Jarrunesteen vaihto

jarruhuolto

Olen vaihtanut itse jarrunesteen samalla kun vaihdan palat. Jarrunesteen vaihdon olen tehnyt seuraavasti.
1. Tyhjennän nestesäiliön pohjaan saakka imemällä "tutilla" nesteet pois
2. Kaadan tilalle uutta nestettä
3. Laitan työn alla olevan jarrun ilmausnippaan kirkkaan muoviletkun ja avaan ilmausnippaa puolisen kierrosta
4. Annan nesteen valua jätepulloon
5. Kun nesteen väri muuttuu kirkkaaksi, suljen nipan.

Tarkistelen välillä, että säiliössä on nestettä. Sitten siirryn seuraavan jarrun huoltoon ja vaihdan nesteen siihen kuten edellä. Takajarruissa neste valuu aika hitaasti. Ilmeisesti se johtuu rajoitinventtiilistä, mutta kulkee kyllä. En ole sitten enää ilmannut ja hyvin on pelannut.

Pitäisköhän tässäkin tavassa noudattaa sääntöä "säiliöstä etäämpänä oleva jarru ensin". Mielestäni neste vaihtuu kyllä joka putkessa.

29

5508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a(2)

      Periaatteessa pitäisi ensin tehdä se kauimmainen, mutta käytännössä ei taida suurta eroa olla. Tuollatavalla (siis niin että ilmaruuvi avataan ilman jarrun polkemista tai muita apulaitteita) on mahdollista, että jarruihin pääsee ilmaa, mutta ilmeisesti sinun autossasi onnistuu näinkin.

      • jarruhuolto

        Jos nestesäiliö imetään niin, että pohjalla on vaikka mm vettä ja sitten ennen ilmausruuvin avaamista lisätään ensin vaikk cm paksuudelta uutta ja sen valuessa sitten enemmän, niin mistä sinne voisi päästä ilmaa.


    • sitroen.

      Minulla nesteet vaihtuu luontojaan jarruremontin yhteydessä muutamien vuosien välein. Ei tarvitse erikseen vaihtaa. On vaihtunut tällä tavalla neljän eri automerkin tuotteissa noin miljoonan ajokilometrin aikana.

    • Hieno idea: hankkii sellaisen auton, joka vaatii jarruremonttia hyvin usein. Näin säästyy erilliseltä jarrunesteiden vaihdolta. Tätä kannattaa soveltaa muihinkin asioihin. Ideointia!

    • älävaihda

      Miks sää niitä vaihtelet?
      Kiehuuko nesteet kauppareissulla?

      • 46623

        Mielummin vaihdan jarrunesteitä kuin ruostuneita jarruputkia. Tuossa yhdessä ketjussa yksi itkeskelee kun katsastusmies hajotti ruostuneet jarruputket, varmaan tyyppiesimerkki näistä "ei jarrunestettä tarvi vaihtaa"-uunoista. No jos et ymmärrä että on muitakin syitä vaihtaa kuin kiehuminen niin en enempää haaskaa aikaa sinulle selittämiseen...


      • 46623 kirjoitti:

        Mielummin vaihdan jarrunesteitä kuin ruostuneita jarruputkia. Tuossa yhdessä ketjussa yksi itkeskelee kun katsastusmies hajotti ruostuneet jarruputket, varmaan tyyppiesimerkki näistä "ei jarrunestettä tarvi vaihtaa"-uunoista. No jos et ymmärrä että on muitakin syitä vaihtaa kuin kiehuminen niin en enempää haaskaa aikaa sinulle selittämiseen...

        Ulkopuolinen mekaaninen kulutus, hiekka ja suola, ne putket ruostuttaa. Ei sitä nesteen vaihdolla estetä.


      • Glykol vs. Silicon
        M1978 kirjoitti:

        Ulkopuolinen mekaaninen kulutus, hiekka ja suola, ne putket ruostuttaa. Ei sitä nesteen vaihdolla estetä.

        >> Ulkopuolinen mekaaninen kulutus, hiekka ja suola, ne putket ruostuttaa. Ei sitä nesteen vaihdolla estetä.

        Väärin.

        "Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa. "

        - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste


      • vanha kosla

        Tänään huollossa vaihdettu. Merkkivalo huusi muutaman päivän, nestepinta aleni koko ajan. Tulos: nesteessä 4% vettä, pakko vaihtaa uusiin. Tasan kaksi vuotta ja kolme viikkoa vanhat nesteet. Huolto-ohjelma suosittaa kahden vuoden välein, Autofit-kaveri suositteli yhtä vuotta. Katsellaan...

        Mutta juu, en unissanikaan jättäisi vaihtamatta, vain 59 euroa kustansi. Nyt alkoi jo poljintuntuma/-teho olla pehmeä. Oppi jarruttamaan ajoissa.


      • sitroen.
        Glykol vs. Silicon kirjoitti:

        >> Ulkopuolinen mekaaninen kulutus, hiekka ja suola, ne putket ruostuttaa. Ei sitä nesteen vaihdolla estetä.

        Väärin.

        "Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa. "

        - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

        Tuonne Autowikiinhän voi kuka tahansa kirjoittaa mitä paskaa tahansa. Samoin Wikipediaan.

        Katsopas joskus, mihin kohtaan se ruoste muodostuu ja mieti asia uusiksi. Hyvällä tuurilla saattaisit viisastuakin. Ei sitten enää tarvitsisi kirjoitella papukaijana samaa soopaa mitä toiset teinit.


      • sitroen.
        vanha kosla kirjoitti:

        Tänään huollossa vaihdettu. Merkkivalo huusi muutaman päivän, nestepinta aleni koko ajan. Tulos: nesteessä 4% vettä, pakko vaihtaa uusiin. Tasan kaksi vuotta ja kolme viikkoa vanhat nesteet. Huolto-ohjelma suosittaa kahden vuoden välein, Autofit-kaveri suositteli yhtä vuotta. Katsellaan...

        Mutta juu, en unissanikaan jättäisi vaihtamatta, vain 59 euroa kustansi. Nyt alkoi jo poljintuntuma/-teho olla pehmeä. Oppi jarruttamaan ajoissa.

        Älä viitsi jauhaa paskaa ihmisten lihamyllyllä...
        Tuota soopaa ei usko kukaan. Ei edes se teini jolla on lippalakki väärinpäin päässä. Muutahan sillä ei päässä olekaan...


    • Heh heh. Jarrunesteeseen kertyy ajan mittaan vettä, se hapettaa sylinterien pinnat ja toiminta alkaa takerrella. Kokemusta on. Aikoinaan 70-luvulla minäkin ajattelin että mitä väliä: vaihtaa tai ei. Kantapää on opettanut että vaihto on syytä tehdä. Mot.

      • korroosionesto

        Totta. Yksi tehtävä mikä koskee jarrunestettä, jäähdytynestettä, kytkinnestettä, moottoriöljyä, vaihteistoöljyä, ohjaustehostimen öljyä. On näiden järjestelmien ja osien sisäisen korroosion estäminen. Mikäli näiden öljyjen ja kemikaalien vaihtamisessa tahallaan viivästelee, kasvaa kunkin järjestelmän sisäisen korroosion riski kiinnileikkautumisen tai takertelun lisäksi.


      • Vesi alentaa
        korroosionesto kirjoitti:

        Totta. Yksi tehtävä mikä koskee jarrunestettä, jäähdytynestettä, kytkinnestettä, moottoriöljyä, vaihteistoöljyä, ohjaustehostimen öljyä. On näiden järjestelmien ja osien sisäisen korroosion estäminen. Mikäli näiden öljyjen ja kemikaalien vaihtamisessa tahallaan viivästelee, kasvaa kunkin järjestelmän sisäisen korroosion riski kiinnileikkautumisen tai takertelun lisäksi.

        jarrunesteen kiehumispistettä. Tämä tarkoittaa sitä, että (ainakin teoriassa) jarrut saattavat häipyä-pettää... tiukassa tilanteessa.


      • olette huru-ukkoja
        Vesi alentaa kirjoitti:

        jarrunesteen kiehumispistettä. Tämä tarkoittaa sitä, että (ainakin teoriassa) jarrut saattavat häipyä-pettää... tiukassa tilanteessa.

        Mieti järjellä kiehumisen mahdollisuutta, kitkan tuottaman kuuman reitti on niin pitkä jarrusatulan sisällä olevaan nesteeseen, että kiehuminen on käytännössä suomen oloissa mahdotonta, kun lisäksi pyörivä levy ja ilmavirta jäähdyttää kokoajan paineenalainen vesi ei kiehu 100 C. Lämpö johtuu huonosti materiaalista toiseen, kun ne ovat vain pistekosketuksessa, jarrupalojen takan on vielä peltilevy. Rankka jarrutus ei nosta jarrusatulan lämpöä juurikaan, lämpö on levyissä ja jarrupaloissa.

        Mitä tulee veden joutumiseen jarrujärjestelmään, se on merkityksetöntä. Jarruneste on glykolipohjaista, esim. moottorissa 40% glykolia, 60% vettä oleva seos riittää estämään syöpymät.

        Vesikosteutta pääsee teoreettisesti pieniä määriä säiliön huohotinaukon kautta ilman mukana, mutta sitä myös poistuu samaa reittiä, glykoli ei haihdu, vesi haihtuu moottoritilan lämpötiloissa.

        Jarrunesteen vaihtamiset ovat seniilien pappojen ja vaihdolla rahastavien yritysten omaa tarvetta palvelevia.
        Jos jarrusylinterit jumittaa, ovat kumit hajalla ja/tai jarrujen, sekä auton käyttö liian vähäistä. En ole koskaan vaihtanut, enkä vaihdattanut jarrunesteitä, enkä kokemuksien mukaan tule koskaan vaihtamaan. Autoilua takana kymmeniä vuosia, yli miljoona kilometriä ilman ongelmia jarrunesteen kanssa.


      • Glykol vs. Silicon
        olette huru-ukkoja kirjoitti:

        Mieti järjellä kiehumisen mahdollisuutta, kitkan tuottaman kuuman reitti on niin pitkä jarrusatulan sisällä olevaan nesteeseen, että kiehuminen on käytännössä suomen oloissa mahdotonta, kun lisäksi pyörivä levy ja ilmavirta jäähdyttää kokoajan paineenalainen vesi ei kiehu 100 C. Lämpö johtuu huonosti materiaalista toiseen, kun ne ovat vain pistekosketuksessa, jarrupalojen takan on vielä peltilevy. Rankka jarrutus ei nosta jarrusatulan lämpöä juurikaan, lämpö on levyissä ja jarrupaloissa.

        Mitä tulee veden joutumiseen jarrujärjestelmään, se on merkityksetöntä. Jarruneste on glykolipohjaista, esim. moottorissa 40% glykolia, 60% vettä oleva seos riittää estämään syöpymät.

        Vesikosteutta pääsee teoreettisesti pieniä määriä säiliön huohotinaukon kautta ilman mukana, mutta sitä myös poistuu samaa reittiä, glykoli ei haihdu, vesi haihtuu moottoritilan lämpötiloissa.

        Jarrunesteen vaihtamiset ovat seniilien pappojen ja vaihdolla rahastavien yritysten omaa tarvetta palvelevia.
        Jos jarrusylinterit jumittaa, ovat kumit hajalla ja/tai jarrujen, sekä auton käyttö liian vähäistä. En ole koskaan vaihtanut, enkä vaihdattanut jarrunesteitä, enkä kokemuksien mukaan tule koskaan vaihtamaan. Autoilua takana kymmeniä vuosia, yli miljoona kilometriä ilman ongelmia jarrunesteen kanssa.

        olette huru-ukkoja:lle

        Laittappa itsesi ja autosi tietot tänne näkyville niin tiedämme keneltä käytettyä autoa _ei missään tapauksessa_ tule ostaa.

        Saamme myös tietää ketä tulee tien päällä varoa, kun asianmukaisen jarruhuollon puutteessa riskeeraa provosoida onnettomuuden tilanteessa jossa kurautuneet ja vesittyneet jarruneteet eivät enää tee tehtäväänsä.

        Tuollaisilta turvallisuus-perushuollon laiminlyöviltä ja siksi potentiaalisesti toisillekin tien päällä vaarallisilta (jopa passiivis-tappaja-) puoskareilta tulisi takavarikoida koko auto.

        Katsastuksessa itse asiassa pitäisikin laittaa tarkistettavien listalle testata mm. jarrunesteiden kunto. Mikäli on vanhaa kuraa, niin auto välittömästi ajokieltoon ja lisäksi laitetaan korkea sakko potentiaalista toisten turvallisuuden vaarantamisesta.

        Ps. Lisäksi Suomen kaltaisissa todella suurien lämpötilaerojen maissa jarrunesteet joutuvat todella kovalle koetukselle.

        "Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa. "

        - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

        PsPs. Olen juuri lähipäivinä vaihdattamassa huolto-ohjelmani mukaisesti autooni jarru- ja jäähdytysnesteet.


      • vaihda neste päähäsi
        Glykol vs. Silicon kirjoitti:

        olette huru-ukkoja:lle

        Laittappa itsesi ja autosi tietot tänne näkyville niin tiedämme keneltä käytettyä autoa _ei missään tapauksessa_ tule ostaa.

        Saamme myös tietää ketä tulee tien päällä varoa, kun asianmukaisen jarruhuollon puutteessa riskeeraa provosoida onnettomuuden tilanteessa jossa kurautuneet ja vesittyneet jarruneteet eivät enää tee tehtäväänsä.

        Tuollaisilta turvallisuus-perushuollon laiminlyöviltä ja siksi potentiaalisesti toisillekin tien päällä vaarallisilta (jopa passiivis-tappaja-) puoskareilta tulisi takavarikoida koko auto.

        Katsastuksessa itse asiassa pitäisikin laittaa tarkistettavien listalle testata mm. jarrunesteiden kunto. Mikäli on vanhaa kuraa, niin auto välittömästi ajokieltoon ja lisäksi laitetaan korkea sakko potentiaalista toisten turvallisuuden vaarantamisesta.

        Ps. Lisäksi Suomen kaltaisissa todella suurien lämpötilaerojen maissa jarrunesteet joutuvat todella kovalle koetukselle.

        "Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa. "

        - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

        PsPs. Olen juuri lähipäivinä vaihdattamassa huolto-ohjelmani mukaisesti autooni jarru- ja jäähdytysnesteet.

        Vaikutat pöpiltä laitoshoidokilta, mutta yritä edes perustella väittämiäsi.

        Voisitko kohkaamisen sijasta kertoa yhdenkin onnettomuuden, joka johtui nesteiden kiehumisesta jarrujärjestelmässä suomessa.

        Kuvaile miten jarrujärjestelmässä voi olla vettä, glykoli on kuitenkin vesiliukoinen aine.

        Miten voit ajaa autolla, jonka moottorin jäähdytysjärjestelmässä on 50% vettä sekoittuneena glykoliin, senhän pitäisi syöpyä välittömästi pilalle, kun väität saman tapahtuvan jarrujärjestelmässä, jossa vettä ei voi olla nimeksikään.

        Joskus on kokeiltu 50% vettä ja 50% glykolia ja se toimii jarrujärjestelmässä täysin moitteetta.

        Kiinniruostuneet jarrusylinterit ovat aina ruosteessa siltä osuudelta, joka ei ole kosketuksissa jarrunesteeseen, joten ei voi mitenkään jarrunesteellä estää ruostumista, jos kumitiiviste on hajalla.


      • v40t4
        vaihda neste päähäsi kirjoitti:

        Vaikutat pöpiltä laitoshoidokilta, mutta yritä edes perustella väittämiäsi.

        Voisitko kohkaamisen sijasta kertoa yhdenkin onnettomuuden, joka johtui nesteiden kiehumisesta jarrujärjestelmässä suomessa.

        Kuvaile miten jarrujärjestelmässä voi olla vettä, glykoli on kuitenkin vesiliukoinen aine.

        Miten voit ajaa autolla, jonka moottorin jäähdytysjärjestelmässä on 50% vettä sekoittuneena glykoliin, senhän pitäisi syöpyä välittömästi pilalle, kun väität saman tapahtuvan jarrujärjestelmässä, jossa vettä ei voi olla nimeksikään.

        Joskus on kokeiltu 50% vettä ja 50% glykolia ja se toimii jarrujärjestelmässä täysin moitteetta.

        Kiinniruostuneet jarrusylinterit ovat aina ruosteessa siltä osuudelta, joka ei ole kosketuksissa jarrunesteeseen, joten ei voi mitenkään jarrunesteellä estää ruostumista, jos kumitiiviste on hajalla.

        Sinä olet selkeästi tyhmä trolli, parempi on että juuri sinä painut sinne hoitolaan koska sinä olet liian vähä-älyinen ihminen liikenteseen.

        Minulla on kokemusta siitä että jarruneste pääsee vanhaksi, autossani volvo v40 t4 on jarruneste, kytkinneste samassa järjestelmässä. Oli päässyt lähes 3v käytössä ollut vanha jarruneste tumman väriseksi. Tänä alkuvuonna oli alkanut jarrut toimimaan melko tehottomasti, piti alamäessä painaa jarrupoljinta lähes lattiaan asti että volvo suostui pysähtymään. Vauhtia oli ennen jarrutusta vain 40kmh. Lisäksi vaihteiden vaihtuminen takerteli hieman ajossa. Ihmeteltyäni asiaa viikon myöhemmin vaihdatin vanhan jarrunesteen tuoreeseen jarrunesteseen. Jarrunesteen vaihdon jälkeen jarruihin tuli tehot takaisin ja nykyään riittää vain pieni jarrupolkimen painaminen, enää ei tarvitse painaa jarrupoljinta lähellekään lattiaa että volvo suostuu pysähtymään alamäessä. Lisäksi vaihteetkin vaihtuvat sujuvasti ilman mitään takertelua.


      • autoalan insinööri
        v40t4 kirjoitti:

        Sinä olet selkeästi tyhmä trolli, parempi on että juuri sinä painut sinne hoitolaan koska sinä olet liian vähä-älyinen ihminen liikenteseen.

        Minulla on kokemusta siitä että jarruneste pääsee vanhaksi, autossani volvo v40 t4 on jarruneste, kytkinneste samassa järjestelmässä. Oli päässyt lähes 3v käytössä ollut vanha jarruneste tumman väriseksi. Tänä alkuvuonna oli alkanut jarrut toimimaan melko tehottomasti, piti alamäessä painaa jarrupoljinta lähes lattiaan asti että volvo suostui pysähtymään. Vauhtia oli ennen jarrutusta vain 40kmh. Lisäksi vaihteiden vaihtuminen takerteli hieman ajossa. Ihmeteltyäni asiaa viikon myöhemmin vaihdatin vanhan jarrunesteen tuoreeseen jarrunesteseen. Jarrunesteen vaihdon jälkeen jarruihin tuli tehot takaisin ja nykyään riittää vain pieni jarrupolkimen painaminen, enää ei tarvitse painaa jarrupoljinta lähellekään lattiaa että volvo suostuu pysähtymään alamäessä. Lisäksi vaihteetkin vaihtuvat sujuvasti ilman mitään takertelua.

        Ei nauramatta voi lukea sinun juttujasi, uskovaisen pimeitä höpinöitä, joissa ei ole järjen hiventäkään.

        Tajuatko ollenkaan, kun lasket vanhaa nestettä pois, saat enemmän vahinkoa, kuin hyötyä. Ilmausruuvi on luonnollisesti jarrusatulassa nestetilan ylimmässä kohdassa, kun vanhaa laskee pois, pohjalle jää kaikki raskaampi epäpuhtaus, eikä neste edes vaihdu kriittisissä paikoissa. Joka kerta, kun avaat ja väännät ilmausruuvin, jonkinlaista metallilastua irtoaa ja jää hiertämään jarrusatulan ja männän väliin. Jos nesteet vaihtaa, pitää purkaa jarrusatula, irrottaa männät ja pestä ne puhtaissa olosuhteissa.

        Sinun kaltaisilta idiooteilta pitäisi nipsaista kädet poikki ranteista, ettet pääse vaarantamaan muiden turvallisuutta liikenteessä typerillä tempuillasi.


      • Glykol vs. Silicon
        vaihda neste päähäsi kirjoitti:

        Vaikutat pöpiltä laitoshoidokilta, mutta yritä edes perustella väittämiäsi.

        Voisitko kohkaamisen sijasta kertoa yhdenkin onnettomuuden, joka johtui nesteiden kiehumisesta jarrujärjestelmässä suomessa.

        Kuvaile miten jarrujärjestelmässä voi olla vettä, glykoli on kuitenkin vesiliukoinen aine.

        Miten voit ajaa autolla, jonka moottorin jäähdytysjärjestelmässä on 50% vettä sekoittuneena glykoliin, senhän pitäisi syöpyä välittömästi pilalle, kun väität saman tapahtuvan jarrujärjestelmässä, jossa vettä ei voi olla nimeksikään.

        Joskus on kokeiltu 50% vettä ja 50% glykolia ja se toimii jarrujärjestelmässä täysin moitteetta.

        Kiinniruostuneet jarrusylinterit ovat aina ruosteessa siltä osuudelta, joka ei ole kosketuksissa jarrunesteeseen, joten ei voi mitenkään jarrunesteellä estää ruostumista, jos kumitiiviste on hajalla.

        Syvään juurtunut ignorantismi ja sivistymätön vulgäärisyys vaikuttavat kulkevan käsi kädessä sen kanssa mitä tulee kaiken olemassa olevan yleisen faktatiedon ja autonvalmistajien ohjeistuksien tuntemattomuuteen.

        - http://amax.fi/tg-1/

        Jarruneste

        Jarrunesteen vaihto

        "Jarruneste on vaihdettava 2 vuoden välein. Jarrunesteeseen kertyy vettä, ja veden mukana elektronisten laitteiden vaurioitumisriski kasvaa. Autojen jarrujärjestelmissä näitä laitteita ovat mm. ABS-ohjainyksiköt ja hydrauliyksiköt. Vaihtamalla jarruneste ajoissa, voidaan ennaltaehkäistä tuhansien eurojen kustannuksia. Jarrunesteeseen kertynyt vesi alentaa myös kiehumispistettä. Alentunut kiehumispiste voi aiheuttaa jarrunesteen kiehumisen seurauksena jarrujen "häviämisen"."

        - http://www.ford.fi/HuoltojaVaraosat/FordService/HuollonVinkkeja

        Omalta osaltani en tuhlaa enempää aikaani vulgaareihin trolleihin.


      • Glykol vs. Silicon
        v40t4 kirjoitti:

        Sinä olet selkeästi tyhmä trolli, parempi on että juuri sinä painut sinne hoitolaan koska sinä olet liian vähä-älyinen ihminen liikenteseen.

        Minulla on kokemusta siitä että jarruneste pääsee vanhaksi, autossani volvo v40 t4 on jarruneste, kytkinneste samassa järjestelmässä. Oli päässyt lähes 3v käytössä ollut vanha jarruneste tumman väriseksi. Tänä alkuvuonna oli alkanut jarrut toimimaan melko tehottomasti, piti alamäessä painaa jarrupoljinta lähes lattiaan asti että volvo suostui pysähtymään. Vauhtia oli ennen jarrutusta vain 40kmh. Lisäksi vaihteiden vaihtuminen takerteli hieman ajossa. Ihmeteltyäni asiaa viikon myöhemmin vaihdatin vanhan jarrunesteen tuoreeseen jarrunesteseen. Jarrunesteen vaihdon jälkeen jarruihin tuli tehot takaisin ja nykyään riittää vain pieni jarrupolkimen painaminen, enää ei tarvitse painaa jarrupoljinta lähellekään lattiaa että volvo suostuu pysähtymään alamäessä. Lisäksi vaihteetkin vaihtuvat sujuvasti ilman mitään takertelua.

        >> Minulla on kokemusta siitä että jarruneste pääsee vanhaksi, autossani volvo v40 t4 on jarruneste, kytkinneste samassa järjestelmässä.

        Sama toimintaperiate omassa eri merkin autosani. Lähipäivinä vaihdatan normaalin kahden vuoden vaihtoväin mukaisesti jarrunesteet uusiin.

        Ps. Ei kannata tuhlata aikaansa henkilöihin joilla on ilmiselvästi muitakin vakavia ongelmia kuin vain tämän asian totaalista tuntemattomuutta.

        Henkisesti häiriityneet tunnistaa jo kaukaa. Surullisinta on se, että he eivät vaikuta tunnistavan omaa tilaansa, mutta sellaistahan se tahtoo olla.


    • Jos vaihtaa vaan

      ne nesteet jota on niissä "kupeissa". Eikös sekin jo aja saman asian, tekee sitten vaikka vähän useammin.

    • Glykol vs. Silicon

      Jarrunestettä valitessa on hyvä huomioida niiden kemiallinen erilaisuus, josta johtuen väärin valittu neste voi kuulema syödä tiivisteet (näin ainakin muutamien autofoorumeiden mukaan).

      Muistaakseni kyseessä on tuo silikonipohjainen jarruneste, joka ei sovi kaikille tiivisteille.

      Valinta glykoolipohjaisen ja silikonipohjaisen väliltä. Tyyppimerkinnät ovat hieman hämääviä (sillä voisi loogisesti ajatella DOT 5 merkintäisen olevan glykooli):

      - DOT 4 Glykoli

      - DOT 5 Siliconi (uudempi teknologia)

      - DOT 5.1 Glykoli

      - http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid

      Ps. Joskus menneisyydessä vaihdoin jarunesteet muutaman euron setillä jossa letkussa paluunesto-ventiili.

      - http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-19146/

      Aluksi jarunestesäiliöstä liiat pois imien ja uutta piripintan. Nestettä lasipurkkiin ja letku ilmaruuviin ja sitten letkun toinen pää purkkiin nesteeseen upotettuna ettei ota ilmaa. Sen jälkeen ilmaruuvia varovasti osin avaten ja pumpaamaan jarrupoljinta samalla huolella valvoen ettei jarrunestesäiliössä neste laske liikaa ja uutta lisäten. Kun puhdasta nestettä alkaa tulla niin ruvi kiinni ja seuraava nurkka työn alle.

      • sitroen.

        Onkohan se DOT 4 neste glykolia vai esteriä?
        Mistähän löytyisi oikea tieto?

        Autowikiin ei kannata uskoa, se on näköjään muutenkin täynnä pelkkää teinien mielikuvitusta. Sinnehän kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Kuten Wikipediaankin.

        Autowikissä väitettiin, että silikonipohjainen DOT 5 -neste ei ole hygroskooppista.
        Taannoin oli vaatimuksena, että jarrunesteen nimenomaan pitää olla hygroskooppista sen takia, että sen joukkoon mahdollisesti joutuva vesi ei jäisi pisaroiksi jotka talvella jäätyvät tuhoisin seurauksin. Onko lakeja ja asetuksia muutettu tältä osin? Mistä uskottavaa tietoa tästäkin?


    • hohohohohoho

      Huoltamoissakin on toivomisen varaa, nimittäin moni huoltamo ei edes ilmaa jarruja kunnolla ja jättää vanhoja nesteitä letkuihin. Jos ihmettelee jatkuvia jarruremppoja, niin vikaa voi olla korjaamossa. Näin kävi papparaisella, joka joutaa melkein 8v välein vaihdattamaan pääjarrusylinterin ja arvaas minkä takia. Ilmatessa tulee vanhoja nesteitä. Jättebra. Siitähän sitä huoltamolle maksettiin puolesta tunnista.

      Jarrunesteet on hyvä tehdä teeseite menetelmällä niin tulee tehtyä. Pitää olla käytössä letku, jonka päässä on venttiili ettei pääse ilmoja sisään ja se pullossa.

    • DOT 4 +

      Jarrunesteet linee varsin tarkan kaavan mukaan valimistettuja, mutta heräsi kuitenkin avoin kysymys onko vaikkapa eri valimistajien DOT4 keskenään eroja?

      Jos eroja on, niin niiden olettaisi olevan niin pieniä ettei niillä ole normaalikäytössä ja kahden vuoden välein vaihdettuna merkitystä.

      Systeemiin sopivan oikean nesteen lisäksi tärkeää ja oleellista tietysti on se, että itse työ on asianmukaisesti tehty ja vanha neste laskettu kaikista neljästä nurkasta pois.

      Ps. Nykyisillä alipainesyteemeillä ei pitäisi ilmausongelmia edes tapahtua, sillä yksi osa kiinnitetään tiiviisti jarrunestesäiliön korkin paikalle, joka lisää nestettä automaattisesti samalla kun nurkka kerrallaan alipaineella otaan vanhaa pois ja ruuvi suljetaan paineen alaisena.

      • sitroen.

        Jos alipaineella imetään jarrunestettä ilmausruuvista kuten annat ymmärtää, niin jarrukumien ohi imeytyy jarrusylinteriin ilmaa tilanteessa, jolloin jarrujärjestelmä ei sattumalta olekaan paineellinen.
        Itse en ole noita laitteita käyttänyt. Autotehtaalla näin laitteet ihan käytössäkin, mutta en muista tuota ilmausruuveista poistuvan nesteen keräystapaa. Vaikka aikaa siitä on vasta noin 45 vuotta... Kuitenkin sitä nestettä valui sen täyttäjän päälle auton alla. Eli joku paikka kuitenkin falskasi...


    • DOT 4 +

      Tulipa mieleen kysymys, että miten syövyttäviä jarrunesteet ovat aluvanteille, mikäli homman tekijä porsii nestettä aluvanteille?

    • tööttööt

      Taitaa happi puuttua suljetusta ja tiiviistä järjestelmästä, että voi korroosiota tapahtua järjestelmän sisällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe