Jos tyttöystävä polttaa...

mipeli

(Tämä sama keskustelu on tuolla tupakointi-osastollakin, mutta ehkä täällä olisi enemmän ihmisiä jotka osaisivat neuvoa...)

Itse olen polttanut, satunnaisesti, joskus joitain kuukausia putkeen ja sitten lopettanut... ja huomannut kuinka voimakkaan riippuvuuden voi tuollainen lyhytkin polttamis-ajanjakso aiheuttaa. Nyt kuitenkin olen ollut savuttomana taas pitkän aikaa.

No varsinainen ongelma on se että kun tyttöystäväni polttaa. Hän on yrittänyt lopettaa ja saikin rajoitettua polttamistaan huomattavasti. Mutta sitten viikonloppuna tuli takapakkia, kun hän polttikin taas tavallista enemmän ja sanoi ettei hänellä ole tarpeeksi tahdonvoimaa lopettaa.

En tietenkään haluaisi että hän jatkaisi polttamista (syitä on useita ja kyllähän te ne tiedätte, raha ja terveys menee, se haju jne.), mutta kun katselee kun hän polttaa niin siinä alkaa niin tehdä mieli tupakkaa... Jos hän jatkaa polttamista, niin voi olla ettei oma tupakkalakkoni kauaa kestä... Alkaa tulemaan mieleen noita hyviä ideoita miksi nyt pitäisi aloittaa se polttaminen, vaikka en sitä tosiaan tahdo aloittaa!!

Ollaan tästä puhuttu tyttöystävän kanssa, ja ollaan vähän kuin umpikujassa: En halua että hän polttaa, mutta hän polttaa silti. En aio häntä jättää tupakoinnin takia, mutta ei hänen polttaminen ainakaan hyvää tee meidän suhteelle, koska se on minulle näin suuri ongelma. Häntä ei haittaisi vaikka polttaisin...

Helpointa olisi aloittaa itsekkin polttaminen, vaikeinta ja turhauttavinta olisi olla itse polttamatta ja katsella kun hän polttaa. Paras vaihtoehto olisi se että hän lopettaisi, mutta kun se ei näytä olevan vaihtoehto.

Onko joku ollut samassa tilanteessa, olisiko jollakin antaa mitään vinkkejä...?

16

4310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eukko

Sano sille,että lähdet litomaan jos ei edes yritä lopettaa...juu,sanoo tietty sitte ettet rakasta sitä...no,kuin paljo se rakastaa sua kun ei halua edes yrittää lopettamista...sitä tupakkaa se rakastaa!

• mipeli

Olisihan tuokin yksi keino... Ehkä saisinkin hänet tuolla keinolla lopettamaan, mutta olisi se aika tylyä uhkailla häntä suhteen loppumisella jos ei tupakointi lopu...

• nympha
        mipeli kirjoitti:

Olisihan tuokin yksi keino... Ehkä saisinkin hänet tuolla keinolla lopettamaan, mutta olisi se aika tylyä uhkailla häntä suhteen loppumisella jos ei tupakointi lopu...

sanot nimenomaan että et haluaisi jättää mutta jos hän ei YRITÄ lopettaa niin et voi olla hänen kanssaan. kai hän kuitenkin välittää sen verran sun terveydestä jos ei omastaan että edes yrittää. olisi sekin parempi nimittäin kyllähän tupakoinnin saa loppumaan jos oikeasti haluaa.

• Jokainen on vastuussa omista teoistaan...yleensä kun sanotaan ettei tahdonvoima riitä on se vain tekosyy siihen ettei oikeasti halua lopettaa...*tupruttelee muutaman savurenkaan* Mielestäni teet hiukan liikaa melua tyhjästä...vaikka perustelut olivatkin ihan hyviä...on totta että tupakointi heikentää terveyttä ja vie rahaa...mutta niin suurin osa asioista tekee...mutta et pysty saamaan häntä lopettamaan...jokainen tekee omat ratkaisunsa...

Vaikka saisitkin hänet tupakkalakkoon niin on todennäköistä hän polttelisi salaa...Hän kyllä lopettaa sitten kun sen aika on...ehkä sitten kun on liian myöhäistä mutta sen on lähdettävä omasta halusta...ei sinun tai kenenkään muunkaan...

Se ei mielestäni ole riittävä syy pyytää toista lopettamaan jos ei itse polta...hyväksy se tosiasia että hän polttaa tai sitten jätä...mutta olet hölmö jos edes harkitset jälkimmäistä...Se että oma tupakkalakkosi kestää on sinun huolesi..ei tyttöystäväsi...ei sinun ole pakko seistä vieressä kuolaamassa kun hän polttaa...keksi jotain tekemistä sillä aikaa kun hän menee tupakalle..."Se mitä ei näe ei voi satuttaa"

• mipeli

Puhut kyllä ihan asiaa tässä. En voi saada häntä lopettamaan yhtään millään tavalla ellei hän itse halua lopettaa. Jos jotenkin yrittäisin pakottaa häntä lopettamaan, niin salaa hän polttaisi silti, olen 100% varma siitä.

• Ickerökare

Kirjoitat juuri niinkuin tupakoivat tekevät:
        "Hän kyllä lopettaa sitten kun sen aika on.." Tavallaanhan tuo on totta, mutta juuri tuon taakse tupakoivat vetäytyvät. En juuri nyt, ehkä ensi viikolla, nyt ei ole sen aika. Tosiasiassa on vain yksi aika lopettaa tupakointi tai mikä muu tahansa pahe ja se aika on NYT. On turhaa odottaa parempaa aikaa, kaikki myöhemmät ovat huonompia.

Tupakoinnissa on terveyshaittojen ym. epämiellyttävyyksien lisäksi yksi tosi ikävä piirre. Se on useilla tupakoivilla elämän ykkösasia. Tätä ei kyllä monikaan tunnusta, mutta niin on. Jos tuo Mipeli sanoisi jättävänsä likkakaverinsa, niin likkakaverin valinta olisi mitä luultavammin tupakka ei Mipeli. Ihan sama asia kuin alkoholisteilla, pullo on tärkein.

Kyllä sekin satuttaa, mitä ei näe. Et tiedä miltä tuntuu, kun katsoo kumppaniaan, jolla on toistuvaa yskää, mutta tupakka maistuu. Ajatukset menevät siihen, kun sairaus tulee vakavaksi ja niin käy lähes jokaisella tupakoitsijalla jollei autokolari tai vastaava "armahda". Olen nähnyt setäni sairaalassa odottamassa syöpään kuolemistaan. Ei ollut kamalaa sinänsä tietää lähtevän, kamalaa oli nähdä ja kuulla hänen katumustaan ja tuskaansa siitä että oli ruvennut polttamaan eikä enää voinut mitään asialle.

Olen sitä mieltä, että tupakkatehtailijat perheet pitäisi altistaa päivittäin kahden askin vertaiselle määrälle. Joutuisivat vähän miettimään, mistä rahansa hankkivat.

Sorry vaan, hiillyn aina välillä tähän asiaan. Nimenomaan tuohon porukkaan, joka ansaitsee toisten terveyden kustannuksella. Tupakoitsijat itse ovat samanlaisia ihmisiä kuin muutkin, ei siinä eroja ole.

• Ickerökare kirjoitti:

Kirjoitat juuri niinkuin tupakoivat tekevät:
        "Hän kyllä lopettaa sitten kun sen aika on.." Tavallaanhan tuo on totta, mutta juuri tuon taakse tupakoivat vetäytyvät. En juuri nyt, ehkä ensi viikolla, nyt ei ole sen aika. Tosiasiassa on vain yksi aika lopettaa tupakointi tai mikä muu tahansa pahe ja se aika on NYT. On turhaa odottaa parempaa aikaa, kaikki myöhemmät ovat huonompia.

Tupakoinnissa on terveyshaittojen ym. epämiellyttävyyksien lisäksi yksi tosi ikävä piirre. Se on useilla tupakoivilla elämän ykkösasia. Tätä ei kyllä monikaan tunnusta, mutta niin on. Jos tuo Mipeli sanoisi jättävänsä likkakaverinsa, niin likkakaverin valinta olisi mitä luultavammin tupakka ei Mipeli. Ihan sama asia kuin alkoholisteilla, pullo on tärkein.

Kyllä sekin satuttaa, mitä ei näe. Et tiedä miltä tuntuu, kun katsoo kumppaniaan, jolla on toistuvaa yskää, mutta tupakka maistuu. Ajatukset menevät siihen, kun sairaus tulee vakavaksi ja niin käy lähes jokaisella tupakoitsijalla jollei autokolari tai vastaava "armahda". Olen nähnyt setäni sairaalassa odottamassa syöpään kuolemistaan. Ei ollut kamalaa sinänsä tietää lähtevän, kamalaa oli nähdä ja kuulla hänen katumustaan ja tuskaansa siitä että oli ruvennut polttamaan eikä enää voinut mitään asialle.

Olen sitä mieltä, että tupakkatehtailijat perheet pitäisi altistaa päivittäin kahden askin vertaiselle määrälle. Joutuisivat vähän miettimään, mistä rahansa hankkivat.

Sorry vaan, hiillyn aina välillä tähän asiaan. Nimenomaan tuohon porukkaan, joka ansaitsee toisten terveyden kustannuksella. Tupakoitsijat itse ovat samanlaisia ihmisiä kuin muutkin, ei siinä eroja ole.

Kun sanoin että hän lopettaa kun lopettamisen aika on...tarkoitin lähinnä juuri sitä että hän ei lopeta ennen kuin itse tajuaa että nyt on viisainta lopettaa enkä suinkaan sitä että hän lykkäisi sitä tietoisesti tyyliin "poltan tämän askin ja sitten se on loppu"...kaikki eivät sitä tajua...ehkä hän tajuaa joskus..Ehkä minäkin...tosin jokaisella on omat motiivinsa polttaa...en mene omiin motiiveihini koska se on aivan liian pitkä tarina...luultavasti hän lopettaa sitten kun on liian myöhäistä mutta siihen ei voi vaikuttaa...ja kyllä minä tiedän miltä tuntuu nähdä rakkaansa...perheenjäsenen yskivän tupakkayskää ja olen tuntenut myös syövän vaikutuksen perhepiirissä...en minäkään sentään koko elämääni ole polttanut...Mutta lopulta jokainen vastaa itsestään ja on vastuussa vain itselleen...

Aina pitää yrittää auttaa ja valistaa...mutta on myös taito osata jättää jotkut asiat sellaisiksi kuin ne ovat jos toinen ei hyväksy tai tunne tarvitsevansa apua...silloin asioista tulee vain turhaa riidanhaastamista ja ongelmien väkisin etsimistä ja silloin se voi peittää alleen ne kaikki kuitenkin niin hyvät asiat

• Tane

"Mielestäni teet hiukan liikaa melua tyhjästä."

Tartun tähän, koska muusta on jo tullut asiaa. Monien, erityisesti tupakoivien, mielestä tupakanpoltto on pieni haitta. Kuulemma siihen hajuunkin tottuu. Kuinka moni sietää sitä, että kumppani ei pese koskaan hampaitaan ja hänen hengityksensä haisee koko ajan?

Poltin itsekin teini-iässä ja vähän sen jälkeen. Sitten kun lopetin, alkoi tupakkaa polttavat haisemaan minusta kammottavalle. Humalassa baarissa ollessa tupakoitsijan jotenkin sieti, mutta selvinpäin en voinut kuvitellakaan suutelevani tupakoitsijaa. Minusta se on ihan oikeasti todella suuri haitta. On varmaan paljon ihmisiä, jotka eivät välitä tupakan hajusta. Joillekin se kuitenkin käy nokkaan tosi voimakkaasti, eikä silloin kumppanin polttaminen ole samantekevää.

Toisaalta, miksi alkaa seurustelemaan tupakoitsijan kanssa, jos ei voi sietää tupakointia?

• ickerökare
        HuppuLuuranko kirjoitti:

Kun sanoin että hän lopettaa kun lopettamisen aika on...tarkoitin lähinnä juuri sitä että hän ei lopeta ennen kuin itse tajuaa että nyt on viisainta lopettaa enkä suinkaan sitä että hän lykkäisi sitä tietoisesti tyyliin "poltan tämän askin ja sitten se on loppu"...kaikki eivät sitä tajua...ehkä hän tajuaa joskus..Ehkä minäkin...tosin jokaisella on omat motiivinsa polttaa...en mene omiin motiiveihini koska se on aivan liian pitkä tarina...luultavasti hän lopettaa sitten kun on liian myöhäistä mutta siihen ei voi vaikuttaa...ja kyllä minä tiedän miltä tuntuu nähdä rakkaansa...perheenjäsenen yskivän tupakkayskää ja olen tuntenut myös syövän vaikutuksen perhepiirissä...en minäkään sentään koko elämääni ole polttanut...Mutta lopulta jokainen vastaa itsestään ja on vastuussa vain itselleen...

Aina pitää yrittää auttaa ja valistaa...mutta on myös taito osata jättää jotkut asiat sellaisiksi kuin ne ovat jos toinen ei hyväksy tai tunne tarvitsevansa apua...silloin asioista tulee vain turhaa riidanhaastamista ja ongelmien väkisin etsimistä ja silloin se voi peittää alleen ne kaikki kuitenkin niin hyvät asiat

Ihan oikeassa olet, yleensä ei voi vaikuttaa toisen lopettamiseen. Yleensähän tupakoitsija torjuu kaikki järkevät perustelut, ei halua kuulla niitä, ärsyyntyy niistä ja sanoo, että tämä on minun asiani. Hän vaatii itsensä hyväksymistä, mutta ei hyväksy toisten huomatuksia.

Sinänsä on noin, mutta esimerkiksi tupakointi aiheuttaa vaikkapa parisuhteessa haittaa myös kumppanille terveys- ja tunnepuolella. Harva asia ylipäätänsä on sellainen, jossa ei tarvitse huomioida muita lainkaan.

Silti mielipiteesi:

on tosi järkevä, juuri noin se on. Vaatii vain joskus tosi paljon tupakoivan kumppanilta.

• 9000

Onhan se oikeasti ongelma, jos nainen rakastaakin tupakkaa eikä sinua. Hänen rakkauteensa et siis ainakaan voi ripustautua. Nyt onkin kysymys siitä, saako tuhkakupilta haiseva nikotinisti sinut syttymään, vai haluatko ehjän ihmisen rinnallesi.

Naisesi on valintansa tehnyt. Tee sinä omasi.

• mipeli

Onhan se jokin valinta tehtävä, en vaan oikein tiedä mikä, vai pitäisikö jatkaa vaan samaan malliin, ja "unohtaa" että hän polttaa, olla vain välittämättä siitä... Ehkä se olisi paras ratkaisu, tavallaan luovuttaisi ja antaisi hänen tehdä mitä hän haluaa...

Jos hän on onnellisempi tupakoitsijana kuin savuttomana, niin en minä ainakaan halua häntä onnettomammaksi tehdä. Hänen valintansa se on...

• muija

Eikös sitä sanota,että se,joka rakastaa itseään,pystyy rakastamaan myös toista ihmistä..osoittaako tupakointi että rakastaa itseään jos haluaa myrkyttää itsensä.Tuskin - ja silloin ei rakasta niin paljon suakaan jos ei haluu edes sun takia lopettaa,saatikka että yrittäisi,vai kuinka..

• Escaflowne

että aikani narinaa kuunneltuani (vaikkakin oli puoliksi vitsillä heitettyä), päätin ja sitten lopetinkin tupakan polton. Auttoi kyllä sekin, että eräs parhaista ystävistäni lopetti samalla. Joskus harrastan bilepolttelua...

• järvine xD

joo.mul on sama ongelma... niin oon nähny monta kertaa et se polttaa...sit se vaa sanoo:mitä se haittaa sun elämää..oonn sanonu älä poltaa..

• Anonyymi

Rööki huuleen vaan ja ongelma ratkaistu...

• Anonyymi

Sano että lopetat tai lähet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2742
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      17
      2291
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1874
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1443
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe