Selän naksuminen

sinttu85

Hei,

onko kellään samanlaisia ongelmia selän kanssa kuin minulla?
Olen 29-v. toimistotöitä (istumatyötä) tekevä hoikka nainen. Suvussa on erilaisia selkäongelmia, joten huono selkä tulee ilmeisesti geeneistä.
Teen siis täysin istumatyötä 8h/pvä. Tauot seison, työmatkat pyöräilen (14 km) ja pyrin hyötyliikkumaan mahdollisimman paljon. Illat teen kotihommia ja touhuilen lasten kanssa. Salilla ja lenkillä käyn silloin tällöin, sali ei kuitenkaan tunnu oikealta touhulta selälle. Liikaa painoja ehkä?
Selkäni naksuu jatkuvasti. Töissä esim. tunnin istumisen jälkeen tulee tarve venyttää selkää ja tehdä kiertoliikkeitä. Saattaa kuuluu esim. viisi naksahdusta sarjassa molemmille puolille. Oikeastaan aina kun tulee kiertoliike, selkä naksuu. Naksautus on pakko tehdä, koska on huono olo ja se helpottaa.
Olen käynyt työterveydessä, sanoivat siellä ettei naksuminen haittaa. Itseä epäilyttää, koska selkä naksuu kokoajan. Illalla on pakko naksautella että pystyy nukahtamaan.
Alkaa epätoivo iskeä kohta, kun aina on huono olo ja pää usein kipeä. Millaista "hoitoa" selälle pitäisi antaa? Hierontaa, venyttelyä, punttia, mikä muilla on auttanut parhaiten? Kannattaisko mennä johonkin yksityiselle tutkituttamaan, että mikä tätä selkää oikein vaivaa?

6

15611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiinsa joo

Jessus joku jaksaa naksumisesta mennä lääkäriin. Onneksi en ole työterveydessä töissä. Hoitoa on työolosuhteiden vaihtaminen. Istumisesta selkä kipeytyy, jos istuu enemmän niin kipeytyy enemmän.

• Salsita

Jännittyneet lihakset jumittavat nikamiasi. Kun sitten liikutat selkääsi, nikamat liikkuvat myös ja naksuvat. Ole onnellinen, että naksuvat ja liikkuvat. Minulla oli vuosia kun nikamat ja selkälihakset olivat niin jumissa, niin jumissa. Kiropraktikon avulla sain ne liikkuviksi ja nyt liikuttelen selkää tosi paljon päivän mittaan ja kyllä ne nikamat myös napsuvat ja se rauhoittaa mielen. Silloin tiedän, että kaikki on ok. Olen vaihtanut kaikki kuntoilun lattaritanssien harrastamiseen. Tämän vinkin antoi fysiatri. Eilen oli selkä töiden jälkeen kipeä ja menin salsatunnille illalla. Seuraavana aamuna oireet poissa!

• 01selkäpotilas
        Salsita kirjoitti:

Jännittyneet lihakset jumittavat nikamiasi. Kun sitten liikutat selkääsi, nikamat liikkuvat myös ja naksuvat. Ole onnellinen, että naksuvat ja liikkuvat. Minulla oli vuosia kun nikamat ja selkälihakset olivat niin jumissa, niin jumissa. Kiropraktikon avulla sain ne liikkuviksi ja nyt liikuttelen selkää tosi paljon päivän mittaan ja kyllä ne nikamat myös napsuvat ja se rauhoittaa mielen. Silloin tiedän, että kaikki on ok. Olen vaihtanut kaikki kuntoilun lattaritanssien harrastamiseen. Tämän vinkin antoi fysiatri. Eilen oli selkä töiden jälkeen kipeä ja menin salsatunnille illalla. Seuraavana aamuna oireet poissa!

tavallisesti selän naksuminen johtuu siitä, että erilaiset kaasukuplat mitä on selkärangan molemmin puolin, pääsevät jostain pinteestä tai poksahtavat. juuri tämä saattaa johtaa "naksusarjoihin" ja myös lievään pahoinvointiin. jos naksahdus on yksittäinen ja todella voimakasääninen, johtuu se siitä, että jännittyneet lihaksesi jumittavat paikalla ollessasi selän nikamien pienet nivelet hieman erilleen toisistaan, jolloin hieman kivuliaassa naksahduksessa ne loksahtavat takaisin kohdillen.

täysin vaaratonta ja normaaliahan tämä on, kaikilla meillä on vähemmän tai enemmän sama ongelma :)

• Anonyymi

Pahentuva naksuminen voi olla kulumisesta johtuvaa. Eli en vähättelisi sen merkitystä. Perässä kuitenki tulee mahdolliset iskiakset, pullistumat, rappeumat, skolioosilöydökset jne. Kertoo tulevasta, lääkärit vaan ihan kujalla tästä jos kysyy.

• pamahti

Oikeesti.
      Oma kokemukseni, kyllä jo yli 10 vuoden takaa. Aloitin silloin lenkkeilyn kylmiltään, juoksin kyllä pururadalla, eli pehmeä alusta, ja jonkinlaiset lenkkarit. No, polvet siitä rasittuivat, eli jonkin ajan päästä en pystynyt kunnolla kävelemään, polvet olivat niin kipeät. Samoin selkä kipeytyi. Selkä oli ikään kuin jumissa, oli siinä noidannuolimaista oirettakin. Kesti pitkään, mutta urhoollisesti kävin töissä, istumatyö minullakin.
      No, sitten eräänä päivänä, kun olin kävelemässä töistä asemalle odottamaan junaa kotiinpäin, selkä tosiaan paukahti ja sattui aivan vietävästi, siis tosiaan pamahti. Mutta sen jälkeen ei enää kipua ja noidannuoli-lukkoa ollut. '
      Semmoinen tarina. Ei onneksi ole uusinut.

• Anonyymi

olen 8v Osaako joku auttaa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      141
      1193
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      106
      1081
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1071
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      966
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      949
    Aihe