri ihmetys olikin, kun äitini oli "hakenut jostain" pikku veljen meille yöllä?

Sitten muistan kouluajoilta, kun jouduimme olemaan pitkän matkan vuoksi kylillä yötä koulukavereiden kotona.

Eräässä talossa oli vammainen lapsi (melko aikuinen poika), joka tuli samaan pöytään syömään. Hänen hallitsemattomat liikkeensä ja outo käytös oli minulle (10v) niin paha kokemus, että menin ulos oksentamaan.

Sanokaa vain kaikki, että hyi, hyi, mutta vieläkään en halua olla missään tekemisissä vammaisten kanssa. Ei minusta tulisi koskaan esim. heidän hoitajiaan, kuten kälystäni.

Myös tummaihoisten katsominen TV:stä ei sovi minulle, koska inhoan kaikkia sarjoja, joissa on joku rooli heille. No, on jokunen poikkeus.

Aloittaja epäili, että maailma ei muutu enää niin nopeasti, mutta minä taas uskon, että vieläkin nopeammin.

innovaatiota lisää

Älä tule Ruuneperin järjestämään miittiin koska et halua olla tekemisissä vammaisten kanssa
        Ruuneperi on vammainen ja ehkä joku muukin.

• innovaatioita lisää
        Tärkeä huomio kirjoitti:

innovaatiota lisää

Älä tule Ruuneperin järjestämään miittiin koska et halua olla tekemisissä vammaisten kanssa

Tärkeä huomio

Ei tule pieneen mieleenikään koskaan kohdata Ruuneperiä, koska kirjoituksiensa perusteella en pidä hänen ajatus maailmastaan.

Jääköön nyt erittelemättä, miksi juuri häntä?

Aivan vapaasti voi minua hyihytellä ja toisaalta ihmettelen itsekkin itseäni, kuinka minulle tekee niin pahaa kohdata vammaisia ja toisenvärisiä. Toki kaupoissa, kun on tullut tummaihoinen kysymään jotain neuvoa, niin ei se silloin inhota. Ei myöskään kahden sukulaisen tummaihoiset puolisot, mutta lähipiirissäni ei ole näitä vammaisia, joten en ole niihin tottunut.

Ei sekään inhota, että entinen koulukaverini osoittautui homoksi, jota silloin aikoinaan ei kukaan tiennyt. Nyt suorastaan säälittää, että häntä toinen homo kaveri huijasi perimällä hänen ison maatilansa.

ps. en muutenkaan halua osallistua mihinkään ryhmä tapaamiseen palstan kirjoittajien kanssa. Riittää, kun olen lueskellut tunnettujen rekattujen juttuja, joita "seulotaan" vuodesta toiseen.

Jollakin taitaa olla viellä "kana kynimättä"vuodelta 2002-2003, mutta onneksi minulla ei ole sellaista traumaa.

• ....
        innovaatioita lisää kirjoitti:

Tärkeä huomio

Ei tule pieneen mieleenikään koskaan kohdata Ruuneperiä, koska kirjoituksiensa perusteella en pidä hänen ajatus maailmastaan.

Aivan vapaasti voi minua hyihytellä ja toisaalta ihmettelen itsekkin itseäni, kuinka minulle tekee niin pahaa kohdata vammaisia ja toisenvärisiä. Toki kaupoissa, kun on tullut tummaihoinen kysymään jotain neuvoa, niin ei se silloin inhota. Ei myöskään kahden sukulaisen tummaihoiset puolisot, mutta lähipiirissäni ei ole näitä vammaisia, joten en ole niihin tottunut.

Ei sekään inhota, että entinen koulukaverini osoittautui homoksi, jota silloin aikoinaan ei kukaan tiennyt. Nyt suorastaan säälittää, että häntä toinen homo kaveri huijasi perimällä hänen ison maatilansa.

ps. en muutenkaan halua osallistua mihinkään ryhmä tapaamiseen palstan kirjoittajien kanssa. Riittää, kun olen lueskellut tunnettujen rekattujen juttuja, joita "seulotaan" vuodesta toiseen.

Jollakin taitaa olla viellä "kana kynimättä"vuodelta 2002-2003, mutta onneksi minulla ei ole sellaista traumaa.

Entä jos sinulle syntyy vammainen lapsenlapsi, tai toinen menee mustan ihmisen kanssa naimisiin?

Onneksi minä pidän ihmisistä.

• ägv-+lä,
        innovaatioita lisää kirjoitti:

Tärkeä huomio

Ihmisistä sanotaan "heihin", eläimistä "niihin".

• kaikenlaista
        .... kirjoitti:

Entä jos sinulle syntyy vammainen lapsenlapsi, tai toinen menee mustan ihmisen kanssa naimisiin?

Tuskin noin sydämettömällä lapsia edes onkaan. Jäässä on sydän ja järkikin.

• Ne niistä
        ägv-+lä, kirjoitti:

Ihmisistä sanotaan "heihin", eläimistä "niihin".

Kyllä änkeristä ja homosta puhuttaessa voi hyvällä syyllä puhua niistä.

• Piru parka
        kaikenlaista kirjoitti:

Tuskin noin sydämettömällä lapsia edes onkaan. Jäässä on sydän ja järkikin.

On hävettävää lukea tällaisia mollaus kirjoituksia.

Mikä siinä on kun yksi ihminen käy monen hermoille?
        Kirjoittaako hän ymmärrettävää tekstiä, onko hänen elämänsä ollut eräiden mielestä sen arvoista että kateus kytee aamusta iltaan.

• innovaatiota lisää
        .... kirjoitti:

....
        Kirjoitin jo vastineeni tietenkin hieman viiveellä, mutta se on poistettu. Miksi?

Oliko liikaa se, että kirjoitin, että minulle ei synny vammainen lapsenlapsi, eikä lapseni mene avioon tumman ihmisen kanssa?

Halusin korjata kirjoitustani "inho", joka mielestäni olisi ollut sääli, siis siitä avuttomuudesta, kun ei itse pysty auttamaan mitenkään.

Olkoon tämä nyt tässä, sillä mitenkään en kaipaa tämän palstan kirjoittajien "tuomiota", sillä itse kirjoitin huolimattomasti asiani.

ps. kaikenlaista
        Kuinka on oma asenteesi? Näinkö kohtelet tällaista vammaista, jonka sydän on jäässä, eikä ymmärrä?

• Tärkeä huomio kirjoitti:

innovaatiota lisää

Omalla tavallaan on jokainen vammainen.

Keliakia ihmistä sanotaan vammaiseksi,joten minä olen vammainen.

• innovaatoita lisää kirjoitti:

*Kukkahame*

Sääli ihmistä jolla noin kapeaalainen maailmankatsomus.Minulla on egytilänen vävy,hän on yliopistokoulutuksen saanut,puhuu kuutta kieltä sujuvasti,on ihan persoona.Luca heidän kaksivuotias poikansa on oikea ilopilleri.Voi tätä onnenihanuutta.
        Erilaiset frendit on mys niin hyvä oljelma,että katson sen aina.
        Tyttäreni hoitaa kehitysvammaisia ja vanhuksia ja häntä ihailen.
        Minä omaishoitajana Alzheimer miestäni hoitavana,kohtaan sen lapseksitulleen vanhuksen päivittäin.
        Sääli,että elinpiirisi on noin kaventunut

• kala on särki.

Eihän työntekijöitä kohta tartte,kun ropotit työn tekevät,onnistuukohan
      niillä vanhusten syöttäminen.
      Varmaan letkuruokintaan joudutaan,pesu onnistuu ropotillakin.

Aatelkaa ,kuinka keskustelu ajatusten vaihto,se varmaan jää pois.

• Oi aika entinen

Kyllä maailma on muuttunut, eikä pelkästään hyvään suuntaan.
      Olisin ilonen, jos saisi takaisin 70-80 lukujen maailman.

Kaikilla oli työtä ja toimeen tultiin, oli tavallisia keskisuuria-ja
      pinempiä tiloja maaseudullakin.
      Ihmiset olivat seurallisempia, käytiin naapureissa, kaikkia tervehdittiin jotka vastaan tuli.

Ei tarvinnut EU lle maksaa rahoja ja oli Suome MARKKA!
      Rauhallista ja mukavaa elämää!

Nyt työttömiä ennätysmäärä, huumeet ja kerjäläiset kulkee yli rajan.
      Sotia joka puolella Euroopan rajoilla.
      On mennyt tosi pahaan suuntaan Suomessakin elämä.
      Miksi? Euroon ei ainakaan olisi pitänyt mennä, mutta vaikka Ruotsin pääministeri varoitti Lipposta, ettei pidä mennä, niin tämäpä ärhenteli,."Kyllä me itse tiedämme!"
      No, kyllä nyt saa sitten tietää!

• MieliPide.

On täällä yksi joka tuo esille oman typeryytensä kaikessa kamaluudessaan.

Olisi hyvä että hän joutuisi saaliiksi omaan satimeen!!

• elämän opetukset

Miksi vammaiset ihmiset olisivat pelottavia?
      Miksi he olisivat meille väärää seuraa, miksi emme uskaltaisi heitä kohdata ja heidän seurassaan viihtyä.

Minulla on ystävinä kehitysvammaisiakin ja en voi olla ihailematta heidän positiivista elämän asennettansa.
      Heille harva asia on vastenmielinen, ilosella hymyllä kuittaavat monta elämän harmia.

Olen auttanut sokeaa, olen tavannut mielisairaita, sen entisen mittapuun mukaan ja vieläkin, henkistä tasapainottomuutta nimitetään hulluudeksi. Tunnen kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivän henkilön eikä heidän tuttavuutensa tai meidän ystävyytemme tee minulle pahaa, enkä tunne, että minun pitäisi heidän seurassaan ollessani jotenkin häpeillä olemassaoloani.

Joka ei hyväksy invalidia, kehitysvammaista, mustaa, tai tummaa ihonväriä, romaaneja tms. niinsanotusta normaalista ( mikä on muuten normaalia ) poikkeavaa ihmistä, osoittaa vain omaa rajoittautuneisuuttaan ja minusta hänen olisi tarpeen muokata katsantokantaansa.
      Meillä kaikilla on samat oikeudet elämään.

Homous on juuri nyt puheenaiheena, suvussakin on homoutta, mutta jokaisella on oikeus tehdä peittonsa alla mitä haluaa, ellei se loukkaa ketään eikä ole lain vastaista. Ihania ihmisiä joiden on ollut pakko tässä rajoittuneessa yhteiskunnassa elää vuosikymmenet kaapissa, salata persoonaansa liittyvät asiat.

Oikeus olla oma itsensä, se on meillä kaikilla ja tasa-arvoa terveiden ja sairaiden välillä on monilla tavoilla loukattu.
      Liikkumisvapaus, pyörätuolilla ei pääse junaan, tai ainakin se on hankalaa.
      Portaat estävät sisäänpääsyn jopa virallisiin yrityksiin ja kiinteistöihin.

Olisi todella peiliin katsomisen paikka heillä joille vammainen on kuin näky helvetistä. Mielisairaudesta kärsivää pelätään, musta iho saa kauhistumaan jne.
      Kuka meistä on tarpeeksi hyvä, kuka meistä on tervein tai kenellä on paras oikeus elämään.

Katsotaanpas peiliin ja eletään tätä päivää vaikka eilisten muistoissa.
      Minun naapurissani oli lapsuusaikana aina kesälapsia. Useimmiten he olivat jollain tavalla huonompi osaisia, joko vammaisia kehonsa puolesta tai henkisesti vammaisia, mutta kaikki ihania lapsia, omia persoonallisuuksiaan.

Onko teidät kasvatettu peräkammarissa, ettei vain olisi silmiin osunut sairaita, vammaisia, tai köyhiä?

• muisti

Unohit rollaattorilla ja kepin avulla liikkuvat vammaiset.

• muistille
        muisti kirjoitti:

Unohit rollaattorilla ja kepin avulla liikkuvat vammaiset.

eipäs unohtanut, tuolla lukee, liikkumisvapaus.... portaat... jne.
        eiköhän muistanut kaikkia kunnioittaa samalla tavalla, vammasta ja viasta huolimatta.
        tunneköyhät unohti, heitäkin on ja eivät olekaan enää niin mukavaa seuraa.

• 0987

Aivoinvaliideja on tutkimukseni mukaan eniten.

• Ostoskärry

...ja ne ovat kaikki parkissa invalidiruuduissa markettien pihamailla.
        Usein pukeutuneina kansallispukuihin.

• Äly, älä jätä!

Tarkoitit kai älyinvaliideja?

• *Kukkahame*

innovaatoita lisää25.6.2014 11:38

Voi sinua ja ihhojasi.
      Olen kokenut evakkolapsen kauhut ja se kesti viikkoja, miten keventäisit tai lisäisit siihen omat paineesi?
      Isäni palasi invalidisoituneena sodasta?
      Olen nähnyt paljon rampautueita ja vammaisia, ovat olleet ihmisiä sinuun verrattuna?
      Asuimme useilla paikkakunnilla ennen kuin oikea paikkakunta löytyi, saimme kyllä koko perhe kokea tuota samaa mitä minulle vastailit.

Voi sinua kun et ymmärrä ettei kukaan ole tahallaan rampauttanut ketään ainakaan itseään.

Tässä sinulle miettimistä, Luoja pelkoasi ja inhoasi lisätkoon.

Uskoisin että tässä on sinulle ihan tarpeeksi vastinetta, lisää tulee jos tarvitset.
      Olisin vastannut aiemmin, vaan kun minulla on omaakin elämää.

Olen kai ollut liian hiljaan kun aina vaan tulee tätä paskaa!

• tursus

Kuinka monta lääkettä palstalaiset ottavat päivittäin?

Vastatkaa rekkaamattomina niin ei tule jälkipuheita.

Oma vastaukseni 0.

• ,.-

Tarpeeksi monta.

• *Kukkahame*

6 - 8 piikkiä insuliinia

riittääkö vai onko liikaa?

• tursus

Keneltä odotat vastausta Kukkahame?
        Itse kai tiedät tarpeesi.

• Ahaa. Kukkis. Mieli teki taas unhot kun mielsin nuo piikit kortisoniksi. Minulla veren sokeriarvot kummasti heittelevät. Varsinkin päivällisen jälkeen askel väliin heittää kuin pari lasillista liikaa nauttineella.
        Tällä tilalla on oma nimensä, jota en tietenkään nyt muista, mutta hiprakkaa se eniten muistuttaa. Liekö päivittäisestä hunajan nauttimisesta haittaa? Laitan sitä jopa maitokahvin sekaan.

• *Kukkahame*

Tuota sinun kokemaasi tilaa en ole kokenut, onkohan se ehkä nopea sokeriarvojen nousu, nk sokerihumala ;-))?

Minulla on ollut muutamana yönä hypot ei nekään nautinnollisia hetkiä ole, koko kroppa hiestä märkänä, värit pelkästään musta valkoisina, kova vapina.
      Kun sellaiseen tunteeseen herää on pian saatava sokerit nousemaan, maitoa tai jotain tuoremehua pienesti vajaa lasillinen, sillä se hoituu mutta joutuu odottelemaan unta.

Näillä mennään kun on totuttu.

• ajatus

Fiiuliin valittaa ettei palstalla osata keskustella, vaikka tässäkin ketjussa on monta hyvää keskustelijaa.

Lääke- ja hoitokustannukset ovat monelle vanhalle suuri menoerä, mutta mielipiteenvaihto siitä ei vain onnistu.

Keskustelijoista eikä aiheista ole pulaa, mutta hyväntahtoisuudesta ja empatiasta on.

• 60vuotta sitten

50 vuotta sitten alkoi jo nousun aika, mutta 60 vuotta sitten oli kylmä juhannus. Menin eka kertaa tyttökaverin kanssa juhannustansseihin polkupyörällä 10km sivu, kyllä sinne mennä tarkeni, mutta takaisin tullessa aamupuolella yötä oli niin kylmä ettei pystynyt ajamaan vaan talutimme pyöriä. Eikä se ollut ihme kun -0 oli mittari ja nylonit oli jalassa ja ohuet oikein pitsi käsineet kädessä. Oli se mukava mennä olki patjalle johon oli vaihdettu uudet oljet juhannukseksi. Eikä sitä valitettu oltiin onnellisia kun päästiin kotiin.
      Meille tuli sähkö 1947 ja se oli yhtä juhlaa, vaikka se oli pieni lamppu joka roikkui tatosta. Ei se niin kirkas ollut kuin karpidi lamppu, mutta turvallinen.

• capt. cöpenick

Kuusikymmentä vuotta sitten olin 16v. Ei mitään varsinaista muistikuvaa. Sähköt tuli meille ehkä 1956. Omasta metsästä tehtiin tukkeja ja propseja myyntiin.
      Silloin oli vielä näitä ns. hankintakauppoja. Metsän myyjä toimitti puutavaran teiden varsiin, jopa uittoväylän rannalle tukkilansseihin.
      Propsit sentään maantien varrelle. Sellaisen huiman projektin muistan kun isä myi koivuhalkoja satoja kuutiota. Koivu, joka oli liian huonolaatuista vaneriksi, kelpasi Vapolle haloiksi. Kuutiohinta oli lähinnä vitsiluokkaa.

Hyvä ihme noita älyttömiä projekteja. Nehän eivät kattaneet kunnolla edes työkustannuksia. Paremmastakaan ei tiedetty - keskellä ei mitään.

• sitroen.

67 v sitten muutettiin uuteen kotiin. Kahdella hevosella metsien läpi suoraan ja se reki missä istuin, kaatui. Ei käynyt kenellekään mitenkään.
      Vanhassa kodissa oli radio, Philipsin Pikku-Matti. Rutinan ja rohinan läpi kuului vähän ohjelmaakin. Uudessa kodissa ei ollut aluksi radiota. Sähköt tuli 2 ja 3 millin paksuista rautalankaa pitkin taloon. Tuulella langat aina yhdessä, isä laudalla erotteli.
      Sitten piti laittaa kuparilangat, mutta rahaa ei ollut. Varmaan kymmenkunta vuotta öljylampun valolla piti pärjätä. Ja hankittiin patteriradio jonka akku piti käyttää latauksella ehkä 6 kilometrin päässä kuukauden välein. Tilleykin hommattiin - sen valossa näki ja pysyi mökkikin lämpimänä paremmin.

Polttopuut oli ostossa melkein kaikki, ei ollut itsellä metsää. Pahainen suopläntti kaukana muka metsänä. Kerran tehtiin uusi puucee, puutavara piti ostaa 12 km:n päästä sahalta. Ei ollut itsellä sahattavaksi kelvollista puuta.
      Risuja kerättiin talveksi, aina leivinuunin hiiloksella yksi pesällinen risuja poltettiin. Yhden talven polttopuut isä sai kun kuokan, kirveen ja rautakangen avulla nosti naapurin uudisraiviolta kannot. Palkaksi siis ne kannot... Minä koulun jälkeen pilkoin sitten niistä polttopuita.
      Kokeilin taannoin muutaman pienehkön kuusen kannot repiä maasta irti. Kyllä oli puut lujassa!

• capt. cöpenick

Ehkä 10 vanhana minua pyydettiin mummolan talon lempipojaksi. Mummola oli pääkylällä n. 2.5 kilometrin päässä, mutta heidän takalaitumensa meiltä kotoa vain kilometrin päässä.
      Heille sopi, että mummon tyttären poika tulisi aamulypsyn jälkeen viemään karja halki metsäpolkuja laitumelle. Olin kotona päivän ja iltapäivällä lähdin aukaisemaan veräjiä saattaakseni karjan taas iltalypsylle. Hyvää aikaa. Yöt oli mummolassa.
      Sain kesän työstä uudet lapikkaat, oikein mittojen suutarilla teetetyt. Suutari veijari kysyi, laitetaanko lapikkaat narinalla vai ilman. Eka työsuhteen aloitusvuosi oli 1948.

• Ei ihan 70

Minä tykkään, kun maailma menee eteenpäin. On kuitenkin joitain asioita, jotka entisinä aikoina olivat jos ei paremmin, niin ainakin erilailla ja mielestäni mukavalla tavalla hyvin.

Talo ja tavara ei ollut niin tärkeää, ei se mitä rahalla saa eikä raha yleensäkään. Olen hyvin ei-materialistinen ihminen ja en jaksa tätä yletöntä tavarankeruuta. Ja toisille näyttämistä. Miksi kellekään pitäisi näyttää yhtään mitään?

Toinen asia, mitä kaipaan oli hiljaisempi maailma. metelin tuottaminen ei ollut itsetarkoitus. vanha sanonta tyhjät tynnyrit kolisevat eniten, on mielestäni osuva, vaikka muutoin monet sanonnat olivat aikansa tuotteita eivätkä tänä päivänä päde.

Se mistä pidän on tietotekniikan käyttö eri elämänalueilla ja maailman supistuminen median ja helpomman matkustamisen myötä. Ja nopeampi tempo arjessa. Hitaus ei ole hyve.

• Karoliina_47

Oli entisillä ajoilla puolensa.

• aika ei palaa

Se nykyajassa on hyvää, että saa tietoa maailman menosta, mutta se on huonoa että kaikki näytetään ja selostetaan juurta jaksain, miten pahojaan tekevät.

Isäni meilläkin hakkasi koivuhalkoja ja sai kaupan kouluille, mutta halpaa oli. Kyllä se oli kituliasta aikaa, mutta mukavaa, kun paremmasta ei tiennyt. Samanlaista oli naapureissa, ruokaa kyllä oli mutta rahasta oli puute, ei saanut vaatteita eikä kenkiä. Mekin kerättiin ja kuorittiin koripajuja, jotku keräsivät koivun tuohia. Tehtiinköhän niistä koria, vai mihin niitä käytettiin.

• tietämätön*

Koko ajan maailmanmeno on muuttunut ja muuttuu tästä edelleenkin. Nyt kun oomme saaneet seurata omin silmin tätä tajuamme muutoksen paljon paremmin kuin silloin nuorena. Koulussa luimme historiaa millaista on ennen ollut eri vuosisatojen aikana. Luimme kehityksestä ja sivistyksen sekä tieteen valtavista edistysaskelista.
      Toista on kuitenkin itse elää mukana muutoksissa ja vertailla vuoskymmenien aikana tapahtuvia muutoksia. Olemme nähneet maailman väkiluvun kaksinkertaistumisen vaikutukset, kotimaan sodan ajan ja elintason nousun sodan jälkeen. Olemme kai nyt siinä tietoyhteiskunnassa mitä ennustettiin neljäkymmentä vuotta sitten.
      Helposti tulee sanottua vähän ajattelematta että mikään ei ole niinkuin ennen, etä ennen oli kaikki paremmin. Enpä tiijä.

• sitroen.

Takerrun tuohon, että koulussa luimme historiaa.
        Luulimme, että tottahan se on kun kirjassa niin lukee. Silloin ei tullut mieleenkään, että voittajat ne kirjoittavat historian mieleisekseen totuudesta vähääkään välittämättä. Nyt sen on jo huomannut. Omankin elämänsä aikana eletystä.
        Moni asia selitetään toisin kuin mitä muistamme sen oikeasti tapahtuneen ja jopa täysin järjenvastaisesti. Ihan viime aikoina esimerkiksi Nevernyrkin kolmen pilvenpiirtäjän räjäytykset ja Estonian upottaminen sekä Suomen äänestysten vaalitulokset.

• tätä mieltä

Olisi ehkä hyvä vastustaa ajatuksia, jotka lisäävät epäuskoa. Kun tiedämme vanhuuden lisäävän epäluuloisuutta , on itsekuri, ja terveellä järjellä suhtauduttava kaikenlaisiin luulotteluihin.

• isoisä vammaiselle l

Voi sinua raukka kukkahame,oletkuin MITTA TÄTI OHJELMASSAAN,
      Fiksuus on hävinnyt aivoistasi.

• kysyn vaaan

Voiko sellainen hävitä, mitä ei ole koskaan ollutkaan ?

• Saatko joitain kiksejä sadistisessa mielessäsi Kukkahameen kiusaamisessa. Avaruus lisätköön sairauttasi 1000 kertaiseksi, sinä alhainen nilviäinen.

• monisairas.

Vaikken olekaan erimieltä, en ikinä menisi kellekään toivottamaan sairautta.
        En koskaan.

• nilviäisen sukua
        monisairas. kirjoitti:

Vaikken olekaan erimieltä, en ikinä menisi kellekään toivottamaan sairautta.
        En koskaan.

Kauheiksi ovat kirjoitukset menneet, kun toisia nimitellään ja sairauksia toivotaan.
        Missä on ihmisyys??????

• *Kukkahame*

Kiitos c. c. sanasi auttoivat minut unohtamaan tuon nilviäisen viestin,
      en kyllä kokonaisuutta onneksi edes ymmärtänyt.

K i i t o s tuhannesti

• Nyt kun nämäkin tiedotusvälineet on tulleet. Aivan hirveetä toisten parjaaminen,
      Silloin ei ollut näin tiedon tulvaa,olivat ihmisten suhteet lämpimiä..

• pistäytyjä

Tiedon tulvaa? Läpileikkaus tämä on koko kansasta. Niitä vain

harvoin osuu kenekään kohdalle tässä määrin, missä yhden

ilkeys ja matalamielisyys saa aremmat liittymään lauman

räksytykseen. Tyhmyys tunnetusti tiivistyy joukossa.

Vaiitettavasti.

Siksi yhä harvemmin älykkäämmät täällä enää viihtyvät, eivätkä

silloin halua osallistua huppupäisten kemuihin.

• nälkäisenä ei nuku

Kyllä tein hyvän iltapalan, Menkää tekin syömään leipää ja voita ja lähteestä vettä, niin saatte nukuttua.

• o pikkupeura

En ole aikoihin mennyt nukkumaan täydellä vatsalla. Ei hyvä. Yksi työ kerrallaan, nukkuminen. Silloin pötsi saa levätä.
        Oikeasti. Nuohan ovat totuttamisasioita. Vois heittää että vain pieni osa menee ilman iltapalaa goisaamaan. Kehun niitä, unta tarvii vähemmän.

Arkkiatri Ylpön "herätyskello" oli luonnonmukainen. Jos on aikainen herätys, juo enemmän vettä - luonto kyllä kutsuu asialle aikaisemmin.
        On jo torstaki. Huomen illalla alkaa viikonloppu töistä päästyä. MM- potkimispallon loppuottelu kruunii sunnuntaki-illan.

• hurtti u

Tänä vuonna syntynyt lapsi täyttää v. 2064 täysiä vuosia eli 50v. Maailma on silloin paikka, josta voi vain arvailla.
      Monikansallinen väestö meillä silloin on. On muikeen huikeeta, että pääsen jaloista pois.

• nälkäsen ravito

Tuli tuossa mieleen, kun tämä kesä on tämmöinen kirvat vaivaa kasvustoa ja mansikat ei oikein tahdo valmistua. Oliko se -50 lukua, kun heinäpelloilla oli heinämadoksi sanottiin, joka söi putipuhtaaksi kaiken heinän, ne menivät laumana. En muista miten ne sitten loppuivat, oiko linnut sitten ne lopettanut.
      Onko muilla tällaisia muistoja?

• nälkäsen ravinto

Mainitsemiasi mattona kulkevia toukkia vanhat ihmiset sanoivat litamadoiksi. Muista nähneeni niitä siinä 1950 luvun vaiheilla.
        Iäkkäillä ihmisillä oli sellainen uskomus että kun litamatolaumaa koskettaa molemmilla kämmenillään saa parantajan lahjan.

Savon Sanomissa kirjoitti siihen aikaan sellainen riimittelijä lahjakkuus. Teki ajankohtaista asioista nasevia riimejä.
        Joku agrologi selitti mitä madot olivat. Siitäkin oli oma riiminsä. Muistan erään riimipätkän toisesta riimistä:

Koreassa sota syttyi, alkoi rauhan veikkaus
        kiinalaisen vinosilmän kurkun poikki leikkaus.
        Eli kovin brutaalia tekstiä siihen aikaan. Korean sotahan alkoi ehkä 1953.

Samoihin aikoihin lepissä esiintyi paljon loismatoja. Madot haisivat tosi pahalta. Niitä sanottiin haiskiaisiksi. Söivät lepän lehdet pelkiksi ruodoiksi.

Olisiko ollut v. 1947 talvi kun alijäähtynyt sade tarttui puihin. Se teki metsissä paljon tuhoja. Olin tuolloin 9v.

• ravinto

Koulussa opettaja kertoi vitsin: oli kirjoitettu että kiinalaisia on niin paljon että jokaisella hengen vedolla kiinalainen kuolee, poika hengitti nopeaa ja opettaja kysyi mitä teet poika vastasi että tapan kiinalaisia.
      Eihän tämä ole rasistinen?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      218
      1481
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1296
    3. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      4
      1138
    4. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      17
      1126
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      948
    6. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      920
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      885
    8. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      860
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      38
      806
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      805
    Aihe