KVTES vai työsopimuslaki...?

njikmol

Kumpi KVTES vai suomen työsopimuslaki on pitävämpi? Eikö työsopimuslakia pidä noudattaa vaikka oliskin kvtes työmaalla? Vai miten se menee..?

10

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki vai TES

      Työsopimuslaki on minimi. Työehtosopimuksella voidaan poiketa laista työntekijän eduksi.

      • njikmo

        Kvtes mukaan määräaikainen sijainen ei ole oikeutettu SL palkkaan jos ei ole ollut töissä vähintään 60 työpäivää samassa palvelusuhteessa. Vaikka työntekijä olisi ollut saman työnantajan alaisena kaksikin vuotta mutta tehty useampi työsopimus ja niiden välissä on kaksikin päivää niin silloin ei saa SL palkkaa. Esim työsopimus 1.1.2013- 13.2.2013 15.2.2013- 15.3.2013 17.3.2013-20.3.2013 ja 23.3.2013-26.4.2013. Eli työsopimusten välille on tullut katkoksia. Työsuojelu laissa taas lukee että jos on määräaikainen sijainen on tehnyt useamman työsopimuksen ja niiden välissä vain esin 2 päivää niin työsuhteen katsotaan alkaneen ensinmäisestä työsopimuksesta ja silloin kuuluisi saada sl. palkaa. Taas kvtes mainitsee että eivät ole päässeet sopimukseen lyhytaikaisten keskeytyksien pituudesta pääsopijajärjestöjen kanssa, Eli silloinko KVTES on oikeassa vai miten se menee?


      • valeturisti
        njikmo kirjoitti:

        Kvtes mukaan määräaikainen sijainen ei ole oikeutettu SL palkkaan jos ei ole ollut töissä vähintään 60 työpäivää samassa palvelusuhteessa. Vaikka työntekijä olisi ollut saman työnantajan alaisena kaksikin vuotta mutta tehty useampi työsopimus ja niiden välissä on kaksikin päivää niin silloin ei saa SL palkkaa. Esim työsopimus 1.1.2013- 13.2.2013 15.2.2013- 15.3.2013 17.3.2013-20.3.2013 ja 23.3.2013-26.4.2013. Eli työsopimusten välille on tullut katkoksia. Työsuojelu laissa taas lukee että jos on määräaikainen sijainen on tehnyt useamman työsopimuksen ja niiden välissä vain esin 2 päivää niin työsuhteen katsotaan alkaneen ensinmäisestä työsopimuksesta ja silloin kuuluisi saada sl. palkaa. Taas kvtes mainitsee että eivät ole päässeet sopimukseen lyhytaikaisten keskeytyksien pituudesta pääsopijajärjestöjen kanssa, Eli silloinko KVTES on oikeassa vai miten se menee?

        kvtes:n mukaan mennään. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L13P7

        kvtes:n mukaan saa sairausloman ajalta palkan aina, jos työnteko on ehtinyt alkaa ts. työntekijä on ollut edes ensimmäisenä työpäivänä töissä ennen sairastumista. Pätkätyöläiselle se palkkaa tulee enintään 14 päivältä. kvtes luku V 2 § 3 mom.


    • jippioujee

      Niin osaako joku vastata ylempään..?

      • selvennös

        Työsopimuslaki on siis LAKI, ei mikään vaihtoehto että noudatetaanko vaiko eikö. KVTES voi antaa työntekijälle paremman ehdon kuin kyseinen laki, mutta ei huonompaa.


    • Työsopimuslaki on siis laki, jota pitää noudattaa. Työsuojelulaki mainitaan tuossa yhdessä viestissä, liekö tullut kirjoitusvirhe?

      Laki on pakottava, TYÖEHTOSOPIMUKSELLA voidaan sopia ammattijärjestön ja työnantajaliiton välillä jotain muuta, mutta lain on toteuduttava silti. Elikkä TES on työntekijän kannalta paremi ehto kuin laki.

      Peräkkäisiä määräaikaisia työsopimuksia tehdään monilla aloilla surutta. JOS laissa lukee jotain, niin sitä ei pääsääntöisesti voi työehtosopimuksella kumota. Määräaikaisen työsopimuksen tekemiselle pitää olla peruste. Määräaikaisia sopimuksia ei saisi tehdä mainitulla tavalla ELLEI ole riittävää perustetta siihen. Yllä mainitussa tapauksessa voi jokin syy olla, mutta parin päivän katkokset tuntuvat tekosyiltä. Toki syy voi olla olemassa, mutta en tiedä.... Lue työsopimuslaista tarkemmin, unohda tuossa tapauksessa TES ainakin aluksi.

      • Lisään vielä, että on aloja, joissa tehdään määräaikaisia sopimuksia säännöllisesti, esimerkiksi rakennusala, tietyömaa jne, jossa määräaikaisuuden peruste on se, että työn tarve on tilapäinen.


    • heko heko

      Julkisella sektorilla määräaikaisuuksia ketjutetaan huvin vuoksi, itsekin aikoinaan ollut määräaikaisena noin 8 vuotta ilmeisesti "tilapäisenä"
      Tuskin meno on pahemmin muuttunut vaikka KTV:stä tullut JHL

      • ....................

        Sen jälkeen on kunnissa monta määräaikaista vakinaistettu, kun ruvettiin tutkimaan määräaikaisuuksien syitä.

        Meidän alalla osa määräaikaisista, joiden työsopimusta ei uusittu, on saanut liiton avulla ihan hyvät korvaukset, koska määräaikaisuudella ei ollut lain mukaista perustetta.


    • evvk_44

      EVVK

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe