työttömyys?

ei työtön

Mietin vain että mitkä ovat ne alat joilla työttömyyttä on, kun itse olen ollut 30 elämäni aikana työttömänä hmm... 7 kk yhteensä ja siitäkin 6 kk iltaopiskelijana. Ja olen irtisanoutunut töistä joista en pitänyt tietämättä saanko muuta työtä, lisäksi olen aina tehnyt ns hanttihommia ym lyhyitä töitä kun vain tarjolla on ollut. Ainakin mun ala on antanut aina töitä (maatalous) ja lisäksi olen ollut mm leipomossa.

4

750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merkonomi

Kaupallinen ala ainakin on yksi pahimmista missä on työttömyyttä. Itse olen ollut 2 ja puoli vuotta työttömänä ja palkkatöitä en ole päivääkään tehnyt. Heti valmistuttuani jäin työttömäksi. Töihin menisin mutta vaikka kuinka yrittää olla aktiivinen ja etsiä ja kysellä töitä niin aina vastaus on: EI!

• tomppeli

Se on tuurista kiinni. Itselläkään ei ollut kovin pitkiä työttömyysjaksoja ennen 2000-lukua, tavallaan en ole nytkään työtön työkkärin mukaan, koska saan eräästä työstä säännöllistä työkorvausta. Kaupallinen ala on paha, lisäksi itselläni tradenomin tutkinto oli suuri erehdys, eli olenkin yhtäkkiä ylikoulutettu töihin, joihin ennen pääsi helposti. Toiset saavat helposti töitä, ainahan joku silloin tällöin irtisanoutuu ja jää eläkkeelle, mutta sadoilletuhansille ei ole töitä kerralla. Perusmatematiikkaa, luulisi normaalijärkisen ihmisen tajuavatn. Työpaikkoja piilotyöpaikat mukaan lukien on auki muutamakymmenisentuhatta kerrallaan, hakijoita on kymmenistä satoihin, jopa tuhansiin/paikka. Helpoiten saa töitä työssäolevat, siksi juuri koska jos sitä työtä ei onnistuu saamaan heti, tulee nuo asenteet tuo on laiska. Tosiasiassa kuitenkin jotkut saavat työtä jopa ensimmäisellä hakemuksella kun joku toinen samoin koulutettu tekee satoja hakemuksia.

Ei se tarkoita, jos itse saa työpaikan heti, että niitä kaikille noin vain löytyy. Ihminen, joka ei tuota kykene ymmärtämään, on mielestäni vähän yksinkertainen. Lisäksi työttömyys on hyvin alueellista, muuttamisessa on omat ongelmansa, varsinkin muuttotappioalueilla on vaikea saada asuntoa myytyä. Eräällä paikkakunnalla saa yksiöstä muutaman tuhat euroa, hankipa sillä asunto jostain pääkaupunkiseudulta edes vuokralle, jos palkka on pieni.

• mie

Kaupallisen alan duunit on kiven alla, etenkin erilaiset toimistohommat. Mutta myös aika paljon insinöörejä tiedän olevan työttömänä.

• Eikä rohkea

Töitähän on kyllä olemassa ja jos on hullun rohkea (tai rikkaita sukulaisia) niin työttömyys ei yllätä. Tekee niitä töitä mitä on tarjolla tai keksii itse.

Mutta jos haluaa elää yhteiskunnan normien mukaan, kaikki alat ovat tuurista kiinni saako työpaikkaa vai ei. Yhteiskunta tarjoaa 20 € päivässä.

Hullun rohkea voi jättää tämän rahan ottamatta ja etsiä töitä mitä saa. Yleensä niitä saa jos uskoo pärjäävänsä omillaan. Joskus joutuu tekemään töitä ilmaiseksi pari kuukautta, mutta yleensä saa jotain.

Näitä hullun rohkeita on kehuskelemassa, kuinka he eivät ole olleet koskaan työttömänä. Mutta suurin osa heistä nuokkuu kaiken menettäneenä jossakin puistonpenkillä. Siitä sitten jokainen valitsee osansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2742
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      17
      2291
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1874
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1443
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe