Vai onko väliä; pääasia että on ilmastointi ylipäätään?
Kumpi parempi; automaattinen vai manuaalinen ilmastointi?
71
12849
Vastaukset
- Automaattinen!
Pitää lämpötilan juuri sopivana automaattisesti. Manuaalisessa saa koko ajan säätää ja käyttää maalaisjärkeä, ettei tule liian kylmä, toki parempi sekin kuin ettei ilmastointia ollenkaan.
- Potki kovaa
Potkulautasi ei tarvitse vaihteita tai ilmastointia. Kaikki on potkuvoimastasi kiinni.
- Anonyymi
hauskasti sanottu
- manual aircond
Manuaalinen on parempi, sen voi kytkeä pois päältä kuluttamasta polttoainetta kun sitä ei tarvita. Vain harvoina hellepäivinä kesäisin sitä tarvitaan viilentämiseen ja ehkä joskus keväisin ja syksyisin kuivattamaan kosteus auton lasien sisäpinnoilta, muutoin pärjää pelkällä normi lämmityslaitteella.
- oletpa pölvästi
Oletpas pölvästi, kyllä automaatti-ilmastoinninkin saa pois päältä ja käyttää ilmastointia manuaalisesti, senkin pölvästi.
- wedwddddd
Niin minunkin autossa, minun autossa ilmastointia voi käyttää
automaatti toiminnolla tai manuaalisesti säätää kaikki. - Anonyymi
oletpa pölvästi kirjoitti:
Oletpas pölvästi, kyllä automaatti-ilmastoinninkin saa pois päältä ja käyttää ilmastointia manuaalisesti, senkin pölvästi.
Miksi pitää haukkua? Kuka on Idiootti?
- manuaali piisaa
manuaalinen riittää. automaatti ilmastointi on ihan turha ja se touhuaa omiaan koko ajan. parempi että saa itse säätää käytetäänkö kompressoria ja mihin puhalletaan ja millä nopeudella.
automaatti ilmastointi sopii uusavuttomille jotka ei osaa autoa käyttää. kukaan järkevä ei käytä kuin manuaali ilmastointia.- oikeaa tietoa väliin
Voihan näitä tyhmiä jotka luulevat ymmärtävänsä asioita.
Automaattinen ilmastointi on ehdottomasti parempi ja se säätää jäähdytykset ja lämmitykset juuri sinne missä sitä tarvitaan ja hoitaa myös kosteuden poiston ja muut oikeaoppisesti. Tietenkin jos on jokin alkukantainen ja alkeellinen "automaatti", niin siinä voi olla jotain pientä moitittavaa, mutta kyllä nykyiset hoitavat asiat paremmin kuin mitä manuaalikäyttäjä voi koskaan tehdä. - näin meillä
oikeaa tietoa väliin kirjoitti:
Voihan näitä tyhmiä jotka luulevat ymmärtävänsä asioita.
Automaattinen ilmastointi on ehdottomasti parempi ja se säätää jäähdytykset ja lämmitykset juuri sinne missä sitä tarvitaan ja hoitaa myös kosteuden poiston ja muut oikeaoppisesti. Tietenkin jos on jokin alkukantainen ja alkeellinen "automaatti", niin siinä voi olla jotain pientä moitittavaa, mutta kyllä nykyiset hoitavat asiat paremmin kuin mitä manuaalikäyttäjä voi koskaan tehdä.Automaatin voi laittaa käyttöön heti alkukesästä ja seuraavan kerranb siihen tarvii koskea alkusyksystä, kun sen voi sammuttaa. Kesällä jos ajelee lyhyttä matkaa niin käytän astetuksena 21-22 astetta ja joskus pitemmillä matkoilla voi joutua nostamaan 23-24 asteeseen, että ei tule kylmä. Kosteudet lähtee hyvin tiehensä ja kun kuumalla käynnistää auton niin 7-8 sekunnin kuluttua alkaa puskea todella kylmää jäähdyttäen ohjaamon melko nopsasti. Ikää autolla vasta 16 vuotta.
Kompurassa on tietenkin jo tehtaalla asennettu sen laatuinen kytkin, että se kompura pyörii vain tarvittaessa eikä koko ajan - manuaali piisaa
näin meillä kirjoitti:
Automaatin voi laittaa käyttöön heti alkukesästä ja seuraavan kerranb siihen tarvii koskea alkusyksystä, kun sen voi sammuttaa. Kesällä jos ajelee lyhyttä matkaa niin käytän astetuksena 21-22 astetta ja joskus pitemmillä matkoilla voi joutua nostamaan 23-24 asteeseen, että ei tule kylmä. Kosteudet lähtee hyvin tiehensä ja kun kuumalla käynnistää auton niin 7-8 sekunnin kuluttua alkaa puskea todella kylmää jäähdyttäen ohjaamon melko nopsasti. Ikää autolla vasta 16 vuotta.
Kompurassa on tietenkin jo tehtaalla asennettu sen laatuinen kytkin, että se kompura pyörii vain tarvittaessa eikä koko ajanniimpä niin. automaatti ilmastointi tosiaan heti kun käynnistää kuuman auton menee täysille yrittäen jäähdyttää sitä! tehden ihan mahdottomia. ei minkään ilmastoinnin teho riitä että jäähtyisi auringon paisteessa päivän seissyt auto hetkessä.
manuaali ilmastoinnilla voi alkuun ajella ikkunat auki ilman kompressorin käyttämistä ja lyhyemmät matkat myös. vasta jos pidempi matka tulee ja on ihan tukalan kuuma voi laittaa ilmastoinnin päälle.
automaatti ilmastointi vastaavasti pyörii täysillä jos ajetaan kuumana päivänä vaikka 10min pätkiä ja auto seisoo välillä. hirveä meteli kauhea kylmä veto ja polttoainetta kuluu.
automaatti ilmastointi saattaa myös jäähdyttää ja lämmittää samaan aikaan. kompura pyörii ja sitten ilmastointi lämmittää sen jälkeen ilmaa ettei auto menisi liian kylmäksi! manuaali ilmastoinnilla selviö ettei näin tehdä.
talvella automaatti ilmastointi lämmittää täysillä koko ajan eikä anna moottorin lämmetä. manuaali ilmastoinnilla voi aluksi pitää ikkunaa vähän raollaan ja puhallusta pienellä ja antaa moottorin lämmetä. vasta sitten ottaa lämpöä sisään enemmän.
automaatti ilmastointi saattaa käyttää sisäilmankierrätystä kun se yrittää jäähdyttää autoa nopeasti! hölmön hommaa imeä kuumaa sisältä jos ulkona viileämpää. ei mitään tolkkua. paskaista ilmaa ja kaikki hiekat imee sisäilmansuodattimeen ei mitään järkeä.
yhtä kaikki automaatti ilmastointi sopii uusavuttomile ketkä ei osaa muuta käyttää! muuten aiheuttaa vaan polttoaineen lisääntynyttä kulutusta, lisää moottorin kulumista, aiheuttaa flunssaa jatkuvalla kylmällä vedolla, turhaa meteliä jne. ei mitään järkeä. - Automaatti
manuaali piisaa kirjoitti:
niimpä niin. automaatti ilmastointi tosiaan heti kun käynnistää kuuman auton menee täysille yrittäen jäähdyttää sitä! tehden ihan mahdottomia. ei minkään ilmastoinnin teho riitä että jäähtyisi auringon paisteessa päivän seissyt auto hetkessä.
manuaali ilmastoinnilla voi alkuun ajella ikkunat auki ilman kompressorin käyttämistä ja lyhyemmät matkat myös. vasta jos pidempi matka tulee ja on ihan tukalan kuuma voi laittaa ilmastoinnin päälle.
automaatti ilmastointi vastaavasti pyörii täysillä jos ajetaan kuumana päivänä vaikka 10min pätkiä ja auto seisoo välillä. hirveä meteli kauhea kylmä veto ja polttoainetta kuluu.
automaatti ilmastointi saattaa myös jäähdyttää ja lämmittää samaan aikaan. kompura pyörii ja sitten ilmastointi lämmittää sen jälkeen ilmaa ettei auto menisi liian kylmäksi! manuaali ilmastoinnilla selviö ettei näin tehdä.
talvella automaatti ilmastointi lämmittää täysillä koko ajan eikä anna moottorin lämmetä. manuaali ilmastoinnilla voi aluksi pitää ikkunaa vähän raollaan ja puhallusta pienellä ja antaa moottorin lämmetä. vasta sitten ottaa lämpöä sisään enemmän.
automaatti ilmastointi saattaa käyttää sisäilmankierrätystä kun se yrittää jäähdyttää autoa nopeasti! hölmön hommaa imeä kuumaa sisältä jos ulkona viileämpää. ei mitään tolkkua. paskaista ilmaa ja kaikki hiekat imee sisäilmansuodattimeen ei mitään järkeä.
yhtä kaikki automaatti ilmastointi sopii uusavuttomile ketkä ei osaa muuta käyttää! muuten aiheuttaa vaan polttoaineen lisääntynyttä kulutusta, lisää moottorin kulumista, aiheuttaa flunssaa jatkuvalla kylmällä vedolla, turhaa meteliä jne. ei mitään järkeä.Jos haluat nähdä tyhmän idiootin niin mene peilin eteen!
näin meillä kirjoitti:
Automaatin voi laittaa käyttöön heti alkukesästä ja seuraavan kerranb siihen tarvii koskea alkusyksystä, kun sen voi sammuttaa. Kesällä jos ajelee lyhyttä matkaa niin käytän astetuksena 21-22 astetta ja joskus pitemmillä matkoilla voi joutua nostamaan 23-24 asteeseen, että ei tule kylmä. Kosteudet lähtee hyvin tiehensä ja kun kuumalla käynnistää auton niin 7-8 sekunnin kuluttua alkaa puskea todella kylmää jäähdyttäen ohjaamon melko nopsasti. Ikää autolla vasta 16 vuotta.
Kompurassa on tietenkin jo tehtaalla asennettu sen laatuinen kytkin, että se kompura pyörii vain tarvittaessa eikä koko ajan> Automaatin voi laittaa käyttöön heti alkukesästä ja seuraavan kerranb
> siihen tarvii koskea alkusyksystä, kun sen voi sammuttaa
Voihan sitä noinkin tehdä, mutta pari huonoa puolta tuossa on:
1) ilmastointia pitäisi käyttää myös talvella parin kuukauden välein ja
2) syksyllä sitä ilmastointia tarvitaan jopa enemmän kuin kesällä, joskin eri syystä...
Automaatti-ilmastoinnissa on se hyvä puoli, että siihen tarvitsee koskea vain halutessaan nähdä miten valo sammuu kun nappulaa painaa. Päälle kun auto otetaan käyttöön ja pois ei koskaan.
Edellinen auto muuten ilmoitti paikallaan seistessä kulutuksen / tunti. Siinä sen ilmastoinnin vaikutuksen näki ihan konkreettisesti kun pisti päälle. Se oli noin 0,1 litraa tunnissa. Eli kun ajetaan 100 km/h nopeudella, on vaikutus 0,1 l/100. Kaupungissa madellessa voi kulutuslisä nousta lähemmäs litraa satasella.
Eli miten vaan, täysin merkityksetön ero taloudellisesti. Käyttämättömyys saattaa tulla jopa kalliimmaksi lisääntyneenä huoltotarpeena.- ile D-4D
manuaali piisaa kirjoitti:
niimpä niin. automaatti ilmastointi tosiaan heti kun käynnistää kuuman auton menee täysille yrittäen jäähdyttää sitä! tehden ihan mahdottomia. ei minkään ilmastoinnin teho riitä että jäähtyisi auringon paisteessa päivän seissyt auto hetkessä.
manuaali ilmastoinnilla voi alkuun ajella ikkunat auki ilman kompressorin käyttämistä ja lyhyemmät matkat myös. vasta jos pidempi matka tulee ja on ihan tukalan kuuma voi laittaa ilmastoinnin päälle.
automaatti ilmastointi vastaavasti pyörii täysillä jos ajetaan kuumana päivänä vaikka 10min pätkiä ja auto seisoo välillä. hirveä meteli kauhea kylmä veto ja polttoainetta kuluu.
automaatti ilmastointi saattaa myös jäähdyttää ja lämmittää samaan aikaan. kompura pyörii ja sitten ilmastointi lämmittää sen jälkeen ilmaa ettei auto menisi liian kylmäksi! manuaali ilmastoinnilla selviö ettei näin tehdä.
talvella automaatti ilmastointi lämmittää täysillä koko ajan eikä anna moottorin lämmetä. manuaali ilmastoinnilla voi aluksi pitää ikkunaa vähän raollaan ja puhallusta pienellä ja antaa moottorin lämmetä. vasta sitten ottaa lämpöä sisään enemmän.
automaatti ilmastointi saattaa käyttää sisäilmankierrätystä kun se yrittää jäähdyttää autoa nopeasti! hölmön hommaa imeä kuumaa sisältä jos ulkona viileämpää. ei mitään tolkkua. paskaista ilmaa ja kaikki hiekat imee sisäilmansuodattimeen ei mitään järkeä.
yhtä kaikki automaatti ilmastointi sopii uusavuttomile ketkä ei osaa muuta käyttää! muuten aiheuttaa vaan polttoaineen lisääntynyttä kulutusta, lisää moottorin kulumista, aiheuttaa flunssaa jatkuvalla kylmällä vedolla, turhaa meteliä jne. ei mitään järkeä.Tässä asiaa. Edelleen pätee sääntö: "Tekniikka on parhaimmillaan silloin, kun kuski on huonoimmillaan." Eli hyvä säätäjä hakkaa kaikki automaatit.
näin meillä kirjoitti:
Automaatin voi laittaa käyttöön heti alkukesästä ja seuraavan kerranb siihen tarvii koskea alkusyksystä, kun sen voi sammuttaa. Kesällä jos ajelee lyhyttä matkaa niin käytän astetuksena 21-22 astetta ja joskus pitemmillä matkoilla voi joutua nostamaan 23-24 asteeseen, että ei tule kylmä. Kosteudet lähtee hyvin tiehensä ja kun kuumalla käynnistää auton niin 7-8 sekunnin kuluttua alkaa puskea todella kylmää jäähdyttäen ohjaamon melko nopsasti. Ikää autolla vasta 16 vuotta.
Kompurassa on tietenkin jo tehtaalla asennettu sen laatuinen kytkin, että se kompura pyörii vain tarvittaessa eikä koko ajanSe kytkin on mangneettikytkin.
- nolo paljastus
ile D-4D kirjoitti:
Tässä asiaa. Edelleen pätee sääntö: "Tekniikka on parhaimmillaan silloin, kun kuski on huonoimmillaan." Eli hyvä säätäjä hakkaa kaikki automaatit.
ehkä Toyhotassa, mutta ei kunnon länsi-autossa.
- Anonyymi
oikeaa tietoa väliin kirjoitti:
Voihan näitä tyhmiä jotka luulevat ymmärtävänsä asioita.
Automaattinen ilmastointi on ehdottomasti parempi ja se säätää jäähdytykset ja lämmitykset juuri sinne missä sitä tarvitaan ja hoitaa myös kosteuden poiston ja muut oikeaoppisesti. Tietenkin jos on jokin alkukantainen ja alkeellinen "automaatti", niin siinä voi olla jotain pientä moitittavaa, mutta kyllä nykyiset hoitavat asiat paremmin kuin mitä manuaalikäyttäjä voi koskaan tehdä.Täydellistä automaattia ei ole olemassakaan.
Laiskan hommaa se on, jos kaikki mukamas hoituu. Kun menee automatio rikki niin ainakin tupla hinta jos ei osaa itse korjata. - Anonyymi
näin meillä kirjoitti:
Automaatin voi laittaa käyttöön heti alkukesästä ja seuraavan kerranb siihen tarvii koskea alkusyksystä, kun sen voi sammuttaa. Kesällä jos ajelee lyhyttä matkaa niin käytän astetuksena 21-22 astetta ja joskus pitemmillä matkoilla voi joutua nostamaan 23-24 asteeseen, että ei tule kylmä. Kosteudet lähtee hyvin tiehensä ja kun kuumalla käynnistää auton niin 7-8 sekunnin kuluttua alkaa puskea todella kylmää jäähdyttäen ohjaamon melko nopsasti. Ikää autolla vasta 16 vuotta.
Kompurassa on tietenkin jo tehtaalla asennettu sen laatuinen kytkin, että se kompura pyörii vain tarvittaessa eikä koko ajanMutta kun on automaatti ja kompura jää ns. jumiin. Uusi kompura tilalle. Manuaalissa ei tätä ongelmaan On mulla sekä että, auto/manu. Saahan sen laitettua käsiajolle tarvittaessa .
- Anonyymi
The_Rat kirjoitti:
> Automaatin voi laittaa käyttöön heti alkukesästä ja seuraavan kerranb
> siihen tarvii koskea alkusyksystä, kun sen voi sammuttaa
Voihan sitä noinkin tehdä, mutta pari huonoa puolta tuossa on:
1) ilmastointia pitäisi käyttää myös talvella parin kuukauden välein ja
2) syksyllä sitä ilmastointia tarvitaan jopa enemmän kuin kesällä, joskin eri syystä...
Automaatti-ilmastoinnissa on se hyvä puoli, että siihen tarvitsee koskea vain halutessaan nähdä miten valo sammuu kun nappulaa painaa. Päälle kun auto otetaan käyttöön ja pois ei koskaan.
Edellinen auto muuten ilmoitti paikallaan seistessä kulutuksen / tunti. Siinä sen ilmastoinnin vaikutuksen näki ihan konkreettisesti kun pisti päälle. Se oli noin 0,1 litraa tunnissa. Eli kun ajetaan 100 km/h nopeudella, on vaikutus 0,1 l/100. Kaupungissa madellessa voi kulutuslisä nousta lähemmäs litraa satasella.
Eli miten vaan, täysin merkityksetön ero taloudellisesti. Käyttämättömyys saattaa tulla jopa kalliimmaksi lisääntyneenä huoltotarpeena."ilmastoinnin vaikutuksen näki ihan konkreettisesti kun pisti päälle. Se oli noin 0,1 litraa tunnissa"
Itsekin ajan autoa, jossa on ilmastointi, mutta kovin tehokas se ei ole.
Siispä hellepäivänä vuorottelen 2 eri tilan välillä:
1. Sisäkierto ja puhallin 2-3 (max. 4). Jäähdyttää parhaiten, mutta ei voi pitää loputtomiin näin, ettei hiilidioksidipitoisuus oman uloshengityksen takia nouse liian korkeaksi.
2. Ilman otto ulkoa, puhallin asennossa 1. Koska ilmastointi ei ole supertehokas, niin näin ulkoa ilmaa otettaessa ilmastointi pystyy edes vähän jäähdyttämään kuumaa ulkoilmaa. Suuremmalla puhallinnopeudella sisään tuleva ilma olisi hellesäällä liian kuumaa vaikka ilmastointi on päälle kytkettynä. Auto kävi keväällä 2021 ilmastointihuollossa, jossa vuota ei todettu, ja järjestelmä täytettiin kylmäaineella. Auto ostettu käytettynä, joten tuota edellinen ilmastointihuolto tehty edellisen omistajan aikana (tai jätetty kokonaan tekemättä). Ainakin ilmastointihuollon jälkeen jäähdytysteho parani selvästi, muttei edelleenkään ole riittävä hellesäillä.
Käsittääkseni auton ilmastointi toimii sähköllä (joissain autoissa kai kompressori on kytketty moottorin akselille ns. magneettikytkimellä, eli ohjataan sähköisesti kiinni/irti).
Tosin, jos sähkötoimisen ilmastoinnin kompressorin ottoteho olisi vain 600 W, niin 12V jännitteestä tuo silti vaatisi 50 A virran.
Millaista COP -suhdetta voi odottaa auton sähköllä toimivalta ilmastoinnilta, eli siis autosta pois siirtyvä lämpöteho / kulutettu sähköteho ?
Jos COP -lukema olisi esim. 3, niin silloin 600W sähköteholla laite kykenisi jäähdyttämään siirtämällä lämpöä pois autosta 1800 W teholla.
Autoilmastointien COP -lukemista ei itselläni ole tarkempaa tietoa, joten kertokoon, jos jollain on tietoa asiasta.
Ajamaan lähdettäessä 1 kikka on tämä:
1. Ilmastointi pois, puhallin täysille, ilmanotto ulkoa, ikkuna raolleen... anna olla muutama minuutti näin, sillä näin saadaan auringonpaahteen kuumentamaa auton sisätilaa hieman viileämmäksi mutta vain ulkolämpötilaan saakka tai itseasiassa hieman ulkolämpötilaa kuumemmaksi, jos auringonpaiste edelleen jatkuu.
2. em. vaiheen jälkeen: ikkuna kiinni, sisäkierrolle ja ilmastointi päälle.
Vaiheen 1 aikana jokainen aste, jolla lämpötilan saa putoamaan = vähemmän työtä ilmastointilaitteelle ja siten pienempi energian kulutus.
Pitäisikin testata: niissä autoissa, joissa ilmastointi toimii sähköllä: saako ilmastoinnin päälle myös silloin, kun moottori ei ole käynnissä ?
Tällä kun saisi alkujäähdytyksen tapahtumaan akkuvirralla eikä bensiinimoottoriin liitetyn generaattorin tuottamalla sähköllä. Tällöin toki kannattaa käyttää verkkovirtakäyttöistä akkulaturia, jotta tempusta olisi mitään hyötyä.
Akkulaturi on vain 10A, eli ei riitä ilmastoinnin käyttämiseen yksinomaisesti, joskin jos ilmastointi suostuu toimimaan ilman bensiinimoottoria, niin paikallaan jäähdytyksen aikana voisi pitää tuota 10 A akkulaturia silti kytkettynä, niin tuosta 50 A:sta enää 40 A tulee akusta täyden 50 A sijasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ilmastoinnin vaikutuksen näki ihan konkreettisesti kun pisti päälle. Se oli noin 0,1 litraa tunnissa"
Itsekin ajan autoa, jossa on ilmastointi, mutta kovin tehokas se ei ole.
Siispä hellepäivänä vuorottelen 2 eri tilan välillä:
1. Sisäkierto ja puhallin 2-3 (max. 4). Jäähdyttää parhaiten, mutta ei voi pitää loputtomiin näin, ettei hiilidioksidipitoisuus oman uloshengityksen takia nouse liian korkeaksi.
2. Ilman otto ulkoa, puhallin asennossa 1. Koska ilmastointi ei ole supertehokas, niin näin ulkoa ilmaa otettaessa ilmastointi pystyy edes vähän jäähdyttämään kuumaa ulkoilmaa. Suuremmalla puhallinnopeudella sisään tuleva ilma olisi hellesäällä liian kuumaa vaikka ilmastointi on päälle kytkettynä. Auto kävi keväällä 2021 ilmastointihuollossa, jossa vuota ei todettu, ja järjestelmä täytettiin kylmäaineella. Auto ostettu käytettynä, joten tuota edellinen ilmastointihuolto tehty edellisen omistajan aikana (tai jätetty kokonaan tekemättä). Ainakin ilmastointihuollon jälkeen jäähdytysteho parani selvästi, muttei edelleenkään ole riittävä hellesäillä.
Käsittääkseni auton ilmastointi toimii sähköllä (joissain autoissa kai kompressori on kytketty moottorin akselille ns. magneettikytkimellä, eli ohjataan sähköisesti kiinni/irti).
Tosin, jos sähkötoimisen ilmastoinnin kompressorin ottoteho olisi vain 600 W, niin 12V jännitteestä tuo silti vaatisi 50 A virran.
Millaista COP -suhdetta voi odottaa auton sähköllä toimivalta ilmastoinnilta, eli siis autosta pois siirtyvä lämpöteho / kulutettu sähköteho ?
Jos COP -lukema olisi esim. 3, niin silloin 600W sähköteholla laite kykenisi jäähdyttämään siirtämällä lämpöä pois autosta 1800 W teholla.
Autoilmastointien COP -lukemista ei itselläni ole tarkempaa tietoa, joten kertokoon, jos jollain on tietoa asiasta.
Ajamaan lähdettäessä 1 kikka on tämä:
1. Ilmastointi pois, puhallin täysille, ilmanotto ulkoa, ikkuna raolleen... anna olla muutama minuutti näin, sillä näin saadaan auringonpaahteen kuumentamaa auton sisätilaa hieman viileämmäksi mutta vain ulkolämpötilaan saakka tai itseasiassa hieman ulkolämpötilaa kuumemmaksi, jos auringonpaiste edelleen jatkuu.
2. em. vaiheen jälkeen: ikkuna kiinni, sisäkierrolle ja ilmastointi päälle.
Vaiheen 1 aikana jokainen aste, jolla lämpötilan saa putoamaan = vähemmän työtä ilmastointilaitteelle ja siten pienempi energian kulutus.
Pitäisikin testata: niissä autoissa, joissa ilmastointi toimii sähköllä: saako ilmastoinnin päälle myös silloin, kun moottori ei ole käynnissä ?
Tällä kun saisi alkujäähdytyksen tapahtumaan akkuvirralla eikä bensiinimoottoriin liitetyn generaattorin tuottamalla sähköllä. Tällöin toki kannattaa käyttää verkkovirtakäyttöistä akkulaturia, jotta tempusta olisi mitään hyötyä.
Akkulaturi on vain 10A, eli ei riitä ilmastoinnin käyttämiseen yksinomaisesti, joskin jos ilmastointi suostuu toimimaan ilman bensiinimoottoria, niin paikallaan jäähdytyksen aikana voisi pitää tuota 10 A akkulaturia silti kytkettynä, niin tuosta 50 A:sta enää 40 A tulee akusta täyden 50 A sijasta.Hihna sitä kompressoria pyörittää. Lehden mukaan sisäkierrosta ei ole mitään hyötyä, mutta ikkunoita kannattaisi pitää auki kunnes sisälämpötila laskenut ulkoilman tasolle. Takaikkunat olisi paras avata, mutta omassa ne valitettavasti veivillä, nopeasti alkaa kuitenkin viileää tulla.
- Anonyymi
Eipä noissa paremmissa autoissa mitään manuaali ilmastointia , se on halvempien autojen varuste pienet kiat ja hundait, pikku opelit Fordit.
- uusi poloilija
Ei ole kauheasti väliä kumpi. Automaattisen hyvä puoli on se, että siinä taitaa olla tiheämmin puhallusvoimakkuuden säätöportaita. Manuaalisen puhallussuuntia taas voi säätää tarkemmin toiveidensa mukaan.
Koska automaattinen olisi maksanut aika monta sataa enemmän, päätin säästää ne rahat tärkeämpiin asioihin.- ihanaa säästöä?
Vai oikein monta sataa säästöä, hienoa nyt voitkin tehdä uusia suuria hankintoja ja sijoituksia.
- uusi poloilija
ihanaa säästöä? kirjoitti:
Vai oikein monta sataa säästöä, hienoa nyt voitkin tehdä uusia suuria hankintoja ja sijoituksia.
Kovin suuria ostoksia sillä vajaalla 500 eurolla ei tietysti tehdä. Mutta kun itselleni ei ollut väliä kumpi autoon tulee, olisi automaattisen ostaminen ollut käytännössä sama kuin ostaa manuaalinen avata ajossa ikkuna ja tipauttaa 500 euron seteli tuulen vietäväksi. Tunnetustihan autoon hankitut lisävarusteet menevät ilmaiseksi seuraavalle omistajalle, koska vaihtoauton hintaa ne eivät nosta. Kannattaa siis ostaa vain sitä minkä itselleen tarpeelliseksi kokee.
- 1,2 tce
uusi poloilija kirjoitti:
Kovin suuria ostoksia sillä vajaalla 500 eurolla ei tietysti tehdä. Mutta kun itselleni ei ollut väliä kumpi autoon tulee, olisi automaattisen ostaminen ollut käytännössä sama kuin ostaa manuaalinen avata ajossa ikkuna ja tipauttaa 500 euron seteli tuulen vietäväksi. Tunnetustihan autoon hankitut lisävarusteet menevät ilmaiseksi seuraavalle omistajalle, koska vaihtoauton hintaa ne eivät nosta. Kannattaa siis ostaa vain sitä minkä itselleen tarpeelliseksi kokee.
-> vaihtoauton hintaa ne eivät nosta.
Näin tietysti väitetään, ja eihän ne täysimääräisenä hyvity. Itse ostin kaksi käytettyä autoamme automaatti-ilmastoinneilla, en edes katsonut niitä malleja joissa sitä ei ollut - jääkööt ne toisten ostettaviksi. Ja riippuu auton pitoajasta miten kauan itse nauttii varusteista, jos vaihtaa kovin usein ei investoinnin kuoletusaika ehkä ole järkevä.
Manuaali-ilmastointi pyörittää kompressoria jatkuvasti (vrt. lämpötilapyyntö mahdollisimman kylmää), tai sitten se on ajoittain kytkettävä pois päältä tai lisättävä perinteiseen tapaan lämpöä auton lämmityslaitteella.
Ilmastoituun autoon sopii turbokone erityisen hyvin, kompressori tarvitsee aika paljon tehoa jota ei pienissä ahtamattomissa koneissa alakierroksilla ole.
Ja se että auton ovet voi ensin avata selälleen hellepäivänä tai säätää alkuun puhallusta pienemmälle on ihan ok tehdä, oli autossa imastointia tai ei. Ei se että tuntee tekniikan ole noloa vaikka jotkut toiset käyttäisivätkin koneitaan kuin leluja. - uusi poloilija
1,2 tce kirjoitti:
-> vaihtoauton hintaa ne eivät nosta.
Näin tietysti väitetään, ja eihän ne täysimääräisenä hyvity. Itse ostin kaksi käytettyä autoamme automaatti-ilmastoinneilla, en edes katsonut niitä malleja joissa sitä ei ollut - jääkööt ne toisten ostettaviksi. Ja riippuu auton pitoajasta miten kauan itse nauttii varusteista, jos vaihtaa kovin usein ei investoinnin kuoletusaika ehkä ole järkevä.
Manuaali-ilmastointi pyörittää kompressoria jatkuvasti (vrt. lämpötilapyyntö mahdollisimman kylmää), tai sitten se on ajoittain kytkettävä pois päältä tai lisättävä perinteiseen tapaan lämpöä auton lämmityslaitteella.
Ilmastoituun autoon sopii turbokone erityisen hyvin, kompressori tarvitsee aika paljon tehoa jota ei pienissä ahtamattomissa koneissa alakierroksilla ole.
Ja se että auton ovet voi ensin avata selälleen hellepäivänä tai säätää alkuun puhallusta pienemmälle on ihan ok tehdä, oli autossa imastointia tai ei. Ei se että tuntee tekniikan ole noloa vaikka jotkut toiset käyttäisivätkin koneitaan kuin leluja.Tarkennuksena tuohon hyvityshintaan; Automaattinen voi olla mukana nostamassa hyvityshintaa, jos se on osa jotain varustelutasoa. Usein se on vain mahdoton määritellä, kuinka paljon sen osuus on.
Voi kyllä olla niin, että uuden myyjä ei hyvitä vaihtoauton varusteista, mutta pyrkii kuitenkin sen ostajalta vähän lisähintaa ottamaan. > Manuaalisen puhallussuuntia taas voi säätää tarkemmin toiveidensa mukaan.
En ole vielä nähnyt automaatti-ilmastointia jota ei pystyisi säätämään vähintään yhtä tarkasti toiveidensa mukaan kuin automaattiakin. Ajattele automaattia manuaalina, jossa joku muu hoitaa halutessasi säädöt. Ja koska tämän jonkun muun ei tarvitse samalla keskittyä esimerkiksi ajamiseen, ja pystyy vieläpä säätelemään parhaimmillaan suuttimen tasolla ilmavirtoja, saa hän paljon paremman lopputuloksen aikaan kuin sinä.
Ainut tilanne, missä automaatti-ilmastoinnin kanssa edes tekee mieli itse säätää, on tuulilasin huurtuminen (tietyillä keleillä). Sitä ei nykyinen automaattini tunnista, eikä tunnistanut edellinenkään. Tästä johtuen joudun pistämään tuulilasin huurteenpoiston päälle joskus jopa viisi kertaa vuodessa!- http://www.iltasanom
The_Rat kirjoitti:
> Manuaalisen puhallussuuntia taas voi säätää tarkemmin toiveidensa mukaan.
En ole vielä nähnyt automaatti-ilmastointia jota ei pystyisi säätämään vähintään yhtä tarkasti toiveidensa mukaan kuin automaattiakin. Ajattele automaattia manuaalina, jossa joku muu hoitaa halutessasi säädöt. Ja koska tämän jonkun muun ei tarvitse samalla keskittyä esimerkiksi ajamiseen, ja pystyy vieläpä säätelemään parhaimmillaan suuttimen tasolla ilmavirtoja, saa hän paljon paremman lopputuloksen aikaan kuin sinä.
Ainut tilanne, missä automaatti-ilmastoinnin kanssa edes tekee mieli itse säätää, on tuulilasin huurtuminen (tietyillä keleillä). Sitä ei nykyinen automaattini tunnista, eikä tunnistanut edellinenkään. Tästä johtuen joudun pistämään tuulilasin huurteenpoiston päälle joskus jopa viisi kertaa vuodessa!Eipä se automaattinenkaan ilmastointi ajatuksia osaa lukea vielä. Ei se tiedä haluaako kuski kylmää tai kuumaa, eli yhtälailla saa nappuloita väännellä
No lyhyesti sanottuna jos autossa on manuaalinen ilmastointi se käy, jos automaatti, niin se käy. Tuo ei siis ole valintakriteerinä http://www.iltasanom kirjoitti:
Eipä se automaattinenkaan ilmastointi ajatuksia osaa lukea vielä. Ei se tiedä haluaako kuski kylmää tai kuumaa, eli yhtälailla saa nappuloita väännellä
No lyhyesti sanottuna jos autossa on manuaalinen ilmastointi se käy, jos automaatti, niin se käy. Tuo ei siis ole valintakriteerinä> Eipä se automaattinenkaan ilmastointi ajatuksia osaa lukea vielä.
> Ei se tiedä haluaako kuski kylmää tai kuumaa, eli yhtälailla saa
> nappuloita väännellä
Itse kyllä yleensä haluan ihan samaa lämpötilaa. Poikkeuksia voi toki olla, jos vaikka uimasta tulee autoon lämmittelemään, niin sitten pitää vääntää lämmöt täysille, mutta noin yleensä 21 astetta on pyyntinä kesät ja talvet. Tuntuu kelpaavan matkustajillekin.
Tosin nappuloiden vääntely vähenee muutenkin. Jos pyydän automaatilta 21 astetta pakkaskeleillä, niin lämmintä tulee hemmetisti aluksi ja sitten se loppuu. Manuaalilla pitäisi pistää lämmöt ensin täysille ja sitten vähentää kun alkaa tarkenemaan... Vastaavasti tietysti kylmän kanssa.
Valintakriteeri tuo ei ole minullekaan (kunhan on ilmastointi), mutta eipä noita manuaalivehkeitä enää juurikaan vastaan tule kun kaupoille lähtee.- ylläpitokaan ei tee
The_Rat kirjoitti:
> Eipä se automaattinenkaan ilmastointi ajatuksia osaa lukea vielä.
> Ei se tiedä haluaako kuski kylmää tai kuumaa, eli yhtälailla saa
> nappuloita väännellä
Itse kyllä yleensä haluan ihan samaa lämpötilaa. Poikkeuksia voi toki olla, jos vaikka uimasta tulee autoon lämmittelemään, niin sitten pitää vääntää lämmöt täysille, mutta noin yleensä 21 astetta on pyyntinä kesät ja talvet. Tuntuu kelpaavan matkustajillekin.
Tosin nappuloiden vääntely vähenee muutenkin. Jos pyydän automaatilta 21 astetta pakkaskeleillä, niin lämmintä tulee hemmetisti aluksi ja sitten se loppuu. Manuaalilla pitäisi pistää lämmöt ensin täysille ja sitten vähentää kun alkaa tarkenemaan... Vastaavasti tietysti kylmän kanssa.
Valintakriteeri tuo ei ole minullekaan (kunhan on ilmastointi), mutta eipä noita manuaalivehkeitä enää juurikaan vastaan tule kun kaupoille lähtee.Ai haluat saman lämpötilan jos tulet kylmästä ulkoilmasta jääkylmänä sisälle, tai jos tulet hikisenä kesähelteellä autoon :)
ylläpitokaan ei tee kirjoitti:
Ai haluat saman lämpötilan jos tulet kylmästä ulkoilmasta jääkylmänä sisälle, tai jos tulet hikisenä kesähelteellä autoon :)
> tulet kylmästä ulkoilmasta jääkylmänä sisälle
Kuten sanoin, niin poikkeuksia voi olla, jos tulee vaikka uimasta lämmittelemään. Tällöin voi todellakin olla "jääkylmä", kun kroppaa on liotellut alle kymmmenasteisessa nesteessä. Tämä on kuitenkin harvinaista. Pelkkä ulkotiloissa olo ei aiheuta minulle minkäänlaista jääkylmettymistä.
> tai jos tulet hikisenä kesähelteellä autoon
Tuo voisi olla ongelma, mikäli säätö olisi liian alhaalla. Käytännössä toki 21 astetta on riittävän lämmin, eikä aiheuta sairastumisriskiä. Toisaalta merkittävästi korkeampi lämpötila voisi olla epämiellyttävä...
Ja jos matka on yhtään pidempi, niin tietysti haluan saman lämpötilan. Se on se mukava ajolämpötila. Liian kylmä on epämiellyttävä, liian lämmin väsyttävä.- manuaali parempi
1,2 tce kirjoitti:
-> vaihtoauton hintaa ne eivät nosta.
Näin tietysti väitetään, ja eihän ne täysimääräisenä hyvity. Itse ostin kaksi käytettyä autoamme automaatti-ilmastoinneilla, en edes katsonut niitä malleja joissa sitä ei ollut - jääkööt ne toisten ostettaviksi. Ja riippuu auton pitoajasta miten kauan itse nauttii varusteista, jos vaihtaa kovin usein ei investoinnin kuoletusaika ehkä ole järkevä.
Manuaali-ilmastointi pyörittää kompressoria jatkuvasti (vrt. lämpötilapyyntö mahdollisimman kylmää), tai sitten se on ajoittain kytkettävä pois päältä tai lisättävä perinteiseen tapaan lämpöä auton lämmityslaitteella.
Ilmastoituun autoon sopii turbokone erityisen hyvin, kompressori tarvitsee aika paljon tehoa jota ei pienissä ahtamattomissa koneissa alakierroksilla ole.
Ja se että auton ovet voi ensin avata selälleen hellepäivänä tai säätää alkuun puhallusta pienemmälle on ihan ok tehdä, oli autossa imastointia tai ei. Ei se että tuntee tekniikan ole noloa vaikka jotkut toiset käyttäisivätkin koneitaan kuin leluja.manuaali ilmastointi nimenoman ei käytä kompressoria myötäänsä vaan ainoastaan kuin tarvitsee! kuka hölmö laittaa ilmastoinnin ja lämmityksen päälle yhtä aikaa. ilmastoinnin voi manuaalissa laittaa välillä hetkeksi päälle automaatti pyörittää kompressoria koko ajan ja lämmittää sitten jos meinaa kylmetä liiikaa!
manuaali ilmastoinnissa voi suuremman tehontarpeen aikana laittaa ilmastoinnin pois jolloin moottorin teho vapautuu muuhun käyttöön. polttoainetta säästyy kun laittaa ala mäessä ilmastoinnin moottori jarrutuksen aikana päälle ja ylämäessä sammuttaa ennen kaasun painamista.
nytkin kun auto ollut päivän helteessä ja käynnistää niin jos olisi automaatti ilmastointi se lähtisi pyörimään täydellä teholla puhaltaen kylmää ihan saatanasti !
manuaali ilmastoinnilla voi avata ikkunat antaa auton jäähtyä ja vasta hetken ajon jälkeen tarvittaessa laittaa ilmastoinnin päälle.
ei ole mitään tarvetta kenelläkään automaatti ilmastoinnille ihan turha se on. manuaali ilmastointi riittää ihan hyvin. - happamat marjat
> Manuaalisen puhallussuuntia taas voi säätää tarkemmin toiveidensa mukaan.
Ehkä voi, jos kyseessä on manuaalisest veivattava malli. Eikä aina silloinkaan.
Nääs joissain käsin veivattavissa puhallussuunta valitaan painonapeilla. Eli puhallus tulee joko jalkatilaan TAI kojelaudan suuttimista, ei sekä että.
Vivulla tai kierrettävällä säätimellä ohjattavasta pystyy "väliasentoja" yleensä tilaamaan, mutta itselleni ei vielä ole tullut vastaan mallia, josta saisi halutessaan kaikki "ruutat" samanaikaisesti käyttöön.
Mutta automaatti-ilmastoinnin kanssa jopa tämä onnistuu! Ja lisäbonuksena jo mainitut enemmän säätöportaita puhallinnopeudelle, lämpötilan säätöautomatiikka (ei tarvi rassata), automatiikka huomioi myös ulkolämpötilan ja auringonpaahteen täysautomaattitilassa säätyy myös puhallussuunta. Ja onhan näissä oleviaan vielä joku ilmanlaatuanturi, joka tarpeen mukaan kytkee sisäkiertoa päälle, mutta sen logiikasta/tarpeellisuudesta en ole ihan 100 % kentällä...
Automaatti myös vähentää jäähdytyksen kuormaa ja siten polttoaineenkulutusta käyttämällä helteellä ajoittain sisäkiertoa. Toisaalta hyvin toimivaa automaattia tulee käytettyä lähes jatkuvasti, kun taas käsin veivattavan kanssa jaksaa rassata vain tosi tarpeessa, joten sinne ne säästöt hupenee...
> Koska automaattinen olisi maksanut aika monta sataa enemmän, päätin säästää ne rahat tärkeämpiin asioihin.
Ja nyt selität pihlajanmarjoja happamiksi, kuten asiaan kuuluu. - Anonyymi
uusi poloilija kirjoitti:
Kovin suuria ostoksia sillä vajaalla 500 eurolla ei tietysti tehdä. Mutta kun itselleni ei ollut väliä kumpi autoon tulee, olisi automaattisen ostaminen ollut käytännössä sama kuin ostaa manuaalinen avata ajossa ikkuna ja tipauttaa 500 euron seteli tuulen vietäväksi. Tunnetustihan autoon hankitut lisävarusteet menevät ilmaiseksi seuraavalle omistajalle, koska vaihtoauton hintaa ne eivät nosta. Kannattaa siis ostaa vain sitä minkä itselleen tarpeelliseksi kokee.
Avoooo autoooo hoitolasa
- Menox vaan
Muista myös tarkistaa:
- ikkunoiden avaus veivillä, kuka sitä sähköisiä nostimia tarvii
- ehdottomasti oltava ryyppy, vain siten voi talvella hallita käynnistyksen
- veivi ja paikka sille, jos vaikka akku tyhjenee, saat auton käyntiin
- ehdottomasto öljyn- ja jäähdytysnesteen lämpötilamittarit, miten muuten voi ajaa
Hyviä matkoja tosiautoilija.- http://www.iltasanom
Ei pure sarkasmi taaskaan.
Kaikissa henkilöautoissa on sähköikkunat vakiona
Myös ryyppy on automatisoitu
Sähkökäynnistys löytyy myös vakiona
Lämmötkin saa esiin, jos haluaa.
Mutta ilmastointi on LISÄVARUSTE edelleen Suomessa, se ei ole vakiona läheskään joka autossa - nykyaika vuonna 2014
http://www.iltasanom kirjoitti:
Ei pure sarkasmi taaskaan.
Kaikissa henkilöautoissa on sähköikkunat vakiona
Myös ryyppy on automatisoitu
Sähkökäynnistys löytyy myös vakiona
Lämmötkin saa esiin, jos haluaa.
Mutta ilmastointi on LISÄVARUSTE edelleen Suomessa, se ei ole vakiona läheskään joka autossaEi taida kukaan ostaa uutta autoa ilman ilmastointia, ei taida olla juurikaan edes mahdollista?!
- manfrotto 055CB pric
nykyaika vuonna 2014 kirjoitti:
Ei taida kukaan ostaa uutta autoa ilman ilmastointia, ei taida olla juurikaan edes mahdollista?!
Onhan se mahdollista. olemme 2014 vuodessa... Jokainen auto ollut joskus uusi...
Olemme SUOMESSA, täällä autoissa on eniten lisä varusteia (muualla ne on vakiona) Tosin yksi lisävaruste on todella yleinen suomessa. Sen saa MB Sprinteriin, sen nimi on "Ei ilmastointia -700€) se on suosittu kuljetusliikkeissä yms... Tuo optio on tarkoitettu siis ambulansseihin, asuntoautoihin, busseihin yms. jossa erillinen ilmastointikone... No pihit suomilaiset ottaa sen ihan perus paakuun myös...
Ajelin joku aika sitten 2013 vuoden autoa, ei ollut keskuslukkoa, ei sähköikkunoita, ei lukittavaa polttoainekorkkia... kaikki nääs LISÄVARUSTEITA - kaikki maksaa aina
manfrotto 055CB pric kirjoitti:
Onhan se mahdollista. olemme 2014 vuodessa... Jokainen auto ollut joskus uusi...
Olemme SUOMESSA, täällä autoissa on eniten lisä varusteia (muualla ne on vakiona) Tosin yksi lisävaruste on todella yleinen suomessa. Sen saa MB Sprinteriin, sen nimi on "Ei ilmastointia -700€) se on suosittu kuljetusliikkeissä yms... Tuo optio on tarkoitettu siis ambulansseihin, asuntoautoihin, busseihin yms. jossa erillinen ilmastointikone... No pihit suomilaiset ottaa sen ihan perus paakuun myös...
Ajelin joku aika sitten 2013 vuoden autoa, ei ollut keskuslukkoa, ei sähköikkunoita, ei lukittavaa polttoainekorkkia... kaikki nääs LISÄVARUSTEITAjos puhutaan ihan oikeasti uusista autoista, niin kyllä niissä on 90:sti ilmastointi.
suomalainen verotuskäytäntö on johtanut tuohon lisävarustekäytäntöön, koska vakiona niistä meni autoveroa ja autoista tuli järjettömän kalliita. nykyinenkin käytäntö on penaalista, jopa turvallisuusvarusteista maksetaan päästöperusteita autoveroa. aina varusteet maksaa riippumatta onko ne vakiona vai lis'varusteena, mutta lisävarusteena ne ovat ostajan päätettävissä mitä haluaa.
automaatti-ilmastointi on huomattavasti parempi kaikissa tapauksissa, sanoo nuukaperseet mitä haluavat. - Vanha Hämeentie 103
kaikki maksaa aina kirjoitti:
jos puhutaan ihan oikeasti uusista autoista, niin kyllä niissä on 90:sti ilmastointi.
suomalainen verotuskäytäntö on johtanut tuohon lisävarustekäytäntöön, koska vakiona niistä meni autoveroa ja autoista tuli järjettömän kalliita. nykyinenkin käytäntö on penaalista, jopa turvallisuusvarusteista maksetaan päästöperusteita autoveroa. aina varusteet maksaa riippumatta onko ne vakiona vai lis'varusteena, mutta lisävarusteena ne ovat ostajan päätettävissä mitä haluaa.
automaatti-ilmastointi on huomattavasti parempi kaikissa tapauksissa, sanoo nuukaperseet mitä haluavat.Noin 30% uusista on ilmastointi vakiona....
- Anonyymi
Vanha Hämeentie 103 kirjoitti:
Noin 30% uusista on ilmastointi vakiona....
Ehkä jos kaikki maat lasketaan mukaan, mutta rikkaammissa länsimaissa alkaa olla kaikissa.
- Anonyymi
http://www.iltasanom kirjoitti:
Ei pure sarkasmi taaskaan.
Kaikissa henkilöautoissa on sähköikkunat vakiona
Myös ryyppy on automatisoitu
Sähkökäynnistys löytyy myös vakiona
Lämmötkin saa esiin, jos haluaa.
Mutta ilmastointi on LISÄVARUSTE edelleen Suomessa, se ei ole vakiona läheskään joka autossaVolkkareissa ei saa lämpöä esiin , vaikka kuinka haluaisi.
- jokumuu.
Kuka nyt mitäkin tärkeänä pitää, mutta itse olisin kyllä valmis maksamaan kohtuullisen lisähinnan automatiikasta.
Meillä on tällä hetkellä toisessa käyttöautossa manuaalinen ja toisessa automaattinen ilmastointi. Manuaaliversiolla ajaessa tuntuu hölmöltä väännellä lämpötiloja ja puhalluksia käsin sen mukaan sattuuko olemaan lämmin vai kylmä päivä ja kuinka paljon auto on jo ehtinyt lähdön jälkeen lämmetä tai jäähtyä.
Eihän tuo mikään tekemätön homma ole mutta miksei toisaalta antaisi automatiikan tehdä sitä kun se kerran siihen hyvin kykenee. Harvempi haluaa kotonaankaan ruuvailla pattereita käsin päälle silloin kun tarvetta on, ja autossa on kuitenkin vaihtelevan käytön ja isojen lasipintojen vuoksi enemmän tarvetta lämpöjen ronkkimiseen.
Automaatti-ilmastointien toiminnassakin on eroa. Nykyisen pirssin lämpötila-asetus on saanut olla kesät talvet 22 asteessa eikä siihen tai puhallinnopeuteen ole tarvinnut koskea, ainoastaan pakkasaamuina on huurteenpoisto pitänyt erikseen napista käynnistää. Joissain aikaisemmissa vehkeissä purkki on paukkupakkasilla moottorin vähän lämmettyä vääntänyt puhallinnopeuden täysille niin, ettei kone ole koskaan saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa. Joku toinen vekotin taas on ohjannut puhallinnopeutta niin varovasti että kuumalla autolla liikkeelle lähdettäessä on puhallusta pitänyt käännellä käsin lisää. - palaan manuaaliin!
3½ vuotta automaattivaihteistolla varustettu Citroen ollut käytössä. Nyt on sitten tilanne edessä jossa auton diagonostiikka näyttää virheen ja veto loppuu automaattiajolla. Kun käynnistää manuaalilla voi ajaa vaikka tuhat kilometriä. Ts. tässä tulee sitten ensimmäisen kerran vastaan tilanne jossa vaihteistossa ei periaatteessa mekaanista vikaa vaan tässä tietokoneympätyssä automaatiosysteemissä jossa virhesignaalia tippuu. Ilmeisesti automaattivaihteisto on yhä kunnossa sillä mitää "rahinaa" ei äänessä ole. Mutta älyttömän kalliiksi tällainen vianmetsästys tulee. Ruokakunnalla myös perusmallin manuaaliauto, joka oli ostaessa halpa ja jonka korjauskulut olleet "yllättävän" vähäiset kun kyseessä myös ranskalaisauto (Peugeot).
Johtopäätös: eipä ehkä sittenkään kannata seuraavaksi valita automaattivaihteistoa. Eivät ne taida olla niin luotettavia kuin mitä myyjät väittävät. Tai ainakin niiden kanssa saa sitten varautua diagnostiikkalaitteista tuleviin kiusallisiin virheilmoituksiin ja pajoilla käyntin. Ajettavana ajutomaattivaihteisto on tietysti verraton.
Seuraava autoni tulee olemaan siis MANUAALI.- taksilla halpaa
niin, puhut Shitikasta ja muista Rapeista. Oikeasti automaatti toimii hyvin, elektroniikkavika voi olla ihan missäpäin tahansa ja voi laittaa auton "nilkutustilaan" ja se on varotoimi ettei tule suurempia vahinkoja. Sellaisiin peruskinnereihin joissa ei ole elektroniikkaa ei ole paluuta je siihen on vaan sopuduttava tai ostettava aina vaan vanhempia romuja. Autoilu maksaa aina tavalla tai toisella, ei sille voi mitään.
- ATK-painajainen
Postinjakajille verraton. Ja niille joilta toinen käsi mennyt poikki. Mutta muuten ei ollenkaan välttämätön ja todennäköisesti vain lisää kalliiden korjauskustannusten ja välttämättömien huoltojen kustannuksia. Esim. monilla malleilla suositellaan automaattivaihteiston perusteellista huoltoa reilun 200 000 km jälkeen. Se tarkoittaa sitä että koko vaihteista puretaan osiin ja osa kalustosta vaihdetaan. Korjaamot ilmoittavat hommassa menevän aikaa tyypistä riippuen 1-2 päivää eli 8-16 tuntia. Pelkkä työn osuus siis 600-1200 euroa.
Nämä jutut sen sijaan on hyvä nykyisin olla:
-hyvä ilmastointi (automaatti tai manuaali)
-vakionopeussäädin (hyvä pitkissä ajoissa)
-vaivaton ajovalojen ja muiden lamppujen vaihtomahdollisuus
-perushyvät ajo-ominaisuudet
-ABS-jarrut
-käytä kunnollisia renkaita.
-optio ruuvata ikkunat auki myös manuaalisesti
- luotettava auto, sellainen jota ei tarvitse joka vuoksi yllättävän vian vuoksi hinata pajalle.
Mulla on nyt kokemusta 15 vuoden ajalta tästä liiasta automatiikasta ja voin sanoa että seuraavia juttuja tullut esille:
-lasinavaukset menevät kovalla käytöllä jumiin (jää, kosteus, särkee mekanismin)
-istuinlämmitys menee yleensä 6-8 vuoden jälkeen
-virheilmoitusten lisääntyminen mitä enemmän tätä hienostelua.- liian pitkä käyttöik
Mitä niitä ikkunoita jatkuvasti veivaa ylösalas jos on automaatti ilmastointi.
Ei ole itsellä sähköikkunat hajonneet, eikä istuinlämmityksetkään.
Auto pitää vaihtaa ennenkun se on liian vanha ja siihen tulee tuollasia vikoja. - original parts
liian pitkä käyttöik kirjoitti:
Mitä niitä ikkunoita jatkuvasti veivaa ylösalas jos on automaatti ilmastointi.
Ei ole itsellä sähköikkunat hajonneet, eikä istuinlämmityksetkään.
Auto pitää vaihtaa ennenkun se on liian vanha ja siihen tulee tuollasia vikoja.En tiedä miten muilla on mutta tojossa on ainakin ALKUPERÄISET säätömoottorit kunnossa 4 x ovi 2 x peili 2 x ajovalot. Ikää vasta 16 v. ja matkaa 400 tkm ajettu.
- Anonyymi
liian pitkä käyttöik kirjoitti:
Mitä niitä ikkunoita jatkuvasti veivaa ylösalas jos on automaatti ilmastointi.
Ei ole itsellä sähköikkunat hajonneet, eikä istuinlämmityksetkään.
Auto pitää vaihtaa ennenkun se on liian vanha ja siihen tulee tuollasia vikoja.Mutta jos auto uppoaa veteen niin sähköikkunat ei toimi eikä ovea jaksa työntää auki tai voi olla mutaa edessä.
- on se parempi
Minusta kyllä automaattisesti himmentyvä taustapeili on parempi, pimeällä varsinkin sen edun huomaa ja pitkillä matkoilla kun on vähempi tankkauspisteitä.
- tietoa-asiasta
Joissakin halpiskotteroissa on ns. automaatti-ilmastointi, jota ei saa pois päältä eikä muutenkaan toimi kuin noin tuntumalla, ei siis lämpötila säätöä asteina. Vähänkään paremmissa kotteroissa ilmastointi säädetään asteina ja premium autoissa jokaisella istuinpaikalle erikseen. Noissa monipaikka ilmastoinneissa ei mitenkään pysty säätämään manuaaliseti paremmin kuin se automaatti sen tekee mutta on mahdollista säätää käsin tai jopa ottaa pois päältä kokonaan (tietysti).
- oikeaako tietoa?
kerro toki missä autossa ei automaatti-ilmastointi pysty kytkemään pois päältä?
- Anonyymi
Pitäisi tutkiakin miten saa manuaaliselle, laittaa puhaltimen turhan kovalle ja jos pienentää käsin niin menee ilmastointi kokonaan pois päältä. Joskus hyväkin kun ajaa aurinkoon päin niin menee itsestään suuremmalle.
- Anonyymi
Typerästi valikossa, helpompi pitää vaan automaattisella.
- Anonyymi
Tuskin ilmastointi menee kokonaan pois jos pienentää käsin puhallusta, vain auto valo pimenee, mutta ilmastointi on edelleen päällä. Näin ne yleisesti toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin ilmastointi menee kokonaan pois jos pienentää käsin puhallusta, vain auto valo pimenee, mutta ilmastointi on edelleen päällä. Näin ne yleisesti toimii.
Menee minulla kokonaan pois päältä, suurentamalla ei mene. Tai voi olla että jos valikosta valittu ilmastointi niin pysyy sitten manuaalisella, mutta hankalampi laittaa kokonaan pois jos haluaa. Valikko ei toimi loogisesti ja välillä ei taida paluu nappi toimia olenkaan, ei ole edes kosketusnäyttö.
- Anonyymi
Sen jälkeen kun 2003 ostin ekan autoni automaattiilmastoinnilla, en enää palaisi manuaaliseen.
Automaattinen niin kätevä kun tunnistaa milloin tarvii tuulilasiin, milloin kasvoille ja osaa auringonpaistenkin huomioida. Ei käytännössä koskaan tarvi säätää kunhan valinnut lämpötilan.
Löytyy kaikki ominaisuudet mitä manuaalisestakin, automaattotoiminnon ja koko ilmastoinnin saa pois päältä. - Anonyymi
Manaattinen on paras. Lamantiininen on kolmanneksi paras näistä kahdesta.
- Anonyymi
Kumman ottaisit vai sen oranssin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumman ottaisit vai sen oranssin?
Neljä pilkku kahdeksan.
- Anonyymi
Olen ostellut uusia autoja -64 luvusta alkaen ja -80 alkaen niissä on ollut ilmastointi.
Olen aina käytellyt manuaalisesti, joskus yksin ja pitkää matkaa ajaen kokeillut automaattia.
Käytän siis manuaalia, puhaltaa 1-2 nopeudella tuulilasiin ja on hyvä olla. Jos auto on ollut auringossa, silloin puhallan tehokkaammin alussa.
En pidä esim. automaatin vaihtelevasta puhallinnopeudesta.
Moni laittaa automaatille ja täydet tehot useimmiten ensimmäiset 5-10 km. He käyvät myös hierojalla ja valittavat lihaksiaan. Olen täysin terve, sohvaperuna, en ymmärrä toisten vaivoja. Ehkä joku tulee vedosta.
tv. +76v.
Niin ajelen useimmiten kaksin, tuo tuulilasiin on miellyttävä. Takana on varmaan kuuma , kokemusta on että takaikkunan autokamera käynnistelee itsekseen, eikä tallenna, helteellä. Samoin esim eläimet joutuisivat olemaan kuumassa, niitä ei ole matkoilla.- Anonyymi
Et taida oikein tuntea kunnon autoja ja automaatti ilmastointia. Ohjekirjasta löytyy käyttövinkkejä.
- Anonyymi
Säädettävä automaatti paras, mutta aika kauan kestää 30 asteen helteellä ennen kuin alkaa kuumassa autossa tulla viileää, mustat autot pätsejä.
- Anonyymi
Sun kannattaa huollattaa ilmastointi jos ei paukut riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun kannattaa huollattaa ilmastointi jos ei paukut riitä.
Meikällä kanssa musta auto. Ilmastointi on vuosittain huollettu ja lauhdutin vaihdettu pari vuotta sitten. Auringonpaisteessa seisoneessa autossa on 50C+ lämmintä. Kyllä meinaan kestää minuutin jos toisenkin ennen kuin auto alkaa viiletä.
Anonyymi kirjoitti:
Meikällä kanssa musta auto. Ilmastointi on vuosittain huollettu ja lauhdutin vaihdettu pari vuotta sitten. Auringonpaisteessa seisoneessa autossa on 50C lämmintä. Kyllä meinaan kestää minuutin jos toisenkin ennen kuin auto alkaa viiletä.
Hellesäällä kannattaa liikkeelle lähdön jälkeen ajaa minuutti tai pari takasivuikkuna(t) auki niin, että ilmastoinnin puhallin saa nopeasti työnnettyä ulos sen saunailman ja alkamaan sen jälkeen siirtää viileää tilalle.
- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Hellesäällä kannattaa liikkeelle lähdön jälkeen ajaa minuutti tai pari takasivuikkuna(t) auki niin, että ilmastoinnin puhallin saa nopeasti työnnettyä ulos sen saunailman ja alkamaan sen jälkeen siirtää viileää tilalle.
Joku säästänyt eikä takalaseissa ole sähköavausta, mutta yhtä hyvin voi avata etulaseja hiukan. Jossain tillanteessa voi olla hyväkin olla osa laseista veiveillä.
- Anonyymi
Aika perseestä postinjakajalle automaatti ilmastointi. Rapuissa juostessa tulee talvellakin reilusti hiki. 15C (minimi asetus) poistaa lämmityksen kokonaan käytöstä ja 16C on taas liian kuuma kun kovalla sykkeellä rapusta rappuun juoksee. Manuaalisesti kun saisi säätää... Kesällä toimii mainiosti kun saa minimillä puhaltaa kylmää kokoajan.
- Anonyymi
Eikös sen saa jokaisessa valita onko automaatilla vai manuaalisella.
- Anonyymi
Itsellä on automaattinen ilmastointi jota käytän aina manuaalisesti. Kaistavahti pois päältä.
Törmäyksen esto päällä.
Vakionopeuden säädintä en käytä.
Start&stop joskus käytössä, enimäkseen ei käytössä. Jotenkin turha.
Ainoa automaattinen asia mitä arvostan, enkä koskaan luovu on automaattivaihteisto momentinmuuntimella.- Anonyymi
Vanha mehumaija onkin aivan ylivertainen laatikko eikä mikään töks-töks-dsg .
Kyllä se vakkari toimii hyvin vapailla tieosuuksilla, mutta vaihtuvien rajoitusten
alueella saa olla koko ajan peukalo jollakin napilla säätämässä.
Automaatti-ilmastointi pelaa hyvin vaikka antaakin aluksi kylmäryöpyn.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003