Äitini opetus.

Kerran tyttö

Oman elämäni käännekohta.. Kun olin n. 10vuotta tajusin mistä elämässä on kyse.
Siihen saakka ja siitäkin eteenpäin äitini on ruoskinut minua sanoillaan luullen kaltaisensa tyttären tarvitsevan kovetusta elämään tulevia koettelemuksia varten. Hän on kiero ja manipuloiva ihminen, joka ei luota keneenkään ilman todisteita. Kaiken hän kääntää aina muiden syyksi ja on niin perkuleen "viisas" että vain katsomalla asioiden ytimeen voi todeta hänenkin olevan välillä väärässä. Mitään hän ei myönnä, ei korjaa jos se vaatii häneltä jotain.

Olin taas kerran itkemässä piikikkäiden sanojen jälkeen ja turvauduin taas mielikuvitukseeni miten asiat voisivat olla ja mitä omassa elämässäni tekisin toisin kuin äitini. Ajattelin lapsen ajatuksia kuinka pitäisin omia lapsiani sylissä ja kuiskuttelisin korvaan rakastavani heitä vaikka tekisivätkin joskus virheitä.
En kuitenkaan unelmoinut istuvani oman äitini syleilyssä koska kosketus olisi aina oleva täynnä piikkejä ja tulta joka satuttaa minua. Hän ei koskaan pitänyt lähellään ketään ja jos pitikin tuli se selvästi jonkin hänen pyrkimystään ajavan asian eduksi ja hänen oman syyllisyytensä pois viemiseksi. Ei. Häntä en voi pitää rakkaana äitinäni vaan äitinä jonka kommenttit sisältävät aina paljon rivien välistä tulkitsemista. Hän muistaa joka sanan, vääristelee totuutta sen mukaan mikä hänen kannaltaan on sopivaa.
Hän raastaa meitä lapsia syyllisyyden verkolla ja kahleilla jotka eivät enää minuun tehoa.

Silloin kerran sen ymmärsin, että maailmassa voi olla myös pyyteetöntä rakkautta ilman rajoja. Ilman Jeesusta en olisi tässä vaan kiukkuisessa koston kierteessä joka polttaisi minutkin vähitellen kuivaksi sisältä päin.

Nyt minulla on rakkaani, toinen ihminen, joka ei vaadi minulta kuin kohtuullisen. Olenhan ihminen.
En tule koskaan olemaan äitini harhaluuloinen vesa joka toivoisi olevansa täydellinen. Esittää toisille täydellistä on pahinta mitä voi ihminen itselleen tehdä.

Se on valhetta joka ajaa ylpeyden asiaa. Se ei koskaan anna kenenkään tulla niin lähelle, että toinen voisi huomata sen olevan vain kuori jonka alla herkkä sisus on. Se ei anna rakkaudelle siaa. Se on itsekkyyttä, itserakkautta joka ei luo mitään hyvää kantajalleen.... tai no jos elämän ainoa tavoite on näyttää muille kuinka hyvin itsellään muka menee, kun ei kehtaa nöyrtyä muiden edessä.
Rakastan silti äitiäni. Sadistista, pyyteetöntä rakkautta sanoisin.

1

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äidin tyttö

      Ensin haluaisin toivoa sinulle voimia ja jaksamista.

      Tiedän, että äitisi sanat satuttavat sinua, enkä vähättele tuntemuksiasi - olenhan tuntenut jotakin samanlaisia joskus itsekin. Tiedän kuinka syvälle sattuu, kun ihminen jolta odotat täydellistä tukea ja ehdotonta rakkautta pettää. Opin kuitenkin, en nyt aivan ymmärtämään, mutta hyväksymään oman äitini käytöksen. Kaikkihan me olemme inhimillisiä virheinemme. Oman äitini käytös johtui sairaudesta, eikä hän sille mitään voinut, hän oli uhri samalla tavalla kuin minäkin tunsin olevani. Olosuhteiden orjia olemme kai kaikki, myös sinä ja äitisi?

      Hyväksynnän puute oli minullekin kova pala. Viimein kuitenkin tajusin, että täydellisyyttä voi hakea vain itse asettamien tavoitteiden rajoissa, sillä vain silloin voi tuntea tyytyväisyyttä. Hyväksyntää voi saada muilta vasta kun on itse ensin hyväksynyt itsensä.

      Mitä haluan nyt sinulle sanoa rohkaisun sanana on, että elä ikinä sulje sydäntäsi rakkaudelta. Se on suuri voimavara, josta voit vielä ammentaa voimia, kun et tunne jaksavasi eteenpäin. Vaikka äitisi ei siihen täysipainoisesti pystynyt, ei se tarkoita ettet sinä siihen pystyisi. Karikoista ei voi tälläkään tavoin välttyä, mutta niistäkin selviää kun luottaa tulevaisuuteen.

      Upeata, että et ole menettänyt luottamustasi ja olet saanut luotua uuden ihmissuhteen. Itse en ole kyennyt vielä luottamaan toiseen ihmiseen siten.

      Joskus kun olet käsitellyt asian toivon sinun löytävän myös ymmärrystä äitiäsi kohtaan. Minä annoin omalle äidilleni anteeksi, vaikka en voikaan koskaan unohtaa kuinka syvät arvet hän sai viillettyä minuun sanoillaan. Tajusin lopulta, etten voi elää ilmankaan häntä. Olisin tehnyt itselleni väärin jos olisin yrittänyt erota jostakin, joka oli minulle kuitenkin niin tärkeä. Äidin ja tyttären välinen suhde on kuitenkin huonoimmillaankin liian syvä hukattavaksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      212
      34381
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      256
      22014
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      440
      11119
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      83
      7449
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6665
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      53
      5045
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4097
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      45
      1714
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      34
      1656
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1627
    Aihe