viimeisessä Päivämiehessä eli nro 42/2004 synnytti melkoisen kuhinan vl-herätysliikkeen sisällä. Tälläkin palstalla jotkut vl-kirjoittajat viittasivat kyseiseen kirjoitukseen. Niinpä minäkin ei-vl kävin eilen kirjastossa lukemassa mainitun tarinan.
Toivo Määttä viittaa kirjoituksessaan siihen palautteeseen, jota Päivämies on saanut lukijoilta viime viikkoina lehdessä olleista aiempien vuosien ja vuosikymmenien artikkeleista samaisessa lehdessä.
Määttä toteaa hyvin yksioikoisesti palautteen olleen eri muodoiltaan varsin positiivista. Pakko on omana mielipiteenäni todeta:
Toivo Määttä valehtelee.
Edelleen Määttä viittaa 70-luvun tapahtumiin vl-herätysliikkeessä ja käyttää siitä aallokosta mm. ilmaisua "Valtakuntansa kautta Jumala antoi rakkauden neuvoja kysymyksiin, jotka pyrkivät viettelemään Jumalan lapsia".
Varmasti moni tätäkin palstaa lukeva, joka on omakohtaisesti elänyt 70-luvun myrskyt, hoitokokoukset yms. tietää, että paljon niihin tapahtumiin mahtuu aivan muuta kuin Määtän ilmaisun mukaista "Jumalan rakkauden neuvoja". Neuvoja tuli silloin varmaan aika paljon myöskin ihan päinvastaiselta suunnalta.
Uskon monen ne ajat eläneen ja nyt Määtän kirjoituksen lukeneen rinnan alla sykähtäneen muutama ylimääräinen lyönti. Tarkoitan henkilöitä, jotka itse lensivät tai joiden lähiomaisia lensi ulos vl-herätysliikkeestä. Syyt olivat moninaiset. Yksi keskeinen syy ulosheittoon oli se, että kyseinen ulosheitetty piti kiinni siitä, minkä hän oli Jumalansa edessä oikeaksi kokenut eikä suostunut nöyristelemään omasta mielestään vääryyden edessä.
Sen ajan eläneet muistavat myöskin, miten ihmisiä ohjattiin saatanan haltuun yöllisissä tuntikausia kestäneissä kokouksissa. Joka mummon pumppu tahi joka papan pää ei kestänyt sitä menoa. Seuraukset olivat monen kohdalla melko ikävät.
Tämän Toivo Määtän kirjoituksen kautta SRK ja Päivämies pyrkivät jälleen kerran lakaisemaan ikävät asiat maton alle. Kirjoituksella manipuloidaan vl-kansa ajattelemaan, että koko vl-herätysliikkeen historian ajan Jumala on "rakkauden neuvoillaan" ohjannut herätysliikettä.
Kaikki ikävä ohitetaan ja totuutta vääristellään. Mihin Päivämies pyrkii tällaisella ihmisten manipuloinnilla, tosiasioiden vääristelyllä ja suoranaisella valehtelulla?
Valheella on lyhyet ja hyvin usein katkeralta maistuvat jäljet.
Toivo Määtän kirjoitus
69
18867
Vastaukset
- x-vl
Minä jouduin eroon veeällistä 70-luvun lopussa, kun en voinut tehdä parannusta kososlaisesta hengestä. Se olisi ensin pitänyt tehdä yksityiskokouksessa ja sitten julkisesti seurakunnan edessä.
Kaikki muut sukulaiseni ottivat nöyrästi vastaan tuollaiset kehoitukset autuutensa ehdolla. Ymmärtämättä? Osa sukulaisistani oli peräti ns. hoitajia.
Minulla on ollut koko ajan mahdollisuus lukea Päivämies-lehti heti tuoreeltaan ja olen sitä toki vuosien varrella lukenutkin. Luullakseni tarkemmin kuin joku sisällä oleva? Niipä olen seurannut tuota historian sarjaakin. Samoin loppuarviota, joka oli viimeisimmässä.
Tuntemukset ovat vaihdelleet näinä vuosikymmeninä. Yleensä niistä on tullut ahdistava ja raskas mieli. Jokin kirjoitus on ollut hieman lohdullisempi. Miten lienee sensuurin läpi päässytkin?
Olen tiiviissä yhteydessä muutamiin vl-sukulaisiini. Tiedän heidän traumansa 70-luvusta. Nyttemmin hekin ovat rohkaistuneet puhumaan kanssani noista pimeistä vuosista. Välillä on vaihe, jolloin emme olleet kovin tekemisissä. He kai seurakunnan neuvosta välttivät tällaista eriseuraista? :)
Olemme yhdessä pohtineet ja laittaneet kokemuksiamme yhteen. Minä ulkopuolella leirin, he sisällä. Huomaan, ettei helppoa ole ollut heilläkään.
Olin huolissani siitä, miten tuo PM:n kirjoitus vaikuttaa. Osittain olin väärässä. Sillä viisaasti he olivat osanneet väistää nuo asiat. Ei edes oltu luettu koko hist.sarjaa eikä haluttu lukea tuota arviotakaan! Itsesuojeluvaistoa löytyy!
Minulle kerrottiin, että jopa sana "rakkauden neuvo" aiheuttaa ahdistusta, koska se liittyy niihin aikoihin ja silloiseen yhteyteensä. Samoin se että korostetaan sitä, ettei jokin asia ole lakia.
Jos se ei olisi lakia, se ei tuntuisi lailta eikä sitä tarvitsisi mainostaa toiseksi. Näin päättelimme.
Sanatkin ovat muuttaneet merkityksensä. Hyvä on muuttunut pahaksi, valkoinen onkin mustaa.- vanha vaimo
Hyvä kirjoitus, x-vl. Minulla on ihan samat kokemukset. Sinä ja aloittaja puhutte totisinta totta. Teidän kirjoituksissanne on vl-liikkeen ongelman ydin.
Mutta rauha s tai muutamat muut eivät tietenkään myönnä että mitään ongelmia olisi;) Ilmeisesti he ovat niin nuoria, etteivät ole noita aikoja eläneet ja heidän vanhempansa eivät ole niistä ajoista heitä valistaneet. Se oli nimittäin tosi häpeällinen aika vl-liikkeelle:( - Sofia
Minä olen viime aikoina ajatellut paljon tuota, mitä kirjoitat aivan viestisi lopussa. "Sanatkin ovat muuttaneet merkityksensä. Hyvä on muuttunut pahaksi, valkoinen onkin mustaa."
Vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon juuri tuollaista valhetta. Sillä tehdään hirveästi pahaa ihmisille. "Rakkauden neuvo" on oikein hyvä esimerkki käsitteestä, jonka todellinen merkitys on juuri päinvastaista kuin mitä annetaan ymmärtää. Vanhoillislestadiolaisten rakkauden neuvot ovat usein Saatanasta, eivät Jumalasta, koska niitä käytetään hengellisen väkivallan välineenä. - toimitussihteeri
Sofia kirjoitti:
Minä olen viime aikoina ajatellut paljon tuota, mitä kirjoitat aivan viestisi lopussa. "Sanatkin ovat muuttaneet merkityksensä. Hyvä on muuttunut pahaksi, valkoinen onkin mustaa."
Vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon juuri tuollaista valhetta. Sillä tehdään hirveästi pahaa ihmisille. "Rakkauden neuvo" on oikein hyvä esimerkki käsitteestä, jonka todellinen merkitys on juuri päinvastaista kuin mitä annetaan ymmärtää. Vanhoillislestadiolaisten rakkauden neuvot ovat usein Saatanasta, eivät Jumalasta, koska niitä käytetään hengellisen väkivallan välineenä."Vanhoillislestadiolaisten rakkauden neuvot ovat usein Saatanasta, eivät Jumalasta, koska niitä käytetään hengellisen väkivallan välineenä."
Määttä käyttää kirjoituksessaan 70-luvun hoitokokouksista kaikkine hirveyksineen nimitystä "Jumalan rakkauden neuvot"... - x-vl
Sofia kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon juuri tuollaista valhetta. Sillä tehdään hirveästi pahaa ihmisille. "Rakkauden neuvo" on oikein hyvä esimerkki käsitteestä, jonka todellinen merkitys on juuri päinvastaista kuin mitä annetaan ymmärtää. Vanhoillislestadiolaisten rakkauden neuvot ovat usein Saatanasta, eivät Jumalasta, koska niitä käytetään hengellisen väkivallan välineenä.Sinäpä sen muotoilit selvästi.
Siksi juuri hyvät ja kauniitkin sanat tuntuvat pahoilta, kun niitä käytetään lyömä- ja alistamisaseina. Henkisessä ja hengellisessä väkivallassa!
Kyllä minä itseeni ja tuntemuksiini vielä luotan. Jos joku lyö minua poskelle ja väittää vain rakkaasti silittäneensä, niin valheeltahan sellainen tuntuu. Patsi jos sanoo myrkkyötökän tappaneensa! ;)
Olimmeko me tavalliset vl-kristityt 70-luvulla kuin "älyämättömät, kurittomat kakarat", jotka halusivat juosta esim. vaaralliselle autotielle. Siksi "saaraäiti" otti niskasta ja väkisin auttoi turvaan?
Jos sitten kieltäytyi ns. avusta, sanottiin, ettei ole enää tämän talon asukas ... Olet kasvanut liian isoksi. Saat mennä!
Eikö tuo sovi hyvin siihen sokeaan kuuliaisuuteen, jossa vapaus ja ihmisen/lapsen oma kasvu tukahdutetaan.
Kaikkien pitää olla samalla tavalla nöyriä, tottelevaisia, käskytettäviä - oikeassa kurituksessa ja rangaistuksen pelossa.
Entä sitten jos joskus nuo väärät muurit sortuvat ja turvasysteemit kaatuvat???? - Silmät auki
"Sanatkin ovat muuttaneet merkityksensä. Hyvä on muuttunut pahaksi, valkoinen onkin mustaa."
kyllä Jumalan ihmiseen rakentamia aivoja sekä näiden aivojen tuottamaa järkeä käyttävä ihminen yleensä havaitsee ja varoitusvalo syttyy hänen ajatusmaailmassaan.
Tätä havaitsemista ja näkemistä pyritään kynsin hampain estämään vl-herätysliikkeen piirissä toistamalla jäsenistölle niin usein kuin suinkin on mahdollista ja joka käänteessä: "Järjen käyttö on kiellettyä. Heitä järkesi romukoppaan."
Minä taas ajattelen asiat niin, että järjen käyttö on toki sallittua - pikemminkin suositeltavaa. Sen sijaan uskonasioita ei pidä järkiperäistää. Ne ovat ja pysyvät uskonasioina. - x-vl
Silmät auki kirjoitti:
"Sanatkin ovat muuttaneet merkityksensä. Hyvä on muuttunut pahaksi, valkoinen onkin mustaa."
kyllä Jumalan ihmiseen rakentamia aivoja sekä näiden aivojen tuottamaa järkeä käyttävä ihminen yleensä havaitsee ja varoitusvalo syttyy hänen ajatusmaailmassaan.
Tätä havaitsemista ja näkemistä pyritään kynsin hampain estämään vl-herätysliikkeen piirissä toistamalla jäsenistölle niin usein kuin suinkin on mahdollista ja joka käänteessä: "Järjen käyttö on kiellettyä. Heitä järkesi romukoppaan."
Minä taas ajattelen asiat niin, että järjen käyttö on toki sallittua - pikemminkin suositeltavaa. Sen sijaan uskonasioita ei pidä järkiperäistää. Ne ovat ja pysyvät uskonasioina.Ei se havaitseminen helppoa ole.
Tai sitten omat havainnot on kiellettävä, mitätöitävä, koska ne sotivat yhteisön tulkintaa vastaan.
Se on sitä manipulointia "parhaimmillaan"!;(
Kumpaa kuuntelet enemmän, minkä mukaan suuntaat valintasi? Mitä sinulle rehellisyys meinaa? Haluatko vaimentaa sisäisen äänesi ja kuunnella muita???
Ei ole helppoa. Ei ollut minullakaan. - Silmät auki
x-vl kirjoitti:
Ei se havaitseminen helppoa ole.
Tai sitten omat havainnot on kiellettävä, mitätöitävä, koska ne sotivat yhteisön tulkintaa vastaan.
Se on sitä manipulointia "parhaimmillaan"!;(
Kumpaa kuuntelet enemmän, minkä mukaan suuntaat valintasi? Mitä sinulle rehellisyys meinaa? Haluatko vaimentaa sisäisen äänesi ja kuunnella muita???
Ei ole helppoa. Ei ollut minullakaan.se on vanhoillislestadiolaisuudessa, joka ei suinkaan ole pelkkä herätysliike tahi uskonsuunta. Vanhoillislestadiolaisuus on elämäntapa, johon kytkeytyy ihmisellä erittäin paljon: koti, kaikilla paljon lapsia, ystävät, samanlaiset elämänkuviot, kaikilla pois meikit korvakorut hiusvärit, "vain me" oppi, suviseurat, "kenelle te anteeksi annatte..." jne.
Ihmisen on huomattavasti helpompaa vaihtaa kotiseurakuntansa vaikkapa helluntalaisesta vapaakirkolliseksi, jos hän kokee sen vaihdon omalle kohdalleen sopivaksi kuin irrottautua pois vl-herätysliikkeestä.
Kun lähdet pois vl-herätysliikkeestä, niin silloin saatat joutua monenlaisten ikävien juttujen kohteeksi jopa omien lähiomaistesi taholta (tätä ei pidä yleistää kaikkia koskevaksi). Silloin saatat menettää paljon ystäviä ja tuttuja, jotka jatkavat saman "vain me" ladun hiihtämistä, samaa toinen toisensa kyttäämistä, samaa hus hus korvakorut -elämäntyyliä jne.
Erotessaan vl-herätysliikkeestä ihminen joutuu monella tavalla repäisemään itsensä juuriltaan. Tämä ei ole tietenkään koskaan eikä kenellekään helppo ratkaisu.
Siksi moni vl varmasti mieluummin jatkaa samaisen joukon jäsenenä ajatellen omassa sisäisessä maailmassaan asioista eri tavalla kuin mitä on virallinen vl-oppi. Hän kuitenkin pitää "mölyt mahassaan". Tämä on tiettyä luontaista itsesuojeluvaistoa.
Jotkut taas kokevat oman sydänäänensä niin voimakkaana, että eivät voi jatkaa edes nimellisenä jäsenenä sellaisessa herätysliikkeessä, joka toimii monissa kohdin jyrkässä ristiriidassa hlön oman sydänäänen kanssa. Niinpä hän "riuhtaisee" itsensä irti tästä joukosta ja elämänpiiristä.
Ikävä kyllä moni "riuhtaisija" menettää samalla elävän uskon, koska hän on niin paljon imenyt itseensä jo äidinmaidossa ja siitä eteenpäin tuota Raamatun vastaista "vain me" oppia, että hän todellakin kuvittelee irtautuessaan vl-herätysliikkeestä irtautuvansa automaattisesti myös elävästä uskosta.
Näinhän asia ei tietenkään ole.
Jotkut taas ovat ymmärtäneet vanhoillislestadiolaisina ollessaan oikein Raamatun totuudet ja Jumalan pelastustarjouksen sisällön. Kun he "riuhtaisevat" itsensä irti vl-herätysliikkeestä, niin he tietävät, että Jumala pitää heistä huolen. Vaikka tuo "riuhtaisu" saattaa maksaa enemmän tai vähemmän heille.
Lohet ja muut arvokalat uivat vastavirtaan. - x-vl
Silmät auki kirjoitti:
se on vanhoillislestadiolaisuudessa, joka ei suinkaan ole pelkkä herätysliike tahi uskonsuunta. Vanhoillislestadiolaisuus on elämäntapa, johon kytkeytyy ihmisellä erittäin paljon: koti, kaikilla paljon lapsia, ystävät, samanlaiset elämänkuviot, kaikilla pois meikit korvakorut hiusvärit, "vain me" oppi, suviseurat, "kenelle te anteeksi annatte..." jne.
Ihmisen on huomattavasti helpompaa vaihtaa kotiseurakuntansa vaikkapa helluntalaisesta vapaakirkolliseksi, jos hän kokee sen vaihdon omalle kohdalleen sopivaksi kuin irrottautua pois vl-herätysliikkeestä.
Kun lähdet pois vl-herätysliikkeestä, niin silloin saatat joutua monenlaisten ikävien juttujen kohteeksi jopa omien lähiomaistesi taholta (tätä ei pidä yleistää kaikkia koskevaksi). Silloin saatat menettää paljon ystäviä ja tuttuja, jotka jatkavat saman "vain me" ladun hiihtämistä, samaa toinen toisensa kyttäämistä, samaa hus hus korvakorut -elämäntyyliä jne.
Erotessaan vl-herätysliikkeestä ihminen joutuu monella tavalla repäisemään itsensä juuriltaan. Tämä ei ole tietenkään koskaan eikä kenellekään helppo ratkaisu.
Siksi moni vl varmasti mieluummin jatkaa samaisen joukon jäsenenä ajatellen omassa sisäisessä maailmassaan asioista eri tavalla kuin mitä on virallinen vl-oppi. Hän kuitenkin pitää "mölyt mahassaan". Tämä on tiettyä luontaista itsesuojeluvaistoa.
Jotkut taas kokevat oman sydänäänensä niin voimakkaana, että eivät voi jatkaa edes nimellisenä jäsenenä sellaisessa herätysliikkeessä, joka toimii monissa kohdin jyrkässä ristiriidassa hlön oman sydänäänen kanssa. Niinpä hän "riuhtaisee" itsensä irti tästä joukosta ja elämänpiiristä.
Ikävä kyllä moni "riuhtaisija" menettää samalla elävän uskon, koska hän on niin paljon imenyt itseensä jo äidinmaidossa ja siitä eteenpäin tuota Raamatun vastaista "vain me" oppia, että hän todellakin kuvittelee irtautuessaan vl-herätysliikkeestä irtautuvansa automaattisesti myös elävästä uskosta.
Näinhän asia ei tietenkään ole.
Jotkut taas ovat ymmärtäneet vanhoillislestadiolaisina ollessaan oikein Raamatun totuudet ja Jumalan pelastustarjouksen sisällön. Kun he "riuhtaisevat" itsensä irti vl-herätysliikkeestä, niin he tietävät, että Jumala pitää heistä huolen. Vaikka tuo "riuhtaisu" saattaa maksaa enemmän tai vähemmän heille.
Lohet ja muut arvokalat uivat vastavirtaan.Sukulaisissani ja tuttavissani on todella monenlaisia entisiä veeälliä.
Jos on äidinmaidossa jo imenyt kaikki vl-opetukset alitajuntaansa, niin irtaantuminen vie pohjan kaikelta. Sama miten elää - kun helvettiin on kuitenkin matkalla! Näinhän on opetettu.
Tai sitten joku voi jäädä traumoineen sivummalle. Pienenpieni uskonliekki auttaa luottamaan Taivaallisen Isän suojelukseen ja johdatukseen.
Näin minulle kävi.
Sitten jossakin vaiheessa ELÄMÄ voittaa ja aistit ja sydän herääväät huomaamaan, että minullakin on oikeus ELÄÄ. USKOSTA!
Toki siihen kristittyjen apu on ollut tarpeen. Sinunkin! - Pojken
ja voimia sullekkin =)
- x-vl
Pojken kirjoitti:
ja voimia sullekkin =)
Kiitos! Sitä samaa Sinullekin!
Kai tarkoitit oikeaa Jumalan Siunausta etkä mitään vl-parannuskehoitusta ja -kuuliaisuuden vaatimusta?
En halua sitä "siunausta", jota tiukkapipoiset veeällät tarjoavat. Siihen on liitetty vl-seurakunnan kuuliaisuus lisämausteeksi.
Se pilaa koko keitoksen, tekee siitä sellaista ruokaa, jota ei voi syödä saamatta pahoja allergisia ahdistuskohtauksia. Tai sitten se on peräti myrkyllistä. ;(
Hengellinen ruokakin voi olla sellaista! - Sofia
x-vl kirjoitti:
Sinäpä sen muotoilit selvästi.
Siksi juuri hyvät ja kauniitkin sanat tuntuvat pahoilta, kun niitä käytetään lyömä- ja alistamisaseina. Henkisessä ja hengellisessä väkivallassa!
Kyllä minä itseeni ja tuntemuksiini vielä luotan. Jos joku lyö minua poskelle ja väittää vain rakkaasti silittäneensä, niin valheeltahan sellainen tuntuu. Patsi jos sanoo myrkkyötökän tappaneensa! ;)
Olimmeko me tavalliset vl-kristityt 70-luvulla kuin "älyämättömät, kurittomat kakarat", jotka halusivat juosta esim. vaaralliselle autotielle. Siksi "saaraäiti" otti niskasta ja väkisin auttoi turvaan?
Jos sitten kieltäytyi ns. avusta, sanottiin, ettei ole enää tämän talon asukas ... Olet kasvanut liian isoksi. Saat mennä!
Eikö tuo sovi hyvin siihen sokeaan kuuliaisuuteen, jossa vapaus ja ihmisen/lapsen oma kasvu tukahdutetaan.
Kaikkien pitää olla samalla tavalla nöyriä, tottelevaisia, käskytettäviä - oikeassa kurituksessa ja rangaistuksen pelossa.
Entä sitten jos joskus nuo väärät muurit sortuvat ja turvasysteemit kaatuvat????Itsestäni voin sanoa, että en ole aina osannut luottaa omiin tuntemuksiini. Itseen luottaminen on pitänyt kivuliaasti, kantapään kautta, oppia. Olen antanut muiden päättää puolestani, mikä on totta. Vl-kasvatuksella on ollut osuutensa siihen, että olen ollut noin kuollut.
Minusta vl-henki on juuri sitä, että ihmisiä opetetaan jättäytymään lapsen tasolle. Saaraäiti tai ylipäätään joku itsen ulkopuolella oleva voima on se, jonka mukaan ohjaudutaan. Läheisriippuvuudeksikin tällaista sanotaan.
Mitä tarkoitat sillä, että väärät muurit sortuisivat? Minä kun ajattelen, että monet ylläpitävät niitä vaikka väkisin, ja tulevat aina ylläpitämään. Joidenkin kohdalla elämä osoittaa ne harhaksi, ja se on heidän pelastuksensa. Kaikki eivät kuitenkaan pelastu. - x-vl
Sofia kirjoitti:
Itsestäni voin sanoa, että en ole aina osannut luottaa omiin tuntemuksiini. Itseen luottaminen on pitänyt kivuliaasti, kantapään kautta, oppia. Olen antanut muiden päättää puolestani, mikä on totta. Vl-kasvatuksella on ollut osuutensa siihen, että olen ollut noin kuollut.
Minusta vl-henki on juuri sitä, että ihmisiä opetetaan jättäytymään lapsen tasolle. Saaraäiti tai ylipäätään joku itsen ulkopuolella oleva voima on se, jonka mukaan ohjaudutaan. Läheisriippuvuudeksikin tällaista sanotaan.
Mitä tarkoitat sillä, että väärät muurit sortuisivat? Minä kun ajattelen, että monet ylläpitävät niitä vaikka väkisin, ja tulevat aina ylläpitämään. Joidenkin kohdalla elämä osoittaa ne harhaksi, ja se on heidän pelastuksensa. Kaikki eivät kuitenkaan pelastu.Oletko sama Sofia, jonka kanssa keskustelin jo vuosi sitten?
-------------
Tietysti yksittäisen ihmisen tasollakin on hankala, kun (keinotekoiset) turvamuurit kaatuvat. Mitään ei ole tilalle ja koko minuus on hajalla. Ei ole ehditty kantapään kautta oppia vielä selviämistä.
Läheisriippuvuudesta irroittautuminen on työn ja tuskan takana. Aina.
Kai mekin olemme joutuneet vasta sitten opettelemaan jaloillamme oloa, kun kukaan ei ole kainaloista väkisin taluttanut. Eikä vaatinut kontaten kulkemaan.
Mutta jos yleisempi sortuminen tapahtuu, niin mitä tapahtuu niille, joilla ei ole senkään verran itseluottamusta kuin meillä on ollut.
Ei ole luottamusta omiin tuntemuksiin eikä voimaa henkilökohtaiseen vastuuseen.
Siksi melkein joskus toivoo, että muurit kestävät ja jotkut pitävät niitä väkisin pystyssä. Vaikka vääryydellä ja väkivallalla! Tuo oli kyllä rumasti ajateltu, mutta tunnen niin monia ja pelkään... ;(
Jumalaan luottaen odottamme kuitenkin tulevaa. Hänen apunsa ja turvansa on käsittämätön ja ulottuu sinnekin minne me emme voi edes kuvitella. - Sofia
x-vl kirjoitti:
Oletko sama Sofia, jonka kanssa keskustelin jo vuosi sitten?
-------------
Tietysti yksittäisen ihmisen tasollakin on hankala, kun (keinotekoiset) turvamuurit kaatuvat. Mitään ei ole tilalle ja koko minuus on hajalla. Ei ole ehditty kantapään kautta oppia vielä selviämistä.
Läheisriippuvuudesta irroittautuminen on työn ja tuskan takana. Aina.
Kai mekin olemme joutuneet vasta sitten opettelemaan jaloillamme oloa, kun kukaan ei ole kainaloista väkisin taluttanut. Eikä vaatinut kontaten kulkemaan.
Mutta jos yleisempi sortuminen tapahtuu, niin mitä tapahtuu niille, joilla ei ole senkään verran itseluottamusta kuin meillä on ollut.
Ei ole luottamusta omiin tuntemuksiin eikä voimaa henkilökohtaiseen vastuuseen.
Siksi melkein joskus toivoo, että muurit kestävät ja jotkut pitävät niitä väkisin pystyssä. Vaikka vääryydellä ja väkivallalla! Tuo oli kyllä rumasti ajateltu, mutta tunnen niin monia ja pelkään... ;(
Jumalaan luottaen odottamme kuitenkin tulevaa. Hänen apunsa ja turvansa on käsittämätön ja ulottuu sinnekin minne me emme voi edes kuvitella.että sellainen yleisempi sortuminen voisi tapahtua? Tarkoitatko tällä sitä, että vanhoillislestadiolaisuudessa voisi tapahtua jonkinlainen radikaali muutos? Tuolla toisessa ketjussa eräät tuntuvat olevan tätä mieltä, ja minä vähän epäilen. (Olen se sama Sofia.)
- x-vl
Sofia kirjoitti:
että sellainen yleisempi sortuminen voisi tapahtua? Tarkoitatko tällä sitä, että vanhoillislestadiolaisuudessa voisi tapahtua jonkinlainen radikaali muutos? Tuolla toisessa ketjussa eräät tuntuvat olevan tätä mieltä, ja minä vähän epäilen. (Olen se sama Sofia.)
En todellakaan osaa sanoa.
Moni kammottava systeemi on ollut vallalla vuosisatoja eikä ole toiveitakaan mistään sortumisista. Tai aina nousee uusi yhtä kamala entisen tilalle ja /tai lisäksi.
Entisiä pahuuden jälkiäkin on korjattu vasta tuhat vuotta myöhemmin. Esim. ortod katol.
Eipä siis taida olla ns. kunnian palauttamista näköpiirissä meikäläisellä. ;)
Mutta siltikin - Elämä jatkuu -
Osoitteeni on [email protected]
Joskus oli kai puhetta? - Sofia
x-vl kirjoitti:
En todellakaan osaa sanoa.
Moni kammottava systeemi on ollut vallalla vuosisatoja eikä ole toiveitakaan mistään sortumisista. Tai aina nousee uusi yhtä kamala entisen tilalle ja /tai lisäksi.
Entisiä pahuuden jälkiäkin on korjattu vasta tuhat vuotta myöhemmin. Esim. ortod katol.
Eipä siis taida olla ns. kunnian palauttamista näköpiirissä meikäläisellä. ;)
Mutta siltikin - Elämä jatkuu -
Osoitteeni on [email protected]
Joskus oli kai puhetta?olen minäkin ajatellut. Kiitos osoittesta. Mietin.
vanha vaimo kirjoitti:
Hyvä kirjoitus, x-vl. Minulla on ihan samat kokemukset. Sinä ja aloittaja puhutte totisinta totta. Teidän kirjoituksissanne on vl-liikkeen ongelman ydin.
Mutta rauha s tai muutamat muut eivät tietenkään myönnä että mitään ongelmia olisi;) Ilmeisesti he ovat niin nuoria, etteivät ole noita aikoja eläneet ja heidän vanhempansa eivät ole niistä ajoista heitä valistaneet. Se oli nimittäin tosi häpeällinen aika vl-liikkeelle:(jos ihminen on ahtaalla, niin on itsessään ahtaalla. Ja ei kukaan voi riistää toiselta hänen rauhaansa. Jos jokin on sielunvihollisesta, niin ei se rauhattomuus kauan kestä, vaan rauha palajaa teihin. Aina kun saa saarnata syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä sielunvihollinen häipyy ja niin kuin Jeesus on opettanut, joille te... elikkä siitä yhdestä ainoasta Jeesuksen opetuslasten porukasta, aina uskosta uskoon... ja kun juo siitä lähteestä, tulee itsekin sen veden lähteeksi, joka kuohuaan iänkaikkiseen elämään.
