Selvittäkää eristeet!!

nagh

Eristekäsitteet pitäisi selvittää itselleen perinpohjaisesti ennenkuin lähtee ostamaan matkailuautoa ympärivuotiseen käyttöön! Myyjillä on aina oma lehmä ojassa näissä asioissa. Mieleeni jäi tapaus Kehä 3:lla eräässä -piip- myyvässä liikkeessä, oli toissavuotinen pakkastalvi ja asiakas tuli valittamaan -piip- heikohkoista eristeistä johon myyjä totesi että: OLETKO PALELTUNUT AUTOOSI? Asiakas vastasi :EN MUTTA TÄMÄ KOKO TALVEN KESTÄNYT NUHA RUPEE HILJALLEEN VITUTTAAN! Keskustelusta kävi ilmi että auto oli erittäin vetoinen ja seinät kylmät. Eristys oli sitä heikompaa laatua. OLI MYYTY KOLMEN VUODENAJAN AUTO YMPÄRIVUOTISEEN KÄYTTÖÖN! Siis olkaa tarkkana kun puhutaan eristeistä ja lämpöarvoista, vaatikaa myyjältä nähtäväksi lämpölaskelmat jos olette ostamassa as.autoa tai vaunua YMPÄRIVUOTISEEN käyttöön!

2

444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Columbo

Arvoisa (El-)nagh.
      Kerropa mitä mitä tekisit jos saisit eteesi sellaisen lämpölaskelman. Mitä suureita siinä esitetään? Mitkä ovat ns. neljän vuodenajan auton arvot? Pitää siis osata myös tulkita mittaustulokset.
      En missään nimessä epäile ettetkö sinä osaisi niitä tulkita. Pyydän siis sinua valaisemaan tarkemmin asiaa muillekin, koska esitätä vaadittavaksi sitä lämpölaskelmaa.

• nagh

Haluaisin tietää paljonko tehdas on mitannut kylmälaboratoriossaan lämmitystehon tarpeeksi per. aste-ero ja mitä se kertoo eristeen K-arvoksi seinissä, katossa ja lattiassa. K-arvosta nähdään onko kaikissa samaa eristettä sillä jostain kummasta syystä niin ei aina ole. Niinkuin rokkipatu tuossa alempana kirjoittaa niin mielestäni tuo 50w on se maximi, sen yli menevää en itse ottaisi. Nyt tarkoitan yleisintä(?) as.autokokoa eli 6m. Se on kova vaatimus eristykselle mutta kysymyshän on neljän vuodenajan autosta? Siis 2000w pitäisi riittää vähintään tuohon 40 asteen lämpötilaeron pitämiseen. Lämpenemisen nopeudelle en antaisi niin paljoa painoarvoa, se taas riippuu paljolti muista tekijöistä, putkistojen vedoista, ilmankierrosta yms. Tärkein on tuo mahdollisimman suuren lämpötilaeron pitäminen mahdollisimman pienellä lämmitysteholla. Olen itse ollut mittaamassa 6m as.autoa joka pystyi pitämään -30c asteen pakkasella 20c sisälämpöä 1300w lämmitysteholla eli aste-eroa huimat 50c ! Siitä voi jokainen laskea mitä tarvittiin yhden asteen lämpötilaeron saavuttamiseksi! Tämän parempaa arvoa ei ole tullut vastaan eikä tietooni, uskokoon ken tahtoo. Se oli uretaanieristeinen ns. ylemmän keskiluokan uusi as.auto jota omistaja oli parannellut mm. lattiasta. Ikkunoissa oli osassa lämpölevyt ja kattoluukku peitetty(lasia), ilmanvaihtoon ei oltu koskettu. Merkkiä en kerro ettei menisi mainostukseksi. Siis mielestäni neljän vuodenajan auton arvo on tuo 50w, siihen vetäisin rajan. Jokainen auton/vaunun ostaja päättää itse mikä se hyvän talviauton/vaunun raja on, tuo on minun. Kyllä jokaisella autotehtaalla pitäisi olla esittää kylmälaboratoriotestin tuloksia. Cabbyn ja Kaben vaunuista olen nämä nähnyt. Olen kuullut että esim. Knausilla ja Dethleffssillä testitulokset on mutta en ole niitä nähnyt. Tietääkö joku mitä niissä seisoo? Mielenkiintoista olisi myös nähdä samat mittaustulokset Carthagolta joka mainostaa eristettään parhaaksi, ainakaan sen RTM-massan K-arvoa ei löydy mistään. Onko jollain tietoa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4592
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3403
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      41
      1438
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1353
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1206
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      998
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen