Ateismi on katova uskonlahko

Jaska Jokunen

Ateistien määrä on suomessa kääntynyt laskuun ja heitä on enää alle 3 % kansasta.

Ateismin suosion hiipumiseen vaikuttaa selkeästi kommunismin, joka on ateismin suurin saavutus, kaatuminen yhteiskunnassa.

Vapaa-ajattelu on yksi ateisimi uskonnon muodoista, eikä eroa mitenkään uskonnollisesta fundamentalismista jota mm. ääri-islamilaiset edustavat.

29

1858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uneksija

      Hahahaa! Ateisteja on varmasti yli 3% kansasta, tämän tajuaa jokainen joka jaksaa vähänkään edes ajatella.
      "Vapaa-ajattelu on yksi ateismiuskonnon muodoista eikä eroa mitenkään uskonnollisesta fundamentalimista, jota mm. ääri-islamilaiset edustavat."
      Aivan, vapaa-ajattelijathan tunnetusti tekevät itsemurhapommi-iskuja uskonnollisten järjestöjen tiloihin ja tappavat ei-ateisteja. Ja on se mielenkiintoista kun vieläkään joillain ei järki ja ymmärrys riitä sen tajuamiseen, että ATEISMI_EI_OLE_USKONTO.

      • uneksija

        Miten alkuperäinen kirjoitus liittyi kirkosta eroamiseen?


      • Welhokas

        Ateismi ei ole uskonto eikä sillä ole mitään tekemistä kommunismin tai muunkaan ismin kanssa. Kyllähän sinä tämän varmaan tiedät, joten herääkin kysymys kuinka sinä joka varmaan pidät itseäsi kristittynä sovitat tuollaisen harhaisen valehtelun kristityn moraaliisi?


      • uneksija
        Welhokas kirjoitti:

        Ateismi ei ole uskonto eikä sillä ole mitään tekemistä kommunismin tai muunkaan ismin kanssa. Kyllähän sinä tämän varmaan tiedät, joten herääkin kysymys kuinka sinä joka varmaan pidät itseäsi kristittynä sovitat tuollaisen harhaisen valehtelun kristityn moraaliisi?

        Vastasitko kenties väärään viestiin?


      • Verna

        Katso nyt vaikka ihan huviksesi tästä linkistä:

        http://www.espoohsrk.fi/html/body_uskonnot.htm

        Lähteet: Suomen Kuvalehti 18/2003
        Johstone Patrick: Operation Word, Englanti, 2001

        Vaikuttaa luotettavalta sivulta. Myös ateistit ja heidän lukumääränsä on mainittu: 2,5%.

        Ei siitä kannata hermostua, jos joku pitää ateismia uskontona, mitä se ei tietenkään ole.


      • uneksija
        Verna kirjoitti:

        Katso nyt vaikka ihan huviksesi tästä linkistä:

        http://www.espoohsrk.fi/html/body_uskonnot.htm

        Lähteet: Suomen Kuvalehti 18/2003
        Johstone Patrick: Operation Word, Englanti, 2001

        Vaikuttaa luotettavalta sivulta. Myös ateistit ja heidän lukumääränsä on mainittu: 2,5%.

        Ei siitä kannata hermostua, jos joku pitää ateismia uskontona, mitä se ei tietenkään ole.

        Sivussasi varmasti ei olekaan mitään vikaa, ja itse asiassa luku on toisaalta tottakin. Ateistiksi itsensä määritteleviä nimittäin on juuri 2,5-3% väestöstä. Ateistien todellinen lukumäärä sen sijaan on huomattavasti suurempi, lähellä 15%:a. Tämä johtuu siitä, että yleensä ihmiset eivät mielellään myönnä olevansa ateisteja, koska se ei useinkaan ole edullista.
        Lisää voi käydä katsomassa #ateismi- kanavan sivuilta http://aivotrusti.org/ateismi/?act=2


      • Jaska Jokunen
        Verna kirjoitti:

        Katso nyt vaikka ihan huviksesi tästä linkistä:

        http://www.espoohsrk.fi/html/body_uskonnot.htm

        Lähteet: Suomen Kuvalehti 18/2003
        Johstone Patrick: Operation Word, Englanti, 2001

        Vaikuttaa luotettavalta sivulta. Myös ateistit ja heidän lukumääränsä on mainittu: 2,5%.

        Ei siitä kannata hermostua, jos joku pitää ateismia uskontona, mitä se ei tietenkään ole.

        Kuten tuossa yllä mainitut tilastot kertoo, niin ateismi-uskonto on häviävä lahko tällä vauhdilla. Muutama vuosi sitten oli 3 % ja nyt oli tuossa että enää 2,5 % on ateisteja. Kommunismin musta historia on myös ateismin historiaa.


      • uneksija
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        Kuten tuossa yllä mainitut tilastot kertoo, niin ateismi-uskonto on häviävä lahko tällä vauhdilla. Muutama vuosi sitten oli 3 % ja nyt oli tuossa että enää 2,5 % on ateisteja. Kommunismin musta historia on myös ateismin historiaa.

        Nimimerkin tarkoituksena onkin siis vain provosoida.


      • Jaska Jokunen
        uneksija kirjoitti:

        Nimimerkin tarkoituksena onkin siis vain provosoida.

        Totuus ei ole provosointia, vaikka ateismi-uskovainen ei sitä halua tunnustaa.


      • Ebba
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        Kuten tuossa yllä mainitut tilastot kertoo, niin ateismi-uskonto on häviävä lahko tällä vauhdilla. Muutama vuosi sitten oli 3 % ja nyt oli tuossa että enää 2,5 % on ateisteja. Kommunismin musta historia on myös ateismin historiaa.

        No tilastolliseen laskuun voi olla moniakin syitä. Tässä yksi: 5 vuotta sitten määrittelin itseni ateistiksi, nykyään määrittelen itseni uskonnottomaksi. Meitä uskonnottomia on paljon, osa (epäilen että huomattava osa) ev-lut.kirkkoon kuuluvista on oikeasti uskonnottomia.

        Minua ei ole kastettu enkä ole käynyt rippikoulua, enkä siis kuulu mihinkään uskontokuntaan.


      • Verna
        Ebba kirjoitti:

        No tilastolliseen laskuun voi olla moniakin syitä. Tässä yksi: 5 vuotta sitten määrittelin itseni ateistiksi, nykyään määrittelen itseni uskonnottomaksi. Meitä uskonnottomia on paljon, osa (epäilen että huomattava osa) ev-lut.kirkkoon kuuluvista on oikeasti uskonnottomia.

        Minua ei ole kastettu enkä ole käynyt rippikoulua, enkä siis kuulu mihinkään uskontokuntaan.

        "Meitä uskonnottomia on paljon, osa (epäilen että huomattava osa ) ev-lut.kirkkoon kuuluvista on oikeasti uskonnottomia."

        Millä perusteella luulet noin? Minä en tiedä, kuinka moni kirkkoon kuuluvista on uskonnoton, mutta ihmettelisin, jos huomattava osa olisi, koska on niin kovin helppoa erota kirkosta. Sitä paitsi nykyään annetaan helposti se käsitys, että on jotenkin fiksumpaa olla uskomatta ja erota kirkosta. Miksi uskonnoton sitten vielä roikkuisi kirkon jäsenenä ja maksaisi veroja laitokselle, johon ei halua kuulua?


      • Jori Mäntysalo
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        Kuten tuossa yllä mainitut tilastot kertoo, niin ateismi-uskonto on häviävä lahko tällä vauhdilla. Muutama vuosi sitten oli 3 % ja nyt oli tuossa että enää 2,5 % on ateisteja. Kommunismin musta historia on myös ateismin historiaa.

        Kerropa vielä mistä nuo tilastot löytyvät - tai edes mitä maata tai kansaa ne koskevat? Kiinnostaisi esim. virhemarginaali.

        Kirkon tutkimuskeskuksen sivulta löytyy Kati Niemelän haastattelu, jossa kerrotaan: "Suomalaisista 74 % ilmoittaa uskovansa Jumalaan. 'Yhteen Jumalaan' ilmoittaa uskovansa joka toinen." Toisaalta samassa jutussa sanotaan "Vain joka viides suomalainen ilmoittaa, ettei rukoile koskaan". Eli 100%-74%-20% eli 6% rukoilee vissiin sitten vaimolta anteeksiantoa tai pomolta palkankorotusta...


      • Ei koskaan enää
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kerropa vielä mistä nuo tilastot löytyvät - tai edes mitä maata tai kansaa ne koskevat? Kiinnostaisi esim. virhemarginaali.

        Kirkon tutkimuskeskuksen sivulta löytyy Kati Niemelän haastattelu, jossa kerrotaan: "Suomalaisista 74 % ilmoittaa uskovansa Jumalaan. 'Yhteen Jumalaan' ilmoittaa uskovansa joka toinen." Toisaalta samassa jutussa sanotaan "Vain joka viides suomalainen ilmoittaa, ettei rukoile koskaan". Eli 100%-74%-20% eli 6% rukoilee vissiin sitten vaimolta anteeksiantoa tai pomolta palkankorotusta...

        Eksyin saitille ja täytyy tunnustaa, että vahva egoni sai taas lisää vahvistusta. Näin huonoa keskustelun tasoa on vaikea normaalin henkilön saavuttaa. Hihhuli vs lukiolaislapsi vs tilastotieteen tohtori... Oli ilo lukea älykkäitä kommenttejanne.


      • Jaska Jokunen
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kerropa vielä mistä nuo tilastot löytyvät - tai edes mitä maata tai kansaa ne koskevat? Kiinnostaisi esim. virhemarginaali.

        Kirkon tutkimuskeskuksen sivulta löytyy Kati Niemelän haastattelu, jossa kerrotaan: "Suomalaisista 74 % ilmoittaa uskovansa Jumalaan. 'Yhteen Jumalaan' ilmoittaa uskovansa joka toinen." Toisaalta samassa jutussa sanotaan "Vain joka viides suomalainen ilmoittaa, ettei rukoile koskaan". Eli 100%-74%-20% eli 6% rukoilee vissiin sitten vaimolta anteeksiantoa tai pomolta palkankorotusta...

        Kun luet niitä tutkimuksia tarkemmin, niin sielläkin kerrotaan että vain alle 3 % on ateisti-uskovaisia.

        Määrä on viime vuosina laskenut, kun stalinismi ei ole enää muotia.


      • yksi monista
        Verna kirjoitti:

        "Meitä uskonnottomia on paljon, osa (epäilen että huomattava osa ) ev-lut.kirkkoon kuuluvista on oikeasti uskonnottomia."

        Millä perusteella luulet noin? Minä en tiedä, kuinka moni kirkkoon kuuluvista on uskonnoton, mutta ihmettelisin, jos huomattava osa olisi, koska on niin kovin helppoa erota kirkosta. Sitä paitsi nykyään annetaan helposti se käsitys, että on jotenkin fiksumpaa olla uskomatta ja erota kirkosta. Miksi uskonnoton sitten vielä roikkuisi kirkon jäsenenä ja maksaisi veroja laitokselle, johon ei halua kuulua?

        Moni kuuluu kirkkoon mm. seremoniallisista syistä. Uskonnottomalla harvoin on muuta syytä erota kirkosta kuin kirkollisvero, ellei huomaa olevansa telaketjuateisti.

        Itse pohdin monta vuotta omaa kirkosta eroamistani ennen kuin panin sen täytäntöön. Nyt ei sitten voi mennä kirkolliseen avioliittoon eikä ruumis kelpaa kirkonmaahan.