- miettinen
Sofia kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon juuri tuollaista valhetta. Sillä tehdään hirveästi pahaa ihmisille. "Rakkauden neuvo" on oikein hyvä esimerkki käsitteestä, jonka todellinen merkitys on juuri päinvastaista kuin mitä annetaan ymmärtää. Vanhoillislestadiolaisten rakkauden neuvot ovat usein Saatanasta, eivät Jumalasta, koska niitä käytetään hengellisen väkivallan välineenä.Ja kaikista perustavalaatuisin valhe mitä vl-laiset omilleen opettaa, on se, että mukamas vain vl-liikkeen sisällä voi pelastua ja saada syntinsä anteeksi. Tällä valheella saadaan porukka pysymään kasassa.
Minusta on järkyttävää, että uskoviksi itseään sanovat saarnamiehet ja papitkin USKALTAVAT jatkaa tätä valehtelemista vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Varmasti ainakin osa heistä on jo oivaltanut, ettei se ole totta, mutta ylpeys ja omahyväisyys ei anna periksi nöyrtyä ja tehdä parannusta tästä valheen opettamisesta. - Pojken
x-vl kirjoitti:
Kiitos! Sitä samaa Sinullekin!
Kai tarkoitit oikeaa Jumalan Siunausta etkä mitään vl-parannuskehoitusta ja -kuuliaisuuden vaatimusta?
En halua sitä "siunausta", jota tiukkapipoiset veeällät tarjoavat. Siihen on liitetty vl-seurakunnan kuuliaisuus lisämausteeksi.
Se pilaa koko keitoksen, tekee siitä sellaista ruokaa, jota ei voi syödä saamatta pahoja allergisia ahdistuskohtauksia. Tai sitten se on peräti myrkyllistä. ;(
Hengellinen ruokakin voi olla sellaista!"Kai tarkoitit oikeaa Jumalan Siunausta etkä mitään vl-parannuskehoitusta ja -kuuliaisuuden vaatimusta? "
Enkai mä sua parunnekseen kehottanu, se on sun oma asias....Siunausta vaan toivottelin
- rauha s
Mistä tiedät, millaisen "kuhinan" kirjoitus aiheutti, oikeasti?
Olin itse ilahtunut kirjoituksesta, samoin historiasivuista, joita olen saanut vuoden kuluessa lukea. Niin raikkaita kirjoituksia, vaikka vuosikymmenten takaa!- Sisäpiireistä
Kirjoitus sekä aikaisemmat historia-artikkelit aiheuttivat todella "kuhinaa" ja palaute Päivämiehen toimitukseen ei suinkaan ole ollut niin positiivista, kuin T.M. artikkelissaan antoi ymmärtää.
Toivon kaikkien niiden, joiden mielestä artikkelisarjan painotukset (Huom! sinänsä historiallisissa artikkeleissa ei ole huomauttamista, mutta ne valinnat!!!) ja varsinkin T.M:n yhteenveto ovat huonosti harkittuja, ottavan yhteyttä lehden toimitukseen. - Outsider
"AAMEN!
Kirjoittanut: -Maria- 14.10.2004 klo 09.10
Miten osasitkin sen noin hyvin sanoa!!
Olen samaa mieltä, että käyttämällä tervettä järkeä myös uskomisen asioissa turhat "hörhöilyt" epäoleellisessa jäävät pois ja itse asia saa ansaitsemansa arvostuksen.
Itse luen näitä nettikirjoituksia usein tosi pahoilla mielin ja huolissani siksi, että vanhoillislestadiolaisuudessa on viime vuosikymmninä tapahtunut todella kummallinen painopisteen vääristymä. Minusta olemme joukolla joutuneet Sielunvihollisen eksyttämiksi jotta Evankeliumin ilosanoman aarre meiltä hämärtyisi. Ja sitä sitten puolustellaan mitä kummallisimmilla perusteluilla jotka ovat pelkkää epäjohdonmukaista puuroa ja hullunkurista sivuseikoissa askartelemista.
Selitykset kuulostavat välillä kuin jonkun Jehovan todistajan sulkeutuvasta ovenraosta kiihtyvällä tahdilla laskettelemalta liturgialta; ei oikein päätä eikä häntää.
Eilen luettuani Päivämiehestä Toivo Määtän OMITUISEN kirjoituksen, joissa puolusteltiin lakihenkisiä 70-luvun historiakirjoituksia (jotka toisin kuin Määtän tekstissä toisteltiin, ovat aiheuttaneet laajaa hämmennystä), istahdin taas väsyneenä ja ahdistuneena miettimään; tätäkö haluan lapsilleni opetettavan? Sellaisilla asioillako heidän uskoansa rakennetaan ja sieluansa ravitaan? Sekö on se Hyvän Paimenen ääni, jota minäkin heitä kehotan seuraamaan?
Mutta kaltaisesi kristityt, joita myös tapaa paljon keskuudessamme, antavat valoa tulevaisuuteen. Kiitos Sinulle.
Vetoan myös nyt Sinuun, pysy linjoilla!"
"Eilen luettuani Päivämiehestä Toivo Määtän OMITUISEN kirjoituksen, joissa puolusteltiin lakihenkisiä 70-luvun historiakirjoituksia (jotka toisin kuin Määtän tekstissä toisteltiin, ovat aiheuttaneet laajaa hämmennystä), istahdin taas väsyneenä ja ahdistuneena miettimään; tätäkö haluan lapsilleni opetettavan? Sellaisilla asioillako heidän uskoansa rakennetaan ja sieluansa ravitaan? Sekö on se Hyvän Paimenen ääni, jota minäkin heitä kehotan seuraamaan?"
--------------------------------------------------
"löperösti asian vierestä
Kirjoittanut: -Maria- 15.10.2004 klo 22.56
Vielä vähemmän rakentaa se, kun vikaan joutunut kannanottaja tulee tuntoihinsa, peruu kantansa parannusta tehden ja perustelee sitä sillä, että omassatunnossaan tuntee olleensa väärässä hengessä kantaa sorvatessaan, jos sitten sen tiukan kannan noudattamista kuitenkin vaaditaan ja kannanotto esitellään oikeana ja Pyhästä Hengestä lähtöisin olevana asiana.
Hoitajista en tainnut tuossa yhteydessä puhua mitään, vaan juuri näistä elämäntapoja koskevien julkilausumien laatijoista, "virallisen kannan" sorvaajista.
Täällä kotipaikkakunnallani tuo kirjoitus on ollut ensimmäinen puheenaihe jokaisen vastaan tulleen vl:n kanssa. Se on aiheuttanut hämmennystä mitä suurimmassa määrin."
"Täällä kotipaikkakunnallani tuo kirjoitus on ollut ensimmäinen puheenaihe jokaisen vastaan tulleen vl:n kanssa. Se on aiheuttanut hämmennystä mitä suurimmassa määrin."
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000005012992 - Sofia
Sisäpiireistä kirjoitti:
Kirjoitus sekä aikaisemmat historia-artikkelit aiheuttivat todella "kuhinaa" ja palaute Päivämiehen toimitukseen ei suinkaan ole ollut niin positiivista, kuin T.M. artikkelissaan antoi ymmärtää.
Toivon kaikkien niiden, joiden mielestä artikkelisarjan painotukset (Huom! sinänsä historiallisissa artikkeleissa ei ole huomauttamista, mutta ne valinnat!!!) ja varsinkin T.M:n yhteenveto ovat huonosti harkittuja, ottavan yhteyttä lehden toimitukseen.Siis että toimitukseen voi ottaa yhteyttä, jos lehden sisältö on ollut mielestäni huonosti harkittua.
Noin yksinkertaistahan se tosiaan on! - -Maria-
Sisäpiireistä kirjoitti:
Toivon kaikkien niiden, joiden mielestä artikkelisarjan painotukset (Huom! sinänsä historiallisissa artikkeleissa ei ole huomauttamista, mutta ne valinnat!!!) ja varsinkin T.M:n yhteenveto ovat huonosti harkittuja, ottavan yhteyttä lehden toimitukseen.Oikeassa olet. Minullakin on sisäpiirin luetettavaa tietoa, jonka perusteella tiedän, että palautetta Päivämiehen toimitukseen on tullut satamäärin. Myöskin eräs tunnettu SRK-mies on itse kävellyt tuohtuneena toimitukseen ja ihmetellyt, miten tuollaista on menty julkaisemaan. Vähemmän varman tiedon mukaan myös yksi Päivämiehen toimittaja olisi asian johdosta eronnut. (Onko?)
Itsekin tiedän toistakymmentä ihmistä täältä meiltä päin, jotka ovat ottaneet toimitukseen yhteyttä kritisoidakseen joko historiasarjaa tai T.Määtän kirjoitusta.
Määtän kirjoitus oli minusta noilta osin tahallisen valheellinen. Miksi ihmeessä?
Joitakin yhteydenottajia päätoimittaja Palola oli tyynnytellyt sanomalla, ettei Määtän kirjoitus VASTANNUT PÄIVÄMIEHEN VIRALLISTA LINJAA!!!
No, sikäli lohdullista, että jos päätoimittaja on noin vapaamielinen lehden sisällön suhteen, niin kaitpa sitten julkaistaan minunkin muutamia vl-liikkeen epäkohtia voimakkaasti kritisoiva kirjoitukseni ensi keskiviikon pääkirjoitussivulla... :) - Outsider
-Maria- kirjoitti:
Oikeassa olet. Minullakin on sisäpiirin luetettavaa tietoa, jonka perusteella tiedän, että palautetta Päivämiehen toimitukseen on tullut satamäärin. Myöskin eräs tunnettu SRK-mies on itse kävellyt tuohtuneena toimitukseen ja ihmetellyt, miten tuollaista on menty julkaisemaan. Vähemmän varman tiedon mukaan myös yksi Päivämiehen toimittaja olisi asian johdosta eronnut. (Onko?)
Itsekin tiedän toistakymmentä ihmistä täältä meiltä päin, jotka ovat ottaneet toimitukseen yhteyttä kritisoidakseen joko historiasarjaa tai T.Määtän kirjoitusta.
Määtän kirjoitus oli minusta noilta osin tahallisen valheellinen. Miksi ihmeessä?
Joitakin yhteydenottajia päätoimittaja Palola oli tyynnytellyt sanomalla, ettei Määtän kirjoitus VASTANNUT PÄIVÄMIEHEN VIRALLISTA LINJAA!!!
No, sikäli lohdullista, että jos päätoimittaja on noin vapaamielinen lehden sisällön suhteen, niin kaitpa sitten julkaistaan minunkin muutamia vl-liikkeen epäkohtia voimakkaasti kritisoiva kirjoitukseni ensi keskiviikon pääkirjoitussivulla... :)"Joitakin yhteydenottajia päätoimittaja Palola oli tyynnytellyt sanomalla, ettei Määtän kirjoitus VASTANNUT PÄIVÄMIEHEN VIRALLISTA LINJAA!!!"
Jos lehden kakkosmies (= toimitussihteeri Toivo Määttä) kirjoittelee lehteen juttuja, jotka eivät vastaa lehden virallista linjaa, niin voidaan aiheellisesti kysyä:
1) Onko pakka täysin sekaisin? Tahi 2) Onko pallo totaalisesti hukassa?
Eiköhän homman nimi ole oikeasti se, että Päivämies yritti Määtän kirjoituksen kautta manipuloida kenttää ajattelemaan tietyistä asioista tietyllä tavalla. Kun kenttä nostikin asiasta metakan, niin selitys kuuluu:
"ettei Määtän kirjoitus VASTANNUT PÄIVÄMIEHEN VIRALLISTA LINJAA!!!"
Housuun kuitenkin tuli tavarat. - Toivo
Sisäpiireistä kirjoitti:
Toivon kaikkien niiden, joiden mielestä artikkelisarjan painotukset (Huom! sinänsä historiallisissa artikkeleissa ei ole huomauttamista, mutta ne valinnat!!!) ja varsinkin T.M:n yhteenveto ovat huonosti harkittuja, ottavan yhteyttä lehden toimitukseen.mitä sä yrität. Menehän sinne vartiotornin toimitukseen takaisin... Teillä on muuten ihan oma palstakin.
- olla
Toivo kirjoitti:
mitä sä yrität. Menehän sinne vartiotornin toimitukseen takaisin... Teillä on muuten ihan oma palstakin.
aika epätoivoista tuo sinun ja kaltaistesi temppuilu.
Ilmeisesti vl-väki on kyllästynyt Päivämiehen valehteluun. Vanhoillislestadiolaiset eivät olekaan niin tyhmiä kuin SRK ja Päivämies kuvittelevat. Ehkä tämän päivän veeälliä ei ole niin helppoa vetää kuin pässiä narussa kuten oli 60- ja 70-luvuilla. - lestamies
Outsider kirjoitti:
"AAMEN!
Kirjoittanut: -Maria- 14.10.2004 klo 09.10
Miten osasitkin sen noin hyvin sanoa!!
Olen samaa mieltä, että käyttämällä tervettä järkeä myös uskomisen asioissa turhat "hörhöilyt" epäoleellisessa jäävät pois ja itse asia saa ansaitsemansa arvostuksen.
Itse luen näitä nettikirjoituksia usein tosi pahoilla mielin ja huolissani siksi, että vanhoillislestadiolaisuudessa on viime vuosikymmninä tapahtunut todella kummallinen painopisteen vääristymä. Minusta olemme joukolla joutuneet Sielunvihollisen eksyttämiksi jotta Evankeliumin ilosanoman aarre meiltä hämärtyisi. Ja sitä sitten puolustellaan mitä kummallisimmilla perusteluilla jotka ovat pelkkää epäjohdonmukaista puuroa ja hullunkurista sivuseikoissa askartelemista.
Selitykset kuulostavat välillä kuin jonkun Jehovan todistajan sulkeutuvasta ovenraosta kiihtyvällä tahdilla laskettelemalta liturgialta; ei oikein päätä eikä häntää.
Eilen luettuani Päivämiehestä Toivo Määtän OMITUISEN kirjoituksen, joissa puolusteltiin lakihenkisiä 70-luvun historiakirjoituksia (jotka toisin kuin Määtän tekstissä toisteltiin, ovat aiheuttaneet laajaa hämmennystä), istahdin taas väsyneenä ja ahdistuneena miettimään; tätäkö haluan lapsilleni opetettavan? Sellaisilla asioillako heidän uskoansa rakennetaan ja sieluansa ravitaan? Sekö on se Hyvän Paimenen ääni, jota minäkin heitä kehotan seuraamaan?
Mutta kaltaisesi kristityt, joita myös tapaa paljon keskuudessamme, antavat valoa tulevaisuuteen. Kiitos Sinulle.
Vetoan myös nyt Sinuun, pysy linjoilla!"
"Eilen luettuani Päivämiehestä Toivo Määtän OMITUISEN kirjoituksen, joissa puolusteltiin lakihenkisiä 70-luvun historiakirjoituksia (jotka toisin kuin Määtän tekstissä toisteltiin, ovat aiheuttaneet laajaa hämmennystä), istahdin taas väsyneenä ja ahdistuneena miettimään; tätäkö haluan lapsilleni opetettavan? Sellaisilla asioillako heidän uskoansa rakennetaan ja sieluansa ravitaan? Sekö on se Hyvän Paimenen ääni, jota minäkin heitä kehotan seuraamaan?"
"löperösti asian vierestä
Kirjoittanut: -Maria- 15.10.2004 klo 22.56
Vielä vähemmän rakentaa se, kun vikaan joutunut kannanottaja tulee tuntoihinsa, peruu kantansa parannusta tehden ja perustelee sitä sillä, että omassatunnossaan tuntee olleensa väärässä hengessä kantaa sorvatessaan, jos sitten sen tiukan kannan noudattamista kuitenkin vaaditaan ja kannanotto esitellään oikeana ja Pyhästä Hengestä lähtöisin olevana asiana.
Hoitajista en tainnut tuossa yhteydessä puhua mitään, vaan juuri näistä elämäntapoja koskevien julkilausumien laatijoista, "virallisen kannan" sorvaajista.
Täällä kotipaikkakunnallani tuo kirjoitus on ollut ensimmäinen puheenaihe jokaisen vastaan tulleen vl:n kanssa. Se on aiheuttanut hämmennystä mitä suurimmassa määrin."
"Täällä kotipaikkakunnallani tuo kirjoitus on ollut ensimmäinen puheenaihe jokaisen vastaan tulleen vl:n kanssa. Se on aiheuttanut hämmennystä mitä suurimmassa määrin."
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000005012992Joo, en kyllä ymmärrä vieläkään sitä kaikkee. Itsekkin tein parannuksen vaan muiden mukana, olin varmaan jotain 10-11 v. korkeintaan. Tietysti syntiä oli, mutta en kyllä ymmärrä oliko sitä Kososlaista henkeä sitten kuitenkaan.
Muistan vieläkin sen tapahtuman...oli se kyllä outoa, mutta eihän kaikkia muitakaan ilmiöitä täällä maailmassa voi ymmärtää. - ...
"Olin itse ilahtunut kirjoituksesta"
- Elämän lapsi
-Maria- kirjoitti:
Oikeassa olet. Minullakin on sisäpiirin luetettavaa tietoa, jonka perusteella tiedän, että palautetta Päivämiehen toimitukseen on tullut satamäärin. Myöskin eräs tunnettu SRK-mies on itse kävellyt tuohtuneena toimitukseen ja ihmetellyt, miten tuollaista on menty julkaisemaan. Vähemmän varman tiedon mukaan myös yksi Päivämiehen toimittaja olisi asian johdosta eronnut. (Onko?)
No, sikäli lohdullista, että jos päätoimittaja on noin vapaamielinen lehden sisällön suhteen, niin kaitpa sitten julkaistaan minunkin muutamia vl-liikkeen epäkohtia voimakkaasti kritisoiva kirjoitukseni ensi keskiviikon pääkirjoitussivulla... :)Päivämieheen!
Tätä toivoin jo 70-luvulla jolloin itse jouduin turvautumaan Kotimaahan tai tavallisiin päivälehtiin saadakseni ääneni kuuluviin.
Jospa nyt v. 2004 vanhoillislestadiolaisuuden pää-äänenkannattaja siirtyisi länsimaiseen demokraattiseen tiedonvälityskäytäntöön ...
- Artsi
Helsinkiläisen puhujan muistoseuroissa muisteltiin, että ko. puhuja oli menettänyt muistiaan. Mutta tämä puhuja paljasti kuitenkin viimeisissä puheenvuoroissaan, että 60-luku pappiseriseuran jälkeen oli rauhanyhdistyksissä kuivaa aikaa.
Joskus jokin asia hiertää pitkään, mutta kun se tulehtuu ja tulee esille, se on helpompi poistaa, vaikka vaatiikin monesti kivuliaita toimenpiteitä.
Jotkut ovat pyytäneet anteeksi sen, minkä itse ovat tunteneet väärin tehneensä. Yksikin sisar sanoi hoitokokouksessa, että ei tämä ole mitään hoitamista, ja lähti pois. Nämä eräät ovat säilyneet kristittyjen seurakunnassa, SRK:ssa loppuun asti, kenties haukuttuinakin ja väärähenkisten väärin ymmärtäminä. - tämä
Toivo Määttä on miehiään? Joku SRK:n johtokunnan jäsen?
- sisäpiiriläinen
Ei, vaan Päivämiehen toimitussihteeri ollut iät ajat.
- sinulle
sisäpiiriläinen kirjoitti:
Ei, vaan Päivämiehen toimitussihteeri ollut iät ajat.
tiedosta.
Kirjoittaako tämä Topi yleensäkin "SRK:n pussiin" eikä niin välitä juosta totuuden perässä?
- Kuhilas
en ole huomannu kyllä mitään. Taitaa olla taas joku PROVO????
- Silmät auki
Avaa silmäsi näkemään ja korvasi kuulemaan. Saatat yllättyä.
- vl2003
Kannattaa varmaan lukea Toivo Määtän kirjoituksesta myös se kohta, jossa hän toteaa, että kielteistäkin palautetta on tullut, ja se, mistä se hänen mielestään johtuu.
Ystävät hyvät, te jotka vl-uskoa tunnustatte ja kuitenkin ylen kriittisesti täällä rutisette näistä rakkauden neuvoista, pysähtykääpä miettimään, ettei vain teillä olisi alkanut Jumalan valtakunta näyttää halvalta ja vähäarvoiselta.
Esimerkiksi sinä, -Maria-, jonka kanssa muistaakseni olemme joskus keskustelleet pitkän keskustelun. Silloin päädyimme siihen, että vl-kristillisyydessä on epäkohtia ja lieveilmiöitä. Pystyn itsekin luettelemaan sellaisia. Mutta kun minun uskoni mukaan tässä meillä kuitenkin on elävä usko, niin kaikkine vikoineen ja virheineenkin, uskovaiset tuntuvat rakkailta. Kaikkine kummallisuuksineen ja inhimillisen heikkoukseenkin meillä on tässä Jumalan valtakunta. Minusta sinun, -Maria-, kirjoituksista välittyy jollakin tavalla vikova mieli.
Mitä Määtän mainitsemaan 1970-luvun tapahtumiin tulee, niin olen hänen kanssaan samaa mieltä. Yhteiskunnan ja arvojen murros oli sellainen, että se tempaisi kristityitäkin mukaansa. Korjausliike meni pahimmillaan toiseen laitaan. Tarvittiin seurakuntaäidin neuvoja. Mikä tuossa kirjoituksessa meni pieleen?
Jäädään odottamaan: jospa Päivämieheen saataisiin artikkeli 1970-luvun kuohunnasta.
Itse historiasarjasta: en itse löytänyt kyseisestä sarjasta mitään, mihin en voisi yhtyä tänäkin päivänä. Huomionarvoista on, että (tällä palstalla) paljonparjattu artikkeli, jossa varoiteltiin esimerkiksi kirkkokuorossa laulamisesta, oli taustoitettu niin, että kävi ilmi, missä asenneilmastossa tuota neuvoa annettiin. En silti näe tuossa neuvossa tänäkään päivänä mitään väärää: oppiriitojen riehuessa siionissa pidettiin turvallisimpana pysyä pois yleiskirkollisesta toiminnasta. Uskovaiselle on tänäkin päivänä helpompi osallistua ei-hengelliseen yhdistystoimintaan kuin mennä seurakunnan raamattupiiriin, tai kirkkokuoroon, jossa hengellisen yhteyden tuntemiseen on melkoisia paineita. Ongelmat alkoivat siinä vaiheessa, kun näitä varoituksen sanoja alettiin ilmeisestikin joissakin paikoissa tulkita kuin piru Raamattua. (Kytättiin, tehtiin neuvoista laki, tehtiin pikkuasioista uskomiselle kynnys jne).
Vielä tästä "kuhinasta". Enpä ole havainnut.- -Maria-
No ensinnäkin "kuhinasta", minulla on ensikäden tietoa siitä, että nämä kirjoitukset ovat aikaansaaneet kaikkien aikojen kritiikkivyöryn Päivämiehen toimitukseen. Siitä Määttäkin varmasti on tietoinen. Samoin tiedän luotettavasta ja minulle läheisestä lähteestä hyvinkin tarkkaan, millaista vääntöä em. jutuista on toimituksessakin käyty. Eli asiasta ei missään tapauksessa ole vallinnut yksimielisyys. En perusta näkemyksiäni kuulopuheisiin vaan minulla on tapahtumista varma tieto.
Hmmm...minusta välityy Sinulle vikova mieli. Niin, varmaan se niin on, niin olet sen kokenut. Helppo uskoa.
Olen miettinyt tuotakin, missä menee raja terveen kriittisyyden ja pelkän epäkohtien etsimisen välillä. Kysymys on vähän vaikea, en oikeastaan voi muuta kuin rukoilla, että en olisi väärällä tiellä.
Olen tilanteesta oikeasti todella huolissani, koen varoittavani vaarasta, synnistä. Enkä ole yksin ajatuksineni.
Välillä olen täysin sydän karrella näiden asioiden kanssa. Ja olen vakaasti kyllä sitä mieltä, että 70-luvulla oltiin todella väärässä hengessä ja jäljet ovat sen mukaiset. Mikä lihasta tulee se lihaan vastaa. Historiansarja ja Määtän jälkikirjoitus ovat sitä samaa, josta jo luulin Herran meidät pelastaneen. Minä olen todella ahdistunut ja hädissäni, kirjoitan koko ajan tippa silmässä.
Eerik sanoi sen tuolla jossain hyvin, "rakkauden tilalle on tullut pelko". Niin minäkin sen koen.
Koen ärjyvän sielunvihollisen keskellämme.
En voi kun ihmetellä teitä, jotka toteatte tyynesti: "oikein raikkaita kirjoituksia". Huh huh, minun sydäntäni kylmää.
Lopuksi, en haluaisi olla tylyn kuuloinen vaikka asiassani haluankin pysyä. Mutta en osaa kirjoittaa kauniimmin, kuten vaikka "Erehtynyt". Itsekin huomaan toisinaan, että teksti vaikuttaa turhan jyrkältä ja kovalta esim. omaan mielentilaani nähden. Mutta en ehdi tekstejäni myöskään hiomaan, kimpussani häärii viisi alle kouluikäistä lasta.
Minusta Sinä taas olet kuulostanut viisaalta ja maltilliselta viime aikoina. Olen lukenut kirjoituksiasi mielenkiinnolla ja kokenut, että kaltaistasi "vastapainoa" itse tarvitsen. - Larssi
Joo, luettuani kirjoituksen uudestaan se oli varsin myönteinen ja hyvä kirjoitus...En tiedä miksi jotkut sitä parjaavat.
Minulle on myös itsestäänselvyys, ettei tuli mennä tarkoituksenhakuisesti kirkkokuoroon, eri hengellisyyksen kanssa. - vl2003
-Maria- kirjoitti:
No ensinnäkin "kuhinasta", minulla on ensikäden tietoa siitä, että nämä kirjoitukset ovat aikaansaaneet kaikkien aikojen kritiikkivyöryn Päivämiehen toimitukseen. Siitä Määttäkin varmasti on tietoinen. Samoin tiedän luotettavasta ja minulle läheisestä lähteestä hyvinkin tarkkaan, millaista vääntöä em. jutuista on toimituksessakin käyty. Eli asiasta ei missään tapauksessa ole vallinnut yksimielisyys. En perusta näkemyksiäni kuulopuheisiin vaan minulla on tapahtumista varma tieto.
Hmmm...minusta välityy Sinulle vikova mieli. Niin, varmaan se niin on, niin olet sen kokenut. Helppo uskoa.
Olen miettinyt tuotakin, missä menee raja terveen kriittisyyden ja pelkän epäkohtien etsimisen välillä. Kysymys on vähän vaikea, en oikeastaan voi muuta kuin rukoilla, että en olisi väärällä tiellä.
Olen tilanteesta oikeasti todella huolissani, koen varoittavani vaarasta, synnistä. Enkä ole yksin ajatuksineni.
Välillä olen täysin sydän karrella näiden asioiden kanssa. Ja olen vakaasti kyllä sitä mieltä, että 70-luvulla oltiin todella väärässä hengessä ja jäljet ovat sen mukaiset. Mikä lihasta tulee se lihaan vastaa. Historiansarja ja Määtän jälkikirjoitus ovat sitä samaa, josta jo luulin Herran meidät pelastaneen. Minä olen todella ahdistunut ja hädissäni, kirjoitan koko ajan tippa silmässä.
Eerik sanoi sen tuolla jossain hyvin, "rakkauden tilalle on tullut pelko". Niin minäkin sen koen.
Koen ärjyvän sielunvihollisen keskellämme.
En voi kun ihmetellä teitä, jotka toteatte tyynesti: "oikein raikkaita kirjoituksia". Huh huh, minun sydäntäni kylmää.
Lopuksi, en haluaisi olla tylyn kuuloinen vaikka asiassani haluankin pysyä. Mutta en osaa kirjoittaa kauniimmin, kuten vaikka "Erehtynyt". Itsekin huomaan toisinaan, että teksti vaikuttaa turhan jyrkältä ja kovalta esim. omaan mielentilaani nähden. Mutta en ehdi tekstejäni myöskään hiomaan, kimpussani häärii viisi alle kouluikäistä lasta.
Minusta Sinä taas olet kuulostanut viisaalta ja maltilliselta viime aikoina. Olen lukenut kirjoituksiasi mielenkiinnolla ja kokenut, että kaltaistasi "vastapainoa" itse tarvitsen.Kiitos ajatuksistasi. Anteeksi, jos pahoitin mielesi edellisessä viestissä. Minulla oli tunne, että oli aiheellista mainita Jumalan valtakunnan halpana näkymisen vaara ikään kuin johdannoksi aiheesta käytävään keskusteluun, jos sellainen saataisiin aikaan. Terveen ja epäterveen kriittisyyden välinen ero on kuin veteen piirretty viiva. Tällä tavalla kirjallisesti näistä keskusteltaessa väärin ymmärtämisen riski on todellinen. Erityisesti tällaisella anonyymilla palstalla on vaara, että jos jonkin kirjoittajan jokin yksittäinen kirjoitus ei ole vastannut henkeen (siis omia mielipiteitä), niin muutkin saman kirjoittajan tekstit tulee helposti luettua valmiilla ennakkoasenteella. (Muistan joskus, että esitit ehkä harkitsemattoman kommentin jostakin asiasta, jolloin minulla on ehkä ollut vääränlainen lukutapa joihinkin viesteihisi). Ja toisin päin. Ja kuitenkin meidän kaikkien pitäisi muistaa, kuinka helposti yhdellä epäonnistuneella sananvalinnalla voi viestiin saada täysin päinvastaisen vaikutelman kuin mihin oli pyrkinyt.
Itse asiasta: kuhina. En osaa tähän ottaa muuta kantaa kuin se, minkä jo sanoin, eli minun lähipiirissäni "kuhinaa" ei ole esiintynyt. Sinulla on asiasta toinen kokemus. Kuten sanoin, toivoisin Päivämieheen 1970-luvun kuohuntaa käsittelevää artikkelia. Pelkään kuitenkin, että sen kirjoittaminen voisi olla epäkiitollinen tehtävä. (Toivotaan, että Päivämiehen toimituksessa pistävät harkintaan!)
Toisesta asiasta: Luulen, että ihmisen suhtautuminen näihin siionista saatuihin neuvoihin juontaa juurensa siihen, millaisia kokemuksia näistä on ollut esimerkiksi lapsuudessa. Itselläni on ollut onni saada kasvaa vapaamielisessä ja suvaitsevassa vl-ympäristössä. Vasta myöhemmällä iällä törmäsin siihen, että keskuudessamme todellakin on ihmisiä, jotka ovat ottaneet tehtäväkseen kytätä muiden ihmisten toimintaa ja esimerkiksi juuri erilaisten kirjoittamattomien sääntöjen mukaan elämistä. Minulle tämä on näyttäytynyt aina lieveilmiönä. Kuitenkin minun on helppo ymmärtää, että jos on lapsuudesta asti ollut tuollaisessa kyttäysilmapiirissä, niin se voi vaikuttaa paljon oleellisemmalta osalta vl-kristillisyyttä (kuin esimerkiksi minulle). Minä siis elän niin kuin vl-kristityt elävät, ilman että se olisi muodostunut minulle laiksi. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.
Kristillisyydessä on aina ymmärretty, että uudet ilmiöt on hyvä tutkia ja sitten vasta päättää, ovatko ne uskonelämälle hyväksi vai pahaksi, jonka jälkeen paha on syytä tarpeettomana hyljätä, tai ainakin neuvoa sen vaaroista. Itse koen, että monilla siionin yhteisillä päätöksillä on ollut suuri siunaus. Tätä vasten minua murehduttaa se, että vuosien saatossa muodostunutta arvokasta tapakulttuuriamme ollaan murentamassa jopa niin, että oltaisiin luisumassa ns. lihan vapauteen. Toinenkin äärilaita on, ja siihen mielestäni sinä -Maria- olet ansiokkaasti ottanut kirjoituksissasi kantaa. On todellakin vaara, että luiskahdetaan kovaan tekokristillisyyteen, jossa todellakin unohtuu Kristuksen armo ja tilalle tulee sen vahtiminen, ettei kukaan vain kävisi katsomassa jääkiekko-ottelua.
Voitko ymmärtää, että olen aidosti sitä mieltä, että näen tällaisen vaaran (että pääasia unohtuu), mutta olen silti nykytilaan tyytyväinen enkä haluaisi mitään muuttaa?
Uskovaisten seurakunta on aina ollut taisteleva seurakunta. Yhdellä suunnalla uhkaa maailmanrakkaus, toisella suunnalla laki. Tämänkin vuoksi kannattaa olla kiitollinen siitä, että Jumala on seurakuntaäitinsä neuvoilla meitä vielä varjellut valtakunnassaan.
Kovin voimakkaiden muutostarpeiden taustalla on usein ollut vääriä henkiä. Uusheräys, sillanpääläisyys jne. varoittavina esimerkkeinä. Kuitenkin terve kriittisyys on tarpeen. Miten tasapainoilla tässä? Tässäpä meille mietittävää, minulla ainakaan ei ole tähän vastausta. Muuten kuin että seurakuntayhteys on tärkeä. Yhteys muiden samalla tavalla uskovien kanssa avaa mahdollisuuksia keskustella asioista ja myöskin tasoittaa itsellänikin joissakin asioissa olevia äärimmäisiä näkemyksiä. - -Maria-parka-
vl2003 kirjoitti:
Kiitos ajatuksistasi. Anteeksi, jos pahoitin mielesi edellisessä viestissä. Minulla oli tunne, että oli aiheellista mainita Jumalan valtakunnan halpana näkymisen vaara ikään kuin johdannoksi aiheesta käytävään keskusteluun, jos sellainen saataisiin aikaan. Terveen ja epäterveen kriittisyyden välinen ero on kuin veteen piirretty viiva. Tällä tavalla kirjallisesti näistä keskusteltaessa väärin ymmärtämisen riski on todellinen. Erityisesti tällaisella anonyymilla palstalla on vaara, että jos jonkin kirjoittajan jokin yksittäinen kirjoitus ei ole vastannut henkeen (siis omia mielipiteitä), niin muutkin saman kirjoittajan tekstit tulee helposti luettua valmiilla ennakkoasenteella. (Muistan joskus, että esitit ehkä harkitsemattoman kommentin jostakin asiasta, jolloin minulla on ehkä ollut vääränlainen lukutapa joihinkin viesteihisi). Ja toisin päin. Ja kuitenkin meidän kaikkien pitäisi muistaa, kuinka helposti yhdellä epäonnistuneella sananvalinnalla voi viestiin saada täysin päinvastaisen vaikutelman kuin mihin oli pyrkinyt.
Itse asiasta: kuhina. En osaa tähän ottaa muuta kantaa kuin se, minkä jo sanoin, eli minun lähipiirissäni "kuhinaa" ei ole esiintynyt. Sinulla on asiasta toinen kokemus. Kuten sanoin, toivoisin Päivämieheen 1970-luvun kuohuntaa käsittelevää artikkelia. Pelkään kuitenkin, että sen kirjoittaminen voisi olla epäkiitollinen tehtävä. (Toivotaan, että Päivämiehen toimituksessa pistävät harkintaan!)
Toisesta asiasta: Luulen, että ihmisen suhtautuminen näihin siionista saatuihin neuvoihin juontaa juurensa siihen, millaisia kokemuksia näistä on ollut esimerkiksi lapsuudessa. Itselläni on ollut onni saada kasvaa vapaamielisessä ja suvaitsevassa vl-ympäristössä. Vasta myöhemmällä iällä törmäsin siihen, että keskuudessamme todellakin on ihmisiä, jotka ovat ottaneet tehtäväkseen kytätä muiden ihmisten toimintaa ja esimerkiksi juuri erilaisten kirjoittamattomien sääntöjen mukaan elämistä. Minulle tämä on näyttäytynyt aina lieveilmiönä. Kuitenkin minun on helppo ymmärtää, että jos on lapsuudesta asti ollut tuollaisessa kyttäysilmapiirissä, niin se voi vaikuttaa paljon oleellisemmalta osalta vl-kristillisyyttä (kuin esimerkiksi minulle). Minä siis elän niin kuin vl-kristityt elävät, ilman että se olisi muodostunut minulle laiksi. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.
Kristillisyydessä on aina ymmärretty, että uudet ilmiöt on hyvä tutkia ja sitten vasta päättää, ovatko ne uskonelämälle hyväksi vai pahaksi, jonka jälkeen paha on syytä tarpeettomana hyljätä, tai ainakin neuvoa sen vaaroista. Itse koen, että monilla siionin yhteisillä päätöksillä on ollut suuri siunaus. Tätä vasten minua murehduttaa se, että vuosien saatossa muodostunutta arvokasta tapakulttuuriamme ollaan murentamassa jopa niin, että oltaisiin luisumassa ns. lihan vapauteen. Toinenkin äärilaita on, ja siihen mielestäni sinä -Maria- olet ansiokkaasti ottanut kirjoituksissasi kantaa. On todellakin vaara, että luiskahdetaan kovaan tekokristillisyyteen, jossa todellakin unohtuu Kristuksen armo ja tilalle tulee sen vahtiminen, ettei kukaan vain kävisi katsomassa jääkiekko-ottelua.
Voitko ymmärtää, että olen aidosti sitä mieltä, että näen tällaisen vaaran (että pääasia unohtuu), mutta olen silti nykytilaan tyytyväinen enkä haluaisi mitään muuttaa?
Uskovaisten seurakunta on aina ollut taisteleva seurakunta. Yhdellä suunnalla uhkaa maailmanrakkaus, toisella suunnalla laki. Tämänkin vuoksi kannattaa olla kiitollinen siitä, että Jumala on seurakuntaäitinsä neuvoilla meitä vielä varjellut valtakunnassaan.
Kovin voimakkaiden muutostarpeiden taustalla on usein ollut vääriä henkiä. Uusheräys, sillanpääläisyys jne. varoittavina esimerkkeinä. Kuitenkin terve kriittisyys on tarpeen. Miten tasapainoilla tässä? Tässäpä meille mietittävää, minulla ainakaan ei ole tähän vastausta. Muuten kuin että seurakuntayhteys on tärkeä. Yhteys muiden samalla tavalla uskovien kanssa avaa mahdollisuuksia keskustella asioista ja myöskin tasoittaa itsellänikin joissakin asioissa olevia äärimmäisiä näkemyksiä.Hyvin puhuttu. Helppo yhtyä ajatuksiisi.
Et oikeastaan pahoittanut mieltäni, vaan sait minut taas pohtimaan kirjoitustyyliäni (ja tietysti myös asennettani). Viestini kun ei ole mennyt perille.
Tuo ilmaisun tietynlainen vaikeus kun väline on pelkkä kirjoittaminen, on minusta todellinen ongelma. Varsinkin minulle, joka olen aika lyhytsanainen ja kärjistävä ja joudun lisäksi kirjoittamaan kaikki tekstini todella nopeasti. Pitäisi muuten joskus kirjoittaa tekstin lomaan kaikki keskeytykset...niitä on varmasti 20/kirjoitus!
Koen tuon ilmaisuongelman tietysti omaksi tappiokseni koska mielestäni kirjoitan tärkeästä asiasta. Minusta olemme vaarassa joka tulisi tiedostaa.
Olen siinä ihan samaa mieltä kuin Sinäkin, että tavallaan olen käytännön tasolla tähän elämänmenoon ihan tyytyväinen, ei ole mitään erityistä ns."kiellettyä", mitä minulla olisi hinku päästä tekemään. Siitä ei ole kysymys.
Mutta ongelma on siinä, että on opillisesti väärin nostaa elämäntapaan liittyvät asiat tuollaiseen asemaan. Jos esim. opetan niitä asioita lapsilleni, minulle tulee sellainen olo että eksytän heitä. Etten saisi sellaista heille puhua! Tulee väärin tekemisen olo, paha, tunkkainen ja surullinen. En löydä kerrassaan mitään kestäviä perusteluita sanoa, että "me uskovaiset ihmiset emme käytä korvakoruja".
Juuri omien lasten kirkkaat silmät ja heidän tarkkanäköiset kysymyksensä ovat saaneet minut aivan seinää vasten tämän asian kanssa.
Eikä se tarkoita, että MITÄ VAAN voisi kristittynä vapaasti tehdä. Ei tietenkään. Minusta asiaa ei taida enää kauniimmin sanoa kuin nimimerkki "Erehtynyt" sanoi avauksessaan.
Mielestäni myös viimeaikaiset Päivämiehen linjaukset ovat olleet varsin radikaaleja pitkähkölläkin aikaperspektiivillä arvioiden. Minulle tuli niistä teksteistä, etenkin tästä Määtän viimeisestä, niin ahdistunut olo, että en kunnolla saanut nukutuksi. Näin painajaisia, tuntui, että teen väärin tällaista uskoa tunnustaessani. Jumalan valtakunta ei varsinaisesti näkynyt halpana, vaan mieleen nousi todellinen hätä ja kysymys siitä, olenko oikealla tiellä? Pienet lapset ja kaikki tässä mukana.
Suurta lohtua ja tukea olen saanut rakkailta ystäviltäni, joita ilman en muutenkaan olisi tässä.
Olen kotipaikkakunnallani nähnyt tuota "kyttäysmentaliteettia" sen verran, että mieleni on kyllä kykenevä taipumaan siihenkin ajatukseen, että neuvot eivät välttämättä aina ole ihan "rakkaudenkaan" neuvoja. Olemme ihmisiä. Siksi olisi niin tavattoman tärkeätä pysytellä visusti Raamatun opetuksessa jolloin inhimillisen mielivallan uhka suuresti vähenisi.
Eli ei pitäisi rakennella "uskomisen paketteja", jotka ovat ihmisen tekeleitä ja lainomaisesti niitä vaatia uskomisen osana.
Kyllä Pyhä Henki kuitenkin ihmisessä vaikuttaa niin ettei hän halua mitä tahansa tehdä heti "kun silmä välttää". Se on Jumalan työtä. - Silmät auki
-Maria-parka- kirjoitti:
Hyvin puhuttu. Helppo yhtyä ajatuksiisi.
Et oikeastaan pahoittanut mieltäni, vaan sait minut taas pohtimaan kirjoitustyyliäni (ja tietysti myös asennettani). Viestini kun ei ole mennyt perille.
Tuo ilmaisun tietynlainen vaikeus kun väline on pelkkä kirjoittaminen, on minusta todellinen ongelma. Varsinkin minulle, joka olen aika lyhytsanainen ja kärjistävä ja joudun lisäksi kirjoittamaan kaikki tekstini todella nopeasti. Pitäisi muuten joskus kirjoittaa tekstin lomaan kaikki keskeytykset...niitä on varmasti 20/kirjoitus!
Koen tuon ilmaisuongelman tietysti omaksi tappiokseni koska mielestäni kirjoitan tärkeästä asiasta. Minusta olemme vaarassa joka tulisi tiedostaa.
Olen siinä ihan samaa mieltä kuin Sinäkin, että tavallaan olen käytännön tasolla tähän elämänmenoon ihan tyytyväinen, ei ole mitään erityistä ns."kiellettyä", mitä minulla olisi hinku päästä tekemään. Siitä ei ole kysymys.
Mutta ongelma on siinä, että on opillisesti väärin nostaa elämäntapaan liittyvät asiat tuollaiseen asemaan. Jos esim. opetan niitä asioita lapsilleni, minulle tulee sellainen olo että eksytän heitä. Etten saisi sellaista heille puhua! Tulee väärin tekemisen olo, paha, tunkkainen ja surullinen. En löydä kerrassaan mitään kestäviä perusteluita sanoa, että "me uskovaiset ihmiset emme käytä korvakoruja".
Juuri omien lasten kirkkaat silmät ja heidän tarkkanäköiset kysymyksensä ovat saaneet minut aivan seinää vasten tämän asian kanssa.
Eikä se tarkoita, että MITÄ VAAN voisi kristittynä vapaasti tehdä. Ei tietenkään. Minusta asiaa ei taida enää kauniimmin sanoa kuin nimimerkki "Erehtynyt" sanoi avauksessaan.
Mielestäni myös viimeaikaiset Päivämiehen linjaukset ovat olleet varsin radikaaleja pitkähkölläkin aikaperspektiivillä arvioiden. Minulle tuli niistä teksteistä, etenkin tästä Määtän viimeisestä, niin ahdistunut olo, että en kunnolla saanut nukutuksi. Näin painajaisia, tuntui, että teen väärin tällaista uskoa tunnustaessani. Jumalan valtakunta ei varsinaisesti näkynyt halpana, vaan mieleen nousi todellinen hätä ja kysymys siitä, olenko oikealla tiellä? Pienet lapset ja kaikki tässä mukana.
Suurta lohtua ja tukea olen saanut rakkailta ystäviltäni, joita ilman en muutenkaan olisi tässä.
Olen kotipaikkakunnallani nähnyt tuota "kyttäysmentaliteettia" sen verran, että mieleni on kyllä kykenevä taipumaan siihenkin ajatukseen, että neuvot eivät välttämättä aina ole ihan "rakkaudenkaan" neuvoja. Olemme ihmisiä. Siksi olisi niin tavattoman tärkeätä pysytellä visusti Raamatun opetuksessa jolloin inhimillisen mielivallan uhka suuresti vähenisi.
Eli ei pitäisi rakennella "uskomisen paketteja", jotka ovat ihmisen tekeleitä ja lainomaisesti niitä vaatia uskomisen osana.
Kyllä Pyhä Henki kuitenkin ihmisessä vaikuttaa niin ettei hän halua mitä tahansa tehdä heti "kun silmä välttää". Se on Jumalan työtä.Oikein hyvin sinä kirjoittelet ja pohdiskelet asioita. Jatka vaan kirjoitteluasi täällä. Uskon, että monet sekä vanhoilliset että ei-vanhoilliset haluavat lukea ajatuksiasi. Kirjoituksistasi näkee, että Pyhän Hengen säteet tuikkivat sydämessäsi.
"Jumalan valtakunta ei varsinaisesti näkynyt halpana, vaan mieleen nousi todellinen hätä ja kysymys siitä, olenko oikealla tiellä? Pienet lapset ja kaikki tässä mukana."
Vaikka kuulumme eri hengelliseen yhteisöön, niin haluan antaa sinulle seuraavan neuvon:
Pohdiskele asioita yhdessä sellaisten henkilöiden kanssa, joiden koet olevan samoilla linjoilla itsesi kanssa.
Pidä oma henkilökohtainen usko sydämessäsi ja opeta sitä myöskin lapsillesi. Pysy kaukana "vain me" -opettamisesta. Älä opeta sitä muille ihmisille äläkä omille lapsillesi.
Näin toimien voit jatkaa matkaasi aitona ja vilpittömänä Jumalan lapsena. Sinä et vastaa muiden henkilöiden opetuksista, puheista tai kirjoituksista. Jokainen vastaa omistaan. - velikulta
Silmät auki kirjoitti:
Oikein hyvin sinä kirjoittelet ja pohdiskelet asioita. Jatka vaan kirjoitteluasi täällä. Uskon, että monet sekä vanhoilliset että ei-vanhoilliset haluavat lukea ajatuksiasi. Kirjoituksistasi näkee, että Pyhän Hengen säteet tuikkivat sydämessäsi.
"Jumalan valtakunta ei varsinaisesti näkynyt halpana, vaan mieleen nousi todellinen hätä ja kysymys siitä, olenko oikealla tiellä? Pienet lapset ja kaikki tässä mukana."
Vaikka kuulumme eri hengelliseen yhteisöön, niin haluan antaa sinulle seuraavan neuvon:
Pohdiskele asioita yhdessä sellaisten henkilöiden kanssa, joiden koet olevan samoilla linjoilla itsesi kanssa.
Pidä oma henkilökohtainen usko sydämessäsi ja opeta sitä myöskin lapsillesi. Pysy kaukana "vain me" -opettamisesta. Älä opeta sitä muille ihmisille äläkä omille lapsillesi.
Näin toimien voit jatkaa matkaasi aitona ja vilpittömänä Jumalan lapsena. Sinä et vastaa muiden henkilöiden opetuksista, puheista tai kirjoituksista. Jokainen vastaa omistaan.Nuo sun neuvot oli niin suoria ja konkreettisia, että viekö ne nyt sitte ojaan vai allikkoon.
"Pohdiskele asioita yhdessä sellaisten henkilöiden kanssa, joiden koet olevan samoilla linjoilla itsesi kanssa. "
Mitä tämä auttaa? Se on aivan samantekevää autuuden kannalta millaisia mielipidekoalitioita saamme maan päällä aikaan, kun kuitenkin vain Jumalalle kelpaamisella on merkitystä autuuden kannalta. Se on mielestäni valheellista haalia samanmielisiä keskustelukumppaneiksi. Mielummin haalii sellaisia jotka haluavat rakentavasti ja pitkämielisesti keskustella.
Koska Raamattu on uskon ja elämän ainoa auktoriteetti, sitä kannattaa nöyrästi ja vapaasti lukea. Muutenkin kannattaa etäännyttää katse näistä lähitaisteluisa kauemmas vaikkapa Raamatun ja Lutherin eri kirjoitusten avulla. - Silmät auki
velikulta kirjoitti:
Nuo sun neuvot oli niin suoria ja konkreettisia, että viekö ne nyt sitte ojaan vai allikkoon.
"Pohdiskele asioita yhdessä sellaisten henkilöiden kanssa, joiden koet olevan samoilla linjoilla itsesi kanssa. "
Mitä tämä auttaa? Se on aivan samantekevää autuuden kannalta millaisia mielipidekoalitioita saamme maan päällä aikaan, kun kuitenkin vain Jumalalle kelpaamisella on merkitystä autuuden kannalta. Se on mielestäni valheellista haalia samanmielisiä keskustelukumppaneiksi. Mielummin haalii sellaisia jotka haluavat rakentavasti ja pitkämielisesti keskustella.
Koska Raamattu on uskon ja elämän ainoa auktoriteetti, sitä kannattaa nöyrästi ja vapaasti lukea. Muutenkin kannattaa etäännyttää katse näistä lähitaisteluisa kauemmas vaikkapa Raamatun ja Lutherin eri kirjoitusten avulla."Nuo sun neuvot oli niin suoria ja konkreettisia, että viekö ne nyt sitte ojaan vai allikkoon."
Pikemminkin sanoisin vääryyden synniksi.
Mitä tämä auttaa?"
Kuten edellä kirjoitin koen, että Marian sydämessä tuikkivat Pyhän Hengen säteet. Niinpä kehotin Mariaa pohdiskelemaan asioita muiden samoilla linjoilla olevien kanssa eli henkilöiden, joiden ajatuksia myöskin Pyhä Henki ohjaa.
Raamatun tutkimisen ohella on hyvä etsiytyä toisten rehellisten ja Raamatun totuuksia kunnioittavien henkilöiden pariin. Keskustella heidän kanssaan asioista, kokea uskovien yhteyttä ja vahvistua yhteisestä uskosta.
Tuskin näiden ohjeideni kera kovin isosti olen metsässä.
Edelleen kehotin Mariaa kätkemään sydämeensä omakohtainen usko Jumalaan ja opettamaan samaa myöskin omille lapsilleen, joihin Maria itse kommentissaan viittasi. Samoin varoitin Mariaa opettamasta "vain me" -oppia sekä omille lapsilleen että muille ihmisille. Näin toimien hän ei ainakaan ole ohjaamassa ketään väärille poluille ja joudu siitä kantamaan vastuuta. - Huomioitsija
-Maria-parka- kirjoitti:
Hyvin puhuttu. Helppo yhtyä ajatuksiisi.
Kyllä Pyhä Henki kuitenkin ihmisessä vaikuttaa niin ettei hän halua mitä tahansa tehdä heti "kun silmä välttää". Se on Jumalan työtä.Joo, mäkään en todella ymmärrä miksi tuo todella ahdistava aika ja sen henki halutaan taas tuoda esille siinä valossa kun nuo Päivämiehen vanhat kirjoitukset ne tuovat. On minusta todella ihmeellistä, että ruvetaan painamaan uusiksi vanhoja lehtiä sivukaupalla. En haluaisi tuota aikaa todellakaan muistella oli se sen verran pois raiteiltaan koko systeemi.
- miettinen
pysähtykääpä miettimään, ettei vain teillä olisi alkanut Jumalan valtakunta näyttää halvalta ja vähäarvoiselta.
Jos vanhoillislestadiolaisuus kaikkine valheineen alkaa joistakuista näyttää "halvalta ja vähäarvoiselta", niin se EI TARKOITA sitä, että Jumalan valtakunta näyttää heistä halvalta ja vähäarvoiselta.
Vanhoillislestadiolaisuus EI OLE YHTÄ KUIN JUMALAN VALTAKUNTA. Kun siitä valheesta luovutte, tie alkaa kirkastua. Ja se tie on JEESUS - Häntä teidän tulee seurata. Vapauteen ja iloon asti.
Herätkää hyvät ihmiset!
- pelokas!!
"Mihin Päivämies pyrkii tällaisella ihmisten manipuloinnilla, tosiasioiden vääristelyllä ja suoranaisella valehtelulla?"
Oikeastaan vastaus kysymykseesi on yllättävän yksinkertainen, mutta niin pelottava, ettei sitä tahtoisi ajatella. Nyt siloitellaan tietä uusille "Rakkauden neuvoille". Ensin kerrotaan etukäteen, että mistä oikeastaan on kyse ja kohta isketään koko voimalla. Koko historiasarja oli jo pohjustusta ja oikean ajattelun opettamista. Näin luulen.
Kysymys on vain siitä onko kaikki valmiina "rakkauden neuvoille"? Voi vain rukoilla, ettei "neuvot" ole niin kovia kuin viime kerralla.
Oikeastaan hoitokokouksiahan on jo alettu pitää tiheämmin.- Outsider
"1. Moos. 15:1
Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: "Älä pelkää, Abram. Minä olen sinun kilpesi, ja sinun palkkasi on oleva hyvin suuri."
"1. Moos. 26:24
Ensimmäisenä yönä Herra ilmestyi hänelle ja sanoi: "Minä olen sinun isäsi Abrahamin Jumala. Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi. Palvelijani Abrahamin tähden minä siunaan sinua ja teen suureksi sinun jälkeläistesi määrän."
"1. Moos. 46:3
Jumala sanoi: "Minä olen Jumala, isäsi Jumala. Älä pelkää lähteä Egyptiin, minä teen sinusta siellä suuren kansan."
"4. Moos. 21:34
Herra sanoi Moosekselle: "Älä pelkää häntä. Minä annan sekä hänet että hänen kansansa ja maansa sinun käsiisi, ja voit tehdä hänelle, kuten teit amorilaisten kuninkaalle Sihonille, joka hallitsi Hesbonissa."
"Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi!
Älä arkana pälyile ympärillesi
- minä olen sinun Jumalasi.
Minä vahvistan sinua,
minä autan sinua,
minä tuen sinua vakaalla,
lujalla kädelläni.
Jes. 41:10"
"Te ette ole saaneet orjuuden henkeä,
joka saisi teidät pelon valtaan.
Olette saaneet Hengen,
joka antaa meille lapsen oikeuden,
ja niin me huudamme:"Abba! Isä!"
Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa,
että olemme Jumalan lapsia.
Room. 8:15-16"
"Jeesus:
"Varpusia saa kahdella kolikolla viisi, eikö niin?
Silti Jumala ei unohda yhtäkään niistä.
Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu.
Älkää siis pelätkö.
Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset."
Luuk. 12:7"
"Kuulkaa te, joita olen joutunut nostamaan ja kantamaan
hamasta syntymästänne saakka, äitinne kohdusta asti!
Teidän vanhuutenne päiviin saakka minä olen sama,
vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan.
Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen,
minä nostan, kannan ja pelastan.
Jes. 46:3-4"
"Sinun tulevat hetkesi hän turvaa, hetkestä hetkeen,
hänellä on varattuna apua yllin kyllin, viisautta ja tietoa.
Jes. 32:6"
"Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?...
Kuka voi syyttää Jumalan valittuja?
Jumala - mutta hän julistaa vanhurskaaksi!
Kuka voi tuomita kadotukseen?
Kristus - mutta hän on kuollut meidän tähtemme,
ja enemmänkin: hänet on herätetty kuolleista,
hän istuu Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme!
Mikä voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta?
Tuska tai ahdistus, vaino tai nälkä, alastomuus, vaara tai miekka?...
Mutta kaikissa näissä ahdingoissa meille antaa riemuvoiton hän, joka on meitä rakastanut.
Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä,
eivät enkelit, eivät henkivallat,
ei mikään tuleva eivätkä mitkään voimat,
ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta,
joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Room. 8:31-39"
HERRAN PELKO ON VIISAUDEN ALKU.
Jätä pois turha ihmispelko sinä Jumalan lapsi.
Gal. 5:1:
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."
Jos takerrut ihmispelon verkkoon, niin joudut sellaisiin siteisiin, että niistä onkin pääseminen.
Ole vapaa! - Outsider
Outsider kirjoitti:
"1. Moos. 15:1
Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: "Älä pelkää, Abram. Minä olen sinun kilpesi, ja sinun palkkasi on oleva hyvin suuri."
"1. Moos. 26:24
Ensimmäisenä yönä Herra ilmestyi hänelle ja sanoi: "Minä olen sinun isäsi Abrahamin Jumala. Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi. Palvelijani Abrahamin tähden minä siunaan sinua ja teen suureksi sinun jälkeläistesi määrän."
"1. Moos. 46:3
Jumala sanoi: "Minä olen Jumala, isäsi Jumala. Älä pelkää lähteä Egyptiin, minä teen sinusta siellä suuren kansan."
"4. Moos. 21:34
Herra sanoi Moosekselle: "Älä pelkää häntä. Minä annan sekä hänet että hänen kansansa ja maansa sinun käsiisi, ja voit tehdä hänelle, kuten teit amorilaisten kuninkaalle Sihonille, joka hallitsi Hesbonissa."
"Älä pelkää, minä olen sinun kanssasi!
Älä arkana pälyile ympärillesi
- minä olen sinun Jumalasi.
Minä vahvistan sinua,
minä autan sinua,
minä tuen sinua vakaalla,
lujalla kädelläni.
Jes. 41:10"
"Te ette ole saaneet orjuuden henkeä,
joka saisi teidät pelon valtaan.
Olette saaneet Hengen,
joka antaa meille lapsen oikeuden,
ja niin me huudamme:"Abba! Isä!"
Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa,
että olemme Jumalan lapsia.
Room. 8:15-16"
"Jeesus:
"Varpusia saa kahdella kolikolla viisi, eikö niin?
Silti Jumala ei unohda yhtäkään niistä.
Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu.
Älkää siis pelätkö.
Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset."
Luuk. 12:7"
"Kuulkaa te, joita olen joutunut nostamaan ja kantamaan
hamasta syntymästänne saakka, äitinne kohdusta asti!
Teidän vanhuutenne päiviin saakka minä olen sama,
vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan.
Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen,
minä nostan, kannan ja pelastan.
Jes. 46:3-4"
"Sinun tulevat hetkesi hän turvaa, hetkestä hetkeen,
"Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?...
Kuka voi syyttää Jumalan valittuja?
Jumala - mutta hän julistaa vanhurskaaksi!
Kuka voi tuomita kadotukseen?
Kristus - mutta hän on kuollut meidän tähtemme,
ja enemmänkin: hänet on herätetty kuolleista,
hän istuu Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme!
Mikä voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta?
Tuska tai ahdistus, vaino tai nälkä, alastomuus, vaara tai miekka?...
Mutta kaikissa näissä ahdingoissa meille antaa riemuvoiton hän, joka on meitä rakastanut.
Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä,
eivät enkelit, eivät henkivallat,
ei mikään tuleva eivätkä mitkään voimat,
ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta,
joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Room. 8:31-39"
HERRAN PELKO ON VIISAUDEN ALKU.
Jätä pois turha ihmispelko sinä Jumalan lapsi.
Gal. 5:1:
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."
Jos takerrut ihmispelon verkkoon, niin joudut sellaisiin siteisiin, että niistä onkin pääseminen.
Ole vapaa!"Sinun tulevat hetkesi hän turvaa, hetkestä hetkeen,
Oikea kohta on Jesaja 33:6.
- Silmät auki
Te olette eläneet ja kokeneet omakohtaisesti vl-herätysliikkeen 70-luvun tapahtumat. Niinpä tiedätte mistä puhutte.
Tällä palstalla moni vl-nuori kirjoittaa noista ajoista, vaikka ei ollut syntynytkään vielä silloin. Mutta saahan sitä kirjoitella - lämpimikseen.- x-vl
Jospa he vain lämpimikseen kirjoittaisivatkin!
Tuntuu kyllä, että joillakin on jotain muutakin takana.
Kenen asialla lienevät? En uskalla edes ajatella.
Minun kokemuksiani ei tietenkään voi yleistää. Onhan täällä ollut minun ikäisiäni veeälliä, jotka ovat puolustelleet noiden vuosien menettelyjä. Ja toki tunnen sellaisia livenäkin, sukulaisissani esimerkiksi.
Täällä on kuitenkin hyvä tuoda tätäkin puolta.
Olen yrittänyt välttää liikaa tunteilua. Mutta silti rivien välistä joskus livahtaa pari jyrkkääkin sanaa.
Asennetasolla on korjaamisen varaa vielä paljonkin. Siihen rukoilen Jumalalta voimaa, että jaksaisin maltillisesti puhua ja selittää omia ajatuksiani ja kokemuksiani. - Silmät auki
x-vl kirjoitti:
Jospa he vain lämpimikseen kirjoittaisivatkin!
Tuntuu kyllä, että joillakin on jotain muutakin takana.
Kenen asialla lienevät? En uskalla edes ajatella.
Minun kokemuksiani ei tietenkään voi yleistää. Onhan täällä ollut minun ikäisiäni veeälliä, jotka ovat puolustelleet noiden vuosien menettelyjä. Ja toki tunnen sellaisia livenäkin, sukulaisissani esimerkiksi.
Täällä on kuitenkin hyvä tuoda tätäkin puolta.
Olen yrittänyt välttää liikaa tunteilua. Mutta silti rivien välistä joskus livahtaa pari jyrkkääkin sanaa.
Asennetasolla on korjaamisen varaa vielä paljonkin. Siihen rukoilen Jumalalta voimaa, että jaksaisin maltillisesti puhua ja selittää omia ajatuksiani ja kokemuksiani."Asennetasolla on korjaamisen varaa vielä paljonkin. Siihen rukoilen Jumalalta voimaa, että jaksaisin maltillisesti puhua ja selittää omia ajatuksiani ja kokemuksiani."
loppupelissä kuitenkin vain ihmisiä - erehtyväisiä ja vajavaisia. Omistamme kukin omanlaisen luonteen. Joku tulistuu helpommin, joku säilyttää viilipyttymäisyytensä kuumissakin tilanteissa. Se on ihmiselämän räsymattoa eri väreissään.
Sen sijaan paljon vaarallisempaa on se, jos ihminen alkaa kuvitella olevansa erehtymätön ja ainoa oikeassa oleva tietyissä asioissa. Erityisen vaarallista se on hengellisellä sektorilla ihmisen/ihmisten nostaessa itsensä muiden yläpuolelle ja katsoessaan ainoana ryhmänä osaavansa tulkita ja tietää niinkin korkean tahon kuin Jumalan ajatukset ja tahdon.
Tästä on esimerkkinä vl-herätysliikkeen surullisen kuuluisa "vain me" oppi. - x-vl
Silmät auki kirjoitti:
"Asennetasolla on korjaamisen varaa vielä paljonkin. Siihen rukoilen Jumalalta voimaa, että jaksaisin maltillisesti puhua ja selittää omia ajatuksiani ja kokemuksiani."
loppupelissä kuitenkin vain ihmisiä - erehtyväisiä ja vajavaisia. Omistamme kukin omanlaisen luonteen. Joku tulistuu helpommin, joku säilyttää viilipyttymäisyytensä kuumissakin tilanteissa. Se on ihmiselämän räsymattoa eri väreissään.
Sen sijaan paljon vaarallisempaa on se, jos ihminen alkaa kuvitella olevansa erehtymätön ja ainoa oikeassa oleva tietyissä asioissa. Erityisen vaarallista se on hengellisellä sektorilla ihmisen/ihmisten nostaessa itsensä muiden yläpuolelle ja katsoessaan ainoana ryhmänä osaavansa tulkita ja tietää niinkin korkean tahon kuin Jumalan ajatukset ja tahdon.
Tästä on esimerkkinä vl-herätysliikkeen surullisen kuuluisa "vain me" oppi.Olen kyllä aika hiljainen, tasainen ja rauhallinen luonne. Mutta tämä kokemus ja siihen liittyvät kommentit, viitaukset ja vihjailut yhdessä aiheuttavat itsellenikin yllätykseksi rajuja tuntemuksia ja sisäisiä kuohuja. Varoo sitten jo etukäteen ottamasta näitä puheeksi kunnon veeällien kanssa.
Samoin, kun tapaa ihmisiä, joilta saa ymmärrystä ja lämpöä. Sydän alkaa sulaa ja linssit huurtua! Mutta se on vain hyvä asia, kun huomaa, ettei olekaan aivan kivettynyt. Eikä ihan orpo ja yksin. - vanha vaimo
Minä taas olen luonteeltani kiivas ja helposti syttyvä. Itsehillintä on usein kovalla koetuksella, kun palstalla näkee kirjoituksia, joissa vähätellään ja suorastaan kielletään kaikki se, mitä olen kokenut aikoinani.
Täällä on todella nuoria, aivopestyjä kiihkomielisiä vl:a, jotka heti ensi sanoikseen olettavat, että olen/olemme tehneet jonkin synnin emmekä ole suostuneet siitä tekemään parannusta ja siksi olemme joutuneet "sidotuiksi" ihan aiheesta. Tarjoavat ainoana asiana parannuksentekoa, siis meille, jotka olemme joutuneet suurten vääryyksien uhreiksi! Heille ei välähdä mieleenkään, että n.s. "hoitajat" olisivat tehnet jotakin väärää:( Heillä on lisäksi sellainen päähän iskostettu käsitys, että "ketään ei ole erotettu vaan jokainen on itse lähtenyt pois:(-- Kuitenkin minulle vl-saarnamies ilmoitti jättävänsä minut "saatanan haltuun". Jos se ei ole erottamista, niin mikä sitten?
Vaikka olen saanut keskustella muutaman vl:n kanssa nokatusten ja saanut kuulla, että "enää siellä ei ole sellaista, tule kuuntelemaan", niin vanha koettu vääryys ei niin vain unohdu. Meidät on vl:ien joukossa kuitenkin unohdettu. Olen näiltä muutamilta kuullut, että vl:ien piirissä jo myönnetään ylilyönnit ja että nämä kyseiset "ylilyöjät" olisivat tehnet parannusta. Kun sitten kysyin, että miksi meitä ei kukaan ole lähestynyt. Asiahan olisi tärkeä korjata juuri niiden kanssa joita kohtaan on tehty vääryyttä. Vastaukseksi sain, että kyseessä on niin "pieni asia", ettei sitä ole ollut tarvis tehdä !?!?!? Kuitenkin me olimme heille silloin "hoitokokousten" aikaan niin tärkeitä, että jopa kolme miestä tuli kotiini keskustelemaan, kun olivat "huolissaan" sieluntilastani. Nyt heistä kukaan ei ole "huolissaan" niin paljon, että tulisi kertomaan, että ihan ilman aihetta minutkin on sidottu ;)--- Jeesus kertoo vertauksessaan paimenesta, joka jättää 99 lammasta ja etsii sen yhden, joka oli eksyksissä. Näin tärkeitä me olemme Jeesukselle, mutta vl:lle emme.
Täältä palstalta saa kuitenkin jatkuvasti huomata, että tuollainen lakihenki ei ole mihinkään kadonnut vl:ien joukosta. On siellä kuitenkin muutama selvästi toisenlainen kirjoittaja, mm "Erehtynyt" ja -Maria- jotka näkevät tämän kehityksen uskonveljiensä ja -sisariensa kohdalla ja ovat huolestuneita siitä.
Juuri siksi kirjoitankin tänne, että ne, jotka ovat epäilevällä kannalla vl:ien joukossa, näkisivät millaista on historia, se on vielä "elävää", koska me elämme vielä ja olemme todistajina menneissä tapahtumissa. Siksi historia on tärkeää, että ymmärtäisimme sitä, miksi nyt on niinkuin on. Juuri siksi onkin tärkeää, että tietäisimme miksi eriseurat aikoinaan syntyivät ja miksi "emme ole yhtä", kuten Jeesus rukoili meidän puolestamme, että olisimme. - Larssi
vanha vaimo kirjoitti:
Minä taas olen luonteeltani kiivas ja helposti syttyvä. Itsehillintä on usein kovalla koetuksella, kun palstalla näkee kirjoituksia, joissa vähätellään ja suorastaan kielletään kaikki se, mitä olen kokenut aikoinani.
Täällä on todella nuoria, aivopestyjä kiihkomielisiä vl:a, jotka heti ensi sanoikseen olettavat, että olen/olemme tehneet jonkin synnin emmekä ole suostuneet siitä tekemään parannusta ja siksi olemme joutuneet "sidotuiksi" ihan aiheesta. Tarjoavat ainoana asiana parannuksentekoa, siis meille, jotka olemme joutuneet suurten vääryyksien uhreiksi! Heille ei välähdä mieleenkään, että n.s. "hoitajat" olisivat tehnet jotakin väärää:( Heillä on lisäksi sellainen päähän iskostettu käsitys, että "ketään ei ole erotettu vaan jokainen on itse lähtenyt pois:(-- Kuitenkin minulle vl-saarnamies ilmoitti jättävänsä minut "saatanan haltuun". Jos se ei ole erottamista, niin mikä sitten?
Vaikka olen saanut keskustella muutaman vl:n kanssa nokatusten ja saanut kuulla, että "enää siellä ei ole sellaista, tule kuuntelemaan", niin vanha koettu vääryys ei niin vain unohdu. Meidät on vl:ien joukossa kuitenkin unohdettu. Olen näiltä muutamilta kuullut, että vl:ien piirissä jo myönnetään ylilyönnit ja että nämä kyseiset "ylilyöjät" olisivat tehnet parannusta. Kun sitten kysyin, että miksi meitä ei kukaan ole lähestynyt. Asiahan olisi tärkeä korjata juuri niiden kanssa joita kohtaan on tehty vääryyttä. Vastaukseksi sain, että kyseessä on niin "pieni asia", ettei sitä ole ollut tarvis tehdä !?!?!? Kuitenkin me olimme heille silloin "hoitokokousten" aikaan niin tärkeitä, että jopa kolme miestä tuli kotiini keskustelemaan, kun olivat "huolissaan" sieluntilastani. Nyt heistä kukaan ei ole "huolissaan" niin paljon, että tulisi kertomaan, että ihan ilman aihetta minutkin on sidottu ;)--- Jeesus kertoo vertauksessaan paimenesta, joka jättää 99 lammasta ja etsii sen yhden, joka oli eksyksissä. Näin tärkeitä me olemme Jeesukselle, mutta vl:lle emme.
Täältä palstalta saa kuitenkin jatkuvasti huomata, että tuollainen lakihenki ei ole mihinkään kadonnut vl:ien joukosta. On siellä kuitenkin muutama selvästi toisenlainen kirjoittaja, mm "Erehtynyt" ja -Maria- jotka näkevät tämän kehityksen uskonveljiensä ja -sisariensa kohdalla ja ovat huolestuneita siitä.
Juuri siksi kirjoitankin tänne, että ne, jotka ovat epäilevällä kannalla vl:ien joukossa, näkisivät millaista on historia, se on vielä "elävää", koska me elämme vielä ja olemme todistajina menneissä tapahtumissa. Siksi historia on tärkeää, että ymmärtäisimme sitä, miksi nyt on niinkuin on. Juuri siksi onkin tärkeää, että tietäisimme miksi eriseurat aikoinaan syntyivät ja miksi "emme ole yhtä", kuten Jeesus rukoili meidän puolestamme, että olisimme.Kuka ei ole meidän puolellamme, on meitä vastaan....
- x-vl
Larssi kirjoitti:
Kuka ei ole meidän puolellamme, on meitä vastaan....
Kuka ei teitä kuuntele ja kumarra, niin kärsiköön nahoissaan tässä elämässä ja vielä tulevassakin! Sekö on totuus? Kammottavaa.
Taas tulee sama tunne kuin Hesan Ry:llä aikoinaan. Tekisin erään henkiolennon iloiseksi, jos liittyisin tuohon pokkuroivien joukkoon.
Sadat ihmiset kävivät silloin mikin edessä osoittamassa kuuliaisuuttaan silloisille "tuollaisille".
Ei olisi ottanut edes kunnian päälle mennä tunnustamaan väärä henki koko seuraväelle. Ei tarvinnut todellakaan olla yksin.
Mutta en voinut. En voinut kumartaa. En voinut mennä vääryyden puolelle.
Sinä syytät, että olen TEITÄ vastaan. Miksi olisin TEIDÄN puolella? Onko puolenne jotenkin vaihtunut tai takki kääntynyt?
Vai millä oikeudella olette yhä vaatimassa kuuliaisuutta muilta? Meiltä? - rukoilen
vanha vaimo kirjoitti:
Juuri siksi kirjoitankin tänne, että ne, jotka ovat epäilevällä kannalla vl:ien joukossa, näkisivät millaista on historia, se on vielä "elävää", koska me elämme vielä ja olemme todistajina menneissä tapahtumissa. Siksi historia on tärkeää, että ymmärtäisimme sitä, miksi nyt on niinkuin on. Juuri siksi onkin tärkeää, että tietäisimme miksi eriseurat aikoinaan syntyivät ja miksi "emme ole yhtä", kuten Jeesus rukoili meidän puolestamme, että olisimme.Ymmärrän täysin "traumasi" jotka liittyvät hoitokokouksiin. Niistä ajoista ei ehkä uskalleta puhua kunnolla vieläkään. Lievästi sanottuna ylilyöntejä on todellakin tapahtunut.
Ne ovat hyvin ahdistavia ja vaikeita asioita varsinkin sen ajan eläneille ja kokeneille. Rukoilen, että Jumala antaa sinulle voimia keskustella jonkun vl:n (esim. puhujan)kanssa asiasta ja että saat palaamisen armon. - OIKEASSA
rukoilen kirjoitti:
Ymmärrän täysin "traumasi" jotka liittyvät hoitokokouksiin. Niistä ajoista ei ehkä uskalleta puhua kunnolla vieläkään. Lievästi sanottuna ylilyöntejä on todellakin tapahtunut.
Ne ovat hyvin ahdistavia ja vaikeita asioita varsinkin sen ajan eläneille ja kokeneille. Rukoilen, että Jumala antaa sinulle voimia keskustella jonkun vl:n (esim. puhujan)kanssa asiasta ja että saat palaamisen armon.Luulen että näiden ylilyöntien ansiosta TV-on vieläkin pannassa vaikka netti paljon vaarallisempana on hyväksytty.
- Olet oikeassa
OIKEASSA kirjoitti:
Luulen että näiden ylilyöntien ansiosta TV-on vieläkin pannassa vaikka netti paljon vaarallisempana on hyväksytty.
Koska tv-asia oli silloin "laki", niin siihen puuttumalla (lieventämällä "lakia") vl-seurakunta hajoaisi.
Kun joku "sääntö" (ohje, jonka rikkomista pidetään syntinä) vl:ien keskuudessa "yhteisesti" päätetään, niin sitä ei pysty muuttamaan/poistamaan siten, ettei se aiheuttaisi jäsenkatoa. - Teemu
Larssi kirjoitti:
Kuka ei ole meidän puolellamme, on meitä vastaan....
itse taivaan Jumala onkin teidän omavanhurskauttanne, hengellistä ylpeyttänne ja harhaoppejanne vastaan. Mites sitten suu pannaan? Taitaa eräille tulla silloin tupenrapinat...
- Teemu
rukoilen kirjoitti:
Ymmärrän täysin "traumasi" jotka liittyvät hoitokokouksiin. Niistä ajoista ei ehkä uskalleta puhua kunnolla vieläkään. Lievästi sanottuna ylilyöntejä on todellakin tapahtunut.
Ne ovat hyvin ahdistavia ja vaikeita asioita varsinkin sen ajan eläneille ja kokeneille. Rukoilen, että Jumala antaa sinulle voimia keskustella jonkun vl:n (esim. puhujan)kanssa asiasta ja että saat palaamisen armon."Rukoilen, että Jumala antaa sinulle voimia keskustella jonkun vl:n (esim. puhujan)kanssa asiasta ja että saat palaamisen armon."
sinne sudenpesään (= vl-herätysliike) kenenkään pitäisi palata, jos sieltä on joskus saanut potkut tai on itse vapaaehtoisesti lähtenyt pois sieltä suuresta ahdistavuudesta?
Ei ainakaan ennen kuin siellä sudenpesässä aletaan kunnioittaa Jumalan sanaa ja opettaa asioita Raamatun oppien mukaisesti. - vanha vaimo
rukoilen kirjoitti:
Ne ovat hyvin ahdistavia ja vaikeita asioita varsinkin sen ajan eläneille ja kokeneille. Rukoilen, että Jumala antaa sinulle voimia keskustella jonkun vl:n (esim. puhujan)kanssa asiasta ja että saat palaamisen armon.Nyt en ymmärrä yhtään logiikkaasi. Juuri olen päässyt kertomasta, että vl-puhuja teki ison synnin (vaikka on edelleen "kunnioitettuna" puhujana) kun erotti minut ihan ilman syytä (tai olihan se, että arvostelin heidän "sitomispuuhiaan", se kun ei ollut Raamatullista), niin sinä käännät asian ihan yllösalaisin. Siis MINUN joka kärsi vääryyttä, pitäisi tehdä parannus -- niin mistä? ja siis SEN, JOKA TEKI VÄÄRYYDEN ei tarvitse tehdä parannusta?
Näin ne asiat heittävät kuperkeikkaa. En minä ole uskoani hylännyt, olen edelleen uskovainen ja kyllä minä saan synneilleni sovituksen edelleen. Minulla ei ole vähäisintäkään syytä mennä sinne lakihenkisten ahdistavaan joukkoon takaisin, koska en usko, että Jumalan valtakunnan rajat ovat samat kuin vl-liikkeen rajat.
Mitkä ovat sinun neuvosi sille "kunnianarvoiselle" puhujalle, joka jätti minut Saatanan haltuun. Hän teki kai oikein mielestäsi? Hänhän jatkaa puhujanuraansa vieläkin:( ... valitettavasti. Ja jatkaa "uskomistaan tunkionsa päältä" ja kun tätä tunkiota vähän peuhtoo, niin johan haisee... - aikain saatossa viisastunut
vanha vaimo kirjoitti:
Nyt en ymmärrä yhtään logiikkaasi. Juuri olen päässyt kertomasta, että vl-puhuja teki ison synnin (vaikka on edelleen "kunnioitettuna" puhujana) kun erotti minut ihan ilman syytä (tai olihan se, että arvostelin heidän "sitomispuuhiaan", se kun ei ollut Raamatullista), niin sinä käännät asian ihan yllösalaisin. Siis MINUN joka kärsi vääryyttä, pitäisi tehdä parannus -- niin mistä? ja siis SEN, JOKA TEKI VÄÄRYYDEN ei tarvitse tehdä parannusta?
Näin ne asiat heittävät kuperkeikkaa. En minä ole uskoani hylännyt, olen edelleen uskovainen ja kyllä minä saan synneilleni sovituksen edelleen. Minulla ei ole vähäisintäkään syytä mennä sinne lakihenkisten ahdistavaan joukkoon takaisin, koska en usko, että Jumalan valtakunnan rajat ovat samat kuin vl-liikkeen rajat.
Mitkä ovat sinun neuvosi sille "kunnianarvoiselle" puhujalle, joka jätti minut Saatanan haltuun. Hän teki kai oikein mielestäsi? Hänhän jatkaa puhujanuraansa vieläkin:( ... valitettavasti. Ja jatkaa "uskomistaan tunkionsa päältä" ja kun tätä tunkiota vähän peuhtoo, niin johan haisee...puhut asiaa.
vl- liike on niin syvältä sieltä, että mittanauha ei riitä sen syvyyden mittaamiseen.
sen lisäksi että se on syvältä, se myös haisee sille mitä siellä syvällä on.
Voin puhtaasta sydämestäni kertoa, teille lestadiolaisille, että en minä teitä inhoa vaan sitä jonka pyöritykseen olette joutuneet(vl-liike). - Larssi
Teemu kirjoitti:
"Rukoilen, että Jumala antaa sinulle voimia keskustella jonkun vl:n (esim. puhujan)kanssa asiasta ja että saat palaamisen armon."
sinne sudenpesään (= vl-herätysliike) kenenkään pitäisi palata, jos sieltä on joskus saanut potkut tai on itse vapaaehtoisesti lähtenyt pois sieltä suuresta ahdistavuudesta?
Ei ainakaan ennen kuin siellä sudenpesässä aletaan kunnioittaa Jumalan sanaa ja opettaa asioita Raamatun oppien mukaisesti.Teemu, ei ole vaihtoehtoja. Jumalan valtakunnassa annetaan syntejä anteeksi.
Sekaopit ja eriseurat, eivät ole vaihtoehto. - Taavetti
Larssi kirjoitti:
Teemu, ei ole vaihtoehtoja. Jumalan valtakunnassa annetaan syntejä anteeksi.
Sekaopit ja eriseurat, eivät ole vaihtoehto.sinä joutavia höpise. Lestaatiolaispullistelijoilta ihmisen ei tarvihe hakea yhtikäs mitään. Se riittää kun on asiat kunnossa ja tilivälit riittävän lyhyet Jumalan suuntaan. Se riittää. Lestaatiolaiset saa pullistella senkun lystäävät. Minun puolestani.
- ymmärrän
vanha vaimo kirjoitti:
Nyt en ymmärrä yhtään logiikkaasi. Juuri olen päässyt kertomasta, että vl-puhuja teki ison synnin (vaikka on edelleen "kunnioitettuna" puhujana) kun erotti minut ihan ilman syytä (tai olihan se, että arvostelin heidän "sitomispuuhiaan", se kun ei ollut Raamatullista), niin sinä käännät asian ihan yllösalaisin. Siis MINUN joka kärsi vääryyttä, pitäisi tehdä parannus -- niin mistä? ja siis SEN, JOKA TEKI VÄÄRYYDEN ei tarvitse tehdä parannusta?
Mitkä ovat sinun neuvosi sille "kunnianarvoiselle" puhujalle, joka jätti minut Saatanan haltuun. Hän teki kai oikein mielestäsi? Hänhän jatkaa puhujanuraansa vieläkin:( ... valitettavasti. Ja jatkaa "uskomistaan tunkionsa päältä" ja kun tätä tunkiota vähän peuhtoo, niin johan haisee...Jos sinua kohtaan on tehty tässä asiassa väärin, tulee mielestäni väärintekijän tehdä sinulle parannusta. Itse en tietenkään tunne sinun tapausta, enkä osaa varmaan oikeita neuvoja antaa.
Tuntuu kuitenkin pahalta tuo sinun tilanteesi.
Mitä mieltä olet jos ottaisit yhteyttä tuohon puhujaan kun kerran tiedät hänet? En tiedä pystyisinkö itse siihen! Mutta jos asia lievästi sanottuna vaivaa sinua, voisi olla että selvyys asiaan tulisi. Mikä selvyys? Siis ainakin se, että onko tämä puhuja edelleenkin sitä mieltä, mitä aikanaan sinulle sanoi. Paljon on tehty "pakkoparannusta" esim kososlaisuudesta vaikka parannuksen tekijällä ei ole ollut hajuakaan koko asiasta. Sellaista en ole koskaan voinut ymmärtää...
VL:na en uskalla sanoa, että Jumalan valtakunnan rajat ovat samat kuin vl liikkeen rajat kuten totesit. Vain Jumala viime kädessä tietää kuka hänen valtakuntaansa kuuluu. Sanoohan Raamattu että taivaassa on paljon myös niitä, joita me ei koskaan uskottu siellä näkevämme.
Liikkeessämme on itsellenikin joitain opillisia kysymysmerkkejä. esim. suhde naispappeuteen on yksi sellainen. Kantani on auki...
Eikä lakihenkisyys ole mielestäni tervettä. Ratkaisevinta on mielestäni se että saan kuulla vapauttavaa evankeliumia heikolle uskolleni. Epäilyksiä ja kysymyksiä on paljon. Olen keskustellut asioista paljon ystävieni kanssa, mutta usein olemme todenneet, että ymmärrys ei riitä. Riittää kun on synnit anteeksi. Muut asiat joudun jättämään "Herran haltuun".
- mikähän lie totuus
eppäilen kovasti tokko tämmöisestä juttuloista kukaan alkaa niin kamalasti positiivista palautetta Päivämieheen tuputtamaan...
Itselleni ei kylläkään tulisi mieleenkään mitään palautetta yleensäkkään ko lehteen tyrkyttää - on meinaan hiukan muutakin tekemistä jos ei jutut nyt silmille sentään hypi.
Negatiivista palautetta sinne kuulemma on kylläkin virrannut, sen voi uskoa.
Mutta tiedä näistä "valtavista määristä positiivisia palautteita" sitten... Niinhän tuolla etelän mailla eräs Mr. Lukashenkokin väittää että "valtaosa haluaa minun jatkavan presidenttinä" vaikka kaikki tietää että eipä se ihan niin taida olla...
Yleensäkin kaikki mikä viittaa totalitarismiin tai totuuden vääristelyyn haisee pahasti menneiden aikojen kommunismilta, ja silloin ainakin minun selkäpiissäni kulkee kylmä väre.
Totuus on uhri.- Zip
"Yleensäkin kaikki mikä viittaa totalitarismiin tai totuuden vääristelyyn haisee pahasti menneiden aikojen kommunismilta, ja silloin ainakin minun selkäpiissäni kulkee kylmä väre."
Tätä olen itsekin usein ajatellut noita aikoja muistellessani. Toimintamalli oli lestadiolaisuudessa samanlainen kuin entisissä itäblokin maissa. Kyllä nämä 'rakkauden neuvot' ja hoitokokoukset olivat pahimman laatuista mielivaltaa ja henkistä väkivaltaa. Eivät taida lestat tätä vieläkään myöntää. - utelias uskovainen
Zip kirjoitti:
"Yleensäkin kaikki mikä viittaa totalitarismiin tai totuuden vääristelyyn haisee pahasti menneiden aikojen kommunismilta, ja silloin ainakin minun selkäpiissäni kulkee kylmä väre."
Tätä olen itsekin usein ajatellut noita aikoja muistellessani. Toimintamalli oli lestadiolaisuudessa samanlainen kuin entisissä itäblokin maissa. Kyllä nämä 'rakkauden neuvot' ja hoitokokoukset olivat pahimman laatuista mielivaltaa ja henkistä väkivaltaa. Eivät taida lestat tätä vieläkään myöntää.saarnaajiensa koulutuksessa.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä323787- 1391583
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111451Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931101- 711088
- 581051
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26997Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38981Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67950Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78915