Kuka expertti kertoisi tarkemmin miten levyjarrut toimivat? Levyjarruissahan on jarrusatula ja jarrusatulan sisäpuolella on ymmärtääkseni mäntä joka työntää sisempää jarrupalaa jarrulevyä vasten.
Mutta onko myös jarrusatulan ulospäin näkyvän puolella mäntä joka työntää näkyvissä olevaa jarrupalaa vai miten homma toimii?
Entä mitä virkaa on liukutapeilla/-holkeilla jarrusatulassa?
Jarruexpertit huomio - kysymyksiä
6
1779
Vastaukset
- kotitarvejarrumies
Mäntähän on jarrusatulassa kiinni, se painaa ensin suoraan sisempää jarrupalaa ja koska satula "kelluu" liukutappien ja holkkien varassa sekä sisempi jarrupala voi liikkua vain rajoitetun matkan, männän takana sylinterissä olevan jarrunesteen voima vetää satulaa sisäänpäin jolloin myös ulompi jarrupala alkaa painua levyä vasten.
Saattaa tietysti olla sellaisiakin jarruja esim. superautoissa että satulassa on männät molemmilla puolilla levyä, en kylläkään tiedä yhtään sellaista mutta luulisin että harvinainen ratkaisu koska vaatii tilaa enemmän kuin tavallinen ratkaisu.- Superauto?
Volvo Amazonissa on nelimäntäiset jarrusatulat: kaksi mäntää molemmin puolin levyä.
- Molemmat kokenut
Liukutapeilla on se virka, että ne jumiutuvat helposti etenkin joissakin jarrurakenteissa. Silloin jarru ei palaudu kunnolla ja palat jäävät hinkkaamaan, etenkin jos jarrulevy on kiero kuten usein on. Toinen mahdollisuus on se, että normaalijarrutuksissa vain männänpuolinen pala jarruttaa, kun satula ei liiku, jolloin vain se kuluu, eli jarrupalat kuluvat eri tavalla levyn sisä- ja ulkopuolella.
- Näin se menneepi
On niitäkin, jossa jarrumännät on molemmin puolin levyä, varsinkin takajarruissa melko yleistä. Käytetään silloin, kun seisontajarrulle on omat kengät jarrulevyn sisällä, kuten esim. mersut. Edessä nykyään käytössä tosin vain hieman tehokkaimmissa vempeleissä, kuten Audin S ja RS malleissa, Bemarin M-malleissa, Mersun AMG-malleissa, Mitsun Evoissa ym. Eräs tunnetuimpia tälläisten jarrujen valmistajia on Brembo.
Ei ne liukutapit nyt mitenkään herkkiä ole jumittamaan, jos niitä jarruja viitsii edes vähän huoltaa. Kerran vuodessa kannattaa jarrut vilkaista ja tarvittaessa herkistellä, niin selviää paljon pienemmällä työllä, kun sitten jos ne ihan oikeesti on umpijumissa, johon ei auta ku dynamiitti.
70-luvulla oli käytössä luistirakenne, joka oli herkkä jumittamaan siinä ei ollu pyöreitä pölysuojattuja liukutappeja, vaan sellaiset litteät metalliluistit, joiden varassa jarrusatula liikkui, jos liikkui. Yleensä ei liikkunut. - a(2)
Näin se menneepi kirjoitti:
On niitäkin, jossa jarrumännät on molemmin puolin levyä, varsinkin takajarruissa melko yleistä. Käytetään silloin, kun seisontajarrulle on omat kengät jarrulevyn sisällä, kuten esim. mersut. Edessä nykyään käytössä tosin vain hieman tehokkaimmissa vempeleissä, kuten Audin S ja RS malleissa, Bemarin M-malleissa, Mersun AMG-malleissa, Mitsun Evoissa ym. Eräs tunnetuimpia tälläisten jarrujen valmistajia on Brembo.
Ei ne liukutapit nyt mitenkään herkkiä ole jumittamaan, jos niitä jarruja viitsii edes vähän huoltaa. Kerran vuodessa kannattaa jarrut vilkaista ja tarvittaessa herkistellä, niin selviää paljon pienemmällä työllä, kun sitten jos ne ihan oikeesti on umpijumissa, johon ei auta ku dynamiitti.
70-luvulla oli käytössä luistirakenne, joka oli herkkä jumittamaan siinä ei ollu pyöreitä pölysuojattuja liukutappeja, vaan sellaiset litteät metalliluistit, joiden varassa jarrusatula liikkui, jos liikkui. Yleensä ei liikkunut.Kyllä enimmäkseen nuo takajarrusatulat, autoissa, joissa on erilliset rummut seisontajarruille, on ihan yhdellä männällä ja liukutapeilla. Kahdella männällä olevat satulatkin ovat nykyään usein tehty niin, että molemmat männät painaa samaa jarrupalaa, ja satula on liukutapeilla.
- break,,.
Vanhanaikaisa ovat jarrut !! ja kyllä ne tapit aika helpostti alkaa jumittamaan sen huomaa kovemmassa nopeudessa tehdyssä jarrutuksessa vetää jommallekummalle puolelle ja taka satulat vieläkin helpommin jumittaa koska ei kovassa rasituksessa turhaa ovat laittaneet levyt taakse rummut paremmat jos ei ajeta kilparadoilla,mutta joo energian talteen ottosydeemit kait pian tulee jarruihin menee aikas pakjo hukkaan kun ei oteta talteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801956- 591788
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3671690Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691463Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681344Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101340Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä741283- 651210
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141103KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087