Merkillistä miten tällä palstalla on vuosikausia tiedetty tarkkaan millaisia piimää juovia rayban-aurinkolaseja käyttäviä luiskaotsaisia kierosilmäisiä älykkäitä manipulaatiomestareita vähäälyisine tunteineen -Ne Kamalat Narsistit- ovat.
Tähän luulottelusairauteen ei voi todeta muuta kuin:
Kukaan ei voi tietää millainen toinen ihminen sielunrakenteeltaan on ja mitä hän tuntee päänsä sisällä.
Ja useimmat (n 99 %) muita ihmisiä narsisteiksi haukkuvista eivät tunnistaisi omaa narsismiansa vaikka se vinkuisi, hirnuisi ja irvistäisi omasta peilikuvasta.
Vain narsisti jaksaa toitottaa vuosikausia olevansa sen, tämän tai tuon uhri.
Vaadin tämän leikkilaatikon suljettavaksi. Kasvakaa aikuisiksi ja hankkikaa todellinen elämä, mistä kannatte vastuunne.
Pöljät ja vähemmän tohelot
15
196
Vastaukset
- se proffa
Mielenkiintoista.
Ennen tätä kommenttia itselleni aloitus oli luettu 23 kertaa. Kun ottaa huomioon virhemarginaalin (että muutama on avannut kahteen kertaan), voimme päätellä että vakituisia lukijoita/kirjoittajia on n. 20 kpl.
Kuin yhtä isoa perhettä. Iloineen ja torailuineen.
Hullunkurinen perhe :) - tilanne nyt :)
Luettu 27 kertaa.
" Kasvakaa aikuisiksi ja hankkikaa todellinen elämä, mistä kannatte vastuunne."
Piip, piip, mitäs kun vanhana tulee lapseksi jälleen ja joskus tekee mieli olla typerä, jopa kinastella, eikös sekin ole todellista elämää...
Ainakin tämä palstailukin on osa minun todellista elämääni, ihan oikeasti kirjoitan täällä, sekin on todellista ja ainakin tällä hetkellä osa todellista elämääni tässä hetkessä...
Siitäkin kannan vastuun, ei kukaan minua pakota/käske tai ole noitunut tulemaan tänne, toki itsekin välillä harmittelen, että vois tehdä jotain tähdellisempää...
Että kenen uhri minä sitten olen, ajattelisin, että itseni/oman elämäni ja valintojeni uhri jos ny tuota uhri sanaa haluaa käyttää, kun täällä ny sellainen on tapana ikäänkuin erotukseksi narsistista...
Vaikka täällä on tullut huomatuksi tuokin asia, että myös narsistit haluavat olla uhreja ja tavallaan ovatkin, ihan minun laillani, itsensä ja oman elämänsä ja valintojensa uhreja...
Että joo, kuka sitten oikea uhri, tuohon yhteiskunta keskusteluun liittyen tuli mieleeni ajatus, että lapsethan ne ovat niitä oikeita uhreja, kun heillä on paljon vähemmän valinnanvaraa kuin meillä aikuisilla...
Jotenkin ajatus tuntuu tosi surulliselta...
Muuten tämä oli kolmas kerta kun tämän avasin, en hetikohta keksinyt mitään sanottavaa ja tässä välissä ny puuhastelin sitä jotain tähdellisempääkin...- maksumiehet
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Piip, piip, mitäs kun vanhana tulee lapseksi jälleen ja joskus tekee mieli olla typerä, jopa kinastella, eikös sekin ole todellista elämää...
Ainakin tämä palstailukin on osa minun todellista elämääni, ihan oikeasti kirjoitan täällä, sekin on todellista ja ainakin tällä hetkellä osa todellista elämääni tässä hetkessä...
Siitäkin kannan vastuun, ei kukaan minua pakota/käske tai ole noitunut tulemaan tänne, toki itsekin välillä harmittelen, että vois tehdä jotain tähdellisempää...
Että kenen uhri minä sitten olen, ajattelisin, että itseni/oman elämäni ja valintojeni uhri jos ny tuota uhri sanaa haluaa käyttää, kun täällä ny sellainen on tapana ikäänkuin erotukseksi narsistista...
Vaikka täällä on tullut huomatuksi tuokin asia, että myös narsistit haluavat olla uhreja ja tavallaan ovatkin, ihan minun laillani, itsensä ja oman elämänsä ja valintojensa uhreja...
Että joo, kuka sitten oikea uhri, tuohon yhteiskunta keskusteluun liittyen tuli mieleeni ajatus, että lapsethan ne ovat niitä oikeita uhreja, kun heillä on paljon vähemmän valinnanvaraa kuin meillä aikuisilla...
Muuten tämä oli kolmas kerta kun tämän avasin, en hetikohta keksinyt mitään sanottavaa ja tässä välissä ny puuhastelin sitä jotain tähdellisempääkin..."lapsethan ne ovat niitä oikeita uhreja, kun heillä on paljon vähemmän valinnanvaraa kuin meillä aikuisilla..."
Lapset maksavat lopulta kaiken töppäilymme ja ihan henkisellä tasolla. He eivät voi vanhempiaan valita, vaan sivusta seuraavat moraalittomuuksia. - se proffa
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Muuten tämä oli kolmas kerta kun tämän avasin, en hetikohta keksinyt mitään sanottavaa ja tässä välissä ny puuhastelin sitä jotain tähdellisempääkin...Yhteenlasku,
oletko tutustunut vuorovaikutustutkija Paula Salomaan ajatuksiin? Kirjoituksistasi nimittäin on aistittavissa samankaltaista laajempaa tarkastelukykyä.
Poiminta alla olevasta linkistä: "sama henkilö voi muuttua ihmissuhteesta toiseen narsistista uhriksi" -Paula Salomaa-
http://www.naistenkartano.com/artikkelit/ihmissuhteet/terve-ja-epaterve-narsismi-ihmis/ se proffa kirjoitti:
Yhteenlasku,
oletko tutustunut vuorovaikutustutkija Paula Salomaan ajatuksiin? Kirjoituksistasi nimittäin on aistittavissa samankaltaista laajempaa tarkastelukykyä.
Poiminta alla olevasta linkistä: "sama henkilö voi muuttua ihmissuhteesta toiseen narsistista uhriksi" -Paula Salomaa-
http://www.naistenkartano.com/artikkelit/ihmissuhteet/terve-ja-epaterve-narsismi-ihmis/"Yhteenlasku,
oletko tutustunut vuorovaikutustutkija Paula Salomaan ajatuksiin?"
Olen kyllä tutustunut netin kautta, myös usein täällä linkittänyt tuota samaa naistenkartanon sivustoa...
Itseeni liittyen, olenhan monesti jo täällä tunnustatunut ns. ohutnahkaiseksi narsistiksi, mikä ei suinkaan tarkoita samaa kuin se "ilkeä paksu" vaan enemmänkin sellaista vääränlaista "pyhää ihmistä", joka kieltää omat tunteensa/tarpeensa...
Tuon kaiken itsestäni ns. tiesin jo ennen tuota Ännä suhdettani, mutta silloin en vielä ollut sisäistänyt termiä narsismi/narsisti mitä kaikkea se pitää sisällään...
Näin "jälkiviisaana" voisin ajatella, että tuo hyvin kyseenalainen ännä suhde kohdallani saattoi merkitä itselleni myös jonkinlaista aiemmin liian ahtaiden rajojeni rikkomista...
Uskon tietyllä lailla että jotkut ihmiset ja asiat tulevat elämäämme jostain syystä, että oppimisimme niistä jotain, eihän ne toki itsestään tule, mutta tiedostamattamme me tilaamme ne itse, omilla valinnoillamme... asia mitä monikaan uhri ei tiedosta...
"Oman narsisminsa tiedostaminen on tärkeintä irtautumisessa, Salomaa neuvoo. Omia käyttäytymismallejaan voi alkaa tietoisesti muuttaa. Uhriksi lapsuudessa kasvatettu voi alkaa opetella rajojen laittamista."
Se mikä minua eniten tässä narsisti jutussa on kylmännyt on juurkin se jonkinlainen ihmisen esineellistäminen pelkäksi käyttötavarkaksi, muistan kun aikoinaan sen tajusin niin kyllä silloin tuli ns. niin sisäisesti ja ulkoisesti vilu ja tunsi kuvotusta ihan fyysisestikin...
Se vaan oman ajatusmaailmani mukaan tuntui en löydä sopivia sanoja, mutta tiedetään, että juurkin tuo tapa ajatella toista ihmistä "ei ihmisenä"/kieltää hänen ihmisarvonsa mahdollistaa ne suurimmat julmuudet...
- h-p
Tässä lisää aamukahvi-luettavaa :)
http://www.anna.fi/hyva-olo/jos-kumppanisi-narsisti-sinakin-olet/"Tässä lisää aamukahvi-luettavaa :)"
Tuttu/luettu linkki tämäkin...
Enemmänkin voisin kannustaa sitä seuraavan kommentin lukemista jonka kopion tähän luettavaksi...
"Hyvä juttu, vaikka otsikko onkin vähän provosoiva. Näinhän asia juuri on. Niin kauan kuin uhri takertuu vain omaan uhriuteensa ja absoluuttiseen hyvyyteensä, hän ei voi kehittyä eikä toipua kunnolla. On vaara, että hänestä tulee marttyyri, jos hän ei tunnista omaa osuuttaan ja vastuutaan tapahtumissa. Tämän ei ole tarkoitus millään tavalla syyllistää uhria (eihän uhri tietoisesti toteuta itseään sillä tavalla) vaan tuoda esiin niitä huomioita, jotka voivat auttaa oikeasti kehittymään ja myös pääsemään eroon siitä "loukusta" jonka uhriusajattelu voi saada aikaan. Jos tuntee olevansa vain passiivinen uhri, niin elämää hallitsee usein pelko vielä silloinkin, kun ollaan päästy eroon narsistista (ei esim. uskaltauduta uuteen suhteeseen, kun ei koeta että itse voidaan vaikuttaa suhteen dynamiikkaan). Itseensä tutustuminen ja realistinen minäkuva, jossa tiedostetaan myös omat "pimeät puolet" lisäävät lopulta itsearvostusta, vähentävät tarvetta mustavalkoiseen ajatteluun ja kirkastavat omia vastuualueita. Uhriuteenhan ei liity vastuu, uhri on passiivinen kohde. Vastuun ja oman toimijuuden löytäminen auttavat eteenpäin ja voimaannuttavat. Kirjoitin JUURI tästä asiasta joskus narsistien uhrien tuki -foorumille. Joiltakin sain hyvin positiivista palautetta oivalluksistani -olivat itsekin oivaltaneet saman ja päässeet eteenpäin. Kuitenkin hyvin monilta sain erittäin vihaisen, loukkaantuneen, syyttävän ja hyökkäävän vastaanoton vaikka yritin kirjoittaa diplomaattisesti ja kerroin omia kokemuksiani. Tottakai minua myös syytettiin narsistiksi ja häiriköksi. Tämä selittynee osittain sillä, että rankan elämänvaiheen jälkeen (puhumattakaan sen aikana) voi olla tarvekin uhriuteen ja se on yksi osa ongelman tiedostamista. Eli ihan missä tahansa irtautumisen vaiheessa analyyttinen ja itseäkin reflektoiva ajattelu ei ehkä ole mahdollista. Jossakin vaiheessa kuitenkin kannattaisi, uhriuskultti ei auta omaa elämää loputtomiin."
- nimimerkki 8.11.2012 klo 14:24
Itse en ole mikään guru, nämä kaikki täällä ovat vain omia ajatuksiani/pohdintojani/mielipiteitäni ja tosiaan nykyään ajattelen niin ensijärkytyksestä selvittyään uhrien kannattaisi kiinnittää katse itseen/omaan epäterveeseen narsismiinsa "sen narsistin" sijasta...
Uskoisin, että monikin uhri löytää itsestään noita epäterveen narsimin piirteitä. alistuminen, epäitsekkyys, rakkaus itsen ulkopuolelta, muiden syyttäminen omista tunteista, syyllistyminen toisen tunteista jne...
Helkkari soikoon narsismi on paljon muutakin vain se ilkeä empatiakyvytön paksunarsisti...
No joo, taisin innostua, kiitos hyvästä aamukahvi luetttavasta, kertaus on opintojen äiti...
- h-p
Täällä saa monasti lukea selkeästi elämäntilanteeseensa turhautuneiden ihmisten kommentteja jotka on tehty lohkomisen (splitting) vallassa. Turhautuminen ja ihmisten jako hyviin / pahoihin on normaali psyykkinen puolustusreaktio. Turhautumisesta johtuva tunteensiirto on kuitenkin itsekästä yritystä parantaa itsensä toisen ihmisen kustannuksella.
Mutta mikä olisi paras tapa suhtautua lähimmäisen tunteensiirtoyritykseen?"Mutta mikä olisi paras tapa suhtautua lähimmäisen tunteensiirtoyritykseen?"
Niin, en tiedä...
Sen kuuluisan empatian ja hankkimani tiedon ja ymmärryksen kautta kyllä tunnen termin, mitä se tarkoittaa ja tuon tiedostamisen kautta en esim. tällä palstalla provosoudu toisten tunteista, ala tuntemaan samoin/ esim. vastaa vihaan vihalla...
Mutta tosiaan, sitä en tiedä mikä olisi paras tapa suhtatua siihen, pintapuolisesti ajateltuna voisin ajatella, että tunne pitäisi palauttaa ns. kokijalle itselleen, mutta sitä en tiedä miten se käytännössä pitäisi tehdä ilman että itse provoisoisi toista...
Että useinkin sitä sitten valitsee keinoksi olla ikäänkuin huomaamatta ja jatkaa ns. omaa asiaansa...
Vielä tekee mieli laittaa eräs linkki kun otit puheeksi tuon tunteensiirron ja mainisemaani linkkiin liittyen kopion alkuun siitä vähän tekstiä...
"Tunteensiirto on epätoivoinen pyrkimys tai yritys, tavallisesti alitajuinen, saada aikaan väliaikainen helpotus tyydyttämättömien tarpeiden, ratkaisemattomien ristiriitojen tai menneisyydestä nousevien emotionaalisten turhautumien aiheuttamaan tuskaan tai pelkoon. Käytämme tunteensiirron mekanismia välineenä, kun etsimme korvaavaa tyydytystä nykyisistä ihmissuhteista.
Eräs esimerkki tunteensiirrosta on sydämessämme asuva (1) viha ihmisiä kohtaan, jotka ovat elämässämme tänään; viha, joka on usein seurausta omasta haluttomuudestamme antaa anteeksi menneisyydessämme vaikuttaneiden ihmisten synnit, jotka he ovat tehneet meitä vastaan (1.Piet.3:9-10). Tai, hyvin yleisesti, me (2) asetamme raskaita vaatimuksia ja odotuksia, joko ääneen sanottuja tai äänettömiä, niille ihmisille, joiden kanssa olemme tekemisissä, sisäisesti toivoen heiltä korvausta rakkaudesta, jota emme lapsina saaneet. Kolmas tunteensiirron muoto on (3) kohtuuton odotus saada mairittelevaa tunnustusta ihmisiltä, jotka ovat auktoriteettiasemassa (vanhemmat, pastorit, opettajat, johtajat jne
Nykyinen pettymys tarjoaa tilaisuuden anteeksiantamattomalle sielulle "rangaista" menneisyyden henkilöä (henkilöitä) tuomitsemalla nykyisyyden henkilö alttiiksi ajatuksin, sanoin tai teoin "
http://www.verkosto.net/?sid=134
Noh, valitsemani linkki pohtii asiaa/tunteensiirtoa sen ikiaikaisen "psykan kirjan" valossa joka on kirjoitettu ajanjaksona jolloin psykologiasta tieteenä ollut hajuakaan...
Tiedän, että monikin kavahtaa oitis jos asiat liitetään sanoihin raamattu, Jumala, synti jne. mutta raamattu on oman aikansa tuote jolloin asioita/hyvä vs. paha käsiteltiin paljon tarinoiden valossa...kun ei ollut sitä tietokirjallisuutta/nettiä/psykologista termistöä yms.
Mutta jos noista uskontoon liittyvistä sanoista huolimatta pystyy lukemaan tekstin ilman tuota vastenmielisyyttä noita sanoja kohtaan niin mielestäni tässä asiaa/tunteensiirtoa ja mistä se kumpuaa on selitetty hyvin ymmärrettävällä tavalla...
Uskontokysymykset ovat hyvin henkilökohtainen juttu, itsekin monesti olen kritisoinut tuota kirjaa ja olen hyvinkin taipuvainen ajattelemaan käsitetteen Jumala tarkoittavan rakkautta ja käsitteen synti ihmisen itsekkyyttä, mutta oma uskoni minulla kuitenkin on siihen liittyen että on olemassa jokin ihmistä suurempi voima jota hyvinkin voi nimittää Jumalaksi, siinä kuin toiset puhuvat korkeammasta voimasta...- Auringonotto päivä
Auringonotto päivä, joten laitan vain puolihuolimattoman kommentin, vaikka aihe olisikin enemmän arvoinen.
Ensimmäisen selvän jaon tekee psykiatria, joka on antanut näitä luokittelevia termejä kansalaisille, joiden kanssa keinot ovat muuten vähissä. Sen verran uskon psykiatriaan, etten usko näitä luokiteltujen sairauksien leimaa ihmisiin lyötävän helposti. Enemmän on pulaa hoitopaikoista käsittääkseni. Että uskon, että vain harvoilla ja valituilla on kunnia kantaa kriteeristöä mikä liittyy esim. narsistiseen persoonallisuushäiriöön.
Kuka jakaa ja missä? Missä niitä puhtaaksiluokittelijoita on? Esimerkkejä kiitos.
Kovasti syyttelyn alla ovat narsistien käsissä kärsineet... mistä johtunee. Se on tiedossa, että kenenkään omaatuntoa ei tuossa lajissa koputa. Mutta ehkä pelolla on osuutensa. Joku/jotkut, jotka liikkuvat oireiston laitamilla tuntevat ehkä olonsa ahdistuneeksi lukiessaan oireista ja huomatessaan, että omia selviytymiskonstejahan tuossa.
Yllättävän paljon on ihmisiä, joilla on hyväksikäyttötaipumusta... ihan omassa tuttavapiirissäkin. Koetaanko, että hyväksikäyttö on tämän päivän laji? Nekin ihmiset, joilla on tunteet kohdallaan, menevät helposti siihen suureen ilmiöön mukaan. Työpaikoilla ei juurikaan ole rehellisiä ihmisiä, jotka puuttuisivat työpaikkakiusaamiseen, vaan oma etu on tietenkin tärkein. Joukkoon kuuluminen hinnalla millä hyvänsä on kaiken ydin.
Ehkä tuosta ei voi moittia ihmisiä, ennemmin aikaamme. Me olemme säälittäviä ihmispoloja, jotka olemme tuomitut tekemään työtä elääksemme eikä paluuta juurille ole. Täyspäiväisillä kolutetuillakaan filosofeilla ei niin paljoa vapaata työmaata kuulemma ole.
Tämä kaikki on kuitenkin aivan eri asia kuin NPH.
Löysinpä itseni päivänä eräänä ajattelemasta, miten narsisti oli auttanutkin minua elämäni vaikeina hetkinä. Olen varmasti siitä kirjoittanutkin palstalle. Kun eräs toinen kirjoitti samasta aiheesta, sain herätyksen. Tajusin, kuinka syvälle olin liukunut siihen ajatukseen, että anteeksiantoni, joka tuotti minulle suurta mielihyvää, oli vienyt minua suuntaan, jossa narsistilla oli muka asiallinen tehtävä elämässäni.
Täällä palstallakin on kirjoitettu, että kunpa narsistit pysyisivätkin lain rajamailla, mutta eivät pysy vaan menevät ilmeisesti usein lain väärälle puolelle.
Pyydän anteeksi, että olen antanut narsistille anteeksi liikaa (omasta nautinnonhalustani johtuen) ja täten peruutan ajatukseni sopivammalle tasolle, lakia kunnioittaen.
"Kukaan ei voi tietää millainen toinen ihminen sielunrakenteeltaan on ja mitä hän tuntee päänsä sisällä."
Aloitukseen kantaa ottaen: ja juuri tuota narsistit käyttävät hyväkseen. Onnea pöljan ja vähemmän tohelon taipaleellasi, sillä onnea todella tarvitset. - koo kökkö
"Vaadin tämän leikkilaatikon suljettavaksi."
Jos arvon huruproffaa saa neuvoa, niin hänen täytyy kääntyä asiassa suomi24:n ylläpidon puoleen. Me kirjoittelijat/lukijat emme voi mitään palstan olemassa ololle. - hmph?
Mielestäni palstan viihdearvo ylittää merkittävästi sen harhaanjohtavan sisällön arvon.
Olen eri mieltä palstan sulkemisesta."Mielestäni palstan viihdearvo ylittää merkittävästi sen harhaanjohtavan sisällön arvon."
No, sisältöön liittyvää mielipidettäsi sen enempää kommentoimatta yhdyn kuitenkin tuohon viihdearvo komenttiisi...
Täs kahvimukin kans istuskellut ja lueskellut tuota vanhaa projisointi ketjua ja huvittuneena lueskellut omiakin kahden vuoden takaisia komenttejanikin, että hyvinkin "tulisieluiselta" oman asiani puolustajalta vaikutan...
Mutta noh, monetkin asiat vielä silloin ikäänkuin liikaa iholla, että kliseinen lause aika parantaa/antaa etäisyyttä asioihin pätee minuunkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5591898- 91920
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18917Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101816Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2747Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50739- 63715
- 68705
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74658- 65543