Englannin tavutus

tatavuu

Miten englanninkielisiä sanoja tavutetaan? Minulle tuli yllätyksenä, kun eräs englanninopettaja sanoi minulle, että sanassa "dangerous" eli vaarallinen ei ole tavuja. Kuulostaa hassulta, kun siinä on kuitenkin yhdeksän kirjainta. Minusta kuulostaa, että siinä olisi kolme tavua, mutta paha mennä sanomaan, kun en ole asiantuntija. Muistaakseni hän myös sanoi, ettei englannissa juuri jaeta sanoja kahdelle riville kuten suomessa eli sana pannaan tavun kohdalta poikki.

10

9603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä usko
    • 215

      Yleensa sanoja ei jaeta kahdelle riville, nayttaa omituiselta. Nyt sita on kylla ruvennut nakemaan kun tietokoneet tavaavat!

    • Yucca

      Tavutetaan eri tavoin eri kielimuodoissa. Hyvä tietolähde on Merriam-Webster, joka kuvaa lähinnä amerikanenglannin standardivarianttia. Ks.
      http://www.merriam-webster.com/dictionary/dangerous

      Yleisperiaate on, että ensimmäiselle riville jäävä osuus pitäisi voida lukea järkevästi sellaisenaan kurkkimatta seuraavan rivin alkuun. Tältä kannalta jako danger-ous on ongelmaton. Toisaalta usein on voitava jakaa sanoja pieniinkin osiin, ja siksi myös dan-gerous on sallittu, vaikka siihen tuo periaate ei päde.

      Foneettisesti sanassa "dangerous" on joka tapauksessa kolme tavua. Kukin vokaali tai diftongi virittää oman tavunsa. Sanan jakaminen eri riveille on toisaalta eri asia: jokainen tavunraja ei ole hyväksyttävä jakokohta. Esimerkiksi suomen sanassa "asia" on kolme tavua, mutta ei ole hyväksyttävää tapaa jakaa sitä eri riveille.

    • Kielikello

      Esimerkiksi suomen sanassa "asia" on kolme tavua, mutta ei ole hyväksyttävää tapaa jakaa sitä eri riveille.
      Ainakin minun mielestä hyväksyttävä tapa: a-
      sia.

      • neuvokasta

        Tuo tapa ei ole hyväksyttävä, koska se näyttää hassulta.
        Samalla perusteella ei ole hyväksyttävää jakaa kappaletta eri sivuille siten, että joko alku- tai loppurivi tulisivat yksinään eri sivulle kuin muut kappaleen rivit. Puhutaan leski- ja orporiveistä.


      • Harhauttaja

        Näyttää yhdyssanalta "a-sia". Joten on ainakin harhaanjohtava. Jos pyrkiikin johtamaan lukijoita harhaan, niin tuo kyllä on hyväksyttävä käytäntö.



    • Itse666

      Ei kai englannissa samanlaista tavutusta olekaan kuin suomessa. Olen nähnyt lähinnä lasten kirjoittelussa, että lähinnä sen mukaan missä tuntuu olevan tauko jaetaan sanoja eri riveille.

    • näinmeill

      Englannin sanoja ei mielellään pätkitä eri riveille. Tavutus on tarkistettava aina hyvästä sanakirjasta, jos tavutus on välttämätöntä. Muuta yleispätevää sääntöä ei ole.

      • Tarkastaa.tietysti.voi

        "Tavutus on tarkistettava aina hyvästä sanakirjasta, jos tavutus on välttämätöntä."
        Tavutusta ei pidä ryhtyä tarkistamaan, vaan on uskottava, että sanakirjassa annettu tavutus on oikein.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe