Työttömyys

Yksi monista

Onkohan teillä kellään kokemusta ikärasismista?
Olemme mieheni kanssa molemmat työttöminä ja uutta paikkaa hakiessa ikärasismi iskee. Toinen on liiton tuella toinen kelan. Asuntotukea emme saa vuokralla olosta huolimatta, koska asumme liian suuressa asunnossa kelan mukaan. Lapsemme ovat jo muuttaneet kotoa pois. Toimeen tulemme silti. Mieheni täyttää ensi vuonna 60 vuotta ja työttömyys eläke häämöttää.

4

807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

Voi kuule. Kun minä olin täyttämässä 50 vuotta, niin silloinen esimieheni haukkui minut liian vanhaksi työelämään ja painoin töitä niskalimassa kuin toisetkin. Arvatkaapa tuntuiko kivalta. Nyt olen kohta 60 ja työttömyyseläkkeelle pääsy häämöttää.Eläke jää tosin hyvin pieneksi, mutta onko sitä tarpeellista surra elääkö sitä vanhaksi.
      Lähden sitten eläkkeellä töihin ,kunhan tulee se surullisen kuuluisa ankara työvoimapula!
      TYÖTÖN EI ASAA HANKKIA,MUTTA ELÄKELÄINEN SAA NOIN 400 EUROA KUUKAUDESSA ELÄKKEEN PIENENTYMÄTTÄ.

• tomppeli

35-vuotiaana kuulin olevani liian vanha ensimmäisen kerran. Työnantaja oli oikein innostunut koulutuksestani ja kokemuksestani, alkoi kysellä jo puhelimessa kaikenlaista, mutta kun kysyi milloin valmistuit ensimmäiseen ammattiin, hoksasi kysyä ikää. Se haastattelu loppui siihen kuin seinään. Olin silloin valmistumassa jälleen kerran, ilmoituksessa luki "myös vastavalmistuneet huomioidaan". Tuo oli sitä aikaa, kun väitettiin pahimman laman olevan ohi.

Melko monessa paikassa, johon olen käynyt haastattelussa, on otettu nuorempi. Itse olen nyt vähän yli 40. Uskon, että monesti on ollut kyse siitä, että nuorempi on ollut jollain tavoin pätevämpi tai sopivampi, mutta joitakin valintoja, joissa olen valitun jotain, yleensä työelämän, kautta tuntenut, en tajua, hakijoina olisi ollut parempiakin.

• musta

Rasismi tarkoittaa rotusortoa. Mitä tarkoittaa ikärasismi?

• koettu on

Rasismi tarkoittaa myös muuta sortoa ja syrjintää kuin rotuun liittyvää. Sanan juuret ovat kaukana vuosisatojen takana, mutta sen merkitys on laajentunut kaikille aloille, joilla esiintyy eriarvoista kohtelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2511
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe