Joskus onnistaakin

been there done that

Ajattelin jakaa kokemuksen myös onnistumisesta työpaikkakiusaamistilanteessa. Kiusaajana/epäasiallisena kohtelijana narsisti ja/tai muuten henkisesti epätasapainoinen yksikön esimies, joka vajaan 10 vuotta ehti aiheuttaa harmaita hiuksia ja pahaa oloa työntekijöille. Vaihtuvuus yksikössä on ollut hänen aikanaan korkea, viime vuosina yli 20 % luokkaa. Ihmisiä on mm. tarkoituksellisesti savustettu ulos.

Kysymyksessä oppikirjatapaus narsistista työpaikkakiusaajana. Aiemmin hänen toimintaansa on yritetty puuttua, mutta laihoin tuloksin. Uudella kierroksella auttoi, kun useampi kuin yksi yksikön avainhenkilöistä kävi johdolle juttelemassa ja laittoi tiskiin ukaasin, että jos henkilö ei joudu tilille niin nämä ja useampi muu etsivät uuden työpaikan. Tämän johdosta yrityksessä tehtiin sisäinen selvitys, jossa karu todellisuus kävi ilmi. Lopputulemana narsisti esimies sai luvan lähteä. Syitä hän ei todennäköisesti tule itse koskaan ymmärtämään ja sisäistämään.

En sano, että aina joukossa on voimaa, mutta kummasti tuntui auttavan. Ja taistelua ei kannata lopettaa kesken ensimmäisten yritysten jälkeen, jos edes jollain tavalla on asioihin puututtu. Täytyy myös tosiaan laittaa se työnhaku vireille siltä varalta, että käykin itselle ohraisesti.

2

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uhrattu

      Minä olen seurannut sivusta osittain päinvastaista tilannetta. Toimintatapa on ollut samanlainen kuin yllä, mutta luonnehäiriöisen esimiehen lisäksi kiusattu poistettiin vaikka todettiin, että hän ei ole syyllistynyt mihinkään väärään.

      Selvitysmiehen ohje oli ´uhrata kiusattu organisaation edun nimissä´. Mikä on sellainen organisaation etu, joka vaatii ihmisuhrin nykyaikana? Kuulostaa ajanlaskumme alun syntipukin uhraamistoimelta omasta syyllisyydestä vapautumiseksi. Mitä etua organisaatio voi siitä saada? Onko laillista? Entä uhraajat (työyhteisön jäsenet, jotka sallivat henkisen väkivallan), mitä he hyötyvät?

      Mitä ajattelette asiasta?

    • ....................

      Eipähän taaskaan kiusaaja nostanut oikeusjuttua erottamisensa johdosta, vaikka olisi ollut sana sanaa vastaan -tilanne. Eihän hän nyt yksin. Työnantaja siis ylläpitää useimmiten ongelmaa olemalla selvittämättä asiaa ilman massiivista painostusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7621
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4556
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3201
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      354
      1473
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1429
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe