Olen vaihtanut itse jarrunesteen samalla kun vaihdan palat. Jarrunesteen vaihdon olen tehnyt seuraavasti.
1. Tyhjennän nestesäiliön pohjaan saakka imemällä "tutilla" nesteet pois
2. Kaadan tilalle uutta nestettä
3. Laitan työn alla olevan jarrun ilmausnippaan kirkkaan muoviletkun ja avaan ilmausnippaa puolisen kierrosta
4. Annan nesteen valua jätepulloon
5. Kun nesteen väri muuttuu kirkkaaksi, suljen nipan.
Tarkistelen välillä, että säiliössä on nestettä. Sitten siirryn seuraavan jarrun huoltoon ja vaihdan nesteen siihen kuten edellä. Takajarruissa neste valuu aika hitaasti. Ilmeisesti se johtuu rajoitinventtiilistä, mutta kulkee kyllä. En ole sitten enää ilmannut ja hyvin on pelannut.
Pitäisköhän tässäkin tavassa noudattaa sääntöä "säiliöstä etäämpänä oleva jarru ensin". Mielestäni neste vaihtuu kyllä joka putkessa.
Jarrunesteen vaihto
29
5436
Vastaukset
- a(2)
Periaatteessa pitäisi ensin tehdä se kauimmainen, mutta käytännössä ei taida suurta eroa olla. Tuollatavalla (siis niin että ilmaruuvi avataan ilman jarrun polkemista tai muita apulaitteita) on mahdollista, että jarruihin pääsee ilmaa, mutta ilmeisesti sinun autossasi onnistuu näinkin.
- jarruhuolto
Jos nestesäiliö imetään niin, että pohjalla on vaikka mm vettä ja sitten ennen ilmausruuvin avaamista lisätään ensin vaikk cm paksuudelta uutta ja sen valuessa sitten enemmän, niin mistä sinne voisi päästä ilmaa.
- sitroen.
Minulla nesteet vaihtuu luontojaan jarruremontin yhteydessä muutamien vuosien välein. Ei tarvitse erikseen vaihtaa. On vaihtunut tällä tavalla neljän eri automerkin tuotteissa noin miljoonan ajokilometrin aikana.
Hieno idea: hankkii sellaisen auton, joka vaatii jarruremonttia hyvin usein. Näin säästyy erilliseltä jarrunesteiden vaihdolta. Tätä kannattaa soveltaa muihinkin asioihin. Ideointia!
- älävaihda
Miks sää niitä vaihtelet?
Kiehuuko nesteet kauppareissulla?- 46623
Mielummin vaihdan jarrunesteitä kuin ruostuneita jarruputkia. Tuossa yhdessä ketjussa yksi itkeskelee kun katsastusmies hajotti ruostuneet jarruputket, varmaan tyyppiesimerkki näistä "ei jarrunestettä tarvi vaihtaa"-uunoista. No jos et ymmärrä että on muitakin syitä vaihtaa kuin kiehuminen niin en enempää haaskaa aikaa sinulle selittämiseen...
46623 kirjoitti:
Mielummin vaihdan jarrunesteitä kuin ruostuneita jarruputkia. Tuossa yhdessä ketjussa yksi itkeskelee kun katsastusmies hajotti ruostuneet jarruputket, varmaan tyyppiesimerkki näistä "ei jarrunestettä tarvi vaihtaa"-uunoista. No jos et ymmärrä että on muitakin syitä vaihtaa kuin kiehuminen niin en enempää haaskaa aikaa sinulle selittämiseen...
Ulkopuolinen mekaaninen kulutus, hiekka ja suola, ne putket ruostuttaa. Ei sitä nesteen vaihdolla estetä.
- Glykol vs. Silicon
M1978 kirjoitti:
Ulkopuolinen mekaaninen kulutus, hiekka ja suola, ne putket ruostuttaa. Ei sitä nesteen vaihdolla estetä.
>> Ulkopuolinen mekaaninen kulutus, hiekka ja suola, ne putket ruostuttaa. Ei sitä nesteen vaihdolla estetä.
Väärin.
"Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa. "
- http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste - vanha kosla
Tänään huollossa vaihdettu. Merkkivalo huusi muutaman päivän, nestepinta aleni koko ajan. Tulos: nesteessä 4% vettä, pakko vaihtaa uusiin. Tasan kaksi vuotta ja kolme viikkoa vanhat nesteet. Huolto-ohjelma suosittaa kahden vuoden välein, Autofit-kaveri suositteli yhtä vuotta. Katsellaan...
Mutta juu, en unissanikaan jättäisi vaihtamatta, vain 59 euroa kustansi. Nyt alkoi jo poljintuntuma/-teho olla pehmeä. Oppi jarruttamaan ajoissa. - sitroen.
Glykol vs. Silicon kirjoitti:
>> Ulkopuolinen mekaaninen kulutus, hiekka ja suola, ne putket ruostuttaa. Ei sitä nesteen vaihdolla estetä.
Väärin.
"Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa. "
- http://www.autowiki.fi/index.php/JarrunesteTuonne Autowikiinhän voi kuka tahansa kirjoittaa mitä paskaa tahansa. Samoin Wikipediaan.
Katsopas joskus, mihin kohtaan se ruoste muodostuu ja mieti asia uusiksi. Hyvällä tuurilla saattaisit viisastuakin. Ei sitten enää tarvitsisi kirjoitella papukaijana samaa soopaa mitä toiset teinit. - sitroen.
vanha kosla kirjoitti:
Tänään huollossa vaihdettu. Merkkivalo huusi muutaman päivän, nestepinta aleni koko ajan. Tulos: nesteessä 4% vettä, pakko vaihtaa uusiin. Tasan kaksi vuotta ja kolme viikkoa vanhat nesteet. Huolto-ohjelma suosittaa kahden vuoden välein, Autofit-kaveri suositteli yhtä vuotta. Katsellaan...
Mutta juu, en unissanikaan jättäisi vaihtamatta, vain 59 euroa kustansi. Nyt alkoi jo poljintuntuma/-teho olla pehmeä. Oppi jarruttamaan ajoissa.Älä viitsi jauhaa paskaa ihmisten lihamyllyllä...
Tuota soopaa ei usko kukaan. Ei edes se teini jolla on lippalakki väärinpäin päässä. Muutahan sillä ei päässä olekaan...
Heh heh. Jarrunesteeseen kertyy ajan mittaan vettä, se hapettaa sylinterien pinnat ja toiminta alkaa takerrella. Kokemusta on. Aikoinaan 70-luvulla minäkin ajattelin että mitä väliä: vaihtaa tai ei. Kantapää on opettanut että vaihto on syytä tehdä. Mot.
- korroosionesto
Totta. Yksi tehtävä mikä koskee jarrunestettä, jäähdytynestettä, kytkinnestettä, moottoriöljyä, vaihteistoöljyä, ohjaustehostimen öljyä. On näiden järjestelmien ja osien sisäisen korroosion estäminen. Mikäli näiden öljyjen ja kemikaalien vaihtamisessa tahallaan viivästelee, kasvaa kunkin järjestelmän sisäisen korroosion riski kiinnileikkautumisen tai takertelun lisäksi.
- Vesi alentaa
korroosionesto kirjoitti:
Totta. Yksi tehtävä mikä koskee jarrunestettä, jäähdytynestettä, kytkinnestettä, moottoriöljyä, vaihteistoöljyä, ohjaustehostimen öljyä. On näiden järjestelmien ja osien sisäisen korroosion estäminen. Mikäli näiden öljyjen ja kemikaalien vaihtamisessa tahallaan viivästelee, kasvaa kunkin järjestelmän sisäisen korroosion riski kiinnileikkautumisen tai takertelun lisäksi.
jarrunesteen kiehumispistettä. Tämä tarkoittaa sitä, että (ainakin teoriassa) jarrut saattavat häipyä-pettää... tiukassa tilanteessa.
- olette huru-ukkoja
Vesi alentaa kirjoitti:
jarrunesteen kiehumispistettä. Tämä tarkoittaa sitä, että (ainakin teoriassa) jarrut saattavat häipyä-pettää... tiukassa tilanteessa.
Mieti järjellä kiehumisen mahdollisuutta, kitkan tuottaman kuuman reitti on niin pitkä jarrusatulan sisällä olevaan nesteeseen, että kiehuminen on käytännössä suomen oloissa mahdotonta, kun lisäksi pyörivä levy ja ilmavirta jäähdyttää kokoajan paineenalainen vesi ei kiehu 100 C. Lämpö johtuu huonosti materiaalista toiseen, kun ne ovat vain pistekosketuksessa, jarrupalojen takan on vielä peltilevy. Rankka jarrutus ei nosta jarrusatulan lämpöä juurikaan, lämpö on levyissä ja jarrupaloissa.
