Kuka expertti kertoisi tarkemmin miten levyjarrut toimivat? Levyjarruissahan on jarrusatula ja jarrusatulan sisäpuolella on ymmärtääkseni mäntä joka työntää sisempää jarrupalaa jarrulevyä vasten.
Mutta onko myös jarrusatulan ulospäin näkyvän puolella mäntä joka työntää näkyvissä olevaa jarrupalaa vai miten homma toimii?
Entä mitä virkaa on liukutapeilla/-holkeilla jarrusatulassa?
Jarruexpertit huomio - kysymyksiä
6
1666
Vastaukset
- kotitarvejarrumies
Mäntähän on jarrusatulassa kiinni, se painaa ensin suoraan sisempää jarrupalaa ja koska satula "kelluu" liukutappien ja holkkien varassa sekä sisempi jarrupala voi liikkua vain rajoitetun matkan, männän takana sylinterissä olevan jarrunesteen voima vetää satulaa sisäänpäin jolloin myös ulompi jarrupala alkaa painua levyä vasten.
Saattaa tietysti olla sellaisiakin jarruja esim. superautoissa että satulassa on männät molemmilla puolilla levyä, en kylläkään tiedä yhtään sellaista mutta luulisin että harvinainen ratkaisu koska vaatii tilaa enemmän kuin tavallinen ratkaisu.- Superauto?
Volvo Amazonissa on nelimäntäiset jarrusatulat: kaksi mäntää molemmin puolin levyä.
- Molemmat kokenut
Liukutapeilla on se virka, että ne jumiutuvat helposti etenkin joissakin jarrurakenteissa. Silloin jarru ei palaudu kunnolla ja palat jäävät hinkkaamaan, etenkin jos jarrulevy on kiero kuten usein on. Toinen mahdollisuus on se, että normaalijarrutuksissa vain männänpuolinen pala jarruttaa, kun satula ei liiku, jolloin vain se kuluu, eli jarrupalat kuluvat eri tavalla levyn sisä- ja ulkopuolella.
- Näin se menneepi
On niitäkin, jossa jarrumännät on molemmin puolin levyä, varsinkin takajarruissa melko yleistä. Käytetään silloin, kun seisontajarrulle on omat kengät jarrulevyn sisällä, kuten esim. mersut. Edessä nykyään käytössä tosin vain hieman tehokkaimmissa vempeleissä, kuten Audin S ja RS malleissa, Bemarin M-malleissa, Mersun AMG-malleissa, Mitsun Evoissa ym. Eräs tunnetuimpia tälläisten jarrujen valmistajia on Brembo.
Ei ne liukutapit nyt mitenkään herkkiä ole jumittamaan, jos niitä jarruja viitsii edes vähän huoltaa. Kerran vuodessa kannattaa jarrut vilkaista ja tarvittaessa herkistellä, niin selviää paljon pienemmällä työllä, kun sitten jos ne ihan oikeesti on umpijumissa, johon ei auta ku dynamiitti.
70-luvulla oli käytössä luistirakenne, joka oli herkkä jumittamaan siinä ei ollu pyöreitä pölysuojattuja liukutappeja, vaan sellaiset litteät metalliluistit, joiden varassa jarrusatula liikkui, jos liikkui. Yleensä ei liikkunut. - a(2)
Näin se menneepi kirjoitti:
On niitäkin, jossa jarrumännät on molemmin puolin levyä, varsinkin takajarruissa melko yleistä. Käytetään silloin, kun seisontajarrulle on omat kengät jarrulevyn sisällä, kuten esim. mersut. Edessä nykyään käytössä tosin vain hieman tehokkaimmissa vempeleissä, kuten Audin S ja RS malleissa, Bemarin M-malleissa, Mersun AMG-malleissa, Mitsun Evoissa ym. Eräs tunnetuimpia tälläisten jarrujen valmistajia on Brembo.
Ei ne liukutapit nyt mitenkään herkkiä ole jumittamaan, jos niitä jarruja viitsii edes vähän huoltaa. Kerran vuodessa kannattaa jarrut vilkaista ja tarvittaessa herkistellä, niin selviää paljon pienemmällä työllä, kun sitten jos ne ihan oikeesti on umpijumissa, johon ei auta ku dynamiitti.
70-luvulla oli käytössä luistirakenne, joka oli herkkä jumittamaan siinä ei ollu pyöreitä pölysuojattuja liukutappeja, vaan sellaiset litteät metalliluistit, joiden varassa jarrusatula liikkui, jos liikkui. Yleensä ei liikkunut.Kyllä enimmäkseen nuo takajarrusatulat, autoissa, joissa on erilliset rummut seisontajarruille, on ihan yhdellä männällä ja liukutapeilla. Kahdella männällä olevat satulatkin ovat nykyään usein tehty niin, että molemmat männät painaa samaa jarrupalaa, ja satula on liukutapeilla.
- break,,.
Vanhanaikaisa ovat jarrut !! ja kyllä ne tapit aika helpostti alkaa jumittamaan sen huomaa kovemmassa nopeudessa tehdyssä jarrutuksessa vetää jommallekummalle puolelle ja taka satulat vieläkin helpommin jumittaa koska ei kovassa rasituksessa turhaa ovat laittaneet levyt taakse rummut paremmat jos ei ajeta kilparadoilla,mutta joo energian talteen ottosydeemit kait pian tulee jarruihin menee aikas pakjo hukkaan kun ei oteta talteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894