Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Palkankorotus

Speksu

Kuinka nopeasti kannattaa pyytää palkankorotusta ja kuinka suuri se voisi olla, kun on aloittanut uudessa firmassa heti insinööriksi valmistumisen jälkeen? UIL:n suosittelemasta aloituspalkasta jäin 400 euroa alle.

3

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuoden paikkeilla

      6-12 kk aloittamisen jälkeen. Ja sitten kun jo osaat hommat, etkä joudu enää kysylemään.

      Kyllä kun on vuoden verran ollut talossa, niin siinä pitäisi tulla jo vähän liksaa lisää.

    • Snowplow

      Kuinkas paljon nämä korotukset mahdollisesti insinööreille olisi. Kiva olisi tietää näin opiskelijana myös.

      • jorma5555

        Kukapa sitä osaisi sanoa, tapauskohtaista.

        Jos aloituspalkka on alhainen, hyvä olisi saada "reilu korotus" tai alkaa pikkuhiljaa etsiä uutta paikkaa. AIka hyvä peukkosääntö on että jos palkat ei nouse firmassa edes uran alussa , ei ne nouse jatkossakaan. Vaihtamalla paranee.

        Koeajan jälkeen on yleensä korotuksen ensimmäinen paikka, mutta voi olla että vasta vuoden päästä, riippuu firman tavoista. Meillä palkankorotukset(tai niiden tekemättä jättämiset) tehdään kerran vuodessa tilikauden päätöksen jälkeen. Tämä siis riippumatta milloin kukakin on taloon tullut. Itselläni kävi vähän huono mäihä aikoinaan kun tulin taloon vähän ennen tilikauden päätöstä ja pomo ei nostanut liksaa koska olin vielä koeajalla ja kokematon. Siten ensimmäinen liksan korotus tapahtui reilusti yli vuoden yrityksessa aloittamisen jälkeen. Vähän hapatutti mutta tilanne korjaantui.

        Se, onko hakija insinööri tai jotain muuta, ei ole kovin ratkaisevaa, vaan miten hommansa osaa, ja millainen palkanmaksaja on. Joissain firmoissa voi olla korotukset kiveen hakattuja, tulevat ajallaan ja tietynkorkuisina aina tietyllä tasolla oleville. Näin kait kunnilla ja valtoilla ja joissain yksityisissäkin isoissa lafkoissa.

        Jos se inssi nyt saa sen 2500 egee aloituspalkkana, kyllä itse pyytäisin vuoden sisään ainakin 10% korotuksen. Eri asia saisinko. Mutta jos ei palkka olisi ensimmäisen 3v aikana noussut ainakin 3 tonniin, pitäisi ehkä miettiä toista paikkaa (rahan kannalta, muutenhan voi olla hyvinkin mielenkiintoinen ja mukava työ-ympäristö).

        Itse en ole inssi, liksa on noussut hissukseen vuosikausia, kuitenkin niin että joinain vuosina korotukset olleet jopa 10 tai yli %.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe