Olen viimeinkin päässyt vähn pysyvämpään työpaikkaan ja ajattelin liittyä ammattiliitton (Tähän mennessä ei ole ollut mahdollista erinäisistä syistä). Kertokaapa, että kun olen tähän mennessä kuulunut työttömyyskassa YTK:hon, huomioidaanko liitoissa liittyessäni tuo työttömyyskassa-aika, jos joudunkin työttömäksi ennen 10 kk:n aikarajaa?
Miksi muuten eivät kaikki osastot/liitot huoli tilapäisiä työntekijöitä jäsenikseen? Tässä olen joutunut ikävään tilanteeseen, mutta toivottavasti nyt selkiää.
Liittyminen liittoon
8
665
Vastaukset
- che.
Joo, kyllä YTK-kassan jäsenyys huomioidaan täysin liittyessäsi liittoon ja sen työttömyyskassaan. Liittohan ei maksa päivärahoja työttömällt vaan sen työttömyyskassa. Ansiosidonnainen työttömyysturvasi siis siirtyy kassasta toiseen. Katso vain, että ne toimittavat kassasta kaikki paperit oman liitosi kassaan.
Ihmetyttää, jos liitot eivät huoli jäsenikseen pätkätyöntekijöitä. En ole tällaiseen aikaisemmin törmännyt. Toivottavasti joku liiton toimitsija voi vastata tähän.- ...toimitsija
Pätkätyöläisen kannalta ammattiliittoon liitttyminen on ainakin joissain liitoissa ehkäpä helpompaa kuin jäsenenä pysyminen. Varmaan moni siirtyy YTK-kassaan senkin takia, että systeemi on niin mahdottoman jäykkä ja älyttömän paljon eri tahoja työllistävä - eikä vähiten jäsentä itseään.
Pätkätyöläinen jää usein roikkumaan edelliseen ammattiosastoon (kaikilla työpaikoilla ei sellaista ole) ja huolehtii jäsenmaksuistaan ns. itsemaksavana jäsenenä. Tässäkin on jo oma kuukauden välein toistuva riesansa ja muistamisensa.
Lisäksi jotkut näistä paikallisyhdistyksistä (kuten niitä omassa liitossani kutsutaan) hyppyyttävät pätkätyöläisiä aivan kohtuuttomasti jäsenyysasioiden tiimoilta, jos on kyseessä lyhyt pätkä.
Minä olen ottanut tavakseni hoitaa jäsenmaksun niin, että ilmoitan ensin palkanlaskijalle, että jäsenmaksu on otettava jo ensimmäisestä palkasta (jotta ei tulisi taukoa) ja anon sitten vasta jäsenyyttä, jonka saaminen voi kestää kuukausikaupalla, vaikka olen ollut liittoni jäsenenä yli 20 vuotta.
Tällä kertaa palkanlaskija ei tähän suostunut paikallisyhdistyksen ohjeiden vuoksi, joten taidan käyttää liittoni suomaa alennettua jäsenmaksua hyväkseni tämän pienen pätkän kohdalla, jos meillä ei ole itsemasamismahdollisuutta kuten on vaikkapa Metalliliitossa.
Liittoni tekee muuten jonkinlaista tilastoa muodollisesti pätevistä / epäpätevistä työntekijöistä jäsenrekisterin kautta. Kuinkahan paljon tilastoharhaa aiheuttavat YTK-kassan jäsenet? Meidän alallamme tällä on merkitystä, koska laki on aika tiukka, mutta sitä rikotaan aivan yleisesti.
- Duunari
Pysy vaan siellä YTK:ssa. Tulee halvemmaksi pitkässä juoksussa.
- Työllinen
Mistäpä saan tarvittaessa apua "neuvottelussa" työnantajan kanssa? Auttavatko työpaikkojen luottamusmiehet, ellen kuulu liittoon?
- Duunari
Työllinen kirjoitti:
Mistäpä saan tarvittaessa apua "neuvottelussa" työnantajan kanssa? Auttavatko työpaikkojen luottamusmiehet, ellen kuulu liittoon?
Tee työsi hyvin ja kunnolla. Ei tarvitse neuvotella.
- 20 vuotta jäsenenä
Työllinen kirjoitti:
En luottaisi jäsenenäkään kaikkiin liiton edustajiin etenkään määräaikaisena työntekijänä. Kyllä systeemit on valitettavan usein luotu vakituisia varten, ja myös liiton palvelijat - vaikka esim. palkkionsa työnantajan pussista saisivatkin - asettuvat vakituisen työntekijän puolelle, jos intressit ovat vastakkaiset.
Kaikesta huolimatta neuvoisin erityisesti määräaikaisia kuulumaan liittoon, koska kuviot työelämässä ovat menneet joiltain osin todella hurjiksi. Ainahan voi ottaa yhteyttä jonnekin ylemmälle taholle, jos oma luottamusmies ei auta.
Ensisijaisesti kannattaa varmaan neuvotella oman esimiehen kanssa, jos on yksin ajamassa jotain asiaa, mutta aina se ei onnistu. Toisinaan myös ihmettelee, miksi on yksin jossain tilanteessa.
Mitä mahtaa tapahtua työvoimapulan iskiessä joillekin aloille, kun esim. määräaikaisuuksista ei kuitenkaan koskaan päästä täysin eroon? Käykö kuten omalla alallani jossain ulkomailla, että on monta ammattiliittoa saman työn tekijöille, ja työehdot ja palkkaus vaihtelevat ammattiryhmän sisällä? Täytyykö sen määräaikaisen aina toimia huonoimmilla ehdoilla?
Olen toisaalta kyllästynyt olemaan jäsenenä liitossa, jossa niin usein olen hävinnyt - ja voittanut ainoastaan henkilökohtaisten ominaisuuksieni ja oman panokseni avulla, mutta jonka jäsenet toisaalta valittavat, että liitolla ei ole voimaa. Tällä pelillä ei yksinkertaisesti voi voittaa mitään. - 20 vuotta jäsenenä
Työllinen kirjoitti:
Ihan neuvottelemattakin takaa järjestelmä jotain kuria myös työnantajalle: kun palkasta maksetaan suoraan jäsenmaksu, jää siitä dokumentti, että onko palkka edes oikein laskettu. Jos jäsenmaksun maksaa itse, voi edes liiton yhteydessä toimivalle kassalle kertoa esim. sen, että ei ole vieläkään saanut palkkaansa.
On se muuten kumma, että kun pyytää kerran esimiestään hoputtamaan palkanmaksua, niin joku ehkä loukkaantuu tästä toimepiteestä, eikä maksa seuraavaa palkkaa ajoissa. Tai sitten omassa tapauksessani on jotain muuta häiriötä, puuttuu esim. kaiken työn tekevä valittaja paikallisjärjestöstä. - yli 20 vuotta jäsenmaksua m...
20 vuotta jäsenenä kirjoitti:
Ihan neuvottelemattakin takaa järjestelmä jotain kuria myös työnantajalle: kun palkasta maksetaan suoraan jäsenmaksu, jää siitä dokumentti, että onko palkka edes oikein laskettu. Jos jäsenmaksun maksaa itse, voi edes liiton yhteydessä toimivalle kassalle kertoa esim. sen, että ei ole vieläkään saanut palkkaansa.
On se muuten kumma, että kun pyytää kerran esimiestään hoputtamaan palkanmaksua, niin joku ehkä loukkaantuu tästä toimepiteestä, eikä maksa seuraavaa palkkaa ajoissa. Tai sitten omassa tapauksessani on jotain muuta häiriötä, puuttuu esim. kaiken työn tekevä valittaja paikallisjärjestöstä.Rakasta itseäsi niin kuin lähimmäistäsi rakastaa se, jota sinulla ei ole. Ryhdy vaikka lakkoon mitä tulee pätkätöiden vastaanottamiseen. Aloita vuorotteluvapaista, niistä ei koidu vanhinkoa oppilaille, koka vuorotteluvapaata ei myönnetä, jos ei ole tarjolla riittävän päteviä sijaisia. Paremmat hommat annetaan yleensä kissoille ja koirille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895645
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804742Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113057Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv902976Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232654Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612049Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251996- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1161460- 1851328