Lohdutin VAUVAANI, anoppi vei sylistä

Ihanan pikkutytön ÄITI!

Olimme tänään vierailulla appivanhempien luona. Meillä on 4,5kk:n ikäinen vauva. Tänään tytölle tuli mahakipukohtaus ja lohdutin omaa pikkuista sylissä. Äidin syli on paras paikka ja myös isän syli. Noh, anoppi tuli kaupasta ja riensi katsomaan mikä tytöllä on. Riisti tytön minun sylistä! Siis tytön äidin!!!!!! En oo ikinä tuntenut sellasta kuvitteellista puukon iskua kyljessä. Oon vielä vähän ujon oloinen, enkä halua loukata ketään. Mutta ei tulisi mieleenkään riistää vauvaa äitinsä sylistä, kun äiti lohduttaa. (Ja tyttö ei rauhoittunut anopin sylissä vaan lopulta äitinsä eli MINUN)
Miten saisin voimaa sanoa suoraan anopille vastaavissa tilanteissa, etten menisi lukkoon?

17

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fall

      Rohkeutta, sanot minä pidän lapsen sylissäni. Käännät selkäsi jos väkisin yrittää.g

      • ukko.mehätläinen.

        "Käännät selkäsi jos väkisin yrittää"

        Tämä. Jos anoppi on härski ja ehtii napata kiinni, niin pakkohan se lapsi on antaa ellei halua kahtia repiä, mutta kunhan vain kääntää selkää niin jää nuolemaan näppejään.


    • affafa

      Pidä vauvasi sylissä.

      Kerro vielä, mitä hyötyä saat vierailusta tuollaisen luona, vauva/lapsi ei kuitenkaan muista mitään pariin kolmeen vuoteen. Ei hän tee tuollaisella vahingoittavalla suhteella mitään.

    • tkyl

      Höh, no sanot vaan yksinkertaisen kohteliaasti. Että kiitos avusta, mutta kyllä mä pärjään, mutta kahvi tekis terää, voisitko keitellä?

      Ei se anoppi tuskin mikään paha ihminen ole, vaan kuullostaa just sellaselta kanaemo tyypiltä joka suhaa joka paikassa, ymmärtämättä että nyt on toisen vuoro huolehtia omasta jälkikasvustaan.

      Ja kyllä sulla aikuisella ihmisellä pitäs osata olla kyky ilmasta itseäsi. Raivoamiset on turhia, vaan ihan peruskohtelias tapa ilmasta asioita riittää. Ja kun baby on pieni, niin kannattaa alottaa sen jo nyt. älä anna kiukun kasaantua sisälle.

    • no höh

      Miksi anoppi ei saisi yrittää olla avuksi? Siitähän tässä oli kyse, hän näki ettei lapsi rauhotu sylissä ja tarjoutui vuorostaan yrittämään. Auttamisessa ei pitäisi olla mitään syytä loukaantua, ei hän sentään tarkoittanut ryöstää lasta. Olet kovin yliherkkä ja lapsellinen, kun luulet että öitiytesi kyseenalaistetaan, jos sinua yritetään auttaa.

      • omistushaluinenko

        Sulla on siis pakonomainen tarve pitää lastasi itse sylissä koko ajan. Miten sinä tai lapsi vahingoitutte siitä jos joku muu ottaa hänet syliin? En ymmärrä pointtia, miksi sanot tapahtumaa lapsen riistämiseksi sylistä. Olisit voinut olla myös kiitollinen siitä että anoppi tarjoutui vuorostaan pitämään huutavaa lasta. Eikös itkevän lapsen sylissä pitäminen ole pitemmän päälle aika rasittavaa? Minä ainakin annan lapsen mielelläni välillä isän tai isovanhempien syliin.


      • afffa

        Tuossa ei ollut kyse auttamisesta, vaan toisen reviirille menosta.

        Pienet lapset huutaa aina, välillä autossa, kaupassa ja kotona. Pärjäähän se Lapsen Oikea Äitikin hyvin kotonaan, ilman että tarvitsee soitella koko ajan vaikka naapuria apuun.

        Jos huutaa, niin 99 tapauksessa Sadasta vauvalla on joko nälkä, uni tai vaippa pitää vaihtaa: siinä ei siis tarvitse anopin neuvoja tai apua minkään Suuremman Ongelman ratkaisuun.


      • et osaa opastaa!!!!
        afffa kirjoitti:

        Tuossa ei ollut kyse auttamisesta, vaan toisen reviirille menosta.

        Pienet lapset huutaa aina, välillä autossa, kaupassa ja kotona. Pärjäähän se Lapsen Oikea Äitikin hyvin kotonaan, ilman että tarvitsee soitella koko ajan vaikka naapuria apuun.

        Jos huutaa, niin 99 tapauksessa Sadasta vauvalla on joko nälkä, uni tai vaippa pitää vaihtaa: siinä ei siis tarvitse anopin neuvoja tai apua minkään Suuremman Ongelman ratkaisuun.

        Sinähän se paras opastaja olet näissä asioissa? Muistaakseni olet veela eli lapseton nainen, mutta tehän olettekin kaikista taitavimpia kasvattajia ja ihmis-suhde opastajia kun niitä ei tarvi käytännössä toteuttaa.

        Sinunkin eri palstoilla suoltamista neuvoista 90% on että katkaise välit. Kylmältä ja kovalta vaikutat joten HÄIVY perhe palstoilta!


      • afaffa
        et osaa opastaa!!!! kirjoitti:

        Sinähän se paras opastaja olet näissä asioissa? Muistaakseni olet veela eli lapseton nainen, mutta tehän olettekin kaikista taitavimpia kasvattajia ja ihmis-suhde opastajia kun niitä ei tarvi käytännössä toteuttaa.

        Sinunkin eri palstoilla suoltamista neuvoista 90% on että katkaise välit. Kylmältä ja kovalta vaikutat joten HÄIVY perhe palstoilta!

        Kyllä, olen lapseton, mites se tähän kuuluu?

        Puolustin vaan Lapsen Äidin oikeutta päättää, kuka lastaan pitää, minulle Anoppi ei tässä yhtälössä ole se tärkein.

        Prioriteeteissä Lapsiperheessä minun mielestäni: Ensin tulee Lapsen Oikea Äiti, Lapsen Oikea Isä, sitten Lapsi.

        Tämän jälkeen ehkä mahdollisesti Lapsen äidin Oma äiti eli Isoäiti ja Isoisä / tuttavat. Sitten - ehkä - kummitäti - ja tämän jälkeen Anoppila.

        Eli kyse ei ole välien katkaisusta, vaan priorisoinnista, katsos kun ei ole mahdollista istuttaa lasta kuin yhdessä sylissä kerrallaan.

        Lapsettomissa perheissä sama prioriteetti: Minä, Mieheni, ja sitten vasta muut. Ehkä. Ja välien katkaisu on ihan suositeltavaa, joissain tilanteissa, tai ainakin vierailukäyntien harventaminen. :)


      • afafafafa:)
        afaffa kirjoitti:

        Kyllä, olen lapseton, mites se tähän kuuluu?

        Puolustin vaan Lapsen Äidin oikeutta päättää, kuka lastaan pitää, minulle Anoppi ei tässä yhtälössä ole se tärkein.

        Prioriteeteissä Lapsiperheessä minun mielestäni: Ensin tulee Lapsen Oikea Äiti, Lapsen Oikea Isä, sitten Lapsi.

        Tämän jälkeen ehkä mahdollisesti Lapsen äidin Oma äiti eli Isoäiti ja Isoisä / tuttavat. Sitten - ehkä - kummitäti - ja tämän jälkeen Anoppila.

        Eli kyse ei ole välien katkaisusta, vaan priorisoinnista, katsos kun ei ole mahdollista istuttaa lasta kuin yhdessä sylissä kerrallaan.

        Lapsettomissa perheissä sama prioriteetti: Minä, Mieheni, ja sitten vasta muut. Ehkä. Ja välien katkaisu on ihan suositeltavaa, joissain tilanteissa, tai ainakin vierailukäyntien harventaminen. :)

        Apropoo, lehdessä oli muuten juttu, että yli 50-vuotiaiden erot ovat lisääntymässä. Yhtenä ongelmana on kuulemma se, että heille ei ole juuri parisuhdeneuvontaa tarjolla. Keneltä heidän pitäisi sitten kysyä apua? Lähisukulaisilta?

        Eli 50-vuotiaat ovat juuri sitä ikäluokkaa, jota useimmat anopit jo ovat, ja toiset lähestyvät, ja muut ovat jo ylittäneet tämän ikäpyykin. Eli vaikka heillä(kin) on lapsia, niin eivät elämästä näköjään kaikkea hekään tiedä... Vaikka anoppeja ovatkin, ovatpahan toistaneet samaa kauemmin.


    • mummeli on kummissaa

      Minkälainen sen anopin tai apen pitäis olla,anoppisi varmasti tarkoitti hyvää,auttamismielessä,anopillasi taitaa olla pikkasen enemmän kokemusta. Lapsethan ei ole muuttuneet,miksikään ajansaatossa,kaipaavat rakastavaa syliä oli se appi, anoppi, isä. äiti, tai kumminkaima. Tokko se anoppisi riistää kokonaan sinun lastasi, ei sinun tarvitse mustasukkaseksi heittäytyä. Olisihan anoppisi,voinut kauniisti pyytää,saanko minä yrittää lohduttaa lastanne,eikä repästä sitä sylistäsi. Lapsihan vaistoaa kosketuksesta,onko sylissäpitäjä hermostunut,kiukkuinen,pelokas,vasta se vatsakipuinen lapsiriepu huutaa jos heittokapulsksi joutuu. Siitäkin on sanomista jos isovanhemmat kääntävät kokonaan selkänsä lapsenlapsille. Sitten kätistään isovanhemmat itsekkäitä. Missähän se kultainentie kulkee tässäkin asiassa? Kertokaa?

    • jepjepjepjep1

      Noh, tässäkin tapauksessa anoppi olisi voinut kohteliaasti kysäistä että voisiko hän yrittää lasta hyssytellä eikä vain ronskisti napata lasta pois äitinsä sylistä. Tämmöiset jutut on just niitä jotka paisuvat suhteettoman isoiksi jutuiksi vaikka kyseessä on vain käytöstapojen unohtaminen, tuskinpa aloittajakaan olisi asiasta sen kummemmin ahdistunut jos hänelle olisi annettu mahdollisuus itse ojentaa lapsi anopille/kieltäytyä kohteliaasti. Jotkut ihmiset on vain höyryvetureita, eivät he pahaa välttämättä tarkoita, mutta valitettavan harvoin osaavat laittaa itseään muiden saappaisiin. Hyvää voi tarkoittaa ilman että unohtaa kunnioittaa muitten "omaa tilaa", simppeli juttu, "voisinko minä kokeilla?", "tarvitsetko apua?". Ei luulis olevan liikaa vaadittu, keneltäkään.

      • opeta kysymään

        Juuri näin. Anopin olisi pitänyt kysyä, voiko hän vuorostaan yrittää lohduttaa lasta tai olla jotenkin muuten avuksi.
        Voit sanoa anopille, että hän jatkossa kysyy, saako ottaa lapsen.

        Mahdollisia vastauksia:
        Kiitos, mutta yritän vielä hetken aikaa itse. Jos saisimme olla huoneessa kahden, niin hän rauhoittuisi helpommin./ Tuttipullo on tyhjä, voisitko laittaa siihen 75 milliä maitoa./ Kahvi tekisi minulle hyvää.
        Kiitos, ehkä lapsi rauhoittuu sinun sylissäsi./ Jos ei rauhoitu, yritän itse uudelleen, kunhan olen xxx


    • pienimaailma

      Eikös tää ole vähän liioiteltua reatioita nyt, omakin anoppi sieppasi joskus syliimsä kun ei vauvani ollut rauhoittua, samoin äitini.. JA SAMAA harrastettiin puolintoisin siskojenkin.. kanssa, aina ei ehditty sylityslupaa tiedustella ja kaikki lapset äiteineen selvisi -AJATELLA- hengissä eikä kukaan vetänyt hernettä nenään! Ei jäänyt lapsillekaan traumoja moisesta ;)) Hyvin pärjäävät nyt aikuisina kun on nmonta naista joihin voi luottaa!

    • ei ongelmaa

      Tämän ei pitäisi olla ongelma. Vauva itkee, aikuiset yrittävät lohduttaa. Jos yksi aikuinen ei siinä onnistu, toinen vuorostaan yrittää. Jos toisen ei haluta yrittävän, sanotaan ei kiitos. Ei pitäisi olla mitään syytä loukkaantua kummallakaan. Äiti voisi tuntea helpotusta kun anoppi välillä ottaa lapsen syliinsä ja äiti saa vähän levähtää. Miksi ei lapsi voisi olla välillä myös mummon lohdutettavana? Tai isän, vaarin tai vaikka tädin sylissä?

    • hankalia ihmisiä

      Jos ei osaa itse kommunikoida sanallisesti ja rakentavasti niin saa sitten sitä mitä muut sattuu antamaan ja voi ottaa asiat ihan miten tykkää, kun ei niitä ajatuksia kukaan osaa lukea. Turha luulla muutenkaan että yhden kerran sanominen riittää vaan itseään on ilmaistava jatkuvasti jos haluaa että muilla on edes mahdollisuus ymmärtää.

    • piparminttuli

      Ymmärrän että sydänalasta on riipaissut. Olethan vast tullut äidiksi ja tunnet herkästi epäonnistumista. Mutta älä ole milläsikään jos appivanhempasi yrittävät auttaa sinua. Se voi tuntua alkuun kurjalta, mutta sinulla on myös mahdollisuus oppia uusija konsteja äitinä olemiseen.

      Ja kun sinulla on useampi lapsi, niin olet jo silloin tyytyväinen kun joku toinen lohduttaa ja pyyhkii niiltä nenää.

      Anna anopin auttaa jos kerran haluaa. Kyllä sinulle jää varmasti tekemistä sen lapsen kanssa yllin kyllin. Hyödynnä sitä, anna anopin hoitaa välillä ja käytä se aika johonkin muuhun vaikka lepäämiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      307
      2786
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2178
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      187
      1508
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1328
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1225
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe