Metallia?

Ramonazeta

Musiikin kategoriointi on nykyisin todella vaikeaa. Aikoinaan puhuttiin vain rockista, iskelmästä, popista, soulista, jazzista ja jostakin muusta.

Nämä erilaiset "metalli-lajit" ovat minulle aina olleet, ja tulevat varmaan pysymäänkin epäselvinä.
Joku laskee Nightwishin metalliksi? Onko se sitä? Tämä oli kysymys, ei retorinen, vaan vastausta vaille odottava.

Minä löysin suomalaisen "heavyn" uudestaan kun tutustuin imatralaisen Twilightning-yhtyeen "Delirium Veil":iin; melodista, erittäin tyylikästä, mahtipontista heavy-metallia. Nimenomaan korostan melodisuutta tämän yhtyeen kohdalla, upeita kitarasooloja, täyteläiset, SELKEÄT soundit, ja aivan fantastinen laulaja. Twilightning on mielestäni Nightwishiin verrattuna kokonaisuus bändinä, eli koko poppoo on symmetriassa, toisin kuin Nightwish, jonka karisma on yhden hahmon varassa.

7

806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • waildchild

Joo, munkin mielestä Nightwish kulminoituu suoraan Tuomas Holopaiseen. Ups, vai tarkoititko Tarjaa, tai kenties Marcoa, ehkä Emppua tai Jukkaa? Ei, Nightwish ei olisi se mitä se on ilman ketään näistä henkilöistä. Nightwish=Tuomas, Tarja, Marco, Emppu ja Jukka. Eikä tämä ole nyt missään tärkeysjärjestyksessä.
      Minä ainakin näen Nightwishin siis "kokonaisuutena", johon kuuluu kaikki em. henkilöt.
      Mitä tulee Nightwishin genreen niin...en todellakaan osaa sanoa. Itse olen liputtanut oopperametalli-termin puolesta, mutta miten on? En osaa vastata tähän, ehkä joku toinen osaisi..

• Alex

Nightwishin ainoana karismaattisena hahmona? Tarja Turusta, Tuomas Holopaista vai Marco Hietalaa?

• Ramonazeta

Molemmilla edellisislle kirjoittajille:

Karismaa on minun mielestäni pelkästään vain Turusessa. Kirjoitin viestissäni, että karisma kulminoituu yhteen hahmoon, en tarkoittanut missään tapauksessa aliarvioida yhtyeen muusikoiden ammattitaitoa, vaan viittasin ainoastaan karismaan.

Makuasioita.

• No joo, noita metalli-genrejä tuntuu syntyvän aina sitä mukaa kun tulee uusia bändejä, joten enpä ole enää vuosiin jaksanu niistä ottaa sen enempää selvää.. ;D Kuuntelen sitä mistä tykkään enkä mieti musiikkilajia sen enempää.

Mutta, mutta tuosta karismasta.. Olen samaa mieltä juuri tuossa että esimerkiksi Nightwishin ulosanti on aika pitkälti Tarjan varassa. Tietenkin jos Tuomas lähtisi bändistä, niin sitten ei olisi paljoa mitä soittaa, mutta kuitenkin..

Minun mielestä laulaja on melkein aina sellainen tekijä johon moni bändi aika pitkälti -sanoisinko- kulminoituu.. Käsitän tämän karisma-jutun siis sillä lailla että mitä enemmän jollain soittajalla on sitä karismaa, niin sen vaikeampi hänet on bändissä korvata. (ei siis mitenkään soittotaitojensa puolesta..)

Ehkä Nightwishiä parempi esimerkki on HIM. Ketään ei kiinnosta varmaan pätkääkään että mitä äijiä/naisia siellä soittaa.. Ne voisi täysin huoletta vaihtaa miehitystä muiden kuin Ville Valon osalta vaikka joka levylle tai vaikka joka keikalle, eikä faneja haittaisi yhtään.. Hyvä jos edes huomaisivat.. ;)

• SpeedGod

Kuulin livenä tässä menneenä vko-loppuna... aivan nerokas yhtye. ei ole bodomin jälkeen tälläistä löytynytkään ja vielä kotimaalaista vetoa. Itse vannon kasariheavyn nimeen ja tämä näin "uutena" löytönä aika lähellä taivaita.

Nightwish ei kyllä nyt sovi edes samaan lauseeseen/virkkeeseen. Mielummin Hietalaa seuraa/kuuntelee Tarotin jutuissa. En sitte ymmärrä tätä Nightwish hehkutusta..!

• Nightdemand

ihmettelysi kanssa,nimittäin tästä Nightwish-hehkutuksesta.
        Oon yrittänyt kuunnella avoimin mielin ko. bändiä,ja se ei vaan sytytä.
        Syitäkin olen miettinyt,päällimmäisenä mua häiritsee yleensäkkin koulutettu ääni,siis Turunen on hyvä ääninen laulaja,mut mielestäni jos puhutaan metallimusiikista,se ei vaa toimi,jotaki jää uupumaan,käyttäiskö nyt sanaa sielukkuus tjn.Ja metalli ainakin mulle ennen kaikkea on sitä hulvatonta mättöä,menoa ja meininkiä,sitä en tunnista tämän bändin tuotannosta(myönnän,etten ole kuullut kuin murto-osan siitä,jo kuulemani eivät lisää kiinnostusta kuulla enempää).
        Sit jos sulkee Turusen äänen pois,ja keskittyy musiikkiin(onko muuten niillä mitään instrumentaali-piisejä?),hyvinhän ne poijjaat soittaa (ja laulaa),mut kaikki on jo kuultu 80-luvulla aikaisemminkin,ei siis mitään uutta auringon alla siinä suhteessa.
        Eniten kuitenkin häiritsee,ainakin radiossa soitettujen piisien perusteella,niiden teennäisyys,tekemällä tehtyjä kaikki kuulemani.
        Tää siis vain mun mielipide,siksipä ei tarvetta pyydellä anteeksi :)
        Suomimetallista tällä hetkellä eniten miellyttää Maple Cross,keikka Tavastialla Cannibal Corpsen lämppärinä ihastutti,sai sykkeen nousemaan ja punan poskille =D
        Että tämmöstä.

• Nightlightning

Kyllähän Twilightningin poijjaat soittaa osaa, mutta itse en siitä niin paljoa diggaile varmaan sen takia kun ei se oikeastaan mitään uutta tarjoa..

Tottahan toki jos 80-luvun vauhtimetallista pitää, niin ihme on jos siitä bändistä EI sitten pidä! Kyllä ne helveten hyvin sen tyylilajin taitavat!

Nightwishissä taas minua rasittaa eniten sen Tarjan inklannin lausuminen. Melkein kun laittaisi Häkkisen tai Mäkisen mikrofonin varteen! ;) Sama vika on myös Kotipellolla joten ehkä se englanti ei vain taivu Suomalaisten suuhun. Vähänkin jos se Suomalainenkin laulaja pistää ärinää peliin, niin silloin se kuullostaa jo ihan toiselta!

Offtopic: Heh, tosta meikäläisen nimimerkistähän sais hyvän bändin nimen jollekkin! Saa käyttää vapaasti!! ;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2752
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2591
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2307
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      48
      1889
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1073
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      65
      960
    Aihe