Svenskspråkiga besöker visst inte den här debatten ?

östra nyland

Jag har märkt att det mest är tvåspråkiga som skriver på den här spalten.Det är tråkigt ,det finns så få forum där man kan skriva på svenska.

14

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bla.RKPdebatten

      Suomi 24 är inte särskilt populärt bland svenskspråkiga.Det undrar man ju inte på,här är många spalter med språkrasistiskt innehåll.

      • lamf

        Många vet inte ens om att man kan diskutera på svenska.


      • lamf kirjoitti:

        Många vet inte ens om att man kan diskutera på svenska.

        Finns det inget forum som enbart är finlandssvenkt?
        Fast jag vet ju inte ens om man accepterar mig här, jag är ju inte finlandssvensk.


    • Jag är ursprungligen bara finskspråkig. Flyttade för länge sedan, bor i Sverige. Så nu är jag tvåspråkig :)
      Kanske ni/vi som skriver här ibland, borde göra nya öppningar, nya ämnen att diskutera, så att det fanns hela tiden nya ämnen här? Inte vet jag.

      Det är verkligen tyst här. jag skall tänka på lite....

      • östnyland

        Det här forumet är ju "officiellt "tänkt för finlandssvenskar,men mest är här tvåspråkiga och alldeles som du Sverigefinnar.Jag tycker inte det har någon betydelse.Kanske du har några bra förslag vad vi kunde prata om ?


    • Jag förstår inte riktigt det där när ni säger, tvåspråkiga?
      Är inte ni finlandssvenskar tvåspråkiga? Ni måste väl lära er finska i era skolor, eller hur? Då kan man ju säga att även ni är tvåspråkiga.

      Det med nya ämnen hela tider, menade jag att ni finlandssvenskar som skriver här, kanske bör ni göra nya ämnen mycket oftare än vad ni gör nu. Kanske det skulle locka mer finlandssvenskar hit, om det fanns ämnen att diskutera?

      Som sagt, jag är inte finlandssvensk, jag bara tittade in hit. Vill absolut inte störa någon :)
      Du vet, jag bryr mig inte om alla dessa grupperingar, jag betraktar hela mänskliheten som en och samma, mänsklighet :)

      • tvåspråkig familj

        Du är så välkommen,och stör absolut inte !!!!! Vi studerar självklart finska i skolan redan från tredje klassen.Tvåspråkiga kallas sådana som har två hemspråk,i Finland för det mesta finska /svenska..Ivår familj tex. är pappa finskspråkig och mamma svenskspråkig,man talar konsekvent med barnen sitt eget modersmål,då får man språken "gratis".Dessutom kan man välja de bästa bitarna från två kulturer.


      • tant blå
        tvåspråkig familj kirjoitti:

        Du är så välkommen,och stör absolut inte !!!!! Vi studerar självklart finska i skolan redan från tredje klassen.Tvåspråkiga kallas sådana som har två hemspråk,i Finland för det mesta finska /svenska..Ivår familj tex. är pappa finskspråkig och mamma svenskspråkig,man talar konsekvent med barnen sitt eget modersmål,då får man språken "gratis".Dessutom kan man välja de bästa bitarna från två kulturer.

        Finlandssvenskar älskar att skriva bloggar....många på "bloggen .fi.


      • tvåspråkig familj kirjoitti:

        Du är så välkommen,och stör absolut inte !!!!! Vi studerar självklart finska i skolan redan från tredje klassen.Tvåspråkiga kallas sådana som har två hemspråk,i Finland för det mesta finska /svenska..Ivår familj tex. är pappa finskspråkig och mamma svenskspråkig,man talar konsekvent med barnen sitt eget modersmål,då får man språken "gratis".Dessutom kan man välja de bästa bitarna från två kulturer.

        Till "tvåspråkig familj"

        Tack,det var snällt sagt. Jag är nämligen ganska så van att många debattörer stöter bort mig och eller börjar skälla på mig. Så ditt välkommande värmde oerhört mycket mitt "hjärta" :)


      • tvåspråkig familj
        seijaah kirjoitti:

        Till "tvåspråkig familj"

        Tack,det var snällt sagt. Jag är nämligen ganska så van att många debattörer stöter bort mig och eller börjar skälla på mig. Så ditt välkommande värmde oerhört mycket mitt "hjärta" :)

        Vi är ju alla människor lika värda,oberoende vilket språk man talar.Tack för de vänliga orden.


      • 3113w
        tvåspråkig familj kirjoitti:

        Vi är ju alla människor lika värda,oberoende vilket språk man talar.Tack för de vänliga orden.

        Suomi 24 betraktas som "inte riktigt rumsren ",den hålls i samma klass som rikssvenska Flashback.Flashback är nog mycket råare enligt min åsikt "yttrandefrihet på riktigt " och det stämmer nog.Där skrivs öppet om ALLT mellan himmel och jord.


      • 3113w kirjoitti:

        Suomi 24 betraktas som "inte riktigt rumsren ",den hålls i samma klass som rikssvenska Flashback.Flashback är nog mycket råare enligt min åsikt "yttrandefrihet på riktigt " och det stämmer nog.Där skrivs öppet om ALLT mellan himmel och jord.

        Till "3113w"

        Suomi24 är likadan som det svenska forumer Passagen. http://debatt.passagen.se/

        Flashback, där finns yttrandeshrihet, men inte sådan som t.ex här på Suomi24. Här får ju barn och vilka som helst spy ut sin galla, ociviliserat och eller barnsligt. Så kan man inte göra i Flashback. Flasback modereras ganska hårt. Där accepreras inga trollar, man måste hålla sig i ämnet, alltså det som diskuteras. Hets mot folkgrupp är inte tillåtet.
        Kolla vilka netikett och regler man har där, https://www.flashback.org/regler
        Det är sant att i Flashback har man många konstiga diskussioner, det är tillåtet. men barnsliga skriverier tillåts inte i allmämt.


    • :-)

      När man fått sig nåra järn går det bra t.o.m med teckenspråk :D

    • Jfjwk

      Varför dessa grupperingar? Om forumet är för Finlandssvenskar bör det vara glädjande att även andra som kan svenska deltar i diskussioner. Det medverkar ju acceptans som man ofta stävar efter, iaf vad det gäller Finlandssvenskar. Det bör vara positivt att ex. även de som har finska som modersmål övar och vill förbättra sin svenska. Det finns väl inga hemlisar på forumet? Inte så vänligt att stötta bort de andra som stöttar minioriteter...och visst finns de elaka i läggen också men det finns även på andra forumen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe