Olen ollut vain osan lomanmääräytymisvuotta töissä. Minulle kertyi 16 lomapäivää, joista 12 kului kahden viikon kesälomaani.
Käyttämättä on siis 4 lomapäivää talvilomaa varten. Voinko pitää lomaa ti-pe? Milloin myös lauantai kuluttaa lomapäivän? Vain silloin, kun on lomaa ma-pe? Vai onko niin, että 4 lomapäivää kuluu ke-la välillä eli pitää uhrata se yksi päivä lauantaille?
Mietin juuri sitä, miten ja milloin lauantai syö sen yhden päivän? Myöskö vajaan lomaviikon aikana?
Miten lauantai kuluttaa lomapäiviä?
5
6070
Vastaukset
- virallinen vastaus
Kolmen päivän vuosilomaan ei vapaapäiviä
Yhden, kahden ja kolmen päivän vuosilomaan ei saa sisältyä vapaapäivää ilman työntekijän suostumusta (ks. vuosilomalain 24 § 1 mom.).
http://www.vuosilomaopas.fi/fi/vuosiloman-antamisajankohta.html
Siis ti-pe lomaan voi laskea lauantain mukaan, vaan ei sen lyhyempään. Teilla voi olla löysempikin vakiintunut käytäntö. Jos olet tullut liittyneeksi ammattiliittoon, kysy luottamusmieheltä, mikäli sellainen löytyy. - ma-to
Jos teet 5-päiväistä viikkoa ma-pe, nin yritä saada loma maanantaista torstaihin niin, että menet perjantaiski töihin. Silloin työnantaja ei voi laskea edellistä lauantaita lomapäiväksi.
- Ölki22
teet loma-anomuksen ti-pe välille. Tällöin työnantaja vähentää sinulta ne neljä jäljellä olevaa lomapäivää. Lauantaita työnantaja ei voi vähentää, koska sinulla ei ole lomapäiviä jäljellä. Jos olisit lomalla esim to- ma, ta. saa vähentää lauantain.
Tähänkin on mahdollista hakea kiertämällä muutosta, esim. anomalla vapaata to - pe ja toisella hakemuksella ma - ti. Näin lauantai ei osu lomapäiväksi, ja loman keston ollessa alle kolme päivää lomapäivää ei saa sijoittaa työvuorolistan mukaiselle vapaapäivälle ilman työntekijän suostumusta.- oppol
Tällaisella kikkailulla hankkii hyvin helposti työtovereiden vihat päällensä. Näitä on joskus nähty.
- irtopäiväsääntö
Jos loman pätkii siten, että pitää yksittäisiä lomapäiviä tai vajaita kalenteriviikkoja, jollon lauantai-päivät eivät suoraan kuluta lomapäiviä, niin käytetään ns. irtopäiväsääntöä. Eli kutakin yksittäisistä lomapäivistä muodostuvaa viittä päivää kohti lasketaan lomapäiväksi yksi lauantai.
Eli jos pidät kuukauden aikana jonain viikkona lomaa ma-ke (3 päivää) ja seuraavana viikkona esim. ti-ke (2 päivää), muodostuu 5 lomapäivää, jolloin lasketaan myös yksi laskennallinen lauantai lomapäiväksi, eli lomaa kuluu 6 päivää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606044- 1003131
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252406- 212078
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451751Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271616
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691521Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374