Kuuluu joukkoon

epäilijä

Jos meillä on joukko S, jossa on alkiot {a,b,c}

Sitten on sääntö:
kaikilla x,y jotka kuuluvat joukkoon S pätee ....

Voiko x ja y olla säännössä samat alkiot?

kaikilla x,y jotka kuuluvat joukkoon S pätee ...
jos nyt sidotaan x ja y siten että:
a,a jotka kuuluvat joukkoon S pätee...

(tässä seuraavassa ei ole mitään ongelmaa:)
kaikilla x,y jotka kuuluvat joukkoon S pätee ...
jos sidotaan x,y siten että:
a,b jotka kuuluvat joukkoon S pätee...

Jos on kaksi muuttujaa x ja y, ja ne sidotaan joukon alkioihin, niin voiko x:n ja y:n sitoa samaan alkioon? Jos ja kun täällä on matematiikan opettajia, niin onko oppilailla ollut epäselvyyttä tämän asian kanssa?

6

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joupou

      Matematiikassa on tietääkseni yleinen käytäntö, että lukijan ei tarvitse olettaa erikseen mitään. Eli jos missään materiaalin alussa tai muualla ei todeta, että x ja y ovat eri alkiot, niin silloin tapausta x = y ei suljeta pois. Englannin kielessä käytetään yleensä ilmausta "distinct", kun halutaan eksplisiittisesti tuoda ilmi, että alkiot eivät voi olla samat.

      Tuossa vielä esimerkki sanan "distinct" käytöstä:
      http://www.csun.edu/~hcmth017/soln5.pdf (etsi Ctrl f ja "distinct")

      En tunne termin "distinct" vastinetta suomenkielisessä matematiikassa, mutta semmoinenkin lienee käytössä.

      Sinun esimerkkisi näyttävät ainakin minun silmiin oudoilta, joten en kommentoi niitä.

      En ole toiminut matematiikan opettajana, joten en tiedä miten hyvin oppilailla on kyky tehdä implisiittinen oletus, jos siis tavoitteesi on merkitä x:ää ja y:tä eri alkioina kertomatta erikseen mitään. Jos opetat lukiossa, niin lienee pedagogisesti parhainta merkitä viiva yhtäsuuruusmerkin päälle x ≠ y, mikäli haluat eksplisiittisesti kertoa kahden alkion olevan eri.

      • Englannin ”distinct” on suomeksi ”eri”, esimerkiksi ”Olkoot x ja y joukon S eri alkioita.”

        Formaalissa esityksessä sellaisia sanoja ei käytetä. vaan asiat ilmaistaankaavamerkinnöillä.


    • Peruskouluun tuli takavuosina joukko-oppi suurella kohinalla uutena hienona muotona matematiikan kehittäjäksi. Ei kestänyt kauaakaan kun se hävisi vähin äänin. Miksiköhän?

      • Xenia Onatop

        1970-luvulla tuli suuri muutos koulukirjoihin "uuden matematiikan" nimikkeellä. Moottorina oli pääasiassa muutos muutoksen vuoksi ja aalto kohtasi koko läntisen Euroopan. Sen alullepanosta syytetään aiheettomasti ranskalaista Bourbaki-ryhmää. Nicolas Bourbaki on salanimi, jota käytti ryhmä pääasiassa ranskalaisia 1900-luvun matemaatikkoja. Bourbaki kirjoitti joukon modernia korkeampaa matematiikkaa käsitteleviä kirjoja. Ryhmän tavoitteena oli perustaa koko matematiikka joukko-opille, mikä tavoite johti heidät pyrkimään kohti äärimmäistä tarkkuutta, formaalisuutta ja yleisyyttä. Koulukirjojen kirjoittajat ja kasvatustieteilijät luulivat, että "uusi matematiikka" ratkaisee myös matematiikan opetuksen ongelmat. Vanhemmat ja opettajat, jotka Yhdys­valloissa, myöhemmin muuallakin vastustivat uutta matematiikkaa, valittivat, että uusi opetus­suunnitelma oli liian kaukana oppilaiden tavan­omaisen kokemus­maailman ulko­puolella eikä ollut sen arvoista, että siihen olisi syytä käyttää aikaa, joka olisi tarvittu perinteisempien aiheiden kuten aritmetiikan opetukseen. Oppi­materiaali asetti myös opettajille uusia vaatimuksia, sillä heistäkin monien oli opeteltava aiheita, joita he eivät täysin ymmärtäneet. Vanhemmat olivat huolissaan siitä, etteivät he ymmärtäneet, mitä heidän lapsilleen opetettiin eivätkä he siksi voineet auttaa lapsiaan oppimisessa. Uuden matematiikan saaman arvostelun vuoksi Pariisissa pidettiin vuonna 1978 uusi kansain­välinen kongressi, jossa tunnus­lauseeksi tuli "Back to Basics". Tällöin päädyttiin pitämään tärkeänä, että koulujen matematiikan opetus perustuisi probleemien ratkaisuun ja vastaisi arki­päivän matematiikan tarpeita.


      • Waka Wanha
        Xenia Onatop kirjoitti:

        1970-luvulla tuli suuri muutos koulukirjoihin "uuden matematiikan" nimikkeellä. Moottorina oli pääasiassa muutos muutoksen vuoksi ja aalto kohtasi koko läntisen Euroopan. Sen alullepanosta syytetään aiheettomasti ranskalaista Bourbaki-ryhmää. Nicolas Bourbaki on salanimi, jota käytti ryhmä pääasiassa ranskalaisia 1900-luvun matemaatikkoja. Bourbaki kirjoitti joukon modernia korkeampaa matematiikkaa käsitteleviä kirjoja. Ryhmän tavoitteena oli perustaa koko matematiikka joukko-opille, mikä tavoite johti heidät pyrkimään kohti äärimmäistä tarkkuutta, formaalisuutta ja yleisyyttä. Koulukirjojen kirjoittajat ja kasvatustieteilijät luulivat, että "uusi matematiikka" ratkaisee myös matematiikan opetuksen ongelmat. Vanhemmat ja opettajat, jotka Yhdys­valloissa, myöhemmin muuallakin vastustivat uutta matematiikkaa, valittivat, että uusi opetus­suunnitelma oli liian kaukana oppilaiden tavan­omaisen kokemus­maailman ulko­puolella eikä ollut sen arvoista, että siihen olisi syytä käyttää aikaa, joka olisi tarvittu perinteisempien aiheiden kuten aritmetiikan opetukseen. Oppi­materiaali asetti myös opettajille uusia vaatimuksia, sillä heistäkin monien oli opeteltava aiheita, joita he eivät täysin ymmärtäneet. Vanhemmat olivat huolissaan siitä, etteivät he ymmärtäneet, mitä heidän lapsilleen opetettiin eivätkä he siksi voineet auttaa lapsiaan oppimisessa. Uuden matematiikan saaman arvostelun vuoksi Pariisissa pidettiin vuonna 1978 uusi kansain­välinen kongressi, jossa tunnus­lauseeksi tuli "Back to Basics". Tällöin päädyttiin pitämään tärkeänä, että koulujen matematiikan opetus perustuisi probleemien ratkaisuun ja vastaisi arki­päivän matematiikan tarpeita.

        Jees, muistan tuon ajan, kun olin juuri murrosvaiheessa viransijaisena matikanopettajana. Kun silloisen keskikoulun ekaluokkalaiset aloittivat joukko-opin puhtaalta pöydältä, ei ollut ongelmia. Jopa erilaiset lukujärjestelmät opittiin kevyesti.
        Varsinainen koetinkivi opettajalle oli lukion eka. Porukka oli siihen asti lukenut "vanhaa" matikkaa, eivätkä bijektiot ja interjektiot olleet millään mennä perille.


    • punainen pilvi

      Kiitos tiedoista. En ole aikaisemmin tiennyt asiaa, olen vain ihmetellyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      57
      4614
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      155
      4224
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3862
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      125
      3820
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      47
      3648
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3478
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3031
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2885
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2706
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      15
      2420
    Aihe