      • Jori Mäntysalo
        yksi monista kirjoitti:

        Moni kuuluu kirkkoon mm. seremoniallisista syistä. Uskonnottomalla harvoin on muuta syytä erota kirkosta kuin kirkollisvero, ellei huomaa olevansa telaketjuateisti.

        Itse pohdin monta vuotta omaa kirkosta eroamistani ennen kuin panin sen täytäntöön. Nyt ei sitten voi mennä kirkolliseen avioliittoon eikä ruumis kelpaa kirkonmaahan.

        Älä huoli, kyllä ruumiisi "kirkkomaahan" kelpaa, jos asialla nyt jotain väliä on. Maksunkaan ei saa olla suurempi kuin kirkon jäsenillä.

        Tilanne muuttui tällaiseksi 1.1.2004, kun hautaustoimilaki tuli voimaan.


      • Jori Mäntysalo
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        Kun luet niitä tutkimuksia tarkemmin, niin sielläkin kerrotaan että vain alle 3 % on ateisti-uskovaisia.

        Määrä on viime vuosina laskenut, kun stalinismi ei ole enää muotia.

        Mitä pitäisi sanoa tutkimuksesta, jonka mukaan 3% on ateisteja, ja 15% ei usko jumalaan tai jumaliin?

        Et vieläkään kertonut omien lukujesi lähteitä. Kyselit viideltä kaveriltasi, ja yksi heistä kertoi kääntyneensä ateistista uskovaksi?


      • Jaska Jokunen
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Mitä pitäisi sanoa tutkimuksesta, jonka mukaan 3% on ateisteja, ja 15% ei usko jumalaan tai jumaliin?

        Et vieläkään kertonut omien lukujesi lähteitä. Kyselit viideltä kaveriltasi, ja yksi heistä kertoi kääntyneensä ateistista uskovaksi?

        Siis tämä 3 % on fundamentalisti-ateisteja, niitä samoja jotka johtivat stasia ja KGb:tä. Tämän ryhmän koko jatkuvasti pienentynyt.


      • Jori Mäntysalo
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        Siis tämä 3 % on fundamentalisti-ateisteja, niitä samoja jotka johtivat stasia ja KGb:tä. Tämän ryhmän koko jatkuvasti pienentynyt.

        Et edelleenkään kertonut tilaston lähdettä.

        Mitä ihmettä tarkoitat tuolla "niitä samoja" -ateisteilla? Ainakin minä olen mielestäni sangen selkeä ateisti, vaikken kannatakaan kommunismia. Ja kommunisteja taas ylipäänsä on suomalaisista jotain yhden-kahden prosentin verran, joten siihen tuo 3% menee yläkanttiin.

        Ja koskapa jatkuvasti kerrot meidän ateistien olevan Stalinin kannattajia, niin ehkä sitten minä saan kysyä jotain: tiedätkö mitä luki SS-miesten vyön soljessa?


      • uneksija
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Et edelleenkään kertonut tilaston lähdettä.

        Mitä ihmettä tarkoitat tuolla "niitä samoja" -ateisteilla? Ainakin minä olen mielestäni sangen selkeä ateisti, vaikken kannatakaan kommunismia. Ja kommunisteja taas ylipäänsä on suomalaisista jotain yhden-kahden prosentin verran, joten siihen tuo 3% menee yläkanttiin.

        Ja koskapa jatkuvasti kerrot meidän ateistien olevan Stalinin kannattajia, niin ehkä sitten minä saan kysyä jotain: tiedätkö mitä luki SS-miesten vyön soljessa?

        Veikkaan, että nimimerkin "Jaska Jokunen" kirjoituksiin ei kannata vastata, sillä näköjään hepun ainoa tarkoitus on pyrkiä provosoimaan.


      • Jori Mäntysalo
        uneksija kirjoitti:

        Veikkaan, että nimimerkin "Jaska Jokunen" kirjoituksiin ei kannata vastata, sillä näköjään hepun ainoa tarkoitus on pyrkiä provosoimaan.

        Mahdollista kyllä, että kyse on pelkästä trollista. Kun täällä on helppo laittaa mikä nimimerkki vain eikä IP-osoite tule näkyviin, niin ei tiedä onko Jokunen kirjoittanut vastaavallla tavalla ihan päinvastaista juttua esim. kristinuskopalstalla.

        Toisaalta voihan tuo olla aitokin viesti. Kaikenlaista viestiä kun tulee myös sähköpostilla, ja onhan noita joskus vastaavia kuullut ihan luonnossakin.

        Joka tapauksessa tuo "vapaa-ajattelijat keräävät listaa" -väite on syytä kumota ainakin toisinaan.


      • uneksija
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Mahdollista kyllä, että kyse on pelkästä trollista. Kun täällä on helppo laittaa mikä nimimerkki vain eikä IP-osoite tule näkyviin, niin ei tiedä onko Jokunen kirjoittanut vastaavallla tavalla ihan päinvastaista juttua esim. kristinuskopalstalla.

        Toisaalta voihan tuo olla aitokin viesti. Kaikenlaista viestiä kun tulee myös sähköpostilla, ja onhan noita joskus vastaavia kuullut ihan luonnossakin.

        Joka tapauksessa tuo "vapaa-ajattelijat keräävät listaa" -väite on syytä kumota ainakin toisinaan.

        Toki voi myös olla, että heppu on tosissaan, kyllähän tuollaisia hölmöjä valitettavasti riittää. Tuli vain mieleen luettuani hänen vastauksensa yllä olevaan rikos- viestiin että tyyppi joko pilailee tai on TODELLA tyhmä.


      • Welhokas
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Et edelleenkään kertonut tilaston lähdettä.

        Mitä ihmettä tarkoitat tuolla "niitä samoja" -ateisteilla? Ainakin minä olen mielestäni sangen selkeä ateisti, vaikken kannatakaan kommunismia. Ja kommunisteja taas ylipäänsä on suomalaisista jotain yhden-kahden prosentin verran, joten siihen tuo 3% menee yläkanttiin.

        Ja koskapa jatkuvasti kerrot meidän ateistien olevan Stalinin kannattajia, niin ehkä sitten minä saan kysyä jotain: tiedätkö mitä luki SS-miesten vyön soljessa?

        laiska tahtoo tietää kun ei jaksa etsiä


      • Jori Mäntysalo
        Welhokas kirjoitti:

        laiska tahtoo tietää kun ei jaksa etsiä

        Soljessa luki "Gott Mit Uns".


      • Welhokas
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Soljessa luki "Gott Mit Uns".

        ..;)


    • Egpuu

      jopa lisääntyvätkin 10 päisine perheineen jatkuvasti ateistiperheiden muutamaan nähden, silti ateisteja on ajan mittaan tullut aina vain lisää ja lisää. Tämä kertoo siis siitä, että yhä enemmän uskovaisia tiputtaa kaapunsa ja katsoo maailmaa paljain silmin.

    • Patu33

      Ei se tarkoita että olisi atesti jos eroaa kirkosta.

    • Sen jälkeen, kun kirkosta eroaminen tuli helpommaksi, yksistään eroakirkosta.fi.n kautta on eronnut yli 5000 ihmistä. Ateismi ei tod. ole katoava suuntaus.

      Mielenkiintoista, että yhdistelit ateismin kommunismiin. Eipä kristinuskokaan mielestäni mikään markkinatalouden puolesta puhuja ole.

      • Aarre Solutammi

        Kristinusko on selvästi (Ja Paska Lakunen edustaa selvästi tätä suuntausta) yhteydessä ei kapitalismiin, vaan toiseen "ristin-uskoon" eli natsismiin.
        Onhan JJ vannoutunut synagooganpolttaja.Kansakoulunopettaja-ainesta!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe