Rikollisten rankaiseminen, eli opettaminen arestilla on tehotonta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014071818501386_uu.shtml
Olen seurannut vankilaelämää hyvin laäheltä kymmeniä vuosia ja olen käynyt monissa vankiloissa työni vuoksi, ja olen pannut tämän saman merkille jo kauan sitten ja olen puhunutkin asiasta monia kertoja eri yhteyksissä.
Vankiloista ei ole mitään todellista hyötyä muille kuin niille harvoille nuorille vangeille jotka kykynevät kouluttautumaan sielläja hankkimaan itselleen ammatin ja jotka ottavat sitten sen turvin hyvän otteen elämään.
Muutoin vankilat ovat monella tavoin jopa varsin vahingollisia paikkoja. Vankeihoito tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi, eli jokainen veronmaksaja kärsii nahoissaan rikollisten teoista ja näinhän asian ei tulisi olla, vaan siten että rikollinen maksaa itse kaiken aiheuttamansa vahingon korvaamalla sen tavalla tai toisella.
Rikollisten sullominen yhteen tekee vankiloista rikollisten yliopistojaja lisäksi jatkuva rikollisten seurassa oleminen on työntekijöille henkisesti epämiellyttävää.
Ehdotan vaihtoehdoksi Raamatun ylivertaisen viisasta tapaa käsitellä rikoksia. Israelissa ei ollut vankiloita, vaan asia hoitui hyvin yksinkertaisesti siten että aineellisia vahinkoja aiheuttanut korvasi joko työllään tai rahalla aiheuttamansa vahingon korkoineen. Työllä ja rahalla korvattiin monia muitakin vahingontekoja mutta väkivaltatapauksissa noudatettiin hammas hampaasta periaatetta joka on tietenkin 100 %:sesti oikeudenmukaista tahallista pahantekijää kohtaan.
Ja ajatelkaa, tämä rikosten käsittelytapa ei maksanut yhteiskunnalle juuri mitään.
Ja uhrit saivat aina ja nopeasti, täyden hyvityksen. Eikä koskaan tarvittu viikkoja tai kuukausia kestäneitä ylettömän kalliita Auer-oikeudenkäyntejä vaan useimmiten tuomio tuli jo samana päivänä kun rikos havaittiin ja rikollinen saatiin kiinni.
Tässä Mooseksen aikaisess laissa olisi erinomaisia periaatteita jota voitaisiin aivan hyvin soveltaa järkevällä tavalla nyky-yhteiskunnissakin. Se olisi jokaisen etu. Rikollista ei suljettaisi vankilaan vaan hän voisi jatkaa normaalia elämäänsä mutta maksaisi aiheuttamansa vahingon omasta selkänahastaan eikä uhri saisi korvauksia valtionkassan verorahoista kuten nykyään. Sillä onhan se ihan selvästi epäoikeudenmukaista ja ihan väärin että sinä ja minä maksamme omasta pussistamme meille tuntemattomien rikollisten tekojen seuraukset, vai mitä?
Usein on vielä niinkin että sosiaalihuolto joutuu ottamaan elätettäväkseen vangin perheen siksi ajaksi kun isä istuu linnassa. Nämä kulut ovat myös pois meidän kaikkien lompakoista.
Kun tätä kaikkea huolellisesti mietimme, niin eikös alakin näyttää siltä että Raamattu on hyvin nykyaikaan soveltuva oikeuskäytännön oppkirja ja jopa miljoona kertaa viisaampi kuin monessa suhteessa huomattavasti tehottomampi kuin kalliiksi tuleva oikeuslaitoksemme?
Mooses pani rikolliset todella vastaamaan teoistaan täysimääräisesti ja se hillitsi rikollisuutta erittäin tehokkaasti eikä vankiloita tarvittu.
Joten olisikohan tuo vanha kirja sittenkin Jumalan sanaa?
Vankilaton yhteiskuntako huono ratkaisu?
7
81
Vastaukset
- >=3
"Olen seurannut vankilaelämää hyvin laäheltä kymmeniä vuosia"
Ei tainnut tulla kenellekään yllätyksenä.- >=3
Mutta siis, hammas hampaasta ei taida oikein toimia nyky-yhteiskunnassa. Mitä esim. pedofiilille tehtäisiin? Ei, ei onnistu, ei nykyään.
- jyrr
>=3 kirjoitti:
Mutta siis, hammas hampaasta ei taida oikein toimia nyky-yhteiskunnassa. Mitä esim. pedofiilille tehtäisiin? Ei, ei onnistu, ei nykyään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolemanrangaistus_Yhdysvalloissa
Raamattu hoitaa pedofiiliongelman kivuttomasti kivittämällä. Jenkkilässä myös.
Ja jos luit tarkasti avauksen niin suosittelin että järkevyyttä tarvittaisiin tuon vanhan lain soveltamisessa nykyaikaan.
Sinulta en juuri siihen hommaan neuvoja kyselisi. - >=3
jyrr kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolemanrangaistus_Yhdysvalloissa
Raamattu hoitaa pedofiiliongelman kivuttomasti kivittämällä. Jenkkilässä myös.
Ja jos luit tarkasti avauksen niin suosittelin että järkevyyttä tarvittaisiin tuon vanhan lain soveltamisessa nykyaikaan.
Sinulta en juuri siihen hommaan neuvoja kyselisi."Sinulta en juuri siihen hommaan neuvoja kyselisi."
Ehkä kannattaisi, kun et itse osaa järkeä käyttää, vaan pidät kivitystä kivuttomana teloitustapana.
Ja Raamatussa kielletään tappaminen, mutta näköjään se ei koske kivitystä.
>Olen seurannut vankilaelämää hyvin laäheltä kymmeniä vuosia ja olen käynyt monissa vankiloissa työni vuoksi
Tämäpä kiinnostavaa. Mikäs tuo työ oli?
Kirjoituksistasi päätellen tyhjensit jäteastioita. Vaikea kuvitella, että havaitulla ällilläsi olisit ollut vaikkapa vankeinhoidon tarkastaja. :D- jhyfghbghgh
jyrr oli itse vankilassa pedofiliasta.....Koska on uskovainen hörhö.
"Olen seurannut vankilaelämää hyvin laäheltä kymmeniä vuosia ja olen käynyt monissa vankiloissa työni vuoksi, ja olen pannut tämän saman merkille jo kauan sitten ja olen puhunutkin asiasta monia kertoja eri yhteyksissä."
Toisessa ketjussa sanomasi mukaan olet suorittanut vankilassa rangaistusta pitkähkön ajan, niin pitkän että olet ehtinyt opiskeöla Raamatun perusteellisesti.
Kun sinulla on tuollainen tausta, millaiseen työhön olet vielä päässyt että sinut on laskettu vankilaan työasioilla, ilmeisesti muutakin tekwmään kuin avaamaan tukkeutunutta viemäriä?
Missä vankiloissa olet tarkkaan ottaen käynyt? Olisi mielenkiintoista vertailla, sillä katsos, minäkin olen työni vuoksi käynyt vankiloissa. Ja ihan oikeissa sellaisissa, ei missään mielikuvitusvankiloissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561328
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1601260Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu571201Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601125Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041101Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58907Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56873KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin78823- 51817
Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54795