Kysymys VL:lle

Juuli

Hei kaikki VL:t. Ovatko muut kristityt (siis ei VL:t) uskovia teidän mielestänne? Joskus olen kuullut, etteivät VL:t pidä uskovaisina muita kristittyjä, ja siksi kysyn. Itse vaan en ymmärrä, kun omasta mielestäni uskovaisia ovat kaikki kristityt, jotka siis uskovat Jeesukseen, riippumatta siitä onko VL, luterilainen (vaikka käsittääkseni VL:t kuuluvat evlut-seurakuntaan), ortodoksi vai katolinen. Mitäs mieltä asiasta? Asiallista keskustelua kaivataan! Siunausta kaikille!

64

2971

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl.kaveri

jotka ovat samankaltaisessa lapsen uskossa kuin mekin ollaan, ovat uskovaisia.
      Siis emme pidä muun kalatisia uskoja pelastavina, mutta voit pelastua vaikka et olisi vl, jos uskosi on samankaltainen kuin meillä, eli samankaltainen kuin lapsilla.

Mutta miksi uskovainen ei liittyisi meihin, sillä sanottu on, että uskovaiset ovat yhtäkeskenänsä? Johaneksen toinen kirje jae 19, siellä sanotaan, että jos joku on yhtä kanssamme, meissä hän pysyisi.

• A. Acimlainen

Mitä tarkoitat sillä että vanhoilliselstadiolainen usko on lapsenkaltainen? Tai lapsenkaltaisempi kuin esim. ortodoksien usko?

• ...

"Bingo!
        Kirjoittanut: Bingottaja 14.10.2004 klo 11.04

"Luulen että tämä lapsenkaltainen usko -temppu tulee johtajilta jotka täten helposti estävät itsenäisen ajattelun. Jos kritiikkiä tulee "pomoja" kohtaan tai itsenäistä ajattelua esiintyy niin ei kun lapsenkaltaisuusnuijalla päähän vaan. Porukka hiljenee, koska pelkää joutuvansa helvettiin."

Lapsenkaltainen usko - mitä se oikein on? Se on juuri sitä, mitä yllä sanot. Se on pelkkää vl-liturgiaa ja haihattelua. Tälläkin palstalla jotkut veeällät pystyvät vain papukaijan tavoin toistamaan toistamasta päästyään: "Pitää olla lapsenkaltainen usko, pitää olla lapsenkaltainen usko,..." kertomatta lainkaan, mitä tuo termi tarkoittaa.

Vl-saarnaajien oppi lapsenkaltaisesta uskosta:

Et kritisoi mitään vaan uskot sokeasti kaiken, mitä minä sinulle opetan ja sanon."

• vaks

Rakas parannus ettei tartte kaikesta kysellä, etkä näy ymmärtävän vaikka vastaakin.

• vaks
        vaks kirjoitti:

Rakas parannus ettei tartte kaikesta kysellä, etkä näy ymmärtävän vaikka vastaakin.

Tulla Acimlaiselle.

• vl.kaveri
        A. Acimlainen kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä että vanhoilliselstadiolainen usko on lapsenkaltainen? Tai lapsenkaltaisempi kuin esim. ortodoksien usko?

Pyhä henki minulle kirkastaa. Täsmällistä vastausta en voi antaa, sillä minulle ei ole kirkastettu sitä niin hyvin.
        vanoihllislestadiolaisessa uskossa uskotaan Jumalan sana sellaisenaan, eikä tuoda omia järjen keksintöjä esille. Ortodoksisessa tai vaikka lutherilaisuudessa ei ole näin.

Otettakoon esimerkiksi vaikka naispappeus ja homot. Kun maailma muuttui suvaitsevaiseksi, niin "viisaat" papit ajattelivat järjellänsä, että miksei naiset voisi saarnata, sillä ihmisten silmissähän tämä tuntuu järkevältä ja loogiselta ja älyttömältä tuntuu taas se, että naiset eivät saisi saarnata. Toiseksi homot sallittiin tasa-arvon nimissä, vaikka raamatussa on suoraan sanottu, että homous on saastaista ja epäsuorasti monesti viitattu sitä synniksi.

Tämä oli vain opillista asiaa ja tiedämme, että oppi ei pelasta, mutta nämä opit paljastavat mielestäni hyvin tämän nyky-asenteen Jumalan sanaan - ei hyljätä kaikkea. Kuinka siis taidetaan uskovaiseksi tullla?

Sitä paitsi teillä ei ole halua liityä uskovaisiin. Uskovaisilla on keskenäinen rakkaus ja haluavat pysyä yhdessä puhtaassa totuudessa, eikä halua perustaa kukin omia seurakuntia omille järjen tuotteilleen. Vaan jos joku uskovaisista erehtyy ajattelemaan järjelllä, niin hän yrittää rakkaudella saada vastauksen omaan järkeilyynsä ja tehdä siitä parannnusta, kun huomaa erehtyneensä, eikä erota ensimmäiseksi uskovaisten yhteydestä ja perusta oman järjen mukaista seurakuntaa.

• Vastasit hyvin, kiitos
        vl.kaveri kirjoitti:

Pyhä henki minulle kirkastaa. Täsmällistä vastausta en voi antaa, sillä minulle ei ole kirkastettu sitä niin hyvin.
        vanoihllislestadiolaisessa uskossa uskotaan Jumalan sana sellaisenaan, eikä tuoda omia järjen keksintöjä esille. Ortodoksisessa tai vaikka lutherilaisuudessa ei ole näin.

Otettakoon esimerkiksi vaikka naispappeus ja homot. Kun maailma muuttui suvaitsevaiseksi, niin "viisaat" papit ajattelivat järjellänsä, että miksei naiset voisi saarnata, sillä ihmisten silmissähän tämä tuntuu järkevältä ja loogiselta ja älyttömältä tuntuu taas se, että naiset eivät saisi saarnata. Toiseksi homot sallittiin tasa-arvon nimissä, vaikka raamatussa on suoraan sanottu, että homous on saastaista ja epäsuorasti monesti viitattu sitä synniksi.

Tämä oli vain opillista asiaa ja tiedämme, että oppi ei pelasta, mutta nämä opit paljastavat mielestäni hyvin tämän nyky-asenteen Jumalan sanaan - ei hyljätä kaikkea. Kuinka siis taidetaan uskovaiseksi tullla?

Sitä paitsi teillä ei ole halua liityä uskovaisiin. Uskovaisilla on keskenäinen rakkaus ja haluavat pysyä yhdessä puhtaassa totuudessa, eikä halua perustaa kukin omia seurakuntia omille järjen tuotteilleen. Vaan jos joku uskovaisista erehtyy ajattelemaan järjelllä, niin hän yrittää rakkaudella saada vastauksen omaan järkeilyynsä ja tehdä siitä parannnusta, kun huomaa erehtyneensä, eikä erota ensimmäiseksi uskovaisten yhteydestä ja perusta oman järjen mukaista seurakuntaa.

Nuo jutut jotka otit esille: homous ja naispappeus on pakotettu kirkkoon ulkoapäin, maallisesta yhteiskunnasta.

Luterilainen kirkko on "naimisissa" maallisen yhteiskunnan kanssa. Nämä kaksi tarvitsevat toisiaan. Ev lut kirkko on nykyään niin suuri firma että paljon maksavia jäseniä tarvitaan jotta homma pyörisi. On suuret komeat kirkot jotka täytyy pitää kunnossa ja kovapalkkaiset papit.
        Maallinen yhteiskunta tarvitsee kirkkoa hoitamaan esim. "output"-hommia. Mikä muu instanssi kuin kirkko hoitaisi yhtä tyylikkäästi ja arvokkaasti kuolleet pois maanpäältä haisemasta?(Anteeksi jos kielenkäyttöni on tässä vähän karskia.) Kuolemantapauksen sattuessa ihmiset tuntevat tarvetta olla vähän uskonnollisiakin joten kirkko sopii kaveriksi näissä merkeissä. Samoin tarjoavat kauniit kirkot ihanat kulissit vihkitoimitukselle. Toisaalta kirkko ei puutu yksilöiden elämään muuten.

Mutta jos kirkko rupeaisi Raamattuun vedoten yleistä mielipidettä vastustamaan niin se saattaisi menettää paljon maksavia jäseniä.

Noille kahdelle esille ottamallesi asialle joista Raamattu sanoo niinkuin sanoo on vähän vaikea tehdä mitään. Ne seisovat siellä joten minkäs teet.

• Minä
        A. Acimlainen kirjoitti:

No sitä se varmaan tarkottaa, kun puhujakin on sanonut että saman kaltainen usko kun lapsella kun hän uskoo ja turvautuu äitiin ja isään niin että se on kuin ainoa turva. Mehän voimme samalla tavalla turvautua Jumalaan :) Eli tarkoititko Vl-kaveri tätä? Minä oon niin ainakin ymmärtänyt seurapuheista. :)

• Minä
        ... kirjoitti:

"Bingo!
        Kirjoittanut: Bingottaja 14.10.2004 klo 11.04

"Luulen että tämä lapsenkaltainen usko -temppu tulee johtajilta jotka täten helposti estävät itsenäisen ajattelun. Jos kritiikkiä tulee "pomoja" kohtaan tai itsenäistä ajattelua esiintyy niin ei kun lapsenkaltaisuusnuijalla päähän vaan. Porukka hiljenee, koska pelkää joutuvansa helvettiin."

Lapsenkaltainen usko - mitä se oikein on? Se on juuri sitä, mitä yllä sanot. Se on pelkkää vl-liturgiaa ja haihattelua. Tälläkin palstalla jotkut veeällät pystyvät vain papukaijan tavoin toistamaan toistamasta päästyään: "Pitää olla lapsenkaltainen usko, pitää olla lapsenkaltainen usko,..." kertomatta lainkaan, mitä tuo termi tarkoittaa.

Vl-saarnaajien oppi lapsenkaltaisesta uskosta:

Et kritisoi mitään vaan uskot sokeasti kaiken, mitä minä sinulle opetan ja sanon."

No Mehän emme voi kun uskoa, koska ihmisen pienen pieni järki ei voi uskon yksityiskohtia rueta viisailemaan... Ja sehän nyt on varmaan kaikille selvä! Meidän vain pitää uskoa. Jos me rupeamme viisasteleen näitä asioita niin se ihmisen heikko usko sillon aika helposti menee... Ja järkikin menee tähän asiaan. Että Uskomalla ihminen pelastuu.

• Juuli
        Minä kirjoitti:

No Mehän emme voi kun uskoa, koska ihmisen pienen pieni järki ei voi uskon yksityiskohtia rueta viisailemaan... Ja sehän nyt on varmaan kaikille selvä! Meidän vain pitää uskoa. Jos me rupeamme viisasteleen näitä asioita niin se ihmisen heikko usko sillon aika helposti menee... Ja järkikin menee tähän asiaan. Että Uskomalla ihminen pelastuu.

Olipas aika hyvin sanottu...että ei niitä uskon asioita kannata tieteellisesti ruveta yrittää todistelemaan, muutenhan se ei olisi uskoa. Joo, kyllä tämän mielipiteen kanssas jaan! :-) Uskomalla pelastuu!

• A. Acimlainen
        vaks kirjoitti:

Tulla Acimlaiselle.

Sanot minulle että minun pitäisi tehdä parannus eli että Kiitos samoin!

• vl.kaveri
        Vastasit hyvin, kiitos kirjoitti:

Nuo jutut jotka otit esille: homous ja naispappeus on pakotettu kirkkoon ulkoapäin, maallisesta yhteiskunnasta.

Luterilainen kirkko on "naimisissa" maallisen yhteiskunnan kanssa. Nämä kaksi tarvitsevat toisiaan. Ev lut kirkko on nykyään niin suuri firma että paljon maksavia jäseniä tarvitaan jotta homma pyörisi. On suuret komeat kirkot jotka täytyy pitää kunnossa ja kovapalkkaiset papit.
        Maallinen yhteiskunta tarvitsee kirkkoa hoitamaan esim. "output"-hommia. Mikä muu instanssi kuin kirkko hoitaisi yhtä tyylikkäästi ja arvokkaasti kuolleet pois maanpäältä haisemasta?(Anteeksi jos kielenkäyttöni on tässä vähän karskia.) Kuolemantapauksen sattuessa ihmiset tuntevat tarvetta olla vähän uskonnollisiakin joten kirkko sopii kaveriksi näissä merkeissä. Samoin tarjoavat kauniit kirkot ihanat kulissit vihkitoimitukselle. Toisaalta kirkko ei puutu yksilöiden elämään muuten.

Mutta jos kirkko rupeaisi Raamattuun vedoten yleistä mielipidettä vastustamaan niin se saattaisi menettää paljon maksavia jäseniä.

Noille kahdelle esille ottamallesi asialle joista Raamattu sanoo niinkuin sanoo on vähän vaikea tehdä mitään. Ne seisovat siellä joten minkäs teet.

varmaan se jäsen määrä on se oleellinen asia, ken tietää?
        Lisäksi ainankin naispeppien pitää saarnaamaan päästäkseen keksiä teko syys niille raamatun lauseille, jotka ovat heitä vastaan, sillä eihän he muuten pääse saarnaamaan. Tässäkin yksi mahdollinen syy.

Siinä itse näet millalain nyky kirkko toimii. Jos puolet kirkon johtajista haluu olla naimisissa maallisen yhteiskunnan kanssa, niin olkoot.

Mutta uskovaiset eivät tähtää tähän, vaan heidän ensisijainen tarkoituksensa on pysyä uskomassa ja totuudessa. He koittavat olla erossa eriseuralaisten puheista, jotta he eivät johtaisi harhaan itseään ja toisia uskovaisia.

Siksi me vl:ät olemme eristäytyneet omaksi yhteisöksi. Siis me uskovaiset haluamme pysyä totuudessa ja jos meillä joka toinen saarnaisi järjen oppia, niin eime varmaan Jumalan sanassa kovin kauaa pysyittäisi, moni meistä eksyisi, kun erehtyisi seuraamaan lihan puhetta.
        nämä väärät profeetat pahentasivat silloin monta näistä Jeesuksen piennimmistä. Eikä Jumala halua, että hänen lapsiaa eksytetään, jotenka hän on ohjannut uskovaiset yhteen ja kirkastaa puhujien kautta sanaansa seurakunnalle.

Kuinka jaksaisit pysyä uskomassa, niiden väärien profeetojen saattelemana. Eikö sinun kannattaisi liittyä Jumalan lasten yhteyteen?

• vl.kaveri
        Minä kirjoitti:

No sitä se varmaan tarkottaa, kun puhujakin on sanonut että saman kaltainen usko kun lapsella kun hän uskoo ja turvautuu äitiin ja isään niin että se on kuin ainoa turva. Mehän voimme samalla tavalla turvautua Jumalaan :) Eli tarkoititko Vl-kaveri tätä? Minä oon niin ainakin ymmärtänyt seurapuheista. :)

Tätä juuri tarkoitan.

Mutta oletin, että acimlainen haluaa käytännön läheisempää vastausta, niin yritin joillain tavalla sitä käytännössä kuvaamaan.

• Napo

Itse en ole vl, mutta vastaan tätä palstaa seuranneena. Selaile näitä sivustoja, niin huomaat, ettei muusta juuri puhutakaan kuin kyseisestä asiasta. Tiivistetysti sanoen suuri osa vanhoillislestadiolaisista pitää itseään ainoina oikeina kristittyinä, jolloin muut itseään kristityiksikin kutsuvat ovat vain viekkaita susia lampaiden vaatteissa. Ilokseni olen huomannut, että liikkeeseen kuuluu myös toisia kristittyjä arvostavia raikkaita uskovia. Tutustu esimerkiksi nimimerkki "Erehtyneen" aloittamaan ketjuun tuossa vähän alempana.

• mar--ge

"Vain me -oppi" tarkoittaa sitä, että pelastua voivat vain ne, jotka uskovat samalla tavalla kuin vanhoillislestadiolaiset.

Ketkä sitten uskovat samalla tavalla kuin vanhoillislestadiolaiset? Keitä nämä "me" ovat? Vastaus:

- kaikki maailman lapset
      - kaikki maailman kehitysvammaiset
      - vanhoillislestadiolaiset (yllätys, yllätys!)
      - henkilöt, jotka kuuluvat sellaisiin uskonyhteisöihin, joissa opetetaan samalla tavalla kuin vanhoillislestadiolaisuudessa

(Kopioin tuon tekstin viimeisimmästä avauksestani. Ainakin silloin tämä muotoilemani "vain me -opin" määritelmä tuntui kelpaavan (pienin varauksin) myös veeällille itselleen.)

• hande

vaikka minulla olisi kaikki tieto ja kaikki voima ja kaikki usko, mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin kuin helisevä vaski ja kilisevä kulkunen.

mitä tämä tarkoittaa?

sitä että vaikka uskoisit samalla tavalla kuin vl:t, ja sinulta puuttuu rakkaus, et pääse taivaaseen.

Rakkaus tulee parannuksen hedelmänä, kuten voimme Raamatusta todeta.

mitä rakkaudesta opetetaan?
        veljellinen ja yhteinen rakkaus, en muista Raamatun kohtaa.

Pitäkää rakkaus keskenänne! Jeesuksen kehotus.

• vl.kaveri

että en muuten enää kaytä nimitystä "vain me" oppi kun puhun sen puolesta, sillä se on negatiivinen ja harhaan johtava tietämättömille. Vaikka olet määritellyt tämän "vain me" opin suunnilleen oikein, niin en silti aio käyttää sitä enää tuolla nimityksellä, sillä satunnaiset käviävät tekevät heti ensi päätelmän, että "vain me" tarkoitaa vain vanhoillislestadiolaiset. Ainon siis käyttää tästä lähtien tästä nimitystä "vain lapsenmieliset" tai "vain saman kaltaisessa uskossa olevat" .

Epäuskovaiset voivat käyttää tätä nimitystä "vain me" oppi, jos he ovat ymmärtäneet opin erilailla, mutta ne jotka ymmärtävät opin tarkoittavan vain lapsenuskoisia, niin suosittelen heidän käyttävän siihen viittaava nimitystä, sillä sana "me" ymmärretään helpointen tarkoittavan vain vanhoillislestadiolaisia.

• Handelle kysymys
        hande kirjoitti:

vaikka minulla olisi kaikki tieto ja kaikki voima ja kaikki usko, mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin kuin helisevä vaski ja kilisevä kulkunen.

mitä tämä tarkoittaa?

sitä että vaikka uskoisit samalla tavalla kuin vl:t, ja sinulta puuttuu rakkaus, et pääse taivaaseen.

Tarkoittaa siis mitä? Eli jos rakastan Jeesusta ja lähimmäisiäni niin pääsen taivaaseen vaikka en ole VL? Onko näin?

• Napo
        hande kirjoitti:

mitä tämä tarkoittaa?

Miten vl:n rakkaus näkyy käytännössä?

• lisää tästä rakkaudesta
        hande kirjoitti:

mitä tämä tarkoittaa?

Miten tämä rakkaus näkyy? Niin paljon kuulee juoruja toisista ihmisistä, jopa ihan perättömiä juttuja. On kateutta ja kyräilyä. Ja tämä kaikki ihan vl:ien keskuudessa. Uhkaillaan hoitokokouksilla jos ei joku toimi tismalleen sillä tavalla kun itse toimii ja elää. Minun mielestäni se on kaikkea muuta kuin rakkautta.

• Napo
        vl.kaveri kirjoitti:

että en muuten enää kaytä nimitystä "vain me" oppi kun puhun sen puolesta, sillä se on negatiivinen ja harhaan johtava tietämättömille. Vaikka olet määritellyt tämän "vain me" opin suunnilleen oikein, niin en silti aio käyttää sitä enää tuolla nimityksellä, sillä satunnaiset käviävät tekevät heti ensi päätelmän, että "vain me" tarkoitaa vain vanhoillislestadiolaiset. Ainon siis käyttää tästä lähtien tästä nimitystä "vain lapsenmieliset" tai "vain saman kaltaisessa uskossa olevat" .

Epäuskovaiset voivat käyttää tätä nimitystä "vain me" oppi, jos he ovat ymmärtäneet opin erilailla, mutta ne jotka ymmärtävät opin tarkoittavan vain lapsenuskoisia, niin suosittelen heidän käyttävän siihen viittaava nimitystä, sillä sana "me" ymmärretään helpointen tarkoittavan vain vanhoillislestadiolaisia.

Mielestäni turhaa termeillä kikkailua, kun asia päätyy vl-ajattelun mukaan samaan lopputulokseen.

• hande
        lisää tästä rakkaudesta kirjoitti:

Miten tämä rakkaus näkyy? Niin paljon kuulee juoruja toisista ihmisistä, jopa ihan perättömiä juttuja. On kateutta ja kyräilyä. Ja tämä kaikki ihan vl:ien keskuudessa. Uhkaillaan hoitokokouksilla jos ei joku toimi tismalleen sillä tavalla kun itse toimii ja elää. Minun mielestäni se on kaikkea muuta kuin rakkautta.

rakkaus näkyy ensinnäkin siinä että hyväksytään kanssauskovaiset inhimillisine puutteineen ja annetaan anteeksi. Sitten tämä rakkaus näkyy siinä että me julistamme totuuden epäuskoisille, koska meidän halumme on että kaikki pääsevät taivaaseen. Jos valehtelisimme näissä uskon asioissa, niin johdattaisimme samalla uskottomat kadotukseen. Sekö olisi rakkautta?
        Se joka on paljon saanut anteeksi, se paljon rakastaa. Siis rakkaus saadaan parannuksen hedelmänä, ja ei lähde meistä itsestämme. Siis ei ole oikein että päätän: "Nyt alan rakastamaan Jeesusta ja lähimmäsisiäni."

Sitten tuosta juoruilusta. Se on väärin. Kun me puhumme toisen ihmisen asioista, meidän pitäisi pystyä puhumaan siitä myös asianomaisen kuullen. Itse en kuitenkaan ole kohdannut kyttäämistä. Tai oikeastaan toivon että uskovaiset "kyttäisivät" minua ja puhuttelisivat kun olen menossa väärälle tielle. Kyllä tuo toisten puhuttelu ottaa ulkopuolisissa koville, sanoihan Kainkin:"olenko minä veljeni vartia?"

Ei uhkailla hoitokokouksilla. Hoitokokoukset ovat Kristuksen kirkkolain toteutumista. Tosin näissä käsitellään vaikeita asioita ja on varmasti hoitajillakin ollut parannukseen aihetta. (Kun nyt tuolla toisaalla puhutaan 70-luvun hengestä) Siis on ollut lakihenkisiä hoitajia, ja tämä on myönnetty SRK:n toimestakin)

Eikö rakastava halua toiselle hyvää? Jos joku joutuu syntiin, niin eikö ole hyvä että puhuttelemme ja neuvomme parannukseen, että toinenkin kerran pääsisi voittajan perille?

Mutta ettehän voi tätä käsittää koska ette ole rakkaudessa.

• vl.kaveri
        Napo kirjoitti:

Mielestäni turhaa termeillä kikkailua, kun asia päätyy vl-ajattelun mukaan samaan lopputulokseen.

tulee olla tarkka, eikä sinnepäin. Se on valhetta, että vain vl:ät ovat uskovaisia ja enkä halua saarnanta ihmisille valhetta.

• Vl.kaverille
        vl.kaveri kirjoitti:

tulee olla tarkka, eikä sinnepäin. Se on valhetta, että vain vl:ät ovat uskovaisia ja enkä halua saarnanta ihmisille valhetta.

Eli siis muihin kristillisiin kirkkoihin kuuluvat ovat myös uskovaisia?

• Minä
        lisää tästä rakkaudesta kirjoitti:

Oletko sinä KOSKAAN kuullut sitä ettei kukaan ihminen ole täydellinen? Meillä on se rakaus jota tarvitsee tässä elämässä, vaan vaikka me olemme tietenkin sitä mieltä että vain Vl:t pääsee taivaaseen niin sehän EI tarkoita sitä että me ollaan NIIN täydellisiä olevinaan! eeheei kuule :)

• Minä
        Minä kirjoitti:

Oletko sinä KOSKAAN kuullut sitä ettei kukaan ihminen ole täydellinen? Meillä on se rakaus jota tarvitsee tässä elämässä, vaan vaikka me olemme tietenkin sitä mieltä että vain Vl:t pääsee taivaaseen niin sehän EI tarkoita sitä että me ollaan NIIN täydellisiä olevinaan! eeheei kuule :)

No tään viestin oon sit tarkottanu tolle joka sanoo et uskovaiset juoruilee hirveenä ja on muuta kun rakkautta tässä meijän elämässä...

• Minä myös
        Minä kirjoitti:

"vaikka me olemme tietenkin sitä mieltä että vain Vl:t pääsee taivaaseen"

• Minä
        Minä myös kirjoitti:

"vaikka me olemme tietenkin sitä mieltä että vain Vl:t pääsee taivaaseen"

Ja mitähän tuohon vastaukees sitten vielä kuuluu? Miksi me uskomme jos kerta muutkin pääsevät?

• Minä myös
        Minä kirjoitti:

Ja mitähän tuohon vastaukees sitten vielä kuuluu? Miksi me uskomme jos kerta muutkin pääsevät?

ettei Jumalan ihmiselle lahjoittamaa elävää uskoa, joka perustuu Jeesuksen antaman lähetyskäskyn toteuttamisen tuloksiin ja Pyhän Hengen työhön, voida karsinoida "vanhoillislestadiolaisuus" tai "rauhanyhdistys" - nimiseen karsinaan.

Vai tajuatko mistään mitään?

• vl.kaveri
        Vl.kaverille kirjoitti:

Eli siis muihin kristillisiin kirkkoihin kuuluvat ovat myös uskovaisia?

sanotaanko, että on mahdollista olla uskovainen ja ei vl, mutta käytännössä sitä ei varmaankaan paljoa tapahdu. Eli saattaa olla, että on jokunen uskovainen, joka on samassa hengessä kanssamme ja jostain syystä(?) ei ole liittynyt meihin.

Mutta näin yleisesti ottaen, miksi uskovaiset eivät liityisi meihin? sillä uskovaiset ovat yhtä keskenänsä ja heitä yhdistää lapsenusko ja Pyhä Henki. Miksi joku uskovainen jäisi yksin vaeltamaan pimeään maailmaan? Eikö lammas ole paremmassa turvassa, jos hän on muitten lampaitten keskekellä hyvän paimenen vartioinnin alaisena.

• Minä myös
        vl.kaveri kirjoitti:

sanotaanko, että on mahdollista olla uskovainen ja ei vl, mutta käytännössä sitä ei varmaankaan paljoa tapahdu. Eli saattaa olla, että on jokunen uskovainen, joka on samassa hengessä kanssamme ja jostain syystä(?) ei ole liittynyt meihin.

Mutta näin yleisesti ottaen, miksi uskovaiset eivät liityisi meihin? sillä uskovaiset ovat yhtä keskenänsä ja heitä yhdistää lapsenusko ja Pyhä Henki. Miksi joku uskovainen jäisi yksin vaeltamaan pimeään maailmaan? Eikö lammas ole paremmassa turvassa, jos hän on muitten lampaitten keskekellä hyvän paimenen vartioinnin alaisena.

"sanotaanko, että on mahdollista olla uskovainen ja ei vl, mutta käytännössä sitä ei varmaankaan paljoa tapahdu."

• vl.kaveri
        Minä myös kirjoitti:

"sanotaanko, että on mahdollista olla uskovainen ja ei vl, mutta käytännössä sitä ei varmaankaan paljoa tapahdu."

lause ole mikään järkkymätön totuus, sillä en voi nähdä ihmisten sydämiin. Siksi olen laittanut siihen sanan varmaan.

Sanoin tämän lauseen sen takia, koska jos en olis sanonut, niin voi olla, että monet epäuskovaiset sokaistuvat ja ajattelevat heti, että vihdoinkin noi myönsi, että olen uskovainen(vaikka hän ei siis olisi uskovainen). Halusin siis tällä lauseella pitää teidät etsivällä mielellä.

• Minä myös
        vl.kaveri kirjoitti:

lause ole mikään järkkymätön totuus, sillä en voi nähdä ihmisten sydämiin. Siksi olen laittanut siihen sanan varmaan.

Sanoin tämän lauseen sen takia, koska jos en olis sanonut, niin voi olla, että monet epäuskovaiset sokaistuvat ja ajattelevat heti, että vihdoinkin noi myönsi, että olen uskovainen(vaikka hän ei siis olisi uskovainen). Halusin siis tällä lauseella pitää teidät etsivällä mielellä.

"Halusin siis tällä lauseella pitää teidät etsivällä mielellä."

pidät tämän palstan ihmiset "etsivällä mielellä"?

Tokihan me kaikki tiedämme, että vanhoillislestadiolaisilla on ehdoton päärooli ihmisten uskoontulossa maailmanlaajuisesti asiaa tarkastellen.

Haluaisin kuitenkin kohteliammin tiedustella, onko Jumalalla ja Jeesuksella edes mitään pientä sivuosaa siinä näytelmässä?

• mar--ge
        hande kirjoitti:

mitä tämä tarkoittaa?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000004917769

• Minä
        Minä myös kirjoitti:

ettei Jumalan ihmiselle lahjoittamaa elävää uskoa, joka perustuu Jeesuksen antaman lähetyskäskyn toteuttamisen tuloksiin ja Pyhän Hengen työhön, voida karsinoida "vanhoillislestadiolaisuus" tai "rauhanyhdistys" - nimiseen karsinaan.

Vai tajuatko mistään mitään?

Taidampa tajuta! Mut voitko sää sanoa mulle vastuksen?! Jos sää olisit uskovainen, nii aattelisitko sää että KAIKKI ihmiset maanpäällä pääsee taivaaseen?!?!?!?!? Minäpä en usko! Jumala on luonut ihmisen kuvakseen. Meidän pitää silloin elää Jumalan sanan mukaisesti ja kuunnella raamatun opetuksia siitä mitä jesus on opettanut ja noudattaaraamattua... Eihän me muuten taivaaseen päästä, ja sinne iankaikkisee taivasten valtakuntaan. Vai?

• Minä myös
        Minä kirjoitti:

Taidampa tajuta! Mut voitko sää sanoa mulle vastuksen?! Jos sää olisit uskovainen, nii aattelisitko sää että KAIKKI ihmiset maanpäällä pääsee taivaaseen?!?!?!?!? Minäpä en usko! Jumala on luonut ihmisen kuvakseen. Meidän pitää silloin elää Jumalan sanan mukaisesti ja kuunnella raamatun opetuksia siitä mitä jesus on opettanut ja noudattaaraamattua... Eihän me muuten taivaaseen päästä, ja sinne iankaikkisee taivasten valtakuntaan. Vai?

"Jos sää olisit uskovainen, nii aattelisitko sää että KAIKKI ihmiset maanpäällä pääsee taivaaseen?!?!?!?!? Minäpä en usko!"

ja en aattele, että kaikki ihmiset pääsevät taivaaseen, koska Raamattu ei opeta niin.

Aivan samalla tavalla en aattele, että vain vanhoillislesradiolaiset pääsevät taivaaseen, koska Raamattu ei opeta niin. Tämä "vain me" oppi, jota vanhoillislestadiolaiset opettavat, on rauhanyhdistyksellä saarnattava

HÖPÖ HÖPÖ -oppi.

• Juuli

Elikkäs juu...olen johtopäätökseni tehnyt. VL:t eivät siis usko, että luterilaiset, ortodoksit ja katoliset pääsevät taivaaseen vaikka kuinka uskoisivat. Mitenkäs on kun nämä kolme muuta kristinuskon "haaraa" kuitenkin uskovat päätyvänsä taivaaseen.. taitaa olla eri karsinat kaikille... ken tietää. Itse uskon, että Jumala katsoo sydämeemme ja jokainen, joka ottaa Jeesuksen vastaan, pelastuu.

Ja tällä kertaa koitan laittaa tuon nimimerkin ja otsikon oikein päin. ;-)

• hande

miten otat vastaan Jeesuksen sydämeesi?

• mies pohjoisesta

" Itse uskon, että Jumala katsoo sydämeemme ja jokainen, joka ottaa Jeesuksen vastaan, pelastuu."

Sinä tunnut uskovan kuin lapset. Et ole käyttänyt omaa järkeäsi ja lisäillyt Raamatun sanomaan omiasi. Usko Jeesukseen ja se riittää. Hieno homma, itsekin ajattelen samalla tavalla.

• Juuli
        hande kirjoitti:

miten otat vastaan Jeesuksen sydämeesi?

Siten, että uskon Hänen olevan Jumalan Poika, meidän syntiemme tähden ristillä kuollut ja ylösnoussut Vapahtaja. Siten, että haluan elää koko elämäni ajan Jeesukseen turvaten ja Häntä kiittäen.

• vl.kaveri
        Juuli kirjoitti:

Siten, että uskon Hänen olevan Jumalan Poika, meidän syntiemme tähden ristillä kuollut ja ylösnoussut Vapahtaja. Siten, että haluan elää koko elämäni ajan Jeesukseen turvaten ja Häntä kiittäen.

Jos Jeesus sanoo, että joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut... niin uskotko sen. No uskotko muutkin Jeesuksen sanat sellaisenaan, kuin Jeesus ne sinulle näyttää.

• Juuli
        vl.kaveri kirjoitti:

Jos Jeesus sanoo, että joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut... niin uskotko sen. No uskotko muutkin Jeesuksen sanat sellaisenaan, kuin Jeesus ne sinulle näyttää.

Uskon juuri tuohon syntien anteeksi antamiseen. Eli Jeesus on tullut tänne maan päälle meitä syntisiä varten ja se joka häneen uskoo, saa syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän. Mutta jos lähimmäiselleen ei anteeksi anna, niin silloin ei omia syntejään voi saada anteeksi.

• Juuli
        Juuli kirjoitti:

Uskon juuri tuohon syntien anteeksi antamiseen. Eli Jeesus on tullut tänne maan päälle meitä syntisiä varten ja se joka häneen uskoo, saa syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän. Mutta jos lähimmäiselleen ei anteeksi anna, niin silloin ei omia syntejään voi saada anteeksi.

Takennus vielä. Uskon, että syntejään pitää katua ja pyytää anteeksi, silloin Jeesus ottaa ne kannettavakseen. Mitenkäs VL:t, ajatteletteko että synnit saa "automaattisesti" anteeksi Jumalan armosta vai pitääkö niitä katua ja pyytää anteeksiantoa? Minulla siis tuo jälkimmäinen mielipide. Ja lisäksi siis se että toisille tulee antaa myös anteeksi.

• Minä
        Juuli kirjoitti:

Mutta elätkö sinä jumalan sanan mukaan?
        (Juulille)

• Minä
        Juuli kirjoitti:

Takennus vielä. Uskon, että syntejään pitää katua ja pyytää anteeksi, silloin Jeesus ottaa ne kannettavakseen. Mitenkäs VL:t, ajatteletteko että synnit saa "automaattisesti" anteeksi Jumalan armosta vai pitääkö niitä katua ja pyytää anteeksiantoa? Minulla siis tuo jälkimmäinen mielipide. Ja lisäksi siis se että toisille tulee antaa myös anteeksi.

Syntejä ei saa anteeksi jos niitä ei pyydä, ja itse ei halua antaa.

• Minä
        mies pohjoisesta kirjoitti:

" Itse uskon, että Jumala katsoo sydämeemme ja jokainen, joka ottaa Jeesuksen vastaan, pelastuu."

Sinä tunnut uskovan kuin lapset. Et ole käyttänyt omaa järkeäsi ja lisäillyt Raamatun sanomaan omiasi. Usko Jeesukseen ja se riittää. Hieno homma, itsekin ajattelen samalla tavalla.

Mutta myös sinulle esitän tämän saman kysymyksen! Elätkö sinä Jumalan sanan mukaisesti? Ja tiedätkö edes mitä "Jumalan sanan mukaisesti" tarkoittaa?

• Juuli
        Minä kirjoitti:

Juu, no tässä asiassa olemme samaa mieltä. Sitten vielä tuohon alempana esittämääsi kysymykseen että elänkö Jumalan sanan mukaan, niin vastauksen on, että pyrin siihen, mutta aina se ei onnistu, kun syntinen olen.

Miten itse määrittelen Jumalan sanan mukaan elämisen?

• Juuli
        Minä kirjoitti:

Juu, tässä asiassa olemme samaa mieltä. Ja tuohon alempana esittämääsi kysymykseen Jumalan sanan mukaan elämisestä, voin sanoa, että se on pyrkimykseni, mutta aina se ei onnistu, syntinen kun olen.

Miten itse määrittelet Jumalan sanan mukaan elämisen? Veikkaan, että tässä kohtaa meidän käsityksemme eroavat... Odotan mielenkiinnolla keskustelua!

• Juuli
        Juuli kirjoitti:

Juu, tässä asiassa olemme samaa mieltä. Ja tuohon alempana esittämääsi kysymykseen Jumalan sanan mukaan elämisestä, voin sanoa, että se on pyrkimykseni, mutta aina se ei onnistu, syntinen kun olen.

Miten itse määrittelet Jumalan sanan mukaan elämisen? Veikkaan, että tässä kohtaa meidän käsityksemme eroavat... Odotan mielenkiinnolla keskustelua!

Jaahas, tietokoneen kanssa kikkailen...tuli sitten laitettua kaksi samansisältöistä viestiä. Mutta eipä tuo haitanne.

• Minä
        Juuli kirjoitti:

Mutta etkä sinä sitten usko syntejä anteeksi kun kerta olet synneissä?

• Juuli
        Minä kirjoitti:

Mutta etkä sinä sitten usko syntejä anteeksi kun kerta olet synneissä?

Siis nyt en ymmärtänyt...että mitä?

• vl.kaveri
        Juuli kirjoitti:

kysynyt "Jumalan sanan mukaan elämisestä" vaan siitä, että kuinka olet ottanut Jeesusken sanat vastaan sydämessäsi. Aika lähellähän nämä ovat toisiaan. Siis kysymykseni tarkoittaa, että onko sydämessäsi halu hyljätä kaikki mikä on tästä maailmasta, siis oletko hyljännyt sen kaiken "viisauden" ja järjen, jota tämä maailman tarjoaa. Eli haluatko ottaa vastaan Jeesuksen sanat ilman, että lisäilet niihin omia järkeilyjäsi.

Ajatteletko, että saarnaajalla pitää olla Pyhä henki? Oletko saanut uskoa syntisi anteeksi jonkun ihmisen kautta?
        Sitten vielä yksi kysymys:(olen esittänyt tämän aika monelle, mutta tällä päästään helposti asian ytimeen) Miksi et ole vl?

• hande
        Juuli kirjoitti:

raamatun mukainen armojärjestys vaan omasta lihasta ja perustuu omaan uskoon omaan tekoon.

• hande
        hande kirjoitti:

raamatun mukainen armojärjestys vaan omasta lihasta ja perustuu omaan uskoon omaan tekoon.

kommenttini, saatoin olla rienaava, mutta ymmärsin että juuli haluaa ottaa itse Jeesuksen vastaan uskoa omasta voimastaan, perun kommenttini mutta totean että Synnit saa anteeksi vain äänellisessä evankeliumissa, ei kahden kesken Jumalan kanssa.

• Minä
        Juuli kirjoitti:

Siis nyt en ymmärtänyt...että mitä?

Nii tuli pikku virhe ETKÖ sinä pyydä syntejä anteeksi kun niitä tulee?

• Minä

No me ei todellakaa olla evl. :D Luterilaisia ihan. :) Mut joo.. :) Nii ni eihän me pidetö niitä uskovaisina, koska hehän elävät kumminkin ei jumalan sanan mukaan...

• Jere M

Kommentteja ylempänä oleviin:

Juuli: Tarkoittaa siis mitä? Eli jos rakastan Jeesusta ja lähimmäisiäni niin pääsen taivaaseen vaikka en ole VL? Onko näin?

Vl opin mukaan käytännössä et pääse. Vl:t saattavat pehmennellä asiaa, mutta tiedän varsin hyvin, että asian laita on käytännössä juuri näin.

Mar--ge: "henkilöt, jotka kuuluvat sellaisiin uskonyhteisöihin, joissa opetetaan samalla tavalla kuin vanhoillislestadiolaisuudessa"

Onko tällaisia yhteisöjä käytännössä? Epäilenpä että ei. Ja vaikka teoriassa löytyisikin hyvin samankaltaisesti opettava uskonyhteisö, tuskinpa he vl:ten hyväksyntää sellaisenaan saisivat.

• mar--ge

• -Maria-

• mar--ge
        -Maria- kirjoitti:

Näin meidän kesken (puhutaan hiljaa ettei kukaan muu kuule), ethän nyt ole muina miehinä esiintynyt eri nimimerkillä uusissa keskusteluissa...?

Heräsi nimittäin epäilys...

Psssst

...havainnut joitakin sellaisia kirjoituksia, jotka olisin itsekin voinut kirjoittaa, tai jotka olisin ainakin toivonut kirjoittaneeni.

Mutta olen koko ajan esiintynyt nimimerkillä mar--ge (tai mar-ge) ja tulen vastedeskin niin menettelemään. En siis valitettavasti voi ottaa kunniaa (tai häpeää) muilla nimimerkeillä kirjoitetuista teksteistä.

Ainakin nimimerkki 'Erehtynyt' saa kirjoituksillaan avauksessa 'Älä hylkää järkeäsi' minut melkein kateelliseksi;-) Olenhan itsekin suunnitellut avausta aiheesta 'usko ja järki', ja aika pitkälle samalla tavalla näytän teemasta ajattelevan 'Erehtyneen' kanssa. Mutta hänhän on vl ja minä en.

Nimimerkki 'Kartza' taas käsittelee aihetta 'Uskoontulo vl-uskon mukaan' vähän samalla tavalla kuin minä olen jossakin aiemmassa avauksessani tehnyt.

P.S. Tämä kirjoitus sisälsi siis huippusalaista ja henkilökohtaista asiaa vain ja ainoastaan -Marialle-. Eihän kukaan ulkopuolinen vaan lukenut tätä, eihän?

• KGB
        mar--ge kirjoitti:

...havainnut joitakin sellaisia kirjoituksia, jotka olisin itsekin voinut kirjoittaa, tai jotka olisin ainakin toivonut kirjoittaneeni.

Mutta olen koko ajan esiintynyt nimimerkillä mar--ge (tai mar-ge) ja tulen vastedeskin niin menettelemään. En siis valitettavasti voi ottaa kunniaa (tai häpeää) muilla nimimerkeillä kirjoitetuista teksteistä.

Ainakin nimimerkki 'Erehtynyt' saa kirjoituksillaan avauksessa 'Älä hylkää järkeäsi' minut melkein kateelliseksi;-) Olenhan itsekin suunnitellut avausta aiheesta 'usko ja järki', ja aika pitkälle samalla tavalla näytän teemasta ajattelevan 'Erehtyneen' kanssa. Mutta hänhän on vl ja minä en.

Nimimerkki 'Kartza' taas käsittelee aihetta 'Uskoontulo vl-uskon mukaan' vähän samalla tavalla kuin minä olen jossakin aiemmassa avauksessani tehnyt.

P.S. Tämä kirjoitus sisälsi siis huippusalaista ja henkilökohtaista asiaa vain ja ainoastaan -Marialle-. Eihän kukaan ulkopuolinen vaan lukenut tätä, eihän?

"P.S. Tämä kirjoitus sisälsi siis huippusalaista ja henkilökohtaista asiaa vain ja ainoastaan -Marialle-. Eihän kukaan ulkopuolinen vaan lukenut tätä, eihän?"

ette voi salata mitään. Ette mitään.

• -Maria-
        KGB kirjoitti:

"P.S. Tämä kirjoitus sisälsi siis huippusalaista ja henkilökohtaista asiaa vain ja ainoastaan -Marialle-. Eihän kukaan ulkopuolinen vaan lukenut tätä, eihän?"

ette voi salata mitään. Ette mitään.

Minähän sanoin Mar--ge että TURPA KIINNI, älä kailota.

Olen aika varma, ettei KGB edes ole ainoa...

• MI6
        -Maria- kirjoitti:

Minähän sanoin Mar--ge että TURPA KIINNI, älä kailota.

Olen aika varma, ettei KGB edes ole ainoa...

Hänen kuninkaallisen korkeutensa palveluksessa!

• Bibliasta:
      Hesekiel 1:
      14. Ja eläimet juoksivat edes ja takaisin niinkuin pitäisen tuli.
      15. Kuin minä näin nämät eläimet: katso, niin seisoivat siellä yhdet rattaat maan päällä, neljän eläimen tykönä, ja olivat näköänsä niinkuin neljät rattaat.
      16. Ja ne rattaat olivat teostansa niinkuin yksi turkos, ja olivat kaikki neljä yhden muotoiset; ja ne olivat näköänsä ja tekoansa niinkuin yhdet rattaat olisivat olleet toinen toisestansa.
      17. Kuin yksi heistä meni, niin menivät kaikki neljä, ja ei erinneet toinen toisestansa.

ja sitten 1938 Raamatun käännös:

Hes. 1:13 Ja olentojen hahmo oli näöltänsä kuin tuliset hiilet, jotka paloivat tulisoihtujen näköisinä. Tulta liekehti olentojen välissä, ja tuli hohti, ja tulesta lähti salamoita.
      Hes. 1:14 Ja olennot kiitivät edestakaisin ja olivat nähdä kuin salamanleimaus.
      Hes. 1:15 Mutta kun minä katselin olentoja, niin katso: yksi pyörä oli maassa olentojen kohdalla, kunkin niiden neljän etupuolella.
      Hes. 1:16 Pyörät olivat näöltään ja teoltaan niinkuin krysoliitti, ja niillä neljällä oli sama muoto, ja ne olivat näöltään ja teoltaan, kuin olisi ollut sisäkkäin pyörä pyörässä.
      Hes. 1:17 Ne kulkivat neljään eri suuntaansa, kun kulkivat.

Sivulta:
      http://personal.inet.fi/atk/finbible/

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      32
      3857
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      143
      1619
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1491
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      75
      1142
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1111
    6. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1061
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      1017
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      991
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      950
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      925
    Aihe