Vartiaksi

Tuleva Vartia

Mä olen menossa vartiakurssille (7kk)ja ainakin vielä on kovat halut päästä kurssin jälkeen duuniin.Töitä alalla kyllä on ja tulevaisuudessakin taitaa hommia riittää.Voisko joku vartian hommia tekevä/tehnyt kertoa vähän homman hyviä/huonoja puolia

17

2538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • so

      kurssi kestää 7kk?
      Ensiksi tarvitsisi tietää minkälaisista hommista olet kiinnostunut, piiri-, paikallis- vai kaupan puolen vartioinnista?
      Kokemusta on noista kaikista joten saatan jotain tietää.

      • Tuleva Vartia?

        Juu kaikki vartian hommat kiinnostaa eli piiri,myymälä,yms.Jos joku voisi kertoa niitä hyviä/huonoja puolia.Kiitos jo etukäteen!!


      • so
        Tuleva Vartia? kirjoitti:

        Juu kaikki vartian hommat kiinnostaa eli piiri,myymälä,yms.Jos joku voisi kertoa niitä hyviä/huonoja puolia.Kiitos jo etukäteen!!

        tässä jotain.

        Kauppa:

        Kiinniotot, jos kohteessa hyvät kamerat tai hyvä etsivä.
        Aika paljon normaaleja työaikoja (7h-12h)
        Tutustuu moniin uusiin ihmisiin.
        Kauppakeskuksissa mukavaa kun on useampia vartijoita apuna.
        - Kohteet joissa työntelet kärryjä, siirtelet koreja, täydennät muovikasseja yms. kaikkea vartiointiin liittymätöntä.
        - Pienet kaupat joissa olet yksin humalaisten ja narkkien kanssa (Alepat, Sestot, Alkot yms.).
        - Pienempi liksa. Enimmäkseen päivä ja iltavuoroja.

        Piirivartiointi(auto)

        Isompi liksa. Johtuen yövuoroista. Päiväpiirejä on aika vähän.
        Pitkät vapaat.
        Pysyy kunnossa. Paljon kävelyä kohteissa.
        Voit joskus kohdata jopa murtovarkaan :)
        - Pitkät työvuorot (10h-16h)
        - Yksinäistä. Tämä voi olla jollekin plussaa.
        - Itse inhosin sitä ravaamista paikasta toiseen.
        - Voi olla hyvinkin leppoisaa tai hemmetin kiireistä, riippuu piiristä.

        Paikallisvartiointi on oikeastaa edellisten sekoitusta. Voi olla pelkkää päivävuoroa, pelkkää yötä tai molempia. Voi olla kauppakeskusmaisia kohteita, mutta enimmäkseen yrityksiä. Itse olen paikalliskohteessa.

        Palkasta sen verran, että tein nykyisessa kohteessani ennen pelkkää päivävuoroa arkisin ja palkkani oli 8500mk/kk nyt teen samassa kohteessa pelkkää yövuoroa ja tienaan n. 10500mk/kk.
        Eli surkeat palkat ovat suurin syy suureen vaihtuvuuteen alalla.
        Tämä ei todellakaan sovi kaikille, ja todellakin, kutsumusammatti tämä taitaa olla :)

        Toivottavasti tästä oli jotain apua. Kysy, jos tulee jotain mieleen.


      • Tuleva vartia
        so kirjoitti:

        tässä jotain.

        Kauppa:

        Kiinniotot, jos kohteessa hyvät kamerat tai hyvä etsivä.
        Aika paljon normaaleja työaikoja (7h-12h)
        Tutustuu moniin uusiin ihmisiin.
        Kauppakeskuksissa mukavaa kun on useampia vartijoita apuna.
        - Kohteet joissa työntelet kärryjä, siirtelet koreja, täydennät muovikasseja yms. kaikkea vartiointiin liittymätöntä.
        - Pienet kaupat joissa olet yksin humalaisten ja narkkien kanssa (Alepat, Sestot, Alkot yms.).
        - Pienempi liksa. Enimmäkseen päivä ja iltavuoroja.

        Piirivartiointi(auto)

        Isompi liksa. Johtuen yövuoroista. Päiväpiirejä on aika vähän.
        Pitkät vapaat.
        Pysyy kunnossa. Paljon kävelyä kohteissa.
        Voit joskus kohdata jopa murtovarkaan :)
        - Pitkät työvuorot (10h-16h)
        - Yksinäistä. Tämä voi olla jollekin plussaa.
        - Itse inhosin sitä ravaamista paikasta toiseen.
        - Voi olla hyvinkin leppoisaa tai hemmetin kiireistä, riippuu piiristä.

        Paikallisvartiointi on oikeastaa edellisten sekoitusta. Voi olla pelkkää päivävuoroa, pelkkää yötä tai molempia. Voi olla kauppakeskusmaisia kohteita, mutta enimmäkseen yrityksiä. Itse olen paikalliskohteessa.

        Palkasta sen verran, että tein nykyisessa kohteessani ennen pelkkää päivävuoroa arkisin ja palkkani oli 8500mk/kk nyt teen samassa kohteessa pelkkää yövuoroa ja tienaan n. 10500mk/kk.
        Eli surkeat palkat ovat suurin syy suureen vaihtuvuuteen alalla.
        Tämä ei todellakaan sovi kaikille, ja todellakin, kutsumusammatti tämä taitaa olla :)

        Toivottavasti tästä oli jotain apua. Kysy, jos tulee jotain mieleen.

        Juu sun viestissä oli paljon asioita joita en oikein tienyt eli suuri kiitos.Mites noissa autopiireissä meneen työ/vapaa päivät.No kyllä mulle 8000-10500mk/kk riittää oikein hyvin.Edellisessä duunissa (tullivarasto) sai tehdä sikana duunia että sai 12000mk/kk.Nyt pitää sit vaan mennä duuniin niin sitten sen näkee että onko musta vartiaksi.


      • so
        Tuleva vartia kirjoitti:

        Juu sun viestissä oli paljon asioita joita en oikein tienyt eli suuri kiitos.Mites noissa autopiireissä meneen työ/vapaa päivät.No kyllä mulle 8000-10500mk/kk riittää oikein hyvin.Edellisessä duunissa (tullivarasto) sai tehdä sikana duunia että sai 12000mk/kk.Nyt pitää sit vaan mennä duuniin niin sitten sen näkee että onko musta vartiaksi.

        on mulla kuukaudessa n. 8kpl. Vuorot on 16h/laaki.
        Siellä on pari 4-5 vapaapäivän jaksoa.

        Onnea opiskeluun ja työuralle. Tältä alalta ei hevillä työt lopu.


      • ei ymmärrä
        so kirjoitti:

        on mulla kuukaudessa n. 8kpl. Vuorot on 16h/laaki.
        Siellä on pari 4-5 vapaapäivän jaksoa.

        Onnea opiskeluun ja työuralle. Tältä alalta ei hevillä työt lopu.

        Miten tuollaisella palkalla tulee toimeen nyky-yhteiskunnassa?? En tosiaankaan käsitä!! Jos sillä hengissä kituuttelee niin mitään ei voi hankkia, esim. autoa tai asuntoa, ei mitenkään! Jos esim. tupakoit niin sun on vähennettävä sitten ruokamenoja, näin se on. Kyllä vartijat on sellainen päähänpotkittu ammattikunta! Teillä ei ole nähtävästi liittoa joka ajaisi teille paremmat palkat? Siivoojatkin menevät palkoissa ohi, taitaa liksanne olla jotain assan vessan kassanhoitajan luokkaa...


      • Entinen vartija
        ei ymmärrä kirjoitti:

        Miten tuollaisella palkalla tulee toimeen nyky-yhteiskunnassa?? En tosiaankaan käsitä!! Jos sillä hengissä kituuttelee niin mitään ei voi hankkia, esim. autoa tai asuntoa, ei mitenkään! Jos esim. tupakoit niin sun on vähennettävä sitten ruokamenoja, näin se on. Kyllä vartijat on sellainen päähänpotkittu ammattikunta! Teillä ei ole nähtävästi liittoa joka ajaisi teille paremmat palkat? Siivoojatkin menevät palkoissa ohi, taitaa liksanne olla jotain assan vessan kassanhoitajan luokkaa...

        37,5 mk:n tuntipalkalla ei mielestäni kannata tapella jossain kälyisessä Alepassa narkkarien kanssa ja uhrata omaa terveyttään. Ite oli 5 kk Alepa-piirissä ja ei ainakaan mulle sopinut.


      • so
        ei ymmärrä kirjoitti:

        Miten tuollaisella palkalla tulee toimeen nyky-yhteiskunnassa?? En tosiaankaan käsitä!! Jos sillä hengissä kituuttelee niin mitään ei voi hankkia, esim. autoa tai asuntoa, ei mitenkään! Jos esim. tupakoit niin sun on vähennettävä sitten ruokamenoja, näin se on. Kyllä vartijat on sellainen päähänpotkittu ammattikunta! Teillä ei ole nähtävästi liittoa joka ajaisi teille paremmat palkat? Siivoojatkin menevät palkoissa ohi, taitaa liksanne olla jotain assan vessan kassanhoitajan luokkaa...

        tuolla summalla toimeen tulee. Autokin on josta joka kuukausi maksetaan. Riippuu varmaan paljon myös vaimon tuloista.

        Liitto on olemassa joskin munaton sellainen. Valitettavasti palkkaus riippuu paljon alan koulutuksesta. Onneksi useammat alan firmat ovat alkaneet kouluttamaan vartijoitaan paremmin mm. Vartijan ammattitutkinto.


      • vartija teollisuudessa
        ei ymmärrä kirjoitti:

        Miten tuollaisella palkalla tulee toimeen nyky-yhteiskunnassa?? En tosiaankaan käsitä!! Jos sillä hengissä kituuttelee niin mitään ei voi hankkia, esim. autoa tai asuntoa, ei mitenkään! Jos esim. tupakoit niin sun on vähennettävä sitten ruokamenoja, näin se on. Kyllä vartijat on sellainen päähänpotkittu ammattikunta! Teillä ei ole nähtävästi liittoa joka ajaisi teille paremmat palkat? Siivoojatkin menevät palkoissa ohi, taitaa liksanne olla jotain assan vessan kassanhoitajan luokkaa...

        Palkat ovat huonot.Itsekin tienaan vuodessa sen
        135-140 tonnia.En suosittele perheellisille.
        Mutta itse poikamiehenä pärjään tällä palkalla.
        Perustunti palkka 48 euroina 10.


    • vartija -79

      Näkyy olevan tälläkin alalla hurjasti vaihtelua. Palkat, vuorot ym. riippuu varmaankin aika paljon firmasta ja siitä missä päin Suomea työsekentelee. Omassa työpaikassani vuoroja on huomattavasti enemmän kuin "so" kertoi ja palkka on pienempi. Toisaalta puutteita korvaa hyvä työporukka ja itsenäinen työ. Vartijan homma on siis haittapuolista huolimatta mielestäni ihan ok. Tosin eläkeikään sitä tuskin jaksaa tehdä.

    • Vartijan vaimo

      Niin, ensinnäkin vartija kirjoitetaan J:llä, sorry vaan mutta minua häiritsi väärin kirjoitus.
      Mieheni on vartija, ja hän ansaitsee n. 130 - 140 tuhatta markkaa vuodessa, eli ei se nyt aivan surkea palkka ole. Hän on "porttivahtina" eräässä suuressa yrityksessä. Työ on jatkuvaa kolmivuorotyötä, ja aika stressaavaa. Mutta jos vertaa sitä levyseppähitsaajan työhön missä hän ennen oli, ei vaihtaisi poiskaan.
      Lapsiperheessä on välillä hankala nukkua päivisin kun lapset metelöivät, mutta aika hyvin hän on saanut nukuttua kuitenkin.

      • ex-väijy

        Onko 130-140 tuh. vuodessa sellainen? HAH, sanon minä! Tuollaisesta koiran virasta saisi maksaa enemmän, vartijat ovat kaikkien kusitolppia!


    • *

      mmmm :)

    • Anonyymi

      saatana perkele jarmo laitan vartijat solmuun

    • Anonyymi

      Mikähän se sellanen vartia on? 😎

      • Anonyymi

        vartialla on kaijutin.


    • Anonyymi

      Siinä sanassa on myös J.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe