Olemme molemmat huomanneet poikaystäväni kanssa kuinka hänen äitinsä puhuu minulle korkeammalla äänellä kuin muille. Anopilla ei ole omaa tyttöä ja olen ensimmäinen naispuolinen, joka liittyy heidän perheeseensä. Anoppi kohtelee minua todella nätisti ja on mukava.
Onko äänen korkeuden korottaminen jokin puolostuskeino, jolla hän osoittaa suojaavansa perhettään minulta?
Anopin puhetyyli
9
417
Vastaukset
- sirkuttaja
Kyse taitaa olla siitä että puhuu sinulle kuin nainen toiselle. Ei todellakaan mikään puolustuskeino. Itsekkin puhun tyttärelleni jotenkin kirkkaammalla tai korkeammalla äänellä kuin miehille.. Eli naisten kesken tulee sellainen heleämpi äänensävy käyttöön. Varsinkin kun haluaa antaa iloisen vaikutelman. Elikkä tarkoitus lienee olla ystävällisempi kuin miehille..
- anoppi, miniä
Hänhän puhuu sinulle kuin lapselle. Äidit korottavat ääntään kun juttelevat pienten lastensa kanssa. Ei siis ole puolustuskeino, vaan osoittaa läheisyyttä ja halua tulla lähelle. Ehkä pitää sinua lähes oman lapsen asemassa. Olet ihan onnellisessa asemassa. Ei kannata huolestua ollenkaan. Ilmeisesti olet enemmän kuin hyväksytty perheeseen.
- piparminttuli
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Yleensä se on toisin päin . Kun puhutaan lapselle madalletaan ääntä ja äänen sävyyn tulee lämmin sävy.
Vai oletko niitä jotka huutaa lapsilleen ja olet unohtanu miten lapselle tulee puhua.
Ei lapset ole kuuroja.
- Ihmettelijä
Kerrot, että anoppi kohtelee sinua hyvin. Mikä ihmeen ajatusmalli sinun päässäsi pyörii, kun olet sen avulla saanut kehitettyä tällaisen "puolustuskeino-suojaus"-ajatuksen anoppisi puhetavasta?! - Edellä on onneksi tuotu esille positiivisia ja realistisia näkemyksiä tilanteeseen :)
- herttaista
Olen huomannut että jotkut naiset puhuvat toisilleen korkeammalla äänellä korostaen sillä asetelmaa "me naiset". ja jopa jotkut miehet puhuvat naisille korkeammalla äänellä. Minusta se on jonkinlaista vastapuolen huomioimista, halutaan olla samalla viivalla toisen kanssa. Jos anopillasi ei ole tytärtä, olet ehkä hänelle hyvinkin tärkeä naispuolinen läheinen, ja hän huomaamattaan korostaa yhteenkuuluvuuttanne ääntä muuntamalla. Ei siis mikään negatiivinen viesti, vaan itse asiassa aika herttaista.
Itse tunnistan heti äänestä, puhuuko mieheni puhelimessa naiselle vai miehelle. Naiselle puhutaan korkeammalla ja pehmeämmällä äänellä, miehelle matalammalla ja kovemmalla. :) - tarkkailija
Sehän on luonnollista että puheääni muuttuu huomaamatta sen mukaan kelle puhutaan. Olen huomannut että myös ihmisten ilmeet ja asennot myötäilevät joskus toisten ilmeitä ja tapaa liikkua. Olet tulkinnut sen väärin puolustuskeinoksi, vaikka se on osoitus yhteenkuulumisen ja samastumisen halusta.
- kikkikiikiik
Toisaalta minun anoppini korottaa ääntään kiekuvaksi kun hänellä menee hermot (siis usein).. Se kannattaa toki ottaa huomioon että kirkas ja kimeä nk "kanamainen" kova äännähtely on ns "vaaran merkki" ja parempi hävitä takavasemmalle ennen kuin kiekuja innostuu ääntämään liikaa. Meillehän on anoppi syöksynyt sisälle huutamaan täysillä.. ja vetänyt milloin mitäkin draamaa poikansa nenän edessä. Kyllä siinä ärräpäätkin lenteli ja naama punoitti anopilla. Ei voinut oikein fiiliksistä erehtyäkään.
- tarkkailija
Haha, toki jokainen ymmärtää, että kirkuminen ja huutaminen osoittaa jotain negatiivista. Hermojen menetyksenkin varmaan tunnistaa jokainen ja osaa tehdä eron siihen mikä on muuten vaan äänensävyn vaihtelua. Oletin ettei aloittajan anoppi kuitenkaan puhu hänelle kirkumalla?
Kiinnittäisin vielä huomiota siihen, että oma negatiivisuus ja epäluuloisuus voi johtaa tekemään virheellisiä tulkintoja toisen puheesta. Omat kielteiset tunteet tulkitaan vastapuolen tunteiksi, vaikka hänellä ei olisi mitään kielteistä mielessään.
- piparminttuli
Enpä usko. Mutta kysy suoraan mitä mieltä hän on. Mikä sinun paikka on hänen mielestään siinä perheessä. Sain jotenkin sellaisen vaikutelman että teillä on muuten aika lämpimät välit. Juttelemalla ne asiat yleensä selviää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227