Anopin puhetyyli

Kymysys

Olemme molemmat huomanneet poikaystäväni kanssa kuinka hänen äitinsä puhuu minulle korkeammalla äänellä kuin muille. Anopilla ei ole omaa tyttöä ja olen ensimmäinen naispuolinen, joka liittyy heidän perheeseensä. Anoppi kohtelee minua todella nätisti ja on mukava.
Onko äänen korkeuden korottaminen jokin puolostuskeino, jolla hän osoittaa suojaavansa perhettään minulta?

9

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirkuttaja

      Kyse taitaa olla siitä että puhuu sinulle kuin nainen toiselle. Ei todellakaan mikään puolustuskeino. Itsekkin puhun tyttärelleni jotenkin kirkkaammalla tai korkeammalla äänellä kuin miehille.. Eli naisten kesken tulee sellainen heleämpi äänensävy käyttöön. Varsinkin kun haluaa antaa iloisen vaikutelman. Elikkä tarkoitus lienee olla ystävällisempi kuin miehille..

    • anoppi, miniä

      Hänhän puhuu sinulle kuin lapselle. Äidit korottavat ääntään kun juttelevat pienten lastensa kanssa. Ei siis ole puolustuskeino, vaan osoittaa läheisyyttä ja halua tulla lähelle. Ehkä pitää sinua lähes oman lapsen asemassa. Olet ihan onnellisessa asemassa. Ei kannata huolestua ollenkaan. Ilmeisesti olet enemmän kuin hyväksytty perheeseen.

      • piparminttuli

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Yleensä se on toisin päin . Kun puhutaan lapselle madalletaan ääntä ja äänen sävyyn tulee lämmin sävy.
        Vai oletko niitä jotka huutaa lapsilleen ja olet unohtanu miten lapselle tulee puhua.
        Ei lapset ole kuuroja.


    • Ihmettelijä

      Kerrot, että anoppi kohtelee sinua hyvin. Mikä ihmeen ajatusmalli sinun päässäsi pyörii, kun olet sen avulla saanut kehitettyä tällaisen "puolustuskeino-suojaus"-ajatuksen anoppisi puhetavasta?! - Edellä on onneksi tuotu esille positiivisia ja realistisia näkemyksiä tilanteeseen :)

    • herttaista

      Olen huomannut että jotkut naiset puhuvat toisilleen korkeammalla äänellä korostaen sillä asetelmaa "me naiset". ja jopa jotkut miehet puhuvat naisille korkeammalla äänellä. Minusta se on jonkinlaista vastapuolen huomioimista, halutaan olla samalla viivalla toisen kanssa. Jos anopillasi ei ole tytärtä, olet ehkä hänelle hyvinkin tärkeä naispuolinen läheinen, ja hän huomaamattaan korostaa yhteenkuuluvuuttanne ääntä muuntamalla. Ei siis mikään negatiivinen viesti, vaan itse asiassa aika herttaista.

      Itse tunnistan heti äänestä, puhuuko mieheni puhelimessa naiselle vai miehelle. Naiselle puhutaan korkeammalla ja pehmeämmällä äänellä, miehelle matalammalla ja kovemmalla. :)

    • tarkkailija

      Sehän on luonnollista että puheääni muuttuu huomaamatta sen mukaan kelle puhutaan. Olen huomannut että myös ihmisten ilmeet ja asennot myötäilevät joskus toisten ilmeitä ja tapaa liikkua. Olet tulkinnut sen väärin puolustuskeinoksi, vaikka se on osoitus yhteenkuulumisen ja samastumisen halusta.

    • kikkikiikiik

      Toisaalta minun anoppini korottaa ääntään kiekuvaksi kun hänellä menee hermot (siis usein).. Se kannattaa toki ottaa huomioon että kirkas ja kimeä nk "kanamainen" kova äännähtely on ns "vaaran merkki" ja parempi hävitä takavasemmalle ennen kuin kiekuja innostuu ääntämään liikaa. Meillehän on anoppi syöksynyt sisälle huutamaan täysillä.. ja vetänyt milloin mitäkin draamaa poikansa nenän edessä. Kyllä siinä ärräpäätkin lenteli ja naama punoitti anopilla. Ei voinut oikein fiiliksistä erehtyäkään.

      • tarkkailija

        Haha, toki jokainen ymmärtää, että kirkuminen ja huutaminen osoittaa jotain negatiivista. Hermojen menetyksenkin varmaan tunnistaa jokainen ja osaa tehdä eron siihen mikä on muuten vaan äänensävyn vaihtelua. Oletin ettei aloittajan anoppi kuitenkaan puhu hänelle kirkumalla?

        Kiinnittäisin vielä huomiota siihen, että oma negatiivisuus ja epäluuloisuus voi johtaa tekemään virheellisiä tulkintoja toisen puheesta. Omat kielteiset tunteet tulkitaan vastapuolen tunteiksi, vaikka hänellä ei olisi mitään kielteistä mielessään.


    • piparminttuli

      Enpä usko. Mutta kysy suoraan mitä mieltä hän on. Mikä sinun paikka on hänen mielestään siinä perheessä. Sain jotenkin sellaisen vaikutelman että teillä on muuten aika lämpimät välit. Juttelemalla ne asiat yleensä selviää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe