Valtionkirkon ajatus ei kuulu länsimaiseen demokratiaan.
Järjestöinä uskonnolliset yhteisöt vertautuvat aika hyvin puolueisiin. Länsimaisen demokratian peruspilareita on se, että jokainen saa kuulua mihin puolueeseen lystää tai olla kuulumatta mihinkään. Samoin länsimaisiin arvoihin kuuluu se, että jokainen saa kuulua mihin uskontokuntaan tahansa tai olla kuulumatta. Sekä puolueilla että uskontokunnilla on mahdollisuus toimia julkisesti ja levittää omaa ideologiaansa.
Julkisen vallan tulisi olla kuitenkin yhtä neutraali suhtautuminen puolueisiin ja uskontokuntiin. Länsimaisessa demokratiassa julkinen valta ei saisi asettaa erityisasemaan mitään puoluetta eikä uskontokuntaa. Järjestöjen toiminta tulee olla "alhaalta ylös" eli kansalaisista lähtevää eikä julkisen vallan ohjaamaa.
Järjestön suuruudella ei ole merkitystä. Sievin kouluissa ei koulujen aamunavauksissa pidä julistaa keskustalisen politiikan erinomaisuutta, vaikka Keskusta sai Sievin viime vaaleissa 71% kannatuksen (eikä edes Merijärvellä, jossa keskusta tai 89,9% äänistä). Ei ole myöskään mitään perusteita sille, että Sievin tai Merijärven kunta jäjestäisi Keskustapuolueen jäsenmaksujen keräyksen.
Yhtä vähän koulun, kunnan tai julkisen vallan tehtävä on julistaa minkään uskontokunnan erinomaisuutta tai antaa yhdelle uskontokunnalle erityisasema. Suomi ei noudata länsimaisen demokratian periaatteita suhteessa valtionkirkkoon. Tasa-arvoinen suhtautuminen uskontokuntiin ei ole minään uskontokunnan syrjimistä yhtä vähän kuin kaikkien puolueen asettaminen samalle viivalle on minkään puolueen syrjimistä.
Eroamalla kirkosta autat valtion ja kirkon eroa ja puolustat länsimaista demokratiaa.
Kirkon asema on epäterve
9
80
Vastaukset
Tuliko hyvä olo kun uskalsit vohkia vakiintuneen ja arvostetun kirjoittajan nimimerkin?
http://i.imgur.com/Wj8Pinu.jpg- tieteenharrastaja/a
Vahvistan nikkivoroilun. Haitta oli pieni, koska tyylin ja viestin jäljittely tietenkin epäonnistuivat, vaikka yritys olikin kohtalainen. Toistaiseksi ei tämän takia ole tarvinnut nikkiä vaihtaa.
- jyrr
Kah, tekikö tieteenharrastaja parannuksen?
Umpiev.luttina olen tuota taantumuksen saarnaajaa pitänyt.Ilmamkos et osaa lainkaan muuttaa tyyliäsi vaihtaessasi nimimerkkiä, kun et edes sitä huomaa että tuo ei voi olla th:n tekstiä.
Hyvä niin.- tieteenharrastaja
Itse nikkivorona avauksen laittajana tiedät kyllä mistä on kyse.
- jyrr
tieteenharrastaja kirjoitti:
Itse nikkivorona avauksen laittajana tiedät kyllä mistä on kyse.
Eipä ollut jyrrin avaus. Silti ihmettelen edelleenkin että kukakohan tuo oli.
Sisältönsä puolesta, siis laadukkaan tekstinsä puolesta voisi toki minun ollakin, mutta kun nyt vaan ei ole.
Kyseessä on ilmeisesti joku sivistynyt kirkonvihaaja. Siis satunnainen propagandistikävijä tällä palstalla.
Tosin turhaan kävi. Fiksut palstalaiset ovat jo eronneet kirkosta, ja ev.lut evokit jotka vielä jostain kumman taikauskoisesta taivaspaikasta kiinnipitämisen itsepetoksellisesta syystä kirkossa yhä pysyvät , tuskin siitä viisastuvat.
Osa taitaa jopa saada kirkolta liksaa palstalla roikkumisesta.
- hyi vittu!!
Sairas avaus!
- hyi vittu!!
Perustelu: sairas koska.. Mainittu sana "Kirkko" KristiKretkien ja Mukuloiden siemennyksen alkulähde.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262486- 1142106
- 1221779
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?911732Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91527Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161271086Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891001Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959