EDSEL

4DHT-69

Olen etsinyt 1959 Corsairiin jarrutehostinta pääsylintereineen.
Koska alkuperäinen Tredle Vac on surkea ja monimutkainen haluaisin vaihtaa jostain uudemmasta peräisin olevan ja lisätä toisen jarrupiirin.
Olen kuullut että auto olisi tekniikaltaan pitkälti Mercury.

Moniin esim . Chevyihin mainostetaan levyjarru Upgrade paketteja.
Sopisiko sellainen Corsairiin?
Kun autoja valmistettiin 1813 kpl uustuotantoakaan ei taida olla.
Onko kellään kokemusta jarrujen päivityksestä?

15

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toki löytyy,googleta

      www.classicdiscbrakes.com tupsahti heti kun vähän viitsi googlettaa....
      Näytti olevan Edeseliin levyjarrusarjat "bolt on"kit.
      Muuten ihmetyttää miksi klassikkoautoon( joka ehkä jopa MR kuntoinen)tai alkuperäisenä tähän asti selvinnyt ei pärjäisi kunnostetuilla orkkisrummuilla ja kunnostetulla/uudella tehostimella?
      Oletan ettet aja tällä rallia tai harrasta muutakaan moottoriurheilua ja koska sillä on normaalisti pärjätty 60vuotta niin miksei enää kevyessä harrasteajossa ennakoiden?
      Ei sovi Chevroletin jarruosat,ei ainakaan sovittamatta ja ei muutkaan GM osat tai Mopar/AMC tavara.
      FoMoCo on sinun osakanavasi,tyyliin Ford-Mercury-Lincoln joista löytynee ihan samoja osia ja helpommin soveltuvat uudemmistakin vm kuin vieraista merkeistä.
      Kaikki saa toki sopimaan työllä,vaivalla ja rahalla,ellei muuten niin teettämällä.
      Mielestäni noin harvinaista klassikkoautoa ei kannattaisi ruveta modernisoimaan(pilaamaan),myy ennemmin pois ja hommaa enempi jarrutehoa omaava levyjarrullinen uudempi kärry jossa enempi ominaisuuksia agressiiviseen ajotyyliin...

    • 4DHT-59

      En ole mikään jenkkiautofani eikä minulla ole merkkikohtaista kokemusta mistään amerikan autosta mitä nyt siellä asuessani ajelin niillä.

      Ja kyllä olen surffannut ja käynyt mainitsemallasi ja monella muulla sivulla.
      Vaan kuvat näyttävät sen verran erilaisilta etten ainakaan oikopäätä tilaisi.
      Sen vuoksi yritänkin kalastaa kokeneemmilta.
      Tiedäthän että Edseleita on montaa mallia ja kone/ vaihteisto variaatiota, jostssa lähes kaikissa on erilaiset jarrut.

      Ja sopii kyllä ihmetellä upgrade haluja.
      On vaan niin ettei orkkistehostinta löydy kuuklettamallakaan. Sitä kunnostettavaa osaa siis ei ole olemassakaan.

      Siksipä kruisailemaan pääsy vaatii ainakin pääsylinterin ja jopa tehostimenkin.
      Siis se chevy nyt oli vain esmerkiksi koska niihin niitä löytyy, siis löytyisikö myös Edseliin?
      Ensiksi en ajatellut sovittaa vaan pultata kiinni mahdollisimman valmista.
      Äkisti tuntui että tarvike upgrade kit olisi helpoin vaihtoehto päästä katsastukseen ja liikenteeseen

      Vaikka Edsel on sukua Fordeille ei tredle vac mäntätyyppistä tehostinta ole monissa autoissa käytetty.
      Kun orkkis vielä on yksipiirinen jo turvallisuuden takia pieni modaus tässä kohtaa olisikin toivottava lisä.

      Itsekin museautoharrastajana pyrin puritaanisesti alkuperäisyyteen. Tämä auto ei kuitenkaan ole minun vaan yritän auttaa peukalotonta ystävääni. Hän ei ilmoituksensa mukaan halua museoida vaan kruisata.

      Tuo loppukaneetti on kyllä aiheeton. Auto ei ole pilalla jos se on liikenteessä.
      Se kyllä pilaantuu siellä maalattiainessa tallissa, jossa se on jo vuosia seisonut tämän takia.

      Nimenomaan jenkkiharrastajissa on paljon "pilaajia", tämä ei ole pilaamista vaan pelastamista.

      Sitä paitsi tällainen auto jolla ei voi ajaa on "halppis" myytävä.

    • Etsivä löytää

      Jaa,enpä yhdy oikein näkemyksiisi joiden mukaan Edseliin ei saisi osia ja että soveltamalla ihan mitä tahansa ei tuli pilattua arvoautoa.
      Kyse EI ole niin harvinaisesta autosta koska Edsel on yhtä kuin Ford-Mercury monelta osin!
      Jarrupuoli on Ford tavaraa ihan alusta loppuun,sorry!
      Eikä niitä vaihtoehtojakaan ollut tuolloin kuin rumpujarrujen rumpujen halkaisijoissa eikä välttämättä edes niissä.
      Tehostin liukuhihnakamaa alihankkijoilta ja ei sitten taatusti mikään Edsel only osa!
      Ihan samat jarrut kuin Ford-Mercury autoissa ja valmistettu vuosia eli ei kannata päteä kun mikään käsintehty malli ei tosiaan kyseessä.
      Merkkinä Edsel on harvinainen,teknisiltä osiltaan ei!
      Asian voi selvittää teknisistä opuksista joko itse tai kysy asiantuntevasta Jenkkiosaliikkeestä joilla tietokoneella nuo tiedot tai ihan varaosakirjat.
      Itse en viitsi ruveta selvittämään kirjahyllyn Chilton jättiläisestä,netistä löytyy Englanniksi kun googletat.
      Ei tietenkään jonkun firman yleiskuvat kerro mitään,ota yhteyttä vai meinasitko kuvan perusteella tilata ulkomuistista?
      1 piirijarrut on kunnossa ollessaan turvalliset eikä se jarruteho kasva jos muutat sen 2 piiriseksi,ulkonäkö kylläkin ja turvallisuus toki.
      Kunnostetut 1 piirijarrut nyt harvemmin katoavat yhtäkkiä varoittamatta jos vielä jopa seuraa nestepintaakin säännöllisesti tai lisää ihan varoitusvalon jos se helpottaa pelkotiloja??
      Eikö sitä voi siirtää pois maalattiatallista muualle ilman jarruremonttia ja aiotko tehdä remontin siinä paikanpäällä ennen siirtoa...???
      Edsel alkuperäiskunnossaan ei ole eikä tule olemaan halppisauto eikä moista mielivä tosiharrastaja pelästy ostovaiheessa tietoa "uudehkon Edselin "jarruttomuudesta enempi viritelmistä ja ruosteesta ynnä osapuutteista.
      Vuonna 1959 Edeseleitä ei enää ollut niin montaa mallia:Ranger ja Corsair sekä Villager Station Wagon,siinä ne ja ei kannata sekoittaa-58 lisäksi olleita Citation ja Pacer malleja tähän,ne oli lopetettu ja lähtölaskenta Edselille alkanut...
      Etsivä löytää vaikka mitä ja ei varmasti Suomesta,mutta kuule hei:Edsel ei edes pisteosiltaan niin harvinainen etteikö maailmalta osia löydy netitse!
      Poikkeuksena 1960 malli joka vaikeampi tapaus tai -58 eräät vähän valmistetut korimallit tai avomallit yleensä ottaen pisteosiltaan.
      1960 mallit erittäin harvinaisia kaikki kori mallivaihtoehdot mukaanlukien,valmistusmäärät esim 4dht 31kpl-2dht 52kpl-avo 76 kpl,9hengen farmareita 59kpl esimerkkeinä ja eniten valmistettuja 4d sedanejakin vain 1126kpl!

    • Etsivä löysi jo

      Ja kuule:3min Googletus löysi hetikohta Edsel liikkeen eli Mack"s Antique auto parts,NY USA joka tarjosi ihan dollaritukkoa vastaan ihkauusia Edsel jarrutehostimia 1958-60 Power Brake Booster Treadle-Vac Part:58-51827-1 ja hintaan 505,95$ sekä 2 vaihtoehtoa tuon lisäksi.
      Ellet etsi käytettyjä tai sovita Ford osaa?
      Olipa vaikea juttu eli seuraavaksi otat yhteyttä,tiedustelet lähetyskulut ja maksat luottokortilla.
      Tulee postitse ja jää/ei jää tulliin josta kyllä ilmoittavat itsestään ja paketista.
      Selviätkö nyt=)

    • Etsivä löysi

      Vielä lisäyksenä:Sama liike tarjoaa Ford-Mercury-Edsel osaa pilvinpimein katosta lattiaan ja tekniikan osat ym tiivisteet jne eli nyt ei voi enää sanoa ettei ole osia,eihän ?
      Nyt enää miehestä kiinni...

    • 4DHT-59

      No jostain ne tiedot on kaivettava.
      Etivä löysi väärän vastauksen.
      Itse olen puristi, mutta joskus on nöyrryttävä mahdottoman edessä.

      Jenkki Edsel sivut antavat Corsair -59 valmistusmääräksi 1813 kpl.
      Treadle-Vac on varsin harvinainen, Edseleissäkin.

      Tulihan tuossa nuita vinkkejä.
      Olin kyllä kooklannu ennen kun täällä kyselin ja aarnioltakin tiedustelin.

      Paikalliset jenkkiaharrastajat eivät kehu etelässä tomivan USA auto-osien palvelua ainakaan harrastajhenkiseksi. Selvähän tuo se ei ole pisnestä.

      No se Power Brake Booster - Treadle-Vac - Edsel Only Part # 58-51827-1 oli ja on remontoitu omaan runkoon. Laite pitäis olla lähettää, vaan kun ei oo.
      Koko värkki pääsylintereineen tehostimineen on hävinny kun koiran pieru tuulessa.

      Niin että turha tässä on jeesustella alkuperäisyyden menettämisellä.
      Kun auto liikkuu se on enemmän auto kuin tallissa seisova.
      Käytettykin kävisi, mutta niidenkin tarjonta tuntuu olevan niukkaa.

      Jos Mercury olisi sama kuin Edsel Corsair jarrutehostimen osalta niin kai niitä sitten olis tarjollakin "pilvin pimein.".

      Ainakaan Interchange parts manuaali ei anna mitään vaihtoehtoista osaa tehostimen korvaavaksi.

      Se ford osa sovitus voisi olla realistinen vaihtoehto.
      Siksikin yritän onkia vaihtoehtoja auton liikkeelle laskemiseksi.

      Kaksipiirisyydestä ei ole varmasti haittaa. Kaksi kertaa omista autoista on paukahtanut toinen piiri. Kaverilta paukahti yksipiirisestä, jarruttomalla autolla oli herkkää ajella.

      Kaksipiirinen jarrujärjestelmä on kehittyneempi ja turvallisenpi kuin yksipiirinen.
      Juuri siksi nykyautoissa on kaksi tai useampi piiriset, turvallsuussyistä.

    • niinpäjoo

      Kerroppa mitä sitten kyselet täällä kun itse tiedät paremmin???

      Ei Edseli niin harvinainen värkki ole että koko maailma käännettävä yhden Foortin kuntoonsaamiseksi,siis sorry ei pääse Elvistelemään sillä vaikka itse merkkinä oli lyhytikäinen vaan Foortin tekniikkaahan tuo oli,pellit eri juttu.

      Teknisesti liukuhihnatavaraa 3-vuorossa aikanaan etkä sitten takuuvarmasti omista mitään ihmeversioita johon ei USA:sta viimeistään tai Ebaysta apua löytyisi alkuperäistyyliin.
      Siis onko se osa vai ei ole,kadonnut USA-suomi matkalla johonkin,jossain kotimaan nurkassa vai mitä,ei tuosta kukaan tolkkua saa??

      Jos yhtään handy man eikä alkuperäisyydelläkään siis väliä niin tottahan siihen sopii ihan minkä tahansa jenkin tehostin,tai vaikka minkä muunkin, sovittamalla ja helpoiten tod näk juurikin Foortista-Mercurystä tai Lincolnista.
      Katselet suht samannäköisen/-kokoisen ja helpoiten tilaan sopivan ja sovitat!

      Tuon osan(jos se siis on olemassa)voipi myös lähettää ehjättäväksi tuonne Foortien erikoispuljuun ja varmaan lukemattomiin muihinkin ja korjaavat se pikku kätösin ehjäksi taalatukkoa vastaan.

      • Wuk Yu

        Niinpä joo kaikki tietävälle tiedoksi, että seuraavalla kerran tällä Suomi 24:llä pätiessäsi: Treadle Vac jarrutehostimia on käytetty vain 58-60 Lincoln/Edsel ja muistaakseni jossain Cadilacissa. Ja on harvinainen ja kallis korjattava.Tuolla ei ole mitään tekemistä normi Fordin kanssa. Pari tuollaista Treadle Vackia omistavana = 60 Lincoln avo.


    • Miestarvi tehostinta

      Noh,miten se sitten muka niin harvinainen on jos kerta ollut muissakin autoissa kuin Edseleissä??
      Eikö tuo kirjoittaja juurikin sanonut että epäilee moisia käytetyn myös muissa merkeissä ja eikait kukaan täyspäinen kuvittele että niitä "kymmentä"vuotta olisi käytetty samoja tehostimia,saati koneita,koreja tai laatikkoja ym ilman muutoksia??
      Mikäli tuohon listaan lisätään vielä Cadillac (ja ehkä joku muukin GM siinä tapauksessa..)niin valmistusmäärät kasvavatkin melkoisesti,kuten myös käytettyjen markkinat.
      Siispä turha mollata" kaikki tietävää,"olihan tuo sitten ihan hajulla ja te kuutamolla.
      Miksi muuten olet museoajoneuvopalstalla ellei tarvi olla alkuperäistä???
      Tuolla tuuninkipalstalla löytyy ratkaisuja ja ratkaisijoita kuule.

      Nii ja mikä muuten estää muuttamasta manuaaliseksi tuota ohjausta,tietty jos ripuliranne niin ei sitten, mutta muuten olisi yksi vaihtoehto sekin mielestäni ja ihan löytyy orkkisautoissa moisiakin.

    • Sanon vaan mäkin

      Eiköhän tuo nyt aloittajallekkin valjennut toivottavasti ettei Edsel teknisesti ole hankala nykyaikana milläänmuotoa ja ne hankalimmatkin osat kyllä löytyy etsimällä muttei täältä kotimaasta mutta Amerikasta kyllä RAHALLA ja sen vanhan voi lähettää korjattavaksikin,ostaa käytetty ,peruskorjattu tai kun näyttää ettei väliä mikä sinne tulee,laita jokin suht sinnepäin oleva soveltaen.
      Tuo manuaalinen ohjausvaihde ideana hyvä ja välityksiä monenmoisia mikä miellyttää!
      Jos homma kaatuu 1 ohjaustehostimeen autossa joka muuten olisi ok ja kiinnostava,harrastus väärä ellei tuota puolen vuoden aikana saa ratkaistua nyky-yhteyksin maailmalle.

    • 4DHT-59

      Voisi kuvitella että täältä löytyy asiian vihkiytyneitä ja asiallisesti käytännön vinkkejä tai ohjeita antavia. Väärä luulo. Pottuilijoita kyllä riittää.
      Ei yksikään ole pystynyt asiallisesti vastaamaan asiallisesti. Joko vinkit johtavat harhaan. tai ovat perättömiä.

      Auton omistaja ei omista nettiä eikä osaa kuin suomea. Sokea taluttaa mykkää rampaa ja kysyy tietä kuuroilta.

      En itse ole jenkkiharrastaja ei minulla ole mitään taikurin sauvaa jolla muuttaisin minkä hyvänsä jarrutehostimen sopivaksi.

      Etsin vaihtoehtoajolla auton voisi saada liikenteeseen
      Olen toki penkonut hakukoneen avulla päiväkausia paikkoja josta voisi löytyä edes kunnostettava.

      Alkuperäisyys olisi tavoite.

      Ensinnäkin kunnostettavaa osaa ei ole olemassa piste minne se on kadonnut en tiedä minä eikä tiedä auton omistajakaan.
      En siis edes tiedä millainen alkuperäinen osa on ollut.

      Luettelo joka kertoisi missä autossa olisi samanlainen korvaava osa ei anna vahtoehtoa.
      On siis vain koetettav kysellä "ystävälisiltä" suoli24 lukijoilta josko sattuisi tietoa löytymään.

      Niin että kaipaan tietoa joka olisi perustellusti totta eikä arvailua.
      Edsel nyt ei todellisuudessa ole kaikilta osiltaan Ford vaikka joitain osia on yhteisiä kuten vaihteistot ja moottorit, alustat jne.

    • FoMoCo=Very rare

      Nykyaikaa kun mennään ja mikäli omistaa vanhan jenkkiauton niin osien löytämiseksi tarvitsee sen tietokoneen netteineen!!
      Ei se ole meidän muiden syy jos on aika ajanut ohitse!!!
      Auton omistaja on siis yhä luulossa että kysellen tarvikeliikkeistä-romiksista ja etsien Suomalaisten harrastelehtien myyntipalstoilta osia joita ei takuulla Edseliin mistään ko paikoista löydy,piste.
      Koska olet noin terävä kaveri ja nettikin löytyy voit auttaa häntä,eikös joo??
      Toinen mahdollisuus on ottaa yhteyttä puhelimella,kirjeellä,käymällä tai vaikka pullopostilla johonkin firmaan joka yhteyksissä USA:aan näissä jenkkiautoasioissa esim Jari Mäki,Koskenkorva tai vaikka US.Parts HKI ja onhan näitä kun vähän katselet alan lehtiä.
      Jotenkin nyt tuntuu että sokea taluttaa sokeaa tai yksinkertaisesti pojilla on liian isot saappaat Edseliin....myykää pois jollekkin joka ei noin onneton.

      • 4dHT-59

        Jaa mutta tulihan siellä toiseksi viimeisessä lauseessa yksi vinkki ehkä JM puhuu ihmisten kieltä ilman ttuilua.

        Olen asunut jenkkilässä ja tiedätkös miten iso maa se on ja montako puljua siellä on?


    • 4DHT-14

      Mitäs minä totesin pilkkaa ja ylenkatsetta..

      Taitaa tämä rkkarijoukko tuon ttuilun.

      Tojoteroja täälläkin.

      • Anonyymi

        Sellasta se on..entäs jarrupalat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4108
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2019
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1941
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1557
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1452
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1405
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1328
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1226
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1131
    10. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1063
    Aihe