Premium-laadut ja suodattimen tukkeutuminen

ile D-4D

Olen kaksi kertaa joutunut lomamatkalla tilanteeseen, jossa epäilen näinen GTL-pohjaisten laatujen tukkineen Avensikseni polttoainesuodattimen.

2007 lähdin matkaan Teboilin normidieselillä. Puolassa tankkiin Shellin V-Poweria, sitten Aralin Superdieseliä Saksassa ja taas Puolassa BP Ultimte Diesel. Suodatin tukkeutui noin 500 km Shellin tankkauksen jälkeen ja se vaihdettiin Saksassa. Sekä tukkeutunut että vaihdettu alkuperäisosia.

Nyt taas lähdin samaan suuntaan ABC:n Smartia tankki täynnä ja uusi Boschin suodatin vaihdettuna. Puolassa BP Ultimate, Unkarissa Shell Nitro Plus. Ja taas sama kaava. Suodatin aloitti tukkeutumisen 500 kilometriä BP:n tankkauksesta. Ajoin kuitenkin kotiin asti tukkoisella suodattimella. Suodatin vaihdettiin ja vedot palasivat. Tukkeutunut suodatin oli täysin puhdas päällepäin.

Joku kemiallinen reaktio lienee kyseessä. Tietääkseni ABC:n Smart on täysin samaa GTL-blandista kuten Shell ja BP.

Puolitoista vuotta meni ProDieselillä ongelmitta ja tuo Smart-tankillinen oli ensimmäinen, jonka tankkasin ennen lomareissua. Tarkoitus oli tehdä kulutusennätys ja tulihan sieltä ihan kelpo tulos 4,1 l/100km. Ja kaasun vastaavuus tosi ärhäkkä (ennenkuin meno tahmo).

Vielä lisätietona, että molemmilla kerroilla olen lisännyt alkutankkaukseen Redline RL2-lisäainetta pihistelyn tehostamiseksi. Tulomatkalla tankkasin nyt Liettuassa Nesteen Futura- dieseliä. Sen huomaa, että kaasun vastaavuus Futuralla on huonompi kuin näillä premiumilla.

Selityksiä???

26

2800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha on vanha

      Autosi ei ole suunniteltu nykyisten normien mukaiseksi vaan on liian vanhaa tekniikkaa.

    • autossas muuta vikaa

      Nuo suodattimien tukkeentumiset ovat harhaa, jos sitä ei avaamalla ole todettu. Omassa 1999 vm autossa suodattimen vaihto viimeksi 8 vuoden ajon jälkeen sekalaisilla polttoaineilla, kilometrejä n 150 000, avasin suodattimen, ei siellä mitään moskaa ollut, vain hieman suodatinpaperi tummunut ja siitä on vielä pitkä matka siihen, että se tukkeentuu niin, ettei moottori saa polttoainetta.

      • ile D-4D

        Nythän ei ollut kyse normaalista moskasta, sitä ei ole. Tukkeentuminen ei liene harhaa, kun ajoin tuhat kilometriä autolla, joka otti 2400 kierrosta ja 110 km/h huippuja. Ohittamaan ei voinut lähteä. Suodattimen vaihdolla tuli kuntoon. Uskon kyllä, että normaalisti suuriakin kilometrimääriä suodattimella pääsee.


      • ile D-4D

        Voit hyvin olla oikeassa siinä, että suodatin ei oikeasti ole syynä polttoaineensyöttöhäiriöön, vaan esim. kuumuudesta syntyvät ilmakuplat. Ensimmäisenä epäilin D4D-moottorin tyyppivikaa, eli takeltelevia SCV-venttiilejä, mutta onko vain sattumaa, että häiriö tulee esiin. Premium-laaduilla. Yhtälailla olosuhteet ovat kuumemmat kuin normiajossa Suomessa, eli mene ja tiedä...


    • säästämällä kallista

      Olet ehkä rikkonut moottorin pihiyttäsi, tankkiin ei pidä kaataa mitään dieselin lisäksi!

      Jos kaadat tankkiin jotakin lisäainetta, se valuu suoraan tankin pohjalle, josta pumppu imee sen sellaisenaan ja ruiskupumpun vaurioituminen on todennäköistä.
      Jos sinulla on aivan paha päähänpinttymä "säästää" ja laittaa vieraita litkuja, sekoita ne vähintään 20 litraan dieseliä, ravistele ainakin minuutti, kaada kannullinen sen jälkeen tankkiin ja täytä loppu dieselillä.

      • ile D-4D

        Hyvin on Denson pumppu ja suuttimet kestäneet 514 tkm. Ei voitelevista tai putsaavista lisäaineista haittaa ole ollut. Nyt voi kyllä olla, että joku aine ei sovi GTL-dieselin kanssa yhteen.


      • minä vaan.
        ile D-4D kirjoitti:

        Hyvin on Denson pumppu ja suuttimet kestäneet 514 tkm. Ei voitelevista tai putsaavista lisäaineista haittaa ole ollut. Nyt voi kyllä olla, että joku aine ei sovi GTL-dieselin kanssa yhteen.

        GTL- ja HVOjakeet ovat parafiiniyhdisteitä, niillä on hyvä setaaniluku, mutta muuten niitä pitää lisäaineistaa, jotta ne sopivat dieselpolttoaineeksi. Nykyaikaiseen dieseliin saa lisätä lisukkeita, kunhan ne ovat EN590 standardin mukaisia.
        Veikkaisin, ettei Red Linen tuotteet ole, ne on ehkä viritetty huonolaatuiselle amerikkalaiselle dieselöljylle, heillä on omat laatuvaatimukset, eikä siellä ole EN590 voimassa.
        Jokaisessa öljy-yhtiön tuotteessa on oma lisäaineistus.
        Aina kun olet tankannut, olet saanut lisäainesekoituksen, sitten olet lisännyt RL-2
        joukon jatkeeksi. Olet siis tuplannut tai triplannut lisäaineistuksen.
        Ehkä tällä on merkitystä tai sitten ei.


      • hgfdsftgyhujikl
        minä vaan. kirjoitti:

        GTL- ja HVOjakeet ovat parafiiniyhdisteitä, niillä on hyvä setaaniluku, mutta muuten niitä pitää lisäaineistaa, jotta ne sopivat dieselpolttoaineeksi. Nykyaikaiseen dieseliin saa lisätä lisukkeita, kunhan ne ovat EN590 standardin mukaisia.
        Veikkaisin, ettei Red Linen tuotteet ole, ne on ehkä viritetty huonolaatuiselle amerikkalaiselle dieselöljylle, heillä on omat laatuvaatimukset, eikä siellä ole EN590 voimassa.
        Jokaisessa öljy-yhtiön tuotteessa on oma lisäaineistus.
        Aina kun olet tankannut, olet saanut lisäainesekoituksen, sitten olet lisännyt RL-2
        joukon jatkeeksi. Olet siis tuplannut tai triplannut lisäaineistuksen.
        Ehkä tällä on merkitystä tai sitten ei.

        Suurin ongelma on siinä, ei lisäaineet sekoitu, kun ne kaadetaan polttoainetankkiin suoraan tankkauksen yhteydessä, tankissa on silloin paikoitellen hyvin suuria pitoisuuksia.


    • löpöttäjä

      Red Line ei ole standardin mukainen tuote euroopassa, ei todennäköisesti sovi yhteen eurodieselin kanssa. Jos tankkaat venäjällä, siitä saaattaa olla hyötyä neukkulöpö on samoilla standardeilla tehtyä kuin jenkkilöpö.

      • ile D-4D

        RL2 on kyllä ollut epäiltyjen listalla ja onneksi alkaa olla putelit lopussa. Jokos se voitelevuusarvo näissä premium-laaduissa on lähellä 300 pikkumyytä?


    • Löpöttäjä

      www.st1.fi/files/14121/Diesel_plus_tuotetieto_20.pdf

      350 myytä St1 Diesel plus, tulee euroopasta suomeen.

      www.neste.fi/doc/150425_fi.pdf

      340 myytä Nesteen vastaava


      http://www.neste.fi/doc/150240_fi.pdf


      300 myytä nesteen peruslaatu.


      Ei Tarvita enää mitään lisäaineita.

      • ile D-4D

        Joo. kiitti. Taidan jatkossa ajella ilman lisälisäaineita ja vaihtaa suodattimen parin vuoden välein. (50-80 tkm).

        Heitetään tähän vielä jatkoksi kyssäri. Tietääkseni eri laatujen kulutuseroihin vaikuttavat lämpöarvo (=tiheys), setaaniluku ja voitelevuus. Millä laadulla noista kolmesta saavutetaan absoluuttisesti pienin kulutus (l/100km)?
        805, 63 ja 350 Diesel Plus
        825, 59 ja 340 Pro
        825, 55 ja 300 normi Neste


      • en590
        ile D-4D kirjoitti:

        Joo. kiitti. Taidan jatkossa ajella ilman lisälisäaineita ja vaihtaa suodattimen parin vuoden välein. (50-80 tkm).

        Heitetään tähän vielä jatkoksi kyssäri. Tietääkseni eri laatujen kulutuseroihin vaikuttavat lämpöarvo (=tiheys), setaaniluku ja voitelevuus. Millä laadulla noista kolmesta saavutetaan absoluuttisesti pienin kulutus (l/100km)?
        805, 63 ja 350 Diesel Plus
        825, 59 ja 340 Pro
        825, 55 ja 300 normi Neste

        EN590 edellyttää että kesälaatuisen dieselin tiheys on välillä 820-845. Tuo 805 on talvilaadun tiheys(800-845). GTL:n käyttö talvilaatuisessa dieselissä on vähäistä, GTL:n huonojen kylmäominaisuuksien vuoksi. Eli plus laatuisen dieselin myynti ABC:llä ja st1:llä on hieman kyseenalaista.


      • en590
        en590 kirjoitti:

        EN590 edellyttää että kesälaatuisen dieselin tiheys on välillä 820-845. Tuo 805 on talvilaadun tiheys(800-845). GTL:n käyttö talvilaatuisessa dieselissä on vähäistä, GTL:n huonojen kylmäominaisuuksien vuoksi. Eli plus laatuisen dieselin myynti ABC:llä ja st1:llä on hieman kyseenalaista.

        Siis talviaikaan


      • ile D-4D
        ile D-4D kirjoitti:

        Joo. kiitti. Taidan jatkossa ajella ilman lisälisäaineita ja vaihtaa suodattimen parin vuoden välein. (50-80 tkm).

        Heitetään tähän vielä jatkoksi kyssäri. Tietääkseni eri laatujen kulutuseroihin vaikuttavat lämpöarvo (=tiheys), setaaniluku ja voitelevuus. Millä laadulla noista kolmesta saavutetaan absoluuttisesti pienin kulutus (l/100km)?
        805, 63 ja 350 Diesel Plus
        825, 59 ja 340 Pro
        825, 55 ja 300 normi Neste

        Nämä ovat noista Löpöttäjän linkeistä poimittuja ja kaikki kesälaatuja. Kysymyksellä meinasin sitä, että noissa kaikissa kolmessa kesälaadussa on yksi osatekijä parhain. Mutta mikä on se ratkaisevin kulutuksen kannalta?

        Talvilaatuhan on aina kevyempää ja siitä kohonnut kulutus/alentunut teho. Arvostan ProDiesel talvilaatua siinä, että sillä voi huoletta autoilla -30C lämpötilassa, mutta nyt kyse tosiaan kesälaaduista.


      • minä vaan.
        en590 kirjoitti:

        Siis talviaikaan

        Talvilaatu on tavallista dieselöljyä, välilaatu, -20 saakka, on plus tavaraa.


      • löpöttäjä
        ile D-4D kirjoitti:

        Nämä ovat noista Löpöttäjän linkeistä poimittuja ja kaikki kesälaatuja. Kysymyksellä meinasin sitä, että noissa kaikissa kolmessa kesälaadussa on yksi osatekijä parhain. Mutta mikä on se ratkaisevin kulutuksen kannalta?

        Talvilaatuhan on aina kevyempää ja siitä kohonnut kulutus/alentunut teho. Arvostan ProDiesel talvilaatua siinä, että sillä voi huoletta autoilla -30C lämpötilassa, mutta nyt kyse tosiaan kesälaaduista.

        Nesteen pro teoriassa menee hiuksenhienosti St1:n plussan ohi mutta käytännössä ne ovat samalla viivalla. Jos niitä testattaisiin VTT:n labrassa koemoottorilla niin todennäköisesti eroa ei saataisi tai se jäisi mittaustoleranssien sisään.
        Nesteen peruslaatu tietenkin on häviäjä tässä skabassa.


      • Lisäaineita lisää?
        löpöttäjä kirjoitti:

        Nesteen pro teoriassa menee hiuksenhienosti St1:n plussan ohi mutta käytännössä ne ovat samalla viivalla. Jos niitä testattaisiin VTT:n labrassa koemoottorilla niin todennäköisesti eroa ei saataisi tai se jäisi mittaustoleranssien sisään.
        Nesteen peruslaatu tietenkin on häviäjä tässä skabassa.

        Polttoaineiden lisäaineissa on maailmalla periaatteessa kaksi tapaa. Kehitysmaatapa on polttoaine ilman lisäaineita ja autoilija lisää lisäaineet itse purkista. Sivistysmaiden tapa on että polttoaineen valmistaja tai toimittaja lisää lisäaineet. Euroopassa polttoainestandardit käytännössä vaativat toimimaan näin eikä olisi öljy-yhtiön kaupallinen etu myydä toimimatonta polttoainetta. Öljy-yhtiöt voivat sitten kyllä kilpailla lisäaineiden määrällä ja laadulla.

        Lisäaineet ovat kuin mausteita ruoissa. Tarpeellisia - suorastaan välttämättömiä. Jos panee liian paljon tai keskenään riiteleviä mausteita, lopputulos voi olla syöntikelvoton ainakin joillekin ruokailijoille.

        Toinen vertaus on ennalta ehkäisevät lääkkeet. Tarpeellisia - ellei ota niin jonkun ajan päästä tulee joku tauti. Mutta jos ottaa tupla-annoksen tai syö yhtä aikaa päällekkäin eri lääkemerkkejä, joiltakin voi lähteä jalat alta tai vähintäänkin tulla näppylöitä.

        Jo lisäaineistettujen polttoaineiden ylimääräisessä lisäaineistamisessa omin päin tulee haitallisten sivuvaikutusten riski. Se on polttoaine- ja autoalan piireissä tunnettu asia ja siksi autojen ohjekirjat yleensä kieltävät ylimääräiset lisäaineet jos polttoaine on vähintään länsieurooppalaista perusstandardilaatua. Polttoainesuodatinten tukkeentuminen on sivuvaikutusten tunnetuimmasta päästä, koska aineiden pinta-aktiivisuuksilla ja liukenevuuksilla pelaaminen on alan kemistellekin haasteellista aluetta.

        Vastuumielessä tilanne on se, että jos panee polttoaineeseen tai voiteluöljyyn omin päin lisäaineita, öljy-yhtiön ja autotehtaan vastuu mahdolisissa ongelmissa katkeaa kuin kanan lento ja purkkilisäaineen valmistajaa tuskin saa tavoitettuakaan.


      • Ei pysty tajuun.
        ile D-4D kirjoitti:

        Joo. kiitti. Taidan jatkossa ajella ilman lisälisäaineita ja vaihtaa suodattimen parin vuoden välein. (50-80 tkm).

        Heitetään tähän vielä jatkoksi kyssäri. Tietääkseni eri laatujen kulutuseroihin vaikuttavat lämpöarvo (=tiheys), setaaniluku ja voitelevuus. Millä laadulla noista kolmesta saavutetaan absoluuttisesti pienin kulutus (l/100km)?
        805, 63 ja 350 Diesel Plus
        825, 59 ja 340 Pro
        825, 55 ja 300 normi Neste

        Miksi suodatinta ei vaihdeta huoltoohjelman mukaan? Vai vaihdetaanko Tojoon osia mutulla? Omassa on vaihtoväli 60tkm. Miksi tekisin sen jollain muulla vaihtovälillä?


      • ile D-4D
        Ei pysty tajuun. kirjoitti:

        Miksi suodatinta ei vaihdeta huoltoohjelman mukaan? Vai vaihdetaanko Tojoon osia mutulla? Omassa on vaihtoväli 60tkm. Miksi tekisin sen jollain muulla vaihtovälillä?

        Joo mutulla ja pitkäaikaisella kokemuksella vaihdetaan, eli tavoite on mahdollisimman pitkät vaihtovälit kestävyydestä tinkimättä. Eli öljynsuodatin 20 tkm, pa-suodatin 60-80 tkm ja ilmansuodatin 20 tkm. Kokeilin polttoainesuodattimella tihennettyä vaihtoväliä, mutta turhaan, koska polttoaineen syöttöongelmat johtuvat muusta kuin suodattimesta tai diesellaaduista.


      • empä tiijä
        ile D-4D kirjoitti:

        Joo mutulla ja pitkäaikaisella kokemuksella vaihdetaan, eli tavoite on mahdollisimman pitkät vaihtovälit kestävyydestä tinkimättä. Eli öljynsuodatin 20 tkm, pa-suodatin 60-80 tkm ja ilmansuodatin 20 tkm. Kokeilin polttoainesuodattimella tihennettyä vaihtoväliä, mutta turhaan, koska polttoaineen syöttöongelmat johtuvat muusta kuin suodattimesta tai diesellaaduista.

        Mistä tiedät mutulla, että öljynsuodatin pitää vaihtaa 20tkm. Miksei 30tkm? Tulis halvemmaksikin.


      • ile D-4D
        empä tiijä kirjoitti:

        Mistä tiedät mutulla, että öljynsuodatin pitää vaihtaa 20tkm. Miksei 30tkm? Tulis halvemmaksikin.

        Avaa siitä aihe öljyt-palstalle, niin kerron.


    • Nevö hööd

      Hmm. Nesteeltä olen kerran tankannut tänä kesänä ja mielestäni autonkäyminen ei ollut ihan ok. Mitään pysyvää vikaa ei tullut? nyt jo useita tankkauksia muilta asemilta.Huoltoaseman säiliötä ei huollettu-vettä dieselin seassa?

      • Kysyttävä suoraan

        Ei auta yleistää vaan kannattaa ottaa yhteys suoraan kyseiseen asemaan tai pääkonttorille jos on automaatti, jotta tarkistavat tilanteen.

        On sekä öljy-yhtiön että tankkaavien autoilijoiden etu, että mahdollisiin laatuvirheisiin päästään kiinni heti, jotta tilanne korjataan. Virheitä sattuu mitättömän harvoin suhteessa säiliöautotoimitusten, huoltoasemasäiliöiden ja tankkauskertojen lukumäärään vuodessa, mutta sattuu joskus.


    • ile D-4D

      Synninpäästö premium-laaduille. Kyllä ongelma muualla on kuin polttoaineessa. Ilmakuplaa pukkaa suodattimen ja pumpun väliin. Siitä todennäköisesti syöttöhäiriö.

    • kysy asiantuntijalta

      Soita Neste Oilin neuvontaan ja pyydä yhdistämään diesel asiantuntijalle. Uskoisin heidän testaavan muidenkin valmistajien dieselpolttoaineita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe