Pitääkö omalla kaistallaankin kääntyvän ryhmittäytyä tien esimerkiksi oikeaan reunaan kun siis kääntyy oikealle?
Miksi?
En ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä koska ohi ajavalle ei jää siltikään
kuin se korkeintaankin puolet minun kaistasta. Itse en koskaan omalla
kaistalla ryhmity tien reunaan aiottuun kääntymis-suuntaan koska
joku voi tehdä huolimattoman ohituksen sitten liian ahtaasta tilasta.
Tämä tilanne on siis se että on joko kaksi- tai useampia kaistoja suoraan tai yksi suoraan ja kääntyvien kaista.
Toiseksi, tällä valkoisen sulkuviivan päälle ryhmittäytymisella kulutetaan sulkuviivan maalaus, moni siis tekee niin että ajaa TARKASTI nimenomaan
sen maalatun viivan päälle.
Eri tilannehan voi olla kun on vain yksi kaista, jolloin voisi ryhmittäytyä jopa kaistan ulkopuolellekkin, tosin valkoisen sulkuviivan ylitys ei ole sallittua.
Koomisin paikkahan mitä olen koko pk-seudulla nähnyt tähän ryhmittymiseen liittyen on Bembölessä. Siinä missä ne nyt rakentaa uutta motonetin kauppaa. Ikean suuntaan kääntyvät ajaa pitkin pientareita ohi suoraan ajavien autojen jotka odottaa liikennevalojen vaihtumista. Paikka ei ole nyt mikään edes erityisen ruuhkainen päivällä ainakaan että moista omavaltaisuutta saa kyllä hämmästellä, eikä niin voisi tehdä joka paikassa sitten, sinne vaan ojanpohjia myöten uusi kaista lisää, kyllä se kuivalla kelillä kantaa ainakin.
Karmeeseen kuntoon menee piennar kylläkin kun siellä ajetaan.
Kääntyvän ryhmittäytyminen
21
565
Vastaukset
- Pitää
Kyllä pitäisi. Kaistan reunaan, mutta ei sulkuviivan eikä reunaviivan päälle.
Ja kyllä, ideana tuossa lienee se, että takaa tulevat pääsevät ohitse. Sinäkö sen määrittelet mikä on liian ahdas tila ohitukseen?
Toinen pointti tuossa on, että ryhmittyminen ajaa vähän samaa asiaa kuin vilkun käyttö. Muiden pitäisi voida luottaa siihen että oikeaan laitaan ryhmittynyt ei koukkaa risteyksestä vasemmalle eikä vasempaan laitaan ryhmittynyt oikealle.
Toisaalta ihmisillä kyllä tuntuu olevan aika lailla hukassa oman ajoneuvon ulottuvuudet, joten ryhmittyminen lienee liikaa vaadittu. Moottoritielläkin porukka ajaa oikean puoleisella kaistalla vasemmassa reunassa ja vasemmalla kaistalla oikeassa reunassa aivan kuin pelkäisivät putoavansa tieltä. Parkkipaikoilla välillä näyttää että mikään tila ei riitä kääntymiseen ja monelle on ihan mahdotonta saada kiesi osummaan pysäköintiruutuun. Joten oikeastaan menee ihan hyvin jos risteyksessä porukka saa tähdättyä sen autonsa edes oikealle kaistalle...- keijo O
KYllä.
"Ja kyllä, ideana tuossa lienee se, että takaa tulevat pääsevät ohitse. Sinäkö sen määrittelet mikä on liian ahdas tila ohitukseen?"
Annat puolikaistaa tilaa takaa tulevalle, haluatko itse siihen jonkun lippispään tunkemaan kahden kaistan väliin, näin ei muuten edes saa tehdä.
Ihan turhaan, siinä on toinen kaista jota pääsee ohi, puolikkaan kaistan
verran tilan tekeminen on täysin turhaa. - Pitää
keijo O kirjoitti:
KYllä.
"Ja kyllä, ideana tuossa lienee se, että takaa tulevat pääsevät ohitse. Sinäkö sen määrittelet mikä on liian ahdas tila ohitukseen?"
Annat puolikaistaa tilaa takaa tulevalle, haluatko itse siihen jonkun lippispään tunkemaan kahden kaistan väliin, näin ei muuten edes saa tehdä.
Ihan turhaan, siinä on toinen kaista jota pääsee ohi, puolikkaan kaistan
verran tilan tekeminen on täysin turhaa.Oletko huomannut, että liikenteessä on näin kesäaikaan aika paljon kaksipyöräisiä? Ja kaupunkialueilla monessa paikassa risteysalueella kaistat on niin leveitä että jos vasemmalle kaistalle kääntyvä ryhmittyy vasempaan reunaan, niin suoraan jatkavat mahtuvat hyvin vierestä ohi.
Se nyt vaan on kusipäistä hommaa pysäyttää takaa tuleva liikenne vaikka tilaa olisi leveyssuunnassa kahdellekin ajoneuvolle Monet ei hallitse tuota ryhmittymistä laisinkaan. Usein kun kääntyy oikealle ja sille kadulle ja keskelle miltä kääntyy oikealle, kun väistää jalankulkijoita suojatiellä. Minä olen aina oikeassa reunassa ja ajan osittain suojatien päälle. Näin pääsee siltä kadulta jolta käännyn vaivatta menemään risteyksen ohi.
Aika yleistä kun kääntyvät oikealle että ovat keskellä ajorataa ja jäävät sille kadulle mistä kääntyvät väistämään jalankulkijoita ei mene suojatielle missä voisivat väistää jalankulkijoita ja näin usein liikenne seisoo heidän takanaan. Minä olen aina oikeassa reunassa ja menen osittain suojatien päälle ei jalankulkijat tarvitse koko suojatietä.
- järkeä ja joustavuut
No totta pirussa pitää ryhmittyä ja oikealle kääntyessä fiksu automies ajaa aivan asfaltin reunaa välittämättä mistään valkoisista viivoista.
- järkevä kuski
Itse joustan niin että ajan punaisia aina, sujuvoitan liikennettä näin.
- Kysyn vain
Arvaapa, kuka on heikoilla, jos tuollainen "oman kaistan käyttöönottaja" kolauttaa risteyksessä?
- lapset hiljaa
järkevä kuski kirjoitti:
Itse joustan niin että ajan punaisia aina, sujuvoitan liikennettä näin.
voi tyhmää poikaa.
- Siiv Ari
Kysyn vain kirjoitti:
Arvaapa, kuka on heikoilla, jos tuollainen "oman kaistan käyttöönottaja" kolauttaa risteyksessä?
Penis.
- Siiv Ari
Siiv Ari kirjoitti:
Penis.
Penis.
- KorvaTuppelo
Siiv Ari kirjoitti:
Penis.
Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity aiheeseen millään tavalla.
- 3+16
KorvaTuppelo kirjoitti:
Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity aiheeseen millään tavalla.
"Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity aiheeseen millään tavalla. "
Aika hyvin kehitelty kommentti, eikä aikaa mennyt kuin reilu kuukausi. - Nähty on
Ja vieläkin fiksummat ajavat asfaltin reunan ulkopuolelle, tekevät siihen syviä kuoppia, saavat asfaltin reunan äkkiä murtumaan ja päällysteen näin leveälti kokonaan pilalle.
Näin on keväällä päällystetty risteys uudelleen päällystettävässä kunnossa jo syksyllä.
- 324rdfrdf
Tässä sen näkee missä ajatuksen juoksu jo monella menee,
koko aihetta ei ymmärretä :)
Vaativempia aiheita tuskin kannattaa laittaa. - hohohohoho
Mikäs se Bemböle on suomeksi?
No jo on hupsu kirjoitus. Pienestä asiasta saa aikaiseksi pitkän pohdinta kirjoituksen. No säännöthän on selvät ja niitä pitää noudattaa ja toki oman järjenkäyttö sallittua sen mukaan mikä liikennetilanne ja paikka on.
Ei niitä liikennesääntöjä kirjoiteta pelkästään sen Bembölen risteyksen mukaan Heh heh. Pempöle.- älkää ajatelko
Hölmölässä hölmöläläiset ajaa kuin hölmöt.
Kirjoituksen pointtina on se että eikö osata ajatella.
Voi olla toki niinkin että joku ajattelee liikaa mutta ei ole mitään tietopohjaa
millä pohjustaa ajatuksiaan ja sitten soveltaa liikaa ominpäin ja
lopputuloksiahan voi kukin tarkkailla liikenteessä mitä se on.
Kuten suurimman osan suuntavilkun käyttö on sitä juuri, kovin paljon
järkeä vilkun käytössä ei monellakaan ole. Siksi sanonkin että ne
ketkä ei vilkkua käytä ollenkaan on fiksumpi valinta kuin ne ketkä
käyttää vilkkua vajavaisesti. Ei ole mitään järkeä käyttää vilkkua
vajavaisesti, joko sitä käytetään kunnolla tai ei ollenkaan.
Kyllä liikenne on yksi vallan mainio paikka tarkkailla ihmisten järjenjuoksua.
- Vapaa maailma
Ei tarvitse. Vain mielisairas kommari noudattaa loisvirkailijoiden kännissä tekemiä ohjeita.
- ....
Ryhmittäytymiseen kaistan reunaan on kaksi syytä. Toinen on tuo mainittu mahdollisesti helpompi ohittaminen. Toinen on se, että ollessaan kaistan reunassa vilkku päällä näkevät myös ne auton tai pari päässä jonon perässä olevat autoilijat mitä siellä edessä on tapahtumassa eivätkä lähde esimerkiksi ohittamaan seisovaa jonoa.
Herkästi tuntuu unohtuvan tuo toisten huomioiminen... Tämäkin lukee siellä autokoulun kirjassa.
- Ryhmäkuria
Pitää ryhmittyä.
Ja viisas autoilija "ryhmittyy", myös silloin kun ei ole kääntymässä. Tällainen tilanne tulee monesti risteyksessä joka laajenee monikaistaiseksi niin että vasemmalle tai oikealle kääntyville on oma kaistansa. Tällöin suoraan ajava tekee viisaasti ryhmittyessään oman kaistansa reunaan, jolloin kääntyvät pääsevät ohi omalle kaistalleen. Tämä siksi, että valot kääntyville saattavat olla eri tahdissa suoraan ajavien kanssa ja usein vielä lyhyet. Tällainen ryhmittyminen on tosin ÄÄRIMMÄISEN harvinaista, sillä se ei ole lakiin kirjoitettu ja vaatisi ajattelua. - Ei tarvi jossitella
Katso itse laista. Pykälästä 9 eteenpäin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898246
- 926395
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586243Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344851- 443294
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo573002- 442829
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512796- 492760