Säälittääkö teitä,

säälisin

kun vapaaehtoisesti olette antaneet lapsenne laitoksiin (=päiväkoteihin)? Lapsihan käy kotonaan pelkästään vierailulla...
Pienet vuodet menevät niin nopeasti ohi ja koskaan ei tiedä, millainen sadisti lastanne hoitaa.

23

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säälisin

      Väitän! ettei mene montaa päivää tai viikkoa, kun joku teippaajahullu tai muu vastaava jää kiinni! Vanhempien pitäisi seurata lapsiaan i n t u i t i i v i s e s t i. Vanhempien pitäisi käyttää yksi päivä pelkästään lapsen kuunteluun.

    • jfiejwijfei

      Säälittää minua lapset, jotka joutuvat päiväkotiin. Erityisesti kaikki ihan pienet, 1-2 vuotiaat. Olen kuullut jonkun laittaneen 9 kk-ikäisen vauvan päiväkotiin. Siis RAHAN VUOKSI.

      Milloin rahasta tuli lapsia tärkeämpää??
      Ja ihan turha selostaa, että "no kun ollaan niin tiukilla, pitää saada rahaa...". Seli seli. Se on omista arvoista ja valinnoista kiinni. Miksi tehdä lapsia, jos aikomuksena laittaa lapsi jo 1-2 vuotiaana päivähoitoon? Miten kukaan voi "ulkoistaa" niin pienen lapsen hoidon rahan vuoksi? Kyllä, tiedän, että lapsi maksaa, mutta vähemmälläkin pärjää. Onko pakko asua kalliissa omakotitalossa, josta pitää maksaa lainaa hirveitä summia kuukaudessa? Onko pakko ajaa tuliterällä autolla? Onko pakko olla autoa?? Onko pakko ostaa merkkivaatteita, kenkiä, kalliita leluja...? Onko pakko pitää kulissit pystyssä?

      Ei se alle 3-vuotias pieni välitä, millaiset tai minkä merkkiset vaatteet hänellä on päällään. Tai millaiset huonekalut kodissa on. Tai millaisella autolla vanhemmat ajaa. Se on täysin yhdentekevää. Noin pienen lapsen paikka on kotona, omien vanhempien hoivissa, ei laitoksissa, joissa paljon ihmisiä, hälinää ja vaihtuvat naamat. Miten kukaan voi pitää rahaa omaa lastaan tärkeämpänä?

      Ei Suomessa kukaan lasten kanssa kadulle joudu. On tukia, ei mitään hirveän suuria, mutta sellaisia, että pärjää ihan hyvin sen muutaman vuoden. Että lapset kasvavat. Se on vain omista arvoista kiinni. Mikä on tärkeää?? Elintaso vai lapset??

      • Kenen selkänahasta

        Juu, jonkun on käytävä töissä, että yhteiskunnalla on varaa maksaa niitä tukia sellaiselle vanhemmalle, jota työntekeminen ei kiinnosta.


      • fjkejkjwf
        Kenen selkänahasta kirjoitti:

        Juu, jonkun on käytävä töissä, että yhteiskunnalla on varaa maksaa niitä tukia sellaiselle vanhemmalle, jota työntekeminen ei kiinnosta.

        No onko se sitten paha asia? Siis se, että maksamistasi veroista annetaan tukia vanhemmalle, joka haluaa kasvattaa lapsensa kotona 3-vuotiaaksi saakka? Onko se, että haluaa olla läsnä lapsensa arjessa ja kasvattaa tämän itse, synonyymi sille, "ettei työntekeminen kiinnosta"? Entäs jos se työntekeminen kiinnostaa, mutta oma lapsi kiinnostaa vieläkin enemmän? Mielestäni aivan hyvä asia.

        Kyllä niillä sinun palkastasi pidätetyillä veroilla maksellaan paljon muutakin. Onko se sinulta pois? Sinä teet työsi ja saat nettopalkan käteen. That's it. Ja niillä valtion keräämillä verovaroilla rahoitetaan juurikin tukia (kotiäitien ja -isien, kuten myös opiskelijoiden ja työttömien, ehkäpä monien sellaistenkin joita työnteko ei yksinkertaisesti vain kiinnosta, olipa lapsia tai ei), ja monia muitakin asioita; parannetaan teitä, leikkikenttiä, perusparannetaan vanhoja kouluja, pidetään yllä kirjastoja, järjestetään lapsille kerhoja jne. Samaten ne spurgut voivat kerran kuussa hakea rahansa ja suunnata suoraan alkoon.

        Ja sinua kismittää se, että joku haluaa itse kasvattaa oman lapsensa 3-vuotiaaksi? Voi sinua....


      • No mutta
        Kenen selkänahasta kirjoitti:

        Juu, jonkun on käytävä töissä, että yhteiskunnalla on varaa maksaa niitä tukia sellaiselle vanhemmalle, jota työntekeminen ei kiinnosta.

        saahan se työssäkäyvä vanhempi enemmän tukia kuukaudessa.
        En tiedä mitä kotihoidontuki on nykyään, mutta tuskin puoltakaan siitä mitä päivähoidossa oleva lapsi yhteiskunnalle kustantaa...

        Kannattaa siis hoitaa lapset ainakin 3-vuotiaaksi saakka kotona. Se on lapsen etu ja tulee yhteiskunnallekin halvemmaksi.

        Aloittajalle sanoisin, että en ole "vapaaehtoisesti antanut" lapsiani mihinkään pois, varsinkaan laitoksiin. Itse olen hoitanut 3 lastamme siihen asti, että nuorin meni eskariin.


      • NäinMeillä
        No mutta kirjoitti:

        saahan se työssäkäyvä vanhempi enemmän tukia kuukaudessa.
        En tiedä mitä kotihoidontuki on nykyään, mutta tuskin puoltakaan siitä mitä päivähoidossa oleva lapsi yhteiskunnalle kustantaa...

        Kannattaa siis hoitaa lapset ainakin 3-vuotiaaksi saakka kotona. Se on lapsen etu ja tulee yhteiskunnallekin halvemmaksi.

        Aloittajalle sanoisin, että en ole "vapaaehtoisesti antanut" lapsiani mihinkään pois, varsinkaan laitoksiin. Itse olen hoitanut 3 lastamme siihen asti, että nuorin meni eskariin.

        "saahan se työssäkäyvä vanhempi enemmän tukia kuukaudessa.
        En tiedä mitä kotihoidontuki on nykyään, mutta tuskin puoltakaan siitä mitä päivähoidossa oleva lapsi yhteiskunnalle kustantaa..."

        Unohdat nyt kokonaan että työssä käyvä vanhempi maksaa palkastaan myös veroja jotka valtio ja kunnat saavat takaisin. Hänen tekemänsä työ myös tuottaa tulosta josta yhteiskunta saa osansa. Lisäksi päivähoidon kustannukset eivät ole puhtaita kustannuksia vaan ne valuvat suurelta osin takaisin yhteiskunnalle palkkaverotuksen ja kulutusverotuksen kautta.
        Laskennallisesti siis työssä käyvä vanhempi on tuottavampi kuin kotona oleva jos vain rahaa lasketaan.

        "Itse olen hoitanut 3 lastamme siihen asti, että nuorin meni eskariin."

        Niin ,eli olet ollut melkoisen monta vuotta poissa työelämästä ja aiheuttanut sillä melkoiset kustannukset jotka muut ovat joutuneet kustantamaan.
        Ymmärrän asian inhimillisen puolen ja sen että se on monille se oikea ratkaisu. Mutta aivan samoin työssä käynti on monille se oikea ratkaisu enkä ymmärrä päivähoidon demonisointia.


      • ilmarinen.
        NäinMeillä kirjoitti:

        "saahan se työssäkäyvä vanhempi enemmän tukia kuukaudessa.
        En tiedä mitä kotihoidontuki on nykyään, mutta tuskin puoltakaan siitä mitä päivähoidossa oleva lapsi yhteiskunnalle kustantaa..."

        Unohdat nyt kokonaan että työssä käyvä vanhempi maksaa palkastaan myös veroja jotka valtio ja kunnat saavat takaisin. Hänen tekemänsä työ myös tuottaa tulosta josta yhteiskunta saa osansa. Lisäksi päivähoidon kustannukset eivät ole puhtaita kustannuksia vaan ne valuvat suurelta osin takaisin yhteiskunnalle palkkaverotuksen ja kulutusverotuksen kautta.
        Laskennallisesti siis työssä käyvä vanhempi on tuottavampi kuin kotona oleva jos vain rahaa lasketaan.

        "Itse olen hoitanut 3 lastamme siihen asti, että nuorin meni eskariin."

        Niin ,eli olet ollut melkoisen monta vuotta poissa työelämästä ja aiheuttanut sillä melkoiset kustannukset jotka muut ovat joutuneet kustantamaan.
        Ymmärrän asian inhimillisen puolen ja sen että se on monille se oikea ratkaisu. Mutta aivan samoin työssä käynti on monille se oikea ratkaisu enkä ymmärrä päivähoidon demonisointia.

        Työssä käyvä äiti saa myös kunnon eläkkeen, kun sen aika tulee, kotona ollut saa pienen eläkkeen tai takuueläkkeen.


      • No mutta
        NäinMeillä kirjoitti:

        "saahan se työssäkäyvä vanhempi enemmän tukia kuukaudessa.
        En tiedä mitä kotihoidontuki on nykyään, mutta tuskin puoltakaan siitä mitä päivähoidossa oleva lapsi yhteiskunnalle kustantaa..."

        Unohdat nyt kokonaan että työssä käyvä vanhempi maksaa palkastaan myös veroja jotka valtio ja kunnat saavat takaisin. Hänen tekemänsä työ myös tuottaa tulosta josta yhteiskunta saa osansa. Lisäksi päivähoidon kustannukset eivät ole puhtaita kustannuksia vaan ne valuvat suurelta osin takaisin yhteiskunnalle palkkaverotuksen ja kulutusverotuksen kautta.
        Laskennallisesti siis työssä käyvä vanhempi on tuottavampi kuin kotona oleva jos vain rahaa lasketaan.

        "Itse olen hoitanut 3 lastamme siihen asti, että nuorin meni eskariin."

        Niin ,eli olet ollut melkoisen monta vuotta poissa työelämästä ja aiheuttanut sillä melkoiset kustannukset jotka muut ovat joutuneet kustantamaan.
        Ymmärrän asian inhimillisen puolen ja sen että se on monille se oikea ratkaisu. Mutta aivan samoin työssä käynti on monille se oikea ratkaisu enkä ymmärrä päivähoidon demonisointia.

        Moni muukin kuin "työssä käyvä" maksaa veroja.

        Kyllä, olin melkoisen monta vuotta pois töistä enkä senkään jälkeen ole tehnyt kuin ehkä parikymmentä tuntia viikossa. Veroja maksoin silti kotivuosinakin enemmän kuin moni tavallisista tuloistaan, joten syyllisyyttä en suostu tuntemaan.
        Vaikka meillä olisi ollut taloudellisesti tiukkaakin niin uskoisin, että olisimme hoitaneet lapsemme kotona.

        "...työssä käyvä vanhempi maksaa palkastaan myös veroja jotka valtio ja kunnat saavat takaisin."
        Oikeasti saa olla hyvät tulot, että maksaisi veroina todelliset päivähoitokustannukset edes yhdestä lapsesta, saati useammasta.
        "Laskennallisesti siis työssä käyvä vanhempi on tuottavampi kuin kotona oleva jos vain rahaa lasketaan."
        Lasten ollessa kyseessä raha ei saisi oli prioriteetti nro1.

        Nykyään varsin monella on tuloja, jotka eivät tule työstä, joten vaikka onkin kotona ei automaattisesti ole "yhteiskunnan loinen".


      • vanha äiti
        ilmarinen. kirjoitti:

        Työssä käyvä äiti saa myös kunnon eläkkeen, kun sen aika tulee, kotona ollut saa pienen eläkkeen tai takuueläkkeen.

        Totta kai saa eläkkeen, koska hän maksaa palkastaan työeläkemaksut. Sehän on verrattavissa siihen, että joku panee joka kuukausi säästöön rahaa ja nostaa sen myöhemmin.
        Hirveän suuria eläkkeitä ei monikaan saa, keskimäärin 1 500 euroa kuussa miinus verot, naiset vielä vähemmän.
        Takkueläke, jonka siis saa jokainen eläkeikäinen, vaikka ei olisi ollut päivääkään töissä, on noin 743 euroa kuussa.


      • kassööri
        vanha äiti kirjoitti:

        Totta kai saa eläkkeen, koska hän maksaa palkastaan työeläkemaksut. Sehän on verrattavissa siihen, että joku panee joka kuukausi säästöön rahaa ja nostaa sen myöhemmin.
        Hirveän suuria eläkkeitä ei monikaan saa, keskimäärin 1 500 euroa kuussa miinus verot, naiset vielä vähemmän.
        Takkueläke, jonka siis saa jokainen eläkeikäinen, vaikka ei olisi ollut päivääkään töissä, on noin 743 euroa kuussa.

        Työnantaja ne eläkemaksut maksaa, 24,2 % työntekijöidensä bruttopalkoista. Työntekijä maksaa 5,5% ja 7,05% bruttopalkastaan. Ne maksetaan työeläkeyhtiölle aina palkanmaksun yhteydessä.


    • kotiäiti aina

      Kyllä säälittää, sikipä en omiani ole koskaan sinne laittanutkaan, kaikki olet hoitanut 4 lastani, kotona. Olen ollut kouluikään asti kotona kotiäitinä. Olisi ollut kauheeta, jos lasten kasvu olisi mennyt milnulta ohi, ja joku toinen ihminen olisi kasvattanut lapsistani omanlaiseni. Olen nyt ollut 25 vuotta kotona, työttömänä. Ja oelnyhä, tykkääno lla kotona, kun krovauksia kuitenkins aa elämiseen hyvin.

      • Jalat levällään vaan

        Olisi koulua kannattanut kuitenkin käydä, että osaisit edes kirjoittaa.


      • koulu on out
        Jalat levällään vaan kirjoitti:

        Olisi koulua kannattanut kuitenkin käydä, että osaisit edes kirjoittaa.

        Olis kannattanut, mutta kun ei sillon juvittanut, nyt olen elämän työn proffessori.


      • morre1

        No kerropa ihmeessä, miten menestyneitä lapsesi ovat elämässään kotiäitiytesi ansiosta! Ja kerropa vielä, miten aiot vanhuudenpäiväsi viettää. Sinullehan ei ole kertynyt lainkaan eläkettä, joten joudut kituuttamaan vanhuudenpäiväsi. Auttavatko edes 4 lastasi sinua taloudellisesti? Kun et reppana osaa edeskirjoittaa heti aamutuimaan (klo 8:31).


    • Merkkivaatteet, pyh!

      No, no, kylläpä on mielipiteet. Noinhan ovat silloin kun ei ole omakohtaisia. Että saatte siunailla enemmän niin kerron olevani vielä niitä äitejä (61 v), joiden lapset vietiin hoitoon kahden kuukauden ikäsenä. Koska olin vuorotyössä niin vein joinakin aamuina lapsen jo 4.30.

      Mikä meni pieleen? Ei niin mikään. 41 vuotias lapseni on 15 vuoden liitossa kolmen lapsen hyvä ja rakastava vanhempi. Erittäin hyvässä hommassa korkealla koulutuksellaan ja mm. nyt viettää laatuaikaa koko perheen voimin luonnonläheisyydessä.

      Toki meillä molemmilla on vastoinkäymisiä ollut, mutta olemme selvinneet niistä juuri sen lapsuudessa saatujen voimavarojen (myös itse olen rakastavasta kodista) ja toki myös riittävän sosiaalisen sukulais- ja ystäväverkoston turvin. Kaiken kaikkiaan voimme todeta että ihan onnellisia olemme kaikkine vikoinemme ja hyveinemme.

    • sd<sd

      25 vuotta kotona työttömänä? No huh-huh! Kiitos vaan itsellesi että sinunlaisesi takia joudun käymään töissä ja viemään sen pienen lapsen kotiin,koska tukia leikataan eikä kotona enää pärjää.

      Miten ees kehtaat tunnustaa tollasta ja sitten haukkua niitä jotka joutuvat sen lapsen sinne päiväkotiin viemään?

      HÄPEÄ!

      • Kolmen äitee....

        25 kotiäitinä ei ole sama asia kuin työttömänä.

        Yhteiskunnalle ja meille veronmaksajille kalliimpi vaihtoehto on se, että lapsi on tarhassa verrattuna kotihoitoon. Ihan yksiselitteinen asia ei tietenkään ole koska suurin osa tarhalasten vanhemmista käy kuitenkin töissä ja siis tuottaa yhteiskunnalle jotain.

        Työttömyyskin on harvoin oma valinta, tosin nykyään kyllä entistä enemmän koska erilaiset tuet ovat sen verran hyvät ettei esim. osa-aikatyötä kannata ottaa vastaan. Tukia tulisikin pienentää, ainakin työttömyysturvaa tai tehdä se vähintäänkin vastikkeelliseksi. Jokaisen yhteiskunnan jäsenen tulee osallistua sen ylläpitämiseen.

        Kotiäidit tekevät erittäin arvokasta työtä, sen voi laskea myös rahallisesti ja mitattiimpa asiaa miten päin tahansa, se tuottaa yhteiskunnalle yleensa plussaa, puhumattakaan siitä, että kotona kasvatetut lapset ovat yleensä terveempiä ja heillä on vähemmän ongelmia nuoruudessa/aikuisuudessa. Ei tarvitse nyt tästä väitteestä pillastua, tämä on fakta.

        Joten ap, missään nimessä sinun ei pidä hävetä vaan olla ylpeä siitä, että olet voinut ja saanut kasvattaa lapsesi kotona noinkin pitkään.


    • SÄÄLIN

      Säälin, avaaja lapsiasi, kun heidän täytyy olla kotona kanssasi.

      • KokemusK

        Täällä aina esitetään asiat niin mustavalkoisina. Eli mahdollisuuksia ei ole kuin 9h/päivä päivähoidossa tai sitten kokonaan kotona. Meillä ainakin porrastettiin vanhempien työajat niin että toinen meni töihin mahdollisimman aikaisin ja toinen mahdollisimman myöhään normaalin liukuman puitteissa. Näin lapsemme olivat käytännössä hoidossa maksimissaan 9.30-15.00 eli 5,5 h/päivä. Toinen vanhemmista sai viettää kiireettömän aamun lasten kanssa ja toinen oli jo ajoissa iltapäivällä hakemassa. Lisäksi isovanhemmat hakivat välillä lapset jo ennen iltapäiväunia heille hoitoon.
        En mitenkään jaksa uskoa että tuollainen hoitoaika olisi ollut lapsille vanhingollista kun menivät aina mielellään hoitoon ja ehtivät myös olemaan tarpeeksi kotona.


    • Miten kävi näin?

      Voi hitto teitä, missä ihmeen pilvilinnassa elätte? En ihmettele yhtään noita ylimielisiä, kusipäisiä lapsia, jos noin ylisuojelevaa väkeä on vireillä...

    • äidit töihin!

      Sääli on sairautta!
      Laitoin lapseni päiväkotiin kun toinen oli 2 ja toinen 9 kk.
      Lapsille on parempi olla päiväkodissa, kuin kotona jos äitiä alkaa ahdistaa kotona oleminen. Ihmiset on erilaisia.
      Päiväkodissa on useita hoitajia, ei vain yhtä. Siksi laitoin lapseni nimenomaan päiväkotiin enkä perhepäivähoitoon.
      Nyt he ovat aikuisia ja kun kysyin heiltä siitä ajasta, niin ei kumpikaan kokenut sitä huonoksi ja ovat molemmat hyvin pärjänneet. Eivät mitään sosiaalisesti rajoittuneita kuten äitinsä, joka kasvoi vain kotona!

      • mummu hoiti

        Ei kotona kasvaneet ole mitään sosiaali rajoitteisia se on luonteesta ja kasvatuksesta kiinni, minun lapseni eivät olleet päiväkodissa, kun vasta esikoulussa , kun minun äitini ja isäni hoiti heidät, seurakunnan kerhossa kävivät.
        He ovat ulospäin suuntautuneita ja välittömiä aikuisia ihmisiä, toinen jo työelämässä toinen yliopistossa.


    • saalisin

      Adolf Hitlerin äiti oli kotiäiti. Hitler ei ei kasvanut laitoksessa eli lastentarhassa. Vestigia terrent.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1632
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      707
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe