Englannin tavutus

tatavuu

Miten englanninkielisiä sanoja tavutetaan? Minulle tuli yllätyksenä, kun eräs englanninopettaja sanoi minulle, että sanassa "dangerous" eli vaarallinen ei ole tavuja. Kuulostaa hassulta, kun siinä on kuitenkin yhdeksän kirjainta. Minusta kuulostaa, että siinä olisi kolme tavua, mutta paha mennä sanomaan, kun en ole asiantuntija. Muistaakseni hän myös sanoi, ettei englannissa juuri jaeta sanoja kahdelle riville kuten suomessa eli sana pannaan tavun kohdalta poikki.

10

8743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä usko
    • 215

Yleensa sanoja ei jaeta kahdelle riville, nayttaa omituiselta. Nyt sita on kylla ruvennut nakemaan kun tietokoneet tavaavat!

• Tavutetaan eri tavoin eri kielimuodoissa. Hyvä tietolähde on Merriam-Webster, joka kuvaa lähinnä amerikanenglannin standardivarianttia. Ks.
      http://www.merriam-webster.com/dictionary/dangerous

Yleisperiaate on, että ensimmäiselle riville jäävä osuus pitäisi voida lukea järkevästi sellaisenaan kurkkimatta seuraavan rivin alkuun. Tältä kannalta jako danger-ous on ongelmaton. Toisaalta usein on voitava jakaa sanoja pieniinkin osiin, ja siksi myös dan-gerous on sallittu, vaikka siihen tuo periaate ei päde.

Foneettisesti sanassa "dangerous" on joka tapauksessa kolme tavua. Kukin vokaali tai diftongi virittää oman tavunsa. Sanan jakaminen eri riveille on toisaalta eri asia: jokainen tavunraja ei ole hyväksyttävä jakokohta. Esimerkiksi suomen sanassa "asia" on kolme tavua, mutta ei ole hyväksyttävää tapaa jakaa sitä eri riveille.

• Kielikello

Esimerkiksi suomen sanassa "asia" on kolme tavua, mutta ei ole hyväksyttävää tapaa jakaa sitä eri riveille.
      Ainakin minun mielestä hyväksyttävä tapa: a-
      sia.

• neuvokasta

Tuo tapa ei ole hyväksyttävä, koska se näyttää hassulta.
        Samalla perusteella ei ole hyväksyttävää jakaa kappaletta eri sivuille siten, että joko alku- tai loppurivi tulisivat yksinään eri sivulle kuin muut kappaleen rivit. Puhutaan leski- ja orporiveistä.

• Harhauttaja

Näyttää yhdyssanalta "a-sia". Joten on ainakin harhaanjohtava. Jos pyrkiikin johtamaan lukijoita harhaan, niin tuo kyllä on hyväksyttävä käytäntö.

• Itse666

Ei kai englannissa samanlaista tavutusta olekaan kuin suomessa. Olen nähnyt lähinnä lasten kirjoittelussa, että lähinnä sen mukaan missä tuntuu olevan tauko jaetaan sanoja eri riveille.

• näinmeill

Englannin sanoja ei mielellään pätkitä eri riveille. Tavutus on tarkistettava aina hyvästä sanakirjasta, jos tavutus on välttämätöntä. Muuta yleispätevää sääntöä ei ole.

• Tarkastaa.tietysti.voi

"Tavutus on tarkistettava aina hyvästä sanakirjasta, jos tavutus on välttämätöntä."
        Tavutusta ei pidä ryhtyä tarkistamaan, vaan on uskottava, että sanakirjassa annettu tavutus on oikein.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe