Hei!
Onko kokemuksia maasta/paikasta. Mitä Suomalaisen tulisi ottaa huomioon?
- Asuntojen hinnat/vuokraus?
- Eläminen? Kustannukset...
- Terveydenhuoto kustannukset??
- muuta huomioitavaa..
Entäpä kaupunki Reinin varrella, onko viihtyisä??
Tarkoitus olisi hakeutua töihin lähiaikoina...
Sveitsiin töihin, kokemuksia???
5
5888
Vastaukset
- Fernis
Asuntojen vuokraushinnoista ei mitään tietoa, mutta yleisesti ottaen Sveitsissä on eläminen aavistuksen kalliimpaa kuin esim. Suomessa. Mitä kaupunkia tarkoitat? Ympäristöön kaupungeissa on yleensä satsattu, ainakin Genevenjärven rannalla sijaitsevilla alueilla. Paljon kukkaistutuksia ja puistoja, kahviloita ja hienoja vanhoja rakennuksia.
- Bernissä
Asunnot kalliimpia tai riippuu tietysti minkä tasoisen haluaa. ruoka kalliimpaa, viini halvempaa, mutta palkat parempia. Siten eläminen siellä ei tunnu sen kalliimmalta kuin täälläkään. Esim. laskettelu aika kallista hiihtokeskuksissa, mutta sitäkin voi tehdä vähän edullisemmin vähän vaatimattomimmissa olosuhteissa.
Meidän asunto oli kunnan tai siis kantonin vuokraama kattohuoneisto ja asunto piti palauttaa täsmälleen samassa kunnossa kuin oli vuokratessa. Tästä he olivat erittäin tarkkoja. Asunto käytiin läpi yhdessä ennen sopimuksen tekoa ja se myös käytiin läpi ennen lähtöä. Ja tämä oli yksi asia mistä meitä varoiteltiin, kun muutettiin sinne. Oli muutama tuttu asunut siellä ja onnettomat olivat asuneet ihan suomalaiseen tyyliin (eli taulua sinne, lamppua tänne ja muutenkin poraa ja naulaa suruttomasti) ja lasku olikin sitten senmukainen. Yksi kanadalainen mies joutui maksamaan kalliin laskun kun oli itse maalannut ruskea seinän valkoiseksi. Jälki oli ihan siistiä, mutta kun ei ollut esittää ammattimiehen papereita. Ovat siis tosi tarkkoja.
Terveydenhoito hoituu vakuutuksilla. Voit itse valita minkä tasoista (hinta sen mukaan) hoitoa haluat, jos sairastut. Jokaisen on kuitenkin vakuutettava itsensä. Älä sairastu, tosi kallista.
Kiva paikka, me ainakin viihdyttiin ja melkeinpä ikävöin takaisin. Sveitsissä on monia hyviä puolia. Kivaa matkaa ja toivottavasti viihdyt.- ...
vuokrat ovat tosiaan hyvissä hinnoissa varsinkin hyvillä alueilla. Sairausvakuutus maksaa jotain 100-200euroa kuukaudessa. Ruoka on samanhintaista kuin Suomessa ja esim. bensa vähän edullisempaa. Kielitaitona ranska tai saksa, englantia ei kaikki puhu hyvin. Palkat ovat kohdillaan, mutta "virka-systeemit" lähti poies tän vuoden alussa. Eli työsuhdeturva ei vastaavaa kuin Suomessa.
- 7 vuotta
Kannattaa pitaa suomalainen matkapuhelinliittymasopimus voimassa kunnes olet saanut paikallisen.
Sveitsi on erittain vapaa markkinatalousmaa kuten esim. USA. Sairasvakuutus sinun tulee ottaa itsellesi muistaakseni 3 kuukauden sisalla tanne tulemisen jalkeen. Sairasvakuutuksella saat enemman kuin mita saat Suomessa - esim. valita laakarisi ja terveyskeskuksesi yms. Eika tarvi jonottaa.
Kun saavut, ala rupea karraamaan roskiasi tavallisessa muovipussissa roskikseen. Sinun pitaa joko ostaa tiettyja pusseja (joissa vero mukana) tai ostaa pusseihisi verotarrat :-) Nain maksetaan ymparistoveroa.
Suomalaisella ajokortillasi voit ajaa vuoden.
Rahasta:
En tieda Bernista mutta Zuerichissa vuokrat lahtee jostain 1.200 chf ylospain. Meilla on aika kiva asunto, 90 neliota, vuokra 2000.
Asuntoja voit katsella vaikka
www.immostreet.ch ja www.immobilien.ch.
Nettopalkat on taalla kovat, Zuerich oli viime vuonna ostovoimassa maailman kaupungeista sijalla 1.
Tallasia nyt aluksi .. toi rahapuoli riippuu tietenkin mita taalla teet. Alimmat palkat on n. 4000 chf ja hyva koulutus nostaa palkan vahintaan 2 kertaiseksi. Veroprosentti on pienempi kuin suomessa.
Jos olet ajatellut ostaa verovapaan auton, harkitsisin myos 2-vuotta vanhaa kaytettya autoa taalta. Ne ovat edullisia.
tallasia tuli mieleen. - Kokemusta on
Koko maa elää rahanpesusta ja sitä rahaa vuotaa sieltä sun täältä pankkiholvien raoista tavallisellekin tallaajalle, joten elämä siellä on helpompaa kuin niissä maissa, joissa joutuu täysin itse elättämään itsensä omalla työllään. Suosittelen.
Edellä mainitusta kansallisesta strategiasta johtuen suomalaiset paremmin menestyneet rosvot muuttivat sinne ensin ja heidän hengenheimolaisensa. Eli jos tapaat paikallisia suomalaisia niin katso vähän kenen kanssa olet tekemisissä niin ei tarvi paljoa katua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078