Mitä tulee veden joutumiseen jarrujärjestelmään, se on merkityksetöntä. Jarruneste on glykolipohjaista, esim. moottorissa 40% glykolia, 60% vettä oleva seos riittää estämään syöpymät.
Vesikosteutta pääsee teoreettisesti pieniä määriä säiliön huohotinaukon kautta ilman mukana, mutta sitä myös poistuu samaa reittiä, glykoli ei haihdu, vesi haihtuu moottoritilan lämpötiloissa.
Jarrunesteen vaihtamiset ovat seniilien pappojen ja vaihdolla rahastavien yritysten omaa tarvetta palvelevia.
Jos jarrusylinterit jumittaa, ovat kumit hajalla ja/tai jarrujen, sekä auton käyttö liian vähäistä. En ole koskaan vaihtanut, enkä vaihdattanut jarrunesteitä, enkä kokemuksien mukaan tule koskaan vaihtamaan. Autoilua takana kymmeniä vuosia, yli miljoona kilometriä ilman ongelmia jarrunesteen kanssa. - Glykol vs. Silicon
olette huru-ukkoja kirjoitti:
Mieti järjellä kiehumisen mahdollisuutta, kitkan tuottaman kuuman reitti on niin pitkä jarrusatulan sisällä olevaan nesteeseen, että kiehuminen on käytännössä suomen oloissa mahdotonta, kun lisäksi pyörivä levy ja ilmavirta jäähdyttää kokoajan paineenalainen vesi ei kiehu 100 C. Lämpö johtuu huonosti materiaalista toiseen, kun ne ovat vain pistekosketuksessa, jarrupalojen takan on vielä peltilevy. Rankka jarrutus ei nosta jarrusatulan lämpöä juurikaan, lämpö on levyissä ja jarrupaloissa.
Mitä tulee veden joutumiseen jarrujärjestelmään, se on merkityksetöntä. Jarruneste on glykolipohjaista, esim. moottorissa 40% glykolia, 60% vettä oleva seos riittää estämään syöpymät.
Vesikosteutta pääsee teoreettisesti pieniä määriä säiliön huohotinaukon kautta ilman mukana, mutta sitä myös poistuu samaa reittiä, glykoli ei haihdu, vesi haihtuu moottoritilan lämpötiloissa.
Jarrunesteen vaihtamiset ovat seniilien pappojen ja vaihdolla rahastavien yritysten omaa tarvetta palvelevia.
Jos jarrusylinterit jumittaa, ovat kumit hajalla ja/tai jarrujen, sekä auton käyttö liian vähäistä. En ole koskaan vaihtanut, enkä vaihdattanut jarrunesteitä, enkä kokemuksien mukaan tule koskaan vaihtamaan. Autoilua takana kymmeniä vuosia, yli miljoona kilometriä ilman ongelmia jarrunesteen kanssa.olette huru-ukkoja:lle
Laittappa itsesi ja autosi tietot tänne näkyville niin tiedämme keneltä käytettyä autoa _ei missään tapauksessa_ tule ostaa.
Saamme myös tietää ketä tulee tien päällä varoa, kun asianmukaisen jarruhuollon puutteessa riskeeraa provosoida onnettomuuden tilanteessa jossa kurautuneet ja vesittyneet jarruneteet eivät enää tee tehtäväänsä.
Tuollaisilta turvallisuus-perushuollon laiminlyöviltä ja siksi potentiaalisesti toisillekin tien päällä vaarallisilta (jopa passiivis-tappaja-) puoskareilta tulisi takavarikoida koko auto.
Katsastuksessa itse asiassa pitäisikin laittaa tarkistettavien listalle testata mm. jarrunesteiden kunto. Mikäli on vanhaa kuraa, niin auto välittömästi ajokieltoon ja lisäksi laitetaan korkea sakko potentiaalista toisten turvallisuuden vaarantamisesta.
Ps. Lisäksi Suomen kaltaisissa todella suurien lämpötilaerojen maissa jarrunesteet joutuvat todella kovalle koetukselle.
"Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa. "
- http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste
PsPs. Olen juuri lähipäivinä vaihdattamassa huolto-ohjelmani mukaisesti autooni jarru- ja jäähdytysnesteet. - vaihda neste päähäsi
Glykol vs. Silicon kirjoitti:
olette huru-ukkoja:lle
Laittappa itsesi ja autosi tietot tänne näkyville niin tiedämme keneltä käytettyä autoa _ei missään tapauksessa_ tule ostaa.
Saamme myös tietää ketä tulee tien päällä varoa, kun asianmukaisen jarruhuollon puutteessa riskeeraa provosoida onnettomuuden tilanteessa jossa kurautuneet ja vesittyneet jarruneteet eivät enää tee tehtäväänsä.
Tuollaisilta turvallisuus-perushuollon laiminlyöviltä ja siksi potentiaalisesti toisillekin tien päällä vaarallisilta (jopa passiivis-tappaja-) puoskareilta tulisi takavarikoida koko auto.
Katsastuksessa itse asiassa pitäisikin laittaa tarkistettavien listalle testata mm. jarrunesteiden kunto. Mikäli on vanhaa kuraa, niin auto välittömästi ajokieltoon ja lisäksi laitetaan korkea sakko potentiaalista toisten turvallisuuden vaarantamisesta.
Ps. Lisäksi Suomen kaltaisissa todella suurien lämpötilaerojen maissa jarrunesteet joutuvat todella kovalle koetukselle.
"Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa. "
- http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste
PsPs. Olen juuri lähipäivinä vaihdattamassa huolto-ohjelmani mukaisesti autooni jarru- ja jäähdytysnesteet.Vaikutat pöpiltä laitoshoidokilta, mutta yritä edes perustella väittämiäsi.
Voisitko kohkaamisen sijasta kertoa yhdenkin onnettomuuden, joka johtui nesteiden kiehumisesta jarrujärjestelmässä suomessa.
Kuvaile miten jarrujärjestelmässä voi olla vettä, glykoli on kuitenkin vesiliukoinen aine.
Miten voit ajaa autolla, jonka moottorin jäähdytysjärjestelmässä on 50% vettä sekoittuneena glykoliin, senhän pitäisi syöpyä välittömästi pilalle, kun väität saman tapahtuvan jarrujärjestelmässä, jossa vettä ei voi olla nimeksikään.
Joskus on kokeiltu 50% vettä ja 50% glykolia ja se toimii jarrujärjestelmässä täysin moitteetta.
Kiinniruostuneet jarrusylinterit ovat aina ruosteessa siltä osuudelta, joka ei ole kosketuksissa jarrunesteeseen, joten ei voi mitenkään jarrunesteellä estää ruostumista, jos kumitiiviste on hajalla. - v40t4
vaihda neste päähäsi kirjoitti:
Vaikutat pöpiltä laitoshoidokilta, mutta yritä edes perustella väittämiäsi.
Voisitko kohkaamisen sijasta kertoa yhdenkin onnettomuuden, joka johtui nesteiden kiehumisesta jarrujärjestelmässä suomessa.
Kuvaile miten jarrujärjestelmässä voi olla vettä, glykoli on kuitenkin vesiliukoinen aine.
Miten voit ajaa autolla, jonka moottorin jäähdytysjärjestelmässä on 50% vettä sekoittuneena glykoliin, senhän pitäisi syöpyä välittömästi pilalle, kun väität saman tapahtuvan jarrujärjestelmässä, jossa vettä ei voi olla nimeksikään.
Joskus on kokeiltu 50% vettä ja 50% glykolia ja se toimii jarrujärjestelmässä täysin moitteetta.
Kiinniruostuneet jarrusylinterit ovat aina ruosteessa siltä osuudelta, joka ei ole kosketuksissa jarrunesteeseen, joten ei voi mitenkään jarrunesteellä estää ruostumista, jos kumitiiviste on hajalla.Sinä olet selkeästi tyhmä trolli, parempi on että juuri sinä painut sinne hoitolaan koska sinä olet liian vähä-älyinen ihminen liikenteseen.
Minulla on kokemusta siitä että jarruneste pääsee vanhaksi, autossani volvo v40 t4 on jarruneste, kytkinneste samassa järjestelmässä. Oli päässyt lähes 3v käytössä ollut vanha jarruneste tumman väriseksi. Tänä alkuvuonna oli alkanut jarrut toimimaan melko tehottomasti, piti alamäessä painaa jarrupoljinta lähes lattiaan asti että volvo suostui pysähtymään. Vauhtia oli ennen jarrutusta vain 40kmh. Lisäksi vaihteiden vaihtuminen takerteli hieman ajossa. Ihmeteltyäni asiaa viikon myöhemmin vaihdatin vanhan jarrunesteen tuoreeseen jarrunesteseen. Jarrunesteen vaihdon jälkeen jarruihin tuli tehot takaisin ja nykyään riittää vain pieni jarrupolkimen painaminen, enää ei tarvitse painaa jarrupoljinta lähellekään lattiaa että volvo suostuu pysähtymään alamäessä. Lisäksi vaihteetkin vaihtuvat sujuvasti ilman mitään takertelua. - autoalan insinööri
v40t4 kirjoitti:
Sinä olet selkeästi tyhmä trolli, parempi on että juuri sinä painut sinne hoitolaan koska sinä olet liian vähä-älyinen ihminen liikenteseen.
Minulla on kokemusta siitä että jarruneste pääsee vanhaksi, autossani volvo v40 t4 on jarruneste, kytkinneste samassa järjestelmässä. Oli päässyt lähes 3v käytössä ollut vanha jarruneste tumman väriseksi. Tänä alkuvuonna oli alkanut jarrut toimimaan melko tehottomasti, piti alamäessä painaa jarrupoljinta lähes lattiaan asti että volvo suostui pysähtymään. Vauhtia oli ennen jarrutusta vain 40kmh. Lisäksi vaihteiden vaihtuminen takerteli hieman ajossa. Ihmeteltyäni asiaa viikon myöhemmin vaihdatin vanhan jarrunesteen tuoreeseen jarrunesteseen. Jarrunesteen vaihdon jälkeen jarruihin tuli tehot takaisin ja nykyään riittää vain pieni jarrupolkimen painaminen, enää ei tarvitse painaa jarrupoljinta lähellekään lattiaa että volvo suostuu pysähtymään alamäessä. Lisäksi vaihteetkin vaihtuvat sujuvasti ilman mitään takertelua.Ei nauramatta voi lukea sinun juttujasi, uskovaisen pimeitä höpinöitä, joissa ei ole järjen hiventäkään.
Tajuatko ollenkaan, kun lasket vanhaa nestettä pois, saat enemmän vahinkoa, kuin hyötyä. Ilmausruuvi on luonnollisesti jarrusatulassa nestetilan ylimmässä kohdassa, kun vanhaa laskee pois, pohjalle jää kaikki raskaampi epäpuhtaus, eikä neste edes vaihdu kriittisissä paikoissa. Joka kerta, kun avaat ja väännät ilmausruuvin, jonkinlaista metallilastua irtoaa ja jää hiertämään jarrusatulan ja männän väliin. Jos nesteet vaihtaa, pitää purkaa jarrusatula, irrottaa männät ja pestä ne puhtaissa olosuhteissa.
Sinun kaltaisilta idiooteilta pitäisi nipsaista kädet poikki ranteista, ettet pääse vaarantamaan muiden turvallisuutta liikenteessä typerillä tempuillasi. - Glykol vs. Silicon
vaihda neste päähäsi kirjoitti:
Vaikutat pöpiltä laitoshoidokilta, mutta yritä edes perustella väittämiäsi.
Voisitko kohkaamisen sijasta kertoa yhdenkin onnettomuuden, joka johtui nesteiden kiehumisesta jarrujärjestelmässä suomessa.
Kuvaile miten jarrujärjestelmässä voi olla vettä, glykoli on kuitenkin vesiliukoinen aine.
Miten voit ajaa autolla, jonka moottorin jäähdytysjärjestelmässä on 50% vettä sekoittuneena glykoliin, senhän pitäisi syöpyä välittömästi pilalle, kun väität saman tapahtuvan jarrujärjestelmässä, jossa vettä ei voi olla nimeksikään.
Joskus on kokeiltu 50% vettä ja 50% glykolia ja se toimii jarrujärjestelmässä täysin moitteetta.
Kiinniruostuneet jarrusylinterit ovat aina ruosteessa siltä osuudelta, joka ei ole kosketuksissa jarrunesteeseen, joten ei voi mitenkään jarrunesteellä estää ruostumista, jos kumitiiviste on hajalla.Syvään juurtunut ignorantismi ja sivistymätön vulgäärisyys vaikuttavat kulkevan käsi kädessä sen kanssa mitä tulee kaiken olemassa olevan yleisen faktatiedon ja autonvalmistajien ohjeistuksien tuntemattomuuteen.
- http://amax.fi/tg-1/
Jarruneste
Jarrunesteen vaihto
"Jarruneste on vaihdettava 2 vuoden välein. Jarrunesteeseen kertyy vettä, ja veden mukana elektronisten laitteiden vaurioitumisriski kasvaa. Autojen jarrujärjestelmissä näitä laitteita ovat mm. ABS-ohjainyksiköt ja hydrauliyksiköt. Vaihtamalla jarruneste ajoissa, voidaan ennaltaehkäistä tuhansien eurojen kustannuksia. Jarrunesteeseen kertynyt vesi alentaa myös kiehumispistettä. Alentunut kiehumispiste voi aiheuttaa jarrunesteen kiehumisen seurauksena jarrujen "häviämisen"."
- http://www.ford.fi/HuoltojaVaraosat/FordService/HuollonVinkkeja
Omalta osaltani en tuhlaa enempää aikaani vulgaareihin trolleihin. - Glykol vs. Silicon
v40t4 kirjoitti:
Sinä olet selkeästi tyhmä trolli, parempi on että juuri sinä painut sinne hoitolaan koska sinä olet liian vähä-älyinen ihminen liikenteseen.
Minulla on kokemusta siitä että jarruneste pääsee vanhaksi, autossani volvo v40 t4 on jarruneste, kytkinneste samassa järjestelmässä. Oli päässyt lähes 3v käytössä ollut vanha jarruneste tumman väriseksi. Tänä alkuvuonna oli alkanut jarrut toimimaan melko tehottomasti, piti alamäessä painaa jarrupoljinta lähes lattiaan asti että volvo suostui pysähtymään. Vauhtia oli ennen jarrutusta vain 40kmh. Lisäksi vaihteiden vaihtuminen takerteli hieman ajossa. Ihmeteltyäni asiaa viikon myöhemmin vaihdatin vanhan jarrunesteen tuoreeseen jarrunesteseen. Jarrunesteen vaihdon jälkeen jarruihin tuli tehot takaisin ja nykyään riittää vain pieni jarrupolkimen painaminen, enää ei tarvitse painaa jarrupoljinta lähellekään lattiaa että volvo suostuu pysähtymään alamäessä. Lisäksi vaihteetkin vaihtuvat sujuvasti ilman mitään takertelua.>> Minulla on kokemusta siitä että jarruneste pääsee vanhaksi, autossani volvo v40 t4 on jarruneste, kytkinneste samassa järjestelmässä.
Sama toimintaperiate omassa eri merkin autosani. Lähipäivinä vaihdatan normaalin kahden vuoden vaihtoväin mukaisesti jarrunesteet uusiin.
Ps. Ei kannata tuhlata aikaansa henkilöihin joilla on ilmiselvästi muitakin vakavia ongelmia kuin vain tämän asian totaalista tuntemattomuutta.
Henkisesti häiriityneet tunnistaa jo kaukaa. Surullisinta on se, että he eivät vaikuta tunnistavan omaa tilaansa, mutta sellaistahan se tahtoo olla.
- Jos vaihtaa vaan
ne nesteet jota on niissä "kupeissa". Eikös sekin jo aja saman asian, tekee sitten vaikka vähän useammin.
- Glykol vs. Silicon
Jarrunestettä valitessa on hyvä huomioida niiden kemiallinen erilaisuus, josta johtuen väärin valittu neste voi kuulema syödä tiivisteet (näin ainakin muutamien autofoorumeiden mukaan).
Muistaakseni kyseessä on tuo silikonipohjainen jarruneste, joka ei sovi kaikille tiivisteille.
Valinta glykoolipohjaisen ja silikonipohjaisen väliltä. Tyyppimerkinnät ovat hieman hämääviä (sillä voisi loogisesti ajatella DOT 5 merkintäisen olevan glykooli):
- DOT 4 Glykoli
- DOT 5 Siliconi (uudempi teknologia)
- DOT 5.1 Glykoli
- http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid
Ps. Joskus menneisyydessä vaihdoin jarunesteet muutaman euron setillä jossa letkussa paluunesto-ventiili.
- http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-19146/
Aluksi jarunestesäiliöstä liiat pois imien ja uutta piripintan. Nestettä lasipurkkiin ja letku ilmaruuviin ja sitten letkun toinen pää purkkiin nesteeseen upotettuna ettei ota ilmaa. Sen jälkeen ilmaruuvia varovasti osin avaten ja pumpaamaan jarrupoljinta samalla huolella valvoen ettei jarrunestesäiliössä neste laske liikaa ja uutta lisäten. Kun puhdasta nestettä alkaa tulla niin ruvi kiinni ja seuraava nurkka työn alle.- sitroen.
Onkohan se DOT 4 neste glykolia vai esteriä?
Mistähän löytyisi oikea tieto?
Autowikiin ei kannata uskoa, se on näköjään muutenkin täynnä pelkkää teinien mielikuvitusta. Sinnehän kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Kuten Wikipediaankin.
Autowikissä väitettiin, että silikonipohjainen DOT 5 -neste ei ole hygroskooppista.
Taannoin oli vaatimuksena, että jarrunesteen nimenomaan pitää olla hygroskooppista sen takia, että sen joukkoon mahdollisesti joutuva vesi ei jäisi pisaroiksi jotka talvella jäätyvät tuhoisin seurauksin. Onko lakeja ja asetuksia muutettu tältä osin? Mistä uskottavaa tietoa tästäkin?
- hohohohohoho
Huoltamoissakin on toivomisen varaa, nimittäin moni huoltamo ei edes ilmaa jarruja kunnolla ja jättää vanhoja nesteitä letkuihin. Jos ihmettelee jatkuvia jarruremppoja, niin vikaa voi olla korjaamossa. Näin kävi papparaisella, joka joutaa melkein 8v välein vaihdattamaan pääjarrusylinterin ja arvaas minkä takia. Ilmatessa tulee vanhoja nesteitä. Jättebra. Siitähän sitä huoltamolle maksettiin puolesta tunnista.
Jarrunesteet on hyvä tehdä teeseite menetelmällä niin tulee tehtyä. Pitää olla käytössä letku, jonka päässä on venttiili ettei pääse ilmoja sisään ja se pullossa. - DOT 4 +
Jarrunesteet linee varsin tarkan kaavan mukaan valimistettuja, mutta heräsi kuitenkin avoin kysymys onko vaikkapa eri valimistajien DOT4 keskenään eroja?
Jos eroja on, niin niiden olettaisi olevan niin pieniä ettei niillä ole normaalikäytössä ja kahden vuoden välein vaihdettuna merkitystä.
Systeemiin sopivan oikean nesteen lisäksi tärkeää ja oleellista tietysti on se, että itse työ on asianmukaisesti tehty ja vanha neste laskettu kaikista neljästä nurkasta pois.
Ps. Nykyisillä alipainesyteemeillä ei pitäisi ilmausongelmia edes tapahtua, sillä yksi osa kiinnitetään tiiviisti jarrunestesäiliön korkin paikalle, joka lisää nestettä automaattisesti samalla kun nurkka kerrallaan alipaineella otaan vanhaa pois ja ruuvi suljetaan paineen alaisena.- sitroen.
Jos alipaineella imetään jarrunestettä ilmausruuvista kuten annat ymmärtää, niin jarrukumien ohi imeytyy jarrusylinteriin ilmaa tilanteessa, jolloin jarrujärjestelmä ei sattumalta olekaan paineellinen.
Itse en ole noita laitteita käyttänyt. Autotehtaalla näin laitteet ihan käytössäkin, mutta en muista tuota ilmausruuveista poistuvan nesteen keräystapaa. Vaikka aikaa siitä on vasta noin 45 vuotta... Kuitenkin sitä nestettä valui sen täyttäjän päälle auton alla. Eli joku paikka kuitenkin falskasi...
- DOT 4 +
Tulipa mieleen kysymys, että miten syövyttäviä jarrunesteet ovat aluvanteille, mikäli homman tekijä porsii nestettä aluvanteille?
- tööttööt
Taitaa happi puuttua suljetusta ja tiiviistä järjestelmästä, että voi korroosiota tapahtua järjestelmän sisällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723