Nuori seikkailija

Kaikkea on nähty

Muistelmani Osa 1
Nuorena jäin erään kerran koko kesäksi opiskelupaikkakunnalle, mutta pian huomasin, että siellä oli melko orpo olo kun kaikki kaverit olivat hajonneet ympäri valtakuntaa, kuka minnekin. Paikallista porukkaa minä en ollut oppinut tuntemaan.
Heinäkuun puolessavälissä päätin lähteä viikonlopuksi käymään kotipuolessa, ihan vain siksi, että oli niin hiljaista. Syytin itseäni, että minä en osannut tarttua hetkeen kiinni, vaikka tilaisuuksia oli kuinka. Minulta puuttui rohkeus ja seikkailumieli.
Siispä lähdin mamman luo, sinne oli pitkä matka eikä edes lähelle päässyt julkisilla kulkuneuvoilla, joten otin peukalon avuksi. Aika äkkiä se kyyti löytyi, monet pitkiä matkoja ajavat ottivat nuorenmiehen mielellään puheseuraksi, pysyivät siten paremmin hereillä.
Eräässä risteyksessä nousin harmaan Saabin kyytiin. Sitä ajoi noin nelikymppinen vaalea kikkarapää. Hänellä oli kesätaivaan sininen kauluspaita, jonka hihat oli kääritty, vaalean ruskeat kangasfarkut ja sandaalit. Miehestä näki oikeastaan heti, että hän oli nuorena urheillut, mutta ei hän ilmeisesti mikään ykkösnimi ole koskaan ollut, koska en tunnistanut häntä. Hän oli suunnilleen yhtä pitkä kuin minä mutta paljon vantterampi. Kasivarret olivat vahvat, mutta ei läskiä, lihakset erottuivat selvästi jopa paidan läpi, kun hän huiskasi siinä ajaessaan kohti laskevaa aurinkoa. Asiallinen ja riskin näköinen suomalainen mies.
Aloin miettiä mikä oli miehen ammatti, ulkonäkö oli miellyttävä, olemukseltaan hän oli siisti. Luultavasti hän olisi jokaisen anopin toivevävy, ainakin ensivaikutelman perusteella. Mutta tuskin hän oli enää vapailla markkinoilla. Ehkä hän oli vakuutustarkastaja. Sen hylkäsin, hänen täytyi olla työssään tekemisissä liikunnan kanssa, muuten tuon ikäinen jätkä ei pysy noin hyvässä kunnossa. Sellaisia minä mietin, 22-vuotias laiskantahmea opiskelijapoika.
– Minnekä matka? kysyi mies.
Minä selitin matkantarkoituksen ja paikkakunnat.
– Onhan tuota sitten matkaa. Milloinka pitää olla perillä?
Selitin kuinka ajatus oli syntynyt ihan päähänpistona, eikä kotona kukaan tiennyt minua odottaa.
– Sehän mainiota, silloin sinä voit tulla minulle rengiksi heinätöihin, mistään ei saa apua ja mulla on muutama hehtaari kuivaa luokoa. Ne olisi pakko saada korjuuseen viikonlopun aikana, maanantaina varmasti jo sataa. Minä voin ajaa sinut sunnuntai-iltana kaupunkiin ja maksan palkan ja saat ylöspidon talosta.
Paljon riitti isännällä selitettävää, niin että minä en kerennyt ottamaan kantaa koko tarjoukseen. Hän kääntyi pois matkareitiltäni ja jatkoi pysähtymättä. Ilmeisesti hän piti asiaa sovittuna, koska en ollut siitä kieltäytynytkään. No olkoon tämä minun seikkailu, nyt heittäydytään ajattelin. En ole koskaan ollut heinätöissä, joten tulisipa tuokin ihme nyt nähtyä.
– Mitäs se vaimo siihen tuumaa, kun tällä tavalla renki lennosta napataan?
– Eihän se siihen mitään sano? Minä pidän meillä sellaista kuria, että soraääniä ei kuulu. Itseäni saan syyttää, jos jossakin asiassa epäselvyyttä syntyy.
Taitaa olla melkoinen upseeri tämä isäntä ajattelin, ja kysyin ihan uhallani:
– Kuinkas suuri komppania sinulla on komennettavana?
– Onhan siellä tusina verran lehmiä, nuorta karjaa ja minä itse.
– Lehmätkö eivät ole koskaan erimieltä mistään asiasta?
– Saattavat ne joskus yrittää, mutta minä annan risusta persustalle, niin kyllä uskovat? Risua se uskoo renkikin.
En ollut enää varma, kuulinko viimeisen repliikin oikein, mutta vilkaisin salaa, miehen ilmettä. Erikoinen huumorintaju sillä oli, aivan liian ronski noin edustavaan olemukseen. Mutta en minä mitään pilkettä sen silmäkulmassa nähnyt. Ilmeisesi minä en kuullut oikein, taikka en sitten ymmärrä täkäläisten huumorintajua. Pitäisiköhän minun nauraa suureen ääneen? Perhana kun muistaisi yhdenkin vitsin, jossa isäntä saa selkäänsä. En keksinyt, mutta periksi en antanut:
– Eivätköhän ne tehoa samat menetelmät isäntää mitkä renkiinkin.
– Tehoaa, tehoaa, mutta meillä on piiskattua vain rengit. Mutta olisiko nyt tullut niin riuska renki, että isäntäkin saa piiskaa. Jo olisi aikoihin eletty.
– Ilmankos rengit ovat hakusassa, tuumasin.
– On mulla ollut pitkään vakiorenki, mutta se on nyt Kanadassa harjoittelemassa.
– Ei kukaan tuu auttamaan kahta kertaa, jos jo kättelyssä selkäänsä saa.
– Sinä taidatkin olla nokkela nuorimies, olet nyt jo ymmärtänyt, mistä tässä on kyse. Mutta siinä sinä olet väärässä, ettei kukaan palaa. Kaikki ne ovat palanneet. Syykin siihen selviää sulle tämän viikonlopun aikana.
– Tämähän on kuin jostain kauhuleffasta?
– Ei pieni selkäsauna henkeä vie? Kai sinä sen tiedät? Vai etkö ole muka koskaan saanut piiskaa?
– En ole! väitin tiukkana.
– Olipa sitten hyvä, että satuit minun autooni.
Jatkuu…

15

3260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppu.

      homostelitte ja oli mukaa kivaa

      • Kautta maailmansivun

        Minulla on pieni aavistus, herra Loppu...


    • rattis

      Höymöy

    • Nuori seikkailija

      Tarinoita selkäsaunasta Osa 2

      Koska olin rengiksi lähtenyt, niin pitihän minun isännän nimi tietää, joten päätin esitellä itseni ja sain tietää, että istuin Lassen kyydissä.
      – Kahteen pekkaanko me sitä heinää tehdään.
      – Niinhän se on. Mulla on sellainen vanha paalaimenlousku, joka tekee 50 kiloisia paalia. Niitä me ajamme latoon.
      Minua vähän huoletti tuo paalien paino, jos niitä pitää korkealle nostaa, niin saattaavat jäädä välille, joten sanoin:
      – Minä en ole koskaan ennen ollut heinätöissä.
      – Ei tuo niin ihmeellistä ole, toinen ajaa traktorilla ja toinen nostaa paaleja kyytiin.
      – Onko niitä paaleja paljon?
      – Eihän noita vielä ole yhtään, mutta kohta puoliin niitä on muutamia satoja.
      – Taitaa olla rankka homma nostella satoja sellaisia?
      – Siihen on olemassa sellainen tekniikka. Ne paalit on sidottu kahdella rautalangalla, kun niistä tarttuu
      kiinni, repäisee ja polvella vielä auttaa, niin kyllä ne lavalle lentää.
      – Kaikki rengitkö ovat jaksaneet heitellä niitä?
      – Kerran oli yksi, joka ei jaksanut, sanoi Lasse ja naurahti itsekseen, mutta ei kuitenkaan antanut
      minkäänlaista selitystä huvittuneisuudelleen.
      Minulla paineet nousivat melkoisesti, koska tiesin, etten ainakaan salilla jaksa nostaa penkistä
      viisikymppistä. Toivottavasti siellä pellolla vallitsee sellainen henki, että nousee. Lasse keskeytti ajatukseni
      antamalla tilannetiedotuksen:
      – Kylältä yksi Eila käy hoitamassa elukat, joten minä voin mennä paalaamaan ne heinät ennen kuin kaste
      laskee ja kastelee ne. Tosin toinen puoli jää vielä levälleen, ne ovat vasta huomenna kuivia. Sinä voisitkin
      lämmittää saunan sillä aikaa.
      Oli hetken hiljaista, kumpikaan ei sanonut mitään. Lasse käänsi auton soratielle.
      – Vai ei sinua ole koskaan piiskattu? kysyi hän yllättäen.
      – Niinhän minä sanoin.
      – Niinhän sinä sanoit, mutta onkos se totuus? Moni on saanut piiskasta valehtelunkin vuoksi.
      Se kuulosti aivan selvältä uhkaukselta. On helkkarissa kummallinen äijä.
      – Niin varmaan ennen vanhaan, mutta tuskin nykyisin.
      – Ei ole kovinkaan pitkä aika, kun minä viimeisen valehtelijan piiskasin.
      – Sä tarkoitat jotain itseruoskintaa? yritin vängätä asiaa väkisin normaalimpaan uomaan.
      – En minä ruoskinut, koivuvitsaa vähän käytin.
      – Mutta etkös sä asu yksi? heitin aika hölmön kysymyksen. Koska tuo piiskaushan oli voinut tapahtua
      vaikka missä. Jos nyt mitään piiskausta oli edes ollut olemassa.
      – Se oli se renki, joka on nyt siellä Kanadassa.
      Tein johtopäätöksen, että Lassi nautti jollaintavalla, kun sai hämmennettyä minun ajatusmaailmaani.
      Ilmeisesti hän oli huomannut minun häkeltyvän piiska-asioista. Ehkä ihmiselle kasvaa tuollainen kieroutunut
      huumorintaju, kun hän elää paljon yksin.
      – En minä sinua sen takia piiskaa, vaikka tuollaisen pienen valeen livautitkin, sulla on pätevä syy siihen?
      – Ja mikähän tuo syy mahtaa olla?
      – Et kehtaa tunnustaa kuinka on käynyt. Jos sua ei olisi koskaan piiskattu, niin sulla ei olisi minkäänlaisia
      estoja puhua asiasta. Estoja on vain niillä, joita on piiskattu.
      – No eihän siitä olisi mitään puhumistakaan, jos ei ole koskaan selkäänsä saanut. No onkos sua koskaan
      piiskattu?
      – Kysy vielä, meidän sukuhan on siitä tunnettua, että ukin isä piiskasi kaikki piiat ja rengit, saattoi siinä
      mennä naapuritkin. Mutta hän olikin mahtavan talon isäntä ja omisti pitäjän parhaat rengit ja talo
      vain vaurastui.
      – Tuota kuviota minä en ymmärrä? Kuka sellaiseen taloon olisi halunnut töihin?
      – Isoukki maksoi hyvää palkkaa palvelusväelle. Jos joku oli niin riski, että selvisi ilman selkäsaunaa ukon
      kynsistä, niin hän sai tuplapalkan. Rengin pestiin ilmoittautui nuoria riskejä miehiä runsaan palkan toivossa,
      mutta kenellekään ei tarvinnut koskaan tuplapalkkaa maksaa. Että sellaiset perinteet ovat tällä talolla,
      tuumasi Lasse ja käänsi auton pientä rinnettä talon pihaan ja ajoi avoimesta ovesta auton suoraan talliin.
      – Täytyy myöntää, että osaat tarinaa iskeä.
      – Nytpä tiedät millaiseen taloon olet pestin saanut.

    • Nuori seikailija

      Vain kerran piiskattu Osa 3
      Noustiin autosta ja astuttiin pihamaalle komean vanhan talon edustalle. Sen minä maalla kasvaneena ymmärsin, että täällä oli kaikki säntillisesti kohdallaan.
      – Kuuluu Eila tulleen lypsylle, sanoi Lasse.
      Erotin minäkin navetan suunnalta koneen hyrinää ja jotakin kolinaa. Talon nurkalla Lasse osoitti minulle polkua ja kertoi, että tuosta aittojen edestä lähtee tie rantasaunalle. Käyt pistämässä sen lämpiämään puoliseitsemältä ja puolen tunnin kuluttua lisäät, niin se on sopivasti valmis, kun minä saan paalauksen selväksi. Mennään sitten kylpemään. Mutta ensin me syödään jotakin.

      Kun oli murkinoitu ja Lasse lähti hommiinsa, niin minä sain jäädä taloon yksin. Oli vielä toista tuntia ennen kuin tarvitsi lähteä saunalle. Eipä siinä mitään, minä aloin omatoimisesti tutkia taloa. Nurkkakamarin ikkunasta näin, että isäntä itse kiiti traktorinsa kanssa metsän reunassa pellolla niin että pölyvana nousi taivaalle. Ymmärsin minä sen, että haravakonetta siellä kiidätettiin. Mielenkiinnolla odotin miltä näyttää se 50 kilon paalain. Itseasiassa tiesin millaisia paalit ovat ja että niitä on monen kokoisia, mutta koskaan en ollut nähnyt itse konetta. Jotenkin on vaikea kuvitella, että kone pystyy tekemään solmun.

      Siitä kamarista johti ovi seuraavaan huoneeseen, mutta se oli kiinni. Täytyy myöntää, että hieman jännitti
      oven avaaminen. Varmaankin syyllisyys siitä, että olin luvattomalla asialla. Vaikka Lassi oli nyt kaukana, hän
      saattaa kysyä, että olenko käynyt jo muissa huoneissa. Jos silloin valehtelen, hän vaistoaa sen ja kuinkas
      sitten suu pannan. Joka tapauksessa päätin kurkata huoneeseen. Sieltä löytyi kuntosali. Tai oli siellä jonkin
      verran painoja ja muita voimailuvälineitä. Huoneen seinällä oli kolmen nuoren miehen valokuvat, ikäin kuin
      he olisivat menestyneitä urheilijoita ja tältä salilta lähtöisin. Voihan ne olla vaikka Lassen veljienkin kuvia,
      minulla aina mielikuvitus laukkaa.

      Huoneessa oli myös nostopenkki ja siinä painot valmiina. Kokeilin tankoa toisesta päästä, se painoi
      melkoisesti ja mielenkiintoni syttyi, kuinkahan paljon tuossa oikein oi rautaa. Yritin nostaa koko satsia,
      mutta en saanut sitä irti telineestä. Siinä oli ilmeisesti jonkin matkaa toistasataa kiloa. Tai mistä minä
      tiedän, kun niissä levyissä ei lukenut mitään. Mutta painoi ne taatusti enemmän kuin 50 kiloa ¬¬–
      toivottavasti. Kiersin koko talon, mutta minulle ei tullut selväksi, missä huoneessa minä nukuin tulevan
      viikonlopun. Vain yksi talon kolmesta makuuhuoneesta oli varustettu vuoteella.

      Lähdin hyvissä ajoin saunalle. Se löytyi pienen lammen rannalta metsän kätköistä. Lähin pelto juuri ja juuri
      häämötti metsän läpi, muuten joka puolella oli tuuhea metsä. Ja sauna oli ainoa rakennus tuon
      kirkassilmäisen kaunokaisen tietämillä. Otin uunista tuhkat, kannoin vedet ja virittelin tulet – kyllä minä
      saunan osaan lämmittää, tuumailin itselleni.

      Olin juuri lähdössä lisäämään saunalle toisen kerran puita kun Lasse kaasutteli traktorilla pihaan.
      – Ei sinun kannata enää mennä, otetaan varusteet ja lähdetään kylpemään!
      Saunalla oli kaikki valmiina, lauteella jopa kaksi täyttä pesuvadillista sopivan lämpöistä vettä. Vain kaksi
      ukkoa puuttui enää lauteilta. Ensin sinne mennä jytyytti rotevatekoinen lihaksikas mies, niin että lauteet
      natisivat ja huojuivat. Seuraavana nousi hoikka opiskelijapoika niin ketterästi, ettei rakenteista juuri
      minkäänlaista ääntä lähtenyt. Lasse alkoi isännän elkein heitellä löylyä, hän oli ilmeisesti tottunut
      kuumuuteen, minulle harvoin kylpevällä oli ihan olemista moisessa pätsissä. Minä puolestani tirkistelin
      vaivihkaa häntä. Siinä oli erikoinen mies, runsaslihainen mutta kiinteä, missään kohdassa ei näkynyt
      roikkuvan tai liikaa pullistuvan. Jos ylimääräistä rasvaa oli, niin ainakin se oli jakaantunut tasaisesti ympäri
      kehoa. Verisuonia eikä jänteitä pahemmin näkynyt, vaan tasainen kaunis iho herätti huomioni.

      Olisin onnellinen jos minullekin kehittyisi iän myötä tuollainen kroppa, mutta ei sellainen ole mahdollista,
      minulla on erilaiset geenit. Helpommin minusta saisi Botswanaan antilooppeja juoksemalla metsästävän
      riukukoiven kuin tuollaisen rotevan ukon.

      • Nuori seikkaili

        Kävimme siellä lauteilla neuvotteluja, kuten isot herrat tekevät, aiheina oli kaikenlainen pieni
        maataloudesta ja hieman opiskelijamaailmastakin. Lasse se lopulta lähti ekana rymistelemään alas.
        Koska portaat olivat minun puoleisessa päässä, hän joutui koukkaamaan ihan minun sivuitseni. Mennessään
        hän laski kouransa olkapäälleni ja loihe lausumaan:
        – Vai ei tätä nuortamiestä ole koskaan piiskattu?
        Minä en sanonut mitään, mutta sieluni silmin näin kuinka tuo ihmettelijä nykäisee minut mahalleni maahan
        ja asettaa yli 100-kiloisen painon hartioilleni. Enhän minä siitä pois pääse, vaikka housuni laskettaisiin ja
        pakarani vitsottaisiin kirjaviksi. Ja tietenkin tuo sanoisi lopuksi:
        – Vai ei tätä nuortamiestä ole piiskattu kuin yhden kerran.
        Jossain sisälläni kävi lievä väristys, kun minä ajattelin, että onko tosiaan jossakin olemassa sellainen talo,
        jossa rengit on piiskattu jo neljän sukupolven ajan. Ja minä arkimus olin päättänyt lähteä seikkailemaan
        juuri tuohon taloon. Mielenkiintoinen tarina kavereille kerrottavaksi ja minulle ainakin niin paljon tosi, että
        enää en tohtinut millään tavalla kokkapuhein vastata isännälle. Saattaisi olla melkoinen pideltävä, jos
        tuollainen mies rupeaa piiskaa antamaan.

        Jonkun aikaa pulikoimme ihan kohtuullisen lämpöisessä lammessa. Lasse ui luonnostaan niin syvällä, että
        päättelin, ei hänessä ainakaan paljoa läskiä ollut. Läskit tyypit kelluvat kuin rasva kaalikeittokattilan
        pinnalla. Lopuksi siirryimme pyyhkeinemme saunan terassille iltaurinkoon kuivattelemaan. Vaikka meillä ei
        kaljoja ollutkaan mukana, niin minusta tuntui, että jo yksin tämän hetken vuoksi kannatti lähteä
        seikkailemaan. Kun ruvettiin pukemaan, niin Lassi sanoi, että se joka on ensimmäisenä ylhäällä keittää
        kahvit. Minä ymmärsin yskän ja kiiruhdin askeleitani ja sai palkaksi keittäjän roolin. Lassea ei vaan kuulunut,
        mutta minä arvelin, että hän oli mennyt katsomaan, että eläimillä kaikki hyvin. Kunnon maanviljelijällä on
        sellainen tapa.


      • Nuori seikkailija
        Nuori seikkaili kirjoitti:

        Kävimme siellä lauteilla neuvotteluja, kuten isot herrat tekevät, aiheina oli kaikenlainen pieni
        maataloudesta ja hieman opiskelijamaailmastakin. Lasse se lopulta lähti ekana rymistelemään alas.
        Koska portaat olivat minun puoleisessa päässä, hän joutui koukkaamaan ihan minun sivuitseni. Mennessään
        hän laski kouransa olkapäälleni ja loihe lausumaan:
        – Vai ei tätä nuortamiestä ole koskaan piiskattu?
        Minä en sanonut mitään, mutta sieluni silmin näin kuinka tuo ihmettelijä nykäisee minut mahalleni maahan
        ja asettaa yli 100-kiloisen painon hartioilleni. Enhän minä siitä pois pääse, vaikka housuni laskettaisiin ja
        pakarani vitsottaisiin kirjaviksi. Ja tietenkin tuo sanoisi lopuksi:
        – Vai ei tätä nuortamiestä ole piiskattu kuin yhden kerran.
        Jossain sisälläni kävi lievä väristys, kun minä ajattelin, että onko tosiaan jossakin olemassa sellainen talo,
        jossa rengit on piiskattu jo neljän sukupolven ajan. Ja minä arkimus olin päättänyt lähteä seikkailemaan
        juuri tuohon taloon. Mielenkiintoinen tarina kavereille kerrottavaksi ja minulle ainakin niin paljon tosi, että
        enää en tohtinut millään tavalla kokkapuhein vastata isännälle. Saattaisi olla melkoinen pideltävä, jos
        tuollainen mies rupeaa piiskaa antamaan.

        Jonkun aikaa pulikoimme ihan kohtuullisen lämpöisessä lammessa. Lasse ui luonnostaan niin syvällä, että
        päättelin, ei hänessä ainakaan paljoa läskiä ollut. Läskit tyypit kelluvat kuin rasva kaalikeittokattilan
        pinnalla. Lopuksi siirryimme pyyhkeinemme saunan terassille iltaurinkoon kuivattelemaan. Vaikka meillä ei
        kaljoja ollutkaan mukana, niin minusta tuntui, että jo yksin tämän hetken vuoksi kannatti lähteä
        seikkailemaan. Kun ruvettiin pukemaan, niin Lassi sanoi, että se joka on ensimmäisenä ylhäällä keittää
        kahvit. Minä ymmärsin yskän ja kiiruhdin askeleitani ja sai palkaksi keittäjän roolin. Lassea ei vaan kuulunut,
        mutta minä arvelin, että hän oli mennyt katsomaan, että eläimillä kaikki hyvin. Kunnon maanviljelijällä on
        sellainen tapa.

        Kun Lasse lopulta saapui, hän rapisteli jotakin ovipielessä ja kun tulija siirtyi sivuun, niin minä näin että
        vuorilaudan välissä oli riivitty koivuvitsa. Minusta tuntui, kuin joku olisi ihoni alla kutitellut selkänikamia. Vaikutus oli sellainen, että en olisi pystynyt keskustelemaan asiasta, siitä huolimatta, vaikka minua ei ole koskaan piiskattu. Asiasta ei puhuttu mitään Lasse otti maidon ja munkit jääkaapista sekä kaatoi kahvit. Minä puolestani ajattelin, että ehkä tuo vitsa on jokin perinnäisrituaali, josta en ole koskaan kuullut.
        Kun kahvit oli juotu, niin Lassi kävi napsauttamassa ulko-oven lukkoon. Sisälle tullessaan hän otti piiskan ja sanoi:
        – On varmasti parempi, että minä piiskaan sinut tänä iltana. Saattaa mennä yö valvomiseksi, kun tiedät mitä on tulossa.
        Minä lähdin väistymään alta pois.
        – Turhaan yrität karkuun, vaikka pääsisit ulos, niin minä juoksen sinut helposti sileällä kiinni!
        Sitten se puhui antautumisesta, turhasta rimpuilusta, kivusta ja vaikka mistä, mutta en minä enää kuullut, sillä veri suhisi korvissani ja minä itse poukkoilin samalla raivolla kuin verenikin.
        Aika äkkiä Lasse minut nappasi ja ensimmäisestä hetkestä alkaen minä unohdin miehisen kamppailun ja rimpuilin kuin pikkupoika. Helposti hän kaatoi minut sohvalle selälleen ja painoi alustaa vasten lukiten kätenikin niin, että en voinut tehdä mitään, vaikka tiesin housujani riisuttavan. Jälkeenpäin ajatellen minun on täytynyt sätkiä melko typerän näköisesti ilmassa kun hän kantoi minua lattian yli penkille. Kuului melkoinen narahdus, kun hän istui alas pidellen minua sylissään, mutta penkki oli iso ja painava, se pysyi tukevasti paikallaan, vaikka sen päällä rymisteltiin. Nyt minä taistelin raivoisasti, vaikka järjen olisi pitänyt käskeä minun rauhoittua. Oli selvää, että en minä tästä talosta ulos pääse, jos Lasse asettuu esteeksi. Nopeasti minut paketoitiin kuin pahainen poikanulikka. Olin mahallani hänen reitensä päällä, toisella jalallaan hän lukitsi minun koipeni ja vasen käsivarsi kiertyi ympärilläni kuin kuristajakäärme. Yritin lihasvoimalla vääntäytyä irti ja ylös, mutta penkillä oli lähes 200 kilon massa, jota ei minun lihaksin saatu hievahtamaankaan. Vahvemman oikeudella Lasse antoi piiskan tanssia pakaroillani, ensin rauhallisesti, mutta polkka kiihtyi koko ajan. Tunnollisesti suoritin muutaman ponnistuksen vapautuakseni tukalasta asemastani, mutta vastapuoli ei antanut yhtään joustoa. Tanssi oli jo niin tulista, että minun piti keskittyä sen kestämiseen. Kun ajattelin, kuinka Lasse kiusaa minua, vaikka en ollut tehnyt sille mitään pahaa. Se oli minun kimpussa, joka olin muutenkin arka ja yksinäinen. Oma voimattomuuteni puolustaa itseani sekä tulinen nipistely pakaroillani sai aikaan sen, että minulta pääsi itku. Silloin Lasse lopetti piiskauksen.
        – Nyt jos kunniasi kautta lupaat tulla toisenkin kerran minulle töihin, niin minä päästän sinut?
        Ajattelin, että kuinka minä voin tuohon suostua, joten en puhunut mitään. Mutta silloinpa piiska alkoi laulaa. Eikä kestänyt edes puolta minuuttia kun minä huudin:
        – Minä lupaan!
        Piiska lopetti tanssinsa, tiukka ote ympäriltäni höltyi ja minä vierähdin lattialle.
        Lasse nosti minut ylös ja sanoi:
        – En piiskannut sinua kovin kovasti, kun sinä vaikutat niin sopuisalta pojalta. Seuraavalla kerralla minä en piiskaa sinua muuta kun sinun luvalla.
        – Sitä lupaa sinä et saa!
        – Älä sano vielä mitään. Puhutaan huomenna asiasta kun pylly ja tunteet ovat vähän lauhtuneet.


      • samat mielessä
        Nuori seikkailija kirjoitti:

        Kun Lasse lopulta saapui, hän rapisteli jotakin ovipielessä ja kun tulija siirtyi sivuun, niin minä näin että
        vuorilaudan välissä oli riivitty koivuvitsa. Minusta tuntui, kuin joku olisi ihoni alla kutitellut selkänikamia. Vaikutus oli sellainen, että en olisi pystynyt keskustelemaan asiasta, siitä huolimatta, vaikka minua ei ole koskaan piiskattu. Asiasta ei puhuttu mitään Lasse otti maidon ja munkit jääkaapista sekä kaatoi kahvit. Minä puolestani ajattelin, että ehkä tuo vitsa on jokin perinnäisrituaali, josta en ole koskaan kuullut.
        Kun kahvit oli juotu, niin Lassi kävi napsauttamassa ulko-oven lukkoon. Sisälle tullessaan hän otti piiskan ja sanoi:
        – On varmasti parempi, että minä piiskaan sinut tänä iltana. Saattaa mennä yö valvomiseksi, kun tiedät mitä on tulossa.
        Minä lähdin väistymään alta pois.
        – Turhaan yrität karkuun, vaikka pääsisit ulos, niin minä juoksen sinut helposti sileällä kiinni!
        Sitten se puhui antautumisesta, turhasta rimpuilusta, kivusta ja vaikka mistä, mutta en minä enää kuullut, sillä veri suhisi korvissani ja minä itse poukkoilin samalla raivolla kuin verenikin.
        Aika äkkiä Lasse minut nappasi ja ensimmäisestä hetkestä alkaen minä unohdin miehisen kamppailun ja rimpuilin kuin pikkupoika. Helposti hän kaatoi minut sohvalle selälleen ja painoi alustaa vasten lukiten kätenikin niin, että en voinut tehdä mitään, vaikka tiesin housujani riisuttavan. Jälkeenpäin ajatellen minun on täytynyt sätkiä melko typerän näköisesti ilmassa kun hän kantoi minua lattian yli penkille. Kuului melkoinen narahdus, kun hän istui alas pidellen minua sylissään, mutta penkki oli iso ja painava, se pysyi tukevasti paikallaan, vaikka sen päällä rymisteltiin. Nyt minä taistelin raivoisasti, vaikka järjen olisi pitänyt käskeä minun rauhoittua. Oli selvää, että en minä tästä talosta ulos pääse, jos Lasse asettuu esteeksi. Nopeasti minut paketoitiin kuin pahainen poikanulikka. Olin mahallani hänen reitensä päällä, toisella jalallaan hän lukitsi minun koipeni ja vasen käsivarsi kiertyi ympärilläni kuin kuristajakäärme. Yritin lihasvoimalla vääntäytyä irti ja ylös, mutta penkillä oli lähes 200 kilon massa, jota ei minun lihaksin saatu hievahtamaankaan. Vahvemman oikeudella Lasse antoi piiskan tanssia pakaroillani, ensin rauhallisesti, mutta polkka kiihtyi koko ajan. Tunnollisesti suoritin muutaman ponnistuksen vapautuakseni tukalasta asemastani, mutta vastapuoli ei antanut yhtään joustoa. Tanssi oli jo niin tulista, että minun piti keskittyä sen kestämiseen. Kun ajattelin, kuinka Lasse kiusaa minua, vaikka en ollut tehnyt sille mitään pahaa. Se oli minun kimpussa, joka olin muutenkin arka ja yksinäinen. Oma voimattomuuteni puolustaa itseani sekä tulinen nipistely pakaroillani sai aikaan sen, että minulta pääsi itku. Silloin Lasse lopetti piiskauksen.
        – Nyt jos kunniasi kautta lupaat tulla toisenkin kerran minulle töihin, niin minä päästän sinut?
        Ajattelin, että kuinka minä voin tuohon suostua, joten en puhunut mitään. Mutta silloinpa piiska alkoi laulaa. Eikä kestänyt edes puolta minuuttia kun minä huudin:
        – Minä lupaan!
        Piiska lopetti tanssinsa, tiukka ote ympäriltäni höltyi ja minä vierähdin lattialle.
        Lasse nosti minut ylös ja sanoi:
        – En piiskannut sinua kovin kovasti, kun sinä vaikutat niin sopuisalta pojalta. Seuraavalla kerralla minä en piiskaa sinua muuta kun sinun luvalla.
        – Sitä lupaa sinä et saa!
        – Älä sano vielä mitään. Puhutaan huomenna asiasta kun pylly ja tunteet ovat vähän lauhtuneet.

        Kiinnostava tarina, ja ihan hyvin kirjoitettukin. Itselle olisi kyllä sopinut saajana, ettei piiskauksesta olisi mainittu etukäteen lainkaan. Silloin yllätys olisi ollut täydellinen, eikä mitään mahdollisuutta paeta tilanteesta. Nyt oli täysin arvattavissa mitä tuleman pitää, vaikka sellainen oli varmaan tarkoituskin.


    • Nuori seikkailija

      Minua hävetti, että olin itkenyt. Sekin hävetti, että Lasse oli käsitellyt minua kuin pahaista pikkupoikaa. En ikimaailmassa olisi uskonut, että sellainen olisi mahdollista. Minussa täytyi olla jokin vika, että Lasse itsekseen pystyi tekemään minulle tuollaisen tempun.
      Olin siirtynyt vessaan. Siellä yritin poistaa kasvoiltani itkemisen jälkiä. Mietin jo, että jään tänne niin pitkäksi aikaa, että isäntä menee nukkumaan ja sitten minä hiivin täältä maailmalle. Sellainen tietäisi kilometrien kävelymatkaa. Ymmärsinhän minä sen, että Lasse tuskin sellaista sallisi ja tässä talossa tehdään niin kuin hän määrää. Ja, jos ongelmia ilmenee, niin ovipielen raossa on piiska siltä varalta.
      Ensimmäinen lohdullinen ajatus nousi mieleeni, kun muistin, että talossa oli rengit piiskattu jo neljän sukupolven ajan. Ilmeisesti minä en ollutkaan maailman vetelin kaveri. Tosin rengit taisivat olla sellaisia rippikouluikäisiä enimmäkseen. Sitä paitsi olisi Lasse ollut vaikeuksissa, jos en olisi antanut sen ottaa otetta minusta, minun olisi pitänyt nopein liikkein torjua sen hyökkäykset.
      Kohta minua suututti kunnolla, että oli taipunut niin helpolla. Olen minä sen verran iso, että jos tosissani rupean kampoihin pistämään, niin en minä hänen polvellaan pysy.
      Lopulta poistuin vessasta, mennäkseni tarkastamaan, kuinka riskin näköinen se vastapuoli oikeastaan oli.
      Mitä minä näin: Päivän lehteä luki vaalea, siisti ja kiltin näköinen mies. Olisin varmasti kuvitellut äsken tapahtuneen kylvetykseni unennäöksi, mutta pakaroilla kirveli vielä tuntuvasti, että sellaiseen itsehuijaukseen ei ollut mahdollisuutta.
      Kun Lasse havaitsi minut, hän taitteli lehden ja sanoi:
      – Tulehan tänne istumaan, niin jutellaan…
      Meinasin ensin kieltäytyä, mutta sitten tajusin, että kutsuja luulee minun aristavan pakaroitani. Ja kun sitten istuin, niin pidin naamani taatusti peruslukemilla vaikka kuinka kuumensi.
      Kohta huomasin, että Lasse tarkkaan tietää miltä minusta tuntuu. Senkin hän tiesi, mikä tässä asiassa söi eniten nuortamiestä. Siksi hän osasi myös terapoida hyvin. Lopulta minä ymmärsin, että minulla oli uusi kaveri, joka oli mielettömän vahva ja jolta kurituksen saaminen ei ollut yhtään häpeällistä. Se oli vain sellaista leikkiä, jota tapahtui ystävysten kesken. Ja missä minulle vain tuli eteen tilanteita, jossa tarvitsin erityisen riskiä kaveria, niin hän mielellään auttaa kaveriaan.
      – Ei tämä sen kummempaa ole, monet aikuiset näitä leikkivät, lopetti Lasse puheensa.
      Sitten siirryimme keskustelemaan huomisen marssijärjestyksestä ja seuraavastakin viikonlopusta.
      Illalla sain valita menenkö nukkumaan yläkertaan renkikamariin vai alakertaan siskonpetiin. Valitsin yläkerran, mutta yöllä käydessäni juomassa ja heittämässä kepillisen ryömin Lassen viereen. Halusin nähdä miltä minun uusi riski kaverini näyttää nukkuessaan.

      • juuuuuuuuuuuu

        Hyvää tekstiä.


    • poika12345

      Kiva, ja hieno juttu. Itse voin vain kuvitella tämän tarinan, ja se kutkuttaa mukavasti tuolla peräpäässä. Minun Pi... seistä molkottaa raappahousuissa.

    • Nuori seikkailija

      Niinhän siinä kävi, että seuraavana viikonloppuna minä olin taas heinäkasakkana, koska olin antanut lupauksen tulostani, tosinlievän pakon edessä.
      Lasse tuntui jo mukavan tutulta. Olin hyväksynyt hänen voimansa, eikä minua enää hävettänyt, vaikka olinkin saanut häneltä piiskaa. Moni muukin jätkä olisi joutunut selkäsaunaan taipumaan, jos Lasse olisi ruvennut sellaista antamaan. oikeastaan olin jo hieman ylpeä, että tuttavapiiriini kuului tuollainen voiman pesä. En tuntenut entuudestaan ketään, jolla olisi tuollainen kroppa ja vielä oikeasti voimaa.
      Lasse oli luvannut, että ei piiskaisi minua enää ilman lupaa ja siitäpä sitten keskustelua käytiinkin saunan hämärässä. Oma esitykseni oli, että piiskaamisen vielä kesti, ei kai tuo ihan mahdoton häpeä ole jos kaverilta risua joskus saa. Mutta ei niin kovaa, itkeminen kyllä nolottaa edelleenkin. Huomasin olevani melko avoin puheissani. Tosin isäntä oli tarjoillut Vodkaa heinätöiden päättymisen kunniaksi.
      – Joka miehen pystyy piiskaamaan niin, että se itkee. Jos irti ei pääse ja pakarat ovat liekeissä, niin kyllä ulina kuuluu jokaiselta, ei siinä mitään hävettävää ole. Mutta voin minä piiskata sinut vähän helläkätisemmin, kun sinä olet tuollainen vauhkon oloinen.
      Nyt ei passannut vauhkoilla, mietin, vaikka tajusin antaneeni luvan seuraavaan piiskaamiseen. Vai olinko minä antanut? Mitä minä olin oikeastaan sanonut? Mielestäni minä vasta alustin aihetta ja kuvittelin päätöksen tehtävän hieman myöhemmin. Mutta Lasse taisi todellakin johtaa tätä taloa. Jos hän välttämättä haluaa minut piiskata, niin kaipa se ilo pitää hänelle suoda tai ehkä hän ottaa sen oikeuden väkisin. Tosin oli vaikea kuvitella, että hän sellaista tekisi, koska oli antanut lupauksensa minun koskemattomuudestani.
      Kun siinä sitten lauantaiehtoota vietettiin ja kaikenlaista juteltiin, niin Lasse ilmoitti, että voitaisiin katsoa kuinka kovasti hän voi sitä piiskaa minulle antaa.
      – Kai minulla on oikeus fyysisesti estää moinen tarpeeton kokeilu. Ettei kukaan sitten vedä hernettä nokkaansa, kun huomaa, kuinka homma menee läskiksi. Sellainen saattaa myöskin suututtaa.
      – Toki, toki…
      Lassea hymyilytti.
      – Mikäs noin hauskaa on?
      – Muistui vain mieleeni se renki, joka ei jaksanut nostaa sitä heinäpaalia.
      – Mitä siitä? Se on sanottava, kerta aloitit!
      – Enhän minä mitään aloittanut, hymyilin vain.
      – Jos täällä ruvetaan vauhkoilemaan ja mieltä muuttamaan alvariinsa, niin minäkin voin perua sinulta lisenssin.
      – Siinä kaverissa oli huvittavaa se, että hän oli loppuun asti varma, etten minä onnistu häntä piiskaamaan. Itseasiassa toista niin vähävoimaista tyyppiä en ole koskaan nähnyt. Nyt voitkin alkaa pistää fyysisesti kampoihin, koska seuraavana minä piiskaa sinut.
      Minähän ryhdistäydyin heti ja asetuin kuin painija valmiiksi vastustajan hyökkäystä odottamaan. En tiedä huomasiko Lasse minun tekniikkani muuttuneen, mutta housuni minä menetin melko nopeassa tahdissa. Kohta olin tiukassa otteessa hänen polviensa päällä ja piiska lauloi. Ei siinä auttanut kiemurtelu ei sätkiminen, vitsa osui napakasti maaliin jokaisella iskulla, joita onneksi satoi harvakseltaan. Kun en enää jaksanut kiemurrella heittäydyin veltoksi, silloin piiskakin pysähtyi. Mutta jos aloin kiemurrella ryhtyi piiskakin heti töihin.
      Kun minä sitten makasin kiltisti hiljaa Lassen sylissä, niin hän kysyi:
      – Jokos se vauhko poika osaa olla kiltisti?
      Pakko minun oli siihen vastata, että osaan minä. Toimitus oli ohi, eikä minua ollenkaan hävettänyt niin paljon kuin viikkoa aikaisemmin.

      Sunnuntai-iltana Lasse heitti minut kaupunkiin. Matkalla hän kertoi, että Saku palaa kohta Kanadasta ja olisi tavattavissa tilalla parin viikon kuluttua. Minäkin voisin tulla silloin ja me voitas ruveta maalaamaan konevajaa porukalla.

    • Nuori seikkailija

      Parin viikon kuluttua minulla oli kunnia tutustua Sakuun. Hänestä kai voisi sanoa, että siinä oli iso poika sekä fyysisesti että psyykkisesti. Hän oli minua pitempi ja jäntevä. Lisäksi häntä voi kuvailla touhukkaaksi ja äänekkääksi. Koko ajan hän oli liikkeessä kuin tuuliaispää, kertoi juttuja ja pilkkasi siinä ohimennen Lasseakin. Jos käveltiin tikapuiden alitse, hänen piti vetää leukoja, jätkä veti 16, sen jälkeen en kehdannut itse edes kokeilla. Päätin käydä joskus salaa kokeilemassa. Tosin olin aloittanut kuntoilun ajatuksella, että Lasse tulee yhden kerran yllättymään. Sen verran tiesin leuanvedosta, että se tuntui epämiellyttävältä ja jaksoin ehkä pari kolme maksimissaan viisi.
      Jos Saku näki jonkin kappaleen maassa, niin hän potkaisi tai heitti sen menemään. Sellaisesta potkusta sukeutuikin ensimmäinen uhkaava keskustelu isännän ja Sakun välille. Renki näki maassa irtonaisen maalipurkin kannen, sellaisen kymppilitran sangosta. Tietenkin hän kokeili sen leijailuominaisuuksia ja komeasti se liiteli kauaksi kaurapeltoon.
      – Peltoon et heittele tuollaisia! jyrähti Lasse. Käyt hakemassa sen heti pois, taikka minä taitan pajusta vitsan!
      Saku lähti hakemaan kantta. Ja minä miettimään, että pelkäsikö se oikeasti piiskaa. Noin iso ja riskin näköinen kaveri, olisi luullut, että tohtii edes vähän pullikoida. Tuskin tuollaista kaveria enää niin vaan vitsalla piiskataan. Muistin kyllä, että Lasse väitti silloin, kun tapasimme ensimmäisen kerran, että hän oli piiskannut Kanadassa olevan renkinsä valehtelun vuoksi. Tuskin hänellä Kanadassa useampia renkejä on, joten tästä tyypistä isäntä oli puhunut.
      Saku teki koko päivän kaikenlaista koiruutta, hän jopa pudotti tikkailla seistessään maalipensselin. Tähtäsi sillä Lassea päähän, mutta kohde sattui juuri silloin ottamaan askeleen ja suti suhahti ohi. En tiedä ymmärsikö kohde mikä rengillä oli ajatuksena. Mutta Saku alkoi mesoa:
      – Helev.., varokaa, pensseli putosi.
      Joka tapauksessa päivän kuluessa kaverukset olivat pari kertaa toisissaan kiinni ja siinä väännettiin aivan tosissaan. Kummallakin kertaa Sakun hartiat kastettiin. Sitä menoa oli ihan kiva katsella, se oli sellaista villiä ja vapaata meininkiä, jossa voima jylläsi. Samalla ymmärsin miksi Lasse sanoi minua sopuisaksi pojaksi. Kaipa se luuli, että minä ihan vapaaehtoisesti annoin sen pakarani suomia. Saku vaikutti oikealta luupäältä minuun verrattuna.
      Tulihan se lopulta ilta. Kaksi meni karjanhoitoon ja minä lämmittämään saunaa, koska en lehmistä mitään ymmärtänyt. Kun kaikki oli valmiina kuulin juoksuaskelia rinteestä, Saku siellä päästätteli vapaalla tulemaan.
      – Minne Lasse jäi?
      – Sille tuli puhelu, saattaa viipyä jonkin aikaa. Mutta aloitetaan me, Lasse ei ole mikään kova kylpijä.
      Pukuhuoneessa huomasin että Sakun pakaroissa oli selviä jälkiä. Ja minulta karkasi ihan vahingossa.
      – Koska sut on piiskattu?
      – Toissa päivänä!
      – Saanko kysyä, että kuka?
      – Saa kysyä ja minä saatan vastata, että Lasse!
      – Milloinka sinä olet tullut tänne?
      – Tiistaina tulin.
      Sitten astui itse kiusaaja minuun ja lausuin ulos, mitä se minun sanottavakseni antoi:
      – Olipa harmi, etten minä ollut näkemässä, kun sinua vingutettiin.
      – No nähdäänhän tuo tänä iltana kuinka se tapahtuu.
      – Ei ole mikään ihme jos taas koivu laulaa, olet sinä sen verran paljon tänään häiriköinyt.
      – Kuules nyt, se olet sinä, joka saa saparolleen tänään!
      – Ei pidä paikkaansa, etkä sinä pääsisi edes näkemään! aloin inttää.
      – Lasse sanoi, että sinä saat tänään, Lasse sanoi niin. Ja arvaapas, mitä se sanoo, jos rupeat seurapiiriä läsnäoloa rajoittamaan?
      – Meillä on sopimus.
      – Joopa joo… Saku nyökytteli päätään ja jatkoi:
      – Se nanoo: ” Piiskaa, Saku, sinä tämä poika silla aikaa, kun minä käyn navetassa.” Ja sieltä tultuaan se tarkastaa sun pakarasi, ja jos ei jälkiä näy kunnolla, niin se ottaa sut uuteen käsittelyyn. Niin se menee!
      Silloin Lassin askeleet kuuluivat verannalta.

    • Pikkusen eloa hommii

      1 259 LUKUKERTAA seisoo ketjun alussa. Tarkoittaako tuo, että täällä on käyty 1259:ltä eri koneelta? Vai laskeeko kone kaikki kerrat, jos yksi käy esim. kymmenen kertaa. Vai olisiko ihan viisi kävijää, kun tuolla ensimmäisellä tarinalla on viisi tykkäystä.

      Aneemista on touhu ollut, mutta joka tapauksessa järjestän niin, että ahkerin kommentoija tulee saamaan perinteisen selkäsauna ja itse saa valita annetaanko remmillä vai vitsalla. Piiskajaiset pidetän tämän kuun viimeinen väivä myöhemmin ilmoitettavassa pikassa.

      • Kuollutta on...

        Täällä on ujoa porukkaa. Kyllä ne lukee, mutta ei tipu kommentteja eikä plussia.
        Kaipa nuo lukijamäärät lasketaan niistä, jotka tulee eri ip-osoitteista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1632
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      707
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe