ajokortittomuus

nuutti

Haittaako ajokortittomuus työnsaantia?

Olen nyt 18-vuotias eikä minulla ole ajokorttia. Minua ei ensinnäkään kiinnosta autot, ajaminen tai rahojen tuhlaaminen autokouluun. Äitini piti opettaa minua, mutta hänellä on omien sanojensa mukaan liikaa töitä, eikä muita opettajia löydy. Olen myös toivoton liikenteessä jo pelkän pyörän kanssa.

Kysynkin siis, että haittaako ajokortittomuus mitenkään työnsaantia (haluan kauppakorkeaan opiskelemaan), jos ei lasketa mitään rekkakuskin ammattia mukaan. Opiskelen ja myöhemmin työskentelen isossa kaupungissa ja mahdollisimman keskustassa, joten en usko, että minulla olisi ajokortille sen suurempaa käyttöä. Autoa en ole ikinä haaveillut omistavani, mieluummin säästän rahaa ja luontoa :)

6

1509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nähnyt

      No eihän siinä työn HAKEMISVAIHEESSA välttämättä ole niin oleellista merkitystä onko korttia ja autoa käytössä jos ei sitä vaadita tai se ole töiden hoitamisen kannalta oleellista. Aika usein sitä kummiskin kysytään. Jos työ tapahtuu yhdessä ja samassa paikassa jonne nyt pääset päivittäin vaikka kävellen niin samahan se silloin on onko korttia vai ei. Eriasia tietenkin jos tosiaan työmaa on sellaisella paikalla että sinne pääsemiseen tarvitsisi auton tai olisi työnkuvaan kuuluen oleellinen.

      Mutta noin ihan yleisellä tasolla sanoen; nykyään on kyllä ajokortti ja auto useassakin hommassa aika pakollinen ja monesti autonkäyttömahdollisuutta kysytään sellaisissakin hommissa ja niihin hakiessa että välttämättä ei ole koskaan mitään käytännön merkitystä, mutta työnantajat usein haluavat varmistaa ettei ongelmia tule sitten liikkumisen suhteen. Voihan esim. olla että työ vaikka muuten tapahtuu yhdessä paikassa niin siihen kuuluu joskus syystä tai toisesta liikkumista paikasta toiseen tms. Mutta täysin kiinni tietenkin töistäkin.

      Esimerkkinä kuitenkin sanottakoon että itse olen eläessäni 5 työhaastattelussa ollut joista kahdessa aukesi hommat, viimeisimmässä sitten jo vakituiset eli nytpä ei sitten taas tarvikaan. 3:ssa näistä kysyttiin ajokortin ja auton olemassaoloa ja yhdessäkin vihjattiin että onhan sulla auto kun konttorille on aika vaikea päästä julkisilla. Ja kaikki ihan atk&konttoritöitä joihin ns. mahdollisesti joskus liittyi jotain asennusta tms. muualla. Tietenkään jos itselläsi ei olisi edes korttia niin eihän kukaan työkaverikaan voi omia hommiaan jättää kesken vain sinua kyyditäkseen. Eli noissa on monta puolta.

      Kaikenkaikkiaan kuitenkin jos sanoo niin ajokortti kuitenkin vaikka ei edes autoa olisi itsellä, helpottaa elämää kuitenkin NIIN paljon hintaansa nähden että kyllä se kannattaa hankkia ehdottomasti jos suunnittelee vähänkin tehtaan "ei vaadita koulutusta" liukuhihnahommaa mielekkäämpiä työtehtäviä. Niin moneen ammattiin kuuluu nykyään aika oleellisena osana vapaampi liikkuminen ja paikasta toiseen siirtyminen yms. että kortti ja auto ainakin helpottaa elämää huomattavasti.

      Jos nyt ajatellaan että kortti maksaa keskimäärin 1100-1300e plus 2-vaihe myöhemmin n. 200e niin kyllä nuo niin pieniä sijoituksia ovat että lämpimästi suosittelisin nykypäivänä. Hakijoita kun on todella paljon monesti paikkaan kuin paikkaan niin ajokortti ja autonkäyttömahdollisuus ratkaisee joskus koko töihin pääsynkin. Oma asia tietenkin mutta jos nyt on sellainen aika itselläsi tässä että saisi hyvin ajokortin käytyä niin kyllä se kannattaa käydä pois alta siinä vaiheessa kun hyvin on aikaa ja mahdollisuus. Mitä kauemmin lykkää niin sitä hankalampaa se monesti sitten tulee olemaan ajan ja viitseliäisyyden suhteen.

      • reino

        jos asut pääkaupunkiseudulla varmaankaa eikä se ajokortti ole kerta maksu nythän ne on muuttamassa että sen joutuu käymään uusimassa kymmenen vuoden välein jos vain pärjää ilman auto niin siinä säästää enenmän kun uskookaan


      • Epäilijä
        reino kirjoitti:

        jos asut pääkaupunkiseudulla varmaankaa eikä se ajokortti ole kerta maksu nythän ne on muuttamassa että sen joutuu käymään uusimassa kymmenen vuoden välein jos vain pärjää ilman auto niin siinä säästää enenmän kun uskookaan

        "eikä se ajokortti ole kerta maksu nythän ne on muuttamassa että sen joutuu käymään uusimassa kymmenen vuoden välein"


        Tuo on kyllä puppua! Mistä tuon olet kuullut/lukenut vai onko tuo omia "päätelmiäsi"???


      • Anonyymi
        Epäilijä kirjoitti:

        "eikä se ajokortti ole kerta maksu nythän ne on muuttamassa että sen joutuu käymään uusimassa kymmenen vuoden välein"


        Tuo on kyllä puppua! Mistä tuon olet kuullut/lukenut vai onko tuo omia "päätelmiäsi"???

        Mulla ei ole ajokorttia. Satunnaisia töitä silti saanut.


    • Anonyymi

      Kyllä sillä suuri merkitys kun hakee jonnekkin autonkuljettajaksi ja jopa trukin kujettajaksi. Lähettityöt kävellen ei ole myöskään nykyaikaa.

      Kaveripiirissäni silloiseen aikaan kun itse korttia ajoin oli poiken ehdottomasti suorittaa kuorma-autokortti!?
      Itse en sellaista ajanut koska olin 100% varma etten sitä tarvitse, koska en tee sellaista työtä ikinä! Hyvin tiesin mitä silloin päätin, en ole koskaan tarvinnut kuorma-autokorttia eikä moni silloinen kaverikaan...

      Henkilö-autokortti voi muutamissa ammateissa olla tarpeellinen, mutta pääsääntöisesti se on vain omille ajeluille.

    • Anonyymi

      Omiin muroihin siinä vaan kusee jos ei niinkin helppoa asiaa kuin ajokorttia halua hankkia. Onhan se luuserin merkki jos ei ajokorttia ole. Jokainen toki tyylillään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe