mikä vittu tää tilanne on olevinaan?

aaaivan

Hei. Olen 15vuotias teini. Yksin kertaisesti ahidistava ongelmani on että vanhempani ovat tapelleet jo 2vuotta. Kaikki alkoi siitä kun isästäni tuli alkoholisiti. Se vuosi oli minulle rankka. Koska en päässy pois tilanteesta kun vanhempani tappelivat. Oisin päässyt mutta äitinin ei antanut minun lähteä kotoa. Nyt olemme päässet siihen pisteeseen että isäni ei juo enään alkoholia. No ongelmia on edelleen yksi tavallisimpia ongelmiamme on rahan pula. Perheeni on taas ottanut lainaa ja isä otti lainan niin että äitin pitää maksaa siitä enemmän. Ja äitini pitäisi myös pyörittää perheen arkea, mutta siihen ei ole hänellä palio rahaa. Toisin kuin iskällä. Iskäni on nyt sitten ostellut itsellensä vähäkaikkea ja eikä suostu antamaan rahaa muille, koska isä väittää ettei hänellä ole rahaa. Vaikka juuri osti uuden telvision. Lainan takia. Isä sanoi äidille että ei me ainakaan 7vuoteen erota. Mutta mun mielestä ei tää oo semmosta parisuhde elämää mitä se vois olla, miettien 3-5vuoden päähän. Nykyään vanhempani vain käyvät töissä ja tulevat kotiin ja katsovat telkkaria eri huoneissa. Eli heidän avioliitto ei enään ole sitä, että he pussailisivat ja olisivat yhdessä. En ole nähny vanhempieni pussaavan toisia varmaan kuukauteen. Plus vanhempani puhuvat vuorotellen paskaa minulle toisistaan ja sitä en haluaisi kuunnella. Joten mitä tässä tulee nyt tapahtumaan.

2

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaivan

      On hyvä, että vaikka olet nuori pystyt näkemään ja erittelemään aikuisten parisuhdetta ja perhe-elämää hyvin tarkasti. Todella ikävää, että joudut elämään vaikeaa todellisuutta läpi.

      Ymmärsin kertomasi perusteella etteivät vanhempasi paljoa keskustele keskenään asioista paitsi tappelemalla. Jäin miettimään olisiko olemassa keinoja tuon keskusteluyhteyden parantamiseen. Esimerkiksi onko olemassa jotakin lähisukulaista tai vanhempien ystävää jota voisi pyytä avuksi herättelemään vanhempia todellisuuteen? Sinä olet vielä lapsi (alle 18v.) ja sinun ei pitäisi joutua hoitamaan vanhempien parisuhdetta ja perhettä. Toinen vaihtoehto voisi olla vanhempien saaminen perheneuvontaan.

      Jos vanhempasi päätyvät siihen, että eroavat niin sekin olisi hyvä tehdä keskustelun kautta (jos vain mahdollista).

      Voimia sinulle ja keskustele rohkeasti asiasta jonkun aikuisen kanssa.

      mono-ohjus

    • paras vaihtoehto?

      Puhu äidillesi, että toivot hänen eroavan isästä. Usein katsos vanhemmat ajattelevat, että lapsella pitää olla ehjä koti, eivätkä siksi voi erota. Monesti silloin lapset kärsivät enemmän kuin erosta konsanaan. Ja isäsi saisi tehdä velkaa, jos olisivat eronneet. Eipä tuottaisi äidillesi ja sinulle vaikeuksia. Äitisi voi hakea eroa vaikka heti. Ei siihen isältäsi lupaa tarvita. Sinä saisit asua sitten äitisi kanssa rauhassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      100
      3060
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3026
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe