Mäkkäri..

Been there 2 years

Ajattelin vain kysellä löytyykö täält pikaruokalaväkeä? Musta on suorastaan hupaisaa että meiän mägäris on nyt otettu palveluaikojen seuranta päänvaivaks, asiakkaat pitäs palvella 1minuutissa (15sek.on pelivaraa).. Puhutaan siis mäkkäristä, jonne menevät 16-18vuotiaat koululaiset tienaamaan viikonloppudokaamiseen kuluvat rahansa, joiden työmotivaatio on niin pyöreä nolla kuin voi olla ja joiden tuntipalkka (aloituspalkka) on vähän päälle kuusi euroa. Jos palveluajat ovat huonot, joudut puhutteluun. Itse joudun häpeäkseni myöntämään kestäneeni tätä paskaduunia kohta 2 vuotta ja en voi suositella kenellekään muulle kuin sellaiselle joka tahtoo tehdä töitä ja raataa itsensä henkihieveriin pienellä korvauksella. Mäkillä on sellanen metka periaate että työntekijöitä EI KOSKAAN KEHUTA, vaan haukutaan. Jos haukkumisen aihetta ei ole, se pitää keksiä (moppi väärässä paikassa tms.) Voin sanoa hyvällä omallatunnolla että osaan hommani. Silti ne kusipääasiakkaatkin valittavat milloin mistäkin, ketsuppi loppu tai ranskalaisissa yks suolanmuru liikaa..VITTU!!! Ettekö te rakkaat asiakkaat tosiaan ymmärrä sellaista asiaa että jos olen autokaistalla ja mulla on yli 10 autoa jonossa ja ne kaikki pitäs palvella minuutissa niin mä EN todellakaan tule vaihtamaan teille jotain vitun ketsuppipussia.. Sitten kun kertoo asiakkaalle ystävällisesti että anteeksi mutta en nyt ehdi, pyydän jonkun muun vaihtamaan sen, niin saa vihaisen katseen ja kappas vaan, palauteboxista löytyy kitinälappu töykeästä kassaneidistä jolla oli MUKA kiire. ARGH. Joku päivä mä vielä räkäsen sinne spudarin väliin, enjoy your meals my darlings...)=D
Että kellään kokemuksia jaettavana??

85

17466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BurgerQueen

Itse kestin tuota hommaa puoli vuotta. Kylla on varmasti hienoa olla joku McLaatutarkastaja, joka tulee kassan viereen kyttaamaan kuinka nopeasti asiakkaita palvellaan. Hei haloo dorkat, jos sun kaverit on vieressa valuttamassa kokiksiaan, sun pitaa venata, kun joku ottaa tuoreet raksut altaasta, suolaa ne, sun pitaa venata. Minuutti aikaa palvella... Syokaa isot McPomot paanne. Totesin itse aikoinani siella tyoskennellessa, etta ihmisilla ei ole muuta paikkaa purkaa kiukkuaan, niin ne tulee makin kassalle ruikuttaa. Jestas etta vihasin sita duunia. Enka taatusti naina paivina ala inisemaan, kun olen itse asiakkaana "Ma haluun ilmasen jatskin, koska venasin 6 minuuttia mun burgeria ja sita paitsi kaveri sai kolme raksua enemman kun ma..."

• ex-duunari

mä olin mäkkärin palveluksessa melkein 2 vuotta ja täytyy sanoo et viihdyin aika kivasti. en silti aio suositella työtä kellekkään, alipalkattua raatamistahan se on.

en tiedä johtuiko mun viihtyminen sitten siitä että satuin sellaseen mäkkiin missä vuoropäälliköt oli mukavia lukuunottamatta yhtä valittajaa. olihan tietty se tuskaakin, loputtomat lounas- ja lauantairuuhkat, älyttömät valitukset ja narinat asiakkailta jne... mutta meillä oli työporukan kanssa niin loistava ilmapiiri ettei narinat paljoo vaikuttanu.

kiitos siis edesmenneen lepuskin ja pitskun mäkkien porukoille...

• poss

Idiootti, ehkä sellaisten asiakkaiden palvelu on tärkeämpää joilla on jo ruoka kuin jonossa olevien. Joten mene vaan laittamaan sitä ketsuppia ja sassiin!

PS. Yks big mac ilman sipulia

• Been there 2 years

Oletkos koskaan ollut autokaistalla pahimpaan ruuhka-aikaan töissä? Mä yritän aina tehdä asiat niin että kaikki asiakkaat olisivat tyytyväisiä, ja JOS mä lähtisin sitä perkeleen pussia vaihtamaan siitä luukulta, se koko perkeleen JONO SEISOISI KOKO SEN AJAN SIINÄ koska olen todella usein autokaistalla yksin! Yleensä annan pussiketsaria sen verran kun asiakas tuntee tarvitsevansa tai isken vaikka koko helvetin pussiketsuppilaatikon siihen kassalinjalle ja aikaa menee varmaan parikin minuuttia vähemmän. Varsinkin jos saliketsuppisäkkejä ei ole lähellä vaan ne pitäis hakea kuivavarastosta (raflan toisessa päädyssä). Se 2min ratkasee ihan perkeleen paljon niissä palveluajoissa ja mä en ota päälliköiltä huutoja sen takia että joku pilkunnussija tahtoo jotain muuta kun pussitettua ketsuppia!! Niille jonossa seisoville asiakkaille se 2min on pitkä ku nälkävuosi ja näin ollen saan heiltäkin kuulla itkupotkuraivarit. Jokaikisen ihmisen pitäs tehä ees pari vuoroa mäkissä niin valituksistakin karisis ne turhanpäiväset paskanjauhannat pois.. Että en mene laittamaan ketsuppia, en vaikka polvillasi anelisit.

• unhappy meal

voi ei!! mitä ne vielä keksii??? kai tosta tehdään valtakunnallinen päänvaiva ja se rantautuu joka ikiseen Suomen mäkkiin! niin kuin lukolliset jääkaapit! voi zeesus!

mutta ethän sä voi palvella suurperhettä, joka ostaa 4 mäkkiateriaa ja 3 happymeelii 1 minsas??? ja mitäs sit tapahtuu jos sun palveluajat on ihan tasaseen tahtiin yli sen minsan? saat potkut???

opetetaankohan toi päällikkökoulutuksessa, että työntekijöitä sitten EI KEHUTA?? :) mä olenkin itse alkanut kehumaan sekä työkavereitani että itseäni! :)

en tiedä, olenko vain hyvässä paikassa töissä, mutta meidän asiakkaat valittaa todella harvoin! ja ovat muutenkin ihan siedettävää porukkaa..

• Been there 2 years

Mä olen kysellyt muutamalta tutulta jotka on eri mäkeis töissä ja ne on ollut sitä mieltä et tää mäkki missä mä olen on tän alueen paskin (johtuu ehkä siit et se on oikea ruuhkakeskus aina välillä). Mulle sanottiin joku viikko sitten et jos sun palveluajat on huonoja, sut otetaan puhutteluun (lue=haukkumiseen) vuoron jälkeen. Ne tsekataan joka päivä ja nyt oli ilmestynyt jopa viikon top10 kassat. Porukka tuppaa vaihtumaan niin usein että kun löytää ees pari sellasta ihmistä jotka osaa hommansa ja jaksaa olla iloisia (mä en siis ole tällänen kilipää duunissa..) niin ne ottaa loparit viikon päästä. Eli siel aika lailla krooninen osaamisen puute tämän takia, siks homma ei ehkä pelaa niinku pitäs. Mä en rupea sen mäkin parantajaks vaan otan uuden paikan heti kun löytyy hyvä. =)

• unhappy meal
        Been there 2 years kirjoitti:

Mä olen kysellyt muutamalta tutulta jotka on eri mäkeis töissä ja ne on ollut sitä mieltä et tää mäkki missä mä olen on tän alueen paskin (johtuu ehkä siit et se on oikea ruuhkakeskus aina välillä). Mulle sanottiin joku viikko sitten et jos sun palveluajat on huonoja, sut otetaan puhutteluun (lue=haukkumiseen) vuoron jälkeen. Ne tsekataan joka päivä ja nyt oli ilmestynyt jopa viikon top10 kassat. Porukka tuppaa vaihtumaan niin usein että kun löytää ees pari sellasta ihmistä jotka osaa hommansa ja jaksaa olla iloisia (mä en siis ole tällänen kilipää duunissa..) niin ne ottaa loparit viikon päästä. Eli siel aika lailla krooninen osaamisen puute tämän takia, siks homma ei ehkä pelaa niinku pitäs. Mä en rupea sen mäkin parantajaks vaan otan uuden paikan heti kun löytyy hyvä. =)

tää touhu on niin samanlaista kaikissa mäkeissä...varmaan ympäri maailman! ainahan mäkeillä on ollu riistomaine, mutta en uskonut että se Suomessakin voisi olla totta..uskokaa tai älkää, se on just niin totta mitä kaikki legendat kertoo ja vielä 100 kertaa pahempaa!!!!

sitä mä en vaan tajua, että mitä järkeä mäkkärin on kohdella työntekijöitä näin.. siitähän luulisi olevan vain haittaa kun työntekijät koko ajan vaihtuu eikä kukaan osaa mitään.. no eipä ole mun murheeni, olen vaan töissä siellä :)

• Been there 2 years
        unhappy meal kirjoitti:

tää touhu on niin samanlaista kaikissa mäkeissä...varmaan ympäri maailman! ainahan mäkeillä on ollu riistomaine, mutta en uskonut että se Suomessakin voisi olla totta..uskokaa tai älkää, se on just niin totta mitä kaikki legendat kertoo ja vielä 100 kertaa pahempaa!!!!

sitä mä en vaan tajua, että mitä järkeä mäkkärin on kohdella työntekijöitä näin.. siitähän luulisi olevan vain haittaa kun työntekijät koko ajan vaihtuu eikä kukaan osaa mitään.. no eipä ole mun murheeni, olen vaan töissä siellä :)

Kun kukaan ei osaa mitään, asiakkaat valittaa ja mäkillä menee entistä huonommin ja huono maine kasvaa..Siks se onkin todella merkillistä et noin huonot työolot on ja pysyy. Kun pystyiskin olemaan välittämättä (don't blame me, I just work here-meiningillä) mut se jatkuva valitus kaikesta alkaa vituttaa.. Kun asiakkaille ei tule mieleen se että me duunarit ei tosiaan voida sille mitään että ei ole fanta lightia tai että visa electron ei käy juuri siinä mäkissä. Tulee vähä sellanen sijaiskärsijän olo, huutais vaan niille pomoille aiheesta niin jotain saattais tapahtuakin. Joillekin oon jopa suositellu että lähettäkää se reklamaatio pomolle niin asia edistyy. Saa nähdä tapahtuuks joskus jotain muutosta, toivotaan näin. =)

• reklamaatiot!

Kun kukaan ei osaa mitään, asiakkaat valittaa ja mäkillä menee entistä huonommin ja huono maine kasvaa..Siks se onkin todella merkillistä et noin huonot työolot on ja pysyy. Kun pystyiskin olemaan välittämättä (don't blame me, I just work here-meiningillä) mut se jatkuva valitus kaikesta alkaa vituttaa.. Kun asiakkaille ei tule mieleen se että me duunarit ei tosiaan voida sille mitään että ei ole fanta lightia tai että visa electron ei käy juuri siinä mäkissä. Tulee vähä sellanen sijaiskärsijän olo, huutais vaan niille pomoille aiheesta niin jotain saattais tapahtuakin. Joillekin oon jopa suositellu että lähettäkää se reklamaatio pomolle niin asia edistyy. Saa nähdä tapahtuuks joskus jotain muutosta, toivotaan näin. =)

ikäväkyllä ei edes kommenttia saa kun laittaa reklamaatiot!
        laitoin=henkilökuntaa liian vähän,työpaine valtava,töissä harjoittelijoita,lauantai iltapäivä.oli synttäreitä,perheitä ynm.
        -laitoin palautetta taas:kehuin yhden mäkkärin toimintaa/palvelua/ennenkaikkea myyjän palveluystävällisyyttä.ei kommentteja=esim sähköpostiin=kiitos palautteesta tms.liekö nämä kehutkaan koskaan tulee henkilökunnalle?
        (toimin itse myymäläalalla myymälävastaavana)ja ne kehut tulee antaa kanssa,ja sinne"herroille"mutta mites on mäkkiläiset?tuleeko hyvät palautteet teille?

• unhappymeal
        reklamaatiot! kirjoitti:

ikäväkyllä ei edes kommenttia saa kun laittaa reklamaatiot!
        laitoin=henkilökuntaa liian vähän,työpaine valtava,töissä harjoittelijoita,lauantai iltapäivä.oli synttäreitä,perheitä ynm.
        -laitoin palautetta taas:kehuin yhden mäkkärin toimintaa/palvelua/ennenkaikkea myyjän palveluystävällisyyttä.ei kommentteja=esim sähköpostiin=kiitos palautteesta tms.liekö nämä kehutkaan koskaan tulee henkilökunnalle?
        (toimin itse myymäläalalla myymälävastaavana)ja ne kehut tulee antaa kanssa,ja sinne"herroille"mutta mites on mäkkiläiset?tuleeko hyvät palautteet teille?

todella harvoin saamme nähdä asiakkaiden antamia palautteita, vaikka olemme sitä pyytäneetkin! jos joku tietty henkilö saa negatiivista palautetta, niin se kyllä varmasti näytetään ja käydään henkilön kanssa läpi! positiivisen palautteen olen nähnyt ehkä 2 kertaa...3 vuoden aikana! :)

• asiakas/m:vastaava
        unhappymeal kirjoitti:

todella harvoin saamme nähdä asiakkaiden antamia palautteita, vaikka olemme sitä pyytäneetkin! jos joku tietty henkilö saa negatiivista palautetta, niin se kyllä varmasti näytetään ja käydään henkilön kanssa läpi! positiivisen palautteen olen nähnyt ehkä 2 kertaa...3 vuoden aikana! :)

miksi asiakkaiden on niin kovin vaikeeta antaa se hyvä palaute?ja kun se hyvä annetaan niin jätetään se siihen eikä valitusten tavoin anneta esim(sähköpostitse)ylemällekin hyvää palautetta.
        -joskus olen joissain(lidl mm tälläinen yhtä työntekijää pyytämään tuttavaa laittamaan kiitoksen työntekijän hyvästä palvelusta jne.pyysin siksi koska työntekijä oli extra ystävällinen/asiakaspalvelu ynm taitoinen,myymäläpäällikkö ei koskaan kiittänyt/huomioinnut näitä palautteita.mutta yllätyskö?ei se sähköpostilla kokeiltu hyvän palautteen antaminenkaan koskaan saavuttanut työntekijää.miksi?hyvä kysymys!

• unhappymeal
        asiakas/m:vastaava kirjoitti:

miksi asiakkaiden on niin kovin vaikeeta antaa se hyvä palaute?ja kun se hyvä annetaan niin jätetään se siihen eikä valitusten tavoin anneta esim(sähköpostitse)ylemällekin hyvää palautetta.
        -joskus olen joissain(lidl mm tälläinen yhtä työntekijää pyytämään tuttavaa laittamaan kiitoksen työntekijän hyvästä palvelusta jne.pyysin siksi koska työntekijä oli extra ystävällinen/asiakaspalvelu ynm taitoinen,myymäläpäällikkö ei koskaan kiittänyt/huomioinnut näitä palautteita.mutta yllätyskö?ei se sähköpostilla kokeiltu hyvän palautteen antaminenkaan koskaan saavuttanut työntekijää.miksi?hyvä kysymys!

mäkkärissä, kuten varmaan Lidlissäkään, ei kiitetä työntekijöitä eikä anneta positiivista palautetta. se vaan on sellainen "McStandardi" niinkuin kaikki muutkin "McStandardit"...ei sitä tarvitse sen enempää selitellä, miksi joku asiaa tehdään näin. sen on joku viisaampi pomo päättänyt niin :)

mäkkärissä yritetään tehdä työntekijöiden oloista mahdollisimaan epämukavia. varmaan joku viisas on testannut, että sillä tavoin saadaan paras tulos aikaiseksi McDonald'sissa.

• Ex-työntekijä
        unhappymeal kirjoitti:

mäkkärissä, kuten varmaan Lidlissäkään, ei kiitetä työntekijöitä eikä anneta positiivista palautetta. se vaan on sellainen "McStandardi" niinkuin kaikki muutkin "McStandardit"...ei sitä tarvitse sen enempää selitellä, miksi joku asiaa tehdään näin. sen on joku viisaampi pomo päättänyt niin :)

mäkkärissä yritetään tehdä työntekijöiden oloista mahdollisimaan epämukavia. varmaan joku viisas on testannut, että sillä tavoin saadaan paras tulos aikaiseksi McDonald'sissa.

Makkari on firma joka herattaa aina uskomattoman laajaa keskustelua. Tyoskentelin itse firman palveluksessa n. pari vuotta.

Lyhyesti sanottuna, aivan kuten jokaisessa tyossa, oli myos makkarissa hyvat ja huonot puolensa. Suosittelen opiskelijoille, muutama vuoro viikossa tyyliin. Olen varma etta eri makkareiden tyoilmapiireissa on suuria eroja. Pienemmilla paikkakunnilla tyontekijoiden vaihtuvuus ei valttamatta ole yhta hurja kun isommilla ja siksi tyontekijoita pidetaan ehka enemman oikeina yksiloina.

Mielestani makkarin ongelma tyontekijoiden viihtyvyyden kannalta on suurten johtajien suuret paatokset. Tyotehtavia ja vaatimuksia tuli aina vaan lisaa ja lisaa. Standardeja joita eivat edes ravintolan esimiehet oikeasti noudata. Yrita siina sitten kouluttaa uusia tyontekijoita kiltisti tekemaan kaikki niinkun oihjeissa sanotaan. Paatajilla ei selvasti ollut mitaan kasitysta todellisesta tyonteosta ravintolossa. Jos tyotehtavia jatkuvasti lisataan ja tyontekijamaara pysyy samana (tai vahenee) on turha ihmetella miksi palveluajat ei tyydyta.

Vuodet ovat kuitenkin kullaanneet osat muistoista ja joskus kaipaan todella mukavaa ja nuorekasta tyotiimia.

• kohta entinen.

Oon ollu mäkissä työmarkkinatuella n. 1.5kk. Ennen harjoittelun alkamista lupailtiin kovasti työllistymistä normaalilla tuntipalkalla täysillä tunneilla harjoittelun jälkeen. Hyväuskoisena allekirjotin harj. sopimuksen ja nyt kun täydet tunnit täydellä palkalla piti alkaa ni työvuorolistassa mulle oli tunteja 10/viikko. Onneks löysin oikeen työpaikan ei mun tarvi enää jatkaa mäkissä. Vituttaa kaikki pikku pomot jotka on käyny jonkun 2 päivän kurssin ja pääsee sit pompottaa harjottelijoita, jos joku asia ei mee kerralla kaaliin ni valitetaan pomolle. Mun koulutus kesti 2pv ja sen jälkee mut laitettiin yksin kassalle tunniks aamusin. Helvetin siistii kun ei tienny mistään mitää ja ei ollu ketää jolta vois kysyä, aina piti huudella pinin yli keittiöön. Yks GBusterikin sattu kohalleni kun olin kolmatta päivää töissä, enhän mä siinä mitään osannu oikein tehä ja palvelu "arvosanaks" napsahti 25%. Seuraavana päivänä apulaisravintolapäällikkö tuli huutaa ja nöyryyttää kaikkien eessä. Yhessä vaiheessa olin valmis katkasemaan käteni ettei mun tarvis mennä harjotteluun. Yritä siinä helvetti olla ystävällinen asiakkaille kun vituttaa ja pelottaa koska mokaa tms.

• myymälävastaava)

pomo tuli huutaan ja nöyryyttään kaikkien kuullen?näinhän esimies ei tee.Ei koskaan toisten kuullen.ei huutaen tai syyttäen.vaan keskustelemalla,oikeastaan teidän nuorten tulisikin yhtyä ja tehdä valituksia(jos kohtelut on tuollaista)toden näköisesti näillä ns(vuoropäälliköillöillä on esimies joka kohtelee taas häntä näin jne.mutta ei tule sallia ja osottaa esimiehen epävarmuutta/pelkoa/ennen kaikkea epäpätevyyttä.(uteliaisuudesta kysyn että millä koulutuksella tai työkokemuksilla saavat pikku-pomo paikkansa?

• unhappymeal
        myymälävastaava) kirjoitti:

pomo tuli huutaan ja nöyryyttään kaikkien kuullen?näinhän esimies ei tee.Ei koskaan toisten kuullen.ei huutaen tai syyttäen.vaan keskustelemalla,oikeastaan teidän nuorten tulisikin yhtyä ja tehdä valituksia(jos kohtelut on tuollaista)toden näköisesti näillä ns(vuoropäälliköillöillä on esimies joka kohtelee taas häntä näin jne.mutta ei tule sallia ja osottaa esimiehen epävarmuutta/pelkoa/ennen kaikkea epäpätevyyttä.(uteliaisuudesta kysyn että millä koulutuksella tai työkokemuksilla saavat pikku-pomo paikkansa?

pomoiltahan ei vaadita minkäänlaista oikeaa koulutusta, kuten henkilöjohtamisen tai hallinnon koulutusta. ja sen kyllä huomaa! näillä ihmisillä ei ole minkäänlaista tajua siitä, miten työntekijöitä kohdellaan. mutta ehkä nämä yleiset säännöt eivät pädekään McDonald'sissa, vaan parhaimmat tulokset saadaan työntekijöiden nöyryyttämisellä ja hyväksikäytöllä. työkokemuksellakaan ei niin väliä, kunhan nuolet tarpeeksi ravintolapäällikön persettä, pääset vuoropäälliköksi. mäkkäri järjestää oman koulutuksen vuoropäälliköille, siitä en tiedä minkälainen se on. olisi kiva kuulla totuus joltain vuoropäälliköltä, jos nyt uskallatte tänne kirjoitella.

• kaupanala
        unhappymeal kirjoitti:

pomoiltahan ei vaadita minkäänlaista oikeaa koulutusta, kuten henkilöjohtamisen tai hallinnon koulutusta. ja sen kyllä huomaa! näillä ihmisillä ei ole minkäänlaista tajua siitä, miten työntekijöitä kohdellaan. mutta ehkä nämä yleiset säännöt eivät pädekään McDonald'sissa, vaan parhaimmat tulokset saadaan työntekijöiden nöyryyttämisellä ja hyväksikäytöllä. työkokemuksellakaan ei niin väliä, kunhan nuolet tarpeeksi ravintolapäällikön persettä, pääset vuoropäälliköksi. mäkkäri järjestää oman koulutuksen vuoropäälliköille, siitä en tiedä minkälainen se on. olisi kiva kuulla totuus joltain vuoropäälliköltä, jos nyt uskallatte tänne kirjoitella.

työskentelen itse kaupanalalla(pikku-pomona)mutta kokemus on se parhain koulutus usein.joskus olen kyllä ihmetellyt hyvinkin nuoria(vuoropäälliköitä?kun olen ollut asiakkaana.onko muuten nimikkeillä vuoropäälikkö?
        toden näkösesti he saavat palkkaa nippanappa(5%enemmän kuin työntekijä,jos saavat edes?Olisi kiva kuulla mitä näille kuuluu työtehtäviin?Miksi mäkkärit eivät palkkaa päälliköiksi esim:vähän vanhempaa henkilökuntaa?koska ei tule montaa muuta alaa mieleen jossa(päällikkö tittelillä)ollaan ihan nuoria.Oletteko antaneet näistä päälliköistä itse palautetta?päällikön tehtäviä on mm:luoda hyvä yhteihenki!olla tiukka mutta kuunnella työntekijää,keskustella!opastaa!neuvoa!näin ei ilmeisesti tapahdu?
        mutta toisten työntekijöiden aikana huuto/nöyryytys ynm.ehdottomasti kiellettyä!josta tulisi aina tehdä valitus.esim:luottamusmiehelle!ehkä nuoret työntekijät antaa kohdella itseään kaltoin,tietämättä oikeuksiaan?minkä ikäisiä nämä (esimiehet,vuoropäällikkö tai millä nimikkeillä ovatkaan,niin ovat?ja mitä heidän työtehtäviin kuuluu?

• myymälävastaava
        unhappymeal kirjoitti:

kokemusta ja "johtotaitoa"mutta tuskin palkkaisi mäkkäri päälliköksi hieman päälle kolmikymppistä.kun jo kokemusvuosista pitäisi palkka olla suht.korkea,enkä taitaisi olla sopiva pomputeltavakaan.Minkä mukaan saatte muuten iltalisät?lauantai?sunnuntai?paljonko on tuntipalkka?ja onko lisät esim:kaupanalan lisiä=5 euroa lauantai tunnilta lisä?4 euroa iltatuntilisä jne?

• unhappymeal
        myymälävastaava kirjoitti:

kokemusta ja "johtotaitoa"mutta tuskin palkkaisi mäkkäri päälliköksi hieman päälle kolmikymppistä.kun jo kokemusvuosista pitäisi palkka olla suht.korkea,enkä taitaisi olla sopiva pomputeltavakaan.Minkä mukaan saatte muuten iltalisät?lauantai?sunnuntai?paljonko on tuntipalkka?ja onko lisät esim:kaupanalan lisiä=5 euroa lauantai tunnilta lisä?4 euroa iltatuntilisä jne?

iltalisä on joku 0,80e. lauantailisää ei ole, sunnuntaisin on tuplapalkka. tuntipalkka on 8,10e. kokemusvuosista ei kovin suuria lisiä saa.. 2-vuotislisä on 0,17e, 5 vuotislisä vissiin saman verran, sitten tuleekin vasta 10-vuotislisä joka sekään ei varmaan hirveitä ole

• m.vastaava
        unhappymeal kirjoitti:

iltalisä on joku 0,80e. lauantailisää ei ole, sunnuntaisin on tuplapalkka. tuntipalkka on 8,10e. kokemusvuosista ei kovin suuria lisiä saa.. 2-vuotislisä on 0,17e, 5 vuotislisä vissiin saman verran, sitten tuleekin vasta 10-vuotislisä joka sekään ei varmaan hirveitä ole

en tiedä mihin piiriin kuulutte,mutta lisät on surkeet.lauantailisiä ei lainkaan?ei klo:13 jälkeenkään tehtävästä työstä?

• entinen mcd
        m.vastaava kirjoitti:

en tiedä mihin piiriin kuulutte,mutta lisät on surkeet.lauantailisiä ei lainkaan?ei klo:13 jälkeenkään tehtävästä työstä?

Siis on niin totta kaikki tuo. Vessatauoilla leimataan ulos ja vuoropäällikkö pakottaa töihin joka hemmetin vapaapäivä ja ikinä et tiedä monelta sut lasketaan kotiin töistä. 13h työpäivästä ei ylityökorvauksia. Lauantaina ei oo mitään lisiä, paitsi ilta klo 18 jälkeen ja yöllä 24 jälkeen yölisät (ja sunnuntailisä?)

• unhappymeal
        m.vastaava kirjoitti:

ne on ihan ravintola-alan peruspalkat..ja lisät.. ei ole lauantailisiä!

pahinta on tosiaan se, että jos olet iltavuorossa, sä et pääse kotiin, ennen kuin ravintola on putsattu. vaikka menis 2 tuntia ylitöiksi, sua ei päästetä lähteen sieltä...etkä saa mitään ylityölisää!!!

• unhappymeal
        kaupanala kirjoitti:

työskentelen itse kaupanalalla(pikku-pomona)mutta kokemus on se parhain koulutus usein.joskus olen kyllä ihmetellyt hyvinkin nuoria(vuoropäälliköitä?kun olen ollut asiakkaana.onko muuten nimikkeillä vuoropäälikkö?
        toden näkösesti he saavat palkkaa nippanappa(5%enemmän kuin työntekijä,jos saavat edes?Olisi kiva kuulla mitä näille kuuluu työtehtäviin?Miksi mäkkärit eivät palkkaa päälliköiksi esim:vähän vanhempaa henkilökuntaa?koska ei tule montaa muuta alaa mieleen jossa(päällikkö tittelillä)ollaan ihan nuoria.Oletteko antaneet näistä päälliköistä itse palautetta?päällikön tehtäviä on mm:luoda hyvä yhteihenki!olla tiukka mutta kuunnella työntekijää,keskustella!opastaa!neuvoa!näin ei ilmeisesti tapahdu?
        mutta toisten työntekijöiden aikana huuto/nöyryytys ynm.ehdottomasti kiellettyä!josta tulisi aina tehdä valitus.esim:luottamusmiehelle!ehkä nuoret työntekijät antaa kohdella itseään kaltoin,tietämättä oikeuksiaan?minkä ikäisiä nämä (esimiehet,vuoropäällikkö tai millä nimikkeillä ovatkaan,niin ovat?ja mitä heidän työtehtäviin kuuluu?

kokemusta on hyvä olla, mutta kyllä mun mielestä päälliköltä vaadittaisiin jonkunlaista henkilöjohtamiskoulutustakin..myös mäkissä. ainakin meidän päälliköillä ei ole mitään tajua motivoinnista, yhteishengen luomisesta, hyvän työilmapiirin luomisesta, saatikka ihmisarvoisesta kohtelusta. ja vielä ravintolapäällikkö on näissä asioissa kaikkein tumpeloin!

meidän vuoropäälliköt on n. 21-30 v. vuoropäälliköitten tehtäviin kuuluu periaatteessa ihan samat hommat kuin duunareillekin (jos on kiirettä) ja jotain toimistohommia (kassojen avaus/sulkeminen, invikset). ja lisäksi tietty vuorolistojen ja tilausten teko. joku vuoropäällikkö voi kertoa lisää..

vuoropäälliköillä, jotka on ihan täyspäiväsesti töissä, on kuukausipalkka. joten heillä on enemmän töitä kuin duunareilla..näin ollen heidän palkkansa on suurempi. tuntipalkka heillä on n.9e.

• m.vastaava
        unhappymeal kirjoitti:

kokemusta on hyvä olla, mutta kyllä mun mielestä päälliköltä vaadittaisiin jonkunlaista henkilöjohtamiskoulutustakin..myös mäkissä. ainakin meidän päälliköillä ei ole mitään tajua motivoinnista, yhteishengen luomisesta, hyvän työilmapiirin luomisesta, saatikka ihmisarvoisesta kohtelusta. ja vielä ravintolapäällikkö on näissä asioissa kaikkein tumpeloin!

meidän vuoropäälliköt on n. 21-30 v. vuoropäälliköitten tehtäviin kuuluu periaatteessa ihan samat hommat kuin duunareillekin (jos on kiirettä) ja jotain toimistohommia (kassojen avaus/sulkeminen, invikset). ja lisäksi tietty vuorolistojen ja tilausten teko. joku vuoropäällikkö voi kertoa lisää..

vuoropäälliköillä, jotka on ihan täyspäiväsesti töissä, on kuukausipalkka. joten heillä on enemmän töitä kuin duunareilla..näin ollen heidän palkkansa on suurempi. tuntipalkka heillä on n.9e.

no eipä ole päälliköillä(päällikkö tason palkatkaan)voiko sitten vaatia?tota ehdottomasti se päällikön iso työ olisikin henkilöstö johdon taito.mutta ruaskittaisko teillä päälliköitä aikalailla?tuleeko aina huudot/haukut ns:herroilta?voisiko olla tiettyä pelkoa ynm.takana?

• myymälävastaava"
        unhappymeal kirjoitti:

ne on ihan ravintola-alan peruspalkat..ja lisät.. ei ole lauantailisiä!

pahinta on tosiaan se, että jos olet iltavuorossa, sä et pääse kotiin, ennen kuin ravintola on putsattu. vaikka menis 2 tuntia ylitöiksi, sua ei päästetä lähteen sieltä...etkä saa mitään ylityölisää!!!

kuka vaatii ilmaistyötä?sehän nyt täysin puppua!ei voi vaatia.ja työntekijällä on oikeus lähteä työpaikalta kun työvuoro loppuu!(työntekijä voi suastua kysyttäessä!!!!!!!korvausta vastaan tekemään lisätyötä!!!!!!!!pitäisköhän teidän työntekijöiden yhtyä ja sopia muutamat pelisäännöt?esim:julkinen nöyryytys/huuto=kantelu!
        ylityöt/kukaan ei ilman palkkaa suostu!ja suastuu vain jos itse voi-haluaa palkallisesti!
        jokainen tässäkin ketjussa ottaa vaikka netistä liiton sivut ja ilmottautuu sinne.se on niinki että työnantaja vähän harkitsee juttujansa niiden kohdalla jtka on liitossa.kuten kukaan ei tositilanteessa aja asioitanne ilman liittoa.maksu on pieni verrattuen turvaan-etuihinkin.

• unhappymeal
        m.vastaava kirjoitti:

no eipä ole päälliköillä(päällikkö tason palkatkaan)voiko sitten vaatia?tota ehdottomasti se päällikön iso työ olisikin henkilöstö johdon taito.mutta ruaskittaisko teillä päälliköitä aikalailla?tuleeko aina huudot/haukut ns:herroilta?voisiko olla tiettyä pelkoa ynm.takana?

haukkujen pelkoko olisi oikeutus alaisten huonoon kohteluun????

kyllä varmaan valitetaan heillekin, mutta eihän sitä tarvitse hyväksyä jos tietää tehneensä oikein tai jos ihan syyttä valitetaan! kun noi mäkkärin "standardit" on niin pilkun viilausta ettei niissä ole mitään järkeä enää!

päälliköksi ei tarvitse ruveta jos ei sitä painetta kestä!

• unhappymeal
        myymälävastaava" kirjoitti:

kuka vaatii ilmaistyötä?sehän nyt täysin puppua!ei voi vaatia.ja työntekijällä on oikeus lähteä työpaikalta kun työvuoro loppuu!(työntekijä voi suastua kysyttäessä!!!!!!!korvausta vastaan tekemään lisätyötä!!!!!!!!pitäisköhän teidän työntekijöiden yhtyä ja sopia muutamat pelisäännöt?esim:julkinen nöyryytys/huuto=kantelu!
        ylityöt/kukaan ei ilman palkkaa suostu!ja suastuu vain jos itse voi-haluaa palkallisesti!
        jokainen tässäkin ketjussa ottaa vaikka netistä liiton sivut ja ilmottautuu sinne.se on niinki että työnantaja vähän harkitsee juttujansa niiden kohdalla jtka on liitossa.kuten kukaan ei tositilanteessa aja asioitanne ilman liittoa.maksu on pieni verrattuen turvaan-etuihinkin.

työntekijällä on oikeus lähteä, kun työvuoro on merkitty loppuvaksi, mutta ei se käytännössä niin toimi. kuka tekisi kaikki jäljelle jäävät työt, jos kaikki työntekijät lähtisivät silloin kun työaika loppuu eikä silloin kun hommat on tehty? siivoaminen jäisi aamuun eikä siellä ole tarpeeksi työntekijöitä tekemään rästihommia. vaikka mua ei voisikaan vähempää kiinnostaa kuka ne hommat siellä tekee!

yksikin kerta olin ollut 7 pvää putkeen töissä, tulin aikaisemmin töihin kun pyydettiin joten mulla oli 8½ tunnin työpäivä, lisäksi olin ihan hirveän väsynyt ja flunssainen. porukkaa oli laitettu ihan liian vähän töihin alunperinkin ja lisäksi oli muutama saikku. koko ilta oli hirveän kiireinen niin ettei mitään siivoamisia keritty tekemään. kun kello tuli 22 eli työvuoro oli merkitty siihen asti (meillä kaikilla työntekijöillä), sanoin päällikölle, että olisin lähdössä kotiin, etten jaksa enää edellisistä syistä johtuen. hän vain sanoi etten voi lähteä. kinasimme vähän aikaa asiasta ja kyrpä otsassa jouduin jatkamaan hommia. noin klo 23 pääsimme lähtemään...että näin! tästä lähtien olen sitten aina sanonut, että mulla on menoa, että pääsen lähtemään klo 22! mulle on aivan sama miten ne muut työntekijät siellä pärjää. ja näin pitäisikin jokaisen työntekijän tehdä niin ehkä saataisiin joku muutos tähän hommaan! että saataisiin edes ylityökorvausta!!! tästä johtuen en todellakaan viitsi enää mennä aikaisemmin töihin tai jäädä pitemmäksi aikaa, jos pyydetään..

jos ei suostu ylitöihin, saa hankalan työntekijän maineen, josta muistetaan kaikille päälliköille valittaa! tästä johtuen ei saa niin paljon työtunteja kuin muut ja nakitetaan tekemään paskahommia. sitten taas ne työntekijät, jotka aina suostuvat jäämään pidemmäksi aikaa tai tulemaan töihin vapaapäivinään, saavat kuukauden tai vuoden työntekijä -palkinnon! hienoa kannustamista! :)

• m.vastaava!
        unhappymeal kirjoitti:

haukkujen pelkoko olisi oikeutus alaisten huonoon kohteluun????

kyllä varmaan valitetaan heillekin, mutta eihän sitä tarvitse hyväksyä jos tietää tehneensä oikein tai jos ihan syyttä valitetaan! kun noi mäkkärin "standardit" on niin pilkun viilausta ettei niissä ole mitään järkeä enää!

päälliköksi ei tarvitse ruveta jos ei sitä painetta kestä!

ei se oikeutakkaan!mutta ajattelin että purkaisko he noin omia paineitaan?vai onko ihan vain tittelistä(olen päällikkö kyse?

• m.vastaava
        unhappymeal kirjoitti:

työntekijällä on oikeus lähteä, kun työvuoro on merkitty loppuvaksi, mutta ei se käytännössä niin toimi. kuka tekisi kaikki jäljelle jäävät työt, jos kaikki työntekijät lähtisivät silloin kun työaika loppuu eikä silloin kun hommat on tehty? siivoaminen jäisi aamuun eikä siellä ole tarpeeksi työntekijöitä tekemään rästihommia. vaikka mua ei voisikaan vähempää kiinnostaa kuka ne hommat siellä tekee!

yksikin kerta olin ollut 7 pvää putkeen töissä, tulin aikaisemmin töihin kun pyydettiin joten mulla oli 8½ tunnin työpäivä, lisäksi olin ihan hirveän väsynyt ja flunssainen. porukkaa oli laitettu ihan liian vähän töihin alunperinkin ja lisäksi oli muutama saikku. koko ilta oli hirveän kiireinen niin ettei mitään siivoamisia keritty tekemään. kun kello tuli 22 eli työvuoro oli merkitty siihen asti (meillä kaikilla työntekijöillä), sanoin päällikölle, että olisin lähdössä kotiin, etten jaksa enää edellisistä syistä johtuen. hän vain sanoi etten voi lähteä. kinasimme vähän aikaa asiasta ja kyrpä otsassa jouduin jatkamaan hommia. noin klo 23 pääsimme lähtemään...että näin! tästä lähtien olen sitten aina sanonut, että mulla on menoa, että pääsen lähtemään klo 22! mulle on aivan sama miten ne muut työntekijät siellä pärjää. ja näin pitäisikin jokaisen työntekijän tehdä niin ehkä saataisiin joku muutos tähän hommaan! että saataisiin edes ylityökorvausta!!! tästä johtuen en todellakaan viitsi enää mennä aikaisemmin töihin tai jäädä pitemmäksi aikaa, jos pyydetään..

jos ei suostu ylitöihin, saa hankalan työntekijän maineen, josta muistetaan kaikille päälliköille valittaa! tästä johtuen ei saa niin paljon työtunteja kuin muut ja nakitetaan tekemään paskahommia. sitten taas ne työntekijät, jotka aina suostuvat jäämään pidemmäksi aikaa tai tulemaan töihin vapaapäivinään, saavat kuukauden tai vuoden työntekijä -palkinnon! hienoa kannustamista! :)

syystä se pitäisi luodakkain henkeen teette työntekijöinä yhteis päätöksen.niin kauvan kuin teette mitä käskevät-ja ylityöt ynm.niin ette saa tarpeeksi työapuja ynm.mutta jos kaikki kieltäytyy niin on pakko hankkia työapuja,miettiä ongelmia tms.

• unhappymeal
        m.vastaava! kirjoitti:

ei se oikeutakkaan!mutta ajattelin että purkaisko he noin omia paineitaan?vai onko ihan vain tittelistä(olen päällikkö kyse?

koko firmahan on maailmanlaajuisesti täysmätä! johtoportaalta tulee niin älyttömiä määräyksiä ja niitä on vaan kaikkien ravintoloitten noudatettava (kuten lukot jääkaappeihin) sekä nää kyttäyskeikat (= kaikenlaiset arvioinnit) että siinä on edes ravintolapäällikön paha mennä sanomaan asiaan yhtään mitään! että varmasti on vaikeaa päälliköilläkin, niiden syyksihän se laitetaan jos duunarit ei tee hommia oikein.

mutta monista asioista saa myös ravintola itse päättää ja tehdä asiat omat maun mukaan. lisäksi työpaikan henkeä ei voi kukaan Suomen johtaja Helsingistä nostattaa, vaan se on ravintolapäällikön ja vuoropäälliköitten vastuulla.

• m.vastaava
        unhappymeal kirjoitti:

koko firmahan on maailmanlaajuisesti täysmätä! johtoportaalta tulee niin älyttömiä määräyksiä ja niitä on vaan kaikkien ravintoloitten noudatettava (kuten lukot jääkaappeihin) sekä nää kyttäyskeikat (= kaikenlaiset arvioinnit) että siinä on edes ravintolapäällikön paha mennä sanomaan asiaan yhtään mitään! että varmasti on vaikeaa päälliköilläkin, niiden syyksihän se laitetaan jos duunarit ei tee hommia oikein.

mutta monista asioista saa myös ravintola itse päättää ja tehdä asiat omat maun mukaan. lisäksi työpaikan henkeä ei voi kukaan Suomen johtaja Helsingistä nostattaa, vaan se on ravintolapäällikön ja vuoropäälliköitten vastuulla.

yhteishenki ja viihtyvyys ja tieety toimivuus.on päälliköistä hyvin paljon kiinni.viihtyykö muuten nämä päälliköt siellä?ja onko niitä vuoroissa enemmänkin?

• Duunari

Anteeksi nyt vain, mutta Vittuako valitatte? Olisitte menny Heseen töihin Mäkkärin sijasta! Siellä homma pelaa. Pääset vessaan ilman että se leimataan ja sähköpostipalautteet menee suoraan aluepäälikölle. Töitähän sieläkin sai painaa niska limassa, mutta ainakin minä sain palkan jokaisesta vartista. Niin ja on olemassa ammattiliittoja, Mäkkäriläisille lähin ehkä PAM. Liittykää liittoon niin joku valvoo teidän etujanne jos niin pyydätte!

• m.vastaava)

onko todellakin totta noi vessatauko jutut?ei voi olla?huh hu.joo valittaa saa ja kertoa.hyvähän se on että kertoo ja muutkin saavat tietää.ja eipä se liitto ole kovinkaan usein nuorten(väliaikasessa duunissa ajatuksissa.mutta aika hurjalta kuulostaa jutut työpaikkoina,ja varmasti hyvin monella se ensimmäinen työpaikka/kokemukset.

• entinen mcd
        m.vastaava) kirjoitti:

onko todellakin totta noi vessatauko jutut?ei voi olla?huh hu.joo valittaa saa ja kertoa.hyvähän se on että kertoo ja muutkin saavat tietää.ja eipä se liitto ole kovinkaan usein nuorten(väliaikasessa duunissa ajatuksissa.mutta aika hurjalta kuulostaa jutut työpaikkoina,ja varmasti hyvin monella se ensimmäinen työpaikka/kokemukset.

Pitää vähän ottaa puheita takasin :) Mäkkäriltä sain paljon enemmän palkkaa kun monet kaverit jonkun muun esim siivousfirman tai huoltsikan palveuksessa. Ja työkaverit oli ihania, niin kyllä siellä jaksoi porskuttaa. Ehkä mua ei oo vaan tehty siihen työhön :)

• unhappykitty
        m.vastaava) kirjoitti:

itse en aina jaksa leimata itseäni "vessatauolle", kuka sitä huomaa? toisaalta ymmärrän sen, että menet sitten tauolle, tupakille tai vessaan, leimaat itsesi ulos koska se ei ole työaikaa. nipotustahan se on, mutta niin on kaikki muukin mäkkärillä. naurettavinta mun mielestä on se, että kun menet tauolle, sun on HETI leimattava itsesi ulos ja vasta sen jälkeen saat hakea evääsi jääkaapista tai ottaa hampparin...vaikka se kellokortti onkin siinä taukohuoneen vieressä ja olisi ehkä helpompi ensin ottaa ne sun ruokas ja sitten vasta mennä sinne kellokortille ja breikkihuoneeseen..siis mäkkäri säästää siinä ehkä 2 minsaa korkeintaan! paras juttu oli se, kun työajalla ja työajan jälkeenkin (henkilökuntakortilla) sai juoda limua niin paljon kuin vain napa veti, mutta tauolla ei!?!!

pakkohan se on liittyä liittoon, jos haluaa, että oikeuksista pidetään huolta. koska mäkkärissäkin on niin paljon ihmesääntöjä ja kaikesta nipotetaan ja yritetään säästää, että et sä voi millään tietää, koska sun oikeuksia poljetaan eikä kukaan muu sua voi auttaa siinä kuin liitto.

• unhappymeal
        entinen mcd kirjoitti:

Pitää vähän ottaa puheita takasin :) Mäkkäriltä sain paljon enemmän palkkaa kun monet kaverit jonkun muun esim siivousfirman tai huoltsikan palveuksessa. Ja työkaverit oli ihania, niin kyllä siellä jaksoi porskuttaa. Ehkä mua ei oo vaan tehty siihen työhön :)

mäkkäri maksaa ihan sen takia enemmän palkkaa kuin siivousfirmat tai huoltsikat, koska niitten on pakko! pakkohan mäkkärinkin on lakeja noudattaa. mutta mitä luulet, että se maksaisi, jos saisi itse päättää??

toi on kyllä niin totta, että työkaverit on ihan parhaita (paitsi ne päälliköt)!! ja se on varmaan ihan suomenlaajuinen fakta.. :)

• m.vastaava
        unhappykitty kirjoitti:

itse en aina jaksa leimata itseäni "vessatauolle", kuka sitä huomaa? toisaalta ymmärrän sen, että menet sitten tauolle, tupakille tai vessaan, leimaat itsesi ulos koska se ei ole työaikaa. nipotustahan se on, mutta niin on kaikki muukin mäkkärillä. naurettavinta mun mielestä on se, että kun menet tauolle, sun on HETI leimattava itsesi ulos ja vasta sen jälkeen saat hakea evääsi jääkaapista tai ottaa hampparin...vaikka se kellokortti onkin siinä taukohuoneen vieressä ja olisi ehkä helpompi ensin ottaa ne sun ruokas ja sitten vasta mennä sinne kellokortille ja breikkihuoneeseen..siis mäkkäri säästää siinä ehkä 2 minsaa korkeintaan! paras juttu oli se, kun työajalla ja työajan jälkeenkin (henkilökuntakortilla) sai juoda limua niin paljon kuin vain napa veti, mutta tauolla ei!?!!

pakkohan se on liittyä liittoon, jos haluaa, että oikeuksista pidetään huolta. koska mäkkärissäkin on niin paljon ihmesääntöjä ja kaikesta nipotetaan ja yritetään säästää, että et sä voi millään tietää, koska sun oikeuksia poljetaan eikä kukaan muu sua voi auttaa siinä kuin liitto.

en pahus muista!mutta on oikeasti olemassa ihan vessa-tauko säännöksetkin.jotka oli hurjan isot"kun niitä joskus naurettiin että pitää istua veskissä kaikki(sisälle jäännyt aika)että eiku reilusti palkallisesti vessaan vain!

• unhappymeal
        m.vastaava kirjoitti:

en pahus muista!mutta on oikeasti olemassa ihan vessa-tauko säännöksetkin.jotka oli hurjan isot"kun niitä joskus naurettiin että pitää istua veskissä kaikki(sisälle jäännyt aika)että eiku reilusti palkallisesti vessaan vain!

siis nyt mä en tajunnut mitään tosta tekstistä????? vessatauot on palkallisia vai ei ole??

• myymälävastaava)
        unhappymeal kirjoitti:

siis nyt mä en tajunnut mitään tosta tekstistä????? vessatauot on palkallisia vai ei ole??

veskissä käynnit saa suorittaa palkallisesti!ja ovat työntekijän oikeus ynm!siis otetaanko ne palkastanne pois????????????????????

• onneks en päässy
        myymälävastaava) kirjoitti:

veskissä käynnit saa suorittaa palkallisesti!ja ovat työntekijän oikeus ynm!siis otetaanko ne palkastanne pois????????????????????

Hain joku aika sitte mcdonaldsiin töihin, ja jo työhaastattelussa kerrottiin, että "vain silloin juoksee palkka, kun tehdään töitä, eli jos pitää vessaan päästä on leimattava itsensä pois!"

Ihan periaatteesta en edes halunnut enää ko. paikkaan töihin, enkä taatusti mene asiakkaaksi sinne!

• unhappymeal
        onneks en päässy kirjoitti:

Hain joku aika sitte mcdonaldsiin töihin, ja jo työhaastattelussa kerrottiin, että "vain silloin juoksee palkka, kun tehdään töitä, eli jos pitää vessaan päästä on leimattava itsensä pois!"

Ihan periaatteesta en edes halunnut enää ko. paikkaan töihin, enkä taatusti mene asiakkaaksi sinne!

siellä ei tosiaan "lorvimista" katsota hyvällä.. heti on päällikkö kimpussa keksimässä jotain hommaa, jos juttelet jonkun työkaverin kanssa tai juot kokista liian pitkään.

lisäksi joka saunaillassa muistetaan huomauttaa siitä, että taas on porukka laiskotellut kassoilla. että jos ei ole asiakkaita, pitää tehdä jotain muuta!

tai keittiössä on tullut oikein asiaksi sellainenkin juttu, että kun tekee burgeria, siinä samalla pitää siivota omat jälkensä. eli siis kun olet laittanut täytteet burgeriin, sun pitää pyyhkiä se pöytä kun siihen aina tippuu salaattia ym. (varmaan se lattiakin pitäis keretä lakaseen), mutta pitää kuitenkin keretä nostaan pihvit 15 sekunnissa eikä siinä oikeesti jää sekunttiakaan aikaa ylimääräistä. tai kun odottelet sen 20 sekkaa, että ne sämpylät on siellä paahtimessa, ni sitäkään ei saisi vain odottaa, vaan pitäisi koko ajan olla tekevinään jotain...vaikka pyyhkiä puhdasta pöytää! mua katsotaan joka kerta pahalla kun teen kanahampparii ja vaan seisoskelen siinä paahtimen vieressä kun en todellakaan rupea siinä 20 sekan aikana tekemään yhtään mitään! 20 sekunnin pieni tauko siinä kiireen keskellä ei ole mun mielestä liikaa vaadittu!

• m.vasttava
        unhappymeal kirjoitti:

siellä ei tosiaan "lorvimista" katsota hyvällä.. heti on päällikkö kimpussa keksimässä jotain hommaa, jos juttelet jonkun työkaverin kanssa tai juot kokista liian pitkään.

lisäksi joka saunaillassa muistetaan huomauttaa siitä, että taas on porukka laiskotellut kassoilla. että jos ei ole asiakkaita, pitää tehdä jotain muuta!

tai keittiössä on tullut oikein asiaksi sellainenkin juttu, että kun tekee burgeria, siinä samalla pitää siivota omat jälkensä. eli siis kun olet laittanut täytteet burgeriin, sun pitää pyyhkiä se pöytä kun siihen aina tippuu salaattia ym. (varmaan se lattiakin pitäis keretä lakaseen), mutta pitää kuitenkin keretä nostaan pihvit 15 sekunnissa eikä siinä oikeesti jää sekunttiakaan aikaa ylimääräistä. tai kun odottelet sen 20 sekkaa, että ne sämpylät on siellä paahtimessa, ni sitäkään ei saisi vain odottaa, vaan pitäisi koko ajan olla tekevinään jotain...vaikka pyyhkiä puhdasta pöytää! mua katsotaan joka kerta pahalla kun teen kanahampparii ja vaan seisoskelen siinä paahtimen vieressä kun en todellakaan rupea siinä 20 sekan aikana tekemään yhtään mitään! 20 sekunnin pieni tauko siinä kiireen keskellä ei ole mun mielestä liikaa vaadittu!

nehän ei kyllä ihan jo hygieenia syistäkään istu!

• m.vastaava

näin ihan jo myymälävastaavana(pikku-pomona)niin en koskaan ole kuullut moisesta!mikähän työlaki puoltaa moista?kyllä työntekijöiden pitäisi ehdottomasti puuttua ja tehdä jotain!kuulostaa aivan uskomattomalta!tämä on aika hyvä keskustelu koska ainakin työntekijöitä katsoo erisilmällä ja kunnioittaa erilailla tästä lähin.mutta että vessa tauot!uskomatonta."meiillä päästetään kassahenkilöt mm:kahdentunnin välein max:2,15 tuntia tauolle.tupakka/veski jne.sitten tietysti ruoka ja kahvitauot.olemme itsekin todenneet että näin on meillä huomattavasti pirteämpää ja iloisempaa henkilökuntaakin.

• unhappymeal
        m.vastaava kirjoitti:

näin ihan jo myymälävastaavana(pikku-pomona)niin en koskaan ole kuullut moisesta!mikähän työlaki puoltaa moista?kyllä työntekijöiden pitäisi ehdottomasti puuttua ja tehdä jotain!kuulostaa aivan uskomattomalta!tämä on aika hyvä keskustelu koska ainakin työntekijöitä katsoo erisilmällä ja kunnioittaa erilailla tästä lähin.mutta että vessa tauot!uskomatonta."meiillä päästetään kassahenkilöt mm:kahdentunnin välein max:2,15 tuntia tauolle.tupakka/veski jne.sitten tietysti ruoka ja kahvitauot.olemme itsekin todenneet että näin on meillä huomattavasti pirteämpää ja iloisempaa henkilökuntaakin.

muistan yhden päivän viime kesänä kun oli tosi kuuma ja liian vähän väkeä töissä (taas) ja hirveä kiire. olin kassalla, eikä missään välissä päässyt juomaan! kyselin useammaltakin päälliköltä, jos pääsisi juomaan, mutta kukaan ei ollut kuulevinaankaan... olimme kaikki kassatyöntekijät monta tuntia juomatta ja moni valitti jo päänsärkyä. oli vaan pakko mennä kylmästi yhdessä välissä juomaan kesken asiakkaaan! tätä tapahtuu vieläpä aika usein, yleensä lauantaisin :) mutta onneksi joku työkaveri yleensä pystyy auttamaan ja päästämään juomaan, päälliköitä se ei pahemmin kiinnosta. en tiedä onko juomataukoihinkin joku laki...kun ravintola-alalla ei "kahvitaukoja" ole.

vaikka olisi 9 tunnin päivä, silti on vain se yksi ½ tunnin tauko...pirteetä porukkaa meilläkin! :)

• mcd
        unhappymeal kirjoitti:

muistan yhden päivän viime kesänä kun oli tosi kuuma ja liian vähän väkeä töissä (taas) ja hirveä kiire. olin kassalla, eikä missään välissä päässyt juomaan! kyselin useammaltakin päälliköltä, jos pääsisi juomaan, mutta kukaan ei ollut kuulevinaankaan... olimme kaikki kassatyöntekijät monta tuntia juomatta ja moni valitti jo päänsärkyä. oli vaan pakko mennä kylmästi yhdessä välissä juomaan kesken asiakkaaan! tätä tapahtuu vieläpä aika usein, yleensä lauantaisin :) mutta onneksi joku työkaveri yleensä pystyy auttamaan ja päästämään juomaan, päälliköitä se ei pahemmin kiinnosta. en tiedä onko juomataukoihinkin joku laki...kun ravintola-alalla ei "kahvitaukoja" ole.

vaikka olisi 9 tunnin päivä, silti on vain se yksi ½ tunnin tauko...pirteetä porukkaa meilläkin! :)

Kassalla parhaimmillaan oli kesällä nelisenkymmentä lämmintä ja enemmänkin. Ja juomaan pääsi kun pää punasena kiljui että mä kyllä pyörryn just nyt.

Voi kamaluus, kun nyt jälkeenpäin ajattelee..

• m.vastaava
        unhappymeal kirjoitti:

mihin perustuu ravintolassa ei kahvitaukoja?tilatkaas omasta liitosta lakisääteinen taukolista...mikäli työolot on sietämättömät kuten 40 astetta on.tulisi terveydenhoito=lääkärien suositus työntekijän saada(viilennys tauko tunnin välein)kahvi ynm tauot on kyllä lakisääteisiä.
        kuten esim:(yli 9 tunnin työpäivää ei saa teettää kysymättä työntekijältä)ja tietysti tulee ylityökorvaukset!viikonloppuvuorot=tulee jakaa tasapuolisesti!
        (alle 4h.työpäivät työntekijän omasta pyynnöstä9
        ja vuorokausi lepoaika tulee huomioida!
        (esimies ei koskaan saa nöyryttää työntekijää eikä käyttää valtaa"hyväkseen ns:syrjintä periaatteella,esimies vastaa virheistä.Mikäli esimies"käytöksellään tms:syrjii jotakin7joitakin työntekijöitä ja aiheuttaa itse käytöksellään ynm:työilmapiiriin negatiivisuutta ja ns:pahaa mieltä,tulee hänet puhutella ja antaa mahdollinen varoitus sekä mahdollisesti siirtää toisiin tehtäviin/paikkaan.Tämä on ihan yleinen lyhennelmä ns:_esimies koulutuksesta ja osittain esimies liitosta.mutta miten yhteishenki työntekijöiden kesken?onnistuisiko tietty yhteistoiminta?

• myymälävastaava
        mcd kirjoitti:

Kassalla parhaimmillaan oli kesällä nelisenkymmentä lämmintä ja enemmänkin. Ja juomaan pääsi kun pää punasena kiljui että mä kyllä pyörryn just nyt.

Voi kamaluus, kun nyt jälkeenpäin ajattelee..

hei.teille kuuluu samat edut ja liitto kuin esim.myymälä työntekijöillekin.
        elikkä sivuilta www.pam.fi
        löytyy tietoa,ja tauot sekä työaikalaki on siis täysin samat.
        suosittelen liittymistä,hinta on kuitenkin pieni.ja edut kuuluu sekä ehdottomasti iso,iso turva........

• unhappymeal
        myymälävastaava kirjoitti:

hei.teille kuuluu samat edut ja liitto kuin esim.myymälä työntekijöillekin.
        elikkä sivuilta www.pam.fi
        löytyy tietoa,ja tauot sekä työaikalaki on siis täysin samat.
        suosittelen liittymistä,hinta on kuitenkin pieni.ja edut kuuluu sekä ehdottomasti iso,iso turva........

mäkkärissä on ravintola-alan tes ja kaupoissa on joku kaupan-alan tes. meillä ei mun mielestä tunneta käsitettä "kahvitauot" vaan meillä on 15min. tauko, jos työaika on yli 5h ja 30min. tauko jos työaika yli 6h. ravintola-alalla ei tunneta varsinaisia ylitöitäkään, jos jäät pitemmäksi aikaa töihin kuin mitä vuorolistaan on merkitty. vain jos työtuntisi ylittää 120h/3vkoa, ne lasketaan ylitöiksi ja mäkkärissähän seurataan tarkasti että näin ei vahingossakaan pääsisi käymään.

mutta samaa mieltä olen, että liittoon kannattaa liittyä! ns. "vaikeita työntekijöitä" siirrellään ravintolasta toiseen heiltä mitään kysymättä, jolloin liitto voisi ehkä auttaa. mä en ainakaan haluaisi siirtyä mihinkään toiseen ravintolaan! ja muutenkin meitä kohdellaan niin huonosti, että liitosta voisi saada edes jonkinlaista apua.

• m.vastaava
        unhappymeal kirjoitti:

mäkkärissä on ravintola-alan tes ja kaupoissa on joku kaupan-alan tes. meillä ei mun mielestä tunneta käsitettä "kahvitauot" vaan meillä on 15min. tauko, jos työaika on yli 5h ja 30min. tauko jos työaika yli 6h. ravintola-alalla ei tunneta varsinaisia ylitöitäkään, jos jäät pitemmäksi aikaa töihin kuin mitä vuorolistaan on merkitty. vain jos työtuntisi ylittää 120h/3vkoa, ne lasketaan ylitöiksi ja mäkkärissähän seurataan tarkasti että näin ei vahingossakaan pääsisi käymään.

mutta samaa mieltä olen, että liittoon kannattaa liittyä! ns. "vaikeita työntekijöitä" siirrellään ravintolasta toiseen heiltä mitään kysymättä, jolloin liitto voisi ehkä auttaa. mä en ainakaan haluaisi siirtyä mihinkään toiseen ravintolaan! ja muutenkin meitä kohdellaan niin huonosti, että liitosta voisi saada edes jonkinlaista apua.

onkohan toisilla ravintoloilla samat käytännöt?hyvin on mäkkärit ainakin asiansa ajaneet jos ylityötkin voidaan nipistää pois maksusta.mutta tämä 9h työpäivä kyllä pitäisi olla ammatissa kuin ammatissa)mutta mitä enemmän teitä liitosta on sen parempi.ja kun se netin kauttakin käy helposti!

• mcd
        m.vastaava kirjoitti:

onkohan toisilla ravintoloilla samat käytännöt?hyvin on mäkkärit ainakin asiansa ajaneet jos ylityötkin voidaan nipistää pois maksusta.mutta tämä 9h työpäivä kyllä pitäisi olla ammatissa kuin ammatissa)mutta mitä enemmän teitä liitosta on sen parempi.ja kun se netin kauttakin käy helposti!

Kuulun kyllä liittoon ja monesti mietinkin että otan yhteyttä. Mutta täytyy myöntää, että jänistin, sillä tiesin etten pitkäksi aikaa jää töihin sinne. Ja jos ja kun joku liiton kanssa alkaa asioita ajaa, niin olisi mun mielestä ihan hyvä hankkia itselleen töistä luotettavat taustajoukot kun nuo päälliköt ym alkaa ehkäs hyppiin silmille jos tuollaisesta kantelusta kuulevat (tai ainakin sitä minä pelkäsin)..

• liittoni-pam.
        mcd kirjoitti:

Kuulun kyllä liittoon ja monesti mietinkin että otan yhteyttä. Mutta täytyy myöntää, että jänistin, sillä tiesin etten pitkäksi aikaa jää töihin sinne. Ja jos ja kun joku liiton kanssa alkaa asioita ajaa, niin olisi mun mielestä ihan hyvä hankkia itselleen töistä luotettavat taustajoukot kun nuo päälliköt ym alkaa ehkäs hyppiin silmille jos tuollaisesta kantelusta kuulevat (tai ainakin sitä minä pelkäsin)..

ei liitosta ei soiteta,jollei itse nimenomaan pyydä.mutta neuvot ja lakitauot ynm voi kysellä,ja ottaa ne omat lait ja oikeudet selviksi.kukaan ei saa tietoa soitostasi!(samaa pätee yhtiönne luottamushenkilöön,puhelut on siis luottamuksellisia.

• Nimetön
        m.vastaava kirjoitti:

mihin perustuu ravintolassa ei kahvitaukoja?tilatkaas omasta liitosta lakisääteinen taukolista...mikäli työolot on sietämättömät kuten 40 astetta on.tulisi terveydenhoito=lääkärien suositus työntekijän saada(viilennys tauko tunnin välein)kahvi ynm tauot on kyllä lakisääteisiä.
        kuten esim:(yli 9 tunnin työpäivää ei saa teettää kysymättä työntekijältä)ja tietysti tulee ylityökorvaukset!viikonloppuvuorot=tulee jakaa tasapuolisesti!
        (esimies ei koskaan saa nöyryttää työntekijää eikä käyttää valtaa"hyväkseen ns:syrjintä periaatteella,esimies vastaa virheistä.Mikäli esimies"käytöksellään tms:syrjii jotakin7joitakin työntekijöitä ja aiheuttaa itse käytöksellään ynm:työilmapiiriin negatiivisuutta ja ns:pahaa mieltä,tulee hänet puhutella ja antaa mahdollinen varoitus sekä mahdollisesti siirtää toisiin tehtäviin/paikkaan.Tämä on ihan yleinen lyhennelmä ns:_esimies koulutuksesta ja osittain esimies liitosta.mutta miten yhteishenki työntekijöiden kesken?onnistuisiko tietty yhteistoiminta?

Ei se mäkki oli ainut kiireinen paikka =) tulkaa lintsille ravintolapuolelle =) sama meno sielläkin. kuulosti todella tutulta "kassalla ollessa ei saa edes vettä juoda moniin tunteihin" *virn*

• työntekijä
        m.vastaava kirjoitti:

antaa kyllä luvan teettää työntekijällä 10 tunnin työpäivän lupaa kysymättä. Ja näin tapahtuukin. Vuorojen välikin on meillä vain 8 tuntia (esim. voi olla työvuorossa klo 22:een ja tulla taas klo 6 aamulla). Tessissä on että on suotava riittävä lepotauko, jos työaika on yli 5 tuntia (muistaakseni). Mikä on riittävä ei ole missään määritelty eikä sitä koska sen voi pitää. Eri aloilla on ihan erilaisia käytäntöjä, joten ei kannata myymälävastaavankaan kertoa tosina asioita, jotka eivät kuitenkaan ravintola-alalla päde. Joku nuori voi mennä niitä vaatimaan ja tulee turhaa riitaa kun työnantaja onkin noudattanut sääntöjä.

• onneks en päässy
        m.vastaava kirjoitti:

Lisäksi työhaastattelussa paikan omistaja kertoi esimerkkitapauksen varoitukseksi miten heillä ei käyttäydytä: työntekijä oli soittanut su-aamuna ettei pysty hoitamaan vuoroaan -> tilalle oli saatu tuuraaja -> töistä pois jäänyt joutui maksamaan tuuraajan palkan kaikkine lisineen itse, koska tuuraajan tarve oli hänen aiheuttamansa.
        Tietenkin tuossa työntekijä teki väärin, mutta kuitenkin.. kuulemma tesissä on sekä tuo wc-taukojuttu ja tämän mahdollistava kohta. Muut haastattelussa olleet vakuuttivat silmät kirkkaina "suostuvansa mihin vain, kunhan saisivat työn", minä sanoin tekeväni mitä minulle kuuluu töissä ja sitä rataa, tuskin olin kovin vakuuttava, sillä en enää halunnut koko työtä tuollaista "uhkailua" kuultuani.

Toisaalta onhan se hyvä jo haastattelussa tehdä selväksi millaiseen paikkaan on tulossa ja todella tuli testattua se ketä kannattaa palkata. Eli niitä teinejä, jotka eivät oikein parempiin hommiin pääse ja joustavat kun eivät aina oikeuksistaan edes tiedä.

• onneks en päässy
        m.vasttava kirjoitti:

nehän ei kyllä ihan jo hygieenia syistäkään istu!

Täälä ainaki myös siivous (myös wc-tilojen!) kuuluu mäkin työntekijöille. Tosin senhän pystyy tekee kai pöpöjä levittämättä esim työpäivän päätteeksi..? Tiedä häntä, kai siitäki tarkat säännöt on.

• unhappymeal

Täälä ainaki myös siivous (myös wc-tilojen!) kuuluu mäkin työntekijöille. Tosin senhän pystyy tekee kai pöpöjä levittämättä esim työpäivän päätteeksi..? Tiedä häntä, kai siitäki tarkat säännöt on.

en tiedä, miten pöpöt leviää, mutta samoja siivousvälineitä kuin keittiössäkin siellä vessassa käytetään, esim. pesuainepulloja, lattiaharjaa, moppia.. eikä niitä välineitä todellakaan missään välissä pyyhitä tai desinfioida.

jotkut pesevät vessat samoilla räteillä, joilla pyyhitään salin pöytiä. ja jotkut lapsiasiakkaat syövät raksunsa siitä pöydältä suoraan...

ylipäänsä mäkkärissä ei välitetä, miten puhdasta ravintolassa oikeasti on...kunhan vain näyttää siistiltä.

• unhappymeal

Lisäksi työhaastattelussa paikan omistaja kertoi esimerkkitapauksen varoitukseksi miten heillä ei käyttäydytä: työntekijä oli soittanut su-aamuna ettei pysty hoitamaan vuoroaan -> tilalle oli saatu tuuraaja -> töistä pois jäänyt joutui maksamaan tuuraajan palkan kaikkine lisineen itse, koska tuuraajan tarve oli hänen aiheuttamansa.
        Tietenkin tuossa työntekijä teki väärin, mutta kuitenkin.. kuulemma tesissä on sekä tuo wc-taukojuttu ja tämän mahdollistava kohta. Muut haastattelussa olleet vakuuttivat silmät kirkkaina "suostuvansa mihin vain, kunhan saisivat työn", minä sanoin tekeväni mitä minulle kuuluu töissä ja sitä rataa, tuskin olin kovin vakuuttava, sillä en enää halunnut koko työtä tuollaista "uhkailua" kuultuani.

Toisaalta onhan se hyvä jo haastattelussa tehdä selväksi millaiseen paikkaan on tulossa ja todella tuli testattua se ketä kannattaa palkata. Eli niitä teinejä, jotka eivät oikein parempiin hommiin pääse ja joustavat kun eivät aina oikeuksistaan edes tiedä.

siis työntekijä ei hakenut saikkutodistusta? joten ei saanut palkkaakaan siltä päivältä..

mut en ymmärrä, mitä väliä sillä firmalle oli, kuka sen vuoron tuli tekemään? saman verran palkkaahan he joutuivat maksamaan joka tapauksessa (eli yhden henkilön palkan).

• onneks en päässy
        unhappymeal kirjoitti:

siis työntekijä ei hakenut saikkutodistusta? joten ei saanut palkkaakaan siltä päivältä..

mut en ymmärrä, mitä väliä sillä firmalle oli, kuka sen vuoron tuli tekemään? saman verran palkkaahan he joutuivat maksamaan joka tapauksessa (eli yhden henkilön palkan).

Se ei tainnu olla sairas, muuten vaan ei joko kiinnostanu tulla töihin tai ei päässy. Pomo sanoi että tällasessa tapauksessa TESin mukaan voi laittaa työntekijän itse maksamaan tuuraajansa palkan ja näin oli myös mäkistä vaadittu! Periaatteen vuoksi ilmeisesti ja varoituksena muille työntekijöille, ettei vastaavaa tapahdu toiste.
        Työntekijä teki väärin, jos jäi huvikseen kotiin, mutta kyllähän työn menetys olis riittänyt, ravintolahan sai siinä ilmaisen työntekijän päiväksi kun ei tarvinnu ite maksaa palkkaa.

• onneks en päässy
        unhappymeal kirjoitti:

en tiedä, miten pöpöt leviää, mutta samoja siivousvälineitä kuin keittiössäkin siellä vessassa käytetään, esim. pesuainepulloja, lattiaharjaa, moppia.. eikä niitä välineitä todellakaan missään välissä pyyhitä tai desinfioida.

jotkut pesevät vessat samoilla räteillä, joilla pyyhitään salin pöytiä. ja jotkut lapsiasiakkaat syövät raksunsa siitä pöydältä suoraan...

ylipäänsä mäkkärissä ei välitetä, miten puhdasta ravintolassa oikeasti on...kunhan vain näyttää siistiltä.

Hyi olkoon... siivousvälineidenhän tulis ehdottomasti olla vessoissa erit kuin keittiötiloissa! Paitsi ehkä joku lattiamoppi voi olla sama, en tiedä.

Tuo ei kuitenkaan yllättänyt ollenkaan et ei jakseta/ehditä/tajuta vaihtaa sitä rättiä siivotessa.

Onneksi en mäkkärissä koskaan käy syömässä :/

• unhappymeal

Se ei tainnu olla sairas, muuten vaan ei joko kiinnostanu tulla töihin tai ei päässy. Pomo sanoi että tällasessa tapauksessa TESin mukaan voi laittaa työntekijän itse maksamaan tuuraajansa palkan ja näin oli myös mäkistä vaadittu! Periaatteen vuoksi ilmeisesti ja varoituksena muille työntekijöille, ettei vastaavaa tapahdu toiste.
        Työntekijä teki väärin, jos jäi huvikseen kotiin, mutta kyllähän työn menetys olis riittänyt, ravintolahan sai siinä ilmaisen työntekijän päiväksi kun ei tarvinnu ite maksaa palkkaa.

aika outoa, ettei sunnuntaina jaksanu mennä töihin. tai mistäs me tiedetään todellista syytä, ehkäpä työntekijä oli muutenkin laiska, jolloin oli ihan oikein laittaa se maksamaan tuuraajan palkka, jos se nyt todella on laillista..kuulosta aika uskomattomalta.

mä en kuitenkaan ehkä itse menisi kertomaan tollasia juttuja työpaikkahaastattelussa.. mutta täähän on tosiaan tätä McLogiikkaa...kaikkein nöyrimmät ja helpoimmin kusetettavat halutaan töihin. ja sitten kun työntekijät vähän vanhenee ja alkaa tajuumaan asioita ja vaatimaan parannusta, ei muuta kun savustetaan pihalle!

• juliet
        m.vastaava) kirjoitti:

Mä oon töissä yhden ison kaupungin mäkkäris ja kyllä me ainaki saadaan vessassa käydä ihan palkallisena..

• juliet
        unhappymeal kirjoitti:

Meillä kyllä vessatauot on palkallisia ja myös osa tupakkatauoista!

• m.vastaava

mites työvuorot?ollaanko tasapuolisia?vai suositaanko aina jotain?

• unhappymeal

meille sanottiin ihan suoraan, että ne henkilöt jotka "noudattavat McDonald'sin standardeja", saavat tästä lähtien vuorot eli toisin sanoen ovat hymy päällä 8h päivässä ja nuolevat päälliköitten persettä.

vuosi sitten muistan, kun yksi työkaveri oli saikulla paljon ja eräs päällikkö sitten sanoi, että eihän hänelle voi työvuoroja laittaa, kun hän on koko ajan saikulla. ja seuraavissa listoissa tällä työkaverilla sitten oli vähemmän tunteja kuin muilla... reilua!

tietyille henkilöille ei laiteta iltavuoroja ollenkaan, ja joillekin laitetaan pelkästään iltavuoroja, vaikka kaikki inhoavat niitä. joillekin ei anneta sunnuntaivuoroja ollenkaan.. kyllähän sitä kaikenlaista on..

• m.vastaava
        unhappymeal kirjoitti:

meille sanottiin ihan suoraan, että ne henkilöt jotka "noudattavat McDonald'sin standardeja", saavat tästä lähtien vuorot eli toisin sanoen ovat hymy päällä 8h päivässä ja nuolevat päälliköitten persettä.

vuosi sitten muistan, kun yksi työkaveri oli saikulla paljon ja eräs päällikkö sitten sanoi, että eihän hänelle voi työvuoroja laittaa, kun hän on koko ajan saikulla. ja seuraavissa listoissa tällä työkaverilla sitten oli vähemmän tunteja kuin muilla... reilua!

tietyille henkilöille ei laiteta iltavuoroja ollenkaan, ja joillekin laitetaan pelkästään iltavuoroja, vaikka kaikki inhoavat niitä. joillekin ei anneta sunnuntaivuoroja ollenkaan.. kyllähän sitä kaikenlaista on..

ne on varmaan tuntisoppareita?eli tyyliin 20h/viikko jne?
        -niin työvuorot tulee tehdä niin että ne on tehty ketään suasimatta.kenellekään kostamatta2esim sairaslomaa!eli työvuoroissa tulee olla tasavertainen kohtelu!jos kaikki haluaa tehdä sunnuntai vuoroja?tulee ne tasapuolisesti jakaa(esimiehet eriasemassa)sekä iltavuorot ynm.
        -mutta teillä on luottamusmies?joka on työntekijöiden puolella aina!sekä luottamuksellinen!
        kuulostaa vähän siltä että voisitte olla yhteydessä.nämä jäi kiinnostamaan(kirjoituksista päälliköt haukkuu?huutaa?ynm kaikkien kuullen?olisiko jotain mahd:esimerkkejä tilanteista?

• unhappymeal
        m.vastaava kirjoitti:

ne on varmaan tuntisoppareita?eli tyyliin 20h/viikko jne?
        -niin työvuorot tulee tehdä niin että ne on tehty ketään suasimatta.kenellekään kostamatta2esim sairaslomaa!eli työvuoroissa tulee olla tasavertainen kohtelu!jos kaikki haluaa tehdä sunnuntai vuoroja?tulee ne tasapuolisesti jakaa(esimiehet eriasemassa)sekä iltavuorot ynm.
        -mutta teillä on luottamusmies?joka on työntekijöiden puolella aina!sekä luottamuksellinen!
        kuulostaa vähän siltä että voisitte olla yhteydessä.nämä jäi kiinnostamaan(kirjoituksista päälliköt haukkuu?huutaa?ynm kaikkien kuullen?olisiko jotain mahd:esimerkkejä tilanteista?

mulla ei tosta huutamisesta ole kokemusta, meillä päälliköt vain tiuskii :) mutta selän takana puhutaan sitäkin enemmän.

• uteliaisuudesta?

Onkohan paikkakunnilla mitään merkitystä?onko pääkaupunkiseutu pahempi kuin(muu seutu?

• Been there 2 years

Pk-seudulla nyt on vaan niin hitosti ihmisiä. Typerää on se, että me tääl pk-seudul tehdään ainakin lähes samalla ellei tasan samalla liksalla duunia kun ne siellä keskellä peltoa missä käy yks asiakas per tunti. Jeejee.
        Esimerkiks nyt stadin tai espoon mäkit on niitä ruuhkakeskuksia paria poikkeusta lukuunottamatta. Ei hyvä työpaikka, juoskaa karkuun kun vielä voitte! =D

• m:vastaava

Pk-seudulla nyt on vaan niin hitosti ihmisiä. Typerää on se, että me tääl pk-seudul tehdään ainakin lähes samalla ellei tasan samalla liksalla duunia kun ne siellä keskellä peltoa missä käy yks asiakas per tunti. Jeejee.
        Esimerkiks nyt stadin tai espoon mäkit on niitä ruuhkakeskuksia paria poikkeusta lukuunottamatta. Ei hyvä työpaikka, juoskaa karkuun kun vielä voitte! =D

maaseudulla ei kuitenkaan ole töitä yhtäpaljon.mutta henkilökuntaa pitäisi olla ja palkata tarpeeksi,ruuhka paikkoihin.

• mutta empäs taida

jo näiden perusteella.jätän väliin koska esim:jos tulee pis..pis..pissa hätä.niin ei kortin leimaus innosta(onkohan wc-edes vieressäkään?Muuten saaks käydä sitte tupakalla tms kunha vaan leimaa?ihan hullun kuulosta!mites muut ketjut?kokemuksia?

• unhappymeal

etkös ole sama kirjoittaja kuin "m.vastaava"?

ei nyt kenenkään varmaan sen vessataukosäännön takia kannata mitään työpaikkaa hyllyttää, mutta mäkkärissä kusee niin moni muukin asia ja pahemmin, että neuvon jättämään väliin.

tupakalla saa käydä, jos leimaa kunhan vaan on niin hiljaista ettei muille tule paniikki jos yksi lähtee.

• pikkuteemu

Itse olen töissä Hesessä ja meillä on (ainakin meidän pisteessä) vain yksi tauko jos vuoro on 8 tuntia tai alle, ja se kestää 15 minuuttia (palkallinen). Jos teet 9 tunnin vuoron tai yli niin voit hyvällä säkällä saada 5 minuutin kahvitauon jos päällikkö ehtii ja jaksaa päästää... TES:n mukaan (näin meille ainakin ilmoitettiin) 15 minuutin tauon saa jos on töissä 6 tuntia tai yli, mutta meilläpä ollaan niin armollisia, että saadaan tauko jo 5 tunnin vuorosta ja siitä jaksetaan aina muistuttaa kun joku purnaa tauoista. Ja muuten mitään kahvitaukoja ei ole olemassakaan...

• Nimetön

Eikös 8tunnin työvuoroon kuulu n.30-40min ruokatauko? Sairasta.. Kyl mäkki on per*eestä.

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

Eikös 8tunnin työvuoroon kuulu n.30-40min ruokatauko? Sairasta.. Kyl mäkki on per*eestä.

hese :D

• kassantäti

Olen töissä kaupassa ja tietääkseni meillä menee tauot TES:n mukaan ja ne menee näin:

4-6 tuntia= 1 tauko 12 minuuttia (palkallinen)
        6-8 tuntia= 2 taukoa 2*12 minuuttia (palkalliset)
        yli 8 tuntia= 2 taukoa 2*12 minuuttia (palkalliset) ruokatauko 30 min. (ei-palkallinen)

Korjatkaa jos olen väärässä...

• unhappymeal
        kassantäti kirjoitti:

Olen töissä kaupassa ja tietääkseni meillä menee tauot TES:n mukaan ja ne menee näin:

4-6 tuntia= 1 tauko 12 minuuttia (palkallinen)
        6-8 tuntia= 2 taukoa 2*12 minuuttia (palkalliset)
        yli 8 tuntia= 2 taukoa 2*12 minuuttia (palkalliset) ruokatauko 30 min. (ei-palkallinen)

Korjatkaa jos olen väärässä...

nyt olikin kyse ravintola-alan tauoista, jotka on ihan erilaisia kuin kaupan-alalla. älkää aina rinnastako kaupan-alan ja ravintola-alan tessiä, koska ne ovat ihan erilaiset!!

• HeseDuunari
        unhappymeal kirjoitti:

nyt olikin kyse ravintola-alan tauoista, jotka on ihan erilaisia kuin kaupan-alalla. älkää aina rinnastako kaupan-alan ja ravintola-alan tessiä, koska ne ovat ihan erilaiset!!

Joooh... Hesessa on näköään sama meininki ku Mäkissä... Toisaalt WCn voi mennä... kunhan ei oo asiakkaita... Jos on, niin housuihi vaa..

• olette

surkeita! asiakaspalvelustahan tuossa työssä on nimenomaan kyse! "minä EN ala mitään ketsuppeja". Huh, toivottavasti olet jo lopettanut työsi mäkkärillä ja mennyt vaikka toimistoon töihin.

"Ettekö te rakkaat asiakkaat tosiaan ymmärrä " Ei asiakkaiden tarvitse ymmärtää yhtään mitään sun työstäsi tai sen vaikeudesta. he tulevat ostamaan sinulta tuotteita, eikä siihen kuulu millään lailla muut asiakkaat. tuo kumma käsitys on nykyään vallalla useassakin paikassa, että asiakkaan pitäisi ymmärtää sitä ja tätä. en tässä tee asiakkaasta typerää, vaan hänen _ei tarvitse_ ymmärtää sinun työstäsi mitään. siksi se on juuri sinun ammattisi, ei hänen.

ihmekös se, ettei mitään pikaruokaa enää tunnetakaan, kun teidän kaltaisianne ruikuttajia on töissä. ja tupakkatauoistakin pitäisi saada palkkaa! työ on työtä ja vapaa-aika vapaa-aikaa. ei työpaikalla kuulukaan pitää useita taukoja ja olla aikaa juoruilla työkaverien kanssa. sitä voi tehdä sitten kotona. ei kai työnantaja tosiaan tuollaisesta ole velvollinen maksamaan? ja jos sä kehuja haluat kuulla, soita vaikka äidilles.

olen ollut yli 2 vuotta mäkkärillä töissä, joten tiedän ihan hyvin mistä puhun. jos mäkkärillä ei pärjää ja työt kaatuu päälle, on se ihan oman järjen puuttumista ja kyvyttömyyttä. ja haluttomuutta edes yrittää tehdä työnsä hyvin. ja tiedoksi, kyllä vessaan saa mennä leimaamatta kellokorttia.

• onneks en päässy

Itse johtaja vaatii, että leimataan pissatauotkin (jos niitä ehtii pitää), eli mikä sä oot sanomaan että ei tarvi leimata? Luepa ajatuksella edelliset kommentit läpi, niin ymmärrät että homma kusee todella paljon ainakin useimmissa paikoissa.

Siinä olet kyllä oikeassa, että ei asiakkaan tarvitse ymmärtää asiakaspalvelijan kiirettä.. jotkut näyttää nauttivan pompottelusta. Enkä tarkoita tilanteita, joissa esim ketsuppi on loppu ja se ilman muuta täytyy täyttää, jotta asiakkaat voivat syödä maustettua ruokaa.

Vai ei pikaruokaa enää tunneta??? Sitäkö se siis on kun sekuntikellon kanssa mitataan aikaa kunkin asiakkaan kohdalla kauanko tämä joutuu odottamaan.. Meille sanottiin työhaastattelussa, että ammattilaisen palkkaa ei saa ennen kuin kykenee palvelemaan yhden asiakkaan/minuutti. Ja ennen en ollut kuullutkaan niin naurettavasta harjoittelijan palkasta kuin 6 euroa/tunti, varsinkin kun "harjoitteluaika" vie useita kuukausia.

• mcd

En voi muuta sanoa, kun että hyvään paikkaan olet päässyt! Sulla on siis töissä aikaa jopa asiakaspalveluun, meillä sitä ei aina ollut, vaikka halua ois löytyny. Voimme siis todeta että mäkkäreissä on eroja..

• Tyttönen

Tuota.. tuohon sun tekstiis on pakko kommentoida sanomalla, että vaihda työpaikkaa jos ei asiakaspalvelu kiinnosta! Tuollaista se just on, ihmiset valittaa välillä, välillä taas ei. Ei niitä pidä jäädä muistelemaan, laittaa vain toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, se taito pitää olla tollaisessa työssä. Ei kukaan asiakas ole mikää "kusipääasiakas", sulle ei selvästi sovi tollainen työ, joten miks olet siellä?

• tyttö

hmm...oon nyt ite ollut pari kuukautta mäkissä töissä ja mua kyllä on kehuttu. sekä päälliköt, vuoropäälliköt, muut työntekijät ja kenttäpäällikkökin. sekä asiakkaat :)

ei mulla mitään niin kamalan pahaa sanottavaa oo, paremmin oon viihtyny mitä luulin. ei se nyt kyllä mikään mun unelmaduuni oo, mut jos nyt tän puolivuotta (työsopimuksen kesto) jaksaisin. nää joulua edeltävät lauantait oli kyllä ihan helvettiä kassalla. 9-10 tuntia, 10 metrin jonot joka (6) kassalle ja juomataukoja ei ehtinyt pitää! mutta toisaalta hyvä kun alotin näin joulukiireiden aikaan, niin ei sit tunnu tavalliset lauantait enää miltään :)

vähän vaan harmittaa toi et tunteja on 3 viikolle vaan noin 60-70, mielellään kyllä tekisin enämminkin, AT:nä kun oon eikä mistään muualta saa rahaa.

• tyttö

eikä siihen hymyyn mene yhtään sen enempää aikaa kuin että olis kamalan töykeä asiakkaille.

• tyttö

eikä siihen hymyilemiseen kulu yhtään sen enempää aikaa kuin jos olisi kamalan töykeä asiakkaille. niin monet kassat on aikoinaan pilannut mun päivän, etten mä halua laittaa vahinkoa kiertämään, olipa mistä tahansa duunista kyse.

ja niin, jos ei sinne kassalle halua, niin voi pyytää päälliköiltä keittiövuoroja. eipä sitten ainakaan tarvii esittää positiivista...

• vuoropäällikkö

Kyllä te saatte lähteä työvuoroista pois silloin, kun se loppuu... Mutta oletteko kuulleet yhtä mäkkityöntekijöiden slogania: Clean as you go! Näin se homma toimii mäkissä. Jos pitää valittaa niin lopettakaa. yhtä perseestä se on monissa muissakin työpaikoissa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe