Onko "kiva" olla ekana?

Se Avarakatseinen

jonossa?

Toisin sanoen kerätä peräänsä (auton) monien kymmenien autojono köröttelemällä varoiksi 70 km/h kahdeksankympinalueella ja sitten sadan alueella hieman nopeutta nostaen noin 85 km /h!

Eilen tapasin (taas) tälläisen vanhan Mersun (FEL-685) kuskin Kuopion etelä- puolella, joka ei peileihin vilkuillut ja ei vahingossakaan laskenut jonoa ohitseen. (naiskuski tietysti, sorry vaan, en kuitenkaan yleistä)

Ohituksen tehokkaasti esti perässäroikuja tumma Golf. (sukulainen?)

Tekniikan maailma kirjoitti ja 60- luvulla: "Toinen auto muodostaa jonoon".

Aikoinaan Lahden - Helsingin tiellä oli viikonloppuisin katkeamattomia jonoja.
Nyt ei ole eikä jonoja muodostu, jos autokouluissa opetettaisi myös maantiellä ajamista ja inssit ja poliisit karsisivat liikenteeseen soveltumattomat luonnevikaiset kiusanhenget pois!

Muuten olen sitä mieltä, että moottoritienopeus max. olisi nostettava 130 km/h.
Eurosatandardi.

"Ihmetellä tuota soppii", miksi auto katsastetaan kerran vuodessa, (joka toinen vuosi = euronormi) ja kuljettajan kuntoa ei katsasteta ollenkaan?

P.S kimmokkeen tälle kirjoitukselle sain, kun ajelin Savossa suunnassa ja illalla luin Päätalon kirjaasta setänsä Kummun Kallen ajokortinhanginnasta ja ajotaidosta.

46

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopa joo

      Avarakatseiselta on jäänyt huomaamatta, että kyseessä oli maantie. Se on yleistä liikennealuetta ja tarkoittaa että jokaisella on siellä oikeus liikkua. Tielle on määrätty suurin sallittu ajonopeus, ei oikeastaan muita rajoituksia liikkumiselle.

      Kannattaisiko keskittyä omaan ajamiseen ja jättää netissä provoilu niille joilla on vähän parempia ideoita. Yleensä jos satasen alueella ei pääse yli 85km/h kulkevasta autoparista, vika ei ole niissä edellä menijöissä...

      • > ei oikeastaan muita rajoituksia liikkumiselle.

        Muuta liikennettä häiritsevä, tarpeettoman hidas ajo on kuitenkin kielletty erikseen.

        Paljon haitallisempaa kuin ylinopeus. Harvemmin puututaan.


      • Tuo tekniikanmaailman lausahdus on jo menneiltä ajoilta. Kyllä tänäpäivänä jonon aiheuttaja on se jonon ensimmäinen ei toinen. Ainakin jos minun taakse muodostuisi jonoa alkaisi minulla kyllä hälytyskellot soida asiassa ja alkaisin tehdä asian eteen jotain. Ajaisin sitten suurinta sallittua tai alle tai yli sen joka tapauksessa minä huolehtisin, jotta muut pääsee minusta kyllä ohi.

        Huvittavinta on, että ohitusjaistan alkaessa nuo jonon vetäjät lisäävät nopeutta ja laskevat sen ohituskaistan päätyttyä. Joten heillä on enemmän kiusan teko kuin liikenteen joustavuus mielessä. Että hoitoon ohjaamisen tarpeessa he ovat. He ovat vaarallisia, koska aiheuttavat vaaratilanteita, kun heistä moni yrittää ohi.

        KORRTI POIS MOISILTA AUTOILIJOILTA!!!!


      • Se Avarakatseinen

        Eipä ole jäänyt huomaamatta!
        Pikemminkin päinvastoin!
        Sinulta kai on jäänyt...
        Huomata SE, että tiellä on muitakin kulkijoita ja jokaisella ON "oikeus"!
        Kuvailemassani tapauksessa Se eräs jokainen on ottanut muilta oikeudet pois ja päättänyt että HÄN määrää "tahdin"; periaatteella "ei väistetä" ja ajatuksella "nuo muut ovat hurjastelijoita"!

        Jos kyseisen kuljettajan auton ominaisuudet eivät riitä tiellä olevaan max. rajoitukseen, ei kuljettajan pidä estää muta liikkujia sitä vauhtia ajamasta.

        Hitaasti ajava saattaa olla myös taidoiltaan ylikypsynyt tai huumeen-/alkoholin vaikutuksen alainen tai muuten kuvittelee olevansa yleensä yhteisissä asioissa katsoo omaavansa enemmän määräysvaltaa kun (kristillisesti ottaen) lähimmäinen) "Tehkää TE samoin heille"; väistäkää!!

        Autoparista kyllä pääsee ohi, mutta kun ne osaavat ohittajat ovat menneet, niin aina löytyy jonon lyhetessä niitä, jotka ovat tyytyväisiä siihen 85-vauhtiin ja jono pitenee (tottuneet puskurissa roikkumiseen)

        Jotenkin tulee mieleen tässäkin asiassa veltot venäläiset. Jossain on ISOssa Venäjän maassa ISOja poikia, jotka tietävät asiat paremmin ja sillä valtuudella hallitkoon sekä lypsäköön orjakansojaan. Eipä ole tietoa geeniperimässä oma-aloitteisuudesta. Muut määrätköön! Joopa joo, sormnoo!

        Ehdotat: " Kannattaisiko keskittyä omaan ajamiseen..."

        Kyllä keskityn ja autokoulun opit ovat muistissa:
        Aja oikealla!

        Ja senverran keskityn seuraamaan muiden ajamista, myös takana (peileistä) ettei minun autoni taakse jonoa muodostu jos edessä on tyhjä tie.


      • ykspointtivaan
        The_Rat kirjoitti:

        > ei oikeastaan muita rajoituksia liikkumiselle.

        Muuta liikennettä häiritsevä, tarpeettoman hidas ajo on kuitenkin kielletty erikseen.

        Paljon haitallisempaa kuin ylinopeus. Harvemmin puututaan.

        Suurin sallittu on maksiminopeus. 10-15% hitaammin ei varmaankaan luokitella vielä häiritseväksi.


      • Vie korttisi itse
        autoilija kirjoitti:

        Tuo tekniikanmaailman lausahdus on jo menneiltä ajoilta. Kyllä tänäpäivänä jonon aiheuttaja on se jonon ensimmäinen ei toinen. Ainakin jos minun taakse muodostuisi jonoa alkaisi minulla kyllä hälytyskellot soida asiassa ja alkaisin tehdä asian eteen jotain. Ajaisin sitten suurinta sallittua tai alle tai yli sen joka tapauksessa minä huolehtisin, jotta muut pääsee minusta kyllä ohi.

        Huvittavinta on, että ohitusjaistan alkaessa nuo jonon vetäjät lisäävät nopeutta ja laskevat sen ohituskaistan päätyttyä. Joten heillä on enemmän kiusan teko kuin liikenteen joustavuus mielessä. Että hoitoon ohjaamisen tarpeessa he ovat. He ovat vaarallisia, koska aiheuttavat vaaratilanteita, kun heistä moni yrittää ohi.

        KORRTI POIS MOISILTA AUTOILIJOILTA!!!!

        Jos ajaa lähellä suurinta sallittua, ei ole mitään velvoitteita tehdä yhtään mitään jos takapuskurissa roikkuu ylinopeuyrjöjä.


      • Olet juntti
        Vie korttisi itse kirjoitti:

        Jos ajaa lähellä suurinta sallittua, ei ole mitään velvoitteita tehdä yhtään mitään jos takapuskurissa roikkuu ylinopeuyrjöjä.

        Sanoo suomalainen perusjuntti. minä minä minnä saan ajaa niinkuin haluan ja en varmasti anna tilaa muille minä minä' minä


      • Kjell Pippelström
        Olet juntti kirjoitti:

        Sanoo suomalainen perusjuntti. minä minä minnä saan ajaa niinkuin haluan ja en varmasti anna tilaa muille minä minä' minä

        Sun pitäisi rentoutua jotenkin. Mulla olis keino mielessä...


      • Vie korttisi itse kirjoitti:

        Jos ajaa lähellä suurinta sallittua, ei ole mitään velvoitteita tehdä yhtään mitään jos takapuskurissa roikkuu ylinopeuyrjöjä.

        Sinulta asennevammaiselta pois kortti. Pitää ottaa muutkin liikenteessä huomioon


      • Se Avarakatseinen kirjoitti:

        Eipä ole jäänyt huomaamatta!
        Pikemminkin päinvastoin!
        Sinulta kai on jäänyt...
        Huomata SE, että tiellä on muitakin kulkijoita ja jokaisella ON "oikeus"!
        Kuvailemassani tapauksessa Se eräs jokainen on ottanut muilta oikeudet pois ja päättänyt että HÄN määrää "tahdin"; periaatteella "ei väistetä" ja ajatuksella "nuo muut ovat hurjastelijoita"!

        Jos kyseisen kuljettajan auton ominaisuudet eivät riitä tiellä olevaan max. rajoitukseen, ei kuljettajan pidä estää muta liikkujia sitä vauhtia ajamasta.

        Hitaasti ajava saattaa olla myös taidoiltaan ylikypsynyt tai huumeen-/alkoholin vaikutuksen alainen tai muuten kuvittelee olevansa yleensä yhteisissä asioissa katsoo omaavansa enemmän määräysvaltaa kun (kristillisesti ottaen) lähimmäinen) "Tehkää TE samoin heille"; väistäkää!!

        Autoparista kyllä pääsee ohi, mutta kun ne osaavat ohittajat ovat menneet, niin aina löytyy jonon lyhetessä niitä, jotka ovat tyytyväisiä siihen 85-vauhtiin ja jono pitenee (tottuneet puskurissa roikkumiseen)

        Jotenkin tulee mieleen tässäkin asiassa veltot venäläiset. Jossain on ISOssa Venäjän maassa ISOja poikia, jotka tietävät asiat paremmin ja sillä valtuudella hallitkoon sekä lypsäköön orjakansojaan. Eipä ole tietoa geeniperimässä oma-aloitteisuudesta. Muut määrätköön! Joopa joo, sormnoo!

        Ehdotat: " Kannattaisiko keskittyä omaan ajamiseen..."

        Kyllä keskityn ja autokoulun opit ovat muistissa:
        Aja oikealla!

        Ja senverran keskityn seuraamaan muiden ajamista, myös takana (peileistä) ettei minun autoni taakse jonoa muodostu jos edessä on tyhjä tie.

        Joo kyllä minäkin olen vetänyt peräkärryä takana ja seurannut peilistä mitä takana oikein tapahtuu. Yritän aina siirtyä pientareelle jos mahdollista ja alan hidastamaan nopeutta, kun ohittaja on rinnallani, jos ei pääse ohi ajan vaikka pysäkille jotta muut pääse ohi minusta


      • ei poliisi
        autoilija kirjoitti:

        Joo kyllä minäkin olen vetänyt peräkärryä takana ja seurannut peilistä mitä takana oikein tapahtuu. Yritän aina siirtyä pientareelle jos mahdollista ja alan hidastamaan nopeutta, kun ohittaja on rinnallani, jos ei pääse ohi ajan vaikka pysäkille jotta muut pääse ohi minusta

        Avarakatseinen ei todellakaan ole nimimerkkinsä mukainen, jos noin kovasti ottaa mielen päälle toisten toiminta liikenteessä.

        Ota rauhallisesti. Elä ja anna toistenkin elää. Muut mahtuvat sinne tielle, kyllä sinäkin mahdut.

        Oikeasti, liikennesäännöissä ei ole mitään velvoitetta hitaammin liikkuville väistää juuri sinua. Muutenhan rekat joutuisivat etsimään reitit, joissa ei ole 100 km/h rajoitusta ollenkaan. Mitä siitäkin tulisi..? Tiellä saa ajaa hiljempaa kuin SINÄ haluat ajaa, eikä silloin syyllisty mihinkään. Haitallisen hitaaseen ajoon ja liikenteen häirintään tarvitaan paljon muuta.


      • Ihan pitun hauska nimi!
        Kjell Pippelström kirjoitti:

        Sun pitäisi rentoutua jotenkin. Mulla olis keino mielessä...

        Pippelström......hihihiii. ..Pippelström....onpas tosi hauskanen nimi....keukeu....kjihkjih...Pippeli...kihikihi...naurattaa...olet hauska kaveri Pippelstöm....keukeu....pippelit naurattaa aina ihan hirveeesti....mminullain on aina pippelit mielessä...keukeu... ; )


      • näin varmaan
        autoilija kirjoitti:

        Sinulta asennevammaiselta pois kortti. Pitää ottaa muutkin liikenteessä huomioon

        Autoilija alias A.N:lle ei koskaan olisi pitänyt korttia antaakaan.
        (tuskin sillä lieneekään palstapellellä...)


      • Se Avarakatseinen
        ei poliisi kirjoitti:

        Avarakatseinen ei todellakaan ole nimimerkkinsä mukainen, jos noin kovasti ottaa mielen päälle toisten toiminta liikenteessä.

        Ota rauhallisesti. Elä ja anna toistenkin elää. Muut mahtuvat sinne tielle, kyllä sinäkin mahdut.

        Oikeasti, liikennesäännöissä ei ole mitään velvoitetta hitaammin liikkuville väistää juuri sinua. Muutenhan rekat joutuisivat etsimään reitit, joissa ei ole 100 km/h rajoitusta ollenkaan. Mitä siitäkin tulisi..? Tiellä saa ajaa hiljempaa kuin SINÄ haluat ajaa, eikä silloin syyllisty mihinkään. Haitallisen hitaaseen ajoon ja liikenteen häirintään tarvitaan paljon muuta.

        Ymmärrät väärin käsitteen "avarakatseinen".

        Avarakatseisuus tarkoittaa Sinun mielestäsi jonkinlaista "rähmälläänoloa" = mukautumista toisten tahtoon ja myöhemmin määräysvaltaan!

        Ei Niin...

        Vaan tarkasti ajan tapahtumia seuraten ja tarvittaessa vastarintaan ryhtyen ynnä jatkuvasti tasa-arvoa tavoitellen.

        Kuten varmaan tiedät (oletan ehkä tapauksessasi tämän väärin?) Suomessa on jo kansallisen historian perusteella suurin osa aina nöyrtynyt idän tai lännen herrojen tahtoon. Jos nyt muistellaan aiheeseen ja otsikkoon liittyen viime vuosikymmenten tapahtumia, on pahimpana esimerkkinä Suomen Tullin (HERROJEN) kusetus autoverojen ja _tullien suhteen.

        Lukipa liikennesäännöissä mitä tahansa, MINUA ei tarvitse väistää, osaan ohittaa, mutta kiusanteko jonoa muodostamalla on kaikille muille haitaksi.
        Kai siinä sivussa johonkin syyllistyy tai ainakin epäilys syntyy ... jonkin sortin kyvyttömyydestä.

        Liikkuva poliisi aikoinaan poimi hidastelijat sivuun... hyvä niin.
        Mutta NYT sen tavallisen poliisin tarkoitus on pelkästään kerätä rahaa valtion pohjattomaan kassaan, että saataisi mamujen tyhjentämään kirstuun edes pohjanpeitto.


      • miksei jengi tajuu
        Se Avarakatseinen kirjoitti:

        Ymmärrät väärin käsitteen "avarakatseinen".

        Avarakatseisuus tarkoittaa Sinun mielestäsi jonkinlaista "rähmälläänoloa" = mukautumista toisten tahtoon ja myöhemmin määräysvaltaan!

        Ei Niin...

        Vaan tarkasti ajan tapahtumia seuraten ja tarvittaessa vastarintaan ryhtyen ynnä jatkuvasti tasa-arvoa tavoitellen.

        Kuten varmaan tiedät (oletan ehkä tapauksessasi tämän väärin?) Suomessa on jo kansallisen historian perusteella suurin osa aina nöyrtynyt idän tai lännen herrojen tahtoon. Jos nyt muistellaan aiheeseen ja otsikkoon liittyen viime vuosikymmenten tapahtumia, on pahimpana esimerkkinä Suomen Tullin (HERROJEN) kusetus autoverojen ja _tullien suhteen.

        Lukipa liikennesäännöissä mitä tahansa, MINUA ei tarvitse väistää, osaan ohittaa, mutta kiusanteko jonoa muodostamalla on kaikille muille haitaksi.
        Kai siinä sivussa johonkin syyllistyy tai ainakin epäilys syntyy ... jonkin sortin kyvyttömyydestä.

        Liikkuva poliisi aikoinaan poimi hidastelijat sivuun... hyvä niin.
        Mutta NYT sen tavallisen poliisin tarkoitus on pelkästään kerätä rahaa valtion pohjattomaan kassaan, että saataisi mamujen tyhjentämään kirstuun edes pohjanpeitto.

        Avarakatseisuutta on siis ymmärtää se, että liikennevalvonnan tehtävä on kerätä rahaa mamuille.

        Case closed.


      • kYPÄ yKÄ
        autoilija kirjoitti:

        Tuo tekniikanmaailman lausahdus on jo menneiltä ajoilta. Kyllä tänäpäivänä jonon aiheuttaja on se jonon ensimmäinen ei toinen. Ainakin jos minun taakse muodostuisi jonoa alkaisi minulla kyllä hälytyskellot soida asiassa ja alkaisin tehdä asian eteen jotain. Ajaisin sitten suurinta sallittua tai alle tai yli sen joka tapauksessa minä huolehtisin, jotta muut pääsee minusta kyllä ohi.

        Huvittavinta on, että ohitusjaistan alkaessa nuo jonon vetäjät lisäävät nopeutta ja laskevat sen ohituskaistan päätyttyä. Joten heillä on enemmän kiusan teko kuin liikenteen joustavuus mielessä. Että hoitoon ohjaamisen tarpeessa he ovat. He ovat vaarallisia, koska aiheuttavat vaaratilanteita, kun heistä moni yrittää ohi.

        KORRTI POIS MOISILTA AUTOILIJOILTA!!!!

        taitaa olla päässäsi vikaa!

        hälytyskellot soi.....mikäköhän siellä päässä soi!

        EI KENNENKÄÄN TARVITSE ELÄÄ TOISTEN EHDOILLA ! ! !

        Ei myöskään liikenteessä.

        Taitaa olla noita mutu juttuja noi että kiihdytetään eikä päästetä ohi.... todella harvoin olen sellaseen törmännyt vaikka ajan 30tkm vuodessa turun motaria stadiin.

        Enkä ymmärrä miksi pitää ajaa 120 motarilla kun voi ajaa 90:kin, VAIN SEN TAKIA ETTÄ POLTTOAINETTA SÄÄSTYY.

        EI KANNATA VALITTAA ROSKAAMISESTAKAAN JOS EI VOI AJAA NIIN ETTÄ SAASTUTTAISI VÄHEMMÄN !!!!


      • näin varmaan kirjoitti:

        Autoilija alias A.N:lle ei koskaan olisi pitänyt korttia antaakaan.
        (tuskin sillä lieneekään palstapellellä...)

        En ole vielä ainuttakaan kolaria ajanut ja ajan sentään kaiken kokoisia autoja. Että pitäisikö kortti jättää noille kolari kalleille????


      • ei poliisi kirjoitti:

        Avarakatseinen ei todellakaan ole nimimerkkinsä mukainen, jos noin kovasti ottaa mielen päälle toisten toiminta liikenteessä.

        Ota rauhallisesti. Elä ja anna toistenkin elää. Muut mahtuvat sinne tielle, kyllä sinäkin mahdut.

        Oikeasti, liikennesäännöissä ei ole mitään velvoitetta hitaammin liikkuville väistää juuri sinua. Muutenhan rekat joutuisivat etsimään reitit, joissa ei ole 100 km/h rajoitusta ollenkaan. Mitä siitäkin tulisi..? Tiellä saa ajaa hiljempaa kuin SINÄ haluat ajaa, eikä silloin syyllisty mihinkään. Haitallisen hitaaseen ajoon ja liikenteen häirintään tarvitaan paljon muuta.

        Kyllä on velvollisuus 19§ "Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17


      • Se Avarakatseinen
        miksei jengi tajuu kirjoitti:

        Avarakatseisuutta on siis ymmärtää se, että liikennevalvonnan tehtävä on kerätä rahaa mamuille.

        Case closed.

        Äläs sulje vielä..

        Jos maahan, siis Suomeen tulee = tunkee maahan rikollisia venäläisiä tahi NEUVOSTO-opit saaneita ex. sos. maista Baltian maat, Romania Bulgaria tahi raiskaajia Ahfrikan maista, esim Somalia, Nigeria, níin tolkutonta on Suomen valtion vähentää rikollisuuden kasvaessa poliisien = lain valvojien määrää.

        Se nyt sattuu olevan nioin somasti, että helpoin ja nopein tapa kerätä sitä rahaa (= ensiarvoinen asia?) on nostaa bensan hintaa ja tehdä ylinopeudesta senkaltainen "rikos" , että saadaan yksityishenkilön talous sekaisin.

        Rahankeräys on myös varma tulonlähde,; autoilevalla ihmisellä on rahaa, rikollisilla ei sitä ole, ja jos on on Se rikoksella hankittua ja piiloon pistettyä.


      • 56div
        autoilija kirjoitti:

        En ole vielä ainuttakaan kolaria ajanut ja ajan sentään kaiken kokoisia autoja. Että pitäisikö kortti jättää noille kolari kalleille????

        Niin varmaan! HAH!


      • ne toimii, ihan totta!
        Se Avarakatseinen kirjoitti:

        Äläs sulje vielä..

        Jos maahan, siis Suomeen tulee = tunkee maahan rikollisia venäläisiä tahi NEUVOSTO-opit saaneita ex. sos. maista Baltian maat, Romania Bulgaria tahi raiskaajia Ahfrikan maista, esim Somalia, Nigeria, níin tolkutonta on Suomen valtion vähentää rikollisuuden kasvaessa poliisien = lain valvojien määrää.

        Se nyt sattuu olevan nioin somasti, että helpoin ja nopein tapa kerätä sitä rahaa (= ensiarvoinen asia?) on nostaa bensan hintaa ja tehdä ylinopeudesta senkaltainen "rikos" , että saadaan yksityishenkilön talous sekaisin.

        Rahankeräys on myös varma tulonlähde,; autoilevalla ihmisellä on rahaa, rikollisilla ei sitä ole, ja jos on on Se rikoksella hankittua ja piiloon pistettyä.

        Mulla on todella hyviä foliohattuja kaupan. Montako tusinaa laitetaan tulemaan?


      • Leppävirran Ville
        autoilija kirjoitti:

        Kyllä on velvollisuus 19§ "Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17

        Nämä lakipykälät ovat kyllä loogisuudessaan lyömättömiä. Jos ajorata on kapea tai mutkikas, tiellä tuskin on myöskään leveää ajokelpoista piennarta jonne voisi väistää. Ainakaan aloittajan mainitsemalla viitostiellä Kuopion eteläpuolella ei ole. Kun tie rakennettiin 50 - 60 vuotta sitten, ei liene ollut tarvettakaan.


      • Leppävirran Ville kirjoitti:

        Nämä lakipykälät ovat kyllä loogisuudessaan lyömättömiä. Jos ajorata on kapea tai mutkikas, tiellä tuskin on myöskään leveää ajokelpoista piennarta jonne voisi väistää. Ainakaan aloittajan mainitsemalla viitostiellä Kuopion eteläpuolella ei ole. Kun tie rakennettiin 50 - 60 vuotta sitten, ei liene ollut tarvettakaan.

        On muitakin vaihtoehtoja toisten ohituksen helpottamiseksi kuin pientareelle väistö. Jos et tiedä olet väärä henkilö jolle on annettu ajokortti


      • Onhan noita tapoja
        autoilija kirjoitti:

        On muitakin vaihtoehtoja toisten ohituksen helpottamiseksi kuin pientareelle väistö. Jos et tiedä olet väärä henkilö jolle on annettu ajokortti

        Kävisikö esimerkiksi tuo samassa lakipykälässä ehdotettu nopeuden vähentäminen? Tosin kapealla tiellä se ei muuta vaikuta kuin, että jono kulkee hitaammin.

        Pysäkille ei voi seitsemänkympin vauhdista suoraan vetäistä eikä jarruttaakaan voi, kun ohitushimoinen Passat kyttää perässä viiden metrin päässä.


      • (inlove)(inlove)
        kYPÄ yKÄ kirjoitti:

        taitaa olla päässäsi vikaa!

        hälytyskellot soi.....mikäköhän siellä päässä soi!

        EI KENNENKÄÄN TARVITSE ELÄÄ TOISTEN EHDOILLA ! ! !

        Ei myöskään liikenteessä.

        Taitaa olla noita mutu juttuja noi että kiihdytetään eikä päästetä ohi.... todella harvoin olen sellaseen törmännyt vaikka ajan 30tkm vuodessa turun motaria stadiin.

        Enkä ymmärrä miksi pitää ajaa 120 motarilla kun voi ajaa 90:kin, VAIN SEN TAKIA ETTÄ POLTTOAINETTA SÄÄSTYY.

        EI KANNATA VALITTAA ROSKAAMISESTAKAAN JOS EI VOI AJAA NIIN ETTÄ SAASTUTTAISI VÄHEMMÄN !!!!

        Jos joutuu maksamaan käyttövedestä, niin silloin kannattaa lasi täyttää tosi hitaasti, eiks joo... Sehän säästää vettäkin jos se kuluu tosi hitaasti, eiks jo


    • hyväpuoli

      Hyvä näkyvyys , ei ketään edessä. Heikkotehoset ritsatkin pysyy takana.. Eivät pääse ohi mopokoneillaan!

    • Redneck Baboons

      "Ihmetellä tuota soppii", miksi auto katsastetaan kerran vuodessa, (joka toinen vuosi = euronormi) ja kuljettajan kuntoa ei katsasteta ollenkaan?"

      Tuo kuljettajan katsastamattomuus on tosiaan auton katsastusta paljon pahempi yhteiskunnallinen ongelma. Jos kuski on varsinkin nupistaan kunnossa, osaa hän pitää autonkin kunnossa. Silloin luulisi että joka toinen vuosi auton katsastuksessa riittäisi.

      Ja sitten taas kääntäen: Miksi rattijuopolta otetaan kortti pois? Kuka ajaa kortilla? Auto on paljon näppärämpi ja siksi SE pitäisi ottaa pois eikä kortti.

    • Heli_Noppa

      Joku ajaa 10-15km/h alle ja joku yli rajoituksen. Näistä jälkimmäinen rikkoo lakia, ensimmäinen ei. Maantiellä pääsee aina ohi ellei ole liian lähellä roikkuva nysvääjä joka tarvitsee 3km ohituskaistaa ohittamiseen.

    • ikäloppu

      nopeusmittarin näyttämä lukema pitäisi tarkistaa ja selvin numeroin kertoa se auton omistajalle. muutenkin tää liikennekäyttäytyminen on Suomessamme vähän lapsen asteella : minä ensin ja muut vasta sitten

    • Eka on paras

      On. Menen aina junassakin ekaan vaunuun että voin olla ekana asemalla.

    • werfwewwww

      Hieno elämys kun jonon muodostaa perässä roikkujat, koita sitten ohittaa tälläistä kahden rekan pituista jonoa, pitäisi ottaa hirveä ylinopeus että
      se onnistuu.

      Työkoneidenkin taakse jäädään junnaamaan 20km/h.

    • Kannattas miettii

      Miksi pitää ajaa 120 motarilla kun voi ajaa 90:kin, VAIN SEN TAKIA ETTÄ POLTTOAINETTA SÄÄSTYY. Ajasssa ei säästä juuri mitään.

      EI KANNATA VALITTAA ROSKAAMISESTAKAAN JOS EI VOI AJAA NIIN ETTÄ SAASTUTTAISI VÄHEMMÄN !!!!

      • Se Avarakatseinen

        Siksi pitää ajaa 130 että ehtii!
        Tulevien suekuntien alueella joutuu virkahenkilöstö liikkumaan keskuspaikalta toisiin ts. entisiin keskuksiin.
        Tajuat kai , että sillä on merkitystä onko virkailija tunnin ajamisensa jälkeen 130 ( nopea ja nykyaikainen) vai 75 km:n (varoo ajamasta yli 80) päässä?

        Taivalkoskella rakennusmestari/rakennustarkastaja Kalle Päätalo teki virkamatkansa polkupyörällä, 18 km/h, 1950-1952.

        Jos kunnan raja on noin 50 km päässä kirkonkylästa, saattoi perillä virka-asioiden hoitoon ja tarkastuksiin = tuottavaan työhön
        jäädä aikaa reilu tunti!
        Nyt kunta- tai hallintoraja on paljon kauempana.

        Suomalainen saastuttaminen on pisara meressä, jättäköön NE saastuttamatta nissä maissa, missä aina aurinko paistaa!

        Kannattais´ miettii...


      • mitään mietittävää
        Se Avarakatseinen kirjoitti:

        Siksi pitää ajaa 130 että ehtii!
        Tulevien suekuntien alueella joutuu virkahenkilöstö liikkumaan keskuspaikalta toisiin ts. entisiin keskuksiin.
        Tajuat kai , että sillä on merkitystä onko virkailija tunnin ajamisensa jälkeen 130 ( nopea ja nykyaikainen) vai 75 km:n (varoo ajamasta yli 80) päässä?

        Taivalkoskella rakennusmestari/rakennustarkastaja Kalle Päätalo teki virkamatkansa polkupyörällä, 18 km/h, 1950-1952.

        Jos kunnan raja on noin 50 km päässä kirkonkylästa, saattoi perillä virka-asioiden hoitoon ja tarkastuksiin = tuottavaan työhön
        jäädä aikaa reilu tunti!
        Nyt kunta- tai hallintoraja on paljon kauempana.

        Suomalainen saastuttaminen on pisara meressä, jättäköön NE saastuttamatta nissä maissa, missä aina aurinko paistaa!

        Kannattais´ miettii...

        Ei sillä viranhaltijalla mihinkään oo kiire. Virka-aikaa riittää ja ajoneuvo on työnantajan vuokraama, mikäs siinä körötellessä.

        Jos sulla on jatkuvasti kiire, kokeile lähteä vähän aikaisemmin liikkeelle.


      • Masalan Masa
        Se Avarakatseinen kirjoitti:

        Siksi pitää ajaa 130 että ehtii!
        Tulevien suekuntien alueella joutuu virkahenkilöstö liikkumaan keskuspaikalta toisiin ts. entisiin keskuksiin.
        Tajuat kai , että sillä on merkitystä onko virkailija tunnin ajamisensa jälkeen 130 ( nopea ja nykyaikainen) vai 75 km:n (varoo ajamasta yli 80) päässä?

        Taivalkoskella rakennusmestari/rakennustarkastaja Kalle Päätalo teki virkamatkansa polkupyörällä, 18 km/h, 1950-1952.

        Jos kunnan raja on noin 50 km päässä kirkonkylästa, saattoi perillä virka-asioiden hoitoon ja tarkastuksiin = tuottavaan työhön
        jäädä aikaa reilu tunti!
        Nyt kunta- tai hallintoraja on paljon kauempana.

        Suomalainen saastuttaminen on pisara meressä, jättäköön NE saastuttamatta nissä maissa, missä aina aurinko paistaa!

        Kannattais´ miettii...

        Eli roskatki vaan mettään....

        pisara meressähän sekin.


        Turha lapsiakaan opettaa heittää jätskipaperi roskakoriin.


    • töiläÄ

      "Kannattais´ miettii..."

      Niin muuten kannattaisi, ja kollektiivisesti.

    • Koittakaa vain

      miettiä ja varata sitä aikaa liikuessa paikasta A paikkaan B ja takasin.Mitä teet jos minutti aikaisemmi olet paikassa Aassa tai Beessä.

      • M A R A

        Ei ole ylinopeutta ajavilla järkeenkäypää selitystä selitystä käyttämäänsä ajotapaan.
        Tuskin edes ajattelevat tekevänsä mitään väärin ajamalla rajoitusta nopeammin.

        Aikatauluttaminen ei ole onnistunut jos ei kykene noudattamaan pelisääntöjä, hyvä syy olisi miettiä mitä kiirehtimisellä voitetaan.

        Tietysti jos on oravanpyörässä eikä osaa omatoimisesti ajatella olisiko muuta vaihtoehtoa kuin jatkuva kiire, niin . . .


      • Se Avarakatseinen
        M A R A kirjoitti:

        Ei ole ylinopeutta ajavilla järkeenkäypää selitystä selitystä käyttämäänsä ajotapaan.
        Tuskin edes ajattelevat tekevänsä mitään väärin ajamalla rajoitusta nopeammin.

        Aikatauluttaminen ei ole onnistunut jos ei kykene noudattamaan pelisääntöjä, hyvä syy olisi miettiä mitä kiirehtimisellä voitetaan.

        Tietysti jos on oravanpyörässä eikä osaa omatoimisesti ajatella olisiko muuta vaihtoehtoa kuin jatkuva kiire, niin . . .

        NyT Ei tässä ketjussa ole kyse Ylinopeutta ajavista, eikä selityksistä., vaan siitä joidenkin ajotavasta, millä TEHOKAASTII aiheutetaan jononmuodostumista.

        (siitä väärinkin tekemisestä voidaan olla monta mieltä!)

        Pelisääntöjen noudattaminen kai tarkoittaa myös niitä, jotka pelaavatkin omilla säännöillään ja Ikään kuin periaatteessa eivät suostu ajamaan yli 80 km/h ...
        "se kun on niin vaarallista".
        (jotkut tyypit eivät käytä turvavyötä; se kun on niin vaarallista")

        Autolla ajaminen käy työstä. Ja SE on monelle enemmän (aina) kuin kokopäivätyö!
        Kun parisataa (200) km ajettuasi pääset työn ääreen, esim. neuvottelu, tarkastus, katselmus tms. et suinkaan ole parhaimmillasi, jos joudut tuhlaamaan aikaa joidenki pöislöiden järjestämissä jonoissa!

        Sattuneesta syystä olen joutunut ajamaan avauksessanin mainitsemani tie-osuuden nyt muutaman kerran uudelleen ja selvinnyt perille nopeasti = normaalissa ajassa.
        Esim. rekka-autot , eli ammattiautoilijat antavat hienosti tietä ja vilkulla ilmoittavat heti kun ohitus on mahdollinen.

        Tieosuus on kuulema suunniteltu rakennettavaksi uudelleen ja uuteen linjaukseen.
        Saas nähdä, kuinka paljon LIITO-ORAVAN pas-koja rupeaa löytymään?


    • a siantuntia

      kylllä nimenomaa rajotus merki kertoo surimman salitun nopeden saa ajaa myö hiljenpää esi merkiksi itse yritän aina ola ajamatta yli nopetta korkentaan mitarin mukaan sen verran kun on rajotus on rentotatavanpaa kun ei tarvise koko ajan kytätä mitaria vaki nopeus säätin kyllä on muta on talodeliselisempaa ajaa ilman nin ja myö s kulutus on paljon pienenee jos ajaa 80 veratuna 100 kenekään ei ole pako ajaa yli nopetta jos haluta ajaa kovenpaa niin saa mennä ohi

      • Kirj Virhie

        No ainakaan mikään oikeinkirjoituksen asiantuntija et ainakaan ole.


    • onsekivaaekanaolla

      On varmasti kivaa olla ekana jonossa. Kyttäämässä sitä mittaria koko matkan ajan, ettei se kamera varmasti välähdä miettimättä sekuntiakaan, oisko se mittari vaikka vähän rikki.
      Siksi sitä motarin noppeutta ei lasketa ylemäs, ko tässä maassa se kuljettajan tutkiminen on aika laisulla pohjalla. Vaikka oisit kuinka dementoitunut ja saat testin läpi senku körryytät menemään. Eikös sinne motarille paljon tule niitä 60 kuskeja, eikä aina ole kyseessä ikä vaan vauhti. Ihmeellisintä noissa on se, että vaikka se hassusti ajava auto ois huomattu jo viisi kilometriä ennen motarille tuloa on sen perseessä pakko yrittää motarille asti kirvaten.
      Anteeksi, mulla oli tapana jäähä rampille matelemaan moisen nähdessäni ja kun koko jonon päästin jatkamaan saatin se silti kiinni suomen lyhyillä rampeilla.

      Kyllä niitä kuskeja kannattaisi syynätä paremin. Joka vuosi neljäänkympinvälein inssi, ajokortti ja täyvellinen viikonmittainen lääkärin testiarvio, niin saadaan asennevammasetkin tien päältä pois.

      Jos mie en ohita, mie jätän turvavälin sata kuskia ohittaa mut, mutta 10 paviaania jää mun taakse persiiseen roikkumaan. Kysyn miksi? Kun kolmen perseessäni roikkuvan auton jälkeen muidenkin ohittelut harvenee.

      Ei tähän maahan kannata motarien nopeutta nostaa vaan laskia. Ei me osata kummiskaan ajaa.

    • hohohohoho

      Rekisterinumeroa ei kannattaisi julkaista netissä, koska voit joutua siitä vastuuseen. Kuljettajan tiedot ovat sillä haettavissa.

      Avarakatseinen taitaa ollakin kapeakatseinen ja on se autolla ajaminenkin hänelle yhtä helevettiä, kun muut eivät osaa ajaa autolla, mutta hän osaa niin mainiosti, että haluaisi edelle, mutta kun ei osaa itse ohittaa niin se keljuttaa.

      Jos keskittyisit omaan ajamiseesi ja vaikka pitäisit turvavälin ja tajuaisit, ettei sulla todennäkösesti ehkä olekaan kiire minnekään, kun noinkin pitkään jaksat asiasta jauhaa.

      • Se Avarakatseinen

        Enhän minä aina ole autonratissa ja tällä keskustelupalstalla pääsee ikäänkuin tutustumaan näitten liikenteessä toisinajattelijoiden järjenjuoksuun (esim. Sinun):

        "Onko kiva olla ekana?

        Autolla ajo Suomessa on valitettavasti "jokamiehenoikeus", kuten metsämarjojen poiminta. Eikö SInua yhtään ihmetytä, miten auto katsastetaan, mutta ajotaidon säilymien oletetaan säilyvän liikenekelpoisena vuodesta vuoteen?

        Tekstisi kuuluisi sekavuudessaan nimim. hohohoho.... HUU HAA -palstalle.

        Vastaa nyt kuitenkin tarkemmin tarkemmin otsiko kysymykseen: Onko KIVA....?


    • ...

      Jos haluan ajaa hitaammin kuin mitä nopeusrajoitusmerkki sanoo, entä sitten?? Ei sitä ole kielletty. Jos takana olevat haluavat ohittaa niin siinä ohittakoot....

      • Se Avarakatseinen

        Juuri "oikea" asenne.
        Entä teetkö mitään ikäänkuin aktiivisesti, kun huomaat takanasi kilometrin jonon?

        Jono ei tietysti johdu Sinusta vaan niistä 1-3 nynnystä, jotka perässäsi roikkuvat, eivätkä jätä turvaväliä, eivätkä uskalla = osaa ohittaa.
        Yleensä niissä ja Sinussa on Se vika, että kiihdytääte vauhtia, kun ohituskaista alkaa. (tutkittu asia) Vauhdin lisääminen taas johtuu siitä, ettei leveä tie ole niin pelottava kuin kapea näille "silmävikaisille".

        (vahdin lisääntyessä näkökenttä kapenee)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      44
      9101
    2. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      78
      5572
    3. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      1
      4790
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      38
      4044
    5. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      54
      3543
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      54
      3372
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      28
      3228
    8. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      45
      2470
    9. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      34
      2012
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      212
      1778
    Aihe