Kyssäri kesävieraista

- Millainen asenne sinulla on kesävieraisiin, oletko vieraanvarainen?

- Ketkä ovat mieluisia/epämieluisia vieraita?

- Onko joku vieras aikonut jäädä nurkkiin mätänemään, jonka olet puoliväkisin joutunut heittämään pellolle?

- Entäpä millainen vierailija olet itse?

14

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin?

Häivy dazu.

• Juu kesävieraat ovat ihan kiva juttu.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi joillain ihmisllä on tapana mennä kyläpaikkaansa kestittäväksi syömään isännän/emännä eväitä.

Meillä on sukulaisten keskenkin ollut tapana, että kylään mennessä ostetaan omat eväät ja syödään niitä, näin ihan sisarustenkin kesken.

• aika jännä tapa, meillä taas syödään sukulaisten kesken joskus viedään tuliaiseksi kahvipaketti, kukkia tai keksiä.
        itse kyllä toivon kun menen kylään lasten kanssa, niin edes lapsille tarjottaisiin, itsehän pärjään ja en kyllä suunnittele lasten kanssa kaupasta käymistä pikaisesti(ei ole niin mukavaa aina ja ei pikaista). joskus on vaan tilanteita että päädytään kylään, niin kerkeää lapsillekin nälkä tulemaan leikkiessä.

itse toivon että kahvia tarjottaisiin edes.

itse tarjoan kahveja ja ruokaa( jos on sillä hetkellä teen tai tiedän ettei edes ole kerennyt syömään, edes leipää)

KYLLÄHÄN ON VIERAANVARAISUUS HYVÄ ASIA ja toisen huomioon ottaminen hyvä asia. jos pohjoisista tulee kylään, kyllähän sänkypaikkakin löytyy tarvittaessa 8)

• Musti--

Ellu on laittanut minut porttivahdixi puraisemaan tunkeilijoita
      RÄYH RÄYH GRRRRRRRRR

palkkana saan ketulta nuuhkia hännän alustaa

*häntä heiluu*

• kiltti nainen

Eli haluat haistella dazun persettä :)

• ainutta epämieluista on ollut hajuhaitat mutta isäni on pienestä pitäen opettanut pitämään suun supussa.
      ihminen on aina tärkeämpi

• ja toivotaan ettei niitä puoliväkinäisiä vieraita näe tai tapaa.

• määmy

- Millainen asenne sinulla on kesävieraisiin, oletko vieraanvarainen?
      - meil lappaa jengii vähävälii vaik heil iskee muksuvahtijenga, et mä pääsen simmaa.
      Sukulaiset osallistuu kodinhoitoon ja maksavat osan safkast

- meil e käy ikävii vierait ja ku käy, tunusteta ei. Venatuimmat o ulkomailt tulevat, ku näkee harvoin.

- Onko joku vieras aikonut jäädä nurkkiin mätänemään, jonka olet puoliväkisin joutunut heittämään pellolle?
      - kummanki isovanhemmat kevääl, mieles pien ristiriitaa sanooko "Oisko aika teiän lähtee" vai e ja kuiteski kiva ku olivat. Lähtivät just enne futikse MM-kisoi, asuvat ny isoveljen talos ny ku isoveli käly muksunsa asuvat kesämökissään.

Nii joo, tuo puolisoni aikanaa jäi iha huomaamati mätänee nurkkiin, kunnes tajus kosii :) toiseksee, mä siihe aikaa lähin aamu puol neljält duunii, sielt skolee, sielt duunii, sielt teatteriharkkoihi tai muihi harkkoihi. Ku tuli himaan, ol iltapala pöydäs ja sit nukkuu hamppipyykin kaut ja sama ruljanssi alko aamul. Ois ollu hölmöö häätää pois järkevää kokkii.

- infotaan enne kylää menoo, otetaa käytännön tuliaisii, otetaa omat lakanat (paitti ulkomail ku männää). Osallistun himahommiin.

• - Millainen asenne sinulla on kesävieraisiin, oletko vieraanvarainen?
      -Pysyisivät vain poissa ja antaisivat minun olla rauhassa

- Rahaa tuovat ovat mieluisia ja ne rahatkin voi lähettää pankin kautta.

- Ei onneksi, ovat alta puolen tunnin ymmärtäneet poistua

- Erittäin mielelläni pysyttelen poissa toisten nurkista. Muuten olen odotettu vieras tuon talkkarihomman ansiosta, eli jos on jokin työkeikka, viihdyn mainiosti, muuten turhaudun alta puolen tunnin.

• vastailija

Olen huono vieras: laiska, itsekeskeinen ja kännissä arvaamaton

Itsellä huono asenne kaikkiin vieraisiin, vain rakkaat, erittäin hyvät tutut ja ystävät ovat tervetulleita luokseni

• - Millainen asenne sinulla on kesävieraisiin, oletko vieraanvarainen?
      Olen vieraanvarainen, laitan mielelläni ruokaa vieraille, tarjoan yösijan jne. Rajansa toki kaikella, en kestäisi jatkuvaa vierasrallia, mutta toistaiseksi vieraita on ollut sopivasti.

Kaikki luonani kyläilevät ovat mieluisia. Erityisen mieluisia lähisukulaiset.

En ole koskaan joutunut heittämään pellolle ketään. Kaikki vieraat ovat tulleet ja lähteneet sovitusti.

Riippuu hiukan siitä, kenen luona kyläilen, mutta pyrin joka paikassa olemaan mahdollisimman rasittamaton vieras, osallistun kotitöihin, pidän huolta että muksu noudattaa talon sääntöjä jne. Sisarusteni luona olen oma-aloitteisempi, olemme toistemme kodeissa kuin omissamme, muiden luona olen tarkempi jälkieni siivoamisessa jne. Vien yleensä aina jotain tuliaisiksi.

• Eipä meille tule kutsumatta vieraita sen enempää kotiin kuin mökillekään. Eli ei ole kuin mieluisia vieraita enkä muista kenenkään koskaan jääneen nurkkiin pyörimään.

Minusta tämä lomaviikko kuvastaa hyvin vierailutapojani. Yhden yön olin sisareni ruuissa mökillä. Ne lähtivät menemään, niin nautittiin sitten yksi ilta virvokkeita serkkujen kanssa. Kolmas yö oltiin yhdellä kaverillani. Yhdessä illassa ehtii hyvin vaihtamaan kuulumiset. Sovin aina vierailut etukäteen, vien aina virvokkeet mukanani enkä odota gourmeeta pöytään. Oma makuupussikin on, etten tee turhaa pyykkiä.

• - Millainen asenne sinulla on kesävieraisiin, oletko vieraanvarainen? Tykkään kesävieraista. On mukavaa saada kesällä vieraita, niin voi viettää aikaa, pelailla, jutella ja ehkä kahvitellakin ulkona pihalla tai ympäristössä . Yövieraat meillä ovat tällä hetkellä enimmäkseen lasten kavereita. Miehen kaverit kun menevät mökille porukalla ja omia kavereita näen enempi kaupungilla tai meillä päiväseltään. Monilla kun on lapsia,niin yökyläilyssäkin saattaa olla kommervenkkinsä. Pidän siitä, että juuri meille tulee vieraita, että voin esim. itse tehdä tarjottavat. Näin voin itsekin syödä levollisin mielin, kun on noita rajoitteita (keliakia).

- Ketkä ovat mieluisia/epämieluisia vieraita? Mieluisia ovat olleet tänä kesänä erityisesti vauva- ja taaperoperhe-vieraat, mutta kyllähän muutkin mukavia ovat. Epämieluisia ei tule mieleen, paitsi joskus harmittaa yllätyskyläily, kun olisi halunnut tarjota jotain järkevää ja siivota edes päällisin puolin esim.muksujen huoneet. Lisäksi tietysti yllätyskyläilun aikaan on juuri meneillään matonpesu, viinimarjamehun pullotus tms.

- Onko joku vieras aikonut jäädä nurkkiin mätänemään, jonka olet puoliväkisin joutunut heittämään pellolle? Joskus, kun ei ollut mökkiä, miehen kaverit viihtyivät yökyläilyn jälkeen vielä seuraavana päivänä turhan pitkään omasta mielestäni, kun joskus olis jo kaivannut päästä tekemään rauhassa omia juttuja tai perheen kesken mennä jonnekin tms. Mutta enpä tuota koskaan ilmaissut herroille, joten oma syy..

- Entäpä millainen vierailija olet itse? Nykyään tulee harvoin yökyläiltyä. Silloin kuitenkin otan omat lakanat ja pyyhkeet ym mukaan ja pyrin auttamaan ja osallistumaan huushollauksessa. Normi päiväkyläilyssä vien jotain pientä kukkaa tms. ja lapsille jotain myös. Pyrin tulkitsemaan elekielestä,milloin olis sopiva aika lähteä. Kun kyläperheen lapset väsyy tms.

• Olen alkanut tämän kesän aikana alkanut miettimään, pitäisikö raapustaa joku ohjevihko vieraille, miten talossa eletään. Toisaalta kysehän on vain asenteesta, miten vieraita informoidaan miten hommat hoituu ilman että kenenkään tarvitsee kirskutella hampaitaan. Mutta näin loppukesää kohden alan olla kohtalaisen kypsä ja sosiaalirajoitteisuus alkaa nostella päätään. Tällä hetkellä en kaipaa sen paremmin vieraita kuin halua itsekään mennä yhtään minnekään.

Meillon vieraita pitkin vuotta ja kesällä enempi: kun toiset lähtee ovat toiset jo tulossa. Siksi puhun usein yhteisöstä, koska suurin osa vieraista on sukua, läheisiä, ystäviä, aina jonkun lapsia jne. Minusta on ihan jeeshomma periaatteessa: kaikki ovat tervetulleita ja aina on jotenkin mahduttu jossain olemaan, useampaa perhettä myöten. Asustaessamme toisella paikkakunnalla, pyrimme taas minimoimaan vierailuja ja halutessamme olla täysin rauhassa menemme korpeen.

Vieraisilla ollessa sekä kestittäessä omia on minusta ihan käypä sääntö, että sapuskat ym hommataan ja kulut hoidetaan yhdessä ja taloustyötkin tehdään yhdessä. Tärkeänä pidän myös sitä, että jokainen vanhempi hoitaa oman jälkikasvunsa ja ohjaa käyttäytymään vieraisilla ollessaan, eikä jätä tätä esim isäntäväelle. Ja jos etukäteen on sovittu vieraiden oloaika - esim pari yötä - niin se ei ala virumaan useammaksi päiväksi tai viikoksi. Näinkin on käynyt ja siinä sitä sitten on jo alettu puolesta pakkaamaan tavaroita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4666
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      194
      2545
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1667
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1575
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1299
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      22
      1255
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1217
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      134
      1025
    9. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      952
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      924
    Aihe