Kuuluu joukkoon

epäilijä

Jos meillä on joukko S, jossa on alkiot {a,b,c}

Sitten on sääntö:
kaikilla x,y jotka kuuluvat joukkoon S pätee ....

Voiko x ja y olla säännössä samat alkiot?

kaikilla x,y jotka kuuluvat joukkoon S pätee ...
jos nyt sidotaan x ja y siten että:
a,a jotka kuuluvat joukkoon S pätee...

(tässä seuraavassa ei ole mitään ongelmaa:)
kaikilla x,y jotka kuuluvat joukkoon S pätee ...
jos sidotaan x,y siten että:
a,b jotka kuuluvat joukkoon S pätee...

Jos on kaksi muuttujaa x ja y, ja ne sidotaan joukon alkioihin, niin voiko x:n ja y:n sitoa samaan alkioon? Jos ja kun täällä on matematiikan opettajia, niin onko oppilailla ollut epäselvyyttä tämän asian kanssa?

6

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joupou

      Matematiikassa on tietääkseni yleinen käytäntö, että lukijan ei tarvitse olettaa erikseen mitään. Eli jos missään materiaalin alussa tai muualla ei todeta, että x ja y ovat eri alkiot, niin silloin tapausta x = y ei suljeta pois. Englannin kielessä käytetään yleensä ilmausta "distinct", kun halutaan eksplisiittisesti tuoda ilmi, että alkiot eivät voi olla samat.

      Tuossa vielä esimerkki sanan "distinct" käytöstä:
      http://www.csun.edu/~hcmth017/soln5.pdf (etsi Ctrl f ja "distinct")

      En tunne termin "distinct" vastinetta suomenkielisessä matematiikassa, mutta semmoinenkin lienee käytössä.

      Sinun esimerkkisi näyttävät ainakin minun silmiin oudoilta, joten en kommentoi niitä.

      En ole toiminut matematiikan opettajana, joten en tiedä miten hyvin oppilailla on kyky tehdä implisiittinen oletus, jos siis tavoitteesi on merkitä x:ää ja y:tä eri alkioina kertomatta erikseen mitään. Jos opetat lukiossa, niin lienee pedagogisesti parhainta merkitä viiva yhtäsuuruusmerkin päälle x ≠ y, mikäli haluat eksplisiittisesti kertoa kahden alkion olevan eri.

      • Englannin ”distinct” on suomeksi ”eri”, esimerkiksi ”Olkoot x ja y joukon S eri alkioita.”

        Formaalissa esityksessä sellaisia sanoja ei käytetä. vaan asiat ilmaistaankaavamerkinnöillä.


    • Peruskouluun tuli takavuosina joukko-oppi suurella kohinalla uutena hienona muotona matematiikan kehittäjäksi. Ei kestänyt kauaakaan kun se hävisi vähin äänin. Miksiköhän?

      • Xenia Onatop

        1970-luvulla tuli suuri muutos koulukirjoihin "uuden matematiikan" nimikkeellä. Moottorina oli pääasiassa muutos muutoksen vuoksi ja aalto kohtasi koko läntisen Euroopan. Sen alullepanosta syytetään aiheettomasti ranskalaista Bourbaki-ryhmää. Nicolas Bourbaki on salanimi, jota käytti ryhmä pääasiassa ranskalaisia 1900-luvun matemaatikkoja. Bourbaki kirjoitti joukon modernia korkeampaa matematiikkaa käsitteleviä kirjoja. Ryhmän tavoitteena oli perustaa koko matematiikka joukko-opille, mikä tavoite johti heidät pyrkimään kohti äärimmäistä tarkkuutta, formaalisuutta ja yleisyyttä. Koulukirjojen kirjoittajat ja kasvatustieteilijät luulivat, että "uusi matematiikka" ratkaisee myös matematiikan opetuksen ongelmat. Vanhemmat ja opettajat, jotka Yhdys­valloissa, myöhemmin muuallakin vastustivat uutta matematiikkaa, valittivat, että uusi opetus­suunnitelma oli liian kaukana oppilaiden tavan­omaisen kokemus­maailman ulko­puolella eikä ollut sen arvoista, että siihen olisi syytä käyttää aikaa, joka olisi tarvittu perinteisempien aiheiden kuten aritmetiikan opetukseen. Oppi­materiaali asetti myös opettajille uusia vaatimuksia, sillä heistäkin monien oli opeteltava aiheita, joita he eivät täysin ymmärtäneet. Vanhemmat olivat huolissaan siitä, etteivät he ymmärtäneet, mitä heidän lapsilleen opetettiin eivätkä he siksi voineet auttaa lapsiaan oppimisessa. Uuden matematiikan saaman arvostelun vuoksi Pariisissa pidettiin vuonna 1978 uusi kansain­välinen kongressi, jossa tunnus­lauseeksi tuli "Back to Basics". Tällöin päädyttiin pitämään tärkeänä, että koulujen matematiikan opetus perustuisi probleemien ratkaisuun ja vastaisi arki­päivän matematiikan tarpeita.


      • Waka Wanha
        Xenia Onatop kirjoitti:

        1970-luvulla tuli suuri muutos koulukirjoihin "uuden matematiikan" nimikkeellä. Moottorina oli pääasiassa muutos muutoksen vuoksi ja aalto kohtasi koko läntisen Euroopan. Sen alullepanosta syytetään aiheettomasti ranskalaista Bourbaki-ryhmää. Nicolas Bourbaki on salanimi, jota käytti ryhmä pääasiassa ranskalaisia 1900-luvun matemaatikkoja. Bourbaki kirjoitti joukon modernia korkeampaa matematiikkaa käsitteleviä kirjoja. Ryhmän tavoitteena oli perustaa koko matematiikka joukko-opille, mikä tavoite johti heidät pyrkimään kohti äärimmäistä tarkkuutta, formaalisuutta ja yleisyyttä. Koulukirjojen kirjoittajat ja kasvatustieteilijät luulivat, että "uusi matematiikka" ratkaisee myös matematiikan opetuksen ongelmat. Vanhemmat ja opettajat, jotka Yhdys­valloissa, myöhemmin muuallakin vastustivat uutta matematiikkaa, valittivat, että uusi opetus­suunnitelma oli liian kaukana oppilaiden tavan­omaisen kokemus­maailman ulko­puolella eikä ollut sen arvoista, että siihen olisi syytä käyttää aikaa, joka olisi tarvittu perinteisempien aiheiden kuten aritmetiikan opetukseen. Oppi­materiaali asetti myös opettajille uusia vaatimuksia, sillä heistäkin monien oli opeteltava aiheita, joita he eivät täysin ymmärtäneet. Vanhemmat olivat huolissaan siitä, etteivät he ymmärtäneet, mitä heidän lapsilleen opetettiin eivätkä he siksi voineet auttaa lapsiaan oppimisessa. Uuden matematiikan saaman arvostelun vuoksi Pariisissa pidettiin vuonna 1978 uusi kansain­välinen kongressi, jossa tunnus­lauseeksi tuli "Back to Basics". Tällöin päädyttiin pitämään tärkeänä, että koulujen matematiikan opetus perustuisi probleemien ratkaisuun ja vastaisi arki­päivän matematiikan tarpeita.

        Jees, muistan tuon ajan, kun olin juuri murrosvaiheessa viransijaisena matikanopettajana. Kun silloisen keskikoulun ekaluokkalaiset aloittivat joukko-opin puhtaalta pöydältä, ei ollut ongelmia. Jopa erilaiset lukujärjestelmät opittiin kevyesti.
        Varsinainen koetinkivi opettajalle oli lukion eka. Porukka oli siihen asti lukenut "vanhaa" matikkaa, eivätkä bijektiot ja interjektiot olleet millään mennä perille.


    • punainen pilvi

      Kiitos tiedoista. En ole aikaisemmin tiennyt asiaa, olen vain ihmetellyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe